PRVO VANREDNO ZASEDANjE, 04.02.1999.

OBRAĆANJA

Mirko Marjanović

Socijalistička partija Srbije
Poštovani narodni poslanici, Vlada Republike Srbije na današnjoj sednici na osnovu ocena, stavova i predloga iz rasprave obavljene na sednici Narodne skupštine Republike Srbije, povodom aktuelnih pitanja na rešavanju problema  na Kosovu i Metohiji i stavova međunarodne zajednice, predlaže da Narodna skupština usvoji sledeće zaključke:

Prvo (I) -

1. Narodna skupština najoštrije osuđuje pretnje NATO pakta našoj zemlji i narodu. Te pretnje su u potpunoj suprotnosti sa proklamacijama međunarodne zajednice da je za mirno rešenje na Kosovu i Metohiji i predstavljaju otvorenu podršku separatistima i teroristima.

2. Ponašanje NATO pakta je otvorena pretnja agresijom protiv suvereniteta i teritorijalnog integretiteta Savezne Republike Jugoslavije kao nezavisne zemlje, osnivača i članice organizacije UN-a, to je kršenje principa UN-a i posebno člana 2. stav 4. Povelje UN-a.

3. NATO pakt je regionalna vojna organizacija, članom 53. stav 1. Povelje UN-u izričito je naglašeno da regionalni aranžmani ili regionalne organizacije ne mogu da preduzmu ni jednu prinudnu akciju bez ovlašćenja Saveta bezbednosti. Savet bezbednosti UN-a nije ovlastio NATO da preduzme mere prinude protiv Savezne Republike Jugoslavije i zato pretnja NATO-a predstavlja direktno kršenje Povelje UN-a i ugrožavanje suvereniteta i teritorijalnog integriteta naše zemlje.

4. Narodna Skupština ocenjuje da takvim ponašanjem NATO pakt gazi osnovne principe međunarodnih odnosa, same osnove međunarodnog poretka i predstavlja pretnju po međunarodni mir i bezbednost.

5. Savezna Republika Jugoslavija vodi otvorenu politiku mira, dobrosusedstva i ravnopravne saradnje sa svim zemljama i organizacijama, koje takvu organizaciju prihvataju, nikoga ne ugrožava, niti sa njene teritorije preti opasnost bilo kome. Sledeći dosledno politiku mirnog rešavanja svih otvorenih pitanja, Savezna Republika Jugoslavija je faktor mira i stabilnosti u regionu. Odlučni smo u zaštiti svojih legitimnih, državnih, nacionalnih interesa, a pre svega, suvereniteta i teritorijalnog integriteta zemlje u skladu sa principima Povelje UN-a, završenog dokumenta iz Helsinkija i Pariske povelje.

6. Narodna skupština Republike Srbije ističe da u slučaju agresije na našu zemlju, suverenitet i teritorijalni integritet, slobodu, nezavisnost, živote i imovinu naših građana, branićemo se svim sredstvima. U odbrani otadžbine odlučni smo i jedinstveni.

Drugo (II) -

1. Republika Srbija ostaje privržena mirnom političkom rešenju problema na Kosovu i Metohiji. Odlučni smo u traženju načina da se problemi reše dijalogom, uz poštovanje teritorijalnog integriteta i suvereniteta naše zemlje, obezbeđivanjem pune ravnopravnosti svih građana i svih nacionalnih zajednica koje žive na Kosovu.

2. Pozivima na pregovore Kontakt grupa kuca na otvorena vrata. Srbija i Savezna Republika Jugoslavija su dokazale da su za političko rešenje i da sve čine da se ono postigne dijalogom svih nacionalnih zajednica sa Kosova i Metohije.

3. Uz isticanje opredeljenja za mirno i političko rešenje aktuelnih problema na Kosovu i Metohiji, Narodna skupština ukazuje i na krupne, nedopustive i krajnje jednostrane stavove u predlozima Kontakt grupe, koji su neprimereni prema jednoj suverenoj državi.

