Prvo vanredno zasedanje, 18.01.2016.

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Prvo vanredno zasedanje

01 Broj 06-2/5-16

18.01.2016

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 10:15 do 20:00

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministar dr Nebojša Stefanović. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

| Ministar odbrane
Pokušaću vrlo koncizno.
Važna tema je ovo što ste rekli za kontrolu centralnih registara u smislu jednog dana da se možda dođe do sistema da će lokalne samouprave moći da aktivnije učestvuju u izdavanju ličnih dokumenata.
Međutim, danas je to nemoguće. Danas ta vrsta elektronske uprave ili jedna vrsta portala gde bi svi subjekti koji u državi čine elektronsku upravu mogli da se uključe da bi mi faktički u skladu sa određenim nivoom ovlašćenja kao operater mogli da proverite upravo da li neko ima zabranu za izdavanjem vozačke dozvole i da imate samo taj podatak, da vi ne možete videti na osnovu čega ili šta, ali mi za to danas kao država nismo spremni.
Naprosto to je nemoguće i naravno to je i skupa stvar koja iziskuje da se u svim jedinicama lokalne samouprave napravi takva vrsta uvezivanja takve mreže, da svi državni subjekti, sva ministarstva pristupe jednoj takvoj bazi i da daju svoje baze, da ih odrade elektronski na način da one mogu da učestvuju u takvoj vrsti komunikacije i to će biti izazov za sve nas. To je dobro.
Počeli smo sa ovim sistemom, kao što je Ministarstvo počelo, recimo polaganje vozačkih ispita na način da se iz auto škola, pristupa bazama i serverima, a bilo je u nekim auto školama problema, zakupili su, kada je vršen test, prvi internet koji je brzine, koja je bila potrebna za dobru komunikaciju, ali su zbog cene, posle nekoliko dana ili par nedelja smanjili nivo protoka interneta i naravno da je taj sistem počeo da pravi probleme i da nisu mogli da ostvare komunikaciju. Ima negde greške i ljudskog faktora, ali je to novi sistem. Za svaki novi sistem potrebno je neko vreme da on počne savršeno da radi. Na kraju krajeva, to je nešto našta ljudi moraju da se priviknu.
Što se tiče curenja informacija, mi smo pokušali da rešimo kroz težu povredu službene dužnosti, da predvidimo curenje poverljivih informacija, da tretiramo na takav način, ali je ovo jedna od tema za koju sam ja više puta tražio podršku društva. Šta je suštinsko pitanje? Vi imate komunikaciju između policajca i novinara i taj policajac odaje informaciju iz istrage određenom novinaru, uredniku ili njihovom saradniku i vi tu imate veliku opasnost da, ako hoćete da pozovete, vidite da je neka novina objavila tekst, ono što bi tužilaštvo moglo da da kao zahtev za prikupljanje obaveštenja, da vi pozovete određenog novinara ili urednika, da on da obaveštenje od koga je primio takvu vrstu informacije. Odgovor je uvek da ne žele da otkriju izvor informacije i tu je kraj vaše istrage, suštinski. Sve ostalo bi moglo da se tumači kao pritisak na medije i to je veoma osetljivo pitanje, to je pipav posao i sam razmišljao i ljudi iz policije, nismo našli ključ za to rešenje, da to možete da uradite potpuno zakonito, da niko ne sumnja da je to nekakv pritisak, već da samo saznamo kako je moglo da se desi da upozorimo izvršioca krivičnog dela prerano, a naš princip u Ministarstvu je da kada se obavi određeno hapšenje, onda izlazimo sa informacijom, jer je to već akt koji je završen i ne dovodimo u opasnost ljude koji vrše hapšenje, jer to su momci iz policije koji upadaju, ti udarni timovi i oni, ako ih neko očekuje, može da spremi i vatreni doček, što bi rekli i da ih povredi.
To je teška tema.
Samo na kratko, u jednoj rečenici, žandarmerija sada nije više specijalna, već posebna jedinica, ali oni u svom statusu ne gube ništa, ni što se tiče primanja, ni što se tiče, jedino što, jedna je specijalna, a ima četiri ili pet posebnih. To je to.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Sanja Nikolić.
...
Srpska napredna stranka

