Sedma sednica Drugog redovnog zasedanja, 01.12.2015.

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Sedma sednica Drugog redovnog zasedanja

01 Broj: 06-2/476-15

01.12.2015

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 10:10 do 20:50

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem se.
Reč ima narodni poslanik dr Vladimir Pavićević, a neka se pripremi narodni poslanik Vladimir Orlić.
...
Nova stranka

Vladimir Pavićević

Samostalni poslanici
Dame i gospodo narodni poslanici, poštovani potpredsedniče Narodne skupštine i predsedavajući današnje sednice, gospodine Bečiću, uvaženi ministre Antiću, poštovane gošće i gosti iz Ministarstva. Ja nisam stručnjak za oblast o kojoj danas raspravljamo povodom ove dve tačke dnevnog reda. Ali, kao što je i red, poštovana gospodo, konsultovali smo se mi, narodni poslanici, sa članovima saveta Nove stranke, koji su istraživači u ovim oblastima.
Nakon tih konsultacija, ja ovde mogu slobodno da kažem da je ovde reč o jednom, ministre Antiću, u osnovi dobrom Predlogu zakona. Ipak, podneli smo 25 amandmana. I jedva čekam amandmansku raspravu da vidimo gde je moguće da se usaglase pristupi vas koji ste pisali ovaj predlog i nas koji smo, uprkos tome što smatramo da je ovo dobar Predlog zakona, podneli amandmane za koje smatramo da, ako se usvoje, ovaj zakon mogu da naprave još boljim. I valjda je to ideja delanja narodnih poslanika u zakonodavnom telu.
Evo ja ću kroz nekoliko primera poštovana gospodo da navedem čega se tiču naše intervencije. Na primer, ministre Antiću i mi smatramo da treba da se razmisli o ovom nazivu zakona. Ponudili smo argumentaciju, mi takođe smatramo da na prvo mesto treba da idu geološka istraživanja, potom rudarstvo. Evo imam pod A i pod B, pa vi malo kada se razmisli nakon suočavanja argumenata da vidimo da li da ostane kako ste vi predložili ili kako mi predlažemo.
Mi smatramo da geološka istraživanja prethode rudarstvu. Traju dok traje eksploatacija sirovina. To je pod A. Pod B, mi tvrdimo ovde, mnoga od geoloških istraživanja koja su pomenuta u Predlogu zakona nemaju direktnu vezu sa eksploatacijom odnosno rudarstvom. Nama je to dovoljno da zaključimo da je zgodno da se razmisli da se promeni naziv npr. čekaćemo amandmansku raspravu da utvrdimo da li ćete to prihvatiti.
Druga stvar, u delu sa definicijama pojmova mi predlažemo izmenu definisanja dva pojma. Verovatno su vaši saradnice i saradnici uočili tu našu intervenciju, ali ja ću samo na primeru eksploatacionog polja da navedem da smo mi tu tražili jednu intervenciju budući da nam se čini da nije dovoljno precizno navedeno šta treba da bude eksploataciono polje i da ostavlja jednu priliku da se po dubini sada definišu različiti nivoi do središta zemlje. Da ne idemo u središte zemlje, nego da maksimalno precizno ovde definišemo ovaj pojam kako ne bi bilo dilema za one ljude koji se bave istraživanjima u ovoj oblasti. Mislim da smo amandmanski vrlo precizno to uradili.
Treća stvar koju smo predložili, to se čulo danas i ovde, verovatno ima više identičnih amandmana, da se u strateške sirovine uvrste olovo i cink. Verujem da nema nikakve dileme oko toga. To će verovatno biti prihvaćen amandman, ali isti amandmani u istovetnom tekstu drugih narodnih poslanika takođe predlažemo. To je za nas ministre Antiću jedno važno mesto i u pogledu ovih rasprava o budućnosti naše zemlje, da naknada koju nosilac eksploatacije plaća za naftu i gas, bude 10%, a ne 7% kako ste predložili. Naravno uvek je pominjanje ove stvari jedna prilika da se podsetimo štetnih efekata potpisivanja onih sporazuma o kojima je bilo reči 2007. i 2008. godine.
