PETO VANREDNO ZASEDANjE, 10.07.2002.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PETO VANREDNO ZASEDANjE

2. dan rada

10.07.2002

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:55 do 18:05

OBRAĆANJA

Zoran Anđelković

U ovom članu postoji više mogućnosti. Ako je  zakonodavac hteo da prati kontinuitet zakona, pošto u jednom članu predviđa osam godina za dodelu frekvencija, onda je mogao da to vreme kada su oni podelili da zadrže sebi mandat i da do kraja mandata budu na tom mestu.
Ali, ako se htelo pričom, čak i ako traje šest godina mandat, o tome da se ne obezbedi uticaj političke partije koja je na vlasti, onda bar saslušajte suvislost ovog trećeg stava člana 27: "Članovima prvog sastava saveta, čiji mandat traje dve, odnosno četiri godine, mandat se utvrđuje tako što pre odlučivanja Skupštine o podnetim predlozima, predsednik Skupštine žrebom određuje ovlašćene predlagače čiji se kandidati predlažu za izbor na dve odnosno četiri godine". Ako se to htelo, onda je bar bilo logično i pošteno da se u ovom članu kaže da one koje bira Narodna skupština Srbije, koje bira Vlada Srbije, tj. predlaže, koje predlaže Skupština Vojvodine, koje predlaže Izvršno veće Vojvodine, da bar te članove saveta posle promene vlasti, posle izbora predlažu ponovo ti predlagači i ponovo se biraju.
Jer, šta sada? Vi hoćete da narednih šest godina, pa još nećete da se oni menjaju, nego žrebom, ako slučajno neko od njih ostane, da oni obavezno ostanu i da onda samo ovi drugi budu tu na neki način sigurni. Prema tome, logično je, ako neće celina ovog amandmana da se prihvati, da Vlada prihvati bar deo amandmana da članovima saveta koji se biraju na predlog Narodne skupštine Srbije, Vlade Republike Srbije, Izvršnog veća Vojvodine i Skupštine Vojvodine ističe mandat onog trenutka kada prestane mandat i Skupštini Srbije.
Naravno, shvatam da ne može, ali bar da kažemo pošteno, da priznamo da ovo nije zahtev Saveta Evrope ili evropskih institucija nego vaša želja da narednih šest godina kontrolišete medijski prostor, ne da ga kontrolišete za ono vreme koliko traje mandat ovog parlamenta ili parlamenta Vojvodine.
Prema tome, budimo onda iskreni. Nemojmo da pričamo da nećemo partijsku državu, nego baš upravo to hoćemo - da napravimo partijski savet koji određuje i frekvencije i kako će se emitovati program. Znači, otvorimo pošteno priču i recimo šta hoćemo, do kraja, da to javnost zna, a nemojmo da se krijemo iza nekih članova koji su potpuno suvisli na način na koji su predloženi.
Iz tih razloga predlažem Vladi da izvrši modifikaciju ne samo ovog člana nego, na toj liniji, i modifikaciju prethodnih članova koji bi obezbedili da se onda poštuje bar u tom delu poslanička većina, ako to želi poslanička većina u ovoj skupštini. Ako ne želi, onda molim da se na drugačiji način utvrđuju predlozi. Profesore Simonoviću, evo završio sam.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
 Da li još neko od ovlašćenih predstavnika želi reč?
Reč ima potpredsednik Vlade Republike Srbije gospodin Žarko Korać.
...
Socijaldemokratska unija

Žarko Korać

U pisanju ovog zakona uložen je veliki napor da se dođe do nečega što je inače objektivno u društvenom životu teško, do jednog stručnog a nezavisnog tela, do tela koje ima određenu verifikaciju; kao što sam rekao, i drago mi je da se ponovilo u nekim diskusijama i prilozima ovde za govornicom, da  Skupština Srbije bira, u stvari verifikuje te ljude jer ne može drugačije.
Naravno, meni je žao što se ovde unapred izlažu sumnji ljudi koji će biti izabrani, zato što pretpostavljam da je najbolje videti prvo ne samo ko su ti ljudi nego videti i njihove prve odluke. Ali, ono što je suština, a to pre svega govorim zbog javnosti, ali naravno i zbog poslanika koji sede u ovoj sali, to je da se mnoga pitanja pokreću za ovom govornicom - i zbog poodmaklog vremena ne želim da citiram delove zakona - da li su na fer i korektan način prikazane i pokrivene političke aktivnosti stranaka, da li je na dovoljno korektan način prikazan naš politički život u celini. Upravo će, pored Zakona o informisanju, koji se priprema i koji će uskoro biti gotov, agencija imati dužnost da odgovori na takva pitanja kada se radi samo o elektronskim medijima, koji su, kao što svi ovde dobro znamo, u suštini najuticajniji.
Znači, stvara se još jedno telo koje Srbija nije imala, kome će ljudi moći da se obrate i da traže njihovo mišljenje, znači da oni odgovore na pitanje - da li je došlo do kršenja odredaba ovog zakona, koje su u tom pogledu vrlo precizne. Mislim da se ovde povećava mogućnost da oni koji su nezadovoljni, a svestan sam da često ima osnova za takvo nezadovoljstvo, mogu da se obrate jednom telu, znači da postoji još jedno telo kome će moći da se obrati.
Kao što znate, ono ima pravo da kažnjava, da privremeno oduzima frekvencije, pa čak i trajno. Ako želite moje iskreno mišljenje, u našoj medijskoj praksi imamo takve primere kršenja elementarnih normi medijskog ponašanja da lično mislim - iako je to samo moje mišljenje i ne mogu znati kako će da se ponašaju ovih devet ljudi, kako će odlučivati - da će moći lako da se dogodi da neke televizije, i lokalne i druge, koje vrlo lako i često krše najelementarnija pravila političkog predstavljanja, budu ne samo kažnjavane nego da i trajno izgube frekvenciju.
Tako ćete imati još jednu mogućnost da se žalite i mislim da u tom smislu treba podržati ovu ideju da sve pritužbe mogu da dođu pred ljude koji nešto znaju o medijima a u suštini su nezavisni.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Na član 27. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Petar Petrović, Miloš Lukić i Adam Urošević.
Da li u ime podnosilaca amandmana neko želi reč? Izvolite, reč ima narodni poslanik Petar Petrović.
...
Jedinstvena Srbija

