Petnaesto vanredno zasedanje , 24.07.2019.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Petnaesto vanredno zasedanje

03 Broj 06-2/190-19

3. dan rada

24.07.2019

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 10:05 do 06:35

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala, lepo.
Reč ima narodni poslanik Jelena Žarić Kovačević. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Jelena Žarić Kovačević

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Hvala vam, predsednice.

Zapravo, ja sam se javila ranije, ali evo, nadovezaću se.

Smatram da na početku rasprave u pojedinostima ovog Predloga zakona treba razjasniti i pojam rešenja o izvršenju, pre svega zbog građana koji prate ovu raspravu.

Dakle, izmenama će definitivno biti da ovaj termin podrazumeva rešenje o izvršenju koje donese sud i javni izvršitelj na osnovu izvršne ili verodostojne isprave.

Ako uzmemo u obzir komponente ovog Predloga zakona, u smislu razloga za donošenje izmena i dopuna i da se Predlog odnosi na zaštitu kako dužnika, tako i poverilaca. Fizička lica koja mogu da se nađu u ulozi stranaka u postupku, moraju znati šta se sve menja.

Zbog nekih situacija koje su se ranije dešavale se i donose izmene i dopune ovog zakona, upravo da bi se unapredila profesija javnih izvršitelja, ali i da bi se unapredilo i naše zakonodavstvo.

Javni izvršitelji su profesija koja svakako mnogo doprinosi efikasnosti naših sudova, predmeti koji bi vratili u sud bi u mnogome doprineli tome da se postupci ponovo usporavaju i da mnogo dugo traju, što bi najviše pogodilo, upravo građane Srbije koji se javljaju kao učesnici u tim postupcima. Zahvaljujem.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Na član 2. amandman je podnela narodni poslanik Vjerica Radeta.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Vjerica Radeta. Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Poslanička grupa Srpska radikalna stranka
Amandman sličan ovom amandmanu na član 2. nije jedini koji smo mi podneli. Zapravo, mi smo u tako velikom broju članova intervenisali na taj način, a to je suština naših primedbi na ovaj Predlog zakona i na osnovni zakon. Naravno da sudovi moraju da preuzmu poslove izvršenja. Mi se apsolutno protivimo da javni izvršitelji rade na ovim poslovima.

Naravno, nismo ni hteli na svaki baš svaku intervenciju u ovom smislu da vršimo, ali ih ima dosta. Pod pretpostavkom, recimo, da se bilo koji od ovih amandmana usvoji, onda bi se, naravno, izvršila pravno-tehnička redakcija, pa bi se to uradilo u celom Predlogu zakona. Nije da to očekujemo. Vi ste očigledno čvrsto pri stavu da to treba da ostane kod javnih izvršitelja i mi smo rekli da ćemo vam u toku ove rasprave reći i neke primere koji su u nas… Ne isključivo ti primeri, ali koji su onako samo dokaz koliko smo mi u pravu i koliko je loše po građane Srbije to što ovo rade javni izvršitelji.

Recimo, imamo mi ovde dokumentaciju Miodraga Miloševića iz Borče, koji je imao potraživanja od 1.977 dinara za struju. Preko izvršiteljke, neke Vojke Janjić, morao je još na to da plati troškove od 3.900 dinara, a onda nagradu izvršitelju 1.800 dinara, odnosno 3.600 ukoliko ovo ne plati u roku.

Čovek je vodio postupak, sve što mu je bilo na raspolaganju i, verovali ili ne, svi njegovi prigovori su odbačeni kao neosnovani i on je došao pod udar javnih izvršitelja.

Dakle, ovo govori o samovolji javnih izvršitelja i ne samo ovo, nego je puno primera. Čućemo o tome i danas i sutra, dok se ovo ne završi i dok mi ne dođemo sa našim Predlogom zakona koji će biti apsolutno pravičan i mnogo bolji od ovog. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.

Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Aleksandar Šešelj.

Da li neko želi reč? (Da.)

Reč ima narodni poslanik Aleksandar Šešelj. Izvolite.

...
Srpska radikalna stranka

Aleksandar Šešelj

Poslanička grupa Srpska radikalna stranka
Hvala.

