PETO VANREDNO ZASEDANjE, 27.02.2001.

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PETO VANREDNO ZASEDANjE

27.02.2001

Sednicu je otvorio: Dragan Maršićanin

Sednica je trajala od 10:25 do 01:40

OBRAĆANJA

...
Jedinstvena Srbija

Dragan D. Marković

Ja bih da iskoristim i drugi deo, pošto se nisam javljao za reč.
Dame i gospodo, Stranka srpskog jedinstva ne bi kritikovala dnevni red u protekle četiri sednice i u vezi sa ovom, petom, sednicom, da bar Savezna vlada diskutuje i brine o građanima Srbije i građanima Jugoslavije.
Moram da kažem, a i vi ćete se, poštovani poslanici, saglasiti s tim, mada je veliki broj vas koji sedite ovde u neka četiri zida to i rekao, ali građani Srbije to nisu čuli, naime, ne može Savezna vlada - izvinjavam se što to pominjem, ali je u kontekstu dnevnog reda i amandmana - da diskutuje u trenutku kada rat na Kosovu nije prestao, kad je počeo rat na jugu Srbije, o povratku imovine porodici Karađorđević. Čime su to Karađorđevići zadužili Srbiju u poslednjih 10 godina? Zašto smo podvojili ostale građane koji su, isto tako, ostali bez svoje imovine 1945. godine?
Stranka srpskog jedinstva moli dosovsku većinu u ovom parlamentu da tačke dnevnog reda vanrednih sednica budu upućene građanima Srbije, jer građani Republike Srbije nemaju više vremena da čekaju i slušaju šta je ko ukrao. Ako je neko nešto ukrao, mora da ide u zatvor. Dolazi dan i vreme, draga gospodo, kada ćete morati da kažete šta je to izveštaj o radu.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ima reč narodni poslanik Bojan Pajtić. Posle njega ima reč narodni poslanik Veroljub Arsić.
...
Demokratska stranka

