Devetnaesto vanredno zasedanje , 20.01.2020.

1. dan rada

OBRAĆANJA

Mladen Šarčević

Da mi ne zamerite na nedostatku interakcije.
Jako je bitno da znate da zaista mi merimo vreme od kada je počeo novi ciklus, ne zapostavljajući da je ovo prva generacija, nisu prvi mačići. Tad se nije zvalo dualno, nego su pokušali da ga zovu kooperativno i zaista je dobro da je počelo i tako.
Mi sad imamo mnogo bolji pokazatelj, to sad ima pun zamah, ali morate da znate da je pre 3,5 godina odnos u srednjem obrazovanju Srbije bio 22% gimnazija, 78% srednje stručno, klasično. Sa tim brojem đaka je bilo 0,2%, nevidljivo.
Znači, sada se te stvari značajno menjaju i čućete kada budemo predstavljali modele strategije po segmentima šta je plan Srbije, upravo što ste i vi rekli. Ništa ne smeta da stvari budu onako izbalansirane kako život nameće potrebe, da imate tržišno orjentisanu privredu koja zahteva radnu snagu i mlade ljude koji kreću kroz taj model. Mogu celoživotno da napreduju na mnoge načine.
S druge strane, razvijamo nauku, razvijamo veštačku inteligenciju, razvijamo 4.0 revoluciju. Nama treba sada i mnogo intelektualaca. Da bi to postigli, mi podižemo kapacitete gimnazije sa tih 22 na više od duplo. Kako ćemo to postići? Pa, to radi već reforma gimnazije, koja je počela. Nismo čekali da pišemo strategiju, pa da počnemo, nego sve vreme radimo i mnoge stvari će tu da upadnu. Onda je potpuno pomirljiva priča da imate dovoljno ljudi koji će biti jako dobro obučeni da mogu da nastave brzo kvalitetne studije i dobar broj ljudi koji će biti majstori, raditi, ali i liniju celoživotnog napredovanja i učenja.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Poslanička grupa Socijaldemokratska partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik Violeta Lutovac Đurđević.
Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Violeta Lutovac Đurđević

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Hvala, uvaženi predsedavajući.

Uvaženi ministre sa saradnicima, poštovane kolege narodni poslanici, ja na samom početku svog izlaganja prosto imam potrebu da vam se zahvalim, vama, Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, naravno Vladi Republike Srbije za sredstva koja ste opredelili, a sredstva su u visini od 450.000 evra, za dogradnju sprata na osnovnoj školi „Jovan Kursul“ u Varvarinu. Vi ste lično obišli radove, tamo smo se videli i zahvaljujem vas se na tome. Jer, znate kako, naš lokalni budžet nikada ne bi mogao sebi da priušti ovakvu investiciju, a onda vam je jasno zašto vam se prosto zahvaljujem ovom prilikom.

Svoje izlaganje danas ja ću usmeriti na Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o dualnom obrazovanju, jer je dualno obrazovanje jako važno za sve mlade u našoj zemlji, za njihovu budućnost, a ujedno i za našu ekonomiju i razvoj naše privrede.

Osnovni razlog za donošenje ovakvih izmena i dopuna je svakako unapređenje saradnje između visokog obrazovanja, dualnog obrazovanja, celokupnog sistema obrazovanja sa privredom, a svakako će izmene i dopune direktno uticati na poboljšanje, odnosno unapređenje razvoja dualnog obrazovanja u našoj zemlji.

Neki osnovni razlozi zašto se pristupilo izmenama i dopunama predloženog Zakona o dualnom obrazovanja jeste i jasna definicija, odnosno razlika između praktične nastave i profesionalne prakse koje se definisane Zakonom o srednjem obrazovanju i učenju kroz rad koje je definisano Zakonom o dualnom obrazovanju, gde je jasno precizirano da se praktična nastava i profesionalna praksa ostvaruju i u školi i kod poslodavca i kombinovano, naravno u skladu sa planom i programom nastave i učenja, a učenje kroz rad je omogućeno da se sprovodi jedino kod poslodavca i u skladu sa Zakonom o dualnom obrazovanju, i to 20-80 % od fonda časova stručnih predmeta.

Takođe, želim da pohvalim i što se proširio krug za poslodavce, kada je u pitanju pružanje dualnog obrazovanja i uključivanje državnih organa, pa ćemo ovim izmenama i dopunama uključiti u dualni sistem obrazovanja i Ministarstvo odbrane i Ministarstvo unutrašnjih poslova kao poslodavce.