4. Uz deklarativno zalaganje za suverenitet i teritorijalni integritet Srbije i Savezne Republike Jugoslavije, istovremeno se nude i rešenja koja ugrožavaju i dovode u pitanje naš suverenitet i integritet, predlažući čak i konfederalne elemente, kao što je obavezna saglasnost Kosmeta kada je u pitanju promena granica Kosmeta i proglašenje vanrednog stanja.

5. Iz zemalja koje se formalno zalažu za suverenitet i teritorijalni integritet Srbije i SR Jugoslavije, istovremeno nam se preti i šalju milioni dolara finansijske pomoći, oružje i oprema teroristima.

6. Posebno zaslužuje osudu da deo međunarodne zajednice na jednom unutrašnjem pitanju, pravu države na borbu protiv separatizma i terorizma, daje podršku subjektivitetu separatista i terorista i u istu ravan stavlja suverenu državu i one koji tu državu hoće da ruše.

7. Pogotovu je neprihvatljivo izjednačavanje odgovornosti državnih organa i kriminalnih grupa za stanje na Kosovu. Legalne akcije državnih organa protiv terorizma ne mogu se nazivati represijom nad civilima, a terorizam u svim oblicima - napadi, ubistva, kidnapovanja -provokacijama.

8. Međunarodna zajednica nije ocenila suštinu delatnosti takozvane OVK kao terorističke organizacije i ne preduzima prema njoj mere kao prema drugim terorističkim organizacijama u svetu.

9. Nije prihvatljivo obezvređivanje dosadašnjih napora u traženju rešenja političkim sredstvima i nastojanje da se poništi sporazum predsednika SR Jugoslavije sa međunarodnom zajednicom, izražen u stavovima Vlade od 13. oktobra i sporazuma sa OEBS-om od 18. oktobra 1998. godine i u njima utvrđeni principi: da se radi o unutrašnjem pitanju suverene države, da terorizam i separatizam moraju prestati, da svako rešenje mora biti saglasno sa ustavima SR Jugoslavije i Republike Srbije i ne može dovesti u pitanje suverenitet i teritorijalni integritet naše zemlje.

10. Narodna skupština ističe demokratsku suštinu zajedničkog predloga sporazuma o političkim okvirima samouprave na Kosovu i Metohiji od 20. novembra 1998. godine, koji su prihvatile sve parlamentarne stranke u Srbiji, kao i Deklaraciju iz Prištine od 25. novembra 1998. godine, koju su potpisale: dve političke partije Albanaca, predstavnici nacionalnih zajednica Muslimana, Turaka, Roma, Goranaca i Egipćana, kao i predstavnici parlamentarnih partija sa Kosova i Metohije. Nedopustivo je ignorisanje i omalovažavanje postojanja nacionalnih zajednica i etničkih grupa, kao i nužnost pune ravnopravnosti svih nacionalnih zajednica koje žive na Kosovu i Metohiji.

11. U vezi sa zahtevom da strane prihvate nivo i karakter međunarodnog prisustva koje međunarodna zajednica smatra odgovarajućim, Narodna skupština konstatuje da je obim i karakter međunarodnog prisustva na Kosmetu konačno definisan sporazumom predsednika SR Jugoslavije Slobodana Miloševića i ambasadora Ričarda Holbruka i u skladu sa tim sporazumom savezne Vlade i OEBS-a o uspostavljanju verifikacione misije OEBS-a na Kosmetu.

12. Narodna skupština izražava krajnje čuđenje zahtevu da se savezni i republički pravni okvir usaglase sa kosmetskim prelaznim sporazumom, jer se to kosi sa svakom logikom i principima ustavnog prava i značilo bi pravni i ustavni presedan, da se šira zajednica prilagođava delu uže zajednice.