Bojan Pajtić

Poštovani predsedniče, drage dame i gospodo poslanici, za razliku od svojih prethodnika, ja ću govoriti o Predlogu odluke o izmenama i dopunama Poslovnika o radu Narodne skupštine Republike Srbije.
Ovaj akt ima tri grupe odredaba.
Prva grupa odredaba odnosi se na normativno usaglašavanje Poslovnika, odnosno odredaba Poslovnika sa zakonima koji su doneti nakon Poslovnika. To je obaveza Skupštine da usaglasi Poslovnik sa odredbama zakona koje se odnose na određenu materiju. To se, pre svega, odnosi na Zakon o izboru narodnih poslanika pri utvrđivanju mandata, to se odnosi na Zakon o izboru saveznih poslanika u Veće republika, pošto se taj izbor vrši neposrednim izborima i to se odnosi na Zakon o unutrašnjim poslovima. Čuli smo mnogo lamentiranja nad nadležnostima Odbora za odbranu i bezbednost. Naime, Odbor za odbranu i bezbednost je imao na osnovu prethodnog Poslovnika - pravo da kontroliše rad službe bezbednosti, što je golo pravo, jer ne postoji nikakav mehanizam koji je predviđen Poslovnikom u ostvarivanju takve kontrole, niti je ikada iko u Srbiji pod Miloševićevim režimom koristio skupštinski odbor da bi kontrolisao službu bezbednosti.
Ono što mi ne želimo, to je donošenje ispraznih normi koje niko neće primenjivati. Osim toga, ta odredba Poslovnika je bila u potpunosti neusaglašena sa Ustavom i zakonom. U članu 73. tačka 11. Ustava piše da Skupština vrši kontrolu nad radom Vlade, a Vlada po članu 90. tačka 7. Ustava i članu 21. Zakona o Vladi Republike Srbije vrši nadzor nad radom ministarstava. To se posebno odnosi na službe sekretarijata i uprave koje su u okviru ministarstava, što su još niži organi od samog ministarstva.
Ovaj predlog preuzima i određene odredbe Ustava i Zakona o Vladi, zatim odredbu Ustava koja se odnosi na predlagače zakona, odredbe Zakona o radnim odnosima u državnim organima, itd.
Nije neuobičajeno da se u potpunosti preuzimaju celovite odredbe zakona i Ustava. I ovo je primenjeno kao tehničko rešenje upravo zbog celovitosti uređenja skupštinske procedure. Naravno, Ustav je najviši pravni akt. Ali, protivljenje pravnom sistemu i Ustavu bilo bi samo kada bi Poslovnik na drugačiji način regulisao tu oblast. U ovom slučaju, potpuno doslovno preuzimanje tih odredaba ne potpada pod ovu kritiku.
Druga grupa odredaba odnosi se na efikasnost, odnosno na poboljšanje. Mi vidimo na šta liče sednice Skupštine. Nadamo se da će ove izmene Poslovnika uroditi plodom. I dosledna primena Poslovnika bi već do sada urodila plodom.
Naime, pravo na repliku imaju samo oni poslanici o kojima se drugi poslanik uvredljivo izrazio i oni poslanici koji su pogrešno protumačeni. Na žalost, ovde je bila praksa da se, čini mi se, reč daje svakom poslaniku koji je pomenut u kontekstu u kojem je pomenut, nezavisno od toga da li je pogrešno protumačen. Možda bismo i o tome trebalo da razmislimo - da se replika daje u određenim poslovničkim situacijama, eksplicitnim, a isto tako besmisleno je bilo nagrađivati poslanika koji je svojim uvredljivim izražavanjem o drugom poslaniku dovodio do toga da stekne pravo na repliku, nagrađivati ga, opet, pravom odgovora na repliku, budući da se ovim poslovnikom replika tretira u onim odredbama koje se odnose na disciplinsku odgovornost koju primenjuje predsednik Skupštine Republike Srbije.
Inače, predsednik Skupštine Republike Srbije nije spiker Skupštine, kao što je to u Velikoj Britaniji. Praktično, predsednik Skupštine ima mnogo više ovlašćenja, posebno nakon opoziva ili ostavke predsednika Republike. Predsednik Skupštine Republike Srbije je drugi čovek u Srbiji, odmah nakon predsednika Republike Srbije. Nije spiker, nipošto nije prvi među jednakima. On je biran neposredno od poslanika, ali su njegova ovlašćenja neuporedivo veća nego ovlašćenja spikera u britanskom parlamentu.
Odredbe koje se odnose na repliku sankcionišu se onim odredbama Poslovnika u kojima se predviđa disciplinska odgovornost - znači opomena, oduzimanje reči, čak i udaljavanja sa sednice Skupštine, kao konsekvenca višestrukog ponavljanja istog prekršaja.
Dosadašnji Poslovnik je praktično nagrađivao onoga ko je dovodio do prava na repliku. Dobro je što smo predložili ukidanje ovakve odredbe ...

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Vreme, gospodine poslaniče.
...
Demokratska stranka

Bojan Pajtić

To u normalnim zemljama sa demokratskom tradicijom, to je incident, a nije pravilo.
Što se tiče amandmana, bilo bi apsurdno dalje dozvoliti svim poslanicima da govore o određenom članu zakona. Jedan poslanik podnese amandman na određeni član zakona, a svi poslanici hipotetički koriste svoje pravo, a da pritom ostane definisano vreme za diskusiju kao što je bilo do sada u Poslovniku, praktično bi rasprava o jednom amandmanu na jedan član jednog poslanika mogla trajati dve i po hiljade minuta, znači 40 radnih sati, tj. 5 radnih dana. Ako prosečni zakon ima 50-ak članova, hipotetički, mogla bi rasprava trajati 250 radnih dana, što znači celu godinu. To je i hipotetički i praktično lako zamisliti.
Treća grupa odredaba se odnosi na kontrolu Skupštine nad Vladom. To je ono što je obećala Demokratska opozicija Srbije u svojoj kampanji, dakle skupštinska kontrola, skupštinskih odbora nad vođenjem politike u određenim oblastima, transparentnost i skupštinska kontrola nad izvršavanjem zakona.
...
Srpska radikalna stranka

