Druga sednica Drugog redovnog zasedanja , 01.11.2017.

5. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Druga sednica Drugog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/215-17

5. dan rada

01.11.2017

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 10:10 do 18:05

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima Marijan Rističević.
...
Srpska napredna stranka

Marijan Rističević

Poslanička grupa Pokret socijalista - Narodna seljačka stranka - Ujedinjena seljačka stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, amandman i član su gotovo istovetni, ja to priznajem, to su uslovi za celoživotno učenje. Ima ona poslovica, a ovo dualno obrazovanje je o tome da je učenje kao veslanje uzvodno, čim prestaneš da učiš vraćaš se nazad. Zato verujem da je ovaj zakon prava stvar.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima Ana Stevanović. Izvolite.

Ana Stevanović

Poslanička grupa Dosta je bilo
Zahvaljujem predsednice.

Mi smo podneli, amandman kojim hoćemo da uopšte brišemo i ceo zakon, ne samo ovaj član, zato što smatramo da dualno obrazovanje nije adekvatan obrazovani koncept, o tome smo pričali i juče.

Pre nego što hoćete uopšte da uvedete dualno obrazovanje, morate da napravite korenitu reformu našeg obrazovanja i školovanja. Vi sami dolazite iz privatnog obrazovanja, ja sam takođe godinama radila u privatnom obrazovanju, meni su dolazili iz osnovnih škola, čak i iz nekih centralnih beogradskih osnovnih škola koje važe za najbolje, deca koja ne znaju da misle.H Vi njih kada pitate u školi – šta ti, na primer, misliš o nečemu? Oni vas gledaju i kažu – nama to nikad niko nije rekao, niti nas je iko ikada pitao da treba da mislimo.

Podsetiću vas i na onaj citat Alberta Anštajna koji kaže – cilj obrazovanja nije učenje činjenica, već učenje učenika da misle. Tako da, pre nego što uopšte hoćete da sprovedete dualno obrazovanje, mislim da je prvenstveni cilj da mi naučimo učenike da misle, da napravite korenitu reformu koja će konkretne promene uneti u naše obrazovanje. Ovo je kao da zapušavate brod koji tone. Ništa se neće ovim postići, samo ćemo imati veliku, dugoročnu štetu, i mi kao društvo i generacije đaka koji dolaze posle nas. Zahvaljujem se.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Na član 4. amandman su zajedno podneli poslanici Nenad Čanak, Olena Papuga i Nada Lazić.
Da li želite reč? (Ne)
Na naziv Glave II, naziv iznad člana 5. i član 5. amandman su zajedno podneli poslanici poslaničke grupe DS.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 5. amandman, u istovetnom tekstu, podneli su poslanici zajedno Zoran Krasić, Nemanja Šarović i Vjerica Radeta, zajedno Marinika Tepić, Zoran Živković, Jovan Jovanović, Aleksandra Čabraja i Sonja Pavlović, zajedno Branka Stamenković, LJupka Mihajlovska, Ana Stevanović, Vladimir Đurić i Jasmina Nikolić i zajedno Marko Đurišić, Miroslav Aleksić, Nenad Konstantinović, Goran Bogdanović i Zdravko Stanković.
Reč ima Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Član 5. je korektno napisan u smislu sistema koji se promoviše ovim predlogom zakona. Ali, pošto mi osporavamo ceo ovaj koncept, naravno da smo podneli amandman gde tražimo da se briše i ovaj član koji se odnosi na planove i programe nastave i učenja.

Samo da, jednostavno, dopunim ono naše osnovno mišljenje o ovom predlogu zakona. Dualno obrazovanje bi trebalo da znači da postoje dva obrazovanja. Međutim, ovde nema dva obrazovanja, postoji jedno obrazovanje i praktična nastava. To ništa nije novo, to postoji kod nas odavno i treba da postoji. Kroz praktičnu nastavu treba da se savladaju te manuelne i druge sposobnosti i veštine, kako bi ono što je, hajde da kažem, teorijsko znanje iz klupe moglo da se i praktično primeni, a da se tokom obrazovanja i ovo je samo obrazovanje i ništa više drugo, učenik koji treba da stekne znanja, stekne i potrebne veštine da ne bi stradao na strugu, na nekoj drugoj mašini kada se bude eventualno zapošljavao kao osposobljeno lice za rad.

