Prikaz govora poslanika

Prikaz govora poslanice Sanda Rašković Ivić

Govori

Hvala, poštovani predsedavajući.
Poštovano predsedništvo, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, važan indikator razvoja jedne države i društva jeste posvećenost da podrži i osigura kvalitetno visoko obrazovanje. Prvi pokazatelj te posvećenosti jeste svakako procenat budžetskih sredstava koje jedna država odvaja i za nauku i za obrazovanje. To kod nas, nažalost, u Srbiji je u stalnom trendu opadanja. Pa, evo, za vas, gospodine ministre, jedne teme na kojoj bi bilo dobro da poradite.
Sistemi obrazovanja i socijalne zaštite u našoj zemlji nisu u potpunosti upodobljeni i to sprečava decu, naročito iz najsiromašnijih porodica, ne više iz vulnerabilnih porodica kao što je to nekada bilo, nego iz porodica srednje klase, pogotovo u unutrašnjosti, gde, kako je kolega maločas rekao, nema fakulteta da odustanu od daljeg školovanja i studiranja, pa bi bilo dobro da se i socijalni aspekt, kao i ekonomski aspekt, da isto tako i lokalna samouprava pita oko daljeg razvoja visokog obrazovanja u našoj zemlji Srbiji.
Takođe, kroz procedure upisa u visoke škole i u fakultete, još uvek je važan socio-ekonomski status, zato što postojeći sistemi kreditiranja i stipendiranja studenata nisu baš najbolji, odnosno nisu dovoljni da mladi ljudi koji su iz siromašnijih porodica mogu sami sebe da izdržavaju.
Ovo govorim zbog toga što je većina naših porodica, a to je srednja klasa koja ima prosečnu platu od 360 evra mesečno, i tu je jako teško onda izdržavati decu na fakultetu ili višoj školi, pogotovo u drugom gradu.
Takođe, naravno, treba voditi računa i o ovim projektima ekonomskog razvoja i videti šta je kurentno, šta se u našoj zemlji traži. Mi moramo da imamo na umu da je 1990. godine u Srbiji bilo milion i sto hiljada radnika. Danas imamo 250.000 radnika. Time ne samo da je nezaposlenost povećana, nego je i smanjena potreba za četiri ili pet puta za inženjerima, odnosno svim onim pratećim visokim i višim kadrovima koji su pratili ovoliki broj radnika.
Ja bih ponovo podcrtala tu ulogu ekonomije, odnosno ekonomskog razvoja i potrebe za ljudima. Poznat je slučaj jednog mladog lekara kojeg su u Nacionalnoj agenciji za zapošljavanje pitali da li bi on bio spreman da se prekvalifikuje. Znate, nakon šest godina jednog teškog i skupog studija, kako za studenta, tako isto i za njegove roditelje, pitanje o prekvalifikaciji bi bilo smešno da nije tragično.
Što se tiče samog zakona, ja ću reći da će naša poslanička grupa DSS podržati izmene i dopune Zakona o visokom obrazovanju uz jedan važan zahtev, a to je da se izjednači status studenata, magistarskih i doktorskih studija i po starom i po novom tzv. bolonjskom sistemu. Znači, mi podržavamo produženje roka za završetak studija onih studenata koji su upisali studije po starom sistemu. Imali su svoje razloge zašto su ovoliko odužili.
Dalje, naravno, podržavamo pravo studenata u školskoj 2013. i 2014. godini da zadrže mogućnost finansiranja iz budžeta najduže do godinu dana po isteku redovnog trajanja studija, a znači vraćamo nešto što se pre toga zvalo apsolventski rok i što je negde u moje vreme, a i kasnije takođe, bilo prisutno. Naravno, podržavam ovo pravo studenata da upisuju sledeću godinu sa 48, a ne sa 60 ESPB. Podsećam na to da je DSS pre tri godine, takođe, tražila ovo isto smanjenje.
Vi, gospodine ministre, niste, pod navodnike, krivi za ove sve dopune koje treba da se izvedu, ali ono gde ide moja primedba jeste da se malo kasni, s obzirom na to da je, evo, već sada treća nedelja oktobra i da su počele i vežbe i predavanja, i onda se stvorio jedan haos oko upisivanja studenata na visoke škole i na fakultete.
Znači, dodala bih još jednom da je DSS podnela amandman kojim zahteva da se izjednači status studenata, magistarskih i doktorskih studija i po starom i po novom sistemu, znači, i pre bolonje i od kada je bolonja prihvaćena od 2005. godine. Lista prioriteta kod mnogih ljudi koji su se zaposlili ili kod žena koje su se zaposlile, pa onda još i rodile jedno ili dvoje, ili bože daj troje dece, se promenila. Može se doktorirati i sa 50, i sa 45 godina, ali ne može se rađati prvo dete sa 45 ili sa 50 godina.
