Deveta sednica Drugog redovnog zasedanja , 20.12.2019.

5. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Milorad Mirčić.
Da li neko želi reč?
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Sreto Perić.
Da li neko želi reč?
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Nemanja Šarović.
Da li neko želi reč?
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Nikola Savić.
Da li neko želi reč?
Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Nikola Savić

Poslanička grupa Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na član 3. ovoga zakona, i to tako da se novouvedena tačka 4. ovoga člana, koja se odnosi na elektronsku fakturu, preformuliše, jer sam smatrao da je rešenje koje sam ja dao svojim amandmanom bolje.

Dobro je što se koriste savremene tehnologije, dobro je da se uvedu inovacije, ali ovde postoji još jedan problem. Pošto je ovde ministar finansija prisutan sa svojim timom, mislim da moraju da povedu računa o jednoj stvari, a to je da još mnoge stvari vezane za ovu elektronsku fakturu nisu zaživele.

Obični građani, građani koji imaju potrebe da se susreću sa nosiocima vlasti, imaju i dalje velikih problema sa tim. Na primer, na carinama izbegavaju, nerado, tek obični ljudi kada se nađu tamo ne znaju svoja prava, da primaju te elektronske fakture i onda prave probleme strankama koje, kako sam rekao, ne znaju svoja prava i dodatno gube vreme. Sličan je slučaj i kod knjigovođa, i u bankama, i u poštama, i u mnogim drugim stvarima.

Imao sam primer i sada imam, ne ja, nego svaki građanin, ako se desi, recimo, da zakasnite, a svakom se to jednom desilo, da platite račun za svoj mobilni telefon, to ne možete učiniti elektronskim putem. Možete, ali će ponovno uključenje tog vašeg telefona uslediti za tri-četiri dana, nego morate ponovo ono pešački, kao što se uvek radilo, da odete do banke, čekate na šalteru, pa da idete da im pokažete. Morate nešto da učinite u tom pogledu.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Na član 4. amandman je podneo narodni poslanik Marijan Rističević.
Da li neko želi reč?
Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Marijan Rističević

Poslanička grupa Pokret socijalista - Narodna seljačka stranka - Ujedinjena seljačka stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, kod tih faktura, transakcija itd. meni su najbitnije ove oko putne infrastrukture, ali sam čitajući novine našao kako drugosrbijanci Boškić Ljotić, Dragan Đilas i Vuk Jeremić vide auto-puteve, pa kažu – osim troškova izgradnje koji se mere stotinama miliona, pa čak i milijardama, ova asfaltofilija vlasti je značajan izvor zagađenja životne sredine, izgradnjom i korišćenjem puteva remete se ekološka ravnoteža i veza lokalnog stanovništva sa svojim prirodnim okruženjem.

Dakle, verovali ili ne, Savez za Srbiju je prevazišao sve što je do sada činio i počeo ljude da plaši auto-putevima. To me podseća na ona vremena kada su se pre 100 i više godina, prilikom izgradnje pruge, ljudi stočari u provinciji plašili voza. Gotovo je neverovatno da tako nešto kažu ljudi koji bi trebali da dokažu da su bolji od vlasti, da će izgraditi više puteva, brzi saobraćajnica, auto-puteva. Gotovo je neverovatno da oni budu protiv izgradnje puteva, jer izgubiće se veza lokalnog stanovništva sa okolinom. Sećamo se i koliko su ljude plašili onim čuvenim hrastom itd.

Preporučujem da Dragan Đilas i Boškić sednu na taljige, da izbegnu čak Ibarsku magistralu i da se onako taljigaju sa Dedinja, a odakle bi krenuo Boško Ljotić, jer mu tamo Skupština Srbije plaća stan, a mislim da je taj stan u njegovom vlasništvu. Polako sa Dedinja u njegov rodni kraj da krene taljigama i na svaki način da izbegne korišćenje puta Miloš Veliki, jer eto, Bože, izgubiće vezu sa okolinom. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Na član 4. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Ljubenović.
Da li neko želi reč?
Na član 5. amandman je podneo narodni poslanik Dubravko Bojić.
Da li neko želi reč?
Na član 6. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Despotović.
Da li neko želi reč?
Na član 6. amandman je podneo narodni poslanik Filip Stojanović.
Da li neko želi reč?
Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Filip Stojanović

Poslanička grupa Srpska radikalna stranka
Zahvaljujem gospodine Arsiću.