Mi smatramo, ministre Antiću, da je rasprava o ovoj stvari zgodan povod da razmislimo o reviziji tih ugovora, jer jedna stvar za koju su bili vezani ti ugovori, najvažnija stvar, mislim da će gospodin Živković o tome više da govori, ona više ne postoji. Ako ta važna stvar ne postoji, šta onda nas obavezuje da se vežemo za ovaj procenat, a da ga ne menjamo na više, poštovana gospodo?
I naravno, budući da smo mi pedanti u smislu pravopisa i gramatike srpskog jezika, da uvek prvo čitamo to ima li slovne greške, ima li zapete, slova, znaka interpunkcije koji nedostaje, uočili smo da i ovde ima nekih sitnih nedostataka i, naravno, podneli amandmane i u ovom delu kako bismo, poštovana gospodo, svi ovde zajedno imali jedan dogovor da zakoni moraju da budu precizni i u pogledu jezika. Jedino tako možemo da obezbedimo poštovanje velikog načela vladavine prava. Verujem da će ti amandmani takođe biti prihvaćeni. Hvala, poštovana gospodo.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem se, gospodine Pavićeviću.
Reč ima ministar Aleksandar Antić.
I ja se, gospodine ministre, pridružujem molbi da prihvatite neki amandman, jer će biti na 8,5% gospoda ako budete prihvatili neki amandman.
Izvolite.

Aleksandar Antić

Ja bih pre svega želeo da se zahvalim svim diskutantima od mog poslednjeg javljanja.
Gospodine Kovačeviću, hvala na podršci zakonu i hvala na ukazivanju na određena pitanja koja je neophodno regulisati podzakonskim aktima. U skladu sa onim što ste i vi govorili, podzakonska akta treba da se donesu i usvoje brzo, efikasno i treba da uvaže najveći deo ovih vaših sugestija. Mi ćemo sa pažnjom uzeti još jedanput, nakon zasedanja sednice, stenogram vašeg izlaganja i pokušati da to operacionalizujemo kroz podzakonska akta.
Takođe, hteo bih da se zahvalim gospodinu Jovanoviću na jednoj, zaista nije moje da cenim diskusije narodnih poslanika, sve one imaju, naravno, svoj kvalitet, ali na jednom ukazivanju na određena pitanja iz strategije razvoja energetike. Želim, naravno, upravo da potcrtam ono o čemu je gospodin Jovanović govorio. Pitanje komunalnog otpada, pitanje njegovog stavljanja u funkciju za izgradnju novih energetskih objekata, koji po definiciji treba da budu kombinovane prirode i za proizvodnju toplotne i električne energije, zaista jesu u vrhu naših prioriteta.
Pre svega treba da znamo da je reč o jednom značajnom energetskom izvoru. Reč je o godišnjem kapacitetu, odnosno godišnjem potencijalu od 250 hiljada tona ekvivalentne nafte, tako da to naprosto nemamo prava da ne iskoristimo kao energente. Iz tog razloga pozdravljam sve aktivnosti koje lokalne samouprave po tom pitanju realizuju i pozivam ih da budu još aktivnije. Upravljanje otpadom jeste pre svega komunalna tema, iz domena nadležnosti lokalnih samouprava i zajedno sa Ministarstvom energetike, ministarstvom zaduženim za poslove zaštite životne sredine, u tom trouglu treba da obezbedimo da se takvi projekti realizuju.
Ono što je važno, jeste da je Beograd zaista daleko otišao u realizaciji svog projekta o upravljanju otpadom, koji podrazumeva i izgradnju toplana na otpad. Oni su blizu toga, prošli su ozbiljnu proceduru u procesu obezbeđivanja partnera za realizaciju tog posla. Reč je o međunarodnom tenderu. Verujem da će to biti dobar podsticaj za sve ostale.