Sanja Nikolić

Srpska napredna stranka
Poštovani predsedavajući, poštovani ministre sa saradnicima i kolege narodni poslanici, pred nama je danas potpuno jedan novi Zakon o policiji i to posle 10 godina, a s obzirom da je u tom periodu uveden i veliki broj novih instituta, ovim predlogom zakona je zapravo izvršeno usklađivanje sa postojećim preporukama i propisima.
Kao suštinsku promenu, istakla bih reorganizaciju unutar MUP, gde se jasno definiše koji su to unutrašnji, a koji policijski poslovi.
Dakle, policijski poslovi biće u nadležnosti direkcije policije, dok će sve ostale poslove iz delokruga Ministarstva obavljati sektori.
Šta zapravo znači podela na policijske i unutrašnje poslove. Ovakvom podelom, jasno se razdvajaju policajci sa pravom na beneficirani radni staž. Do sada je bio slučaj da oni koji sede u kancelariji i ne obavljaju rizične poslove, imaju beneficije kao policajac na ulici ili onaj na administrativnoj liniji sa KiM, konkretno, žandarmerijom. Članom 30. ovog zakona jasno se definiše koji su to policijski poslovi. Pod direkcijom policije, biće uprave, centri, specijalne jedinice i posebne jedinice policije i van sedišta direkcije, Policijska uprava za Grad Beograd, policijske uprave i policijske stanice.
Pod direkcijom je i specijalna antiteroristička jedinica, a posebne jedinice su žandarmerija, helikopterska jedinica, jedinica za obezbeđenje posebnih objekata i ličnosti, dok je policijska brigada posebna jedinica u okviru nadležnosti policijske uprave za Grad Beograd.
Druga novina u zakonu jeste karijerno napredovanje, a moje kolege su već pričale o tome, ali bih ja takođe istakla ovu izmenu zakona. Šta to znači? Za razliku, kakva je bila praksa do sada, napredovaće samo oni sa najboljim rezultatom rada, sa prosečnom ocenom četiri u poslednje tri godine, godinama staža na jednom radnom mestu i odgovarajućim činom, sa odgovarajućom stručnom spremom, gde će prednost imati oni sa završenom kriminalističkom policijskom akademijom ili pravnim fakultetom i to sa stručnih smerova.
Ovakvim sistemom, diskrecija rukovodioca je svedena na minimum, a rezultati rada i zalaganja, osnov su za karijerno napredovanje. Zakon, pored ostalog predviđa i značajno veća ovlašćenja Sektora unutrašnje kontrole za šta smatram jednom od boljom promenom u zakonu, u cilju sprečavanja korupcije u policiji, Sektoru unutrašnje kontrole, primenjivaće test integriteta, sprovodiće analizu rizika i proveru promene imovinskog stanja. To zapravo znači da će svaki rukovodilac u MUP morati da prijavi imovinu kao i svaku promenu imovinskog stanja, sve to na način kako do sada čine oni koji obavljaju javnu funkciju, pa i mi narodni poslanici, jer moram da skrenem pažnju da postoje slučajevi, da neko ko prima policijsku platu ima imovinu koju nije mogao da stekne radom u policiji.
Sektor unutrašnje kontrole će u saradnji sa Agencijom za borbu protiv korupcije vršiti analizu rizika od korupcije, a ovakav vid kontrole policijskih službenika smanjiće korupciju i svesti je na minimum.
Na kraju, iznela bih jedan član zakona koji do sada nije postojao, a kojim se definiše novo postupanje policije u slučaju nasilja u porodici. Kada se prijavi nasilje u porodici, policajac je dužan da u saradnji sa drugim nadležnim organima preduzme sve mere kako bi sprečio dalje nasilje, koje za posledicu može imati i smrtni ishod, a svi smo svedoci da je samo u prošloj godini ubijeno više od 30 žena.
Do sada u postojećem Zakonu nije postojao zakonski osnov kako bi policija mogla da reaguje i kada je reč o nasilju u porodici. Verujem da će se na ovaj način, prvenstveno žene, koje su najčešće žrtve nasilja osnažiti i prijaviti nasilnika.
I na kraju, želim da istaknem, bez obzira na mnoge kritike koje smo čuli tokom današnjeg dana, da smatram da je ovo dobar zakon i to ne kažem samo kao narodni poslanik, već i kao građanin i pozivam kolege i iz opozicije da u danu za glasanje podrže ovaj zakon. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik Suzana Šarac, izvinjavam se Vesna Rakonjac. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Vesna Rakonjac