Dame i gospodo narodni poslanici, poštovani ministre sa saradnicima, podneo sam amandman na član 6. stav 2. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o rokovima izmirenja novčanih obaveza u komercijalnim transakcijama.

Amandmanom sam tražio da se smanji raspon predviđenih novčanih kazni. Veliki raspon kazne predstavlja idealno sredstvo za korupciju. Puno je primera da su se za jedno te isto delo izricale potpuno različite kazne u okviru predviđenog zakonskog minimuma. Čak šta više bilo je primera gde su se u nekim slučajevima za isto delo izricale maksimalne novčane kazne a u drugim slučajevima se oslobađalo od novčane kazne.

Jasno je da se moraju izricati novčane kazne. Niko ne sme biti oslobođen nečega što je predviđeno zakonom. Međutim, raspon novčanih kazni se mora suzbiti upravo iz ovog razloga. U protivnom imaćemo i dalje zloupotrebe od čega će najveću štetu trpeti budžet Srbije.

Zahvaljujem.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Na član 7. amandman je podneo narodni poslanik Petar Jojić.
Da li neko želi reč?
Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Petar Jojić

Poslanička grupa Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, u ime Srpske radikalne stranke podneo sam amandman na odredbe člana predloženog 7. s tim što mi predlažemo da se skrati rok vezano i za primenu ovog zakona, a ujedno i za sačinjavanje i podnošenje podzakonskih akata koji treba da regulišu ovu materiju.

Nije jasno zašto je toliko dug period primene ovog zakona. Ovaj zakon treba da se primeni tek od 30. juna 2001. godine. Dakle, on gubi efikasnost, on gubi značaj, njegova primena bi mogla da bude odmah, bez odlaganja.

Kada je u pitanju primena ovog zakona u praksi, od koga zavisi rezultat primena ovog zakona? Od nadležnih državnih organa, a pre svega od nadležnih inspekcijskih službi, nadležnih resora, nadležnih organa i uprava policijskih organa, zatim tužilaštava i sudova.

Blage su kazne kada su u pitanju odredbe o kojima je ovde reč. Ako se pozivamo na demokratske zemlje, da li smo koristili iz uporednog prava Ruske Federacije nešto ili iz propisa Narodne Republike Kine, našeg prijatelja? Ne vidim ovde da smo imali takve radikalne promene ili radikalne zahvate kada je u pitanju primena ovih propisa.

Vidite kako demokratija u kontinentalnom pravu se primenjuje i koji su propisi i kako se primenjuju, i u anglosaksonskom pravu. Da vas podsetim na američku demokratiju, na koju se mnogi kod nas pozivaju. To jeste, Amerika danas ima 11 miliona zatvorenika muškog pola, a ima 770 hiljada ženskog pola. Eto vam takve demokratije na koju se vi pozivate i vršite amerikanizaciju našeg zakonodavstva i pod pritiscima i prinudom donosimo propise koji neće biti primenljivi i… (Isključen mikrofon.)
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Po amandmanu reč ima narodni poslanik Vladimir Orlić.
...
Srpska napredna stranka

Vladimir Orlić

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Zahvaljujem.

Kada je reč o dobrim primerima koji postoje u različitim državama sveta, svakako Republika Srbija treba uvek da vodi računa o najboljoj praksi i da ih u skladu sa našim potrebama, dakle ta rešenja koja su dokazno dobra, primenjuje na način koji je realističan. Naravno, pre svega, reč je o našim potrebama, tako da i onda kada sami definišemo pravila u skladu sa onim šta su naše potrebe mi sigurno činimo najbolje i to je suština našeg gledišta na odnose stvari u politici, ali i generalno. Ovaj narod, ova država i ono što je naš interes uvek su u samom fokusu. Sve ostalo može dobro doći, može biti korisno, ali nikada ne može da bude ono što nas pre svega opredeljuje, ni kada je reč o zakonskim rešenjima, ni kada je reč o postupanju na bilo koji drugi način.

