17. sednica Odbora za odbranu i unutrašnje poslove

24.11.2025.

Sednica broj: 17

Predsedavajuci: Milovan Drecun

Odbor: Odbor za odbranu i unutrašnje poslove

Na sednici Odbora za odbranu i unutrašnje poslove, održanoj 24. novembra 2025. godine, razmotreni su, u načelu, Predlog zakona o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju vojnih osiguranika, Predlog zakona o vojnom obrazovanju i Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Vojsci Srbije, koje je podnela Vlada.

Predloge zakona obrazložio je ministar odbrane, Bratislav Gašić.

Nakon rasprave koja je usledila, članovi Odbora su većinom glasova usvojili predložene zakone.

Sednici je predsedavao predsednik Odbora Milovan Drecun, a prisustvovali su sledeći članovi i zamenici članova: dr Dušan Bajatović, prof. dr Mitar Kovač, Radovan Tvrdišić, Tomislav Janković, prof. dr Marko Milenković, Zdravko Ponoš, Bogdan Radovanović, prof. dr Zoran Dragišić, Aleksandar Đukić, Darko Jovanović i Miloš Gnjidić.

Prisutni članovi

...

Mitar Kovač

Grupa građana Mi - Glas iz naroda, prof. dr Branimir Nestorović
...

Radovan Tvrdišić

Srpska napredna stranka
...

Tomislav Janković

Srpska napredna stranka
...

Marko Milenković

Srpska napredna stranka
...

Bogdan Radovanović

Zeleno-levi front
...

Zdravko Ponoš

Srbija centar
...

Zoran Dragišić

Srpska napredna stranka
...

Aleksandar Đukić

Partija ujedinjenih penzionera, poljoprivrednika i proletera Srbije – Solidarnost i pravda
...

Darko Jovanović

Srpska napredna stranka
...

Miloš Gnjidić

Srpska napredna stranka

Najvažnije sa sednice

OSNOVNE INFORMACIJE O SEDNICI

Odbor: Odbor za odbranu i unutrašnje poslove

Datum sednice: 24. novembar 2025.

Trajanje sednice: oko 1 sat i 26 minuta (prema vremenskim markerima u transkriptu: 00:00:01–01:26:20)

Tema / naziv tačke dnevnog reda:

Predlog zakona o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju vojnih osiguranika (u načelu)

Predlog zakona o vojnom obrazovanju (u načelu)

Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Vojsci Srbije (u načelu)

Predsedavajući: Milovan Drecun

Broj prisutnih poslanika: 13 (konstatovano na početku)

Učesnici van poslanika: ministar odbrane Bratislav Gašić i navedeni saradnici (v.d. sekretara, predstavnici Generalštaba/Univerziteta odbrane/Fonda itd.)

Napomena o sazivu: sednica je sazvana u kraćem roku od uobičajenog radi razmatranja tačaka dnevnog reda

Ko je koliko govorio:

Poslanici vladajuće većine: oko 16%

Poslanici opozicije: oko 44%

Član vlade/gost: oko 40%

Ukratko sa sednice: Rasprava o tri predloga zakona formalno je spojena u jedinstven pretres, ali je značajan deo polemike otišao na pitanje odnosa predsednika Republike, ministra i načelnika Generalštaba u komandnom lancu, kao i na kadrovska rešenja u Vojsci (starosne granice, uslovi prijema i prevođenja). Sednica je imala povišenu tenziju i proceduralne sukobe (opomene i međusobna dobacivanja), a na kraju su sva tri predloga zakona podržana „u načelu“ i upućena Skupštini sa većinom glasova.

STAVOVI UČESNIKA U RASPRAVI

Milovan Drecun (predsedavajući, vladajuća većina)
Vodio sednicu uz insistiranje da se govori isključivo o tačkama dnevnog reda i izricao opomene kada su poslanici širili raspravu na druge teme. Proceduralno je sproveo glasanja, uključujući spajanje pretresa i kasnije odlučivanje o zakonima.

Bratislav Gašić (ministar odbrane, gost)
Zastupao predloge zakona kao „sistemska“ rešenja: za vojno zdravstvo naglašavao da se prvi put celovito uređuje oblast osiguranja vojnih osiguranika, a za izmene Zakona o Vojsci tvrdio da se ne šire nadležnosti predsednika Republike, već da se oslanjaju na postojeće ustavne i zakonske odredbe. U polemici je odgovarao na pitanja o vojnom roku i ulaganjima/kapacitetima tokom 2025. godine, a u jednom trenutku ušao je u ličniji sukob sa poslanikom Ponošem (pitanje „oficirske časti“).

Miroslav Aleksić (opozicija)
Otvorio raspravu primedbom da na ranijem sastanku nisu pozvani svi članovi Odbora i tražio objašnjenje. Suštinski je problematizovao izmene Zakona o Vojsci kroz tezu da se operativno upravljanje dodatno „gura“ u ruke predsednika Republike (poredeći to sa načinom upravljanja u MUP-u).

Bogdan Radovanović (opozicija)
Počeo je od pitanja o zapisniku i (kako navodi) nepozivanju na prethodni sastanak sa predsednikom odbora Bundestaga, a zatim otvarao šire teme bezbednosti i policijskog postupanja, zbog čega je dobijao opomene predsedavajućeg. U vezi sa odbranom postavio je i pitanje šta je sa najavljivanim obaveznim vojnim rokom.

Zdravko Ponoš (opozicija)
Kritikovao je fokus rasprave i odsustvo (kako tvrdi) relevantnih vojnih predstavnika na sednici, uz optužbe na račun odnosa političkog vrha i vojske. Najkonkretnije je osporavao praktične posledice izmena: podizanje/produžavanje starosnih okvira i mogućnost prijema sa nižim obrazovanjem, uz tvrdnju da to može degradirati upotrebljivost vojske. Ušao je u direktan verbalni sukob sa predsedavajućim i ministrom (opomene, međusobna dobacivanja).

Mitar Kovač (opozicija)
Dao je niz tehničkih primedbi na izmene Zakona o Vojsci: protivio se mogućnosti prijema profesionalnog vojnika sa samo osnovnim obrazovanjem i smatrao problematičnim prijem u sistem sa 35 godina, kao i nejasnoće oko prevođenja „iz roda u rod“ (sertifikacija/praktična izvodljivost). Delom je relativizovao političku polemiku o komandovanju (predsednik kao komandujući postoji u mnogim sistemima), ali je ukazivao na terminološka i funkcionalna pitanja položaja načelnika Generalštaba, uz posebnu kritiku mogućeg „pomeranja“ institucija zbog Generalštaba.

