ČETVRTO VANREDNO ZASEDANJE, 03.07.2002.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 55. amandman je podnela Vlada Republike Srbije.
Pošto je ovaj amandman prihvatio Odbor za finansije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 55. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Srđan Petrović, Dušan Ilić (kome je prestao mandat narodnog poslanika), Slavoljub Matić i Arsen Kurjački.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li ima prijavljenih za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 57. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Dragan Marković, Miloš Lukić, Petar Petrović i Adam Urošević.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Petar Petrović, predstavnik podnosilaca amandmana na član 57. Predloga zakona o javnim nabavkama.
...
Jedinstvena Srbija

Petar Petrović

Dame i gospodo narodni poslanici, dozvolite mi da vam pročitam kako glasi predloženi stav 2. ovog člana, da biste shvatili o čemu se radi, odnosno šta predlaže SSJ: "Naručilac je dužan da ponuđaču, u slučaju iz stava 1. ovog člana, odredi primeren rok za odgovor, koji ne može biti duži od 20 dana od dana dostavljanja zahteva".
SSJ predlaže da se umesto tačke stavi zapeta i da se doda tekst "niti kraći od pet dana". Jednostavno, razlog za ovaj amandman jeste da se ponuđaču ostavi jedan minimalni rok, jer će se dešavati u praksi da će nekome biti ostavljen rok od jednog dana, a nekome od 15 dana. Znači, mora zakonom da se utvrdi koji je to minimalni rok koji ponuđač mora, odnosno naručilac posla ili javne nabavke, da ostavi ponuđaču da odgovori na ono što traži naručilac. Iz tog razloga, mislim da je ovo samo poboljšanje teksta i mislim, gospodine ministre, da ovo nije ni politika, već je želja SSJ da vam pomogne, da vam tamo gde ste pogrešili zakon bude bolji i zato predlažem da usvojite ovaj amandman.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi prijavljuje za reč? (Ne.)
Na član 62. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Dragan Marković, Miloš Lukić, Petar Petrović i Adam Urošević.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li se neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Da li se neko drugi prijavljuje za reč od ovlašćenih učesnika? (Ne.)
Na član 64. amandman je podneo narodni poslanik Vojislav Šešelj.
Vlada, Odbor za finansije i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.
Reč ima narodni poslanik Vojislav Šešelj.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Dame i gospodo narodni poslanici, mene ne čudi što Vlada nije prihvatila ovaj amandman, ali me čudi što Zakonodavni odbor nije bar konstatovao da je amandman pravno moguć.
Amandman se odnosi na tačku 3) stava 2. člana 64. Tamo gde se govori o rokovima za podnošenje ponuda u otvorenom postupku, pre svega naglašavanjem da taj rok može biti kraći od propisanog, ali ne kraći od 22 dana ako je naručilac obavio, odnosno ispunio tri preduslova pa je treći preduslov ako je naručilac u prethodnom raspisu, tako stoji u tekstu zakonskog projekta, objavio najmanje onoliko informacija koliko ih je imao na raspolaganju u momentu slanja tog raspisa.
Kaže se - najmanje objavio onoliko informacija sa koliko je raspolagao, koliko je imao informacija, a podrazumeva se da može objaviti i više informacija nego što raspolaže. Ovde treba stručnjak za srpski jezik, lingvista, lektor; zakon mora biti jasan, mora biti precizan; zakonska norma mora biti pismena - kroz zakonsku normu sagledava se pismenost njenih tvoraca, njenih kreatora i tražim da formulacija bude sledeća: "u prethodnom raspisu objavio sve informacije koje je imao na raspolaganju u momentu slanja tog raspisa."
Da vidite koliko je drastična razlika, još ću vam jednom ponoviti. Ministar Đelić, kao pismen čovek navodno, kaže: "u prethodnom raspisu objavio najmanje onoliko informacija koliko ih je imao na raspolaganju u momentu slanja tog raspisa". Ja kažem: "U prethodnom raspisu objavio sve informacije koje je imao na raspolaganju u momentu slanja tog raspisa." Šta je ovde pismeno? Nemojte vi da odgovarate, od vas ne očekujem odgovor. Ovo je retorsko pitanje, a na retorsko pitanje se ne očekuje odgovor. Odgovor će dati srpska javnost. Glasanjem se ne može presuđivati u stvarima pismenosti.