Dodatni podsticaj za sve ostale upravo predstavlja i sporazum koji smo u Kini potpisali sa predstavnicima kineske državne kompanije CMEK, jedan memorandum o razumevanju koji ide u pravcu realizacije izgradnje elektrana na otpad. Taj sporazum je jedan dobar vetar u leđa pre svega za Novi Sad, verujem Niš i Kragujevac, koji treba da ozbiljno analiziraju mogućnost izgradnje tih kogenerativnih postrojenja za, ponavljam, električne energije, toplotne energije, a isto tako mislim da bi ovu opciju koja je sada aktuelna, stvaranje regionalnih deponija trebalo dovesti u korelaciju sa korišćenjem komunalnog otpada.
Izuzetno uvažavam i poštujem svaki napor narodnih poslanika da poprave zakonski projekat, zakonsko rešenje. Kada u Vladi Republike Srbije i u ministarstvima analiziramo amandmane, mi zaista ne gledamo da li su oni došli iz redova opozicionih ili vladajućih stranka, već prilazimo njihovom razmatranju sa stanovišta unapređenja zakona. Ponavljam, mi smo dobili stotinak amandmana od strane poslanika i vladajuće većine i opozicije i mi ćemo sutra na Vladi izaći sa predlogom da se prihvati 35 amandmana. Među njima su i neki vaši amandmani, gospodine Pavićeviću. Ponavljam, cenimo napor koji ste imali da zaista izađete sa nekim rešenjima koja će unaprediti ovaj zakon.
Ovo oko olova i cinka smo već rekli.
Po pitanju određenih tehničkih stvari zaista se nosim mišlju da ćemo prilikom pripreme zakona morati u buduće da angažujemo vrhunskog lektora. Da ne postoji sukob interesa, mi bi angažovali vas, ali ne bi bilo to u redu.
I konačno, ja zaista nisam doživljavao pitanje naziva zakona do te mere suštinski bitno. De fakto, finalni proizvod je rudarstvo i mi smo krenuli logikom da ova zemlja mora da ima zakon o rudarstvu, naravno, i o geološkim istraživanjima. Krenuli smo od toga da to daje neki finalni proizvod. Hajde da još malo razmotrimo to, pa ćemo sutra do sednice Vlade da izađemo sa nekim našim stavom. U krajnjem slučaju, kada bude bila rasprava o amandmanima ovde, mi smo i prošli put kada smo imali Zakon o energetici prihvatili, čini mi se, osam amandmana kada smo čuli njihovo obrazloženje od strane poslanika. Znam da moji saradnici nisu baš srećni zbog te moje meke strukture ličnosti, ali videćemo i čućemo obrazloženja.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem se, gospodine ministre.
Mislim da je obradovala ova informacija, jer to će značajno popraviti procenat, čak i preko 9%.
Reč ima dr Vladimir Orlić. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Vladimir Orlić

Srpska napredna stranka
Zahvaljujem.
Dame i gospodo narodni poslanici, podržavam predloge koji se nalaze na dnevnom redu danas. Na prvom mestu Predlog strategije razvoja energetike u našoj Republici i u tom smislu se priključujem zajedničkoj ubedljivoj oceni uspostavljenoj u ovoj sali danas, da se ona u današnjem obliku nalazi kao jedan dobar, snažan, moderan odgovor na one izazove koji postoje u ovom sektoru danas. Moderan, snažan odgovor, što smatram najvažnijim kvalitetom u vezi sa predloženim tekstom.
Pohvaljujem i to što predviđa povećanje učešća obnovljivih izvora u ukupnoj proizvodnji električne energije, što predviđa povećanje efikasnosti u ovom procesu. To su sve važni aspekti. Sa svoje strane podvlačim još dodatno dva. Jedan je onaj aspekt energetske bezbednosti, o kome je danas govorio kolega Marinković, i u kontekstu diversifikacija o kojima je bilo reči danas, ali i u kontekstu smanjenja zavisnosti od uvoza, odnosno od eksternih parametara.