Milorad Mirčić

Srpska radikalna stranka
Pošto smo ovde čuli od strane predlagača na čemu se insistira pri predlogu novog poslovnika, bilo bi dobro da i na starom primenimo to što insistira predlagač, a to je preciznost Poslovnika. U članu 118. se precizno kaže - "da su narodni poslanici dužni da identifikacione kartice nose sa sobom pri izlasku iz sale Narodne skupštine. Ako narodni poslanik napusti salu Narodne skupštine i ostavi identifikacionu karticu, Služba Narodne skupštine će odmah tu karticu dostaviti sekretaru Narodne skupštine".
Evo vam primer, potpredsednik nije izvukao karticu, evo vam u drugom redu, nije izvučena kartica, evo u drugom redu sa druge strane, pogledajte, dovoljan je jedan primer kada ste kršili Poslovnik. Hajte, pokažite baš na ovom poslovniku kako ćete ubuduće biti precizni i pridržavati se ovog drugog dela koji vi promovišete.
Drugo, hteo sam da iskoristim priliku da pitam, čisto kao narodni poslanik, nemojte ovo da shvatite kao lično, predsedniče, nešto ste često odsutni. Baš sam zabrinut. Iskreno sam zabrinut šta je sa Vama, zašto Vas mesto ne drži? Ili je nervoza, ili, čisto pitam, da nije neka zavisnost, ili bolest. To je ranije bio slučaj sa predsednikom Poslaničke grupe DOS, pa smo i mi bili zabrinuti.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Što se primedbe na Poslovnik tiče, u pravu ste. Molim Službu da povremeno izvrši svoju obavezu i kontroliše gde su ostavljene poslaničke kartice.
Što se tiče Vaše brige, nemojte se brinuti, ima ko se o meni brine.
Reč ima narodni poslanik Veroljub Arsić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, ova sednica Skupštine i sam dnevni red je opet farsa i marketing u režiji DOS-a. Farsa i marketing, jer DOS posle više od mesec dana konstituisanja njihove Vlade, nijedan jedini zakon nije doneo koji je obećavao u svojoj izbornoj kampanji.
Konstatacija mog dole kolege iz DOS-a da su ova vlada i ova skupština, na proteklih pet zasedanja, izuzetno produktivna fabrika je u najmanju ruku smešna, da ne kažem, i budalaština. Zakone koje ste doneli su zakoni koji se ukidaju. Ukidate Zakon o TV taksi, ukidate Zakon o javnom informisanju, ukidate Zakon o posebnim pravima bivšeg predsednika Republike Srbije, ukidate sada i Poslovnik, za koji se izgovarate i to ukidanje objašnjavate time da novi zakoni, koje imate u planu da predložite ovde, neće moći da budu izglasani zbog samog Poslovnika.
To je vrlo čudno i u neku ruku pomalo neobjašnjivo.
Ukidanje prava na diskusiju poslanicima po bilo kom osnovu je ukidanje dva osnovna demokratska prava u svakom normalnom demokratskom društvu. Narodne poslanike bira narod. Što znači da ukidanjem prava na diskusiju, ukidate pravo i građanima koji su glasali za opozicione partije, da se njihova reč čuje i njihovo mišljenje uvažava. To nije više demokratija. To postaje diktatura. I, ono što je važnije, ukidanjem toga prava na diskusiju na amandmane, ako se nekim čudom i desi da DOS-ova Vlada napravi neki kvalitetan predlog zakona, pa opoziciji budu vezane ruke da u načelu kritikuje takav zakon, pa ga onda zatrpa amandmanima i okrene, istumba da on odgovara njima i onima koji su postavili takvu vladu.
Svrha diskusije jeste da svaka vlada i svaki predlagač zakona izuzetno dobro vode računa o tome kako će formulisati zakon i kako će ga napraviti. U suprotnom, doći će do toga da ga opozicija napada i rešeta i pred javnošću i građanima Srbije dokaže da to nije ona vlast za koju je narod glasao.
Što se tiče Poslovnika, u delu koji se odnosi na mesto sedenja, nije mi samo jasno, da li time želite da Srpsku radikalnu stranku i druge opozicione partije postavite u zadnje redove i na taj način ih sakrijete od lica javnosti ili želite da ih stavite u prve redove, gde sedi Vlada u izbeglištvu, gde bi trebalo da sedi Vlada u izbeglištvu i na taj način popunite mesta Vladi, a istovremeno i sakrijete poslanike DOS-a iza Srpske radikalne stranke i da sakrijete time njihovo neprisustvovanje u ovoj skupštini. Jedan kolega je ovde rekao, da je pomalo i dosadno da se ubacuju kartice prilikom skupštinske rasprave i da se proverava kvorum prilikom glasanja i slično. Mislim da je nekim poslanicima DOS-a ne samo to dosadno, dosadno im je i da sede ovde, da učestvuju u raspravi, tako da postavljam pitanje, zašto su oni uopšte i birani.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ima reč narodni poslanik Dragan Tomić, a posle njega narodni poslanik Rade Bajić.