U tom smislu moram samo da vam skrenem pažnju, nepotreban je ovaj zakon. Nije potreban ovaj zakon. U dosadašnjoj našoj praksi taj deo obrazovanja koji je praksa, nešto nije u redu, to treba eventualno popraviti i omogućiti da sa veštinama učenici, a ceo obrazovni proces se zasniva na sticanju znanja, znanja, znanja i veština i manuelnih, itd.

Ovo ste digli potpuno nepotrebno na jedan nivo. Očigledno da je potrebna javnost, da je potreban neki publicitet, kao da se nešto epohalno dešava u skladu sa nekim evropskim standardima, nekim tekovinama. Nikakva to tekovina nije, nikakav to standard nije. To je nešto što je oduvek postojalo i postoji.

Ne bih prenosio neka lična iskustva, pošto sam od rane mladosti bio suočen sa ovim što se zove učenje i praksa. Samo želim da skrenem pažnju, nama jesu potrebni ti kadrovi, koji kada završe obrazovni proces, mogu da se uključe u proces proizvodnje. Naravno, neće se oni uključiti sa onom serijskom proizvodnjom, kao što to ima čovek koji deset godina radi na određenom radnom mestu, ali da ima osnova predznanja da može da bude kvalitetan radnik koji ne ugrožava niti mašine, niti radni proces, a niti svoje zdravstveno stanje.

U tom smislu, mislim da je najveći nedostatak ovog koncepta što ste izašli iz prostora prosvete i obrazovanja. Molim vas, najduže šest časova dnevno, najduže 30 časova nedeljno? Verovatno to neće biti u toj količini, ali sama pomisao da najduže šest sati dnevno neko ko je u obrazovnom procesu treba da bude na praksi gde treba da radi. Tu se javlja i škart, tu se javlja i greška, svašta se tu javlja. Onda, da bi se to stimulisalo na neki način, ide se sa 70% naknade, a to je 91 dinar po radnom času. Kao to će biti neki stimulans.

Neki moji prethodnici su pomenuli nešto što se ranije dešavalo. Pa, mi smo pri velikim fabrikama, holdinzima ili sourima svojevremeno, imali obrazovne institucije, mašinske centre, u Rakovici, u Elektronskoj industriji, i bila je prava jagma da deca posle osnovne škole upišu tu zanatsku školu kako bi se osposobili, jer znaju kada završe taj obrazovni proces da su i radno osposobljeni, da sutra odmah mogu da nastave sa radnim odnosom u dotičnoj firmi.

Mi danas, nažalost, nismo u situaciji da tako nešto radimo. Zašto? Zato što ne postoje ti nosioci ekonomskog razvoja, veliki privredni sistemi. Kod nas se javlja jedna mentalna greška. Mi smatramo da možemo izaći iz ekonomske krize stranim direktnim investicijama. Aman, ni jedna država na kugli zemaljskoj stranim direktnim investicijama iz inostranstva nije izašla iz ekonomske kriz. Mi to treba da koristimo, ta iskustva, da tražimo svoj neki put koji treba da uvažava ova leva, desna, severno-istočna itd. gibanja koja idu prema nama. Koliko da uhvatimo priključak, da ne kaskamo, ali moramo da imamo autentični svoj razvojni put, prilagođen socijalnom okruženju i ekonomskoj situaciji. To je osnovni nedostatak ovog koncepta dualnog obrazovanja.

Dualno, to znači da ima dva obrazovanja. Ovde nema dva obrazovanja, ovde je jedan obrazovni proces. Jedan je u učionici, a drugi je u proizvodnom pogonu, gde motoričke sposobnosti treba da dođu do izražaja. Bez obzira što su zastarele mašine, ali učenik u toku procesa ima da shvati šta je ta mašina, koje su njene performanse, koje su opasnosti po okolini, šta je važno da bi se napravila dobra serija, kvalitetna serija, dobri proizvodi itd.

Treba da imate u vidu, gospodine ministre, mi imamo sada železničku školu, pa imao ovu stolarsku školu, ali niko od njih ne ide da bude železničar ili stolar, nego kada to završi ide na kurs da bude policajac. Valjda ste upoznati sa tim. Vi u Rakovici imate veliki centar obrazovni. Čemu on sad služi kada je sve zatvoreno? Javiće se neki strani investitor ili Privredna komora, koji će da kaže - ma nemojte molim vas oko toga. To nije rešenje. Autentičan put je rešenje.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima Marinika Tepić, predlagač.
...
Stranka slobode i pravde

Marinika Tepić

Poslanička grupa Klub samostalnih poslanika
Zahvaljujem.