Petar Petrović

Poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, poslanički klub Stranke srpskog jedinstva je predložio da se u članu 27. u stavu 1. reči: "šest godina" zamene rečima: "dve godine". Razlog zbog koga ovo predlažemo je što smatramo da je u ovom trenutku ovaj izborni period za članove saveta koji treba da budu izabrani na dve godine adekvatan, i da bi se na taj način obezbedilo da ovi članovi budu češće smenjivi, da ne budu u situaciji da pokušaju neke zloupotrebe i da iskoriste ovlašćenja u neke negativne svrhe.
Istovremeno, predlažemo da se stavovi 2. i 3. brišu i da stav 4. postane stav 2. Zašto predlažemo da se stav 2. briše?
Zbog javnosti ću pročitati šta se predlaže stavom 2. "Izuzetno od stava 1. ovog člana, prilikom prvog izbora, tri člana saveta se bira na dve godine, tri člana na četiri godine, a tri člana na šest godina". Dakle, i sam predlagač zakona odmah u startu predlaže da svi članovi saveta ne budu izabrani na isti vremenski period i zato mi predlažemo da se taj član briše.
Posebno je interesantan stav 3. ovog člana, koji ću takođe pročitati, pa ću obrazložiti zašto se predlaže njegovo brisanje. On glasi: "Članovima prvog sastava saveta, čiji mandat traje dve odnosno četiri godine, mandat se određuje i utvrđuje tako što pre odlučivanja Skupštine o podnetim predlozima, predsednik Skupštine žrebom određuje ovlašćene predlagače čiji se kandidati predlažu za izbor na dve, odnosno četiri godine".
Pa, dame i gospodo, pitam predlagača da li mi ovde treba da formiramo i kladionicu u Skupštini Srbije, pa da se kladimo ko će od kandidata biti izabran na dve i na četiri godine? S druge strane, postoji mnogo vrsta žreba.
Da li će ovde da bude kao na "bingu" - onaj krug koji će biti ispisan imenima pa će predsednik Skupštine vrteti taj krug, pa na čije ime stane ona kazaljka, taj će biti izabran na dve godine, a onaj drugi na četiri itd. Budimo ozbiljni i donesimo jedan ozbiljan zakon.
Molim predlagača da usvoji ovaj predlog. I, bez obzira da li će usvojiti da se kandidati biraju, odnosno da se članovi saveta biraju na dve godine, da se usvoji ovaj predlog poslaničke grupe SSJ, i da ne pravimo od ove skupštine cirkus, odnosno da Vlada ne predlaže ovakve zakone; pa nije ovo da mi sada igramo "bingo" ovde u Skupštini Srbije.
Članovi saveta su ozbiljni ljudi i pitanje je da li će žrebom da budu birani najkvalitetniji ljudi, ukoliko ostane ovakav predlog, izabrani na šest godina, odnosno na četiri, odnosno na dve. Mislim da je predlog sasvim umesan i molim vas da prilikom glasanja glasate za ovaj predlog SSJ. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč?
Ima reč narodni poslanik Zoran Anđelković, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SPS.
(Glasovi iz sale: A šta je bilo sa kampovima?)