Zoran Dragišić (vladajuća većina)
Podržao je tri zakona kao paket koji, po njegovom viđenju, jača vojsku kroz zdravstvenu zaštitu i stabilnije ugovorne odnose, kao i kroz objedinjavanje i modernizaciju vojnog obrazovanja. Posebno je tvrdio da se izmenama Zakona o Vojsci ne proširuju ovlašćenja predsednika Republike, već popunjava „pravna praznina“ i precizira sistem komandovanja.

ZAKLJUČAK SEDNICE

Usvojen je dnevni red sa tri tačke i odlučeno je da se obavi zajednički pretres o sve tri tačke (glasanje: 10 za).

Usvojen je zapisnik 16. sednice (glasanje: 10 za).

Odbor je predložio Narodnoj skupštini da prihvati u načelu:

Zakon o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju vojnih osiguranika (10 za)

Zakon o vojnom obrazovanju (9 za)

Izmene i dopune Zakona o Vojsci Srbije (9 za)

Za izvestioca Odbora na sednici Narodne skupštine određen je Darko Jovanović (glasanje: 9 za)

NAPOMENA: Ovaj sažetak je generisan pomoću alata veštačke inteligencije (AI) i može sadržati nenamerne netačnosti. Može se koristiti za brzi pregled dešavanja sa sednice Odbora. Za potpuno pouzdani pregled koristite video zapis sa sednice.

Transkript

Učestvuju u raspravi:
Milovan Drecun, predsednik Odbora, ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane, vladajuća većina
Miroslav Aleksić, član Odbora, Narodni pokret Srbije - Novo lice Srbije, opozicija
Bogdan Radovanović, član Odbora, Zeleno-levi front - Ne davimo Beograd, opozicija
Zdravko Ponoš, član Odbora, SRBIJA CENTAR - SRCE, opozicija
Zoran Dragišić, član Odbora, ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane, vladajuća većina
Bratislav Gašić, Ministar odbrane
Mitar Kovač, član Odbora, MI - GLAS IZ NARODA, opozicija

00:00:01 - Milovan Drecun: Otvaram sedamnaestu sednicu Odbora za odbranu i unutrašnje poslove. Na osnovu uvida u elektronski sistem konstatujem da je u sali prisutno trinaest članova, odnosno zamenika članova Odbora i da postoji kvorum za rad i odlučivanje. Na početku sednice u ime Odbora želim da pozdravim ministra odbrane Vlatislava Gašića i njegove saradnike Nebolju Nikolića v.d. sekretara Ministarstva odbrane, brigadnog generala doktora Slalđana Hristova, načelnika Uprave za ljudske resurse Generalštaba Vojske Srbije, brigadnog generala profesora doktora Bobana Ćorovića, rektora Univerziteta odbrane Ministarstva odbrane, pukovnika Nikolu Matovića, šefa kabineta ministra odbrane, pukovnika doktora Radana Kostića, direktora Fonda za socijalno osiguranje vojnih osiguranika, pukovnika Nemanju Borovaču iz Uprave za vojno zdravstvo Ministarstva odbrane i potpukovnika Dejana Andrića iz kabineta načelnika Generalštaba Vojske Srbije. Obaveštavam vas da sam u skladu sa članom sedamdeset dva stav dva Poslovnika ovu sednicu sazvao u roku kraćem od predviđenog Poslovnikom kako bi se razmotrile predložene tačke dnevnog reda.

00:01:04 - Milovan Drecun: Za današnju sednicu sam predložio sledeći dnevni red: pod jedan: Razmatranje Predloga zakona o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju vojnih osiguranika, koji je podnela Vlada u načelu; dva: razmatranje Predloga zakona o vojnom obrazovanju, koji je podnela Vlada u načelu, i tri: razmatranje Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o Vojsci Srbije, koji je podnela Vlada u načelu. Stavljam na glasanje predloženi dnevni red i molim vas da se izjasnimo. (pauza od devet sekundi) Konstatujem da je sa deset glasova za Odbor usvojio predloženi dnevni red.

00:01:51 - Milovan Drecun: Na osnovu člana osamdeset dva i člana devedeset dva stava dva i četiri Poslovnika Narodne skupštine, narodni poslanik Milovan Drecun dvadeset prvog novembra dvadeset pete godine je podneo predlog da Odbor za odbranu i unutrašnje poslove na današnjoj sedamnaestoj sednici obavi zajednički pretres o tačkama od jedan do tri dnevnog reda. Molim vas da se izjasnimo usvajanje Predloga da se obavi zajednički pretres o navedenim tačkama. (pauza od devet sekundi) Konstatujem da je sa deset glasova za Odbor usvojio predlog za spajanje rasprave. Molim vas da se pridržavamo uobičajene prakse što se tiče korišćenja vremena za raspravu. Radićemo u skladu sa članom sedamdeset pet Poslovnika Narodne skupštine.

00:02:40 - Milovan Drecun: Pre prelaska na rad po utvrđenom dnevnom redu potrebno je da se izjasnimo o zapisniku šesnaeste sednice Odbora. Da li ima primedbi na zapisnik šesnaeste sednice Odbora? Nema. Onda stavljam zapisnik šesnaeste sednice Odbora za odbranu i unutrašnje poslove na glasanje.

00:02:56 - Miroslav Aleksić: Imam primedbu.

00:02:59 - Milovan Drecun: Hajte, prijavite se.

00:03:16 - Miroslav Aleksić: Gospodine Drecun, na prethodnoj sednici Odbora niste pozvali sve sve predstavnike, odnosno članove Odbora za odbranu i unutrašnje poslove. Na tom sastanku Odbora je prisustvovao predsednik Odbora za odbranu Bundestaga i vi ste iz nekog neobjašnjivog razloga izabrali koga ćete od članova Odbora pozvati na taj sastanak, a koga ne. Koliko znam, evo, ovde je gospodin Ponoš...

00:03:45 - Milovan Drecun: Da li imate primedbe na zapisnik?- Imam zato što niste naveli u zapisniku- To nije bila sednica Odbora.

00:03:48 - Milovan Drecun: To nije bila sednica Odbora.

00:03:50 - Miroslav Aleksić: Niste naveli u zapisniku. Zašto niste?

00:03:50 - Milovan Drecun: Imate li primedbe na zapisnik?

00:03:51 - Miroslav Aleksić: Uputio sam vam poziv. Zašto me niste pozvali na sednicu Odbora?

00:03:54 - Milovan Drecun: Imate li primedbe na zapisnik?

00:03:55 - Miroslav Aleksić: I morate da odgovorite.

