Četvrta sednica, Prvog redovnog zasedanja, 04.05.2009.

17. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Krasić.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 3. amandman je podnela narodna poslanica Vjerica Radeta.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 3. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Svetlana Stojanović i Milan Dimitrijević.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodna poslanica Svetlana Stojanović.

Svetlana Stojanović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Na član 3. tačka 17) poslanici DSS podneli su amandman kojim predlažu da se pojmom turistička suprastruktura, nije reč o infrastrukturi, obuhvate kulturna dobra. Vlada je amandman odbila, pod jedan, zato što je nepotpun, pod dva, zato što je suprotan pojmu turističke suprastrukture. Da je potpun, zar ne bi i dalje ostao suprotan?
Vlada je u ovom obrazloženju navela da suprastrukturu čine isključivo objekti koji se podižu radi obavljanja turističke delatnosti. Mada, kulturna dobra zaista nisu građena i stvarana za turističke namene i moramo strogo poštovati njihovu osnovnu namenu, pogotovo kada je reč o crkvama i manastirima, turizam ih koristi. U praksi, kulturna dobra jesu turistička suprastruktura.
Turizam, nažalost ne koristi kulturu za održivi razvoj, što bi bio slučaj da ovaj predlog zakona kulturna dobra prepoznaje kao svoju suprastrukturu i precizno, zakonski definiše obaveze koje turizam ima prema kulturi. Održivi razvoj da je kao cilj prisutan u predloženom zakonu, a nije, ljudi koji žive u relativnoj blizini spomenika kulture imali bi više koristi od turizma.
U ustanovama kulture vraćala bi se sredstva koja su već uložena, da bi se prilagodila potrebama turista. Mogli bi i da se stvore fondovi iz kojih bi se finansirale zaštita kulturnih dobara i druge delatnosti u kulturi.
U nakaradnom rebalansu budžeta koji je usvojen, u odeljku Ministarstvo kulture najviše su smanjena sredstva za tzv. specijalizovane usluge. Nikada poslanici nisu saznali kako se ova najveća budžetska sredstva, stavka, tačno raspodeljuje. Odgovor ministara obično je glasio – za projekte. Za koje, kakve i čije projekte, ostala je tajna.
Sa ovakvom kulturnom politikom ustanove kulture će se boriti za golo preživljavanje, a za posao koji im je država poverila nekako će se dovijati. Turizam bi morao deo svoje zarade da izdvoji za kulturna dobra, koja inače koristi kao svoju suprastrukturu. Pozivamo poslanike da glasaju za ovaj amandman. (Aplauz.)
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Reč je tražila i narodna poslanica Marina Raguš.
...
Srpska napredna stranka

Marina Raguš

Srpska radikalna stranka
Upravo to i jeste problem. Mi smo kao ovlašćeni predstavnici građana, koji su nas glasali na majskim izborima, zaista slepi na način da ne znamo na koje načine se troše budžetska sredstva, ko učestvuje u trošenju para svih poreskih obveznika, iz prostog razloga, jer nemamo završni račun, nemamo reviziju završnog računa, nemamo uspešno ostvaren dijalog u smislu da na određena pitanja dobijemo kvalifikovane odgovore. Najčešće se izveštavamo na osnovu pisanja sredstava javnog informisanja.
Znamo da određeni timovi koji se bave istraživanjima na koji način se troše budžetska sredstva imaju probleme zato što najčešće vlast ne nalazi za shodno da daje pravovremene informacije koje smatra informacijama od sopstvenog poverenja.
Kao što je prethodno koleginica rekla, to je vrlo značajan problem. Ne znamo koliko donacija, na ime kojih institucija i na koje načine su se trošile, recimo, u oblasti turizma, koji projekti, ko su nosioci tih projekata, koji su efekti tih projekata. Ali, znamo da se ogromna sredstva troše na tzv. specijalizovane usluge i na određene projekte.
Turizam nikada gori! Razvoj turizma ne postoji! Kapaciteti su katastrofalni! To je generalni zaključak. Čast izuzecima, ali ti izuzeci ne potvrđuju da imamo uspešnu turističku ponudu, već, naprotiv.
Takođe, značajno je da se pomene i trebalo bi da bude predmet vrlo ozbiljne rasprave jeste tema kulturnog turizma, koji je u Srbiji, nažalost, na najnižim mogućim granama.