13. Svođenjem prava drugih nacionalnih zajednica u rešenjima za Kosmet na neku vrstu kulturnih prava, čini se diskriminacija i otvara mogućnost da se konkretnim rešenjima omogući majorizacija od strane albanske nacionalne zajednice i time direktno ruši princip ravnopravnosti i uvelo bi postojanje građana prvog i drugog reda.

14. Narodna skupština ukazuje da svaki zahtev za značajnom autonomijom ili visokim stepenom samouprave za Kosmet ne samo da ne može u daljim pregovorima dovesti do nezavisnog Kosova i Metohije, niti do statusa treće federalne jedinice, već da ta autonomija ne može da znači kidanje pravnih, političkih i ekonomskih veza unutar Republike Srbije.

15. Narodna skupština ukazuje da takozvani prelazni status Kosmeta ne može da bude ni skriveni, ni izričiti put u separatizam, već samo mogućnost da posle određenog broja godina potpisnici sporazum mogu preispitati sa ciljem da se unapredi njegovo sprovođenje i razmotre predlozi bilo kog potpisnika za dodatne mere čije će usvajanje zahtevati saglasnost svih potpisnika.

Treće (III) -

1. Narodna skupština Republike Srbije ističe da su državni organi Republike Srbije i SR Jugoslavije sve učinili i čine da se dođe do političkog rešenja. U potpunosti poštujemo potpisane sporazume. Konstituisana je verifikaciona misija OEBS-a na Kosmetu da nadgleda i objektivno informiše međunarodnu zajednicu o stanju na terenu. Srbija nema šta da krije u odbrani svojih građana i svoje teritorije od separatista i terorista. Verifikatorima i međunarodnoj zajednici omogućen je potpun i nesmetan pristup svim delovima Kosova i Metohije i nadgledanje celokupne situacije.

2. SR Jugoslavija, kao nezavisna i suverena zemlja, vodi politiku mira i miroljubive saradnje. Nikoga ne ugrožava, niti sa njene teritorije preti opasnost bilo kome. U skladu sa navedenim principima SR Jugoslavija je spremna da sva otvorena pitanja rešava mirnim i političkim sredstvima i da odlučno štiti svoje legitimne državne i nacionalne interese i posebno suverenitet i teritorijalni integritet u skladu sa Poveljom Ujedinjenih nacija.

Četvrto (IV) -

1. Narodna skupština ponovo ističe da je uzrok krize na Kosovu i Metohiji dugogodišnji albanski separatizam, čiji je krajnji cilj otcepljenje Kosova i Metohije od Srbije i Jugoslavije. Terorizam je postao najviši stadijum albanskog separatizma.

2. To je glavna prepreka postizanju političkog rešenja. Na sve napore, ponude i dobru volju države da se pridruže političkom dijalogu i zajedno sa drugima traže rešenja, albanske separatističke partije i njihovi lideri odgovarali su odbijanjem i opstrukcijom. Takav njihov stav podsticao je i ohrabrivao nastavak zločina terorističkih bandi. Oni su zloupotrebili poštovanje sporazuma od strane naše države i prisustvo verifikacione misije OEBS-a i nastavili sa zločinima.

3. Republika Albanija otvoreno je i direktno u funkciji albanskog separatizma i terorizma. Albanija je pretvorena u terorističku državu, bazu terorista i fundamentalista, centar je obuke naoružavanja, finansiranja i svake druge podrške njihovim zločinačkim ciljevima prema SR Jugoslaviji i drugim državama u regionu.

4. Deo međunarodne zajednice ni jednim svojim činom nije bezrezervno osudio separatizam i terorizam. Ni jednim aktom nisu sprečili Republiku Albaniju da bude logistička baza terorista i separatista na Kosovu i Metohiji. Organizacija za evropsku bezbednost i saradnju ni za tri meseca nije kompletirala dve hiljade verifikatora na Kosmetu i nije u potpunosti osposobljena za nepristrasno i tačno izveštavanje međunarodne javnosti i međunarodnih organizacija o istini na terenu. A istina je da je od potpisivanja sporazuma i dolaska verifikatora došlo do eskalacije terorizma.

