Treća sednica Prvog redovnog zasedanja , 15.05.2017.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Treća sednica Prvog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/72-17

3. dan rada

15.05.2017

Beograd

Sednicu je otvorio: Veroljub Arsić

Sednica je trajala od 10:00 do 16:20

  • ZAKONI

  • Zakon o potvrđivanju Finansijskog ugovora „Unapređenje objekata pravosudnih organa B“ između Republike Srbije i Evropske investicione banke
  • Zakon o potvrđivanju Sporazuma o zajmu (Prvi programski zajam za razvojne politike u oblasti javnih rashoda i javnih preduzeća) između Republike Srbije i Međunarodne banke za obnovu i razvoj
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o sudijama
  • Odluka o prestanku funkcije člana Visokog saveta sudstva iz reda profesora pravnog fakulteta
  • Odluka o prestanku funkcije predsednika Privrednog apelacionog suda
  • Odluka o prestanku funkcije javnog tužioca u Apelacionom javnom tužilaštvu u Nišu
  • Odluka o prestanku funkcije javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Čačku
  • Odluka o izboru na funkciju člana Visokog saveta sudstva
  • Odluka o izboru predsednika sudova
  • Odluka o izboru sudija koji se prvi put biraju na sudijsku funkciju
  • Odluka o izboru na funkciju tužioca za ratne zločine
  • Odluka o izboru na funkciju javnog tužioca u Višem javnom tužilaštvu u Pančevu
  • Odluka o izboru na funkciju javnog tužioca u Višem javnom tužilaštvu u Požarevcu
  • Odluka o izboru javnog tužioca u Višem javnom tužilaštvu u Pirotu
  • Odluka o izboru na funkciju javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Nišu
  • Odluka o izboru javnog tužioca u Višem javnom tužilaštvu u Zaječaru
  • Odluka o izboru na funkciju javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Mladenovcu
  • Odluka o izboru na funkciju javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Vrbasu
  • Odluka o izboru na funkciju javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Staroj Pazovi
  • Odluka o izboru na funkciju javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Velikoj Plani
  • Odluka o izboru na funkciju javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Novom Pazaru
  • Odluka o izboru javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Zaječaru
  • Odluka o izboru javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Aleksincu
  • Odluka o izboru javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Petrovcu na Mlavi
  • Odluka o izboru javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Despotovcu
  • Odluka o izboru javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Negotinu
  • Odluka o izboru javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Kuršumliji
  • Odluka o izboru javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Rumi
  • Odluka o izboru javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Somboru
  • Odluka o izboru javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Valjevu
  • Odluka o izboru javnog tužioca u Osnovnom javnom tužilaštvu u Mionici
  • Odluka o izboru zamenika javnog tužioca
  • Predlog autentičnog tumačenja odredbe člana 82. stav 1. tačka 2) Zakona o državnom premeru i katastru („Službeni glasnik RS“, br. 72/09, 18/10, 65/13, 15/15-US i 96/15)
  • Odluka o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije
  • Odluka o izmenama Odluke o utvrđivanju sastava stalnih delegacija Narodne skupštine Republike Srbije u međunarodnim parlamentarnim institucijama
  • OBRAĆANJA

    ...
    Srpska napredna stranka

    Veroljub Arsić

    Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
    Reč ima narodni poslanik Saša Radulović. Izvolite.

    Saša Radulović

    Poslanička grupa Dosta je bilo
    Hvala.

    Ovim članom praktično sudijama koje su izabrane po sada važećem zakonu za predsednike sudova sa mandatom od pet godina daje se mogućnost da te sudije imaju još jedan mandat od četiri godine, tako da sada imamo situaciju potpune nejednakosti među sudijama, predsednicima sudova takođe.

    Prvo, zakonom je omogućeno da predsednici sudova koji su sudije imaju drugačiji tretman od svih ostalih sudija, odnosno da njihova sudijska funkcija, ne funkcija predsednika sudova, prestaje po drugačijim uslovima od uslova koje imaju sve ostale sudije. To je prva protivustavna stvar.