Takođe, ove izmene i dopune će dati mogućnost i upisa učenika po dualnom modelu i u predroku, pri čemu ćemo svakako staviti akcenat na prioritet upisa određenih dualnih profila, a sa druge strane ćemo kreirati dualne modele, uskladiti sa Uredbom o opasnim zanimanjima za decu, kao i podizanje nivoa bezbednosti učenika u procesu učenja kroz rad.

Takođe, ove izmene i dopune Predloga zakona će nam omogućiti da učeniku kome nije omogućeno učenje kroz rad u toku školovanja po dualnom modelu, da može svoje školovanje da nastavi u skladu sa Zakonom o srednjem obrazovanju i vaspitanju. Izmenama i dopunama koje su predložene, o kojima danas raspravljamo, zabranićemo učenje kroz dualno obrazovanje u noćnom vremenskom periodu, od 22 časa do šest sati, što je jako pohvalno. Smatram da je takođe jedna pohvalna stvar koju ove izmene i dopune nama omogućuju, a to je da je sada precizirani sastav Komisije za utvrđivanje ispunjenosti uslova za izvođenje učenja kroz rad kod poslodavca.

Dosadašnja primena ovog Zakona o dualnom obrazovanju je kod Privredne komore naišla na neke poteškoće u radu pri akreditaciji i licenciranju instruktora za učenje kroz rad, tako da će svakako ove izmene i dopune i direktno uticati na otklanjanje ovakvih poteškoća.

Morala bih neke cifre danas da istaknem i da naglasim da prema podacima Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, a iz septembra školske 2019./2020. godine, mi imamo ukupno 72 srednje stručne škole koje su ušle u model dualnog obrazovanja i one realizuju jedan ili više modela dualnog obrazovanja, a prema podacima o upisu učenika u srednje škole za istu školsku godinu, u prvi razred po dualnom modelu obrazovanja je čak 2600 učenika upisano. Kada pogledamo ukupno po svim razredima, oko 7000 učenika je uključeno u dualni model obrazovanja u 104 škole, na 37 dualnih obrazovnih profila.

Prema podacima Privredne komore Srbije, do sada je već 400 kompanija dobilo akreditaciju ili je u postupku akreditacije. Veoma je važno da u sam sistem dualnog obrazovanja bude uključeno i srednje obrazovanje, kao i uključenje univerziteta, a ove izmene i dopune će zasigurno doneti unapređenje sistema dualnog obrazovanja, jer samo zemlje koje imaju u svom sistemu obrazovanja ovakav sistem i uključenje dualnog obrazovanja, mogu da veruju i da misle na svoju budućnost.

Mi slobodno možemo reći da se ponosimo danas sa mladima koji su već ušli u sistem dualnog obrazovanja, jer su za sebe stvorili jednu odgovornost i ozbiljnost pristupanja radu i da su pored toga još za sebe obezbedili siguran posao, kao i primanja.

Osnovni cilj ove Vlade, a i Ministarstva prosvete je da stvorimo mogućnost za sve mlade ljude da se obrazuju za poslove budućnosti i da steknu nove veštine, jer sigurna sam da se svi ovde slažemo da se gotovo na svim vrstama posla mnogo više nauči u praksi, nego u učionici, odnosno u teoriji. Ovakvim zakonima ćemo svakako uspeti da vratimo poverenje mladih u institucije i još jednom pokazujemo da su mladi, odnosno njihovo obrazovanje prioritet ove Vlade, jer je svakako to budućnost Srbije. Hvala.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Poslanička grupa Socijaldemokratska partija Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Studenka Stojanović.
Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Studenka Stojanović

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Zahvaljujem uvaženi predsedavajući.

Dame i gospodo narodni poslanici, uvaženi ministre sa saradnicima, pred nama su izmene i dopune zakona iz oblasti obrazovanja. Pre svega moram da istaknem da kada je reč o vama ministre i vašim Ministarstvu, vašem zajedničkom radu na unapređenju obrazovanja, zaista imate kontinuitet i kvalitet u rešenjima koja preduzimate.

Za ovih nekoliko godina, koliko sam ja ovde u parlamentu, svaki zakon koji ste pred nas poslanike postavili imao je za cilj isključivo unapređenje procesa obrazovanja, dobrobit učenika i studenata i popravljanje stanja u prosveti uopšteno, koje je zaista bilo, kao što znamo, jako loše.

