Osma sednica Drugog redovnog zasedanja , 10.12.2019.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Poslanička grupa Socijaldemokratska partija Srbije | Predsedava
Ima pravo da govori, kolega Mirčuću, nemojte tako. Ima pravo, na redu je. Vi ste završili krug replika.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Najviše volim kada je kolega iznenađen. To najviše volim kada prezubi. To mi nekako najmilije.

Međutim, prvo što moram da istaknem da izborni uslovi u Republici Srbiji od uvođenja višestranačkog sistema do dana današnjeg nikada nisu bili bolji nego što su danas. To odmah da raščistimo. I svi oni koji se žale na neke nedostatke izbornog sistema. O tome možemo da pričamo, ali o tome da ih neko vara na izborima danas, malo teže. Mogu da kažem da je to jedino iz razloga što ne može da prihvati činjenicu da određene političke stranke ili političke lidere građani jednostavno neće. Pa, im je kriv zakon, krivo im je zakonodavstvo, krivi su izborni uslovi. Izborni uslovi koje su oni sami propisali dok su bili na vlasti.

Jedino Zakon o izboru narodnih poslanika, koji je donet 1999. godine i bio je donet konsenzusom tada svih parlamentarnih stranaka, 2000. godine, ja se izvinjavam, novembra meseca bio je rezultat konsenzusa svih političkih stranaka i sve izmene koje smo imali od 2000. godine na ovamo bile su izmene koje su bile u svrhu usaglašavanja zakona sa odlukama Ustavnog suda ili sa ustavnim odredbama samog zakona.

Mene iznenađuje da neke kolege napadaju onaj deo da javni funkcioner ne sme da vrši pritisak na svoje zaposlene, odnosno u organu u kome on vrši funkciju rukovodioca. Koliko je meni poznato i kada je bio Zakon o izboru narodnih poslanika, onaj prvi tekst, da je bilo zabranjeno u tom zakonu uticaja rukovodstva u javnim preduzećima, organima državne uprave, organima jedinica lokalne samouprave i organima autonomnih pokrajina. To je 2000. godine određeno. Ja, ne znam zašto sada nekome ta odredba smeta, a 2000. godine je glasao za odredbe tog zakona.

E, sada ono o čemu bi hteo da govorim, o setu ovih izbornih zakona, jeste i Zakon o finansiranju političkih aktivnosti. Najveći problem kod tog zakona je što su zakon pisali oni koji nikada nisu učestvovali ni u jednoj političkoj aktivnosti. Taj zakon je donet na osnovu preporuka, ne Evropske komisije, nego na osnovu preporuka predstavnika civilnog društva koje su napisale zakon bivšem režimu i koji je u praksi, u velikom delu svojih odredbi neprimenljiv. Onda imamo problem oko jasnoće finansiranja političkih aktivnosti.

Srpskoj naprednoj stranci to nikada, znači onih odredbi koje nismo mogli da poštujemo, nismo ni hteli da ih primenjujemo, nego samo one opšte odredbe samog zakona i zato po nalazima DRI, SNS ima čiste svoje finansijske račune, finansijsko poslovanje u skladu sa zakonom.

Imali smo Agenciju za borbu protiv korupcije koja je, i koja vrši monitoring nad sprovođenjem tog zakona. Imamo jedan očigledno veliki problem koji je čini mi se bio u samoj Agenciji, a to je da je veliki broj političkih subjekata direktno plaćanjem u gotovini finansirao svoje izborne kampanje. Imali smo situaciju da Agencija na to ne reaguje, da ne piše dodatne zahteve za pružanje informacija, da ne traži ko je zakupio bilbord i stavio sliku Dragana Đilasa, da ne traži ko je platio kešom reklame na određenoj televiziji, da ne traži ko je platio u gotovini određene plakate, da ne spominjem dalje.

Setite se samo izbora kada se primenjivao važeći Zakon o finansiranju političkih aktivnosti i 2012. godine i 2014. godine, pa čak i 2016. godine kada su definitivno kada je Đilas odveo svoju političku stranku u dužničko ropstvo koje sad on iskorišćava. Setite se samo koliko je bilo propagandnih poruka, bilborda za koje nikada nije postojala nijedna jedina pisana reč ili ugovor kako su se našli, tu gde su se našli. Ali, Agencija za borbu protiv korupcije tadašnje rukovodstvo nije reagovalo.

Sad dolazimo do toga da često nije ni važno kakav je zakon, nego dolazimo do toga da je mnogo važnije ko sprovodi zakon. Postavljam jedno drugo pitanje, a odakle toliki gotov novac da se finansiraju te aktivnosti i da se taj novac ne prijavljuje Agenciji za borbu protiv korupcije. Pa, to je novac koji je na isti način Dragan Đilas prikupio kao što ga prikuplja i Bastać, reketiranjem, otimanjem.

