Četvrta sednica Drugog redovnog zasedanja, 05.11.2012.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Četvrta sednica Drugog redovnog zasedanja

2. dan rada

05.11.2012

Sednicu je otvorio: Nebojša Stefanović

Sednica je trajala od 10:20 do 14:55

OBRAĆANJA

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Ako se ne varam, danas je 5. novembar 2012. godine, još uvek je na snazi, pošto ovaj zakon nije, izmene nisu usvojene, verovatno će to biti danas u toku dana. Na snazi su izmene koje su usvojene 5. avgusta 2012. godine. Samostalni član 26. tog zakona, objavljenog u "Službenom glasniku" br. 76/12, u stavu 2. kaže – guverner, viceguverner, direktor Uprave za nadzor i članovi Saveta biće izabrani u roku od 90 dana od stupanja na snagu ovog zakona. Ako dobro računam 90 dana je isteklo u subotu 3. novembra. Znači, imali smo saziv koji normalno radi, početak je mandata, najmanje problema, najmirniji period u odnosu na periode u radu kakve može da ima Narodna skupština, i pod svim tim uslovima nije ispoštovan rok od 90 dana da se izaberu svi funkcioneri Narodne banke. Još uvek nije izabran ni savet, ni direktor uprave, čak tačka dnevnog reda nije ni u dnevnom redu sednice – izbor direktora uprave. Znači, mi nismo ispoštovali rok od 90 dana. Menja se zakon i ponovo se utvrđuje rok od 90 dana, do sada je bilo šest meseci. Dešava se u radu Skupštine da postoje pauze i od po šest meseci kada Skupština ne radi. To smo imali ove godine, od februara čini mi se, pa do juna. U tom periodu trebalo je izabrati poverenike, odnosno Zaštitnika građana, pa Skupština nije mogla taj uslov da ispuni. Čini mi se da ovako oštriji rokovi ne uvažavaju praksu u radu Skupštine, i da mogu da stvore situaciju u kojoj se rokovi neće ispoštovati. Kažem, ako ništa drugo, mi smo ga ispoštovali ovoga puta, jer taj rok istekao u subotu, i zašto onda sve odlučujemo za tako relativno kratke rokove, ako praksa pokazuje da ne tako retko, da se oni ne ispoštuju.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 9. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miroslav Petković i Radojko Obradović.
Narodna banka Srbije i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Reč ima narodni poslanik Radojko Obradović. Izvolite.

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Isto kao i kod prethodnog amandmana, jer ovim članom se šest meseci menjaju, 90 dana, obrazloženje je isto. Velika verovatnoća je da taj rok od 90 dana neće biti ispoštovan kao što ga nismo ispoštovali ovih dana.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 10. amandmane su u istovetnom tekstu podneli narodni poslanik Gordana Čomić i zajedno narodni poslanici Jovan Palalić i Miloš Aligrudić.
Narodna banka Srbije i Odbor za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
Reč ima narodni poslanik Jovan Palalić. Izvolite.
...
Srpska narodna partija