00:04:00 - Milovan Drecun: To je primedba zašto niste naveli to, zbog, zašto nismo bili na sednici.

00:04:08 - Milovan Drecun: (pauza od pet sekundi) Nema više primedbi. Stavljam zapisnik šesnaeste sednice Odbora za odbranu i unutrašnje poslove na glasanje. (pauza od osam sekundi) Konstatujem da je sa deset glasova za Odbor usvojio navedeni zapisnik. Prelazimo na rad po dnevnom redu. Najpre dajem reč ministru Gašiću. Izvolite, gospodine ministre.

00:04:43 - Bratislav Gašić: (pauza od šest sekundi) Poštovani predsedniče Odbora za odbranu i unutrašnje poslove, dame i gospodo narodni poslanici, Predlog zakona o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju vojnih osiguranika, koji je pred vama, prvi put u celosti uređuje oblast zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja vojnih osiguranika. Podsećam da se radi o oblastima koje su do sada bile uređene Zakonom o Vojsci Jugoslavije. S obzirom na to da se stupanjem na snagu Zakona o Vojsci Srbije, koji je donet 2007. godine, ostale na snazi odredbe poglavlja petnaest, zdravstveno osiguranje, i to članovi dvesta jedanaest do dvesta trideset devet Zakona o Vojsci Jugoslavije, a do donošenja propisa o zdravstvenom osiguranju. Donošenjem ovog zakona, koji je rezultat decenijskog rada, truda i zalaganja zaposlenih u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije, po prvi put se uređuje oblast zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja vojnih osiguranika na način da se vojnim osiguranicima obezbeđuje kontinuitet u nesmetanom pružanju zdravstvene zaštite i ostvarivanju svih prava iz zdravstvenog osiguranja.

00:05:48 - Bratislav Gašić: Predloženim zakonom uređuju se: zdravstvena zaštita vojnih osiguranika i drugih korisnika prava; organizacija vojnog zdravstva u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije u miru, vanrednom stanju, ratnom stanju i vanrednoj situaciji. (pauza) Obrazovanje vojno zdravstvenih ustanova, prava i zdravstvenog osiguranja. Način ostvarivanja zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja, organizacija i finansiranje zdravstvenog osiguranja, nadležnosti, delokrug i organizacija Fonda za socijalno osiguranje vojnih osiguranika. Nadzor nad sprovođenjem ovog zakona i druga pitanja od značaja za zdravstvenu zaštitu i zdravstveno osiguranje vojnih osiguranika. Ovim predlogom zakona se oblast zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja vojnih osiguranika normativno usklađuje sa propisima koji su u međuvremenu doneti ili izmenjeni, a koji uređuju oblast zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja u Republici Srbiji, kao i druge oblasti koje su od značaja za zdravstvenu zaštitu i zdravstveno osiguranje vojnih osiguranika, uz istovremeno jasno normirane specifičnosti vojnog zdravstva kao orgaorganizacionog i funkcionalnog dela Ministarstva odbrane i Vojske Srbije.

00:06:58 - Bratislav Gašić: Takođe, ovim predlogom zakona dodatno se uređuje i preciziraju uslovi za korišćenje elektronskih servisa, E beba, e recept i e uput u civilnom zdravstvu od strane vojnih osiguranika i članova njihovih porodica i time omogućava brže, lakše i efikasnije ostvarivanje prava iz oblasti zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja. Ovim predlogom zakona postiže se i efikasnije planiranje i praćenje korišćenja sredstava ostvarenih pružanjem usluga od strane vojno zdravstvenih ustanova osiguranicima Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje, zaključivanjem ugovora o pružanju zdravstvene zaštite. Takođe, obezbeđuje se bolja dostupnost zdravstvene zaštite vojnim osiguranicima i korisnicima prava predviđenim mogućnosti pružanja zdravstvene zaštite u civilnim zdravstvenim ustanovama iz plana mreže zdravstvenih ustanova, kao i drugih civilnih zdravstvenih ustanova. Ovim zakonom omogućava se i efikasnija zaštita prava korisnika i ujednačavanje rada stručno medicinskih organa. Obezbeđuje se funkcionisanje zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja zasnovanog na principu održivosti i efikasnosti uspostavljanjem Vojno zdravstvenog saveta, kao i savetodavnog tela i svakako omogućava efikasnije sprovođenje politike Vlade u ovoj oblasti.

00:08:14 - Bratislav Gašić: Donošenjem ovog zakona unapredio bi se sistem zdravstvene zaštite Ministarstva odbrane i Vojske Srbije, organizacija vojnog zdravstva i način ostvarivanja zdravstvene zaštite i prava zdravstvenog osiguranja, uključujući organizaciju Fonda za socijalno osiguranje vojnih osiguranika, što bi sveobuhvatno unapredilo i kvalitet pružanja zdravstvene zaštite svim korisnicima usluga zdravstvene zaštite na nivou Republike. Naslanjam dalje i druga dva, jel tako? Pošto je to objedinjeno ili- Pred vama je takođe i Predlog zakona o vojnom obrazovanju, koji je pripremljen zbog potreba da se unapredi postojeći pravni okvir u oblasti vojnog obrazovanja. Sveobuhvatne analize pokazale su da važećim propisima nisu dostignuti svi željeni efekti i rezultati i ocenjeno je ciljshodnim donošenje novog zakona, a ne izmena i dopuna važećeg. Ovim predlogom zakona izvršeno je neophodno usklađivanje sa republičkim propisima u oblasti obrazovanja, uz uvažavanje određenih specifičnosti vojnog obrazovanja, posebno srednjeg vojnog obrazovanja i vaspitanja, njegovog nastavnog plana i programa, kao i visokog vojnog obrazovanja sa svojim studijskim programima.

00:09:26 - Bratislav Gašić: Redefinisani su postojeći i predviđeni novi odgovarajući pravni osnovi za donošenje podzakonskih propisa kojima će se na jedinstven način regulisati određene materije. Ovde posebno ističem pravni osnov za donošenje podzakonskog propisa koji se reguliše upućivanjem na školovanje i usavršavanje profesionalnih pripadnika Vojske Srbije. Značajnu novinu (kašalj) u ovom predlogu zakona predstavlja i definisanje još jedne kategorije lica čije se školovanje prethodno stipendira od strane Ministarstva odbrane, sve u cilju prijema u profesionalnu vojnu službu, uz obavezu prethodnog pohađanja vojno stručnog osposobljavanja. Takođe, precizno su uređena prava i obaveze budućih učesnika kade-učenika, kadeta i studenata koji će se školovati u vojno školskim ustanovama, čime će se postići dodatni nivo pravne sigurnosti. Pored toga, uređena je i kategorija polaznika i slušalaca, kao i lica koja se upućuju na programe usavršavanja i vojnog stručnog osposobljavanja.