Osim što su poslednjih godina značajno poboljšani uslovi u školama, što su objekti renovirani, negde čak izgrađeni i novi, uvedena digitalizacija, koja značajno olakšava funkcionisanje sistema obrazovanja i vaspitanja, najveći uspeh, po mom mišljenju je uvođenje dualnog obrazovanja.

Dve decenije unazad smo mogli da slušamo o tome kako deca završavaju škole bez imalo praktičnog znanja, da se obrazuju za profile za koje realno, na tržištu ne postoji potreba, bar ne u onolikom broju koliko njih taj profil obrazovanja završi.

Dalje, kao primedbu smo mogli čuti i da treba obrazovane profile prilagoditi potrebama poslodavaca kako bi nakon diplomiranja učenici mogli da zasnuju radni odnos. Ovaj model obrazovanja, odnosno dualni model, rešava upravo ove pomenute probleme. Omogućava učenje kroz rad, rad kod potencijalnog poslodavca, koji kao što ovde vidimo, u najvećem broju slučajeva zapošljavaju upravo one koji se obrazuju po dualnom modelu.

Obzirom da Ministarstvo prosvete prati implementaciju zakona koje mi ovde donosimo, podaci jasno govore o uspehu uvođenja dualnog modela obrazovanja, pa tako imamo podatke iz septembra meseca školske 2019/2020 godine, da ukupno 72 srednje stručne škole realizuju jedan ili više dualnih obrazovnih profila od ukupno 35 dualnih obrazovnih profila za ovu godinu. Preliminarni podaci o upisu učenika u školsku 2019/2020, odnosi se na srednje škole, pokazuje da je oko 2.600 učenika upisalo prvi razred po dualnom modelu obrazovanja. Ukupno u svim razredima dualno obrazovanje pohađa oko sedam hiljada učenika u 104 škole na 37 dualnih obrazovnih profila.

Prema podacima Privredne komore Srbije, do sada je oko 400 kompanija akreditovano ili je u postupku akreditacije sa 953 licencirana instruktora.

Ono što bi još građani trebalo da čuju, kada govorimo o ovoj temi, jesu rezultati istraživanja u Srbiji. Na primer, nemačka agencija za međunarodnu saradnju GIZ, ispitivala je u svom istraživanju efekat modernizacije profila na kvalitet ishoda obrazovanja na radni status i na kvalitet poslova zaposlenih. Radi se o profilu bravar, zavarivač, električar, industrijski mehaničar. To su učenici koji su upisani 2015/2016. godine, a završili su školu 2018. godine. Analiza je pokazala da su učenici koji su pohađali neki od ova tri profila nalazili prvi posao upravo u kompaniji u kojoj su pohađali učenje kroz rad, odnosno u toku modela dualnog obrazovanja sticali praktično znanje u tim kompanijama i zarađivali su veću platu od svojih vršnjaka koji nisu školu učili po tom modelu.

Postoje i dokazi da su učenici koji pohađaju dualne profile nalazili posao koji je vezan baš za njihovo obrazovanje. Takođe, postoje i podaci koji govore o tome da su poslodavci vrlo zadovoljni kadrovima koje zapošljavaju nakon završetka škole po dualnom modelu, kao i podaci da su učenici zadovoljni svojim odabirom profila, a i rezultati su im svakako daleko bolji.

To je najbolja potvrda da ste uradili pravu stvar, kako za zapošljavanje mladih, tako i za razvoj privrede koja će na raspolaganju imati odgovarajući kvalitet kadrova koji su osposobljeni za rad. Zahvaljujem.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Poslanička grupa Socijaldemokratska partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik Jelena Žarić Kovačević.
Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Jelena Žarić Kovačević

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Hvala vam predsedavajući.

Uvaženi ministre sa saradnicima, dame i gospodo narodni poslanici, mi smo krajem 2017. godine usvojili Zakon o dualnom obrazovanju koji se odnosi na obrazovne profile u trajanju od tri ili četiri godine, kao deo srednjeg stručnog obrazovanja i vaspitanja. Tada je već odmah bilo 200 kompanija koje su ispunjavale uslove za uključivanje u dualno obrazovanje. Dakle, radi se o učenju kroz rad kod poslodavca, i to obezbeđuje učenicima osim znanja i određenu naknadu za taj rad, što je dobro, takođe i mogućnost da se zaposle posle školovanja kod tog poslodavca, a poslodavcu obezbeđuje stručan kadar koji je usko specijalizova za rad.