Srpska napredna stranka
Hvala.
Uvaženi predsedavajući, poštovani ministre sa saradnicima, uvažene kolege narodni poslanici, donošenjem novog zakona o policiji u pravni sistem uvodi se niz novina od kojih se očekuje da će značajno doprineti poboljšanju kvaliteta u obavljanju policijskih i drugih poslova u MUP.
Ovaj zakon nastaje u vreme sprovođenja mera racionalizacije državne uprave koje sprovodi Vlada Republike Srbije, a primenom ovog zakona je omogućeno da se unutar zadatog sistema ostvare i uštede u radu Ministarstva.
Posebna pažnja posvećena je očuvanju funkcionisanja sistema bezbednosti u svim njegovim aspektima. Suština novog koncepta je razdvajanje poslova na, kao što su već moje kolege napomenule, unutrašnje poslove i policijske poslove. Shodno tome, došlo se do prepoznavanja i kategorizacije po organizacionim jedinicama u smislu da policijske poslove obavljaju policijski službenici, a unutrašnje poslove policijski i državni službenici.
Nomenklatura zvanja i činova, je jedan od elementa karijernog napredovanja. Sistem karijernog napredovanja je potpuno nov i kao krajnji cilj ima to da zaposleni sa najboljim rezultatima rada bude na odgovarajućim radnim mestima u hijerarhiji.
Kolika pažnja je posvećena izgradnji ovog sistema govori i činjenica da je i u toku obrazovanja, obrazovanje i sektora za ljudske resurse koji će u svom delokrugu imati karijerno praćenje zaposlenih od trenutka zasnivanja radnog odnosa, kretanja unutar Ministarstva, sve do okončanja radnog veka.
U ovom poslu veliki značaj, a to čini mi se niko do sada nije pomenuo, ima i Kriminalističko-policijska akademija koja se pored ostvarivanja studijskih programa za potrebe policijskog obrazovanja, bavi i naučno-istraživačkom delatnošću u oblasti kriminalističkih i policijsko-bezbednosnih nauka.
Kriminalističko-policijska akademija, je akreditovana akademija, a naučno-istraživačka aktivnost je usmerena na istraživanja u sledećim oblastima koja su veoma bitne: nasilje u školama, suprotstavljanje korupciji, narkomanija i kriminalitet mladih, visoko-tehnološki kriminalitet, ljudska prava, međunarodno-policijska saradnja.
Ono što je veoma važno to je i izdavačka delatnost kriminalističko-policijske akademije, a u čiji kvalitet smo mogli i da se uverimo i na prethodnom Sajmu knjiga.
Na ovaj način omogućeno je napredovanje u zvanju i veštinama i počiva na principima profesionalnog planiranja, odabira, selekcije i edukacije na kontinuiranom učenju i uspostavljanju i razvoju sistema karijernog napredovanja policijskih službenika.
Ovo je veoma značajno i za karijerno napredovanje žena u sistemu bezbednosti, jer polazeći od ustavnih načela, članova 15. i 21. Ustava, strategije za poboljšanje položaja žena i unapređenje rodne ravnopravnosti, konvencije o eliminisanju svih oblika diskriminacije, rezolucija saveta UN, kao i prakse državnih članica EU, unete su odredbe koje doprinose poboljšanju položaja žena u sistemu bezbednosti.
Što se tiče zdravstvene zaštite zaposlenih, mogu samo jedno da naglasim. Bilo mi je puno srce kada sam videla na konferenciji za novinare predstavnike MUP onako opremljene i volela bih da svako, svaki pojedinac koji radi na terenu, ima dobru zaštitnu opremu,jer njihova zaštitna oprema je njihovo dobro i savremeno oružje i oruđe i na taj način štite i sebe. Ako štite sebe dobro, štitiće i sve građane Srbije.
Prema tome, zalažemo se za to i mislim da ništa nije sporno da se na konferenciji za novinare, pripadnici MUP pojave u onakvom sastavu i onako opremljeni. To može samo da bude na ponos jednoj državi.
Pored toga, policijski službenici u Ministarstvu uživaju i specifičnu zdravstvenu zaštitu u meri u kojoj ona nije obezbeđena obaveznim zdravstvenim osiguranjem, a proističe iz rada na poslovima, na kojima su saglasno aktu o proceni rizika opasnosti po život i zdravlje, odgovornosti, težine, prirode i posebnih uslova rada od bitnog uticaja na smanjenje radne sposobnosti. Troškove ove specijalne zaštite, zdravstvene zaštite snosi Ministarstvo. O preventivnoj zdravstvenoj zaštiti mislim da sam dovoljno rekla.
