Peto vanredno zasedanje , 26.09.2017.

4. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Vlado Babić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Poštovana predsednice, cenjeni gospodine ministre sa saradnicima, poštovane koleginice i kolege narodni poslanici, ovaj amandman na član 23. Predloga zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, bez obzira na predlog poslaničke grupe Dveri, ne bi trebalo da se prihvati. U odnosu na član 89. ovoga zakona, koji govori o delatnostima ustanova u obrazovanju i vaspitanju i mogućnosti upisa stranih državljana, odnosno migranata, oni po ovome članu 23. ostvaruju pravo na obrazovanje i vaspitanje pod istim uslovima i na način koji je propisan zakonom za državljane Srbije.

U tom smislu, rekao bih da u Somboru trenutno ima 120 migranata, od čega je 95% porodica sa decom, i to iz Sirije, Iraka, Irana, Palestine i Avganistana, odakle ih je i najviše. Dece školskog uzrasta od prvog do osmog razreda ima 27, i to od prvog do četvrtog 12, a od petog do osmog razreda 15. Dečaka je 16, a devojčica 11.

U odnosu na dosadašnje iskustvo u Srbiji, vezano za obrazovanje migranata, a i sami znate za slučaj Šid, i da se to ponovo ne bi dogodilo, u Somboru, u Subotici i Kikindi primenjuje se metod za obrazovanje ove dece tako da se ona ne vrši u školi, već se odvija u prihvatnim centrima. Za sada prevodioca u prihvatnim centrima nema, već su se učitelji, profesori tako organizovali da idu u paru i da bar jedan od njih dobro govori engleski. Deca uglavnom već znaju engleski, pa tako prevode na arapski onima koji zbog neznanja engleskog jezika ne mogu da prate i da uzmu aktivno učešće u ovim radionicama.

Iz školske uprave, direktori škola su dobili predlog, što se tiče programa rada, da imaju jedan fleksibilan pristup. Oni ne moraju prenositi informacije kao našoj deci i da se počne sa nastavom, pre svega, fizičkog, muzičkog i likovnog obrazovanja. Deca su ove radionice odlično prihvatili i one se odvijaju tri puta nedeljno, i to ponedeljkom, sredom i petkom po jedan i po sat. Nakon dve nedelje rada ovih radionica, deca su prezadovoljna, željna su znanja, a njihovi roditelji i oni sami tražili su da im nastavu produže na svaki dan, da ona bude opširnija sa daleko više podataka i informacija, baš kao što dobijaju i naša deca u školama.

Znači, migranti traže da imaju jedno funkcionalnije obrazovanje i jako su zainteresovani pre svega za prirodne nauke, naročito za matematiku. U Somboru učitelji i profesori iz dve škole, koje su na teritoriji prihvatnog centra, obučavaju decu migrante. To su škola „Ivo Lola Ribar“ gde obučavaju decu od petog do osmog razreda i „Bratstvo i jedinstvo“ gde učitelji prenose svoje znanje deci od prvog do četvrtog razreda.

S obzirom da se u centrima zadržavaju dosta kratko, znači, dva, tri ili najduže šest meseci, migranti baš nisu zainteresovani za učenje srpskog jezika. Komesarijat za izbeglice i lokalna samouprava su obezbedili kompletan nastavni materijal potreban za organizovanje radionica, kao i neophodna nastavna sredstva, kao i tehničku podršku u organizovanju nastavnih aktivnosti. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Đorđe Komlenski.
...
Pokret socijalista

Đorđe Komlenski

Poslanička grupa Pokret socijalista - Narodna seljačka stranka - Ujedinjena seljačka stranka
Zahvaljujem, predsedavajuća.

Iako nemam običaj, predlažem da se ovaj amandman ne prihvati, jer ovo je zaista pokušaj da se uskrati pravo deci koja nisu svojom voljom u Republici Srbiji da ovo vreme koje moraju da provedu ovde posvete svom obrazovanju i školovanju. Ovo zaista, ne samo da je nehuman predlog, nego je anticivilizacijski čin i staću na ovim komentarima, jer bojim se da zaslužuju još mnogo ovakvih epiteta. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Boško Obradović.
...
Srpski pokret Dveri

Boško Obradović

Poslanička grupa Dveri
Gospodine ministre ovo je skandal. Mislim da ste se i vi sada uverili da vi ne rukovodite prosvetnim sistemom Srbije.