Da li stvarno neko misli da je Marko Bastać usamljen slučaj u DS ili bivšem režimu koji je reketirao građane koji su se bavili nelegalnom gradnjom, koji im je omogućavao da se bave nelegalnom gradnjom i za to naplaćivao dosta novca? E, odatle su finansirali svoje političke aktivnosti i sve te bilborde, pa sad, valjda, kako gube vlast, sad im ne valjaju izborni uslovi, jer, bože moj, sve je manje načina da se na nedozvoljen i nezakonit način finansira politička kampanja koju bi sprovodio Dragan Đilas ili predstavnici bivšeg režima.

Valjda je njima ovaj zakon o finansiranju političkih aktivnosti, za koji su oni glasali i koji su oni doneli, valjda zato i sa željom da bude maltene neprimenjiv, da bi oni na ovakav način novac koji su otimali od građana Srbije trošili za očuvanje svoje vlasti dok su sprovodili izbore.

Isto tako, njihova je ta, da kažem, jedina velika zamerka. Valjda su to videli dok su učestvovali na izborima, 2014, 2016, 2017, 2018. godine, izmislili su tu funkcionersku kampanju koja se sada nalazi u predlozima ovih zakona.

Ja tu postavljam jedno pitanje koje je više u domenu političke teorije - a šta je svrha bavljenja politikom? Valjda je svrha bavljenja politikom da dođete na vlast i sprovodite svoj politički program i u zavisnosti od toga kako ste sprovodili taj svoj politički program, na narednim izborima da građani odlučuju hoće li vam za sledeće četiri godine dati poverenje ili neće. Ja smatram da je to ispravno u politici. A onda dobijemo tzv. funkcionersku kampanju, gde rukovodilac koji je došao na osnovu prenetog suvereniteta građana ne može da kaže - ja sam to i to uradio dok sam bio ministar ili direktor velikog javnog preduzeća, zato što taj novac koji on koristi pripada svim građanima Srbije, ili to javno preduzeće pripada svim građanima Srbije, pa, eto, on zloupotrebljava javni resurs.

Valjda je neko zamislio u svojoj glavi da država treba da se bavi pojedinačnim slučajevima i da na to potroši svu svoju snagu i energiju, a ne treba da se bavi opštim uslovima za razvoj društva u svim oblastima, pa i u ekonomskim i u poreskim, investicionim i svim drugim oblicima. Pa, valjda, ako je bio sposoban taj rukovodilac, taj ministar, taj predsednik države, da stvori takve uslove privredi i građanima, valjda ima pravo i da kaže - da, ja sam to uradio, ja sam to pomogao, jeste sredstvima građana Republike Srbije, ali smo stvorili uslove da i oni imaju ta sredstva da uplate u budžet Republike Srbije. Ne, to je bivši režim krstio kao funkcionersku kampanju. A znate zašto? Zato što su njihovi rezultati drugačiji.

Možemo da pričamo o fabrikama koje su bukvalno razvaljene dok su oni bili na vlasti, koje su sada šupe u propadanju. Da li bi, da se pojave oni, pred njima to bila funkcionerska kampanja? Jer su njihovim zaslugama i te fabrike propadale i prodavane u bescenje i građani gubili posao. E, pa ja bih bivši režim za svaku zatvorenu fabriku obavezao da se pojavi ispred te zatvorene fabrike, dok su oni bili na vlasti, pogotovo ova preduzeća u restruktuiranju koja su zatvarali i rasprodavali, da se pojave tamo ako hoće da budu na listi. Da pokažu građanima njihove rezultate. A ne da mi Dragan Đilas pred lokalne izbore 2012. godine zabranjuje da se pusti u rad potpuno rekonstruisana Gazela, zato što je pre toga završena izgradnja Mosta na Adi. Jer, ako se pusti rekonstruisana Gazela u saobraćaj, videće se da Most na Adi nije ispunio očekivanja i obećanja koja je Dragan Đilas davao, da će on da rastereti Gazelu i olakša građanima prolazak preko Save.

Jel to funkcionerska kampanja? Pa što se tad Dragan Đilas nije bavio time? Što? Da ne vidimo kako je potrošio novca za šest mostova, napravio jedan, koji nije ispunio očekivanja, pa još usput zabranjuje i da drugi potpuno rekonstruisan bude stavljen u potpunu funkciju, da bi on imao dobar rezultat na beogradskim izborima. To je pravi primer funkcionerske kampanje. To je pravi primer zloupotrebe javnih sredstava. Jer, krijete grešku, s jedne strane, a s druge strane ne date da građani koriste ono što su svojim novcem platili, da vi ne biste slučajno izgubili političke poene. E, takav je Dragan Đilas. I on preko tog crnog, nevladinog, civilnog sektora ili kako se već zove, Crte i ostalih svih, pokušavaju da učestvuju u zakonodavnom procesu.