Pitanje je koliko se u našoj zemlji odista ceni znanje. Srbija po konkurentnosti, a po izveštaju globalnog indeksa konkurentnosti koji je radio Svetski ekonomski forum za 2016. i 2017. godinu je na devedesetom mestu među 138 zemalja. Po visokom obrazovanju i obukama ona je na 69 mestu. To znači negde na polovini, a po indeksu inovacija stojimo zaista tragično. Mi smo na 120 mestu. Zašto smo mi ovde na 120 mestu i zašto smo mi ovako nisko pali, što se tiče konkurentnosti i što se tiče inovacija i sofisticiranosti tehnologija? Mi tu stojimo jako loše zbog ogromnog odliva mozgova tzv. brain drain, koji jednu državu potpuno razoružava, što se tiče znanja, a kasnije i mogućnosti rada, doprinosa i razvoja.
Pada mi na pamet jedna rečenica iz sjajnog Sultanovićevog kabarea koji kaže – odliv mozgova je ono, oni koji su imali mozga i bili pametni, oni su se odlili u inostranstvo na bolje plate, a mi koji mozga nemamo, mi smo ovde ostali. Znate, nije dovoljno da mi svojoj deci, unucima, studentima, prijateljima recitujemo Šantićevu pesmu: „Ostajte ovde, sunce tuđeg neba neće vas grijat, kao što ovo grije. Grki su tamo zalogaji hljeba, gde svoga nema i gde brata nije“.
Predsednik SANU Vladimir Kostić je u jednom svom intervju, govoreći o odlivu mozgova rekao da će to za Srbiju biti jako veliki problem, jer za 15 godina mi bi mogli da dođemo do situacije u kojoj imamo ozbiljan deficit raspoloživih resursa, odnosno ljudi sa visokim obrazovanjem, pa ćemo morati takve da uvozimo, ali ne znam ko će nam doći.
Najčešće je ekonomska situacija uzrok odlaska, ali ona je kombinovana i sa lošom državnom upravom, i to je onaj faktor koji visoko stručne motiviše da odlaze. Kao podsticajni faktor mogli bismo imenovati tzv. oligarhijsku strukturu, korumpirane strukture koje su nedovoljno školovane, koje se zapošljavaju po partijskoj liniji, kojima pametni i školovani ljudi predstavljaju kritičare njih i kritičare sistema, i to naravno nije dobro došlo i zato se, čak i blagonaklono, u nekim sredinama gleda na odlazak mladih.
Ja kao profesorka Visoke strukovne zdravstvene škole se svakodnevno suočavam sa odlaskom mladih iz zemlje. Već na završnoj godini, a pogotovo na specijalističkim studijama, ona bolja deca i studenti i studentkinje već su im prišli razni agenti iz Italije, Nemačke, Norveške i nudi im se zaposlenje u inostranstvu. Kada se brane završni radovi, uvek su izmešana osećanja, jer uz zadovoljstvo i radost što je student završio školu i postao akademski građanin, istovremeno je to izmešano i sa suzama, jer mnogi od njih već imaju posao u Italiji, Kanadi, SAD, Nemačkoj i drugim zemljama Evrope i EU, da bi tamo odlazili da leče i neguju neke druge ljude.
Takođe, moj prijatelj sa Elektrotehničkog fakulteta kaže da su njemu sva bolja deca, sa poslednje godine studija, već bezecovana, a od 10 odbranjenih doktorata na hemiji, u poslednjih nekoliko godina, čak osmoro je našlo posao širom sveta i nisu ostali u našoj zemlji. Ako se i dalje bude nastavilo ovakvo zapošljavanje, preko partijskih knjižica i forsirali ljudi sa lažnim i kupljenim diplomama, mi ćemo se pretvoriti u zemlju u kojoj će svi mladi i školovani i pametni da odu, a ostaće samo neškolovana radna snaga da bude ovde roblje za strance.
Citirala bih jedan tekst Vladimira Grečića, koji je nedavno objavljen u Politici, a koji je izazvao vrlo veliku pažnju, a koji kaže da je broj ljudi koji je emigrirao iz Srbije u države OECD, to su Kanada, Amerika i 18 zemalja Evrope, u periodu od 2004. do 2013. godine iznosio prosečno 226 hiljada godišnje, 2013. godine je emigriralo 45 hiljada osoba, a 2015. godine imali smo zaista rekord sa 58 hiljada koji su emigrirali iz Srbije. Procenat sa visokom školom, po Grečiću, iznosi oko 15%, a po izveštaju OECD-a 2013. godine u državama članicama bila je 61 hiljada visoko obrazovanih koji su bili rođeni u Srbiji.