Da vas podsetim, u Srbiji postoji veći broj objekata koji su pod zaštitom UNESKO-a, među njima su i spomenici na Kosovu i Metohiji. Ne smatramo da je to najbolje moguće rešenje, ali situacija je nalagala tako. Možda je to jedini mogući put da se srednjevekovne zadužbine zaštite od divljanja šiptarskih terorista: manastir Visoki Dečani, Pećka patrijaršija, manastir Gračanica u Prizrenu, crkva Bogorodice Ljeviške u Prištini, manastir Studenica, Stari Ras i Sopoćani.
Podsećanja radi, na Kosovu i Metohiji ima više od 1.500 manastira i crkava isposnica. Informativna služba Eparhije raško-prizrenske objavila je 27. marta 2004. godine dopunjenu, ispravljenu, ali ne i konačnu listu srpskih pravoslavnih crkava i manastira koji su potpuno uništene ili teško oštećene tokom martovskog progona od 17. do 20. marta.
Među njima su, a moramo da ih navedemo, u obavezi smo i prema sopstvenoj istoriji, a i prema našim građanima koji to očekuju od nas, spaljeni su ili minirani hram: Bogorodice Ljeviške iz 14. veka, hram Hrista Spasa iz 14. veka, Saborni hram Svetog velikomučenika Georgija iz 1856. godine, crkva Svetog Nikolaja iz 14. veka, crkva Svetog Nikolaja-Runovićeva iz 16. veka, crkva Svete nedelje, naselje Potkaljaja, iz 14. veka, crkva Svetog Pantelejmona iz 14. veka, crkva Svetog Kozma i Damjana iz 14. veka, crkva Svete nedelje u selu Živinjane kod Prizrena i manastir Svetih Arhangela iz 14. veka.
Direktor Republičkog zavoda za zaštitu spomenika kulture je najavila da će Zavod vrlo brzo da dostavi detaljan izveštaj o obnovi crkava na Kosovu i Metohiji i ona je rekla, a tiče se kulturnog nasleđa Srbije, da država Srbija i Republički zavod imaju obavezu da iznesu potpunu istinu o obnovi koja je prema načinu na koji se obavlja, i to je vrlo važna činjenica koja je u kontekstu ovog što je prethodno rečeno i razvoja kulturnog i duhovnog turizma, pri čemu sve ozbiljne zemlje zaista inkasiraju ozbiljna sredstva osim Srbije, dakle, ta obnova se odvija u potpunoj suprotnosti sa stručnim principima koji se primenjuju u državi Srbiji.
Direktor Zavoda za zaštitu spomenika kulture i član Komisije za obnovu je konstatovala da je memorandum o obnovi već prekršen, jer se u izveštaju Komisije već nalazi niz nepravilnosti. Služba za zaštitu spomenika smatra da je važna održivost obnove, dok, sa druge strane, Savet Evrope smatra da je samo važno obnavljati, pa makar i više puta. Prema podacima SPC na Kosovu i Metohiji od juna 1999. godine sve do 17. marta 2004. je porušeno i oštećeno 115 manastira i crkava, dok je tokom martovskog progona 34 oskrnavljeno.
Ono što je vezano za kulturni turizam u Srbiji, postoje i druge lokacije od značaja. Što se tiče duhovnog turizma osim Raško-prizrenske eparhije, imate primere iz Žičke eparhije ili Ovčarsko-Kablarske klisure u kojoj su manastiri u većoj meri obnovljeni, ali ne vidimo šta se dalje radi na određenoj turističkoj ponudi kada su u pitanju ovako značajna mesta. Pretpostavljam da ćemo čuti kakav je plan za ubuduće, ali vezano za kulturni turizam u Srbiji postoje druge lokacije od značaja, ovo na prvom mestu zbog javnosti u Srbiji, kao što je Gamzigrad ili Romulijana. To je arheološko nalazište blizu Zaječara, u istočnoj Srbiji, antičke rimske carske palate Feliks Romulijana, koje se od 29. juna 2007. godine nalaze na UNESKO-voj listi svetske baštine.
Gamzigrad, takođe, predstavlja rezidenciju rimskog cara Gaja Valerija Maksimilijana Galarija, Dioklecijanovog zeta. Onda, Viminacijum, lokalitet Pirivoj, deo je velikog arheološkog nalazišta antičkog logora Viminacijum, sa otkopanim grobovima različitih tipova gradnje i mauzolejem u centralnom delu. Takođe, Fruška Gora ili Mala Sveta Gora jedan je od posebno zapostavljenih vrlo značajnih segmenata ne samo turističke ponude, već istorijskog, kulturnog i duhovnog nasleđa.