    Onda, sada imamo situaciju u kojoj ćemo imati predsednike sudova koji će biti dva mandata, četiri godine plus četiri godine, a imaćemo i predsednike sudova koji će biti sada po mandatu od pet, pa plus četiri posle toga, devet godina. Znači, jedna potpuna papazjanija. Naravno, iz ovoga izlazi samo jedna stvar, a to je upravo ono što sam pitao ministarku pravde dok je bila ovde u petak, pa nije odgovorila, a to je koliko sudija potpada pod ovaj član 3. zakona, odnosno koliko sudija imamo koje su trenutno predsednici sudova koji bi morali da prestanu da budu predsednici sudova zato što im ističe mandat, sudijska funkcija im ističe, pa time i funkcija predsednika suda, zbog starosne penzije, koliko je takvih sudija danas na koje će uticati ovaj član zakona?

    Praktično, i kolege poslanici govore o tome da se ovaj zakon i ova odredba, član 3, direktno odnosi na sudije koje bi morale da odu u penziju, međutim, na vrat na nos, po hitnom postupku donosimo ovaj zakon, ne bi li to sprečili i to je sada mrtva trka između njih koji idu u penziju i datuma kada stupa na snagu ovaj zakon. Praktično, čitava žurba je oko toga. Ovo građani Srbije moraju da znaju, na koji način se donose zakoni, da služe jednoj pojedinačnoj svrsi da bi ovom odredbom člana 3. u stvari zaštitili one sudije, partijske sudije koje bi otišle u penziju da ovaj član 3. donesen i ovaj čitav zakon nije donesen i pokušava se da se uradi tako da što pre donesemo zakon da bi se to sprečilo.

    Radili smo malo analizu predsednika sudova pa imamo pitanje za predsednicu, odnosno ministarku pravde, koja danas nije tu, odnosno izražava jedno duboko nepoštovanje prema ovom Domu, a to je – da li se ovo odnosi na predsednika Apelacionog suda u Novom Sadu? Odnosno, da li ova odredba, ako ne stigne na dnevni red na vreme da se donese ovaj zakon, da li će time predsednik Apelacionog suda u Novom Sadu, u stvari, izgubiti svoju poziciju predsednika suda, pa žurimo na vrat na nos da donesemo ovaj zakon da bi se to sprečilo?

    Vrlo konkretno pitanje koje je ostalo takođe ne odgovoreno je za sve sudije, pošto bi trebalo uraditi analizu, i to obaveza kad se donose ovakvi zakoni, analizu svih sudova, da vidimo na koliko sudija ove odredbe utiču? Evo, mi smo napravili jednu malu analizu i došli do toga da je barem predsednik Apelacionog suda u Novom Sadu, u stvari, u poziciji da ova izmena zakona na njega utiče.

    Znači, ovo je protivustavno, pošto su sudije u različitom položaju po zakonu i predsednici sudova čak u različitom položaju po zakonu, neki će biti pet godina, neki devet, neki osam, po ovome imaju različita prava, posebno deo koji se odnosi na trajanje sudijske funkcije. Hvala.
    ...
    Srpska napredna stranka

    Veroljub Arsić

    Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
    Zahvaljujem.
    Reč ima narodni poslanik Gordana Čomić.
    ...
    Demokratska stranka

    Gordana Čomić

    Poslanička grupa Demokratska stranka
    Zahvaljujem. U Srbiji ima bar 140, ako ne i više, predsednika sudova koji odlično, savesno i na osnovu Ustava i zakona obavljaju svoj posao. NJihovi dobri rezultati će biti zaboravljeni ovom raspravom. Čestite sudije koje je posvećeno i izborom sudijskog poziva obavljaju svoj sudijski poziv kao predsednici sudova. Zašto smo to sebi dozvolili?

    Ovaj član 3. koji mi predlažemo da se briše može tačno da definiše zbog koga smo to dozvolili. Ako i progutamo potpuno nerazumnu i neodgovornu nameru da se pet godina, odredbom zakona, stavlja na četiri pa onda u mogućnost reizbora, član 3. vam pokazuje ko su ljudi zbog kojih se ovaj zakon pravi. Znači, tražite predsednika suda kome sudijska funkcija prestaje u narednih osam dana, ili funkcija predsednika suda, zato što je prihvaćeni amandman kojim zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja. Zašto to radimo? Zašto to radimo?