Kao što znate, ono što je najveći problem kod rada javnih izvršitelja je to što se apsolutno ne poštuju građanska, ljudska prava dužnika i to smo videli na mnogo primera.

Ako se vladajuća većina ovde poziva kao glavni argument za njihovo postojanje, to jest za postojanje javnih izvršitelja, to što se postigla određena efikasnost u naplati dugova to ne znači da efikasnost sama po sebi veća vrednost od ljudskih i građanskih prava. Dakle, ljudska prava i građanska prava moraju da budu na prvom mestu, a efikasnost na drugom. Ako je stalo nekome do efikasnosti, to je trebalo da se uradi sa sudom, to jest da se sudski izvršilac dovede u položaj, da se ostve takve okolnosti, da se takav ambijent stvori, da može efikasno da radi, ali da onda imamo garanciju zaštite ljudskih i građanskih prava.

Podsetiću vas na esenciju zakona koji je bio na snazi pre 2011. godine. Dakle: „Izvršenje radi ostvarenja novčanog potraživanja i obezbeđenja takvog potraživanja ne može se sprovesti nad stvarima ili pravima koji su neophodni za zadovoljavanje osnovnih životnih potreba dužnika i lica koje je on po zakonu dužan da izdržava ili za vršenje samostalne delatnosti koja je dužnikov glavni izvor sredstava za život. Pri sprovođenju izvršenja i obezbeđenja vodiće se računa o dostojanstvu ličnosti dužnika, kao i o tome da izvršenje i obezbeđenje budu što manje nepovoljni za dužnika“.

Mi vidimo da se ovde apsolutno ne vodi računa o dostojanstvu dužnika. To nikoga ne zanima od javnih izvršilaca. Njih samo zanima da što pre dođu do onih vrednih stvari, da li su pokretne ili nepokretne, koje dužnik ima i da se naplati iz tog duga sa provizijama koje su nenormalne, koje sami određuju i na kraju više od deset puta naplate nego što je osnovni dug.

Imajte to u vidu. O tome treba voditi računa. To je osnovna stvar koja treba da nas zanima, a ne koliko je u statističkim podacima ostvareno izvršenja, jer u statističkim podacima ne vidimo koliko je ljudi ostalo bez krova nad glavom. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Neđo Jovanović. Izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Neđo Jovanović

Poslanička grupa Socijalistička partija Srbije
Zahvaljujem se, predsednice.

Ja bih samo da ukažem na nekoliko činjenica koje se ne mogu dovoditi u sumnju. Pre nego što je došlo do ustrojstva izvršitelja kao nosilaca javnih ovlašćenja jer su na njih preneta javna ovlašćenja, sudovi su bili zagušeni ogromnim brojem izvršnih predmeta.

Kada govorimo o ljudskim i građanskim pravima, onda moramo da pođemo od nečega što je nesporno, a to je da je to zagušenje sa ogromnim brojem predmeta u sudovima izazvalo izuzetno, izuzetno dug vremenski period kada su se izvršenja uopšte mogla sprovoditi, odnosno do realizacije presude od momenta podnošenja predloga za izvršenje je protekao izuzetno dug vremenski period.

Da li je to teža povreda građanskih prava nego što je omogućavanje daleko efikasnijeg postupka izvršenja naplate potraživanja ili namirenja potraživanja? U svakom slučaju je svejedno, to je interes poverioca.

Dakle, postignuta su dva cilja. Prvi cilj je što je nekoliko stotina, hiljada, a možda i više predmeta relativno brzo ili relativno skoro rešeno od momenta kada su javni izvršitelji počeli da obavljaju svoju dužnost. Drugo, izbegli smo da država snosi ogroman teret troškova na ime naknada koje su dosuđivane odlukama Evropskog osuda u Strazburu zbog povrede prava suđenja u razumnom roku, jer je suđenje u razumnom roku elementarno pravo stranke, a to elementarno pravo stranke bukvalno je ugroženo bilo činjenicom da se od momenta pravnosnažnosti presude do momenta izvršenja presude postojao period od nekoliko godina. Taj ogroman problem, tu anomaliju su upravo rešili javni izvršitelji.