Želim da, pošto sam iz Niša, da vam iznesem neke pozitivne primere sa juga Srbije, koji se tiču praktične primene dualnog obrazovanja. Najpre, učenici iz elektrotehničke škole „Nikola Tesla“ iz Niša imaće dvogodišnju praksu u pogonu EMS, a za to vreme osim učenja, primaće minimalnu zaradu, naknadu za prevoz i hranu i imaće zdravstveno osiguranje.

Ugovori o dualnom obrazovanju potpisani su u oktobru prošle godine i postoji mogućnost da osim znanja, praktičnog znanja koje je za njih jako važno, učenici dobiju i šansu da sebi obezbede radno mesto.

Još jedna od škola sa juga Srbije u kojoj postoji sistem dualnog obrazovanja je Tehnička škola iz Vlasotinca, koja je čak od Ministarstva prosvete, vi se verovatno sećate, dobila priznanje za rad na području građevinarstva i za uspeh u sprovođenju programa dualnog obrazovanja.

Sredinom 2018. godine Ministarstvo prosvete je odobrilo četiri obrazovna profila po dualnom modelu za tri srednje škole u Vranju. I to za ekonomsku, tehničku i hemijsku školu. Ta lokalna samouprava je prepoznala značaj kvalitetnog obrazovanja i šanse da učenici dobiju zaposlenje i obezbede sebi zaposlenje i zbog toga je upravo kao jedan od prioriteta određeno i ulaganje u obrazovanje.

Još jedan primer sa juga Srbije je Vladičin Han. U Vladičinom Hanu je na primer uveden smer gde će učenici po završetku školovanja dobijati zvanje – industrijski mehaničar i to je dogovoreno u saradnji sa novom fabrikom turskog investitora „Teklas“. Ovu fabriku je, da vas podsetim, otvorio Aleksandar Vučić sredinom 2016. godine, kojom prilikom je zaposleno 400 ljudi, a onda se otvorila i mogućnost da mladi po završetku školovanja dobiju posao.

Sve u svemu, vidimo ubrzan razvoj u oblasti obrazovanja, mnogo obrazovnih profila koji daju šansu i podršku, pre svega mladim ljudima da pronađu odgovarajuća zanimanja, da se isprofilišu i da ostanu da rade u Srbiji.

Poslanička grupa SNS će podržati i ove predloge koji su danas pred nama da bismo, između ostalog, nastavili sa ubrzanim razvijem sistema obrazovanja, vaspitanja, ali da bismo razvijali odnos između obrazovanja i privrede, odnosno i samu privredu u Republici Srbiji. Zahvaljujem.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Poslanička grupa Socijaldemokratska partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik Boban Birmančević.
...
Srpska napredna stranka

Boban Birmančević

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Poštovani predsedavajući, poštovane kolege narodni poslanici, kada je u pitanju predsednik Srbije Aleksandar Vučić, kada je u pitanju ova Vlada i naravno i ovo Ministarstvo, više niko ne postavlja pitanje da li će nešto biti urađeno, nego kada će to nešto biti urađeno.

Set zakona koji su pre svega usvojeni iz oblasti Ministarstva prosvete doneće, već su doneli određene pozitivne efekte, ali ono što očekujemo to je da u narednom periodu ti efekti budu još veći, još značajniji i na duže staze podignu obrazovanje na nivo koji država Srbija, vođena Aleksandrom Vučićem, i zaslužuje.

Do pre nekoliko godina niko nije ni imao posao, kvalifikovani, polu kvalifikovani, nekvalifikovani, visokoobrazovani, svi su bili u problemi. Čini mi se visokoobrazovani ljudi u najvećem. Radili su visokoobrazovani kadrovi i u pekarama, i u kafićima, i u trafikama, ali vreme je to prošlo vreme koje jednostavno će zaista ostati kao težak period, ali period koji se neće zaboraviti i iz koga su se izvukle ozbiljne promene, odnosno predlozi da nešto bude bolje, a ova Vlada, ovo Ministarstvo je to bolje i predložilo i sprovodi u delo. Ti isti nisu znali ni koliko je dece u školama, a još su manje znali šta ta deca završavaju i šta će biti kada tu školu završe.

Zahvaljujući ozbiljnim merama, ali i merama države, sistemskim izmenama i rešenjima sa 26% nezaposlenosti, stigli smo do 9,5%, podatak koji dovoljno govori sam za sebe, ali jedan od ključnih faktora je upravo bilo Ministarstvo prosvete.

