DRUGO VANREDNO ZASEDANjE, 05.06.2002.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Po kom osnovu se javljate?
(Žarko Obradović: Replika narodnom poslaniku Petru Cvetkoviću.)
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Repliku u ime poslaničke grupe je koristio gospodin Zoran Anđelković. Vi niste spomenuti. Gospodin Jovanović je pomenuo članove Odbora iz DSS-a.
Izvolite, drugu repliku koristite kao poslanička grupa sa dva različita predstavnika.
...
Socijalistička partija Srbije

Žarko Obradović

Nema razloga da se nervirate. Govorim i kao član Administrativnog odbora i kao predsednik poslaničke grupe, s obzirom da je gospodin Cvetković pomenuo poslaničku grupu.
Juče sam na sednici Administrativnog odbora tražio od članova tog odbora da se dnevni red dopuni tačkom gde Administrativni odbor treba da konstatuje prestanak mandata isključenom članu SPS Branislavu Ivkoviću.
Obavestio sam tada Administrativni odbor da je Narodnoj skupštini 27. maja dostavljena Odluka Glavnog odbora SPS o isključenju Branislava Ivkovića iz članstva, žalba profesora Branislava Ivkovića na Odluku Glavnog odbora, Odluka Statutarne komisije SPS, ovlašćenje i rešenje za Zorana Anđelkovića, generalnog sekretara partije, da zastupa SPS, da je Narodnoj skupštini dostavljen Statut SPS, da je Narodnoj skupštini dostavljen Pravilnik o disciplinskom postupku u SPS, i dobio sam i ja, a i ostali članovi, tu su, jedno smešno objašnjenje - da nisu dobili materijal, odnosno Odbor nije dobio materijal od strane službe Skupštine, ali smo juče odlučivali o oduzimanju mandata poslanicima SRS na osnovu zahteva koji su pristigli u Skupštinu 3. juna.
Prema tome, očigledno je da DOS ne želi da to konstatuje i ne želi da poštuje zakon. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Ima reč narodni poslanik Branko Ružić, a poslanička grupa SPS ima dva prijavljena govornika i vreme od pet minuta.
...
Socijalistička partija Srbije

Branko Ružić

Dame i gospodo narodni poslanici, poštovani građani, kada čujete šta se sve dešava u parlamentu Srbije i u Administrativnom odboru tog parlamenta, onda je svima jasno da su zaista vanredni izbori na svim nivoima jedini izlaz iz ove teške situacije u kojoj se država nalazi.
Što se tiče ovog poslovnika, odnosno predloga poslovnika o kome raspravljamo ovde, trećeg od januara meseca prošle godine, moram da vam ukažem na to da je Poslovnik iz 1992. godine, koji je donela SPS s obzirom da je tada imala većinu u parlamentu, bio oličenje demokratičnosti i bio praktično najliberalniji poslovnik o radu jedne skupštine, ne samo na ovim prostorima, već i u Evropi, a vi ste nas optuživali da nismo demokrate i da smo imali autoritarnu vlast.
Zbog toga bi trebalo zaista da vas bude sramota, s obzirom na ovaj treći predlog; a doajen poslaničke grupe DOS je juče u izlaganju izneo da je DOS predložio Vladi da se ova tačka stavi na dnevni red, govoreći o Poslovniku. Dakle, doajen poslaničke grupe DOS, vi ga znate, naravno.
Pa, kakve to veze ima, ako u obrazloženju kažete da je ustavni osnov za donošenje ove odluke sadržan u članu 82. Ustava Republike Srbije (i to je jedino dobro i tačno što ste izneli u ovom predlogu) prema kome Narodna skupština uređuje svoj rad i organizaciju i način ostvarivanja prava i dužnosti narodnih poslanika.
Šta to praktično znači - to znači uzurpaciju svih funkcija vlasti od strane izvršne vlasti, odnosno Vlade Republike Srbije, ili, prevedeno na srpski, Zorana Đinđića; to znači pokušaj uvođenja institucionalne diktature i diktature na svim nivoima u našoj državi.
Sam Poslovnik o radu praktično predstavlja jedan pokušaj stvaranja obdaništa, a od gospođe Mićić, naše vaspitačice, koja će ovde da nam deli ukore, da nas odstranjuje sa sednica, da 90 dana zbog nečega što smo izrekli, a ne sviđa se možda Zoranu Đinđiću, ne možemo da prisustvujemo Skupštini, da trećina ukupnog broja poslanika može da stvara kvorum, i to je nešto na šta bi trebalo da liči ova skupština.
Međutim, izgleda da i gospodin Đinđić a i doajen poslaničke grupe DOS pate od amnezije, pa ne mogu da se sete da su ulagali npr. na Zakon o lokalnoj samoupravi 2.500 amandmana i nikome nije padalo na pamet da pravi rigidniji ili restriktivniji poslovnik nego smo im to dozvoljavali.
Opstrukcija je, dakle, bila prisutna i legitimna u vreme socijalističke vlasti; to je bila vlast koja je oličenje demokratije, a ne ova koja sada pokušava da zavede diktaturu.
Što se tiče ovih kazni koje su predviđene, to praktično predstavlja ucenu i ništa drugo ne znači, ali poslanička grupa SPS i njeni poslanici naravno na te ucene neće pristati, a ono što je uvaženi gospodin Jočić izneo ovde za govornicom upravo govori o tome da postoji sprega DS i pokušaj Zorana Đinđića da izvrši prekompoziciju sastava u republičkom parlamentu i da na taj način dobije legitimitet i podršku za katastrofalan bilans svoje vladavine do 2004. godine, s obzirom da a priori odbija mogućnost raspisivanja izbora na svim nivoima, odnosno parlamentarnih izbora.
Naravno, što se tiče SPS, nikakve registracije Vladana Batića ili nekoga drugog neće ništa značiti, s obzirom da će SPS to, ako bude trebalo, izboriti na sudu, a ako bude trebalo i na neki drugi način.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Gospodine Ružiću, molim vas da se vratite na temu dnevnog reda.
...
Socijalistička partija Srbije