Naravno, ovde treba da kažemo nešto i o materijalnom položaju. Materijalni položaj profesora je različit, od više škole do fakulteta, pa se dešava da tamo gde se upisuje veliki broj studenata, a gde nemate potrebe za laboratorijskim vežbama, nemate rashode, da ti imaju mnogo veće plate od ovih drugih. Naravno, sada posle ove fiskalne konsolidacije, koja je poharala džepove profesora, ta situacija je još gora.
Treba napomenuti i to da fakulteti ne dobijaju dovoljno sredstava za grejanje i komunalne troškove i evo, imamo za vas jednu ideju, ministre Šarčeviću, da vi rešite finansiranje komunalnih troškova univerziteta hitnim zahtevom ka budžetskoj rezervi, da bi se onda ta sredstva, koja fakulteti dobijaju, mogla upotrebljavati za unapređenje nastave a ne za plaćanje grejanja.
Što se tiče samog odnosa prema Bolonji, znamo svi šta je Bolonja, deklaracija potpisana 1999. godine, 2003. godine potpisuje Srbija, 2005. godine imamo novi Zakon o obrazovanju. To je bilo dobro jer su tu prihvaćeni lako prepoznatljivi uporedni sistemi, koji se temelje na dva ciklusa. Jedan je dodiplomski, jedan je diplomski. Uvodi se bodovni sistem, ESPB, odnosno evropski sistem prenosa bodova, kao jedan priklani sistem u unapređenju najšire razmene studenata.
Što se tiče rezultata Bolonje u Srbiji, jeste tačno da je smanjena efikasnost studiranja, jer je smanjen broj godina studiranja, ali i prosek kod dece koja studiraju je viši nego što je to bilo pre, ali ima više diploma, ali ima mnogo manje znanja i mnogo manje osposobljenosti.
Ja ću ponovo citirati akademika Kostića, predsednika SANU, koji kaže da je recimo, 2000. na 2001. godinu, u Srbiji bilo 86 fakulteta, a deceniju kasnije bilo je 236 fakulteta, od kojih su 209 državni i 27 privatni sa 1228. studijskih programa, a pored toga 2010. godine, samo lista naziva menadžera sadrži 25 naziva, koje tržište rada ne prepoznaje.
Neko ko je profesor na visokoj strukovnoj školi zdravstvenih studija, mora da kaže da se nije još uskladilo prepoznavanje, pogotovo ne sestara i tehničara na četvrtoj godini, specijalističkoj godini, koja je i te kako potrebna, sa tržištem rada, pa čini mi se da je i to negde vaš posao da to upodobite, gospodine ministre.
Dramatičan skok je u odbranjenim doktorskim disertacijama. U 2006. godini imali smo 206 doktorskih disertacija, dok imamo u 2012. godini 770 doktorskih disertacija, znači broj je skočio za 374 procenta.
Naravno, loše je i to što je utvrđeno za neke, a za neke od visokih funkcionera ove države postavljena je sumnja da imaju kupljene diplome, da su falširali svoje doktorate, nikakvih sankcija nije bilo i time mladim ljudima koji vredno uče, žele da uče i koji bi hteli da ostanu u ovoj državi, na neki način šalje se jako loša poruka.
Dakle, da zaključim, mi ćemo kao poslanička grupa DSS podržati izmene i dopune Zakona o visokom obrazovanju, s tim da tražimo da se dopune, kao što sam rekla, pravom na produženje rokova za magistrante i doktorante po starom i po novom sistemu. Svesni smo duboko da su ovo kozmetičke promene. Predlažemo zato da se prema visokom obrazovanju, a shodno sagledavanju u Bolonjskom sistemu, učine određene stvari i preduzmu odgovarajuće mere, a to je da se objektivno prati i analizira kvalitet nastave studijskih programa na višim školama i fakultetima. Tu spada, naravno, i kvalitet profesora i kriterijumi o kojima je ovde bilo reči, jer imate neke profesore koji drže 900 studenata i ne daju im da polože, a to im je poslednji ispit, a ima i nekih profesora koji se i ne pojavljuju na nastavi, koji ne predaju i kod kojih ljudi jako lako prolaze i nikakvo znanje se ne traži.
Takođe, tražimo analizu efikasnosti studiranja ne samo kroz skraćenje broja godina studija, nego takođe kroz evaluaciju osposobljavanja i znanja. Vrlo često mladi ljudi donesu diplomu s kojom ne znaju šta da počnu, jer niti šta znaju, niti su osposobljeni da rade.
Takođe treba evaluirati i studentsko opterećenje i sticanje ESPB-a, takođe treba uključiti i privredu i lokalnu samoupravu u priču uopšte i planiranje dugoročno visokog obrazovanja u Srbiji.