Postavljali su oni mnogo drugačije uslove nego što se ovde nalaze u zakonima. Bolje da vam ne pričam. Oni koji nisu učestvovali u tim pregovorima. Tražili su i formiranje prelaznih organa, prelazne vlade, da se imenuju privremeni ministri iz redova samo opozicije, da predsednici opština podnose ostavke, gradonačelnici da podnesu ostavke, da članovi opštinskih i gradskih veća podnose ostavke, sve su to tražili.

Mi smo samo jasnije definisali pojedine pojmove i to nije zasluga tog civilnog sektora za koji se napada Srpska napredna stranka, zato što ću uvek da postavim svim predstavnicima tog civilnog sektora - a gde je njihov legitimitet da učestvuju u zakonodavnom procesu? Kao što sam postavljao to isto pitanje i predstavnicima civilnog sektora koji su prisustvovali otvaranju poglavljima kada je u pitanju članstvo Srbije u EU - gde je vaš legitimitet, ako niste potpuno ispravnu zakonsku regulativu preneli EU za otvaranje poglavlja?

Neće nikada, bar ne dok je SNS na vlasti, civilni sektor učestvovati u donošenju zakona. To će da rade narodni poslanici u ime građana Republike Srbije, a ne u ime civilnog sektora. I nikakav pritisak ne može da natera SNS i poslanike SNS da naprave jedan ovakav korak kakav se očekivao.

Još nešto da raščistimo - predstavnicima bivšeg režima su ponuđeni razgovori ovde u Narodnoj skupštini. Predsednica Narodne skupštine je više puta pozvala na razgovore. Moram da vas podsetim koji je bio odgovor - nećemo da prihvatimo razgovore sa SNS osim da Maja Gojković podnese ostavku, Ana Brnabić podnese ostavku, Nebojša Stefanović podnese ostavku, a neki su tražili i Aleksandar Vučić da podnese ostavku. E, po tim uslovima, oni bi prihvatili razgovore.

Pošto im ti uslovi nisu ispunjeni, a ne ovi izborni o kojima pričaju, oni sada neće da izađu na izbore, a onaj veselko od Boška Obradovića hoće da zapali ponovo Skupštinu valjda da bi opet, kao što su i 2000. godine falsifikovali rezultate izbora za predsednika Savezne Republike Jugoslavije, falsifikovao i rezultate izbora koji treba da se održe 2020. godine.

Ove zakone ćemo podržati u danu za glasanje zato što želimo da Republika Srbija unapredi svoje izborno zakonodavstvo i da se zaista na izborima iskaže volja svakog građanina, njegova svaka želja kome bi poklonio poverenje, a i da oni koji žele da učestvuju u izbornom procesu imaju jednaka prava.

E, sada, što građani neke prepoznaju kao ljude koji su brinuli o državi i o interesima građana, to je jedna stvar, što neke prepoznaje kao lopuže koji su brinuli samo o svojim sopstvenim interesima, to je druga stvar, ali to nije problem SNS.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Poslanička grupa Socijaldemokratska partija Srbije | Predsedava
Hvala, gospodine Arsiću.
Dame i gospodo narodni poslanici, sada određujem pauzu u trajanju od jednog časa.
Sa radom nastavljamo u 15.05 časova.
Hvala.
(Posle pauze.)
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo sa daljim radom.
Reč ima narodni poslanik Muamer Bačevac.
Reč ima narodni poslanik Vjerica Radeta.
Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Poslanička grupa Srpska radikalna stranka
Najpre da vas pitam, kada ste juče obaveštavali ove iz Evrodžast-a da ste potvrdili Sporazum, jeste li ih obavestili da sat i po vremena niste imali kvorum za početak sednice, pa da su vam kvorum dali Čankovi i ovi iz neke SMS stranke, poznate po tome što je ukrala mandate sa liste na koju su ušli u Narodnu skupštinu?

Vi ovde već dva dana pokušavate da ubedite javnost, naravno znate da nas ne možete, a ne, Boga mi, ni javnost, teško ćete, da vi ova tri, odnosno četiri zakona menjate zato što ste vi shvatili da nešto treba da se menja u ovim zakonima i da nikako na to nije uticao niko ni iz inostranstva, pogotovo ne nevladine organizacije. To, naravno, nije tačno.

Dok smo mi raspravljali o tome, kao član Odbora dobila sam, a i ostali članovi sigurno, tabelu ispunjenja obaveza. Tako vam to piše – tabela ispunjenja obaveza. Ponovo vam je zakazan sastanak za 12. i 13. sa ovim Kukanom, Flakenštajnom, Fabriciom i ne znam ko vam sve dolazi.