Zoran Anđelković

Prvo, ja sam čuo, gospodin Đinđić je rekao da će sledeće godine biti 40 kampova. Ja sam kao ministar imao samo tri kampa i mislim da je bilo vrlo važno da je bilo 40 i u moje vreme kad sam bio ministar. Toliko oko kampova, pošto ste to pitali.
No, da se vratimo na zakon. Prvo, moram da kažem da je zakonodavac imao verovatno dobru nameru i pozdravljam dobru nameru da se u određenim vremenskim periodima vrši izmena članova saveta, da bi se zadržao kontinuitet rada agencije. Ne mislim da je to loše, naprotiv, mislim da to ima jedno utemeljenje i potrebu.
Govorio sam, i mislim da tu treba tražiti rešenje, da se to ne određuje žrebom. Koji su to članovi saveta za koje je logično da se menjaju posle dve ili posle četiri godine; logično je da se menjaju oni kojima je, uostalom, predlagač prestao da postoji.
Tačnije rečeno, predlagač više nije ta poslanička većina. Zbog toga sam rekao i zbog toga mislim da Vlada treba tu da nađe mogućnost da od svih ovih amandmana napravi svoj amandman, tako što će ta promena da se vrši u stvari od onih predlagača koji više nisu ti koji imaju većinu.
Znači, Skupština Vojvodine, Izvršno veće Vojvodine, Vlada Srbije i Skupština Srbije. Onda ne mora dva plus dve, znači da se menja jedna trećina, nego ta četiri kandidata, ta četiri člana saveta se menjaju kada im prestane mandat, tačnije rečeno, kad se izvrši izmena u sastavu tih organa, koji su to predlagali Skupštini.
Inače, uopšte ne mislim, i potpuno sam u to siguran, a nije uopšte ni sumnja o tome izrečena, da je namera da će ovaj savet u ovakvoj ili u onakvoj meri, ili u želji da verovatno popravi medijsku sliku, ali način na koji se bira savet, iz razloga o kojima sam govorio, na neki način dovodi u pitanje i u sumnju da se želi da se napravi partijski savet, hteli mi to ili ne, tako što se iz predloženog vidi da će samo poslanička većina DOS u stvari biti privilegovana da određuje koji će biti predlog i kakav će biti izbor članova saveta. To je suština. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Vojislav Šešelj, predsednik poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Dame i gospodo narodni poslanici, mislim da je izrugivanje sa našim pravnim poretkom uvođenje žreba u proces odlučivanja o statusnim pitanjima.

Mi imamo žreb u političkom životu, ali kao marginalnu pojavu, uglavnom kod određivanja redosleda stranaka na izbornim listama. Dakle, samo redosleda, ništa se tu statusno ne menja.

Umesto azbučnog reda, postoji redosled žrebom, koji je ispravniji. Imamo kod redosleda pojavljivanja na promocijama na državnoj televiziji. Ne znam za treći oblik žreba, osim što smo imali izbor patrijarha žrebom pre 12 godina.

Nadam se da će to crkva prevazići. Crkva je uvela izvlačenje izabranog kandidata za patrijarha iz kamilavke, da bi sprečila mešanje države na onaj način na koji su se ranije komunisti mešali u izbor patrijarha. Mislim da će odustati od toga.

Ovde, kad je reč o statusnim pitanjima, žreb nije dozvoljeno sredstvo. Žreb je i suviše neozbiljan. On čini neozbiljnim i politički sistem.

Po kom je kriterijumu neko dve godine, neko četiri, neko šest član saveta - po tome što je žrebom tako odlučeno? To je smešno. Desiće se da bude neko ko je zaista mnogo pametan, uticajan, priznat intelektualac, naučnik, veliko ime, a žreb kaže - dve godine, a naći će vam se neko iz vladinih organizacija, ko je poznat samo po halakanju po beogradskim ulicama, iza koga ne stoji nikakvo delo, nikakvo životno ostvarenje, e, on će šest godina.

Da li mislite da može, ovako sa čisto ljudskog aspekta, taj vrhunski intelektualac koji bude određen da dve godine bude član saveta da podnese da neki tamo fićfirić, koji iza sebe nema nikakvo delo, nikakav ugled, nikakav uticaj, bude šest godina? Mislim da to nije ispravno.

Zato vam je pogrešna uopšte ova odredba o različitoj dužini mandata u prvom sastavu agencije. Ja sam vas već upozorio da će vam ovaj savet agencije i ova agencija trajati dok traje vaša skupštinska većina. Vi sebe poznajete bolje nego što vas ja poznajem i vi znate kako se već ljulja odavno vaša skupštinska većina. Što se onda sa tim zamajavate?

Uvedite čiste principe, ako želite da vas neki zakon nadživi. Ako ne želite, znajte da će svi zakoni koje ste ovako po "ho-ruk" sistemu doneli otići zajedno sa vama, i tu su stvari potpuno čiste.

Ovde treba imati u vidu da ti izabrani članovi saveta, po prirodi stvari, treba da razmišljaju o tome ko ih je izabrao. Žali se Žarko Korać što mi iz opozicije, pogotovu ja iz SRS, unapred sumnjamo u njihove moralne kvalitete. Pa, kako da ne sumnjam kada ćete po ovom zakonu samo vi koji imate većinu u Skupštini da ih birate, samo skupštinska većina. Mi ne učestvujemo u tom izboru, nemamo mogućnosti da proporcionalno izrazimo svoju moć u Skupštini i u sastavu saveta.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč o ovom amandmanu?

Ima reč narodni poslanik Ivan Andrić, predsednik Odbora za kulturu i informisanje.