    U junu će biti rasprava u Briselu o tome na koji način primenjujemo Akcioni plan i kakva su merila za Poglavlje 23. Ovaj će, ili ovi ko god da su, a naći ćemo ih, ja ću imati poslaničko pitanje za Visoki savet sudstva i za ministarku pravde da mi dostavi imena ljudi kojima sudijska funkcija ističe u narednih osam dana i imena ljudi kojima radni staž ističe u toku 2017. godine. Jer, ne radi se o svim predsednicima sudova u Srbiji. Radi se samo o ovima zbog kojih je napravljen član 3.

    Da li je sva ova rasprava vredna toga? Da li je vredna vređanja rada dobrih predsednika sudija? Da li je vredna kada za koji mesec budemo ovaj isti zakon stavljali van snage, ali će predsednici sudova već biti predsednici sudova i neće biti razrešavani? Mi ćemo ovaj zakon morati menjati, kao što ćemo morati do kraja decembra da predamo predlog izmena Ustava u kojima se na ustavan način ukidaju trogodišnji izbori sudija u kojima se menja položaj i sastav VSS i drugih sudijskih tela dajući im punu nezavisnost, izuzimajući Narodnu skupštinu iz bilo kog dela kada je pravosuđe u pitanju.

    To smo mi kazali u Poglavlju 23 da tako hoćemo, a danas, 15. maja, menjamo zakon zbog koliko imena? Ko su ti ljudi? Čime su oni zaslužili da ponizimo sami sebe i još mnogo važnije od nas, znamo mi nas, narodni poslanici sa manje ili više uživanja u folkloru razmena nepotrebnih jezičkih bravura o tome ko je kome šta uradio i kada, šta su nam uradili dobri, čestiti predsednici sudova da im priuštimo ovakvu raspravu? Nemojte više to da radimo nikada. Imate 126, ko god ima, ko god da bude 126, a imena ljudi koji će postati predsednici sudova će svima nama biti poznati i hoćemo da kažemo da se o imenima tih ljudi radi, a ne o imenima svih predsednika sudova u Srbiji. Hvala.
    ...
    Srpska napredna stranka

    Veroljub Arsić

    Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
    Zahvaljujem.
    Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Marijan Rističević.
    Reč ima narodni poslanik Marijan Rističević.
    ...
    Srpska napredna stranka

    Marijan Rističević

    Poslanička grupa Pokret socijalista - Narodna seljačka stranka - Ujedinjena seljačka stranka
    U cilju efikasnijeg rada, odustajem od amandmana. Hvala.
    ...
    Srpska napredna stranka

    Veroljub Arsić

    Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
    Zahvaljujem.
    Na član 4. amandman u istovetnom tekstu podneli su narodni poslanik Zoran Živković, narodni poslanik Marinika Tepić, zajedno narodni poslanici Vjerica Radeta, Zoran Krasić, Nemanja Šarović i Sreto Perić i zajedno narodni poslanici Goran Ćirić, Goran Ješić, mr Aleksandra Jerkov, Balša Božović, Radoslav Milojičić, Maja Videnović, Gordana Čomić, Tomislav Žigmanov, Dušan Petrović, Veroljub Stevanović i Dejan Nikolić.
    Da li neko želi reč?
    Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
    ...
    Srpska radikalna stranka

    Zoran Krasić

    Mi smo podneli ovaj amandman jer stvarno ne bi imalo smisla ako za prva tri člana tražimo brisanje, da to ne tražimo i za 4. član. Međutim tu se desila neka promena. Predsednik Odbora za pravosuđe je podneo amandman, a predlagač je prihvatio amandman i to sada glasi tako da zakon stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku RS“.

    Pravilo je da je to osmi dan. Ako se predlaže da to bude ranije, onda mora neki opravdani razlog. Ne postoji nijedan opravdani razlog, barem nisam video da postoji, niti u tekstu amandmana koji je prihvaćen, ali moram da skrenem pažnju.