Jovan Palalić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Gospođo potpredsednice, gospođo Tabaković, dame i gospodo narodni poslanici, mi smo govorili u četvrtak o problemu koji postoji u vezi člana 10. i naravno i kao poslanički klub podneli smo amandman, i očekivali smo da će i predstavnik predlagača, gospođa Tabaković, i Odbor za finansije, uvažiti argumente koje smo izneli, a to je da funkcioneri Narodne banke nemaju pravo žalbe Ustavnom sudu, i da je takvo rešenje protivustavno. Umesto toga, rasprava se svela na sasvim opravdane argumente, da se ne može nikome, pa ni funkcionerima Narodne banke uskratiti pravo na ustavnu žalbu. Ali, ustavna žalba i žalba Ustavnom sudu uopšte nisu dve iste stvari, i ako se svi složimo sa tim da pravo na ustavnu žalbu ne može da se uskrati nikome, što je nesporno, otvara se pitanje zašto se dozvolilo kao jedinim funkcionerima u Srbiji, koje bira Narodna skupština, sem sudija i tužilaca, pravo podnošenja žalbe Ustavnom sudu, guverneru, viceguverneru i ostalim funkcionerima.
Mi smo u četvrtak slušali diskusiju i argumente koji su izneti ovde u Narodnoj skupštini, da je Evropska komisija uputila kritike u svom izveštaju, kad se pročita izveštaj to se vidi, da je faktički zaostala sudska kontrola i sudska zaštita u slučaju razrešenih funkcionera Narodne banke. U ovom dokumentu koji je došao u sredu ili četvrtak u Narodnu skupštinu, u Odbor za evropske integracije, ukazuje na potrebu da se preko nekog suda reši pitanje sudske zaštite. Mi smo kao poslanička grupa pažljivo analizirali situaciju koja je nastala kada su došle u Narodnu skupštinu izmene i dopune ovog zakona i smatrali smo, takođe važnim da se reši pitanje sudske zaštite, ne samo funkcionera Narodne banke, nego i svih onih lica kojima ta mogućnost eksplicitno u zakonima kojima se rešava o njihovim nadležnostima, pravima i obavezama nije dato. Smatramo, i to je ono o čemu smo govorili uvaženoj gospođi Tabaković, da je Narodna banka na takav jedan zahtev Evropske komisije mogla da da samo jedan jedini odgovor, da u našem pravnom sistemu i Ustavu Republike Srbije postoji sudska zaštita za razrešene funkcionere, a da nema nikakve potrebe i ne vidim zašto traže to od nas da to posebno piše. Ja ću sada u ovom trenutku da pročitam radi javnosti, i naravno ovde je i predsednica Odbora za finansije i gospođa Tabaković, koja je to sudska zaštita.
Član 198. Ustava Republike Srbije, stav 2. kaže – zakonitost konačnih, pojedinačnih akata, a to jeste akt o razrešenju, kojima se odlučuje o pravu, obavezi ili na zakonom zasnovanom interesu, podleže preispitivanju pred sudom u upravnom sporu, ako u određenom slučaju zakonom nije predviđena drugačija sudska zaštita. To je upravo ovaj slučaj. Ustav Republike Srbije jemči pravo na sudsku zaštitu, a ne pravo za žalbu Ustavnom sudu i razrešenom funkcioneru Narodne banke pred Upravnim sudom.
Zakon o upravnim sporovima, koji razrađuje ovu normu, u članu 3. stav 2. kaže – u upravnom sporu sud odlučuje i o zakonitosti konačnih pojedinačnih akata, kojima se rešava o pravu, obavezi i na zakonom zasnovanom interesu u pogledu kojih, u određenom slučaju zakonom nije predviđena sudska zaštita. To je upravo ovaj slučaj. Prema tome, sudska zaštita se pruža funkcionerima u našem pravnom sistemu i to Zakonom o upravnim sporovima i normom Ustava Republike Srbije.
Mi smatramo da ste ovim rešenjem, koji ste sada ugradili kroz amandman Odbora za finansije prekršili Ustav Republike Srbije, jer dajete pravo razrešenim funkcionerima koji nema ni jedan drugi funkcioner koji je biran u Narodnoj skupštini, počev od regulatornih tela, nezavisnih institucija, ministara i svih drugih koji bi imali takođe puno pravo da traže izmene zakona kojima se rešava ili utvrđuje njihovo pravo i da traže u izmeni zakona da se njima ustanovi pravo na žalbu Ustavnom sudu.
Zaista nam nije jasno zašto se poteglo za ovim pitanjem? Mi smo u našoj raspravi rekli da to što traži Evropska komisija ne treba da bude ispunjena tako što će se kršiti Ustav ili naš pravni sistem. Mi smo mogli, u ovom konkretnom slučaju da im odgovorimo da naš pravni sistem to obezbeđuje i da nema potrebe da nas terate da to piše, jer bi onda morali za svako lice i svakog o kome se rešava konačnim i pojedinačnim aktom, da napišem u tom zakonu da imaju pravo da podnesu tužbu Ustavom sudu. Zašto onda Zakon o upravnim sporovima? Ignorantia iuris nocet, ne poznavanje prava ne izvinjava. Znači, ako neko ne zna da ima to pravo, izvinite molim vas, on trpi posledice zbog toga.
Uvek kada se dođe u situaciju da se šire prava na uštrb Ustava, mi ćemo kao poslanička grupa reagovati. Ne možemo da prihvatimo da se u ovom konkretnom slučaju daje pravo samo zato što se smatra ili je neko smatrao, time ojačava nezavisnost ili samostalnost Narodne banke, a na osnovu toga što je to tražila Evropska komisija. U krajnjoj liniji, i sam izveštaj Evropske komisije ne govori koji je to sud, pa je vrlo zanimljivo čuti zašto baš žalba Ustavnom sudu, a ne pokretanje postupka pred Upravnim sudom, koji svaki funkcioner ima pravo na osnovu Ustava i zakona u Upravnom sudu da sprovede.
Bojim se da stvaramo jedan opasan presedan, da će Narodna skupština doći u situaciju da se bavi žalbama pred Ustavnim sudom, da Ustavni sud, koji je, takođe, pretrpan predmetima, neće moći u rokovima da odgovori na te zahteve i onda ćemo imati razne situacije, da jedne funkcionere razrešava Skupština, sud o njima ne odlučuje, mi druge biramo i kršimo zakon tako što će veliki broj funkcionera, što razrešenih, što pod tužbama, egzistirati u našem sistemu.
Još jednom, izabrali ste loše rešenje. Naš pravni sistem jemči pravo na postupak pred Upravnim sudom i to je bilo sasvim dovoljno i nije bilo potrebe da išta o tome piše u zakonu. Zato smo podneli naš amandman, da se član 10. briše.
Molim vas da još jednom razmotrite ovo rešenje, jer ne znam ko vas je savetovao da je jedini izlaz žalba Ustavnom sudu. Hvala.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima gospođa Tabaković. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Jorgovanka Tabaković

Najkraće moguće. Upravni spor na akte parlamenta? Postoji li pravnik koji će se složiti sa vašim rešenjem, da se na akte parlamenta, jer su to funkcioneri koji se biraju u parlamentu? Pa, na njih se ne može primenjivati pravilo niti voditi pravni spor. Drugačija je situacija u EU, oni imaju sud pravde i Evropska centralna banka upućuje na sud pravde. Kod nas je taj najviši organ upravo Ustavni sud.
Savetovali su stručnjaci, koji se bave tom materijom, u koje imamo poverenje, diskutovali su sa stručnjacima iz drugih zemalja i iz uporednog prava predložili da je to jedino rešenje u ovoj situaciji. Smatram da je primereno. Zato je amandman i odbijen.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima gospodin Palalić, replika. Izvolite.
...
Srpska narodna partija

Jovan Palalić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Upravo ovo što ste vi rekli – šta je konačan pojedinačan akt? To je akt o razrešenju. To je pojedinačan akt. Nema veze što ga je donela Narodna skupština, to je pojedinačan akt. Ako nije obezbeđena drugačija sudska zaštita, ima pravo da pokrene upravni spor ukoliko smatra da je prekršen zakon.
Konačan pojedinačan akt je akt o razrešenju. Ne znam kako su vas pravnici savetovali, ali priroda pravnih akata govori upravo da taki akti podležu postupku pred Ustavnim sudom. Hvala.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Mirko Čikiriz. Izvolite.