U međuvremenu ovim popustima treba da relaksiramo postojeći zakon. Zakon o visokom obrazovanju nije metodska jedinica, pa kada smo ga usvojili, završili smo, to je obrazovanje dinamička kategorija i potrebno je na njoj stalno raditi kao na instrumentu stalno vežbati i stalno unapređivati. Hvala vam na pažnji.
Hvala.
Poštovane koleginice i kolege, ja imam dva pitanja danas.
Moje prvo pitanje je za ministra prosvete i za premijera Aleksandra Vučića - zašto je u Novom Pazaru izmenjen naziv škole „Rastko Nemanjić Sava“ u „Bin Zajed Alnajhan“? Ja razumem da škole u većinskim muslimanskim sredinama dobiju ime po nekom muslimanskom velikanu koji narodu nešto predstavlja. Ali, zaista predsednik UAR ne predstavlja nikome u Srbiji ništa, ni Muslimanima ni Bošnjacima, ni Srbima niti bilo kome drugome. Da li je to ime škole promenjeno u sklopu sa projektom izmene svesti srpskog naroda? Pitam otvoreno - zašto i čemu toliko poniženje?
Moje drugo pitanje je za ministarku samouprave Anu Brnabić i posredno za premijera Aleksandra Vučića, ali ovaj put kao predsednika SNS – da li oni znaju šta se u Prijepolju dešava? Od juna meseca kada je nova naprednjačka vlast došla u Prijepolje tamo se samo rađaju afere kojima se hrane novine i tabloidi. Tamo je odmah prvi korak predsednika opštine bio da kupi nov besan nameštaj za svoj kabinet, koji je u kabinet stigao dva dana pre nego što je bio završen za to raspisani tender.
Potom, zamenik predsednika je razdelio pet miliona dinara sredstava za ugrožene ljude od elementarnih nepogoda. Postoji spisak onih koji su dobili navodno sredstva. Međutim, ne postoje potpisi, a mnogi ljudi su se pobunili i rekli da oni nisu dobili apsolutno ništa.
Juče je održana sednica skupštine opštine Prijepolje na kojoj je bilo 12 tačaka, vrlo malo vremena za raspravu, ali suština je na kraju da je bilo smenjeno šest direktora javnih preduzeća i direktor doma zdravlja. Kažu da su ti ljudi bili stručni, profesionalni i više manje vrlo u redu i korektno radili svoj posao.
Na njihova mesta nisu došli bolji, došao je npr. za direktora doma kulture čovek koji ima višu dvogodišnju poslovnu školu i koji nije proveo u kulturi ni jednog jedinog minuta, a znamo da ako neko želi da bude direktor doma kulture mora da ima završen fakultet i mora da ima završen fakultet i mora da ima tri godine radnog iskustva u kulturi.
Za direktora Turističke organizacije Prijepolje došao je čovek koji ne zna ni jedan strani jezik, iako po zakonu je potrebno odlično i aktivno poznavanje jednog svetskog jezika. Ovih afera ima naravno još mnogo, ali vremena je malo da o njima govorim.
Tužilaštvo u Prijepolju ćuti. Pitam zašto - tužilaštvo ćuti iako su podnesene mnogobrojne krivične prijave?
Preporučujemo gospodinu Vučiću i ministarki Ani Brnabić, da se jako zainteresuju za ovo šta se dešava u Prijepolju da spreče ovo aferašenje i ovu jednu pravu ludnicu koja je tamo nastala. Napominjem da je Prijepolje višenacionalna sredina i svaka afera, pogotovo ona koja dugo traje, može u višenacionalnoj sredini da izazove nacionalne turbulencije.
Ipak, bez obzira što preporučujem da se pozabave Prijepoljem, mislim da iz tog posla neće biti ništa, računajući da je prošlo sedam meseci, odnosno šest punih meseci od Savamale, a da još ništa nismo saznali. Hvala.
Hvala.
Dame i gospodo narodni poslanici, poštovano predsedništvo, gospođo predsednice Skupštine, moje pitanje ide ka vama.
Naime, mi svi znamo, od prošle nedelje, da je Srbija suočena sa ultimatumom, povodom otimanja Trepče i srpske imovine na KiM i ja vas pitam – zašto do sada niste sazvali posebnu sednicu Narodne skupštine Republike Srbije u kojoj bismo mogli da razgovaramo o ovoj temi?
Danas zaseda Vlada Srbije i gospodin Marko Đurić će tražiti, kako je već u medijima najavio, da se sastane Savet bezbednosti UN da raspravlja o toj temi. Ne čini li vam se malo neobično da mi kao Vlada tražimo da zaseda Savet bezbednosti UN, a da pre toga nije zasedala Narodna skupština Republike Srbije?