Država Srbija i naš narod, to je ono što nas pre svega zanima, naš interes i ona rešenja koja su u tom smislu najbolja.

Što se tiče zakona o kojima raspravljamo, pokazano je već u više navrata danas da između ostalog i dobrim zakonima mi možemo da utvrdimo koridor dobrih rešenja koja pokazuju rezultate u praksi i kada je reč o ekonomiji u najširem mogućem smislu i kada to neko posmatra sa strane, to je uvek nešto značajnije kao ocena koju dobijamo od bilo čega što kažemo mi, jer mi smo po prirodi stvari subjektivni, mi koji učestvujemo u donošenju zakona, podržavamo ih zbog toga, oni koji ih kritikuju zbog toga uvek pokazuju pre svega interesovanja za ono što bi mogli da protumače kao neke nedostatke. Ali kada sve to posmatra neko treći, neko sa strane ko nema nikakve koristi od toga da li mi učinimo nešto ispravno ili na sopstvenu štetu, pa kaže – ovo je nesporno dobro, ovo je objektivno, realno dobro, onda to nešto više znači.

Dame i gospodo, građani Srbije, ako niste to do sada saznali, upravo je završen Odbor izvršnih direktora MMF i on je juče doneo odluku o završetku trećeg razmatranja rezultata ekonomskog programa Srbije sa pozitivnim zaključcima. Dakle, MMF je zadovoljan ekonomskim napretkom naše države na osnovu onih parametara kojima to oni mere i najavio je za sledeću godinu projektovani rast Srbije po stopi od 4%.

Dakle, uz sve ono što mi pričamo i ono što pokazujemo u međuvremenu uvek se oslanjamo i na to šta drugi vide u Srbiji i kako drugi cene naš dalji napredak. Da podsetimo, međunarodne institucije su projektovale za ovu godinu rast Srbije od 3%, u najboljem slučaju 3,5%, a kao što vidite, pokazali smo još jednom da možemo da idemo iznad toga. Pravilo je već neko da uvek završavamo godinu bolje od onoga što su bile najave, tako da i ovu najavu za sledeću godinu, verujem, ne grešimo ako shvatimo kao neku vrednost koju ćemo gledati da ne samo zadovoljimo, nego koju ćemo gledati naravno i da premašimo.

Pošto je bilo danas komentara i na temu aktivnosti NBS, evo šta kaže Narodna banka o stvarima koje smo uspeli da realizujemo i koje nas očekuju – Srbija nastavlja da ostvaruje dobre ekonomske rezultate uz rast koji je podržan svim komponentama potrošnjom, javnim ulaganjima, izvozom i rekordno visokim prilivima stranih direktnih investicija, ocena je Narodne banke. Tako da oni koji kažu da neka od ovih komponenti nedostaje ili nije zadovoljena u zadovoljavajućoj meri greše.

Ono što je takođe važno reći je da smo mi različitim zakonima uspeli da, pošto je bilo priče i o opasnostima od pranja novca u planetarnim razmerama, da postignemo da onaj čuveni režim posebnog monitoringa od strane Fatfa za Srbiju bude stavljen ad akta. Mi smo rekli – uredićemo našu regulativu na najbolji mogući način i biće apsolutno nesporno i jasno svima da u Srbiji opasnosti te vrste ne vrebaju i biće i samo Fatfu jasno i biće to zvanično i priznato. To se upravo dogodilo bez obzira što su se, sećate se toga, trudili iz petnih žila pripadnici bivšeg režima, Vuk Jeremić pre svih, da plaše narod u Srbiji, da kažu kako će zbog tog posebnog monitoringa ova država da pretrpi uvođenje sankcija kao devedesetih godina, a dok smo mi sve vreme upozoravili da je to neozbiljno i da ne treba plašiti narod, da za to nema nikakvog razloga, a nikakav se politički poen ne može dobiti na taj način, može se samo nanositi šteta sebi samom.