5. Deo međunarodne zajednice sve vreme vodi politiku dvojnih standarda, sprečavajući bilo kakav i najblaži pokušaj osude terorističkih bandi od strane Saveta bezbednosti u organizaciji Ujedinjenih nacija. Tako ponašanje dela međunarodne zajednice faktički predstavlja podršku, pomoć i ohrabrenje separatista i terorista.

6. Iskonstruisanim i netačnim ocenama da vojska i policija prekomerno upotrebljavaju silu pokušavaju se sprečiti legitimne snage odbrane naroda i države da reaguju protiv terorista na adekvatan način, kao što to čine vojske i policije u svim državama u svetu, koje se suočavaju sa ovim zlom. Time se želi da se poništi stav usaglašen sa međunarodnom zajednicom, u kome izričito stoji da državni organi zadržavaju pravo da adekvatno odgovore na bilo koju formu terorističke aktivnosti i kršenja zakona koji mogu da ugroze živote i bezbednost građana i predstavnika vlasti.

Peto (V) -

1. Kosovo i Metohija je unutrašnje pitanje Srbije i jedino može da se reši putem dijaloga onih subjekata čijeg se položaja tiče. Kosovo i Metohija ne mogu da se izmeste iz Srbije. Ono se u njoj nalazi vekovima i tu jedino može da ostane. Kosovo i Metohija nisu poligon za isprobavanje vojnih i političkih doktrina, pod iskonstruisanim optužbama o navodnom kršenju manjinskih i etničkih prava. Kosmet nije pod protektoratom, niti predstavlja rezervu za neke nove geopolitičke konfiguracije, kao što ni Srbija ne daje materijala za nove ultimatume, makar se ti ultimatumi danas činili u ime ljudskih prava i demokratije i drugih lepih ciljeva koji služe samo kao maska za hegemonizam.

2. Narodna skupština Republike Srbije potvrđuje principe na kojima se kriza na Kosovu i Metohiji može rešiti uspešno, trajno i u interesu svih. To su:

- politička sredstva i dijalog, kao jedini put mirnog i demokratskog rešavanja krize na Kosovu i Metohiji;

- puno poštovanje teritorijalnog integriteta i suvereniteta Srbije i SR Jugoslavije;

- puna ravnopravnost svih građana, svih nacionalnih zajednica i etničkih grupa na Kosovu i Metohiji, bez mogućnosti za bilo čiju majorizaciju;

- rešenja usklađena sa ustavima Srbije i Savezne Republike Jugoslavije i međunarodnim standardima u oblasti ljudskih i građanskih prava i prava pripadnika nacionalnih manjina;

- Kosovo i Metohija ne mogu dobiti status Republike nego autonomiju po najvišim međunarodnim standardima u okviru Srbije i Savezne Republike Jugoslavije;

- ne prihvatamo ni jednu meru, kojom bi se menjao teritorijalni integritet i suverenitet i pokušalo izvesti otcepljenje Kosmeta od Srbije;

- ne prihvatamo prisustvo stranih vojnika na našoj teritoriji pod bilo kakvim izgovorom sprovođenja postignutog sporazuma.

Šesto (VI) -

Povodom poziva Kontakt grupe za razgovore o problemima na Kosovu i Metohiji u Francusku 6. februara 1999. godine upućenog Vladi Republike Srbije:

1. Narodna skupština Republike Srbije odlučila je da prihvati poziv na razgovore zato što je čvrsto opredelenje naroda i svih političkih partija da se borimo za mir i što treba da branimo Kosovo i Metohiju na svakom mestu, na kome se o Kosmetu raspravlja, bilo gde u svetu. Prihvatanjem razgovora činimo još jedan korak da doprinesemo da se problemi reše mirnim putem.

2. Narodna skupština ovlašćuje Vladu da odredi delegaciju koja će učestvovati u razgovorima. Hvala lepo.