Mi ćemo danas imati neke druge teme. Zamislite, kada je 1914. godine Srbija dobila austrougarski ultimatum, da su tada Vlada i Skupština raspravljale o nekim drugim temama sem onoj o kojoj je ultimatum bio?
Ja lično ispred poslaničkog kluba DSS smatram da je ta sednica neophodna, jer je neophodno da mi konačno iskreno porazgovaramo, javno, iskreno, da se kaže tačno šta je to Briselski sporazum. Po nama, Briselski sporazum je jako loš za Srbiju, jer je Briselski sporazum isisao državu Srbiju sa KiM. Briselski sporazum je u stvari otvorio prostor, pravni prostor da dođe do otimačine srpske imovine i da dođe do otimačine Trepče.
Da vas podsetim da su 2006. godine bili pregovori o KiM u Beču. Tada je Evropska unija imala identičan stav, isto kao i kosovski Albanci, a to je da imovina na KiM pripada kosovskim vlastima, a ne Srbiji. Mi smo tada to odbijali i odbili na kraju taj deo Ahtisarijevog plana, kao i ceo Ahtisarijev plan.
Ja koristim priliku da vas pitam, gospođo predsednice, zašto niste raspisali izbore, lokalne izbore, u četiri opštine na severu Kosova i na taj način, barem, pokazali da je država Srbija prisutna na KiM?
Briselskim sporazumom mi više nemamo svoje srpske organe vlasti. Nemamo više ni svoju policiju, ni sudstvo i time je srpska odbrana na KiM smanjena i zato nam se ovo sve dešava.
Ja imam pitanja i za potpisnike Briselskog sporazuma i njihove asistente. Gde vam je, gospodo, danas ta famozna zajednica srpskih opština, koja je trebala da bude brana i garant opstanka srpskog naroda na KiM, garant opstanka srpske imovine na KiM, garant opstanka Srbije na KiM?
Zahtevamo od vas, gospođo predsednice, da sazovete Narodnu skupštinu Republike Srbije sa ovom temom i da tu bude nekoliko tačaka. Prvo, tražimo da bude prisutna Vlada sa premijerom i da Vlada građanima Srbije da jasne i nedvosmislene odgovore o tome šta se sve do sada dešavalo u vezi sa Briselskim sporazumom, šta je sve javno ili tajno ugovarano Briselskim sporazumom, šta EU javno ili tajno traži od Srbije, koje su to koncesije, koji su to ustupci.
Na kraju, tražimo da se napravi jedna jasna pregovaračka platforma koja će biti usvojena i u kojoj će jasno stajati da ne mogu dva čoveka na javni ili na tajni način da se dogovaraju i pregovaraju, nego da damo određeni okvir pregovaračkom procesu, onako kako bi bio red.
Na kraju, DSS smatra…
… da mi treba da povučemo svoj pregovarački proces iz Brisela u Savet bezbednosti UN.
Hvala gospođo predsednice.
Ja predlažem dopunu dnevnog reda sednice ovom tačkom, odnosno da se u dnevni red uvrsti rezolucija o genocidu nezavisne države Hrvatske nad Srbima, Jevrejima i Romima.
Naša poslanička grupa DSS je još 5. jula dala Skupštini predlog ove rezolucije. Mi smo prošle nedelje takođe imali jedno jako dobro organizovano slušanje o kulturi sećanja žrtvama genocida i holokausta koje je organizovao Odbor za dijasporu i Srbe van Srbije. Smatramo da bi bio jako dobar trenutak i da bi taj skup koji je održan prošle nedelje u Skupštini imao svoju poentu time da bi danas raspravljali o ovoj rezoluciji i usvojili je.
Rezolucija o genocidu nezavisne države Hrvatske nad Srbima, Jevrejima i Romima nije odgovor ni na kakvu drugu dnevno –političku rezoluciju. Rezolucija o genocidu NDH nad Srbima, Jevrejima i Romima nije nikakva osveta, ona ima za cilj da vratimo dug žrtvama, da vratimo dug istoriji, da vratimo dug istini. Jedino istina može dovesti do pomirenja u regionu, a ovo je korak ka tome.
Želela bih da kažem da ova tema nije dnevno-politička tema, ovo nije tema kojom niti pojedinac, niti neka stranka treba da se reklamiraju. Iza ovoga treba da stane ceo srpski parlament, treba da stanu sve stranke, sve poslaničke grupe, ova tema je strašna, tema velika i ja vas pozivam da glasate za ovaj predlog. Hvala vam.
Gospodine predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici, još jednom želim da kažem zašto DSS, odnosno grupa DSS neće glasati za gospođu Maju Gojković.