Branko Ružić

Vrlo sam u temi, gospođo Mićić, s obzirom da je to fakat, a ovde smo čuli od mnogih poslanika da se to zaista i dešava.
Zato, u ime poslaničke grupe SPS, s obzirom da ćete verovatno usvojiti ovaj poslovnik o radu, budite uvereni da ga kada dođemo na vlast nećemo menjati. Hvala vam.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Bojan Pajtić, predsednik Zakonodavnog odbora, na osnovu člana 89. stav 2. Poslovnika, pet minuta. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Bojan Pajtić

Poštovano predsedništvo, poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nisam se javio na početku rasprave, jer nisam video potrebu za tako nečim, ali nakon što smo sa ove govornice čuli da je ovaj poslovnik nedemokratski zbog toga što opredeljuje jednu trećinu poslanika kao kvorum za rad Skupštine, nakon što smo čuli da predsednik Skupštine dobija diskreciona prava, da smo mi jedna parlamentarna skupština, da je predsednik Skupštine prvi među jednakima, da je Poslovnik ni manje ni više nego protivustavan, da je Vlada predlagač Poslovnika, da je skupštinska većina odgovorna za rad parlamenta, da DOS ne želi ustavni sud, osetio sam potrebu da razjasnimo, pre svega, neke formalno-pravne nejasnoće.
Rečeno je da je Poslovnik nedemokratski zbog toga što opredeljuje da u Skupštini mora da postoji bar trećina prisutnih poslanika da bi rad bio validan. Podsećam vas da je u članu 61. francuskog poslovnika samo za odlučivanje potrebno obezbediti većinu, a da je prema članu 43. istog poslovnika za odlučivanje u odborima dovoljna samo jedna trećina poslanika.
U poslovniku engleskog parlamenta, donjeg doma, prema članu 41. potrebno je 40 poslanika kao kvorum za rad, a podsećam vas da je taj parlament bar dvostruko veći po broju poslanika nego što je to srpski parlament. Ista je situacija u mađarskom, američkom, izraelskom, norveškom, danskom, finskom parlamentu; ukoliko neko ima nedoumica oko toga, može da se uveri, daću mu vrlo rado na uvid primerke ovih poslovnika. Navedite mi bar jedan poslovnik u kome se definiše da je potrebna apsolutna većina poslanika za rad u skupštini.
Dalje, rečeno je da je ovaj poslovnik protivustavan na osnovu člana 80, a napominjem da je, iako je u članu 80. predviđeno da se odluke donose većinom poslanika, izmenama i dopunama Poslovnika definisano da se svi pravni akti donose u danima za glasanje, a da o disciplinskim merama odlučuje predsednik Skupštine, a o povredama Poslovnika Administrativni odbor i da nema više formalnog ni materijalnog prava republička skupština da odlučuje o ova dva pitanja.
Dalje se govorilo o tome da je Vlada predlagač poslovnika. Formalno-pravno Poslovnik je interni organizacioni akt, dakle, definiše rad i organizaciju parlamenta; u tom smislu Vlada niti ima prava niti se na bilo koji način mešala u izradu i izgled Poslovnika.
Rečeno je da skupštinska većina odgovara za rad Parlamenta, što je apsolutna besmislica. Po zakonu prava i dužnosti poslanika su u potpunosti ista; nema razlike između prava i dužnosti poslanika pozicije i poslanika opozicije; plate koje primaju poslanici su u potpunosti jednake, nezavisno od toga da li su oni poslanici pozicije ili opozicije.