Ja razumem sve predlagače amandmana u jednom drugom pravcu, da li javni izvršitelj na način kojim ostvaruje određene prihode predstavlja nešto što bi moglo da se smatra prekomernim teretom za izvršnog dužnika, s jedne strane. S druge strane, bogaćenje izvršnih poverilaca. Ali, to nije suština ove teme. Suština ove teme je kako učiniti postupak izvršenja efikasnijim, kako poverioca namiriti, kako doći do realizacije presude.

Ono što mi stalno zaboravljamo je jedna činjenica apsolutno nesporna – pa, ne radi javni izvršitelj ništa drugo, nego što sprovodi presudu. Nije on doneo presudu. Tu presudu je doneo sud i u toj presudi stoji obavezujući deo kojim se kaže da se obavezuje Marko Marković da na ime duga plati Petru Petroviću iznos od toliko i toliko, ali pošto taj nije platio, podnet je predlog za izvršenje, a taj predlog za izvršenje je isključivo inicijalni akt na osnovu koga sud donosi rešenje da se sprovede postupak izvršenja, odnosno odobrava sprovođenje izvršenja i onda stupa na scenu javni izvršitelj. Šta radi? Pa, ne radi ništa drugo, osim što sprovodi tu presudu i isključivo u granicama te presude se kreće.

Prema tome, predrasude o javnim izvršiteljima treba da se otklone, s jedne strane, ali i zato da se najrigoroznije i najstrožije kažnjavaju javni izvršitelji koji zloupotrebljavaju svoja ovlašćenja. U tom smislu, mislim da vi, uvažena ministarko, i dalje imate podršku za ove delove zakona, osim onih koje smo tražili izmenu kada su u pitanju amandmani, da ćemo za njih, naravno, i glasati.

Nisam rekao na samom početku, koristim vreme ovlašćenog predstavnika poslaničke grupe. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministarka Nela Kuburović.

Nela Kuburović

Zahvaljujem.
Pošto se pozivaju na odredbe zakona koje su važile pre 2011. godine, govoreći kako je samo taj zakon vodio računa o zaštiti ličnosti dužnika, ja moram da vam pročitam i član 142. važećeg zakona, gde isto tako stoji da je javni izvršitelj dužan da izvršne radnje, a posebno pretraživanje stana, poslovne ili druge prostorije izvršnog dužnika ili odeće koju on nosi, preduzme sa dužnom pažnjom prema ličnosti izvršnog dužnika i članovima njegovog domaćinstva, što upravo pokazuje da prilikom sprovođenja izvršenja treba da se vodi računa o ličnosti dužnika.
Da li je izvršenje u domenu ljudskih prava ili ne? Moram da vam kažem da jedno od osnovnih načela pravne države jeste da možete da ostvarite svoje potraživanje koje je potvrđeno pravnosnažnom sudskom odlukom i da to ostvarivanje treba da bude i efikasno, da bude sprovedeno u razumnom roku.
Do 2011. godine, toga nije bilo. Izvršenja su trajala duže od 10 godina, mnoga i dan danas traju upravo toliko kada je reč o predmetima koji su u sudovima, za razliku od izvršitelja koji su postigli efikasnost i prosek trajanja izvršnog postupka kod javnih izvršitelja danas je 110 dana. To još uvek nije prosek koji je zadovoljavajući, ali svakako izmenama i dopunama ovog zakona nadamo se da ćemo postići i to.
Jedna od karakteristika izvršnog postupka da treba da bude jeftiniji i ono što, kao ministar mogu da obećam, s obzirom da je u mojoj nadležnosti i donošenje javne izvršiteljske tarife, već upravo ukoliko narodni poslanici usvoje izmene i dopune ovog zakona naredne sednice uslediti izmene i dopune javno-izvršiteljske tarife, koja će takođe biti smanjena, a veliki deo naknada koje sada postoje za javne izvršitelje biće ukinute. Biće smanjene postojeće naknade, a naročito će biti smanjene naknade, recimo, kada treba da se sprovede izvršenje za naplatu alimentacije, odnosno zakonskog izdržavanja i to je nešto što ćete moći da vidite u vrlo skoro vreme. Zahvaljujem.