U toj tabeli obaveza koje su vam zadali su i ova četiri zakona. Tu su, naravno, i sve ovo što rade RIK, tu je Nadzorni odbor, koji inače postoji u zakonu, ali vi niste znali šta piše u zakonu dok vam nisu zadali, dok vas Milan Antonijević nije spojio, vas proevropsku vlast, sa proevropskom opozicijom, pa ste onda tamo da biste umilili njih da dođu u Narodnu skupštinu prihvatili sve što vam je rečeno.

Onda taj Antonijević, koji je inače naslednik Biljane Kovačević Vučo, se hvali po društvenim mrežama kako je lako biti moderator grupi ljudi koji su otprilike istomišljenici kad su u pitanju izborni uslovi, itd. To ste vi i ta proevropska opozicija, kaže on.

On, takođe, kaže da je ponosan, učestvovao je u izradi i ovih zakona, ali je posebno ponosan što je učestvovao u izradi zakona na osnovu kojeg je Koštunica pustio iz pritvora 1.300 šiptarskih terorista, među njima i ovog Kurtija.

Da ste vi stvarno hteli da unosite ove novine u ove predloge zakona, onda bi ste to, na primer, uradili 29. maja ove godine. Tada ste menjali Zakon o sprečavanju korupcije. Kako tada se niste setili da u zakon unesete ovo što ste uneli sad? Zato što ovo nije vaša volja, već su vam to naredili i vi to samo ispunjavate.

Ali, pokušavate nešto ovde ceo dan i juče, od kad se o ovome govori, pokušavate da kažete kako je neko ovim zakonima, eto, izdejstvovao da u izbornoj kampanji neće učestvovati Vučić, a suprotno je od toga. Ovim zakonima, možda Branko Ružić neće moći da učestvuje u kampanji sa svojim službenim automobilom, ali hoće Vučić, hoće Nebojša Stefanović, hoće Dačić, hoće Bata Gašić, hoće Vulin, svi oni koji su štićene osobe po zakonu. Precizno ovde kaže da štićene osobe mogu koristiti sve resurse. Evo, bićete oštećeni, neće vam Jadranka Joksimović i Vanja Udovičić učestvovati u kampanji.

Dakle, ovo je jedna velika prevara. Ovim zakonima se ništa promeniti u suštini neće. Nigde u ovom zakonu, ni u jednom od ovih predloga ne piše da je zabranjeno i javnim preduzećima i javnim funkcionerima, inače, da obezbeđuju pakete hrane za birače, pakete higijenskih proizvoda, pidžame, kao što ste, ne znam, radili u Odžacima, kišobrane, naočare za vid, besplatne lekarske preglede, lažne lekarske preglede.

Mi smo obavestili svojevremeno Agenciju, naravno niko nije reagovao, da je u Batajnici sedela žena u belom mantilu u prostorijama vaše stranke, merila pritisak, pozivali ste ljude da dolaze, kaže – besplatno meri pritisak. Ona kaže – da, malo vam je visok pritisak, malo je nizak, uzmite ovaj lek, uzmite ovaj lek. U neko doba dolazi žena i kaže - o, otkud ti? Ovi svi, kao, otkud ona nju zna? Pa, zna je zato što u jednoj kineskoj prodavnici radi kao prodavac.

Dakle, svašta ste vi radili i svašta ćete vi i dalje raditi u kampanji. To se ovim zakonima promeniti neće. Uopšte, ovo što ste vi prihvatili, ovu farsu državnog funkcionera, 2010. godine je to uvedeno, vi ćete reći da niste vi, ali jeste sve to prihvatili, šta znači uopšte državni funkcioner? Zar ne može lepo da se kaže ministar taj i taj, direktor javnog preduzeća tog i tog, taj i taj, državni sekretar taj i taj, nego se sve nešto krije pod javnim funkcionerima i onda ovde objašnjavate šta je javni resurs i šta je javni funkcioner, šta sme, a šta ne sme u izbornoj kampanji.

Kako je moguće da, recimo, naravno niko ne misli da treba da stane država zato što će biti raspisani izbori, ali kako vi mislite da je moguće ono što je ovde jednim delom napisano, da, recimo, vi pozovete, otvara se tamo neki put, i vi onda organizujete da dođu autobusi i autobusi ljudi da aplaudiraju, što inače uobičajeno radite? Naravno, mi vama to ne zameramo, to je vaše pravo ukoliko koristite, trošite pare koje su stranačke. E sad, ako zloupotrebljavate zato što neko mora da vas dovozi, to je druga stvar.