Nisu hteli da slušaju, ali bilo je upravo tako kako smo rekli, uz sve napomene danas ovde saopštene da svakako institucije treba svoj posao da završe do kraja i da sve uočene nepravilnosti treba do kraja ispitati, a zatim i procesuirati, odnosno obraditi kako zakon nalaže. Sa tim se uvek samo isključivo slažemo.

Između ostalog i zato kažem da treba do kraja da se istera na čistac sve što se dešavalo sa finansiranjem različitih pripadnika stranke Dragana Đilasa preko privatnih kompanija „Rispekt legal“ i „Kodeks“ na Opštini Stari Grad.

Dakle, svi oni iznosi o kojima smo vam pričali, koje smo saopštavali ovde, a koji su završavali u džepovima, odnosno na platnim karticama različitih funkcionera Đilasove stranke, kako neko reče slobode i pravde, da se ispitaju do samog kraja. Da se utvrdi tok novca od opštine Stari grad ka jednoj i ka drugoj pomenutoj firmi, i Pradi, tako je, pa onda ka ovim ljudima koji su politički aktivisti i članovi i visoki funkcioneri stranke Dragana Đilasa, ali ne samo te stranke.

Najmanje je važno da se do kraja utvrdi istina oko, kao što danas vidite u medijima iznetih saznanja da se direktno na opštini Stari grad od strane zato nadležnih opštinskih funkcionera insistiralo da ko god želi da ostvari bilo kakav ekonomski interes na teritoriji opštine Stari grad i da mu je za to neophodno odgovarajuća saglasnost, upućuje, zamislite, da prvo uplati određene sume novca različitim udruženjima, da se određena donacija prvo da, da se dostavi dokaz da je novac legao, pa kad se taj dokaz dostavi onda može opština da saglasnost koja je tražena.

Ali, pazite sada o kojim je razmerama tih novčanih tokova, sumnjivih, u najmanju ruku reč. U slučaju organizacije „Hjuman distrikt“ po priznanjima ljudi koji su angažovani u samoj toj organizaciji, njihovih ovlašćenih lica milion i šesto hiljada dinara su dobili donacija pod znacima navoda po ovom osnovu, a onda ih kako sami kažu vraćali ljudima koji su funkcioneri opštine Stari grad.

Druga organizacija „Čarobne ruke“ se zove, udruženje u pitanju, kaže tri miliona i skoro tri stotine hiljada dinara dobili su u okviru određenih donacija, a onda ih u kešu vraćali nazad nadležnom u opštini Stari grad. Ovo su stvari koje svakako treba da dobiju odgovarajući epilog. Kada kažemo institucije da se bave svojim poslom do kraja, ovo svakako, dakle neizostavno treba ispitati.

Kakav je odgovor na ova saznanja koji dobijamo od strane ovih ljudi iz neposrednog okruženja Dragana Đilasa i samog Đilasa i drugih iz tog njegovog tzv. saveza. Oni samo pokušavaju da izbegnu bilo kakvu odgovornost, da na neki način eskiviraju ruku pravde. Naravno, za to smatraju, neophodno im je da dođu na vlast, jer cene ta vlast može samo da ih u potpunosti liši svake odgovornosti.

Kako dolazi na vlast Dragan Đilas po sopstvenom viđenju i sopstvenim planovima? Nasilnim metodama. I dok mi to govorimo sve vreme, saopštavamo glasno, oni pokušavaju da nevešto demantuju. Vidite sada, potvrda da Đilasov tzv. savez nasiljem želi da dođe na vlast, došla je danas iz samog tog saveza. Stamatović Milan iz Čajetine koji podvlači da je i dalje član tog saveza, ne samo da je jedan od osnivača, nego i dalje tamo angažovan aktivan i govori u njihovo ime.