Nove i detaljne odredbe o radu i radnim odnosima, uvodi se posebna, jedinstvena klasifikacija radnih mesta u policiji u odnosu na druge državne organe. Policija je specifična služba koja ima posebne odredbe o radu i radnim odnosima iz razloga što policijski službenici obavljaju visoko rizične poslove, tako da se uzima u obzir kvalitet izvršenja zadatka i zaštita bezbednosti građana, imovine, kao i očuvanje radne sposobnosti i morala pripadnika Ministarstva.
Naročito se uređuje i obrazovanje Fonda solidarnosti za policijske službenike, kojima se naglašava socijalna uloga ministarstva u odnosu na svoje zaposlene. Sada je ostvarena nova mogućnost da policijski službenici budu pomognuti iz sredstava Fonda u slučaju lečenja ili drugih životnih okolnosti, koje zahtevaju dodatne troškove.
Što se tiče sektora unutrašnje kontrole, još starorimski pesnik i satiričar Decim Junije Juvenal je rekao – quis custodiet ipsos custodes; što znači – ko će čuvati čuvare. Da bi bilo dosledno i pravedno što se nešto čuva i nadzire, svi moraju biti pod nadzorom i oni koji nadziru druge.
Ovom sektoru unturašnje kontrole daje se posebno na značaju i dobijaju veća ovlašćenja i predviđa se vršenje praktično testova integriteta i deponovanje imovinskih karti rukovodioca u Ministarstvu, sa mogućnošću provere i ostalih zaposlenih, čime se značajno podiže nivo kontrole i stepen uvida u podatke o imovinskom stanju zaposlenog u svrhu borbe protiv korupcije.
Takođe poslovi Direkcije policije se proširuje i na donošenje strateške procene i strateškog plana, što predstavlja uvođenje modela jedinstvenog sistema planiranja, koji bi u krajnjem ishodu dovelo do pune primene modela policijsko-obaveštajni model, koji je deo preporuke EU po sastavlju poglavlja 24.
Policijska uprava, kao organizaciona jedinica policije, radi operativnu procenu bezbednosti na području koje pokriva, na osnovu određenih parametara i operativnog plana.
Shodno tome, MUP ima izuzetno razvijenu saradnju sa organizacionim jedinicama lokalne samouprave, drugim državnim organima i nosiocima javne vlasti, pravnim i fizičkim licima, kao i sa međunarodnim organizacijama, institucijama međunarodne zajednice.
Ovako složen koncept razvijenih veza, Ministarstvo sa drugim činiocima sistema bezbednosti doprinelo je da se definiše i model rada policije, a to je policija u zajednici. Norma koja sažima taj model glasi – policija razvija saradnju i partnerstvo sa građanima i drugim subjektima zajednice, u cilju obavljanja policijskih poslova i rešavanja lokalnih bezbednosnih prioriteta i ističe zajedničke interese i potrebu stvaranja povoljnog bezbednog ambijenta u zajednici, odnosno izgradnji bezbednog demokratskog društva.
Predlog zakona o policiji predviđa i novo postupanje policije u slučaju nasilja u porodici, o kome su govorile i moje kolege, a mislim da će to dodatno olakšati posao policiji i omogućiti da pruže adekvatnu zaštitu žrtvama nasilja.
Ono što bih htela da napomenem na kraju, to je i postupak sa nađenim stvarima, koji nije bio regulisan nijednim propisom do sada, tako da i ovaj mali deo ulazi u ovaj veliki zakon, ali za nekog ko nešto izgubi, može da bude i veoma značajno.
Na kraju, želela bih samo da se zahvalim svim pripadnicima MUP na organizacionom, humanom i profesionalnom radu u toku migrantske krize koja i dalje traje, posebno pripadnicima MUP angažovanim na terenu i to u kopnenoj zoni bezbednosti, koji su celom svetu držali lekciju kako se časno obavlja policijski posao, poštuju ljudska prava, a istovremeno štiti bezbednost svojih građana. Hvala vama, ministre, hvala svim pripadnicima MUP, a SNS će glasati za ovaj zakon. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Suzana Šarac.
...
Srpska napredna stranka

