DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 22.11.2001.

12. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

12. dan rada

22.11.2001

Sednicu je otvorio: Dragan Maršićanin

Sednica je trajala od 10:40 do 17:25

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Dame i gospodo narodni poslanici, rekli bismo - već viđeno. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju na teritoriji Republike Srbije je zapravo posledica onoga što se desilo ne znamo kada u parlamentu separatističke vlasti, na predlog separatističke vlasti Mila Đukanovića, u Crnoj Gori. Takvih i sličnih slučajeva je bilo ranije, pogotovo kada ste zbog takvog i sličnih ultimatuma odlagali popis stanovništva.
Mi zaista možemo da očekujemo da neće Vlada Republike Srbije da izlazi ubuduće sa ozbiljnim zakonskim predlozima, a naročito ovakav predlog zakona ne može do kraja jasno da definiše, sadržajno, sve ono što je potrebno u oblasti drumskog saobraćaja, već da ćete da se usklađujete zbog toga što je nekada, prošle godine ili već kada, vlast u Crnoj Gori donela zakon koji važi na toj teritoriji, a vi ga sad, otprilike isti, preslikavate. Možda ne u svim odredbama, to verovatno gospođa ministar zna.
Sa druge strane, SRS smatra da se nesposobnost aktuelne savezne vlasti, a samim tim i celokupnog DOS-a koji učestvuje u radu savezne vlade i vlast je u SRJ, ogleda u nemogućnosti da Savezni inspektorat za drumski saobraćaj uopšte postoji i da funkcioniše na jedinstvenoj teritoriji naše zemlje. Kasnije, kada budemo govorili o amandmanima, ukazaću na restriktivnost ovog zakona i te sve odredbe. Ali, ono što je tačno su reči jednog privatnika iz Kragujevca, koji je rekao: "Ako krenemo da plaćamo ovakve kazne, možemo da zatvorimo firme".

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Branko Ružić, posle njega narodni poslanik Petar Jojić.
...
Socijalistička partija Srbije

Branko Ružić

Poštovani predsedniče, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, povodom Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju nema mnogo novog da se kaže, ukoliko se uzme u obzir sam manir predlagača koji je, nažalost, postao neizostavno pravilo. Sve se svodi na koncept predlaganja zakonskih rešenja od strane, kako oni sami za sebe vole da kažu, ekspertske vlade, koji je, suštinski, koncept sadržan od represivnih mera koje su imanentne svim zakonskim predlozima, uz, naravno, kozmetičke promene koje treba da, navodno, spolja proizvedu utisak da se radi o nekom novom rešenju.
Zaista smo očekivali jedan reformski evropski predlog zakona, nakon zakonskog rešenja iz 1995. godine koje je bilo prelazno i doneseno shodno uslovima u kojima se država u to vreme nalazila. Znamo da smo tada bili pod režimom sankcija tzv. međunarodne zajednice.
Osnovna karakteristika ovog predloga zakona sadržana je u članovima od 20. do 26, to su kaznene odredbe i kazne koje su, praktično, uvećane u rasponu od 50 od 5.000 procenata. Takođe, ovim predlogom se otvara mogućnost selektivnog postupanja nadležnih inspekcija pri identičnom prekršaju, što u svakom slučaju ne dovodi do adekvatnog rešenja.
Kod određenih saobraćajno-organizacionih rešenja se kao primer miže navesti član 31a koji je uveden u ovom novom predlogu zakona. Postavlja se pitanje zašto prevoznici koji obavljaju vanlinijski prevoz ne mogu da ukrcavaju i iskcravaju putnike na autobuskim stanicama, već to treba da čine po gradskim ulicama, čime ugrožavaju bezbednost učesnika u saobraćaju i stvaraju probleme građanima, odnosno ugrožavaju životnu sredinu. Dakle, imamo buku, izduvne gasove, prljanje itd.
Takođe, organizacije ili preduzeća saobraćaja nisu imala mogućnosti da se potpuno upoznaju sa izmenama i dopunama zakona i daju svoje mišljenje na predložena rešenja.
Traženo je od strane ovih preduzeća i organizacija da se uradi novi zakon, koji pruža daleko bolje uslove za rad i poslovanje saobraćajnih preduzeća. Međutim, sada se donose izmene i dopune zakona, bez učešća preduzeća, koja u postojećim katastrofalnim uslovima treba da sprovode zakon i uspešnije rade.
Očekivalo se, takođe, da zakon definiše javni prevoz putnika, taksi delatnost, opšte uslove prevoza i probleme rada autobuskih stanica, nova koncesiona rešenja i drugo, a ne da glavni akcenat ima višestruko povećanje kaznenih odredbi, koje ne služe za stvaranje reda, već za zastrašivanje i pljačkanje siromašnih saobraćajnih preduzeća.
Daju se takođe prava Republičkoj inspekciji da vrši nadzor u međurepubličkom saobraćaju, koji je u nadležnosti saveznih organa i saveznih zakona, jer se radi o prevozu između federalnih jedinica, za šta, naravno, nije nadležna Republika.
U osnovi, izmene i dopune zakona razbijaju saveznu nadležnost i stvaraju nove namete na saobraćajna pareduzeća, ne ulazeći u kvalitetno nova rešenja i probleme. Smatram da takve izmene i dopune Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju nisu potrebne i smatram da nam je potreban jedan novi zakon, koji bi uvažio sve relevantne činjenice i zaista pružio adekvatna i prava rešenja. Zahvaljujem.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Petar Jojić.
...
Srpska radikalna stranka