Mi iz Nove stranke Kluba samostalnih poslanika tražimo da se briše i član 5. Zakona o dualnom obrazovanju, kao i svaki drugi član, odnosno smatramo da je ovo štetan i štetočinski zakon i da, ponoviću svaki put, legalizuje dečiji rad kao najjeftiniju radnu snagu.

Član 5. je inače naslovljen i glasi – Planovi i programi nastave i učenja. U 1. stavu kaže – Osnov za donošenje planova i programa nastave i učenja predstavlja standard kvalifikacije koji utvrđuje sektorsko veće za određeni sektor rada, u skladu sa zakonom koji uređuje nacionalni okvir kvalifikacija. Agencija za borbu protiv korupcije se oštro protivila ovakvoj definiciji, ističući ovo kao jednu od koruptivnih mera, zato što još uvek ne postoji zakon koji uređuje nacionalni okvir kvalifikacija. Zašto ne postoji? Svaki put ću i to da ponovim, zato što je sve, pa i biro za zapošljavanje i ove dece i njihovih osiromašenih roditelja prebačen u SNS.

Nije tačno da SNS kroz svoju člansku kartu ne može da utiče na zapošljavanje ove dece kod privatnika. Može, zato što se subvencioniše zapošljavanje, ali ne iz privatnog džepa Aleksandra Vučića, kako on to pokušava da predstavi, već iz budžeta Republike Srbije, tako što subvencionisanje radnih mesta plaćaju svi građani ove zemlje. Dakle, svi otvaraju ta radna mesta, a ne jedan čovek ili jedna partija. I tačno je da i oni radnici koji u pelenama rade trebalo je da postanu članovi SNS da bi dobili i ta jadna, ponižavajuća radna mesta.

Zato ovaj zakon, molim vas, povucite iz procedure i ne ponižavajte dalje naše radnike i njihovu decu.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima Vladimir Orlić, replika.
...
Srpska napredna stranka

Vladimir Orlić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Kako se lako neki ljudi ovde gađaju i brojevima i raznim kategorijama, kako se lako upuštaju u teme koje im zvuče dobro, skoro podjednako dobro kao onih 10 miliona za banatske šore. Lep, okrugao broj, u milionima se računa.

Kažu – mora neko da se učlani u SNS zbog toga što će država onda dati nekome subvenciju, pa će tog da uceni da mora njenog čoveka da zaposli itd. To da izgovori može neko ko predstave blage nema koliko otprilike iznosi prosečna subvencija po radnom mestu, za koliko se ta subvencija vraća i šta posle treba da radi neko ko se kao brine za sopstveno preduzeće, sopstveni kapital.

Da taj neko posle 14 meseci, i to nije nešto što tvrdim ja, to tvrde stručnjaci koji su te stvari ispitivali, koji su gledali i vrednosti ugovora i trajanje poslova i šta država dobija s druge strane, 14 meseci treba da prođe da bi taj neko onda uzeo i propao, propao načisto. Pa, što je taj neko uopšte počinjao bilo kakav biznis, ne u Srbiji, nego bilo gde? Što se uopšte bilo čime na ovom svetu bavi ako je spreman da sam sebe upropasti nakon 14 meseci, po toj čudnoj i nakaradnoj logici koju mi slušamo sa druge strane? To su bajke i to vrlo loše, jeftine, pogubne bajke koje ne služe ničemu, osim da se dodatno ovde malo seje gnev, da se priča sve i svašta na konto SNS, a sve glupo i sve bez veze.

Dakle, da li postoji privatnik koji je u stanju da upropasti i sam sebe, samo zato što to kažu samoproglašeni eksperti sa druge strane? Oni koji su toliko stručni i toliko se razumeju i u radna mesta i u tržišta rada, da su, još jednom, stotine hiljada ljudi u ovoj zemlji ostavili bez posla i dan danas se toga ne stide. Ti takvi, pa ne stide se ni mnogo krupnijih stvari, što bi se stideli tako nečega? Za njih su ti ljudi i njihove sudbine uvek bile besmislena priča i ništa više. Hvala lepo.