Suzana Šarac

Srpska napredna stranka
Zahvaljujem.
Uvaženi ministre sa saradnicima, dame i gospodo narodni poslanici, poštovani građani, danas raspravljamo o tri veoma bitna predloga zakona: Predlogu zakona o policiji, Predlogu zakona o javnom redu i miru, kao i Predlogu zakona o javnim okupljanjima.
Ova Vlada kao odgovorna Vlada i MUP na čelu sa ministrom Stefanovićem, u čijoj su nadležnosti navedeni zakoni, su na jedan pre svega temeljan i sveobuhvatan način prišli izradi sva tri predloga zakona koji su danas na dnevnom redu.
Kada je Zakon o policiji u pitanju, to kažem iz razloga zato što je dosta dugo rađen i uključeni su mnogi relevantni faktori. Odrađene su javne rasprave u više gradova širom Srbije, kojim su prisustvovala profesionalna udruženja, nevladin sektor, akademska javnost, predstavnici svih sindikata, predstavnici pravosuđa, medija, i mnogi drugi.
Ovo je jedan potpuno nov i mogu slobodno reći po svojoj sadržini i sistemski zakon, takođe, zakon koji uređuje rad u policiji i donosi dosta novina u odnosu na još važeći zakon, a koji će neosporno značajno doprineti poboljšanju kvaliteta rada MUP.
Neophodnost donošenja novog zakonskog rešenja se ogleda u tome što je prethodnih 10 godina, koliko je još uvek važeći zakon na snazi, u pravni sistem Republike Srbije uveden veliki broj novih pravnih propisa. To su zakoni kao što su Zakon o krivičnom postupku, Zakon o prekršajima i drugi, kao i preporuke nadležnih organa, kao što su preporuke Poverenika, Zaštitnika građana, tako da se ovim predlogom zakona vrši usklađivanje sa propisima i preporukama.
Ovaj zakon predviđa niz novina u smislu organizacione strukture policije, njenih ovlašćenja, pravila karijernog napredovanja, kontrole rada zaposlenih, novih sredstava prinude, kao i niz odredbi koje su proizašle iz usaglašavanja sa propisima koji se primenjuju u EU.
Što se tiče organizacione strukture, dolazi do značajne reorganizacije poslova. Suština je u razdvajanju poslova na policijske i unutrašnje poslove, iz čega dalje proizilazi prosta podela službenika na policijske službenike i državne službenike, što je novina.
Do sada smo imali policijske službenike koji su imali status ovlašćenog službenog lica, koji su se dalje delili na uniformisana ovlašćena službena lica i ovlašćena službena lica, a takođe smo imali policijske službenike
koji su imali status PD, tj. posebne dužnosti i imali smo policijske službenike bez ikakvih ovlašćenja, koji su u stvari bili ono što je u novom zakonskom rešenju nazvano državni službenici.
Dakle, mi nismo suštinski imali prave državne službenike u MUP. To je novo i ovim zakonom je potpuno definisano.
Ovim zakonom značajno su pooštreni uslovi za zasnivanje radnog odnosa, što je veoma bitno, nije više kao do sada da se ispunjenje tih uslova proverava samo i isključivo pri stupanju zaposlenog u radni odnos, već će on te uslove, da bi ostao u radnom odnosu, morati da ispunjava sve vreme dok je zaposlen u MUP.
