Druga sednica Drugog redovnog zasedanja , 26.10.2017.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Druga sednica Drugog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/215-17

3. dan rada

26.10.2017

Beograd

Sednicu je otvorio: Veroljub Arsić

Sednica je trajala od 10:05 do 19:00

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Milovan Krivokapić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Hvala.

Poštovana predsedavajuća, uvaženi ministri sa saradnicima, ministre i poštovane koleginice i kolege.

Danas ću reći šta znači donošenje svih ovih zakona iz oblasti obrazovanja za nas na KiM, pošto slušajući juče i danas, ne videh da ni jedan od ovih dušebrižnika koji svaki dan koriste KiM za skupljanje jeftinih poena, ne progovoriše ni jednu jedinu reč.

Prepoznati problemi, uopšte, o obrazovanju od strane Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, na prostoru KiM još su izraženiji, pa imamo posebnu obavezu da podržimo donošenje Zakona o dualnom obrazovanju. Svi zakoni koji su doneti i koje treba da donesemo iz oblasti obrazovanja, daju obrazovnim ustanovama na prostoru KiM, sigurnost da će ostati u sistemu obrazovanja Republike Srbije. Bez opstanka obrazovnih ustanova, kao i donošenja svih ovih zakona, na prostoru KiM, u sistemu obrazovanja Republike Srbije nema opstanka KiM u sastavu Republike Srbije.Mladi su garant našeg opstanka i razvoja KiM i očuvanja institucija Republike Srbije na ovim prostorima.

Obrazovne ustanove na prostoru KiM imaju posebnu obavezu dosledne primene novih zakona o obrazovanju, jer samo kvalitetom rada možemo opravdati napore koje Vlada Republike Srbije ulaže u naš razvoj i u unapređenje programa, nastavnog kadra naših obrazovnih ustanova.

Poboljšanje prostornih kapaciteta, kvaliteta opreme i stručnog kadra na kojima radi Vlada Republike Srbije uz doslednu primenu novih zakona o obrazovanju, stvoriće uslove za naš opstanak na prostoru KiM.

Predsednik Republike, Aleksandar Vučić i SNS, Vlada i Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, Kancelarija za KiM, dali su podršku Predloga novog zakona o obrazovanju.

Zakon o sistemu obrazovanja menja sistem rada i učenja. To je revolucionarna promena koju reforma donosi, kako reče ministar Šarčević. Usvajanjem svih ovih zakona o obrazovanju, Narodna skupštian doprineće očuvanju obrazovanja Republike Srbije na prostoru KiM.

Iskoristio bih samo par sekundi da se u ime svih studenata i prosvetnih radnika, zahvalim ministru Šarčeviću, i da mu prenesem pozdrave i zadovoljstvo prosvetnih radnika, studenata i naroda KiM, zbog vaše najnovije posete i odluke da dođete, iako su ovih 10-15 dana pre toga vratili sa prelaza, vi ste bili uporni i došli ste, dali ste nam podršku i podigli moral i volju da i dalje živimo, borimo se i ostanemo na svojim vekovnim ognjištima. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Snežana Bogosavljević Bošković.
...
Socijalistička partija Srbije

Snežana Bogosavljević-Bošković

Poslanička grupa Socijalistička partija Srbije
Poštovana predsednice, gospodine ministre sa saradnicima, uvaženi narodni poslanici, poštovani građani Srbije, tema parlamentarne debate ovog skupštinskog zasedanja, izuzetno je važna, jer kroz predložene zakone u fokusu naše diskusije su mladi i njihovo obrazovanje. Svako ozbiljno i odgovorno društvo teži da za svoje mlade generacije obezbedi što je moguće bolje i kvalitetnije obrazovanje.

Poseban izazov obrazovnog sistema je kvalitetno, efikasno i funkcionalno srednje stručno obrazovanje. Izazov je utoliko veći, jer ovo obrazovanje mora da bude i dinamično i fleksibilno. Mora da prati naučna i tehnička dostignuća, ali i savremene tokove ekonomije, privrede i razvoja društva u celini.

Tako danas od srednjih stručnih škola očekujemo odškolovane tehničare, zanatske radnike, majstore različitih profila, koji su usvojili neophodna teorijska znanja, ali i ovladali potrebnom praksom i veštinama, kako bi se brzo i lako uključili u posao u struci.