00:10:27 - Bratislav Gašić: Takođe, učenicima završnih godina srednjih vojnih škola, u skladu sa republičkim propisom u oblasti obrazovanja, omogućeno je polaganje opšte mature. Defi-definisano je nastavno osoblje u srednjim i visokovojnim školskim, vojnoškolskim ustanovama, način njihovog izbora, kao i njihova prava i obaveze. Za razliku od važećeg zakona, u skladu sa Zakonom o visokom obrazovanju, a prema potrebama sistema odbrane, jasno i detaljno su uređena pitanja koja se odnose na naslavnik-naslavnike veština koje čine nastavni kadar na Univerzitetu odbrane. Predlogom zakona izvršeno je odgovarajuće pozicioniranje Škole nacionalne odbrane Vojvoda Radomir Putnik kao vojnoškolske ustanove u sastavu Univerziteta odbrane, preciziranje njene nadležnosti, organa i delokruga. Ovde posebno ističem istorijski značaj ove obrazovne ustanove koja je kao svoj dan slavi devetnaesti oktobar, datum kada je hiljadu osamsto sedamdeset četvrte godine u Kraljevini Srbiji osnovana Viša škola Vojne akademije, kada je započeto više stručno osposobljavanje oficira u srpskoj vojsci i činjenica da je na svečanosti otvaranja tada prisustvovao i kralj Milan Obrenović.

00:11:41 - Bratislav Gašić: Takođe, predviđena su nova materijalna rešenja u oblastima priznavanja stranih školskih isprava i postupaka ocenjivanja efikasnosti. Donošenjem novog zakona o vojnom obrazovanju unaprediće se sistem vojnog obrazovanja podizanjem kvaliteta samog obrazovnog procesa, kao i položaja svih kategorija kadra, odnosno nastavnog osoblja koje učestvuje u nastavnom procesu.Kao i lica koja se školuju, usavršavaju i-i vojno stručno osposobljavaju. U tom smislu važno je istaći jednu specifičnost koja se ogleda u tome što se materijal srednjeg vojnog obrazovanja i vaspitanja, kao i materija visokovojnog obrazovanja integriše u jedan propis, dok su u republičkim propisima ove materije regulisane posebnim zakonima. Cilj koji se postiže donošenjem ovog zakona je postojanje modernog, jasnog i preciznog propisa koji je sa jedne strane usklađen sa propisima u oblasti obrazovanja u Republici Srbiji, a sa druge strane oslikava specifičnost vojnog obrazovanja, jer se radi o propisu koji uređuje obrazovanje, uhm, prvenstveno profesionalnih pripadnika Vojske Srbije. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Vojsci Srbije, koji je takođe pred vama, sadrži rešenja kojima se stvaraju uslovi za obezbeđenje povoljnijeg položaja profesionalnih vojnika na službi u Vojsci Srbije, za koju kategoriju se predviđa mogućnost zasnivanja radnog odnosa na neodređeno vreme u Ministarstvu odbrane i Vojsci Srbije nakon isteka prvog ugovora na određeno vreme.

00:13:15 - Bratislav Gašić: Cilj koji će se postići predloženim izmenama i dopunama u tom smislu je da se obezbedi efikasni-efikasnija popuna, organizacija i funkcionisanje Vojske Srbije, kao i podizanje motivacije kandidata za prijem u službu u Vojsku Srbije u svojstvu profesionalnih vojnika i određene sigurnosti u pogledu statusa navedene kategorije vojnih lica. Zlonamernim i tendencioznim kritikama pokušava se skrenuti pažnju sa navedene suštinske izmene Zakona o Vojsci Srbije kojima se stvaraju uslovi za obezbeđenje povoljnijeg položaja profesionalnih vojnika na službi u Vojsci Srbije u pogledu stvaranja mogućnosti za prijem na neodređeno vreme. Po prvi put od uvođenja kategorije profesionalnih vojnika, istima su bila omogu-istima bi bilo omogućeno da nezavisno od propisanih godina života, ukoliko potrebe službe zahtevaju bez konkursa budu primljeni na službu u Vojsku Srbije na neodređeno vreme nakon najmanje tri godine neprekidne službe u svojstvu profesionalnog vojnika po ugovoru na određeno vreme. Naime, predloženom odredbom člana dva Predloga zakona predviđeno je preciziranje odredbe člana devete Zakona o Vojsci Srbiji na način da se u istoj propisuje da načelnik Generalštaba Vojske Srbije komanduje Vojskom Srbije u skladu sa zakonom, odlukama predsednika Republike Srbije i aktima komandovanja. Najvažnije je imati u vidu odredbu člana sto dvanaest stav dva Ustava Republike Srbije, donetog još 2006.

00:14:43 - Bratislav Gašić: godine za vreme tadašnje vlasti kojom je propisano da je predsednik republike u skladu sa zakonom komanduje vojskom i postavlja, unapređuje i razrešava oficire Vojske Srbije. Isto tako članom sedamnaest tačka jedan Zakon o Vojsci Srbije donetog 2007. godine uređeno je da predsednik republike odlučuje o upotrebi Vojske Srbije i komanduje Vojskom Srbije u miru i u ratu, a članom devetnaest stav četiri istog (vriškanje u pozadini) da za izvršavanje akata koje donosi predsednik republike, odnosno ministar odbrane i poslove komandovanja Vojske Srbije, kao i drugih poslova utvrđenih zakonom, načelnik Generalštaba donosi pravila, naredbe, uputstva, direktive, odluke i naređenja. Važno je istaći da nadležnosti predsednika Republike Srbije u delu o odlučivanju o upotrebi Vojske Srbije i komandovanja Vojske Srbije u miru i u ratu od 2006. godine, pa ni sadašnjim predlogom nisu izmenjene, niti proširene u bilo kom vidu.

00:15:40 - Bratislav Gašić: Takođe, predloženim izmenama i dopunama preuzimaju se odredbe koje se odnose na ostvarivanje pojedinih naknada za slučaj smrti, bolesti i rođenja koje su bile propisane glavom petnaest zdravstvenog osiguranja Zakona o Vojsci Jugoslavije, a koje su ostale na snazi do donošenja propisa kojima će se urediti oblast zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja vojnih osiguranika. Imajući u vidu da je u skupštinskoj proceduri Predlog zakona o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenog osiguranja vojnih osiguranika, a da su predmetne naknade materija Zakona o Vojsci Srbije, bilo je neophodno da se isti preuzmu u ovaj propis. Zahvaljujem na pažnji.