Ono što bi trebalo da bude od izuzetnog značaja za sve nas jeste da čujemo šta država Srbija ima u planu kada je reč o Fruškoj Gori i kolika su finansijska sredstva potrebna da se Fruška Gora dovede u red onih sadržaja koji bi trebalo da na dostojan način, kako to i zaslužuju, predstavljaju državu Srbiju.
Ono što moramo da kažemo jeste da se na Fruškoj Gori nalazi 16 pravoslavnih manastira i zato postoji još jedan od naziva Mala Sveta Gora, poznatih po specifičnoj arhitekturi, bogatim riznicama, bibliotekama i freskama.
Fruška Gora krije i brojne arheološke lokalitete iz praistorijskog i kasnijeg perioda, ali bi, recimo, za građane Srbije bilo vrlo značajno da čujemo koliko se do sad ulagalo u Frušku Goru, a koliko će od sada. Da li je neki od značajnijih projekata bio provođen na ovom delu koji je skoro u najvećoj meri i potpuno devastiran?
Takođe, jedno od najvećih i najznačajnijih arheoloških nalazišta je nalazište Lepenski vir, smešteno je na desnoj obali Dunava u Đerdapskoj klisuri u Srbiji, u centralnom delu Balkanskog poluostrva. Ovaj lokalitet je ime dobio po dunavskom viru bio je sedište jedne od najvažnijih i najsloženijih kultura praistorije. Dakle, između 1965. i 1970. godine otkriveno je ribarsko-lovačko naselje sa začecima kultivacije, tokom iskopavanja otkriveno je sedam sukcesivnih naselja i 136 objekata.
Trebalo bi da znamo da li će se Lepenski vir naći u turističkoj ponudi i da li će država Srbija da radi na ovakvim lokacijama, za koje mislimo da bi državi Srbiji doneli značajne prihode. Ono što je i te kako značajno, a tiče se kulturnog turizma je još jedna stavka, a to je vinčanska kultura ili Vinča, koja predstavlja rano neolitsku kulturu Evrope između prvih vekova petog milenijuma pre nove ere i prvih vekova četvrtog milenijuma pre nove ere. Prostirala se od srednjeg Potisja na severu do Skopske kotline na jugu, i od reka Usore i Bosne na zapadu do Sofijskog basena na jugu, odnosno obuhvatala je teritorije današnje Srbije, Rumunije, Makedonije, Bosne i Hercegovine.
Vinčanska kultura je bila tehnološki najnaprednija praistorijska kultura u svetu, najranija metalurgija bakra u Evropi potiče sa vinčanskog lokaliteta Belovode u istočnoj Srbiji.
Na osnovu svega ovoga, a konsultovali smo tu i ljude koji su radili na ovome, to su gospođa Nataša Prćić i Dino Rac, opšti zaključak je da Srbija ima značajne resurse, ali da u Srbiji ne postoji kulturni turizam. Postoje pojedinačni pokušaji, vrlo verovatno mnogi projekti, ali o kulturnom turizmu Srbije mi više možemo da ne govorimo nego da govorimo. Voleli bismo da čujemo razloge zašto je to tako.
Pored ove identifikacije, sa namerom, samo određenih lokaliteta koje je svetska zajednica prepoznala kao lokacije od izuzetnog značaja pa ih stavila pod svoju zaštitu, trebalo bi, da ne bude samo kritike radi, da bolje funkcionišu te međuresorne relacije. Zato je bilo važno da po ovako objedinjenim tačkama, koje zahvataju više oblasti, mi ovde imamo makar ministra ekonomije i regionalnog razvoja, koji u okviru svog resornog ministarstva ima toliko vrlo značajnih oblasti za Srbiju.
Bojimo se da tako značajne oblasti za Srbiju, pod rukovođenjem jednog čoveka i njegovog tima, ipak ne dođu u ruke monopola određenih grupacija, a onda ćete imati problem sa dobrim delom opozicije, a onda – problem sa preko milion ljudi u Srbiji. Iz jednog prostog razloga, svi koji žele ravnomerni regionalni razvoj, poboljšanje razvoja i kvalitetnu ponudu kada je reč o turizmu, direktno su protiv monopola.
Ali, da se vratimo na konkretne predloge, SRS smatra da bi, kada je reč o kulturnom turizmu, trebalo da se, a to je ono na čemu posebno mora da se radi i pokušavali smo i sami da istražujemo, napravi vrlo značajna i baza i berza kulturno-turističke ponude Srbije. Lokalne zajednice treba da donesu svoje razvojne strategije kulturnog turizma. To ne treba uzimati iz nadležnosti lokalnih zajednica, što će definitivno doprineti boljem definisanju državne strategije u ovoj oblasti.