Ovo je posebno važno zato što bilo kakav projekat te vrste, bilo kakva zajednička društvena tendencija te vrste potencijalno predstavlja i značajnu investiciju. Primera radi, uvođenje raznovrsnosti i smanjenje eksterne zavisnosti kroz, evo, čisto jedan primer, da pogledamo na njemu kako to izgleda. Neki međugradski toplovod koji bi išao, recimo, iz pravca Obrenovca ka našoj prestonici. Iako bi, istina, podrazumevao značajno ulaganje po svim trenutno postojećim studijama, mogao bi se isplatiti jako brzo i u značajnoj meri predstavljao bi dobar odgovor baš na ovo pitanje. Ja sam ubeđen da takvih primera ima više nego jedan.
Takođe, Predlog zakona o rudarstvu i geološkim istraživanjima, zbog onih razlika u odnosu na postojeći zakon o kojima je bilo reči u ovoj sali danas, mada u jednom se slažem sa kolegom Živkovićem sa kojim delim poslaničke klupe, generalno u tom sektoru ne bismo mogli da kažemo da je stoprocentno situacija ružičasta, ako je uporedimo sa nekim sopstvenim ličnim željama po pitanju realnosti koja u sektoru vlada. Ja realnost uvažavam i zato nemam krupnih zamerki na ovaj Predlog zakona, ali podsećam da nas to ne sprečava da zajednički činimo u pravcu da tu realnost kada se sklope uslovi u izvesnoj meri možda i korigujemo. Politički rad i podrazumeva upravo to, formiranje realnosti koju smatramo najprihvatljivijom, koju smatramo najpribližnijom nekom zajedničkom državnom interesu.
Vratimo se na razlike u odnosu na postojeće rešenje. Pre svega, jer se ovim Predlogom zakona i to sa svoje strane posebno pozdravljam, obezbeđuje kontinuitet u sprovođenju zakona. Kontinuitet koga dugo nije bilo upravo zbog onog problema odnosa jedinica lokalne samouprave prema ponuđenim im kolokvijalno moćima, odnosno ovlašćenjima zbog nedostatka interesovanja da se njima bave. Sada se to pitanje adekvatno rešava.
Takođe, zbog mera koje postiću efikasniju realizaciju, efikasnije vršenje delatnosti u istraživanju. Efikasnije u kom smislu? Kroz pojednostavljenje procedura, kroz jasnije opšte uslove, kroz jasnije uslove za tehničku dokumentaciju, kroz jasnije i preciznije rokove, kao što smo čuli danas, reč je o sektoru u kom su ulaganja znatna, red veličina je zaista velika, ona su dugotrajna, a vrednost krajnjeg proizvoda u odnosu na sve to relativno mala. Zato je po pitanju isplativosti efikasnost od krucijalnog značaja.
Pozdravljam i uvođenje definicija onih materijala, resursa koji se smatraju onima od strateškog interesa, mogućnost strateškog interesa, odnosno deklarisanje u tom smislu ja tumačim kao mogućnost da sistem dodatno reaguje na pitanje poboljšanja efikasnosti tamo gde je to posebno važno, a sve je vrlo važno, red veličine o stotinama miliona evra o kojima je bilo reči danas u svim ulaganjima u sferi istraživanja do danas, postaje potencijalno ulaganje za red veličine, značajnije ukoliko to dovede do nekog konca priče u smislu otvaranja rudnika, kao što verujem, svi zajedno priželjkujemo.
Na samom kraju, znate da tu uvek pozdravim kada tako nešto može da se istakne i uoči, i pozdravljam i uvećan nivo dostupnosti i javnosti, odnosno unapređenja ovog aspekta, kroz obezbeđenje adekvatnog modernog informacionog sistema. Transparentnost uz ubrzanu modernizaciju ostaju fokus našeg političkog interesa. Hvala lepo.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem gospodine Orliću.
Reč ima narodna poslanica Ivana Dinić. Izvolite gospođo Dinić.
...