00:16:25 - Milovan Drecun: Hvala. Sada dajem reč prijavljenim poslanicima. Bogdan Radovanović je prvi prijavljeni. Izvolite.

00:16:38 - Bogdan Radovanović: Predsedniče Odbora. Dobili smo u materijalu zapisnik sa šesnaeste sednice Odbora za odbranu i unutrašnje poslove održane četvrtog novembra 2025. godine. Moje pitanje za vas je kamo nam zapisnik sa prošlonedeljne sednice Odbora, kada ste odavde kao najvećeg neprijatelja bukvalno oterali šefa Odbora za odbranu Bundestaga, Tomasa Rovekampa, koji je demonstrativno napustio sastanak, a da ne pitam- Kamo poziv za tu sednicu nemojte me prekidati- Odgovorićete mi kada završim.

00:17:11 - Milovan Drecun: Govorite o tački koja je na dnevnom redu, izreći ću Vam opomenu ako nastavite.

00:17:12 - Bogdan Radovanović: Dakle nismo pozvani ni kolega Ponoš ni kolega Aleksić ni ja. Ne znam jesmo li mi članovi odbora drugog reda. Jesmo li kužni, virozni? Dakle, ajde, odgovorite mi na to, pa da pređem na, na da vidimo šta ima u ovim predlozima zakona.

00:17:33 - Bogdan Radovanović: Zapišite samo pa da mi odgovorite. Dobro, hajde da vidimo šta ima u ovim predlozima zakona, mada pre toga ja bih pitao šta bi sa obaveznim vojnim rokom koji je tako pompezno najavljivan za septembar ove 2025. godine.

00:17:54 - Bogdan Radovanović: Obavezan rok propao, ha? Mislim, nije da meni nešto to preterano smeta. Ja svakako mislim da je to vaš potpuni promašaj, ali dugo vremena nas daviste sa tim, pravili sve moguće planove oko toga i sad spadosmo na to da menjamo zakon kako bi uslov za profesionalnog vojnika ne bi bio više trideset, nego trideset pet godina. I da Vučić i definitivno i formalno proizvede sebe u funkciju ili na poziciju vrhovnog komandanta, te da naređuje načelniku generalštaba Mojsiloviću šta ovaj treba da radi. Što se mene tiče, ja ne znam zaista mlađi sam čovek, pa, ali nisam siguran. Ustvari, siguran sam da vojnička praksa od 'četerespete pa do danas ne podrazumeva kategoriju vrhovnog komandanta.

00:18:48 - Bogdan Radovanović: Ono koliko sam ja učio u miru, mirnodopskim uslovima, premijer je onaj koji je nadređen ministru odbrane, a ne predsednik, a u slučaju neposredne ratne opasnosti i u slučaju rata, ne daj Bože, Vlada preuzima funkciju vrhovne komande, a generalštab prelazi u štab vrhovne komande. Dakle, Srbija bi nominalno, koliko ja znam, trebalo da bude parlamentarna demokratija koja podrazumeva jel tako državno uređenje sa podelom vlasti, a naše državno uređenje ovim zakonima predviđenim ili tim čuvenim članom devetnaest kao da se menja, pa sad mi postajemo, aa, državno uređenje sa predsedničkim sistemom kao u Sjedinjenim Državama ili u Ruskoj federaciji, gde Putin može da upravlja vojskom prema sopstvenom nahođenju. Ne znam da li je to suštinski cilj ovog svega ili šta se dešava, kakav vrhovni komandant i kako je moguće da predsednik republike naređuje načelniku generalštaba šta ovaj treba da radi. Dakle, mi smo ovde Odbor za odbranu i unutrašnje poslove i trebalo bi da vodimo računa o stanju opšte bezbednosti u državi Srbiji, a u ovom trenutku nama u Srbiji svima je bezbednost jako ugrožena, nebitno je da li je neko prosvetni radnik, student, obični građanin, opozicioni poslanik ili novinar.

00:20:36 - Bogdan Radovanović: Pre par dana iz ovog, i to je u opštoj, uopštoj nadležnosti ovog Odbora, je u ovom paramilitarnom kampu ispred Skupštine napadnuta novinarka N1 i snimatelj Ivan Pavlović, razbijena je- Ja Vas ponovo upozoravam da govorite o tački koja je na dnevnom nivou.

00:20:41 - Bogdan Radovanović: Ovo je, ovo je prosto sve vezano za tačke dnevnog reda i za predložene zakone- Ne, nije vezano.

00:20:46 - Bogdan Radovanović: Dakle- Nije vezano.

00:20:46 - Bogdan Radovanović: Molim Vas.

00:20:50 - Bogdan Radovanović: Dopustite, molim vas dopustite- Nemojte me terati da primenim mere koje su mi na raspolaganju.

00:20:51 - Bogdan Radovanović: Neću da Vas teram ni na šta. Samo mi dopustite da diskutujem, da diskutujemo o ovim stvarima i o zakonima i o stvarima koji su vezani. Ko će? Ko? U redu.

00:21:03 - Bogdan Radovanović: Dakle, konkretno je pitanje za Vas, predsedniče Odbora, šta ste uradili vi povodom informacija o napadima i na novinare i na građane i na studente u Novom Sadu od strane formacija policije? Da li smo, dakle, pre tri dana smo imali godinu dana od napada na penzionera Iliju Kostića u policijskoj stanici.

00:21:29 - Bogdan Radovanović: (istovremeno) Nastavljate opet da govorite o onome što nije na dnevnom redu- Vi smatrate da nije na dnevnom redu? Ja smatram da jeste. Dakle, zaista smatram da je sve vezano za to.

00:21:37 - Bogdan Radovanović: Tri zakona su- Dopustite.

00:21:38 - Bogdan Radovanović: Dopustite- tri predloga zakona su na dnevnom redu. Pričajte o tome.

00:21:41 - Bogdan Radovanović: Jeste. Šta ćemo? Pa pričao o tome i nastavljam da pričam i da se nadovezujem na to.

00:21:45 - Milovan Drecun: Ne, samo možete o predloženim zakonima da pričate.

00:21:48 - Bogdan Radovanović: Kako vi ste samo mogu o predloženim zakonima- I da se striktno držimo i da ništa nakon toga u kontekstu predloženih zakona. Dakle, šta mi radimo ovim predloženim zakonima? Da li povećavamo nivo borbene gotovosti stranke na vlasti i predsednika republike ili štitimo opštu bezbednost kada budemo usvojili ove zakone? Ja opet tvrdim, nama je svima apsolutno ugrožena bezbednost ovim stanjem u Republici Srbiji, koje je sve samo ne redovno.