Mi ne mislimo da je obrnut red bolji, od centrale, od globalnog ka lokalnom, nego obrnuto, od lokalnog ka globalnom. Lokalnim zajednicama ne sme da se uzima iz nadležnosti da određuju koji su to turistički sadržaji, kakva turistička ponuda mora da bude. To se direktno tiče razvoja lokalne zajednice, na prvom mestu unapređenje života svih onih koji su stanovnici gradova i opština. Ukoliko je bilo zloupotrebe u nekom ranijem periodu, a ticalo se lokalnog nivoa, ti koji su zloupotrebljavali finansijske ili bilo koje druge resurse moraju da odgovaraju za to, ali centralizam u ovom smislu je poguban za razvoj lokalnih sredina.
Takođe, ono što SRS smatra da bi trebalo preispitati i preciznije definisati, a to je upravo uloga lokalnih turističkih organizacija u oblikovanju kulturno-turističke ponude Srbije. Naš je utisak da su se lokalne organizacije, kao i svaki put, nažalost, preskočile i da se pravi okvir, kišobran i strategija sa centralnog nivoa, koji treba da se prihvati bez pogovora na lokalnom nivou. Mislimo da je to nedopustivo.
Vrlo je značajno multidisciplinarno obrazovanje kadrova i stanovništva u skladu sa potrebama održivog razvoja kulturnog turizma. Obrazovanje treba provoditi kroz školske i vanškolske forme. Ne vidimo da je to urađeno do sada.
Kao primer uspešne prakse trebalo bi da bude makar izdvajanje nekoliko projekata koji bi trebalo da nam posluže kao projekti uspešne prakse i projekti održivog razvoja, makar u nekim oblastima razvoja turizma. Voleli bismo, bar kada je reč o kulturnom ili verskom turizmu u Srbiji, da znamo koji su to projekti, ko su bili nosioci tih projekata.
I, iznad svega značajno je, nažalost, na to pitanje neće imati ko da odgovori, ostaće samo strankama da pretpostave kako će da izgleda turizam u Srbiji i, na kraju ili na početku, vreme koje dolazi vrlo brzo će da potvrdi ili demantuje sve nas koji učestvujemo u ovoj raspravi, mislimo da je način na koji je predlagač mislio da uredi oblast turizma pogrešan. Mislimo da će u konačnom zbiru da bude vrlo poguban za turističku ponudu i razvoj turizma uopšte. Kada je reč o ovakvim zakonskim predlozima, ono što je bilo neminovno da se dostavi svim poslaničkim grupama jeste informacija koju tražimo kroz određena poslanička pitanja, a to je, na koji način mislite da sprovedete održiv razvoj turizma u Srbiji, sa kojim finansijskim sredstvima i sa kojim projektima?
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Na član 3. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Zoran Nikolić i Milica Vojić-Marković.
Reč ima narodna poslanica Svetlana Stojanović.
Vreme na raspolaganju Poslaničke grupe DSS je 24.5 minuta.

Svetlana Stojanović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Na član 3. tačka 21) poslanici DSS podneli su još jedan amandman kojim predlažemo da turistički proizvod, kao skup međuzavisnih elemenata koji se u praksi organizuje kao poseban vrednosni lanac, uključi kulturna dobra, kako materijalna, tako i nematerijalna. 
Vlada ovaj amandman nije prihvatila uz apsurdno obrazloženje da nedostaje pojam – turistička atrakcija. Nematerijalna kulturna dobra su festivali, muzički, filmski, pozorišni, način života i običaj nekog kraja, folklor u najširem smislu reči, način i pripremanje hrane i pića, stari zanati.
Nematerijalna kulturna dobra su po definiciji turistička atrakcija. Turizam to odlično zna, jer ih uveliko koristi. Egzit i Guča privuku milione turista. Šta kulturna dobra, pokretna i nepokretna, materijalna i nematerijalna, dakle, turističke atrakcije, imaju od turizma? Jako malo ili ništa. Turizam gleda svoje interese, a kulturnu baštinu moramo štititi nepostojećim sredstvima iz rebalansiranog budžeta.