Dakle, ne može 50 nepismenih nadglasati jednog pismenog. To ne može i u stvarima jezika je to nedozvoljeno, jer da se naš jezik razvijao na osnovu izglasavanja i da je većina nepismenih, a dugo smo imali većinu nepismenih, moguće je i danas, odlučivala o jezičkim pitanjima i nadglasavala ono malo pismenih, možda bismo mi Srbi ostali bez jezika. Pošto na svu sreću naš narod i kada je bio nepismen nije bio glup, nije poveravao većini da odlučuje o stvarima jezika, nego najumnijim i najpismenijim iz svojih redova, naš jezik se veoma uspešno razvijao i spada u red najrazvijenijih svetskih jezika.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Narodni poslaniče, molim vas da se vratite na temu dnevnog reda. Nije pismenost i nepismenost tema.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Jeste po pitanju pismenosti, jer suštinski ne kritikujem normu, tražim samo primenu iz razloga pismenosti i obrazloženje sam ovde dao. Srpski jezik je vrlo precizan i to je moje obrazloženje amandmana koji sam pismeno podneo. Srpski jezik je vrlo precizan i ne može se objaviti više informacija nego što ih naručilac ima. Onoliko informacija koliko ih naručilac ima nije ni najmanje, ni najviše, nego tačno toliko koliko ih ima.
Međutim, postoji drugi problem vaše Vlade. Vaša Vlada je navikla da objavljuje mnogo više informacija nego što stvarno ima. Ona prvo izmišlja informacije, pa ih objavljuje, ali to ne bi trebalo da stoji u ovom zakonskom tekstu. To u Birou za komunikacije kod Bebe Popovića, kako se već zove, nije bitno. U ovom zakonu norma mora biti precizna. Smejaće vam se ljudi da obavezujete naručioca posla da objavi najmanje onoliko informacija koliko je imao, umesto da ste ga obavezali da objavi sve informacije kojima raspolaže.
U čemu je problem da prihvatite ovaj amandman? Ovo je samo stvar stila, stvar jezika, stvar pismenosti. Ništa ne menja u suštini.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Koristite sledećih pet minuta?
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Mogu da koristim, a nadam se da ministar neće odgovarati, pa neću imati potrebu da polemišem. Možda neću iskoristiti do kraja.
Šta je bitno kod pravnog normiranja? Bitno je da u pravnom normiranju učestvuju najveći jezički stručnjaci. Znam da ranije nije bila takva praksa; nekada je bila u Kraljevini Srbiji, skoro redovno kod kreiranja pravnih normi su angažovani jezički stručnjaci. U priličnoj meri je to rađeno i u Kraljevini Jugoslaviji. Komunisti do toga nisu držali - komunisti su u pravnom normiranju upotrebljavali najnakaradnije konstrukcije, potpuno strane našem jeziku, često veoma nerazumljive i konstrukcije koje često ništa nisu značile.
Međutim, u proteklih nekoliko godina pojavljuje se drugi slučaj: on je prvo bio zabeležen u Republici Srpskoj, kada su sa Zapada počeli da im pišu zakone, a državne organe Republike srpske pretvorili u puke instrumente provođenja politike zapadnih sila. Onda ste kroz zakonski tekst mogli da zaključite sa kog jezika je on preveden, da li sa engleskog, sa francuskog, nemačkog, italijanskog itd, jer su nestručni ljudi prevodili, a ovi jadnici koji su glumili da obavljaju vlast nisu smeli ni da primete da jezik u tekstu nije usavršen.
Ovde nije reč ni o tekstu koji je preveden sa stranog jezika, ovde je reč o pukom neznanju onoga koji je pisao pravnu normu. On je bio načisto šta želi da normira, bio je načisto šta želi da propiiše kao pravnu obavezu, ali jadan ne snalazi se u pitanjima jezika. Nije dovoljno diplomirati na Pravnom fakultetu ako čovek nema elementarnu pismenost. Naravno, ne mogu vas obavezati da svi pravnici iz Vlade moraju biti pismeni. Dok sam bio potpredsednik Vlade, za te kratke dve ipo godine, bar ni jedan zakon iz sfere ekonomije i finansija, koji je prošao kroz moje ruke, nije u nepismenoj varijanti došao pred Narodnu skupštinu.
Šta je bilo Đeliću? Slobodno kaži, nemoj da se ustručavaš.
(Božidar Đelić: Obveznice bez pokrivanja.)
Nije tačno. Sve obveznice su imale pokriće, nego što ste vi pokriće proćerdali. Sve firme koje su za obveznice trebalo da prodaju robe dugovale su mnogo novca državi i mi smo proračunali da te firme duguju državi tri puta više novca nego što država duguje na ime dečijih dodataka i mnoge su počele da prodaju robu za obveznice, jer smo njih onda oslobodili 50% obaveza prema državi, pa je za njih bilo korisno. Tu haosa nikakvog nije bilo dok vi niste došli na vlast. Naravno, kada ste vi došli na vlast, cena je odjednom šest puta skuplja i sada je cena struje šest puta skuplja nego 2000. godine. Sada najavljujete poskupljenje benzina i nafte, sada će cena benzina i nafte biti 1,60 DM i 1,70 DM.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Narodni poslaniče, vratite se na temu dnevnog reda.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Razgovor na ovu temu je započeo ministar Đelić, tu ste valjda bili svedok.
Dakle, vraćam se sa predlogom da Vlada Srbije angažuje nekoliko vrsnih jezičkih stručnjaka. Imamo jedan vrlo dobar Filološki fakultet koji školuje solidne kadrove. Vama jezički stručnjak treba, pošto se niste potrudili da nađete pismene ljude kada ste formirali Vladu i sada bar nađite pismene ljude koji će uspeti da prikriju vašu nepismenost kroz pravne akte, kroz predloge zakona sa kojima nastupate pred Narodnom skupštinom.

Whoops, looks like something went wrong.