Socijalistička partija Srbije

Ivana Dinić

Socijalistička partija Srbije
Poštovani predsedavajući, uvaženi ministre sa predstavnicima Ministarstva, kolege narodni poslanici i poslanice, poštovani građani i građanke Republike Srbije, pred nama su danas dva veoma važna predloga zakona koji će suštinski promeniti i unaprediti oblasti koje definišu i ono što je vrlo bitno do sada i da će otvoriti jedan veliki i ogroman do sada samo delimično upotrebljen potencijal investicija u oblasti jedne od najznačajnijih privrednih grana. Naime, radi se o Predlogu zakona o rudarstvu i geološkim istraživanjima, kao i Predlogu strategije razvoja energetike do 2025. godine, sa projekcijama do 2030. godine.
Do sada su postojanje nedovoljno racionalnih zakona o rudarstvu i geološkim istraživanjima, ali veliki problemi koji su gomilali tokom poslednjih godina i uopšte decenija, opterećivali ove oblasti. Na samom početku, želim da kažem da je velikim zalaganjem Ministarstva energetike i rudarstva zajedno sa velikim brojem stručnjaka i eksperata iz ove oblasti sa univerziteta, fakulteta, iz različitih stručnih organizacija, iz nevladinog sektora, itd. javnim raspravama potvrđena okolnost donošenja ovih zakona, kako bi se završio jedan ciklus reformi koji je započela prethodna i nastavila ova Vlada Republike Srbije.
Ove reforme podrazumevaju konkretno u zakonodavstvu donošenje zakona koji su primenljivi, koji su efikasni, zakoni koji omogućavaju dovođenje novih i obezbeđivanje novih investicija, zakoni koji omogućavaju otvaranje novih radnih mesta, usaglašavanje sa propisima i pravnim tekovinama Evropske unije i naravno zakoni koji mogu da budu na ponos i čas onima koji koriste i onima koji ih primenjuju.
Kada je u pitanju Predlog zakona o rudarstvu i geološkim istraživanjima, razlog za uređivanje ovih oblasti jednim zakonom, a ne posebnim zakonima, odnosno posebnim zakonskim rešenjima je suštinske prirode i ogleda se u povezanosti zapravo ove dve oblasti. Jer, bez geoloških istraživanja, pre svega, mineralnih resursa i rezervi ne bi bilo ni eksploatacije, bez eksploatacije geološka istraživanja ne bih imala ni svrhu.
Zapravo u istoriji zakonodavne regulative Republike Srbije, poznato je da su pitanja iz oblasti rudarstva i geoloških istraživanja bila regulisana jedinstvenim propisima još u Zakonu o rudnicima despota Stefana Lazarevića 412. godine, kasnije Rudarskim zakonikom Kraljevine Jugoslavije i sve do danas.
Međutim, ono što građane Republike Srbije i građanke zapravo interesuje jeste šta ovaj zakon donosi, u čemu olakšava funkcionisanje svakodnevnog života njima i na koji način uređuje energetski sektor. Predloženim zakonom određuju se mineralne sirovine koje su od strateškog značaja za našu državu i bliže se regulišu pitanja prenosa odobrenja za vršenje geoloških istraživanja, kao i odobrenja za vršenje eksploatacije i naknade štete vlasniku zemljišta Republici Srbiji ili autonomnoj pokrajini, u slučaju vršenja nedozvoljenog istraživanja ili eksploatacije.
Ovaj zakon je uzeo u obzir sva potrebna usaglašavanja i prevode direktiva Evropske unije u naše zakonodavstvo. Novi zakon o kome danas govorimo omogućava efikasnije vršenje delatnosti geoloških istraživanja, takođe, omogućava efikasnije vršenje delatnosti eksploatacije mineralnih sirovina, podsticaće razvoj rudarstva, regulisaće se sprečavanje i otklanjanje štetnih posledica nastalih eksploatacijom i zatvaranjem rudnika.