Petar Jojić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, očekivao sam da ćemo imati uređeno zakonodavstvo iz ove oblasti, a posebno zakonodavstvo koje se tiče prevoza u drumskom saobraćaju. Ono što je karakteristično u ovom predlogu zakona, vidi se da se ide samo na parče, mi nemamo jedan kodifikovani zakon, koji bi mogao da uredi ovu oblast u celini.
Dalje što je bilo nužno učiniti, to je da nemamo ovde prisutne sve institucije i stručnjake iz ove oblasti, da daju svoj doprinos da se izradi jedan valjani zakon. Ovde nije učestvovao, koliko znam, MUP, a pre svega Uprava za bezbednost saobraćaja, koja je trebalo da da najveći doprinos.
S druge strane, ne vidim ovde da su usaglašeni ovi propisi sa saveznim propisima. Data su ovlašćenja inspekciji da vrše kontrolu, čak i legitimisanje lica u prevozu, drumskom i autobuskom, što apsolutno ni po jednom zakonu na to nemaju pravo.
Postavlja se pitanje: da li će biti ti inspektori uniformisani ili ne, jer se postavlja i pitanje - ko će dati nekome civilu ličnu kartu, kada taj nema obeležja službenoga lica, a dok se on legitimiše, može dobiti čak i batine. To se u praksi često dešava. Kako će taj inspektor moći da izvrši kontrolu i legitimisanje 50 putnika u autobusu i da traži lične karte? On na to nema pravo.
Za to su jedino ovlašćeni organi unutrašnjih poslova, pre svega radnici iz Službe javne i državne bezbednosti. Mislim da ima toliko primedbi, da se ja u njih ne mogu stručno upuštati, jer ne vidim ovde neki autoritet, koji je izašao sa predlogom izmena i dopuna ovog zakona.
Ne meri se učinak jedne vlade time koliko je donela zakona, uredbi i propisa, nego se meri učinak i kvalitet vlade samo utoliko koliko je ona izradila i potom Skupština usvojila dobrih zakona. Hvala.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ima reč narodni poslanik Stevan Kesejić.

Stevan Kesejić

Dame i gospodo narodni poslanici, Zakon o prevozu u drumskom saobraćaju, kao i do sada doneseni zakoni, najbolje ilustruje da ministri u Vladi Republike Srbije rade "ko u klin, ko u ploču", ili još bolje, ilustracije radi, da se u Vladi donose takvi zakoni koji su nužni ovom narodu, po onom starom  hitu: "ŽenÄ me babo, ilÄ tamburu kupi, u nešto se udarati mora".
Zakon o privrednim komorama, koji smo juče usvojili, zahvaljujući DOS-ovskoj većini i određenim poslanicima opozicije, govori najbolje u prilog tome. Zakon koji je danas na dnevnom redu, dakle, Zakon o prevozu u drumskom saobraćaju, je u velikoj koaliziji sa jučerašnjom tvrdnjom ministra Vlahovića, koji je rekao da privredni subjekti ne moraju biti članovi privrednih komora, a u ovome zakonu se govori o tome, odnosno u obrazloženju ovog zakona, da prevoznici, ukoliko nisu registrovani u privrednim komorama, oni su divlji prevoznici i, naravno, podležu sankcijama.
To znači da se ministri u Vladi Republike Srbije, možda nikako ne viđaju, kao što ne viđaju ni ove narodne poslanike, pa se čak ne mogu ni dogovarati, ni usklađivati za te zakonske pakete. Ali, vrlo su radi da kažu da su doneli 40, 50 zakona, bitno je da su zakoni doneseni, a da li će biti primenjivi ili ne, to je manje važno.
Zbog toga smatram, a i zbog velikih dažbina koje se ovim zakonom spominju, da će biti potrebno da se pojavi Marko Kraljević, da uzore drumove i da janičare protera sa ovih srpskih drumova.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ima reč narodni poslanik Milorad Mirčić.
...
Srpska radikalna stranka

Milorad Mirčić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, obrazloženje ovog predloga izmena i dopuna zakona jasno govori o čemu mi ovde treba da raspravljamo. Treba da raspravljamo o tome da li će republička inspekcija, pošto u obrazloženju kaže da se rešavaju republički odnosi, da li će inspekcija Srbije imati pravo da uđe u autobus u Brodarevu ili će do kraja Brodareva ulaziti inspekcija Crne Gore, a od Brodareva ima pravo inspekcija Srbije.
Drugi krupan zadatak, koji treba ova izmena i dopuna da učini, to je da se reše republičko-pokrajinski odnosi, a to je ono što smo imali priliku, većina nas, da gledamo ranije, iz ranijeg perioda, da nema pravo republička inspekcija od polovine pančevačkog mosta da kontroliše prevoz putnika, jer je to pod ingerencijom pokrajinske inspekcije.
To su ključni problemi, a problemi sa kojima se narod suočava, sa kojima se suočava ova Srbija, ti problemi mogu da sačekaju. Bilo bi dobro da je iskorišćena ova prilika, evo ovako, čisto neka mala pomoć od nas srpskih radikala, da ste iskoristili u Ministarstvu specijalne odnose koje ima Republika Srbija sa Republikom Srpskom, da drumski i putnički prevoz Republike Srpske stavite u kategoriju kao domaći prevoz. Onda bi mi, srpski radikali, pozdravili i rekli - evo, bar se nešto promenilo sa ovim izmenama i dopunama zakona.
Znamo mi, ne smete vi više ni da kažete - Republika Srpska, smatrate i tretirate ih kao strance, kao da dolaze iz Albanije, zato što vam je Montgomeri podvukao da to više ne sme da se govori, a kamoli u predlog izmena i dopuna da se stavi.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ima reč narodni poslanik Vitomir Plužarević.