Peto vanredno zasedanje, 19.02.2016.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.

Reč ima narodni poslanik Zoran Babić.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Babić

Srpska napredna stranka
Ovo je treći saziv u kojem sam narodni poslanik. Sećam se jedne poslaničke grupe u devetom sazivu između 2012. i 2014. godine, koja je u to vreme bila šampion parlamentarizma, poslanička grupa koja je predala u skupštinsku proceduru najviše amandmana, i čini mi se da je najviše tih amandmana i prihvaćeno, a to je poslanička grupa DSS. Onda su došli izbori i onda je došlo ono što je najveća svetinja, a to je mišljenje građana Republike Srbije, i takva politika je ostala ispod cenzusa. Tako da, ti koji se sada ovde hvale tim nekim silnim procentima, neka prvo izađu samostalno ili kako god na izbore, pa neka provere šta građana Srbije misle o tome.

Sa druge strane, gospođo predsednice, postoje, čini mi se, u nekim elektronskim medijima još uvek emisije koje se zovu – pozdravi, želje i čestitke. Mislim da ćemo se mi pozdraviti već za nekoliko dana ovde kada ovaj parlament bude raspušten. Što se tiče želja, mislim da je te želje najbolje izrekao gospodin Đukanović, uvaženi kolega Vladimir Đukanović, pre nekoliko dana na društvenim mrežama. Čini mi se da je oko tih želja ukazao i pomenuo i Zabelu. Što se tiče čestitki, e u tom trenutku ćemo svi mi čestitati nadležnim državnim organima.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Gordana Čomić, pa Zoran Antić. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka
Zahvaljujem.

Koristim vreme ovlašćene predstavnice poslaničke grupe DS.

Amandman je bio odličan povod da počne da se razgovara i u Skupštini zašto „policy“, „policy paper“ i „policy non-paper“ nemaju prevoda u Srbiji. Zato što ne postoje. Potpuno je svejedno da li ćete zvati praktičnim politikama ili javnim politikama, taj proces ne postoji.

Ono što je razočaravajuće i pomalo tužno je što se ni u ovoj Skupštini ne razume šta je „policy“, tamo gde je reč nastala, pošto nema tog procesa koji bi za ove zakone npr. podrazumevao mnogo više od onoga što je Ministarstvo uradilo, a želim da komentarišem zato što je Ministarstvo ipak uradilo nešto od onoga što je sa „policy“, „policy paper“ definisano u EU. To je dobar korak napred i ja to hoću da pozdravim i da ohrabrim da se i druga ministarstva kada je ovaj proces u pitanju ugledaju na Ministarstvo za zaštitu životne sredine.

„Policy“ podrazumeva dijalog, podrazumeva ceo horizontalni i vertikalni prostor u kome se zna ko predstavlja ideje o tome šta u nekoj politici treba da se menja, ko je dužan da bude saslušan, da bude pozvan, kakav je proceduralni, jer procedura jeste kultura, put kojim ide ta ideja, kako se to u vremenskom roku obavlja i na koji način i ko je obavezan da o svemu obaveštava javnost. To se kod nas ne dešava. Umesto toga imate hitne postupke, umesto toga imate zašto je ovaj zakon rekao, a ko je rekao nemamo pojma. Zato ovde možemo da nađemo malo ljudi koji će znati među sobom da razmene procene šta mora da se desi u Srbiji 2020. godine. Ako je igde bilo „policy paper“ i „policy non-paper“, moram da kažem, to je bilo u oblasti zaštite životne sredine.

Volela bih da ovaj amandman, koji su s pravom podneli narodni poslanici Vladimir Pavićević i Zoran Živković, bude povod da o tome pričamo – zašto nemamo adekvatan prevod za reči „policy paper“ i „policy non-paper“? Poglavlje 35 je počelo od nečega što se zvalo „policy non-paper“. Normalizacija Prištine i Beograda je počela sa „policy non-paper“ koji se pretvorio u „policy paper“, ali mi o tome ovde jako malo znamo. Zašto je problem da 2016. godine sa ruganjem i nipodaštavanjem govorimo o tome kako prevodimo reč „policy“? Zato što nemamo više vremena da se rugamo tim rečima. Zato što će svi ljudi koji rade u Ministarstvu zaštite životne sredine, za koje se nadam da će biti formirano ili ako ostane poljoprivrede, što sam bila protiv i ostaću protiv zauvek, će imati 2017. i 2018. godinu u strašno velikim i važnim poslovima koji će ostaviti duboke posledice na životnu sredinu u Srbiji i decenijama unapred. Zato je važno da razumemo zašto nemamo prevoda za „policy“, „policy paper“ i „policy non-paper“. Zato što nemamo dijaloga.