Ovaj novi zakon takođe omogućiće efikasnu naplatu naknade za vršenje delatnosti ovih istraživanja i eksploatacije, takođe, definisaće prihode države, realizovaće izdavanje licenci u oblasti rudarstva i geologije i sprovešće se pooštravanje sankcija za vršenje geoloških istraživanja i eksploatacija, suprotno odredbama zakona.
Ono što je vrlo bitno za građane Republike Srbije, oduzeta je poverena delatnost jedinicama lokalnih samouprava. Predlaže se brisanje obaveze plaćanja naknade za eksploataciju geotermalnih izvora radi privlačenja investicija u oblasti korišćenja ovih resursa. Takođe, veliki doprinos je to što će fizičkim licima biti omogućeno da koriste ove resurse za potrebe vodosnabdevanja i za potrebe snabdevanja toplotnom energijom porodičnog domaćinstva fizičkog lica.
Usvajanjem ovog zakona stvoriće se uslovi za transparentno izdavanje odobrenja za vršenje delatnosti geoloških istraživanja, kao i eksploataciji mineralnih sirovina, dalje, smanjiće se broj dokumenata koje je neophodno predložiti uz zahtev, odnosno poboljšaće se uslovi za stvaranje većeg doprinosa u budućnosti i stimulaciju ekonomskog rasta.
Međutim, ono što moram uzeti u obzir jeste bezbednost na radu naših rudara. Postoji veliki problem u oblasti bezbednosti na radu. Takođe, postoji degradacija u oblasti očuvanje životne sredine, a javljaju se i veliki problemi po pitanju zdravlja ljudi u opštinama u kojima se vrši eksploatacija. Zbog toga je vrlo bitno da se nastavi proces modernizacije naših rudnika i još važnije da nastavimo da čuvamo i da počnemo malo više da se bavimo očuvanjem životne sredine, jer, činjenica je da je Srbija izuzetno bogata rudama i mineralnim sirovinama. Srbija je zemlja koja u tome zahvaljujući reformama koje konstantno sprovodi može da obezbedi sebi dobar put, dobar osnov za razvoj, pogotovo onih nerazvijenih delova i regiona Srbije koji su ujedno i najbogatiji regioni u Srbiji po pitanju ruda i mineralnih sirovina.
Ja ću se nakon diskusije prethodnih govornika iz poslaničke grupe SPS malo osvrnuti na strategiju razvoja energetike do 2025. godine, iz razloga što Republika Srbija ima veliki energetski potencijal koji je do sada delimično iskorišćen, nedovoljno i možda neadekvatno iskorišćen bio.
Međutim, baš zbog toga i zbog velikih potencijala neophodno je definisati put i strateško opredeljenje na kome će se moći zasnivati zapravo razvoj energetike u Republici Srbiji.
Ono što je vrlo bitno jeste da pozicioniranje nacionalne energetike vodi u pravcu tržišnog restrukturiranja i tehnološke modernizacije Srbije.
U tom smislu, primenom baš ove strategije razvoja energetike Republike Srbije treba da proistekne jedna odgovarajuća energetska politika, jer energetika je činjenica, kičma jednog privrednog razvoja, ona je ključni faktor i pokretač svih ekonomskih promena.
Ova politika energetska treba da ima za cilj nekoliko stvari, a to je za početak smanjenje emisije gasova staklene bašte, povećanje proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije i povećanje nivoa energetske efikasnosti za sve pravce razvoja energetike.
Uviđajući važnost i značaj usvajanja ovih Predloga zakona koji na jedan vrlo transparentan, sistematičan i sistemski način, vrlo racionalan, omogućavaju u stvaranju uređenog, stabilnog i razvijenog energetskog sektora, a samim tim i privrede. Poslanici SPS će u danu za glasanje podržati navedene Predloge zakona.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem se gospođo Dinić.
Reč ima narodna poslanica Mirjana Đoković. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Mirjana Đoković

Srpska napredna stranka
Poštovani predsedavajući, uvaženi ministre sa saradnicima, kolege poslanici, uvaženi građani Srbije koji pratite javnost rada našeg parlamenta.