Mi nećemo glasati za gospođu Maju Gojković iz nekoliko razloga. Prvi je, što ona predstavlja kontinuitet jedne loše politike i jednog, jako lošeg vođenja Skupštine, jer je Skupština za vreme njenog mandata bila servis Vlade Srbije, a vidim da će se to nastaviti i nadalje.
S druge strane želim, još da podcrtam, da je gospođa Gojković, prekršila Ustav i nije raspisala lokalne izbore na Kosovu i Metohiji, pogotovo u četiri opštine, koje su u privremenom statusu i to na severu Kosova. Time je ona prekršila Ustav i insistirala na sprovođenju politike svoje stranke, umesto na sprovođenju Ustava.
Moram da kažem, zbog atmosfere koja je vladala i u petak, a i danas, mi ne možemo da glasamo za gospođu Maju Gojković. Ovo je atmosfera linča, što se najbolje vidi i sada, jer je, kako u petak, tako i danas, a pogotovo u petak, opozicija bila izložena pridikama, bila izložena jednom linču, pravom toplom zecu i obasuta nizom pogrda, nizom laži.
To je manji problem što je lagano o ljudima, ali je veći problem što se ovaj parlament potpuno obesmišljava, što se urušava njegovo dostojanstvo i što se kruni njegov autoritet, pa će tako i sami građani Republike Srbije videti i sami će reći – pa, Bože šta će nama ovo, kada se ovi ovako svađaju. To se sve radi namerno, da bi se urušilo dostojanstvo srpskog parlamenta, najvažnije institucije koja je i pravna, a takođe i temelj demokratije.
I zarad istine, moram da kažem da nije SNS jedina stranka koju podržava Jedinstvena Rusija i Ruska Federacija. Ako se meni jako dopada i čak me zabavlja što oni hoće da budu jedinci u Ruske Federacije.
Jula 29. 2007. godine DSS je potpisala sporazum o specijalnim vezama sa Jedinstvenom Rusijom i taj sporazum je, dakle, 2007. godine na leto bio potpisan ovde u Beogradu. Godine 2016. DSS je 24. marta potpisala još jedan sporazum sa Jedinstvenom Rusijom. Toliko istine radi. Hvala vam.
Uvaženi predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici, ja ću svakako govoriti držeći se dnevnog reda, ali ne mogu da ne izrazim svoju zgranutost dosadašnjom raspravom pojedinih narodnih poslanika. Ovo ne obećava baš da će se ova Narodna skupština mnogo brinuti o interesima građana i o interesima države.
Demokratska stranka Srbije i Srpski pokret Dveri zajedno su izašli na ove izbore sa čvrstim uverenjem da su ovom društvu i državi potrebne promene kako politike, tako da su potrebne i promene kadrova koji tu politiku vrše. Izborom, gospođe Maje Gojković vidimo da se mnogo toga neće promeniti i da će i ovaj skupštinski saziv održavati politiku kontinuiteta sa onim što je bilo i ranije.
Ono što bih svakako želela da kažem jeste, da pošto se SNS toliko kune u EU, evo, ja se usuđujem da ih podsetim na to da pojedine države EU toliko poštuju parlamentarni život i svoje parlamente, odnosno skupštine, da je običaj da je predsednik Skupštine obično iz opozicionih redova. Na primer, Malta, a da ne govorimo i o Skandinavskim zemljama.
Mi DSS, odnosno naša poslanička grupa neće glasati za gospođu Gojković kao za predsedničkog kandidata …
Mi ćemo ovog puta dati podršku potpredsednicima iako nismo zadovoljni što je SNS dobila tri kandidata, a što su u stvari samo tri kandidata potpredsednici opozicionih stranaka.
Naravno, želela bih samo da kažem da i način i ponašanje poslanika iz ovog poslaničkog kluba SNS zaista, evo dok ja govorim, a inače i dok su govorili drugi, zaista plasiram i pored svega gospođu Maju Gojković jako visoko na listu poželjnih, jer ona je spram mnogih koji sede u tom poslaničkom klubu prava kraljica demokratije. No, šalu na stranu imamo mnogo razloga zbog kojih zaista ne možemo da podržimo gospođu Gojković. Osim toga što je ona jedan simbol kontinuiteta ove politike i kadrovskog kontinuiteta, moram da kažem da i današnja sednica, konstitutivna sednica obećava loše i ukazuje na to da će se sve ono što je bilo loše u prethodnom sazivu odvijati i u ovom sazivu.
Da krenemo samo kako je sazvana Skupština, kako je sazvana ova konstitutivna Skupština. Evo, ja sam dobila juče nešto posle 16,00 časova telegram da dođem danas na konstitutivnu Skupštinu u 10,00 časova. Znači, ni jedan ceo dan nije ostavljen narodnom poslaniku da se pripremi, a tu vidimo onu istu praksu koja je bila u prethodnom sazivu, a ta je da se sazivaju sednice tako na brzinu, sve nešto po hitnom postupku, da se o mnogim zakonima i ne diskutuje i da se opozicioni poslanici u potpunosti zaista šikaniraju.