Onda, kad dođu ti da aplaudiraju, u 15 časova se otvara taj put, u 16 časova i 15 minuta počinje stranački skup, u 16 časova je završeno radno vreme, kako mislite to da izvedete da se ne koristi javni resurs, da se ne zloupotrebljavaju ljudi zaposleni u javnim preduzećima, to ćete takođe da radite? Ovde kaže, odgovaraće direktor javnog preduzeća ukoliko ne bude reagovao, od 150 do 200 hiljada dinara će biti kažnjen. Boga mi, ozbiljna kazna. Odgovaraće ako on ne prijavi da je neko otišao, da neko učestvuje na nekom stranačkom skupu itd. To će možda važiti za neke koji će ići na stranačke skupove koji nisu vaši. Na vaše stranačke skupove i dalje ćete voditi zaposlene u javnim preduzećima i lokalnim samoupravama isto kao što ste to radili i do sada.

Nemojte da pričate da to nije tačno i da pričate kako je sve divno i krasno kada ste sami kroz ove rasprave tvrdili šta će sve dobro doneti ovi zakoni, koliko će pravičnosti biti u izbornoj kampanji. Ministar je rekao, njegovu misao sam zapisala, da se ovi zakoni predlažu u cilju obezbeđivanja jednakih uslova na izborima.

Šta sve to znači? Znači, do sada nije bilo jednakih uslova, do sada nisu bili uopšte dobri uslovi za izbore na osnovu ovoga što smo čuli od kolega iz vlasti i vi sada, kao, na ovaj način ćete nešto da promenite. Sve probleme koji postoje u izbornim procesima mi srpski radikali javnosti objašnjavamo otkad je uveden višestranački sistem.

Sećate se, evo sedi ovde jedan kolega koji je donosio u Narodnu skupštinu plavu kesu sa logom DS i iz te kese vadio pirinač, ulje, šećer, brašno. Dobio je tu kesu od neke žene tamo u mestu gde on živi, sad može istu takvu kesu da donese, samo nije više logo DS, nego stranaka koje su sada na vlasti, jer to gospodo radite. Kao što za keš lovu kupujete birače i vređate dostojanstvo ljudi, ali ljudi toliko teško žive da nažalost prihvataju i tako nešto.

Kako objašnjavate vi čuvari nacionalnog blaga, vi čuvari demokratije, javnih preduzeća, državnih javnih resursa, kako objašnjavate, ministre, evo vi, kao resorni ministar, jeste li nešto uradili na ime onoga što smo ovde ispričali što je bilo u medijima, da je u opštini Rakovica kupljeno 500 kačketa, 600 jakni, 600 prsluka, 600 dukseva, 600 majica, samo još nije logo stranke ispisan, sve to za 200 zaposlenih, od kojih na terenu radi možda 10? Da li imate odgovor na to pitanje? Da li imate odgovor na pitanje šta se iz magacina ispred opštine Zemun svaki dan u kombije utovara i vozi po vašim mesnim odborima? Mislite li da se to ne zna?

Znate li vi dokle se ide u zloupotrebi tih javnih resursa, što će, takođe, biti nastavljeno? Grad Beograd zimi nabavlja određene količine industrijske soli koja se baca da se odledi ulica. Zamislite vi, to se istovari npr. u opštinu Zemun, a važi i za druge vaše opštine gde ste na vlasti i onda predsednici vaših mesnih odbora dolaze, dovode komšije, i kažu – evo, stranka ti je obezbedila da možeš da uzmeš dva džaka da odneseš ispred svog stepeništa. LJudi, od kada su uvedeni, od kada postoje višestranački izbori u Srbiji, svašta se dešavalo, a verujte, vi ste usavršili sve ono što je bilo decenijama pre vas.

Ovi zakoni su farsa. Ove zakone su vam naredili onaj Nacionalni konvent za EU, koji je najveća nacionalna sramota. Znate li zbog čega? Zato što je ovde sedela Sonja Liht, Milan Antonijević, ona što organizuje „Mirditu“, ona što organizuje promovisanje da je u Srebrenici bio genocid, u Kolarcu je bila takva neka predstava. Oni, takvi su ovde propitivali predsednika države, predsednika Vlade i ministre.

Nije problem što su se oni lično ponizili pred njima, već zato što su oni državni funkcioneri i što su ponizili državu. Ono što su vam oni rekli, vi ste brže, bolje prihvatili kroz ove predloge zakona, a to što vam mi iz SRS pričamo tri godine, vama na jedno uđe, na drugo izađe.

To je problem, što vi ne razumete ni šta je parlament, ni šta je parlamentarna demokratija. To je problem, što ono što ste nekada zamerali nekima, vi sad radite još brže, jače, bolje, i ne razmišljate o tome da nećete biti večno to što jeste i da ćete, takođe, imati problema ako bi došao posle vas neko bi bio isto takav i vodio računa samo o sebi, pa onda rekao – ovo je doneo neko pre mene, nećemo ovo da menjamo.