Pred nama je danas vrlo važan Predlog zakona i Predlog strategije do 2025. godine sa projekcijama do 2030. godine. Sudeći po našim današnjim diskusijama reč je o vrlo važnoj tematici kojom se danas bavimo.
Koliko je važna ova oblast govori činjenica da nas tek očekuju investiciona ulaganja privrednih subjekata u predmetnim oblastima.
Mineralni resursi, resursi podzemnih voda, geotermalni resursi su prirodna dobra u državnoj svojini i imaju strateški značaj za Republiku Srbiju, za koji se omogućava sprovođenje postupka eksproprijacije prema posebnim propisima.
Ovaj zakon karakteriše da je njima oduzeta poverena delatnost jedinicama lokalne samouprave i ja bih sada rekla da to nije baš najsrećnije rešenje, ali ipak država mora da nađe neki određeni modus kako će se lokalne samouprave pitati da li je nešto dobro za njih i uopšte za njihove interese.
Takođe, ovaj zakon bliže definiše uslove za dobijanje licenci iz istih oblasti. Regulišu se i definišu načini izdavanja licenci.
Zakon treba da omogući efikasnije vršenje delatnosti geoloških istraživanja svih mineralnih resursa.
Zakon uvodi kontrolu nad korišćenjem resursa i rezervi podzemnih voda i geotermalnih resursa tako da će lične benefite imati i fizička lica kada je u pitanju individualno vodosnabdevanje ili snabdevanje toplotnom energijom porodičnih domaćinstava, fizičkih lica, a sve to uz saglasnost ministarstva nadležnog za poslove geologije i rudarstva.
Šta će se postići donošenjem ovog zakona? Pa, najpre stvoriće se uslovi za stimulisanje ekonomskog rasta i podržaće se održivi razvoj u sektoru mineralnih sirovina koji koristi građanima Srbije.
Ovaj zakon omogućava efikasnija geološka istraživanja za potrebe prostornog i urbanističkog planiranja.
Kada govorimo o efektima ovog zakona, na mene poseban utisak ostavlja činjenica da upravo ovaj Predlog zakona ima nemerljiv uticaj kada su prirodne katastrofe u pitanju i činjenica da ih ne možemo kontrolisati, ali putem ovog zakona možemo makar umanjiti njihov negativni uticaj na prirodu i objekte kvalitetnim planiranjem i održivim korišćenjem prostora, a geološkim istraživanjima dolazimo do podataka o kategorizaciji terena za gradnju, gde su nestabilne padine i potencijalna klizišta, gde su ležišta mineralnih sirovina, gde su nalazišta podzemnih voda, sva istraživanja omogućavaju izradu inženjerskih geoloških podloga, na osnovu kojih se stvara mogućnost pravilnog odabira namene određenog prostora i sigurne gradnje, čime se smanjuje opasnost od geološkog hazarda i rizika.
Dakle, iskustva evropskih zemalja jasno govore da jedan dinar uložen u prevenciju vraća sedam dinara, u slučaju nastanka prirodnih katastrofa i to ćemo postići ako imamo adekvatnu inženjersku geološku i geotehničku dokumentaciju za svaki nivo prostornog i urbanističkog plana.
Kao primer dobre prakse, htela bih da istaknem aktivnost moje lokalne samouprave koja u drugoj polovini 2009. godine, u saradnji sa Rudarsko-geološkim fakultetom, preduzela određene istražne radove, na realizaciji studije ocena resursa podzemnih voda i mogućnost višenamenskog korišćenja na teritoriji grada Čačka.
Pomenuta istraživanja izvedena su u periodu decembra 2009. godine – avgust 2010. godine, izveden je pun obim istraživanja u metodološkom smislu, mislim na terensku, laboratorijsku i kabinetska istraživanja.