Takođe, ovaj Predlog zakona predviđa obavezu vršenja bezbednosnih provera za zaposlene periodično, i to u zavisnosti od nivoa izvršenja, tj. rukovođenja.
Dinamika vršenja ovih provera je direktna srazmera ovlašćenjima koje zaposleni ima. Sve ovo za cilj ima smanjenje broja krivičnih dela u vezi sa korupcijom od strane policijskih službenika, što je veoma bitno. Takođe, očekujemo da će ove odredbe zakona podići svest o potrebi poštovanja zakona i da će doprineti u borbi protiv korupcije.
Ovaj zakon predviđa obrazovanje novog sektora i to je sektor za ljudske resurse, koji će u svom delokrugu rada imati karijerno napredovanje i praćenje zaposlenih u Ministarstvu, od trenutka stupanja u radni odnos, njihovo kretanje unutar Ministarstva, pa sve do okončanja njihovog radnog odnosa u MUP.
Na samom kraju, ne mogu a da ne pomenem, naravno, u krajnje pozitivnom kontekstu, to da se nastavlja jedna veoma dobra praksa ovde u Narodnoj skupštini, kada je reč o MUP i cenjenom ministru Stefanoviću, a odnosi se na konsultacije ministra sa poslanicima i poslaničkim grupama, i to kako iz redova vladajuće većine, tako iz redova opozicije kada god nam u proceduru uđu zakoni za koje su ministar i MUP nadležni. Mislim da je to odlična praksa koja već daje rezultate i koji su počeli da slede i drugi ministri, što je za svaku pohvalu.
Naravno, u danu za glasanje, zbog svih navedenih razloga, a i razloga koje su navele moje cenjene kolege, SNS će podržati sva tri predloga zakona. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministar.
...
Srpska napredna stranka

Nebojša Stefanović

| Ministar odbrane
Hvala gospođi Šarac na dobrom razumevanju onoga što smo želeli da postignemo ovim zakonom.
Hteo sam da podelim s vama jedno za mene, rekao bih, prijatno iznenađenje, nešto što mislim da je dobra praksa. Kada pogledam listu govornika za današnju sednicu, i podjednako gledam i pripadnike vlasti i opozicije, kada pogledam koji broj dama učestvuje u raspravi, da ih je pola ili više od pola, mislim da je to jedna ohrabrujuća stvar i mislim da je veoma dobar signal, nešto na čemu smo radili i nešto što promovišemo i u parlamentu, ali naravno, promovišemo i u radu policije. Mogu da vam kažem da je danas već više od 20% pripadnica policije prisutno u policiji. Nije to još uvek dovoljno, ali u odnosu na neka prethodna vremena, sve je više i na sve, da kažem, značajnijim mestima.
Trudim se da pomognem koliko mogu u tom procesu. Naravno, potrebna je pomoć svih, ali hvala i onim damama koje su danas odustale u smislu uštede vremena, ja to tako doživljavam, ali bez obzira na to, to što su na spisku meni puno znači i vidim da je bila namera da se aktivno uključe u ovo i to iskreno cenim i hvala vam.