Dragan Tomić

Poštovani narodni poslanici, zaista je teško dobro se pripremiti za raspravu kad radimo ovako po hitnom postupku. Ovo pitanje hitnosti, i kad je ova tema o Poslovniku, zaista čovek mora da razmišlja o tome, šta je to tako manje važno. Ako ovaj parlament, koji je birao ovaj narod, pa ste vi tamo u kampanji rekli 200 zakona imamo, samo da dođemo na vlast, a tamo na Kelebiji čeka 40 šlepera punih deviza od jedno 6,5 milijardi dolara, pa će da stigne ovde, pa da se podeli narodu i sve to po redu do izbora ove vlade"sedam sekretara SKOJ-a".
Razumem ja vas što se vi plašite kako ćemo mi da govorimo. Nije vas birao narod, Vas je biralo tih "sedam sekretara SKOJ-a" i dalo vam pravo da branite njihov ekspertski rad. A ekspertski rad smo imali prilike da vidimo. Sad taj ekspertski rad hoćete da ukinete ovim poslovnikom, odnosno pravo da mi komentarišemo taj ekspertski rad. Ne bojte se, primenićemo antiposlovnik, to nije uopšte problem. Govorićemo mi sa ove govornice, budite sigurni. A, pošto ste vi iz one Savezne skupštine izneli i stolice i stolove i klupe, evo ja se kandidujem, ja ću poneti ovo čudo (pokazuje na govornicu) pa ćemo izneti u hodnik i odatle ćemo govoriti, ako ne može iz sale.
Prema tome, ovde se danas bavimo jednom temom koja je niti hitna, niti važna, već vam je proradila sujeta, zašto smo uopšte komentarisali onih četiri, pet zakona o ukidanju zakona i pravljenju pravnih praznina. Zato pokušavate sada da date pravo predsedniku parlamenta da mu budemo učenici i đaci, kojima će on govoriti da li smo u temi ili nismo u temi, a onda, takođe, ograničavate nam pravo da u pojedinim delovima uopšte možemo da diskutujemo o izveštaju Vlade. Razumem zašto vi ne možete da diskutujete. Oni su vas birali, kako uopšte možete da raspravljate o tome šta oni rade. Mi ćemo to pravo koristiti, budite sigurni, da li u ovoj skupštinskoj sali ili na neki drugi način, a koristićemo da komentarišemo rad Vlade.
Kada govorimo o tom radu Vlade, trenutno ga nema. Postoji objektivan pritisak naroda i strah šta će biti sa ovom državom Srbijom, šta će biti sa Jugoslavijom? Svašta ste najavljivali. Od onog prethodnog što sam govorio, do plata silnih, ali ono što se događa - nama se ubrzano dostavljaju predlozi zakona vojvođanske skupštine, u kojima se već najavljuje, posebno kad govorim o finansijama, jedno ozbiljnije otcepljenje tog dela teritorije, kad se uzmu finansije.