Hoćete da mi kažete da u različitim školama u Srbiji se različito odnose prema inkluziji i migrantima? Da u Šidu terate roditelje da deca migranata idu zajedno sa našom decom i ako ne znaju srpski jezik, a da u Subotici, Somboru i u Bačkoj može drugačije da se ponaša i da tamo nema integracije dece migranata u naš prosvetni sistem, nego im se obezbeđuje posebno školovanje u migrantskim prihvatnim centrima, što je razumljivo i ispravno. Ja podržavam kolegu koji je govorio o tom u prilog. Znači, niko ovde ne govori protiv dece migranata, apsolutno, oni treba da imaju sva prava, treba da im se omogući učenje jezika koji god hoće da uče, ali u njihovim migrantskim prihvatnim centrima, a ne u našem prosvetnom sistemu.

Da li je moguće gospodine ministre da vi dozvoljavate da u jednoj školi se radi na jedan način i namećete roditeljima i na silu ubacujete migrantsku decu u naša odeljenja, a u drugim delovima Srbije i to samo na nekoliko desetina ili stotina kilometara od Srema i Bačke, dozvoljavate da ta škola, odnosno to obrazovanje za migrante traje u migrantskim centrima, a ne u našim osnovnim i srednjim školama?

Dakle, o čemu se ovde radi, jel ovo banana država? Jel vi ne znate šta vam se dešava u školama u Srbiji? Jel vi ne znate da u jednim školama ovako, a u drugim školama onako? Dakle, ko vama više gospodine ministre u ministarstvu radi iza leđa? Ne može ovako kako vi to radite. Nigde na svetu nema da neko dođe u zemlju, ne zna jezik zemlje domaćina i ulazi u prosvetni sistem.

Gospodine ministre, to nema nigde na planeti, ne možete da uđete u prosvetni sistem zemlje domaćina, dok bar godinu dana niste učili jezik zemlje domaćina. To je elementarna stvar svuda na svetu. Zašto gurate decu migrante u prosvetni sistem Srbije, kad oni ne znaju srpski jezik?
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Poslanička grupa Socijaldemokratska partija Srbije | Predsedava
Vreme.
Ministar Šarčević, izvolite.

Mladen Šarčević

Nisu isti svi nivoi obrazovanja. Kada govorimo o fakultetskom obrazovanju, naravno da je potreban nivo jezika da bi se nastava slušala. Decenijama unazad, kada su dolazile pojedinačne manje porodice iz raznih delova sveta, u osnovnoj školi je običaj da idu u razred niže dok nauče jezik. Oni usput, pa i mnoga druga deca znaju bolje matematiku, nego naša. Recimo, mnoge azijske zemlje imaju te prednosti.
Ono što je drugačije i za šta verovatno niste informisani jeste da su određeni migranti na tzv. mađarskim listama. To je ono što oni puštaju malo po malo, u tim kampovima su pod režimom Mađarske. Ostalo je u režimu Srbije.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Poslanička grupa Socijaldemokratska partija Srbije | Predsedava
Hvala ministre.
Reč ima Maja Gojković.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Očigledno je da SNS ne može i neće podržati amandman poslaničke grupe Dveri. Važno je znati, kad napišeš – migranti se brišu, šta to uopšte znači. Znamo svi staro pravilo u pravnom sistemu i u svim sistemima sveta, hartija trpi sve. Znači hartija trpi mržnju, hartija trpi govor mržnje, trpi netoleranciju, ali ovde se traži da se deca migranti izbrišu iz obrazovnog sistema Srbije, zemlje u kojoj su se ne svojom voljom našli.

Ne znam kako se to neko ko potiče iz kraja, a to je Čačak i okolina Čačka, najednom pretvorio u osobu koja nema toleranciju prema ljudima koji su pobegli od ratnih zbivanja, pogotovo prema deci. Mislim da su deca, deca. Bez obzira da li su deca iz Srbije, ovde sticajem okolnosti rođena ili su rođena u Avganistanu, u Siriji, negde gde ubijaju njihove roditelje i njihove komšije, gde ne može da se živi.

Strašno je kada dete jedno iz Avganistana koje živi u izbegličkom centru, u migrantskom centru, nazovite ga kako god hoćete ovde, ima više osećaja, bez obzira što ne zna srpski. Ne mora ni da ga zna, razume ovu sredinu dušom, srcem i očima, za nevolje druge dece koja su srpskog porekla, pa onda crtaju, organizuju izložbu kojom pokušavaju da pomognu tom nekom drugom detetu koje je imalo sreće da se rodi u Srbiji i da živi u miru.