Osnovna ideja izrade ove studije bila je da se na jednom mestu prikupe, obrade i analiziraju svi podaci o hidro-geološkim karakteristikama grada Čačka i na osnovu toga je formirana reprezentativna hidro-geološka osmatračka mreža na kojoj su u periodu od osam meseci vršena multidisciplinarna istraživanja podzemnih voda i kao završni rezultat izvršena je reonizacija i valorizacija najperspektivnijih zona za buduća detaljna istraživanja, u smisla praktične primene dobijenih rezultata, odnosno otpočinjanja investicionih ulaganja u vezi sa komercijalnim korišćenjem podzemnih voda na teritoriji opštine.
Na osnovu izvedenih istraživanja, sinteze dobijenih rezultata, izvedeni su odgovarajući zaključci, izdvojene najperspektivnije lokacije i data je preporuka za budući rad.
Studijom je obuhvaćena teritorija grada Čačka, površine 636 kilometara kvadratnih i Čačak je prvi grad u Moravičkom okrugu koji je krenuo u realizaciju studije ovakvog tipa.
Možda bih kao primer dobre prakse trebalo i ovu aktivnost da preduzmu druge lokalne samouprave.
Kada govorimo o strategiji razvoja energetike Republike Srbije do 2025. godine, osnovno je reći da se njome želi postići energetska bezbednost, uspostavljanje tržišta energije i funkcionisanje sektora saglasno principima održivog razvoja.
Za optimalan razvoj energetike u skladu sa zahtevima modernog društva, neophodno je znatno unaprediti obrazovni, stručni i naučno-istraživački potencijal zemlje, a koordinacijom Ministarstva nadležnog za energetiku i Ministarstva nadležnog za nauku i obrazovanje, uticaće se na sistem obrazovanja u zemlji i kreiranje strateških, naučnih programa i projekata, koji će pratiti i biti podrška predviđenom broju razvoja energetike, energetskim tehnologijama i povezanim pravnim i ekonomskim oblastima.
Strategija predviđa sistemski rad na podizanju institucionalnih kapaciteta i jedinica lokalnih samouprava zbog njihove nadležnosti u oblasti toplotne energije, energetske efikasnosti i korišćenja obnovljivih izvora energije, ali i zbog činjenice da upravo lokalne samouprave institucionalno sarađuju direktno sa građanima, pa je njihova uloga u motivaciji i promociji racionalnog korišćenja energije vrlo značajna.
Ključno polazište ove strategije je da energetski razvoj mora da bude u funkciji privrednog rasta. Razvoj energetike treba da doprinese bržem razvoju postojećih privrednih grana i da omogući razvoj novih proizvodnih i uslužnih delatnosti razvoja energetike u Srbiji, i to ima izrazito socijalnu dimenziju i zbog toga promene u energetici moraju da budu i socijalno prihvatljive i održive.
Za osetljive i socijalno ugrožene grupe potrošača, država je obezbedila odgovarajući tretman i uvela mere kojima se poboljšava pozicija socijalno ugroženih energetski zaštićenih kupaca energije. Ove mere će se dalje razvijati i svakako unapređivati.
Državna pomoć u Republici Srbiji posebno je osetljivo institucionalno i pravno pitanje, jer su mnogi energetski subjekti javna preduzeća. Javna preduzeća moraju da poštuju pravo konkurencije, jer samo uz poštovanje principa transparentnosti, može da funkcioniše tržište energije, ekonomski i tehnološki efikasno, a uz poštovanje prava proizvođača.
Održivi razvoj u oblasti energetike, globalno se orijentiše prema politici borbe protiv klimatskih promena, ali je suštinski usmeren ka ravnoteži između ciljeva ekonomskog razvoja, ostvarivanja prava na energiju, kao dela ljudskih prava i prava na zdravu životnu sredinu.
U Republici Srbiji, vrlo je važno da se u narednom srednjoročnom periodu stvori kritična masa potrebnog kadra, projektantskih i izvođačkih preduzeća, koja će moći da prate i podstiču rast korišćenja obnovljivih izvora energije i u periodu do sredine veka.
U danu za glasanje, ja ću podržati i ovaj zakonski predlog i Predlog strategije, zajedno sa svojim kolegama iz poslaničke grupe SNS. Hvala.

Whoops, looks like something went wrong.