00:22:37 - Bogdan Radovanović: Dakle, ja ne znam, zamislite vi taj nivo, recimo, bahatosti kada pripadnik žandarmerije ispred Skupštine Republike Srbije nama narodnim poslanicima- Izričem Vam opomenu. Upozorio sam Vas nekoliko puta da se držite tačke dnevnog reda.

00:22:46 - Bogdan Radovanović: Ako nastavite, izreći ću vam još jednu opomenu- Ali o čemu? Zbog čega? Zbog čega?

00:22:49 - Bogdan Radovanović: Zato što ne diskutujete o tački dnevnog reda.

00:22:51 - Bogdan Radovanović: Apsolutno diskutujem o tački dnevnog reda.

00:22:54 - Milovan Drecun: Na dnevnom redu su predloženi zakoni.

00:22:55 - Bogdan Radovanović: Ja razumem potpuno. Ja razumem potpuno Vašu anksioznost. Ja razumem potpuno ne samo Vašu, nego i Srpske napredne stranke. Prema tome, što Vam je i Evropska unija okrenula leđa i CDU i što ste oterali na onaj način šefa odbora Bundestaga za odbranu, ali opšta bezbednost je ono što je jako važno u Republici Srbiji. Svima nam je ugrožena.

00:23:21 - Bogdan Radovanović: Odgovorite mi na ova sva pitanja.

00:23:36 - Bratislav Gašić: Šta bi sa vojnim rokom? Vojska Srbije i Ministarstvo odbrane vrlo intenzivno čitavu 2025. godinu je činila ogromne napore da sve što je uništeno u periodu od dve hiljade do dve hiljade dvanaeste godine, i promenom Zakona o Vojsci dve hiljade sedme godine, gašenjem i stvaranjem uslova da Vojska Srbije bude mizerna oružana sila, onako kako su i tadašnjem režimu sugerisali njeni strani mentori, uspeli smo da u roku od godinu dana vratimo kapacitete. Vojska Srbije sama na sto dvadeset i jednom objektu. Pritom ne zaboravite da je u NATO agresiji devedeset devete godine preko sedamdeset posto kapaciteta bilo uništeno NATO bombama i da ih vratimo, a i ove promene zakona i o vojnom obrazovanju i o vojnom zdravstvu jesu upravo u kontekstu vraćanja vojnog roka.

00:24:51 - Bratislav Gašić: Znači, trebali su da se steknu uslovi koji su bili zakonom iz 2007. godine i ukinuti su. Tako da mi i dalje nastavljamo i imaćete prilike već koliko sutra na sednici Skupštine da raspravljate o budžetu za sledeću godinu, gde jesu takođe još jedan deo sredstava opredeljen u budžetu, erm, Vlade Republike Srbije da sledeće godine možemo da steknemo uslove. Znači, želimo da svaka naša zdravstvena stanica, svaka naša vojna ambulanta, svaka naša kasarna, svaki naš objekat koji će biti sutradan, erm, u funkciji služenja vojnog roka adekvatno opremljen, sređen i naravno od 2025. godine sve ono što su bile potrebe za nabavkom opreme, naoružanja novog i svega ostalog je toliko uspešno izvršeno da ja čestitam i Vojsci Srbije i Sektoru za materijalne resurse i naravno svima u samom sistemu, sistemu odbrane.

00:25:53 - Bratislav Gašić: Ono što vi ne želite da... ja mogu da, da budem i želim da budem vrlo korektan, pa ću još jednom da vam pročitam ovaj pasus koji sam namerno stavio u svom uvodnom obraćanju. Najvažnije je imati u vidu odredbu člana sto dvanaest, stav dva Ustava Republike Srbije, donetog još 2006. godine za vreme tadašnje vlasti kojom je propisano da Predsednik Republike u skladu sa zakonom komanduje vojskom i postavlja, unapređuje i razrešava oficire Vojske Srbije. Isto tako članom sedamnaest tačka jedan Zakon o Vojsci Srbije, donetog 2007. godine, uređeno je da Predsednik Republike odlučuje o upotrebi Vojske Srbije i komanduje Vojskom Srbije u miru i u ratu.

00:26:39 - Bratislav Gašić: A članom devetnaest stav četiri istog da za izvršavanje akata koje donosi predsednik Republike, odnosno ministar odbrane i poslova komandovanja Vojske Srbije, kao i drugih poslova utvrđenih zakonom, načelnik Generalštaba donosi pravila, naredbe, uputstva, direktive, odluke i naređenja. Izmišljena priča da je sada negde se spominje vrhovni komandant, kako ste malopre vi to rekli, ne postoji nigde. (pauza) Priča, znači ovde vam je zakon jasno definisan. Gospodo draga, evo ga Ustav Republike Srbije u kome je jasno napisano: „Predsednik Republike u skladu sa zakonom komanduje vojskom i postavlja, unapređuje i razrešava oficire Vojske Srbije." Vi ste ga doneli 2006.

00:27:27 - Bratislav Gašić: godine. To jeste vi. Vi niste.- (pauza) I ovde su jasno nadležnosti u članu sto dvanaest Predsednika Republike, gde kaže: „Predstavlja Republiku Srbiju u zemlji i inostranstvu. Ukazom proglašava zakon u skladu sa Ustavom. Predlaže Narodnoj skupštini kandidata za predsednika Vlade.

00:27:44 - Bratislav Gašić: Predlaže Narodnoj skupštini to, predlaže to." I na kraju piše ovo što sam pročitao. U Zakonu o vojsci, Službeni glasnik Republike Srbije sto šesnaest iz 2007. godine, komandovanje i rukovođenje Vojskom Srbije, Predsednik Republike odlučuje o upotrebi Vojske Srbije i komanduje Vojskom Srbije u miru i u ratu (pauza). Utvrđuje osnove razvoja i opremanja Vojske Srbije, utvrđuje osnove mirnodopske i ratne organizacije Vojske Srbije, određuje rodove i službe Vojske Srbije na predlog ministra odbrane, uređuje sistem komandovanja u Vojsci Srbije i prati sprovođenje sistema komandovanja, usvaja plan upotrebe Vojske Srbije i naređuje njenu upotrebu, donosi smernice za izgradnju operativne funkcionalne sposobnosti Vojske Srbije na predlog ministra odbrane, postavlja i zra-razrešava načelnika Generalštaba uz mišljenje ministra odbrane, postavlja, unapređuje i razrešava oficire na formacijskim mestima za koje je propisan čin generala i odlučuje o prestanku njihove službe na predlog ministra odbrane, naređuje sprovođenje mera pripravnosti Vojske Srbije u slučaju ratnog ili vanrednog stanja, naređuje mobilizaciju Vojske Srbije, donosi osnovna pravila i druga akta koja se odnose na upotrebu Vojske Srbije, donosi pravilo službe Vojske Srbije i druga pravila kojima se uređuje unutrašnji rad i odnosi u vršenju vojne službe, obavlja i druge poslove komandovanja Vojske Srbije u skladu sa zakonom.