Zaposlenje u struci je važno za svakog pojedinca koji je stekao diplomu srednjeg stručnog obrazovanja radi njegove lične i profesionalne karijere i prosperiteta, ali je važno i za društvo u celini, jer se time pospešuje smanjenje nezaposlenosti, jačanje preduzetničkog duha i ekonomski napredak zajednice.

Verujem da su ovo bili najvažniji motivi Vlada i Ministarstva prosvete, da predlože zakon o dualnom obrazovanju o kome danas diskutujemo.

Ovim zakonom, između ostalog, pravno se uređuju pitanja partnerstva srednjih stručnih škola i privrede, tj škola i učenika sa jedne strane i privrednih društava i kompanija sa druge strane u oblikovanju znanja i praktičnih veština, budućih tehničara, zanatskih radnika i majstora različitih profila.

Ovo partnerstvo je važno, budući da iza naše privrede je dugogodišnji tranzicioni period praćen ogromnim potresima i promenama, promenama, pre svega u obliku svojine, tako od društvene svojine za nepune dve decenije, dobili smo privredu, pretežno u privatnom vlasništvu.

Danas spremnost privrednih subjekata da otvore svoja vrata, ua praktičnu nastavu naših srednjoškolaca, smatram pozitivnim gestom i napretkom i u razvoja i obrazovanja i društva u celini.

Verujem i da će veliki broj učenika nakon završetka školovanja, upravo u ovim kompanijama gde su sticali praktična znanja, naći svoje stalno zaposlenje.

U kontekstu diskusije o dualnom obrazovanju i učenju uz rad, želim da istaknem da su praktična nastava i obuka u našim srednjim stručnim školama, duboko utemeljene i da imaju dugogodišnju tradiciju. Ako nam je cilj znanje, ali i praktična obučenost i veštine, nema sumnje, najbolji primer su naše poljoprivredne škole. U ovim školama znanja se stiči i učionicama, a praksa i veštine na školskim ekonomijama.

Vredne pažnje i pohvale su upravo ove škole koje su, pre svega zarad praktične nastave i svih stručnih predmeta, očuvale i razvijale svoje školske ekonomije kroz višedecenijski rad znanje i entuzijazam i prosvetnih radnika i brojnih generacija učenika.

Stoga smatram da naše poljoprivredne škole u Svilajncu, u Požegi, u Kraljevu, u Leskovcu, u Šapcu, u Požarevcu, Somboru, Futogu i u drugim mestima, treba da nastave, ali treba im i pomoći da i dalje održavaju i razvijaju svoje školske ekonomije, jer ove ekonomije su sigurna, proverena baza za sticanje praktičnih znanja i veština tehničara u oblasti poljoprivrede, veterine i šumarstva.

Vredan pažnje i pominjanja je i primer Mlekarske škole u Pirotu. Učenici ove škole, pored učenja, bave se i preradom mleka i proizvodnjom proizvoda od mleka. Dnevno se u zanatskoj radionici ove škole preradi preko 3.000 litara mleka. NJihovi proizvodi, kačkavalj, beli sirevi, jogurt, nalaze se u prodaji, nalaze se na trpezama širom Srbije, a rado ih kupuju i stranci.

Benefiti ovakvog načina učenja su veoma kvalitetna, funkcionalna, stručna znanja učenika ove škole, a benefiti škole su mogućnosti da od prodaje sira i drugih mlečnih proizvoda ulažu u razvoj tehnologija u ovoj oblasti i time unapređuju obrazovanje svojih učenika. Ovo govorim i kao profesor Univerziteta koji upravo radi na obrazovanju agronomskih stručnjaka, ali i kao prethodni ministar poljoprivrede, kada sam posetila veliki broj naših privatnih škola. Model rada ovih škola, koji uključuje obaveznu praktičnu nastavu i obuku na sopstvenim ekonomijama, smatram jednim od najorganizovanijih u sistemu srednjeg stručnog obrazovanja u našoj zemlji.

Naravno, u nekim drugim oblastima, u mašinskoj, metalskoj, drvno-prerađivačkoj, tekstilnoj, itd, nije moguće na ovako direktan i transparentan način organizovati praktičnu nastavu i obuku, ali zato najveći broj ovih škola imaju sopstvene radionice gde učenici uz profesore i nastavnike praktične nastave, takođe, stiču važna stručna, praktična znanja i veštine. Zbog toga je važno ne zanemariti i ne degradirati značaj školskih radionica i ulogu nastavnika praktične nastave.