Odgovornost koju ima skupštinska većina prema vladi, prema izvršnoj vlasti koju je ona konstituisala pre svega je unutarpartijska, dakle interna politička odgovornost unutar onih političkih stranaka koje su predložile poslanike, odnosno na čijim listama su poslanici izabrani. To ne može ni na koji način da opravda neodgovornost i bahatost poslanika koji uzimaju sredstva iz poreza, sredstva iz džepova poreskih obveznika i iz budžeta, a ne izvršavaju svoje poslaničke obaveze.
Rečeno je da je predsednik Skupštine prvi među jednakima - to je u potpunosti netačno. Pretpostavljam da kolege prave analogiju sa Svetim arhijerejskim saborom, gde se kaže da je patrijarh prvi među jednakima, ali ni to nije u formalno-pravnom smislu tačno. Predsednik Skupštine Republike Srbije prema Ustavu Republike Srbije je čovek, odnosno osoba koja raspisuje parlamentarne izbore, koja raspisuje izbore za predsednika Republike, to je čovek koji vrši dužnost predsednika Republike ukoliko predsedniku Republike prestane mandat pre isteka zakonskog roka.
Kada pravite takvu atmosferu i kada tvrdite tako nešto, onda je potpuno prirodno da u ovom parlamentu imamo fizički atak na predsednika Skupštine kada se omalovažavaju osnovne institucije ovog društva. Dešava se nešto što je u evropskoj parlamentarnoj praksi nezabeleženo, ili bar nezabeleženo posle Drugog svetskog rata. Postojali su sukobi poslanika u parlamentima, ali - napad na predsednika skupštine apsolutno ne. Ono što smo imali prethodnih dana u ovom parlamentu rezultira u evropskim i civilizovanim demokratskim zemljama mnogo ozbiljnijim posledicama nego što je - povreda Poslovnika.
Fizičko sprečavanje rada najvišeg zakonodavnog tela nije ništa drugo nego narušavanje pravnog poretka jedne zemlje, mimo Poslovnika i mimo bilo kakvog drugog osnova, gde se fizički sprečava rad ovog parlamenta; to nije ništa drugo nego narušavanje temelja pravne države i u tom smislu demokratske zemlje reaguju zabranama takvih političkih stranaka. (Žagor.)
Rečeno je da Demokratska opozicija Srbije ne želi Ustavni sud, a vrlo dobro znamo, ili bar zna onaj ko je proučio Zakon o izboru sudija Ustavnog suda, da predsednik Republike Skupštini predlaže sudije Ustavnog suda. Pa, ako taj predsednik Republike ne sluša one i otkazuje poslušnost onima koji su falsifikovali izbore na Kosovu i Metohiji da bi on postao predsednik Republike, kako očekujete da bude kooperativan sa DOS-om. (Žagor.)
U tom smislu, poštovane dame i gospodo narodni poslanici, onima koji tvrde da nigde ne postoje poslovnici kao što je srpski Poslovnik, koji se predviđa izmenama i dopunama Poslovnika, vrlo rado ćemo dati na uvid ove poslovnike i vrlo rado ćemo vam ih prevesti. Hvala lepo.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem gospodinu Pajtiću.
Pošto na listama poslaničkih grupa nema više prijavljenih za reč, da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa ili još neko ko nije iskoristio svoje pravo iz člana 89. Poslovnika? (Poslanik Anđelković traži reč.)
Nemate pravo na repliku, ako tražite repliku. Nema osnova za repliku. (Žagor.)
Izvolite, reč ima narodna poslanica Nada Kolundžija, predsednica poslaničke grupe DOS-Demokratska alternativa. Izvolite.