00:29:10 - Bratislav Gašić: Član devetnaest, prva tačka, načelnik Generalštaba i starešine Vojske Srbije komanduju i rukovode Vojskom Srbije u skladu sa zakonom i aktima komandovanja, tada ste stavili, pretpostavljenih. Ta reč, pretpostavljenih. Šta su? Ko su? Ovde imate dvojicu generala koji odlično znaju o tome sve.

00:29:35 - Bratislav Gašić: I koji se nisu uključili u te napade besmislene koje ste vi želeli da iskoristite. Zašto? Zato što vam ne odgovara da kažete građanima i pripadnicima, profesionalnim pripadnicima po ugovoru Vojske Srbije, da ono što je doneto zakonom iz 2007. godine, da nikad nemaju pravo da, da steknu stalni radni odnos, sem ako ne dobiju podoficirske činove. Ovim zakonom koji mi sada menjamo, to je suština ovog promene Zakona o vojsci.

00:30:03 - Bratislav Gašić: Ti ljudi posle prve tri godine ugovornog obaveza sa Vojskom Srbije, ako ispunjavaju sve uslove, dobijaju stalni radi odnos. Dobijaju da mogu da dobiju kredite, da mogu stambene kredite da dobiju i da mogu da sačekaju penziju u Vojsci Srbije.

00:30:22 - Bratislav Gašić: To je suština ove promene zakona, a ne ovo što vas je neko pogrešno naveo da pričate o nečemu što ste vi doneli.

00:30:30 - Miroslav Aleksić: Jeste, sa šesnaest godina.

00:30:37 - Bratislav Gašić: Pa nemam šta više da kažem.

00:30:51 - Miroslav Aleksić: Da. Zahvaljujem, predsedniče Odbora, poštovani predstavnici Ministarstva odbrane, što se tiče ova tri predloga zakona, i ja ću se osvrnuti na ovaj zakon o vojsci i čuh sad šta ministar reče kao obrazloženje. Pozvao se na Ustav vezano za ovaj član dva.

00:31:18 - Miroslav Aleksić: I zanimljivo je jako zašto se to sada menja. Dakle, u tom članu dva jasno stoji da načelnik Generalštaba Vojske Srbije komanduje Vojskom Srbije u skladu sa zakonom, odlukama predsednika Republike Srbije i aktima komandovanja. U dosadašnjem zakonu stajalo je da načelnik Generalštaba i starešine Vojske Srbije komanduje i rukovode Vojskom Srbije u skladu sa zakonom i aktima komandovanja pretpostavljenog. Evo mene sad zanima sledeće. Dve hiljade osme, prvog januara je ovaj zakon stupio na snagu i to je tačno.

00:32:08 - Miroslav Aleksić: Dve hiljade dvadeset prve su bile izmene zakona i za sve to vreme nikome nije palo na pamet da promeni ovaj član i da egzaktno navede da je predsednik republike taj koji upravlja vojskom. Kad je to odjednom vojska shvatila da operativno upravljanje vojskom treba da preuzme predsednik Republike, jer on ovde očigledno treba da preuzme od načelnika Generalštaba ono što su njegove nadležnosti. Zašto to niste uradili ranije? Pa Aleksandar Vučić je predsednik države od 2017. Imali ste osam godina da to uradite ranije.

00:32:52 - Miroslav Aleksić: Niste. Kako ste se to baš sad setili? Je l' to vojska sad postala nesposobna? Je l' načelnik Generalštaba postao nesposoban da taj posao radi, pa sad sve to prenosite u nadležnosti predsednika države, jer eto on će da upravlja vojskom bolje nego što to radi načelnik Generalštaba i ljudi koji su ceo život u vojsci i koji su školovani za to. Meni se više čini da je ovo slična stvar kao i sa MUPom.

00:33:20 - Miroslav Aleksić: Postavljen je direktor policije kojim upravlja predsednik republike, samo što to niste formalizovali zakonom. Očekujem da će sledeći predlog zakona izmena Zakona o policiji i da to podrazumeva, da predsednik republike komanduje i MUPom i direktorom policije. Dakle, sve gurate u ruke jednog čoveka koji je predsednik države. I koji je doveo Srbiju u ovakvo stanje u kojoj se danas nalazimo, ugroženosti i unutrašnje i spoljne. Niko to iz opozicije nije uradio, ni od ove prethodne opozicije o kojoj ministar govori neke od 2000.

00:34:00 - Miroslav Aleksić: do 2012. Možete da se vratite devedesetih godina bez problema ako već govorite o vremenu od pre petnaest godina skoro. Dakle, onaj koji drži sve poluge vlasti, koji je odgovoran za sve sa svojom politikom što se danas dešava ovde u državi Srbiji i vezano za službe bezbednosti i za odbranu i za Ministarstvo unutrašnjih poslova sada dobije, dobije i formalno da upravlja vojskom i vi kažete, to je u skladu sa Ustavom. Ja neću reći da je zakon suprotan sa Ustavom, ali me zanima kad je to vojska shvatila da predsednik republike treba da preuzme operativno upravljanje njome. Ili je i ovo način da se stavi pod kontrolu svaka i institucija u Srbiji pod kontrolu jednog čoveka.

00:35:00 - Miroslav Aleksić: Mogli smo videti da nema reakcije vojske ni kad je u pitanju usvajanje zakona bilo o rušenju Generalštaba. Ja sam očekivao da će neko od generala, pukovnika vojske reći neku reč. To bi bilo profesionalno, bilo bi ljudski, vi koji ste branili to, ljudi su ginuli tu. Da ćutite na to što je Generalštab poklonjen onome koji su ga rušili, bombardovali, ubijali ljude tu. Zašto?

00:35:36 - Miroslav Aleksić: Zbog interesa? Sve se svelo na goli interes. Hajdemo da ćutimo. Da povijemo glavu i da budemo podanici.

00:35:45 - Milovan Drecun: Hajdemo da pričamo o onome što je na dnevnom redu. Dakle, vratite se na dnevni red, na tačku koju razmatramo. To su tri predloga zakona.