Samo je na nama da li ćemo da odlučimo da se rugamo različitim idejama o prevođenju tih reči, da prihvatimo da je svejedno, ili ćemo da razgovaramo kako bi izgledao proces koji bi dobio reč u našem jeziku, a značio ono što inače znači dijalog o politikama u oblasti zaštite životne sredine u EU. Samo to da je posledica amandmana koji su podnele kolege bilo bi doprinos i radu Skupštine i dijalogu, za koji se ja nadam da će ga biti kad tad, jer ga mora biti. Tu se, srećom ili nažalost, kako ko gleda, ne pitamo više da li hoćemo dijalog ili nećemo. Ta stvar je rešena. Hvala vam.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Antić. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Antić

Srpska napredna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, nekako smo otišli i suviše, čini mi se, u širinu i tačno je da ovi prvi amandmani obično i odu tako malo i rasplinu se, što bi naš narod rekao, ali ja bih se vratio na sam amandman. Mislim da smo, s obzirom na sadržinu amandmana, suviše nekako vremena potrošili oko njega. Mislim da ovde ima znatno kvalitetnijih i suštinskijih amandmana i da jednostavno ovaj amandman ne zaslužuje toliko vremena, kao što rekoh, koliko smo potrošili, jer se radi o tome da informacije o životnoj sredini ovim predlogom zakona bivaju dostupne svim građanima, nevladinim sektoru, da se osniva i nacionalni registar i da se na svaki način pokušava da javnost ima uvid u sve ono što se dešava sa životnom sredinom. Pa, prema tome, u samoj ovoj tački 3. pominju se strategije, zakonodavstvo, planovi, programi, znači, ide se u suštinu i do najsitnijih detalja se omogućava javnosti da uđu, pa i naravno kada su u pitanju javne politike.

Ono što je najveći problem sa ovim amandmanom je faktički, što on ukida javnu politiku. Jer, ako prihvatimo amandman, ukida se na neki način javna politika, a javne politike u svim oblastima života i u svim zakonskim projektima koje smo imali su dosta često jako dobro formulisane. Pa, prema tome, uvoditi u ovom trenutku neki termin koji u stvari znači kontrolu svega onoga što se dešava u oblasti životne sredine je nepotrebno, jer sam ovaj institut koji se sada uvozi i kroz organe javne vlasti koji se potpuno definišu i kroz ovu kontrolu, omogućava da se na bolji način kontrolišemo i upoređujemo ono što je proklamovano i ono što se primenjuje u praksi. Po meni je sasvim normalno ovaj termin koji smo imali do sada i u buduće koristimo, a ne da idemo sada u neke jezičke izlete koji eventualno mogu da stvore neku zabunu ili probleme u primeni ili u praksi. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.

Na član 4. amandman su zajedno podneli poslanici Poslaničke grupe Boris Tadić – SDS – ZZS i Zeleni Srbije.

Reč ima narodni poslanik Blagoje Bradić.
...
Zajedno za Srbiju

Blagoje Bradić

Socijaldemokratska stranka, Zajedno za Srbiju, Zeleni Srbije
Zahvaljujem gospođo predsedavajuća.

Uvažena ministarko, koleginice i kolege, podneli smo amandman na član 4. koji menja član 16. a član 16. govori o sanaciji i remedijaciji degradirane životne sredine.

Vi ste odbili naše predloge izmene amandmana gde smo tražili da projekte sanacije i remedijacije, da Ministarstvo daje saglasnost i za te projekte koji se odnose na rudarske odnose i tražili smo da se jasno ograniči vremenski rok do kada moraju da se daju saglasnosti na projekat i bliže, ova akta koja treba da podnesete u roku od osam dana od dana stupanja na snagu, vi kao Ministarstvo. Vi ste to odbili sa obrazloženjem da vi imate bolja rešenja.