Kaže danas da se ne slaže sa svim stavovima tog njegovog saveza kom pripada i kaže – želim im uspeha u politici, ali se očigledno razlikujemo u nekim važnim stavovima. Obratite pažnju. Takvo je i pitanje načina dolaska na vlast, jer kako rekoh nasilna dešavanja ne donose dobro. Dakle, on kaže – Đilasov savez hoće nasiljem da dođe na vlast i kaže da se on sa tim ne slaže u potpunosti. Ali, ako to neko zna, pa zna valjda jedan od njihovih deset osnivača i jedan od rukovodilaca koji je i dan danas tamo. Kaže čovek tamo pripada.

Ne bi bilo loše, pošto Đilas pokušava da MMF, Svetskoj banci, a vidim danas i delegaciji EU kroz neka pisma objasni kako oni uopšte ne vide situaciju u Srbiji dobro, nego će on da im otvori oči i saopšti kako se u ovoj zemlji zaista živi. Da ovu izjavu svog Stamatovića dostavi kada sledeći bude slao određena pisma, jer ako želi bilo šta da razjasni tim ljudima ili nekom trećem, nije važno kome. Ova Stamatovićeva izjava je razjašnjenje najbolje moguće, najbolje na svetu. Ko su ti ljudi, kakvi su njihovi planovi i šta od Srbije žele da naprave, ovde je prikazano najpreciznije moguće.

Uzgred budi rečeno, neka bude i najmanje važno, neka ih izvole obavestiti. To je važno za odnose koje imaju sa EU da je u prošireni sastav funkcionera DS neki njihov građanski demokratski klub, to su juče napravili, izabrano sijaset zaslužnih javnih radnika, znate sve samih veličina koje tone žuči svakog dana prosipaju i po Aleksandru Vučiću i njegovoj porodici, članovima Vlade Srbije, ali i drugim ljudima iz SNS. Da se u to elitno društvo uključila i na poslednjem mestu Vesna Pešić, upravo ona gospođa koja je juče saopštila da su ljudi iz EU koji dolaze ovamo i sa nama razgovaraju o različitim važnim stvarima, kako je ona to juče rekla fekalije. E, dakle to su njihovi odgovori, to su njihove vrednosti i to je verovatno najbolji mogući pokazatelj šta treba da očekuju od njih i u ovom trenutku, a i u bilo kojoj budućnosti sagovornici iz EU ili bilo kod drugog dela sveta. Srbija se svakako bavi svojim potrebama, izgrađuje svoju ekonomiju, utvrđuje koridore, gospodine Rističeviću, tu ste potpuno u pravu, na koje je čekala decenijama i sve ono što je napravila, dobra je potvrda i dobar zalog da će i ono što je najavljeno, kao što su koridori poput onog šumadijskog, dakle, Vožda Karađorđa, brza saobraćajnica kako vi to kažete, ali nastavak Koridora 11, ali i oni koji treba da nas povežu infrastrukturno sa Republikom Srpskom i mnogi drugi, da su to ozbiljni planovi, da su to planovi od kojih Srbija može da očekuje samo dobru realizaciju i da su vizionarske projekcije koje, još jednom da ponovimo jeste definisao Aleksandar Vučić, ima tome više od dve i po godine, da se razvojem ekonomije ostvaruje dobra podloga za bilo kakav drugi napredak i bilo kakvu drugu sreću.

Ono što je apsolutno neosporno, „mali Šengen“, da. Jedan od načina je za to da se dodatno učvrsti naša ekonomija, da se proširi tržište i ponuda, pa kada smo već šampioni u privlačenju stranih investicija, da budemo još veći. Ova zemlja zaslužuje da nadmaši svaki svoj uspeh, ovaj narod zaslužuje da može jednog dana da kaže napravili smo od naše kuće baš ono što smo želeli i baš ono što je odavno zaslužila da bude, bili smo mudri, bili smo strpljivi, nije nam bilo teško da radimo i uz sve to, imali smo nekoga da nam pokaže kojim pravcem treba ići. Tu naravno mislim na Aleksandra Vučića i na SNS, tu nikakve nedoumice nema.