Pravi razlog odbijanja ovog amandmana DSS je nezainteresovanost Vlade za kulturu srpskog naroda. Novca za kulturu nema. Nema ga ni za šta. Sistemskih rešenja za kulturu nema. Plana kulturnog razvoja i kulturne politike nema. Zakona o kulturi još nema. Trošićemo i arčiti ovo što su nam dedovi ostavili, bez ikakvog osećanja da imamo obavezu da i sami nešto doprinesemo, sačuvamo ili uvećamo. Državu bi morali voditi ljudi koji imaju dovoljno časti da zaštite nacionalne interese u kulturi i šire. Tada bi pojam turistički proizvod, obuhvatio kulturna dobra. Pozivam poslanike da glasaju za ovaj amandman. (Aplauz.)
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Na član 11. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Svetlana Stojanović i Milan Lapčević.
Reč ima narodna poslanica Svetlana Stojanović.

Svetlana Stojanović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Na član 11. poslanici DSS podneli su amandman kojim predlažemo da program razvoja turističkog proizvoda obuhvati i kulturni turizam. Vlada je amandman odbila zato što su prioritetni turistički proizvodi već utvrđeni Strategijom razvoja turizma Republike Srbije, a prioritetni oblici turizma ove vlade su poslovni, zdravstveni, planinski, jezerski, nautički, kongresni i seoski turizam, a kulturnom turizmu nema mesta u strategiji našeg turizma. Ima ga u praksi. Ima ga kada turizam poželi da upotrebi kulturu. Nema zakonske obaveze da turizam kulturi nešto vrati.
Hoteli sa pet zvezdica i fitnes centri isti su u svim zemljama, lanci hotela ''Hilton'' i ''Šeraton'' isti su svuda u svetu. Turista koji uživa u njihovom komforu ne mora znati u kojoj se zemlji nalazi. Zemlja se jedna od druge razlikuje po svojoj kulturi, istoriji, spomenicima kulture, nacionalnoj umetnosti, običajima, zanatima, verovanjima, načinu života. Posebnost turističke ponude jedne zemlje, regije ili lokalne zajednice, prepoznatljivost njenog kulturnog identiteta, ono što je specifično lokalno privlači turiste. Srbija bi imala šta da im ponudi kada bi Zakon o turizmu srpsku kulturu video kao vrednost veću od turizma.
Kada bi naša Vlada uopšte držala do kulturnog identiteta srpskog naroda i drugih naroda koji u Srbiji žive, ali ne drži, poštovanje kulture većinskog i manjinskih naroda nije samo marketing za spoljnu upotrebu. To je i obaveza da se obezbede sredstva za očuvanje baštine srpske, evropske, pravoslavne, vizantijske, istočne, jevrejske, islamske, mađarske, slovačke, naše.
Program razvoja turističkog proizvoda ne bi smeo izostaviti kulturni turizam. Ni zbog kulture, ni zbog turizma. Predlažem narodnim poslanicima da glasaju za ovaj amandman. (Aplauz.)
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Na član 11. amandman je podneo narodni poslanik Petar Jojić.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 11. amandman, sa ispravkom, zajedno su podneli narodni poslanici Zoran Nikolić i Milica Vojić-Marković.
Reč ima narodna poslanica Svetlana Stojanović.

Svetlana Stojanović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
DSS na član 11. podnela je amandman kojim predlažemo dodavanje trećeg stava kojim bi se ustanove kulture obavezale da aktivno učestvuju u stvaranju turističke ponude. Vlada ne prihvata ovaj amandman i navodi da je neprihvatljivo da se ustanove kulture obavežu da učestvuju u stvaranju turističkog proizvoda. Zašto je neprihvatljivo.
– Ko, ako ne ustanove kulture, može lokalne kulturne potencijale da učini atraktivnim na turističkom tržištu i stvore tražnju, stvore nov kulturni turistički proizvod?
Partnerski odnos saradnje i koordinacije između organizatora turističkih putovanja i ustanova kulture nisu neprihvatljivi, već su neophodni. Neophodni su za razvoj turizma, za razvoj kulture i za održivi razvoj, bolji život ljudi, veću zaposlenost, kvalitetniji život lokalnog stanovništva.
Redovna delatnost ustanova kulture ne obuhvata turizam. Da bi se kulturna ustanova pripremila za dolazak turista mora uložiti određena sredstva da im boravak učini prijatnijim i komfornijim. Kada turisti odu, institucija kulture ima troškove da otkloni posledice njihovog boravka. Bilo bi pametno i neophodno da se kultura i turizam dogovore oko podele tih troškova srazmerno onome što su uložili u zajedničko stvaranje novog turističkog proizvoda, kakav pre njihove saradnje nije postojao. Podela obaveza i odgovornosti u koordinisanom delovanju kulture i turizma neophodna je, a ne neprihvatljiva. Predlažem poslanicima da glasaju za ovaj amandman. (Aplauz.)