    Ako danas kada završimo ovu raspravu o ovom predlogu zakona i ako se to danas izglasa i ako se danas to objavi, to stupa na snagu narednog dana, tj. sutra. Onda, ako budete birali one predsednike sudova, jer je i to tačka dnevnog reda ovog zasedanja, onda praktično birate prema postojećem zakonu na mandatni period od pet godina. Imamo jednu paradoksalnu situaciju da na dan glasanja smanjujemo period sa pet na četiri godine, a pojedinačnim odlukama biramo ljude na pet godina.

    To ne trpi neku logičku kontrolu, osim ukoliko ne odložite glasanje za predsednike sudova za neki naredni dan, što opet ne trpi logičku kontrolu iz jednog prostog razloga, jer ovi ljudi kada su se javili da budu predsednici sudova računali su da će biti predsednici pet godina a ne četiri godine.

    Tako da očigledno da ova operacija nije uspela. Imao sam nameru da posle ovoga pišem Ustavnom sudu, neću da pišem iz jednog prostog razloga zato što će tek kroz tri godine da donesu odluku da kažu da ovo nije u skladu sa Ustavom. Tako su mi odgovorili za Statut Vojvodine, Zakon o finansiranju, one uredbe donete na bazi Briselskog sporazuma, pa i ovo Uputstvo o glasanju na biračkim mestima na Kosovu i Metohiji. Uvek sa tri godine zakašnjenja oni kažu bili ste u pravu, a da kroz tri godine kažu da sam ponovo u pravu bilo bi krajnje uvredljivo.

    Te pozivam one koji su voljni da se obrate Ustavnom sudu sa jednom inicijativom, pozivam i sudije da se obrate, jer i oni treba da čuvaju ustavni poredak Republike Srbije, a poslanike podsećam da prevashodna obaveza narodnih poslanika, bez obzira na to koliko su laici ili nisu, jeste poštovanje i čuvanje ustavnog poretka Republike Srbije.

    Na kraju, da završim, amandmane koje je SRS podnela nisu zbog otvaranja i zatvaranja poglavlja nego pre svega zbog očuvanja ustavnog sistema Republike Srbije i ukoliko budete razmišljali o promeni Ustava…
    ...
    Srpska napredna stranka

    Veroljub Arsić

    Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
    Zahvaljujem, kolega Krasiću.
    Reč ima Marko Đurišić. Izvolite.
    ...
    Socijaldemokratska stranka

    Marko Đurišić

    Poslanička grupa Socijaldemokratska stranka, Narodna stranka
    Svakako želim nešto da kažem i o članu 4, jer je on promenjen od strane predlagača prihvatanjem amandmana drugog kolege. Ponovo se dodatno narušava pravni poredak time što se, umesto uobičajenih i Ustavom propisanih osam dana od stupanja na snagu određenog zakona, taj rok skraćuje na samo jedan dan, odnosno dan od objavljivanja u „Službenog glasnika“ će ovaj zakon stupiti na snagu.

    Želeo bih da čujem da li je to urađeno kako bi one sudije koje treba na kraju ovog zasedanja da budu izabrane na mesta predsednika sudova, a njih je sedmoro, možda će ih biti i manje, čuli smo da postoje od strane poslanika vladajuće većine određene rezerve, da li će oni biti izabrani po starom ili po novom zakonu, odnosno da li će biti izabrani na mandat od četiri ili pet godina, kako je nešto rečeno malo u načelnoj raspravi, ili je u stvari to urađeno zato što se približava rok prestanka mandata nekome od onih lojalnih predsednika sudova zbog kojih se ovaj zakon u stvari i menja? I, zato što smo došli neodgovornošću vladajuće većine koja je preuzela neku obavezu, da li se sada, zato što je kalendar izgleda bio brži od njih, usvaja ova izmena i zakon umesto propisanih osam dana po Ustavu treba da stupi na snagu sledećeg dana?

    To je loša praksa, kao što je loš svaki član ovog predloženog zakona i to je razlog zbog koga mi iz poslaničke grupe Socijaldemokratske stranke nećemo glasati za ovaj zakon. hvala.