Dakle, mi ove zakone niti ćemo glasati za njih, niti ovi zakoni nešto znače. I građani Srbije treba da znaju, treba da vode računa o svom dostojanstvu, na sledećim izborima neka glasaju po svojoj savesti, neka ne glasaju za onoga ko će im doneti kilogram soli, kilogram šećera, brašna, ulja itd, jer to stranke kupuju parama koje kroz porez sami građani uplaćuju u budžet.

Dakle, nemojte da nasedate, birajte onoga koga želite, ali nemojte da vas prevare tom pričom kada su funkcioneri u četiri i 15, na nekom skupu, da to nije skup na kojem govori taj funkcioner, već je do četiri sata funkcioner, a posle toga je samo stranački funkcioner.

Dakle, nemojte farsu, nemojte licemerje. Kažite, brate, mi smo vlast, naši funkcioneri će učestvovati u kampanji, i to je normalno. I to je normalno. Mi nismo licemeri kao vi da jedno pričamo, a drugo radimo.

(Predsedavajući: Zahvaljujem.)

Zašto ste vlast nego da se pokažete narodu šta ste uradili, ali svi, nemojte slati samo jednog kojem ste to ovim zakonom dozvolili?
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Prvo ministar ima reč, gospodin Branko Ružić, zatim, pravo na repliku Vladimir Orlić, pa Neđo Jovanović.
Izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Branko Ružić

Zahvaljujem.

Nakon ovog inspirativnog, zaista, izlaganja, zbog javnosti želim da ukažem na ono što jeste odgovoran odnos Vlade Republike Srbije u vezi sa izmenama i dopunama ova četiri zakona, dakle, Zakona o finansiranju političkih aktivnosti, o sprečavanju korupcije, Agenciji za borbu protiv korupcije i Zakona o javnim preduzećima.

Naravno da svaka politička opcija predstavljena u ovom parlamentu ima legitimno pravo da ima svoj politički program, neki programi uključuju eurofiliju, neki eurofobiju, i to uopšte nije sporno i taj pristup, koji je na neki način nihilistički prema tim evropskim vrednostima, je nešto što, takođe, zavređuje pažnju određenog broja građana Srbije, koji su svakako glasali za tu političku opciju.

Ali, zbog onog drugog dela građana Srbije i zbog naše uspešne saradnje i sa Organizacijom za evropsku bezbednost i saradnju i sa Kancelarijom za demokratske institucije i ljudska prava, i uzimajući u obzir činjenicu da su te misije ovde prisutne od 2003. do 2017. godine, pa i dan danas, i davale određene preporuke, te preporuke su bile inkorporirane u određena zakonska rešenja.

Mi na ovaj način, naravno, želimo da unapredimo izborni proces i obezbedimo jednake uslove. Naravno, da je to ideal kome svako demokratsko društvo teži, pa i srpsko demokratsko društvo i mislim da je to nešto što je sasvim prirodno.

Ovim izmenama i dopunama mi postajemo bliži tom idealu. Ne vidim bilo kakav problem da upravo nijansiranjem i određenim preciziranjem napravimo taj izborni proces unapređenijim i to je nešto što je valjda obaveza svih nas. Ali, da ne bi na jedan, rekao bih, neprimeren način govorili o nečemu što je zaista veoma ozbiljno, ja bih podsetio da je Vlada Republike Srbije bila uvek otvorena, pa i, naravno, vladajuće stranke, i za dijalog i za razgovore. To smo potvrdili ne po budžacima, nego upravo i na FPN-u, naravno, vratili sam dijalog na mesto gde i treba da se dešava, to je ovaj dom, dakle, u Narodnu skupštinu Republike Srbije, na poziv predsednice parlamenta.

Paralelno sa tim, formirana je radna grupa Vlade i naravno da smo sve one preporuke za koje smo smatrali da mogu da doprinesu unapređenju izbornog procesa inkorporirali i u ove predloge zakona, ali i u neke druge mere koje će preduzimati RIK i neka druga ministarstva.

Samo ću napomenuti da je npr. Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave imalo pet tačaka za koje smo smatrali da su važne upravo za unapređenje samog izbornog procesa. To je otvaranje posebne stranice i mi smo to uradili na zvaničnoj internet prezentaciji Ministarstva i praktično obezbedili dostupnim sve relevantne informacije koje se odnose na vođenje i ažuriranje jedinstvenog biračkog spiska, dakle, osnovne informacije u smislu vođenja, načina upisa i ažuriranja ove službene evidencije, zatim, propise iz ove oblasti, takođe, podaci o kontakt osobama zaduženim za pravna i tehnička pitanja, kojima se građani, kao i ovlašćena službena lica za vođenje jedinstvenog biračkog spiska mogu obratiti za sva pitanja iz ove oblasti, dva hodograma, kojima smo definisali na koji način se pojašnjava procedura.