Ono što takođe želim da kažem u vezi sa izborom gospođe Maje Gojković.
Maja Gojković je prekršila Ustav. Naime, mi smo imali sada izbore na svim nivoima, imali smo i lokalne izbore. Maja Gojković je prekršila Ustav time što nije raspisala lokalne izbore na Kosovu i Metohiji, a to je bila njena ustavna obaveza. Time je ona pokazala da ona sprovodi politiku SNS i da se ne drži Ustava, jer ako Ustav kaže, a kaže da su Kosovo i Metohija deo Srbije onda u svakom slučaju izbori su trebali i tamo da se održe. To da je u prethodnom sazivu, a vidimo da će to biti i u ovom, ovaj visoki dom i Narodna skupština se pretvorila u ništa drugo nego jedan servis vlasti umesto da bude kontrolni organ vlasti, pretvorila se u servis vlasti i vidim da to pretvaranje u servis vlasti će trajati i još više će se intenzivirati.
Danas, dame i gospodo narodni poslanici nije samo dan kada se bira predsednik Skupštine već je to i dan kada se uspostavlja atmosfera i način rada koji će obeležiti rad Skupštine. U tom smislu ja bih želela da iznesem nekoliko predloga budućoj predsednici Skupštine.
Poslanici DSS biće veoma aktivni, imaće niz predloga. Za te svoje predloge oni će tražiti podršku od opozicionih stranaka ali naravno i od stranaka u vlasti. U tom smislu jako je važna uloga gospođe Maje Gojković kao buduće predsednice parlamenta. Prvi korak u radu Narodne skupštine treba da bude formiranje anketnog odbora koji će ispitati sve okolnosti i zloupotrebe vlasti u vreme izborne kampanje, na sam dan izbora, u izbornoj noći i tokom brojanja glasova. Mandatar Vlade …
Mandatar Vlade i predsednik SNS, majstor inače u zameni teza, po sistemu – držte lopova, želi da ceo anketni odbor i priču o tome svede na noć kada je krađa kulminirala i kada su opozicione stranke došle u RIK.
Dame i gospodo, mi smo došli u RIK ni u fantomkama niti smo nogama otvarali vrata. Mi smo se tamo legitimisali. Mi smo bili pušteni da uđemo u RIK od strane obezbeđenja i bili smo prisutni na konferenciji za štampu koju je držala RIK. Dakle, mi želimo da se u potpunosti istraže sve radnje i sve ono što znači krađu, a o tome imamo jako mnogo dokaza, ne samo tog dana ni te noći, ni posle štelovanja rezultata nego i nešto što se dešavalo i pre samog dana glasanja. Vidimo ovde vrlo jasno kako će se ponašati SNS koja želi da dimnom zavesom, galamom i jednim bukačkim načinom u potpunosti zamagli pravo stanje stvari i da od onoga ko je bio lopov i ko je pokrao izbore napravi žrtvu, a od žrtve da napravi lopova.
Takođe mi ćemo tražiti kao DSS formiranje još jednog anketnog odbora, a to je anketni odbor za „Sava malu“. U toj izbornoj noći, nedaleko od RIK desilo se nečuveno nasilje.
Ja se vraćam na okvir teme.
Znači, moram da kažem samo da će to biti predlog za Anketni odbor. Želim samo da kažem da je nedopustiva sporost, inertnost, indolencija i policije i tužilaštva ukazala na to da će Odbor za kontrolu Službi bezbednosti imati i te kako posla. Mi ćemo tražiti takođe formiranje i tog anketnog odbora.
(Maja Gojković, s mesta: Profesore, jel vodi neko sednicu?)
Dalje, tražićemo od predsednice Skupštine da sazove sve predsednike poslaničkih klubova i da inicira promenu Poslovnika. Srpska napredna stranka već četiri godine se vadi na to da je našla zemlju u užasnom stanju, da taj Poslovnik ništa ne valja, ali da oni nisu bili u stanju da ga promene.
(Veroljub Arsić, s mesta: Jel Poslovnik tema?)
Četiri godine tu sede, evo gospođa Gojković je u drugom mandatu, taj Poslovnik mora da bude promenjen ne samo zbog toga što on bitno…
… drži demokratsku proceduru, nego takođe i što treba da se usaglasi i sa Ustavom Srbije, jer on nije usaglašen.
(Veroljub Arsić, s mesta: Po Poslovniku.)