Ono što se pokazalo, kao pravi recept, a to se pokazalo i u ovom ministarstvu, a to je nešto što je uradio Aleksandar Vučić, u Srbiji, a to je da Srbija ima konačno domaćina, ima nekog ko je odgovoran za svakog u ovoj Srbiji, pa nije bitno gde on živi i nije bitno u kom delu je Srbije i nije bitno koliko je obrazovan, čak nije bitno ni da li podržavaju ili podržava Aleksandra Vučića.

Aleksandar Vučić je domaćin u ovoj Srbiji, u ovoj skupštini domaćin je predsednik skupštine, Maja Gojković, a u Ministarstvu prosvete, najodgovorniji je ministar Šarčević. Za sve ono što se uradi ili ne uradi, takođe je najodgovorniji ministar Šarčević i ne treba bežati od odgovornosti.

Lično znam da je, upravo ministar Šarčević, promenio saradnike koji mu nisu odgovarali, odnosno koji nisu bili dobri po rezultate i nisu bili dobri po Ministarstvo. Uvek može bolje, a to pokazuju upravo ministar Šarčević i zakoni koji su i danas na dnevnom redu, oni su promena zakona o kojima smo već razmatrali i kojima smo već pričali, ali to samo pokazuje da se ovo ministarstvo i ova Vlada prilagođava problemima, prepoznaje probleme i rešava ih, ako treba svakih deset dana, naravno ne u bukvalnom smislu, ali ako je potrebno da se menja, ako smo uočili neke greške promenićemo ih.

Ono što hoću, a da ne bih zaboravio, hoću u ime vladimirčana, u ime ljudi iz Koceljeve, ali pre svega ljudi iz Vladimiraca, da se zahvalim da domu učenika, koji je stajao kao Skadar na Bojani, i koji je upravo, zahvaljujući i ovom ministarstvu i, naravno Kancelariji za obnovu i razvoj, ali i Vladi Republike Srbije, konačno pušten u rad. Vladimirce će pre svega, zahvaljujući novoj snazi i novim ljudima, koji u ovom trenutku vode Vladimirce, ali između ostalog i domu i pojačanoj i zaista priznatoj srednjoj školi, u Vladimircima, imati sa čime da se podiče.

Sa druge strane, građani Koceljeve, sa novim objektima, sportskim objektima i halama, vezani upravo za škole, kao jedan negativan primer, upravo grad Šabac, iz koga ja dolazim gde od 45 seoskih mesnih zajednica, u 42 verovali ili ne, a verujete naravno, u 42 nema niti metar vodovodne, niti metar kanalizacione mreže. O sportskim objektima, vezanim za školu, nažalost građani tih sela i tih mesnih zajednica mogu samo da sanjaju, ali presuda za to kako se neki ponašaju i šta rade, naravno biće i desiće se na prvim sledećim izborima. Građani će imati upravo priliku da glasaju za one kojima veruju i onima koji donose rezultate, dok sa druge strane imamo, upravo ljude koji su prvo pretili vešanjima u centru, pa su onda prešli i na pretnje ubistvima. Upravo su uperili snajper na našeg predsednika, a zadnje im je da stave cev na glavu predsednika Srbije i da prete ni manje ni više porodici Vučić.

Ali, ja evo koristim priliku da upravo njima, koji u svom očaju i nemoći, jer nemaju ni politiku, nemaju ni članstvo, nemaju ni podršku, više ne znaju šta će, pa prosto neka se pogledaju između sebe, neka pogledaju u ogledalo ili da ih odvedemo da ih neko pogleda, definitivno ovo što oni rade, graniči se sa ludošću ali svako neka radi ono što misli da treba.

U Srbiji postoji domaćin, a to je Aleksandar Vučić. U danu za glasanje, upravo SNS i poslanici SNS, podržaće ove zakone i sve one zakone koji će doneti pozitivno Srbiji, a sve što mogu da kažem, to je da budućnost Srbije direktno zavisi i od Ministarstva prosvete, ali i od drugih zakona od Vlade i od svega onoga što prođe kroz Skupštinu i od onoga što narodni poslanici izglasaju ili izglasaju u svom mandatu. Odgovornost za sve što smo uradili je, upravo na Ministarstvu, ali i na narodnim poslanicima, koji su podržali ili nisu podržali određene zakone. Hvala.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Vladimir Marinković

Poslanička grupa Socijaldemokratska partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem.
Reč ima narodni poslanik Zvonimir Đokić. Izvolite.