Štaviše, smatram da bi bilo dobro u okviru visokog obrazovanja, na primer visokih strukovnih škola i njihovih specijalističkih studija, uvesti i program školovanja nastavnika praktične nastave.

Nekada, kao što znate, u Vranju smo imali Visoku školu za školovanje nastavnika praktične nastave mašinske i metalske struke. Na taj način bi i prosveta i privreda dobile na kvalitetu, jer bi i u redovnom obrazovanju i u učenju uz rad bili angažovani kompetentniji i profesori i instruktori.

Polazeći od svega ovoga, Predlog ovog zakona vidim kao želju da se unapredi naše srednje stručno obrazovanje, posebno u onim oblastima gde se, praktično, nastava i obuka mogu bolje i kvalitetnije organizovati u realnom privrednom sektoru, tj. u kompanijama koje za to imaju mogućnosti i iskazuju svoju spremnost za partnerstvo sa našim srednjim stručnim školama.

Dakle, jasno je, Predlog zakona o dualnom obrazovanju nudi rešenja za dostizanje nama važnih ciljeva, a samo neke od njih ću pomenuti – kvalitetnije, efikasnije i funkcionalnije srednje stručno obrazovanje, približavanje ovog obrazovanja potrebama privrede, veća zaposlenost odškolovanih kadrova, jačanje preduzetničkog duha mladih kao rezultat čega bi bile novoosnovane zanatske radionice, mala i srednja preduzeća. Zbog toga sam uverena da i projektovan ishod, ekonomski napredak zajednice, sasvim sigurno, će uslediti nakon primene ovih zakonskih rešenja.

Zbog svega navedenog, poslanička grupa SPS podržaće zakon o dualnom obrazovanju, kao i druge predloge zakona iz ovog pretresa, a o kojima će govoriti moje kolege iz poslaničke grupe. Hvala lepo.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima predstavnik predlagača, ministar Mladen Šarčević. Izvolite.

Mladen Šarčević

| Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja
Zahvaljujem se vama što ste jednu lepu temu otvorili. Obišao sam puno poljoprivrednih škola i mislim da nam je to sjajan resurs. Tamo su većinom četvorogodišnja zanimanja i, osim svega što ste nabrojali, tamo postoje i naučni centri. Znači, zaista je tu nauka otišla dalje, U Rumi smo otvorili sada, nedavno, i prasilište i genetski materijal koji sada služi celoj regiji južnog Srema da mogu da podstaknu i svoje individualne poljoprivredne proizvođače da i oni imaju bolji genetski materijal, tako da sklop nauke i kompletno digitalizovani modeli decu uče IT u poljoprivredi, a veza sa „Bioscience“ institutom i visoko tehnološkim naukama i poljoprivrednim školama, gazdinstvima je, takođe, nešto što je urađeno za zadnjih godinu dana. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Đorđe Milićević

Poslanička grupa Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem, ministre.
Povreda Poslovnika, narodni poslanik Vjerica Radeta. Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Poslanička grupa Srpska radikalna stranka
U susret današnjoj sednici, kada ćemo postavljati pitanja članovima Vlade Republike Srbije, odnosno kada će postavljati verovatno predstavnici poslaničkih grupa vladajuće većine, kao što je to inače bilo, skrećem pažnju na član 205. stav 2. Poslovnika.

Vlada je bila obavezna da nas pismenim putem obavesti koji od ministara neće moći prisustvovati današnjoj sednici.

Gospodine Milićeviću, Vlada je bila u obavezi da to uradi tri dana pre ove sednice, a mi smo obaveštenje da neće biti gospođa Nela Kuburović, Dušan Vujović, Aleksandar Vulin i Vladan Vukosavljević dobili pre pola sata.

Dakle, Vlada Republike Srbije nastavlja da vređa dostojanstvo Narodne skupštine i ovo zaista ne može i ne sme da se toleriše i morate da skrenete pažnju Vladi, vi koji imate tu vrstu komunikacije, vi predstavnici Vladajuće većine, da skrenete pažnju Vladi Republike Srbije da to što su, eto, pokazali dobru volju, a imaju obavezu da dođu danas, da ih, takođe, obavezuje da poštuju Poslovnik Narodne skupštine.