Nije mi jasno kako može neko, pet, šest poslanika, jedna poslanica da se potpišu i za ovakvog amandmana i da stanu iza ovakvog obrazloženja i zaborave šta su radili njihovi dedovi kada je ovde bio Drugi svetski rat, na prostoru kada su ugostili na stotine i na hiljade porodica iz Slovenije koje nisu znale srpski jezik. Kako se to zaboravilo? Moja porodica je ugostila Slovence, ne znamo gde su. Ako sluša neko ili imaju nekog dopisnika, volela bih da znam šta se dešava sa njihovim unucima. Mi smo ih ugostili i strašno sam ponosna. Ružno je reći strašno, veoma sam ponosna na srpski narod koji je uvek pokazao dušu u ugostio ljude koji su bežali od ratova i došli ovde u Srbiju. Ponosna sam na Srbiju koja je pokazala zaista veliko srce, to vidi čitav svet, jer mi nismo gradili žice, nismo sprečavali te ljude da dođu u našu državu.

Ko pročita član 23. teksta Predloga zakona koji imamo ispred sebe, nema nikakvu iluziju šta ovde piše. U stavu 2. jasno piše – deca koja ne poznaju jezik na kome se izvodi obrazovno-vaspitni rad ili pojedine programske sadržaje od značaja za nastavak obrazovanja i vaspitanja, ustanova organizuje učenje jezika, pripremu za nastavu, dopunsku nastavu po posebnom uputstvu koje donosi ministar. Naučiće on srpski.

Jel to vas najviše brine, što će neka deca iz Srbije, iz Čačka, Stančića, Gornje Trepče, ne znam ni ja odakle, upoznati drugu kulturu, drugu civilizaciju, steći neke prijatelje? Jel to najveći problem naše države? Jel to najveći problem kraja poslanika koji su potpisali ovaj amandman? Zaista sam ponosna što ne pripadam manjini manjine koja pokazuje netoleranciju na migrante. Manjini manjine, statističkoj grešci ili onim ljudima koji su zavedeni ovakvim govorima, pa se boje nekakvih stranaca koji eto ne znaju još uvek srpski.

Kada se pozivate na tu Ameriku, da vam kažem, kada se pozivate, ne znam ni ja, na tu Kanadu, imam primer iz svoje porodice. Dete koje je dovedeno u Ameriku odmah su ubacili u razred sa ostalom decom i naučila je engleski. Kada su došli roditelji da pitaju kako dete napreduje, zabrinuti, možda se nije snašlo, ne priča o školi, oni su rekli izvrsno, deca su je primila, naučila je engleski. To je primer iz Amerike, a ne ono što govorite da u stranim državama neko drži decu migrante i one koji su iz ekonomskih razloga, a najviše zbog ratnih stradanja bežali iz svoje države. Nećemo im pomagati da odu dalje, mi smo tolerantno društvo. Mi smo država koja se ne boji stranaca, nikada ih se nije bojala. To je kvalitet našeg života i našeg društva.

Kažem mi smo ugostili Amerikance, opet govorim i podsećam poslanika koji je podneo ovaj amandman, pa mi smo ih krili u našim kućama u vašem kraju da ih ne bi Nemci…

(Aleksandar Martinović: On je sarađivao sa Nemcima.)

Ne, nije se rodio.

…da ih ne bi pronašli okupatori, da bi im spasili živote, na stotinama američkih pilota. Nismo ih terali zato što ne znaju srpski i vikali idite dalje, da vas nađu Nemci.

To je o amandmanu, to je moje shvatanje vašeg obrazloženja, gde se vi ježite na decu koja ne znaju srpski. Nećemo podržati, ne možemo da podržimo takve ideje da naše društvo treba da bude i naša deca treba da budu etnički čista, da se druže samo sa decom koja znaju srpski jezik i da preziru sve što dolazi sa strane. Poslanik je otac dvoje dece, zamislite jednog dana nešto se desi sa Srbijom i mi krenemo da bežimo, a neko kaže nemoj slučajno da mi ga dovodiš u školu, jer ne zna jezik zemlje u koju je pobegao. Budimo ljudi. Hvala.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Poslanička grupa Socijaldemokratska partija Srbije | Predsedava
Hvala.
(Boško Obradović: Replika.)
(Ivan Kostić: Povreda Poslovnika.)
Nemate pravo na repliku. Vi ste izneli politički stav, gospođa Gojković takođe veoma argumentovano. Mislim da je bilo sve veoma korektno. Niste pogrešno protumačeni, niti vas je gospođa Gojković uvredila.
(Boško Obradović: Kako nisam pogrešno protumačen?)
Mogu da dam samo povredu Poslovnika Ivanu Kostiću. Izvolite.