Recimo, kao primer neusklađenosti Poslovnika sa Ustavom ja ću navesti ustavno pravo narodnih poslanika da predlažu zakone. „Članom 107. Ustava Srbije propisano je“, citiram, „pravo predlaganja zakona drugih propisa i opštih akata imaju svaki narodni poslanik Vlada, Skupština AP ili najmanje 30 hiljada birača“.
U praksi ovo pravo poslanika suspendovano je jer prilikom utvrđivanja dnevnog reda poslanici vladajuće većine nikada ne stave na dnevni red predloge zakona koje predlože poslanici opozicije.
Naša poslanička grupa, dakle, predložiće ova dva anketna odbora, predložiće čitav niz zakona, zakon o poreklu imovine, zakon o vojnoj neutralnosti i mnoge druge zakone i zato ćemo tražiti podršku i promenu ovog Poslovnika.
(Vladimir Orlić, s mesta: Jesmo li zbog ovoga dali pauzu?)
I na kraju, ja moram da se osvrnem i na ono što je govorio gospodin Martinović, jer gospodin Martinović je prozvao ne samo DSS nego i mene lično čudeći se naravno, usput lepeći etikete kolegama iz Dveri za „ljotićevstvo“, fašizam i slične stvari na šta je već kolega Obradović odgovorio, ali je on rekao kako je on zgranut šta eto vidi mene, Boška Obradovića, Čedomira Jovanovića, Pajtića i ostale zajedno.
(Veroljub Arsić, s mesta: Poslovnik.)
Ja bih samo rekla da čovek koji je bio do juče uvereni radikal i priča ono što je pričao a gospodin Pajtić je to citirao pa da ja ne citiram ponovo gde ne znamo kada je gospodin Martinović govorio istinu, onda ili danas.
Ja mislim da bi jedan konvertit kao što je on trebalo da se pokrije ušima kada priča o konvertitu drugih ljudi.
Gospodine predsedavajući, ja mislim da sam se ja i te kako držala dnevnog reda i sve što smo rekla bilo je vezano za izbor predsednika Skupštine, odnosno predsednice Maje Gojković koja je jedini kandidat i koja ovde ima većinu, pa je jasno potpuno da će ona biti izabrana. Ali, ja sam samo dala određene predloge i određene primere gde bi ona, gde očekujem ja kao predsednik poslaničke grupe DSS, kao šef poslaničke grupe DSS, gde očekujem da će gospođa Gojković promeniti svoj način rada. Ja to od nje očekujem.
Što se tiče DSS, DSS ostaje oštro opoziciona stranka i mogu da poručim da ćemo se mi zalagati za sve ono što je značajno za ovu državu i narod. Mi nećemo biti nikada opozicija ni državi Srbiji ni narodu, mi ćemo se zalagati za sve što je nacionalno, što je u interesu građana i u interesu države, ali zalagaćemo se i za sve što je demokratsko.
Građani Srbije koji žele da čuju glas protiv NATO, koji žele da čuju glas protiv EU, u nama će imati svog govornika, kao i građani koji žele da žive od svog rada i koji su pristojni. Hvala vam.
Moram da kažem da iako smo se mi narodni poslanici iz opozicije pripremili na uvrede, ipak ne mogu da dozvolim da mi jedan politički konvertit drži predavanja o moralnom kredibilitetu.
Kada smo kod krađe, hajde da se opsetimo šta je govorio Aleksandar Martinović o krađi mandata SRS 2008. godine, a sada je perjanica SNS, šta ste govorili o krađi mandata SRS? Kada ste govorili istinu gospodine Martinoviću, onda ili sada?
Vi ste politički konvertit koji nema nikakav moralni kredibilitet. Moram da odgovorim na nekoliko pitanja koja ste postavili. Prvo, vi govorite o krađi, SNS je nastala na krađi mandata i uvučena u parlament…
Prvo pitanje jeste da smo rekli da na KiM nije bilo izbora. To nismo rekli. Ponavljam, gospođa Maja Gojković je prekršila Ustav jer nije raspisala lokalne izbore na teritoriji AP KiM. Reč je o lokalnim izborima na teritoriji KiM. Nije reč o nečem drugom.
Što se tiče Italije, nemojte mi govoriti o mom ambasadorskom mestu, to je stvar između mene i tadašnjeg predsednika Koštunice, ali najmanje nemojte mi govoriti vi koji sada sa Briselskim sporazum podržavate evropski put Kosova.
Molim vas, moram da kažem, moram da odgovorim na nešto, on je govorio 15 minuta.
Što se tiče „Oluje“, vi verujte tzv. hrvatskom tisku nego meni, hvala, na zdravlje i dalje. Što se tiče Srebrenice ja sam više puta to objasnila i rekla sam …
(Isključen mikrofon)