Nažalost, mi danas nećemo moći govoriti ni o povredama Poslovnika zato što radimo po Poslovniku koji apsolutno uskraćuje narodnim poslanicima ili gotovo apsolutno uskraćuje narodnim poslanicima da rade svoj posao. Ja sam zato iskoristila da govorim, možda ovo nije bukvalno, u skladu sa ovim Poslovnikom, kršenje Poslovnika, ali kršenje i vređanje dostojanstva Narodne skupštine od strane Vlade Republike Srbije jeste i nije trebalo ovo da im dozvolite. Morali ste da ih upozorite ili bar danas da se predsednik Vlade izvini zbog ovoga Narodnoj skupštini i građanima Srbije. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Đorđe Milićević

Poslanička grupa Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Mislim da ste kroz pitanje koje ste postavili, a vezano je za povredu Poslovnika na koju ste ukazali, dali zapravo i odgovor koji sam ja zapravo želeo da vam pružim. Dakle, ne tiče se ovog dela sednice povreda na koju ste ukazali.
Ono što je za nas jako važno jeste da će taj deo sednice koji će biti održan od 16 do 19 časova, biti jasno i precizno definisan i uređen u skladu sa Poslovnikom o radu Narodne skupštine Republike Srbije, članovima od 204. do 209. Taj posao svakako jeste na nama i on će biti odgovorno odrađen.
S druge strane, prenećemo vašu sugestiju, ali mislim da je takođe daleko važnije da će poslanici biti u mogućnosti, jer slušali smo prethodnih dana od strane pojedinih poslanika opozicije da Vlada ne sme da se pojavi pred poslanicima. Evo, danas od 16 časova, poslednji četvrtak u mesecu, Vlada će biti u Narodnoj skupštini Republike Srbije.
(Marko Đurišić: Posle četiri meseca.)
I vi ćete, gospodine Đurišiću, imati mogućnost da postavite pitanje. Dakle, Vlada će biti u Narodnoj skupštini.
Ne mislim da sam učinio povredu Poslovnika, ali obaveza mi je da vas pitam da li želite da se Narodna skupština u danu za glasanje izjasni o ukazanoj povredi? (Ne.)
Zahvaljujem.
Povreda Poslovnika, narodni poslanik Aleksandar Martinović. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Aleksandar Martinović

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, povređen je član 107. - dostojanstvo Narodne skupštine. Mislim da moja uvažena koleginica, koja je inače dobar pravnik, nije baš najbolje pročitala Poslovnik, jer je rekla da oni, tj. poslanička grupa kojoj ona pripada neće imati mogućnost da postavi pitanje Vladi. To jednostavno nije tačno.

Poslovnikom je regulisano da se pitanja Vladi postavljaju tako što se kreće od takozvanih samostalnih poslanika, zatim se prelazi na poslaničke grupe koje imaju najmanje poslanika, pa se tek onda dolazi do one poslaničke grupe koja ima najviše poslanika. I, ako će neko biti diskriminisan, uslovno rečeno danas kada dođe Vlada, za koju smo mi iz SNS glasali svim srcem, to će upravo biti, najverovatnije, daj Bože da grešim, poslanici SNS, a poslanici SRS će itekako imati pravo i mogućnost da postavljaju pitanja Vladi, s obzirom na broj poslanika koji imaju.

Mi iz SNS ćemo najverovatnije za to biti uskraćeni, ali ćemo strpljivo saslušati sva pitanja koja će biti postavljena Vladi Republike Srbije, zato što se već mesecima stvara atmosfera u Narodnoj skupštini kako Vlada Republike Srbije ne sme da dođe u Narodnu skupštinu jer se boji ove strahovite i, kao što vidite, prilično brojne opozicije.

Mi ne mislimo da je to tako, Vlada će danas da dođe i svi ovi veliki junaci, sva ova elita, svi ovi koji su prepametni, koji se u sve razumeju, će itekako moći da postavljaju pitanje i predsednici Vlade i ministrima u Vladi Republike Srbije.
...
Socijalistička partija Srbije

Đorđe Milićević

Poslanička grupa Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Kolega Martinoviću, ne mislim da sam konkretno kao predsedavajući prekršio član 107.
(Aleksandar Martinović: Ne tražim da se glasa.)
Mislim da sam, odgovarajući malopre narodnom poslaniku, odgovorio i na ono o čemu ste zapravo vi govorili, što je bio sadržaj vašeg izlaganja, a to je da će taj deo sednice od 16.00 do 19.00 časova biti vrlo jasno i precizno urađen u skladu sa Poslovnikom o radu Narodne skupštine, konkretno članovima od 204. do 209. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije. Zahvaljujem, kolega Martinoviću.
Povreda Poslovnika, narodni poslanik Vjerica Radeta. Izvolite.