Ostao sam vam dužan iz načelne rasprave, kada smo govorili baš o ovom problemu, znači, vraćanje u prvobitno stanje kako bi nas građani razumeli, životne sredine od strane onog ko je ugrozio životnu sredinu, da je jedno donošenje zakona i usklađivanje sa zakonima EU, i to je potrebno. Naše zamerke na ovaj zakon smo mi iskazali u načelnoj raspravi i kroz amandmane koje smo podneli, ali ono što je suština, to je ne činjenje ništa da bi se poboljšala životna sredina. To je stvarnost i o tome možemo mi ovde da se nadmudrujemo, ali to građani znaju u svojoj okolini da li je životna sredina čistija, uređenija, očuvanija nego što je bila recimo 2012. godine kada ste preuzeli odgovornost i za životnu sredinu vršeći vlast u Republici Srbiji, na svim nivoima, ili je gora.

Ja sam vam pomenuo Kopaonik kao nacionalni park. Svuda, u svim gradovima ima problema sa otpadnim vodama, ali Kopaonik je nacionalni park i on to ne sme da ima. Ne da ga niste popravili, ne da niste očuvali u onom stanju u kojem je bio 2012. godine, sad je gore. A vi ste rekli ima fabrika otpadne vode.

Poštovana gospođo Bogosavljević Bošković, fabrika otpadne vode je jedan od elemenata komunalnog opremanja. Komunalno opremanje podrazumeva vodu, kanalizacionu mrežu, vodovodnu mrežu, elektro mrežu, infrastrukturu putnu, to je komunalno opremanje, a vi kažete – imamo fabriku otpadne vode. Pa, kako ćete vi u tu fabriku otpadne vode da nosite otpad iz vikend naselja, rekao sam, koje ima preko 2.500 kuća i 1.000 apartmana. Kofama? Pa, nemate planove za kanalizacionu mrežu. O tome pričamo, da je to trebalo da se radi od 2012. godine. Obećali ste ljudima da će biti rešeno i nije rešeno.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Ministar, izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Snežana Bogosavljević-Bošković

Zahvaljujem.

Kratko, mi smo odbili ovaj amandman iz razloga što vi predlažete da se umesto veznika „i“ stavi veznik „osim“. Mi smo ovaj veznik „osim“ uključili iz razloga što projekte sanacije i remedijacije rudarskih objekata, saglasnost na iste da je nadležno ministarstvo, a to je Ministarstvo energetike i rudarstva. Dakle, ova pitanja se regulišu drugim zakonom i ona su u nadležnosti drugog ministarstva.

U raspravi u načelu govorila sam o tome šta je uradilo Ministarstvo poljoprivrede i zaštite životne sredine baš u oblasti zaštite životne sredine, i evo, ja ću još jednom da ponovim. Deset zakona samo iz ovog segmenta. bez zakona iz poljoprivrede, sa zakonima iz poljoprivrede, 22. I, ne samo zakona, niz projekata smo završili, niz projekata kojima ćemo rešiti probleme u zaštiti životne sredine smo započeli. To su oni projekti veliki, krupni, infrastrukturni projekti, pa između ostalog i ovaj projekat koji vi pominjete.

Dakle, tamo u Raškoj, mi ćemo kroz ovo postrojenje za prečišćavanje otpadnih voda rešiti mnoge probleme građana i Raške i Kopaonika, nacionalnog parka i onih drugih građana koji dolaze tamo da se odmaraju. Ali, vi dobro znate, da bismo rešili taj problem, mi moramo da imamo neke pred radnje. Te predradnje podrazumevaju i tehničku dokumentaciju i određeno vreme, snimanje terena. Vi znate da je to jedna dosta komplikovana, složena procedura i da se obezbede sredstva. Mi smo sve to uradili i obezbedili sredstva i raspisali tender i za izvođenje radova i zainteresovali 40 kompanija da se prijave na taj tender. Molim vas, treba i to imati u vidu kada nam delite kritike.