Koliko ja vremena imam?

(Predsedavajući: Imate neograničeno.)

Zahvaljujem se. Zaboravio sam. Nisam odavno sedeo sa ove strane.

Takođe, link putem kojeg će građani moći da provere da li su upisani u jedinstveni birački spisak itd.

Uradili smo obuke ovlašćenih lica za vođenje jedinstvenog biračkog spiska. Prva obuka je održana u Beogradu još u septembru mesecu, gde je učestvovalo 175 ovlašćenih lica iz 130 opština i gradova.

S obzirom da je postojalo zaista veliko interesovanje, mi smo u srpsko-korejskom informatičkom pristupnom centru održali još šest obuka u manjim grupama, gde je prisustvovalo ukupno 193 ovlašćenih lica i 119 opština i gradova. Te obuke su zaista dale rezultate.

Radili smo obuke matičara i zamenika matičara, kako bi, pre svega, u cilju ažurnosti njihovog postupanja, dostavljanja podataka koji se izvorno vode u registru matičnih knjiga, a koje opet utiču na tačnost i potpunost i blagovremenost vođenja jedinstvenog biračkog spiska, u smislu dostavljanja tih podataka organu koji je nadležan za donošenje rešenja na kojima se zasnivaju promene u biračkom spisku, i tu smo imali 279 matičara i zamenika matičara i 102 opštine ili grad.

Takođe, Upravnom inspektoratu smo, kao deo Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, na osnovu zaključka Vlade praktično naložili da izvrši vanredne inspekcijske nadzore nad primenom propisa kojima je uređen jedinstven birački spisak i praktično od septembra meseca sproveden je 261 inspekcijski nadzor sa ukupno 624 mere za uklanjanje određenih nepravilnosti, nezakonitosti, nedostataka u radu.

Želim, takođe, zbog javnosti da kažem, jer će to možda neko zloupotrebiti, pa sada reći da radili ste to u septembru, mi to radimo čitave godine i pre toga su rađeni i redovni i vanredni inspekcijski nadzori. To radimo u kontinuitetu i zato i govorimo da jedinstveni birački spisak nikada nije bio ažurniji, a da će sutradan već biti mnogo ažurniji, pre svega, zahvaljujući procesu digitalizacije, uvezivanja i matične knjige venčanih i matične knjige umrlih sa jedinstvenim biračkim spiskom. Takođe, do sada je sprovedeno 144 vanredna inspekcijska nadzora nad primenom propisa kojim se uređuje jedinstveni birački spisak.

Peta tačka, i to nisu, kao što je ovde izrečeno, obaveze, dakle to su mere koje je radna grupa predložila i koje ispunjavamo.

Dakle, što se tiče resornog ministarstva imali smo pet mera. Svih pet smo završili. Peta je izrada priručnika za sprovođenje Zakona o jedinstvenom biračkom spisku, koji će u svakom slučaju u velikoj meri olakšati rad ovlašćenih lica koja rade na jedinstvenom biračkom spisku. U tom smislu ne vidim da je Vlada Republike Srbije ni na koji način neozbiljno pristupila izlaženju u susret potrebama onih koji su nosioci suvereniteta ili suverenosti ove zemlje, a to smo svi mi, dakle građanke i građani ove zemlje.

Smatram da je, kao što smo i do sada radili, kao što radimo, kao što ćemo raditi nadalje, naša obaveza da na jedan odgovoran način i sam taj izborni ambijent upodobimo sa demokratskim procedurama i sa onim potrebama koje građani imaju.

Svakako da prihvatam svaku vrstu kritike. Malopre sam se i nasmejao kada čujem da se ovde govori o nekoj industrijskoj soli, o nekim kačketima i o nekim drugim stvarima. Ne znam da li ste se obraćali meni ili predstavnicima, generalno, vladajućih struktura i zato sam, sa jedne strane, da se niko ne uvredi, mislim, barem malo u pravu, jer svakako je tačno da težimo da obezbedimo jednake uslove za sve učesnike i da unapredimo taj izborni proces i svakako je to ideal kome težimo. Zato kažem da ovim izmenama i dopunama se približavamo tom idealu, a ako želimo da budemo iskreni, naravno da nikada ništa pa ni to ne može biti do kraja idealno. Treba biti iskren, ali treba biti i odgovoran i u bavljenju politikom. Naravno, nemam ništa protiv da bilo ko na bilo koji način iznosi kritike, ali te kritike trebaju da imaju i utemeljenja u činjenicama. Hvala vam.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Pravo na repliku ima narodni poslanik Vladimir Orlić.
...
Srpska napredna stranka

Vladimir Orlić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Interesantno je dame i gospodo narodni poslanici, kako, eto, od strane jednih istih, prvo, slušamo kako se nešto strašno, drastično menja ovim predlozima zakona, kako je to neprihvatljivo, kako je to uništavanje izbornog procesa, da bi na kraju zaključili ono što smo čuli malopre. Kažu – ne, ništa se u stvari ne menja i ništa neće biti ni bolje, ni drugačije i sve će da bude, kako kažu, katastrofa, kako je bilo i ranije. Ako je to konačni zaključak, kažem, zabavno je kako se razvijala ta konstrukcija, ali nije tačno.

Pre nego što završimo raspravu na temu kako je bilo i kakva je bila praksa i šta to zapravo uopšte znači ili ne znači, jedna stvar, Nacionalni konvent, ne moramo da se složimo oko toga da li treba da postoji, da li Narodna skupština sa njim treba da sarađuje, mi smatramo da treba, ali treba znati, ne podrazumeva samo one organizacije koje se bave temama koje su možda nekome sporne, da se tiču politike na bilo koji način ili ljudskih prava, već podrazumeva i različita stručna udruženja.

Postoje dobri razlozi da Narodna skupština sa njima sarađuje, ali kada ima svoj sastanak, poput onog o kom je bilo reči malopre, kom prisustvuje predsednik Republike Aleksandar Vučić, pa poslednje što može da se kaže je da je tu neko propitivao Aleksandra Vučića. Pogledajte slobodno snimak svi koji ste zainteresovani za tu temu, pa ćete videti da je Aleksandar Vučić držao lekciju iz demokratije, ali i državničkog odnosa svima na tom sastanku koji su želeli sa njim da polemišu na bilo koju temu. Vrlo smo ponosni na njegovo držanje u svakoj prilici, pa i u toj.

Što se tiče one priče o izborima, rečeno je ovde svašta i keš lova je pominjana, raznorazni prehrambeni proizvodi, sredstva za održavanje lične higijene itd. Sad ispade da je to ono što određuje kako će ljudi glasati, to je ono što neposredno utiče na rezultate izbora, pa ko to radi taj pobeđuje, a ko to ne radi taj ne pobeđuje. U stvari to nema veze sa realnošću.

Dame i gospodo narodni poslanici, svi znate jako dobro, pa i ovi što ovo kažu, a naravno samo smišljaju neke izgovore za sopstveni rejting, znaju da su stvari potpuno drugačije, da stoji kudikamo drugačije. Puna je Srbija primera poput čuvene „poslanikove krivine“, a kada se dešavalo u nekim prošlim vremenima da dođe jedan i kaže – ja ću da vam krivinu asfaltiram do ove tačke, a kada glasate za mene ja ću da nastavim, pa ostane ne asfaltirana za vjek i vjekova. Znate zašto? Narod neće da glasa na taj način i ne dozvoljava da na taj način svoj glas prodaje.

(Predsedavajući: Privedite kraju.)

Ili ono – evo vam jedan opanak sada, a drugi dobijate posle izbora, pa nikad ne bude udaljen taj drugi opanak.

Lično sam bio prisutan u jednoj ulici u Barajevu za koju njeni stanovnici kažu – dolazio bivši režim ovde, nema šta nam dali nisu, asfaltirali nam ulicu, bivši režim, Đilas i ovi njegovi, i rekli samo još za nas da glasate. Znate li koliko su glasova dobili Đilas i ti njegovi na tim izborima? Vidim da znate. Nula. Šta vam to govori? Narod glasa onog momenta kada uđe iza paravana, uzme glasački listić, na osnovu onoga šta je kome na srcu. Nema načina…

(Predsedavajući: Zahvaljujem, kolega Orliću.)

… šta god mu neko pričao lepo ili ružno, pre tog trenutka, da utiče na odluku čoveka za koga će glasati. Kada to znate, jasno vam je da Aleksandar Vučić i SNS pobeđuju zato što to narod hoće i nema načina da naterate narod da ne glasaju za one koje vole i podržavaju, baš kao što nema načina da ga naterate da glasa za bivši režim i uništitelje svega u Srbiji. LJudi znaju šta žele na osnovu toga…

(Predsedavajući: Zahvaljujem.)

… i rezultate imamo takve kakve imamo. Ako nije zadovoljan svoj rejtingom, ne mora da bude zadovoljan, ali neka se podseti šta je kako i zbog čega.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Pravo na repliku ima narodni poslanik Neđo Jovanović. Izvolite.