00:35:54 - Miroslav Aleksić: Jeste zakon o vojsci, gospodine predsedavajući, upravo daje mogućnosti ministru odbrane i predsedniku države da mogu da utiču na pripadnike Vojske Republike Srbije. Mi pričamo ovde sada o zapošljavanju novih kadrova, popunjenosti vojske i tako dalje. Koliko je ljudi se javilo na konkurs za policiju? Počećemo da zapošljavamo ljude iz Šri Lanke iz Nepala, kao što ste zapošljavali u GSP da voze autobuse?To govori o poverenju u ove institucije, državu Srbiju. Ljudi koji bi trebali da brane ovu zemlju treba da pristanu da ih neko gazi, omalovažava i da izdaje srpske nacionalne interese pod plaštom velikog nacionalizma i patriotizma.

00:36:42 - Miroslav Aleksić: I uvek smo plaćali skupo taj nacionalizam i patriotizam. Uvek. Najskuplje je to koštalo građane Srbije i državu Srbiju dok su se udarali u grudi i branili Srbiju od kojekakvih umišljenih stranih neprijatelja još pre dvehiljaditih godina. I sad dolazimo u sličnu situaciju i zato je ovaj zakon sporan. Ako već predsednik države radi to što radi, što je neophodno da on tu bude u zakonu naveden kao neko ko će da donosi odluke koje će načelnik Generalštaba da sprovodi u delo?

00:37:17 - Miroslav Aleksić: Tako piše, piše. Znači, komanduje Vojskom Srbije u skladu sa zakonom i odlukama predsednika republike. Pa šta će mu zakon ako predsednik donosi u republici, donosi odluke? Sve ste banalizovali i sve institucije ste uništili, razorili sistem i Srbija je danas ugrožena zemlja. Srbija nije bezbedna zemlja, niti su bezbedni građani države Srbije, niti ljudi u institucijama.

00:37:49 - Miroslav Aleksić: Ugroženi smo i od spoljnih faktora. To što vi prozivate ovde opoziciju, studente i ostale da organizuju obojenu revoluciju, kojekakvu, ja ne znam ni šta to znači tačno. To je vaša nesposobnost. Pa gde su vam službe bezbednosti? Gde su vam institucije da pohapsite?

00:38:09 - Miroslav Aleksić: Gde su? Ili se to sve dešava obojene revolucije u medijima? Pa optužite mene da sam ja hteo da ubijem predsednika republike, pišu mediji. Što me neko nije pozvao na sastanak da me,- Je li? Pa ne, ja nisam, ali nemoj da pišete to meni.

00:38:27 - Miroslav Aleksić: Ili barem kažite da smo mi nesposobni da to uradimo, da to radi strani faktor, odnosno nesposobni ste vi da zaštitite državu i da zaštitite građane ove zemlje. I dalje idemo u propadanje i propadanje će se nastaviti sa ovakvim načinom uzurpacije vlasti, institucija i svega ostalog. Hvala.

00:38:51 - Milovan Drecun: Sledeći prijavljeni je Bratislav Gašić.

00:38:56 - Bratislav Gašić: Pa ovakvu priliku ne bih propustio nikad. Ja, gospodine Aleksiću, razumem kompletan vaš narativ, sve obaveze, sve časove koje ste naučili kod pojedinaca. Razumem i kretanje u krugu svog nekog, al' moram da budem dovoljno politički korektan i da to nazovem zamenom teza. Sve to što pokušavate, slabo vam to daje. To su, rekao sam jednom prilikom u Skupštini, uličarske priče.

00:39:35 - Bratislav Gašić: Ne mogu drugačije, to u mom kruševačkog žargonu ne može drugačije. Sva naređenja prvo šta bi, šta znači i predsedniku Vučiću, koji ima još godinu dana do kraja svog mandata, rekao je, "Neću biti više predsednik, nemam prava ni po Ustavu da budem", takva promena? Šta bi to njemu značilo? Hajde da pođemo sa te pozicije, ne sa pozicije pokvarenosti, pa da okrenemo teze, pa da se tu nešto menja. Da bi mogli sve ostalo.

00:40:10 - Bratislav Gašić: Pa setite se kako ste napali generala Dikovića kada je dobio naređenje da krene u Šabac da odbranimo Šabac u poplavama. Pa setite se kako ste tada njega napali i šta se tada dešavalo. (pauza) Sva akta ja mogu da vam pročitam evo ovde, ali najbitnije je. 2008. godine sva ova akta koja su, a ja verujem da će ova dva generala da se slože sa time u svojim diskusijama, ništa se od njih ne menja.

00:40:50 - Bratislav Gašić: Pa čak i 2008. godine, koju je potpisao Boris Tadić, vaš predsednik, moj predsednik nije ni promenio Naredba o upotrebi Vojske Srbije broj četiri crtica tri od 22. 2008. godine i sad je na snazi. I sva ova akta koje je potpisao vaš predsednik, a ne moj, stoje danas na snazi.

00:41:14 - Bratislav Gašić: Pa da je on na bilo koji način želeo sad nešto drugo da dobije, pa promenio bi ovakda. Ovde se samo radi o tome da je ostala jedna nedorečenost u svemu tome, ko su ostali nadređeni načelniku Generalštaba? Evo imate jednog bivšeg načelnika Generalštaba, nek odgovori. Ko su iznad njega nadređeni? Ko je to?

00:41:40 - Bratislav Gašić: Da bi on mogao da potpisuje ova akta kad su sve ostala unapređenja, kad je prijem u-u profesionalnu vojnu službu, kad je sve ostalo, ovaj, u pitanju? Nemam šta da vam odgovorim drugo na jedan... (pauza) vaš politički govor kojim želite da dobijete minut neke svoje političke priče, slave, čega već uopšte mi niste jasni oko svega toga. Hajde ovi koji nisu služili vojsku, valjda ne razumeju sve to, ali barem vas mislim da jeste.

00:42:12 - Miroslav Aleksić: Jesam.

00:42:13 - Bratislav Gašić: Pa jeste. Pa šta je onda problem tu? Pa bravo, bravo! Tako i treba. Tako da mislim da zamena teza sa tom pričom ni u najmanju ruku nije korektna.

00:42:36 - Zdravko Ponoš: Hvala. Gospodine Drecun, ja sam bio začuđen kad sam dobio poziv za ovu sednicu, s obzirom da prošli put nas niste zvali. Svi smo obavešteni da je ta sednica prošla slavno.

00:42:50 - Zdravko Ponoš: Samo da vas obavestim- Nemojte da me prekidate, nemojte da me prekidate. Kad vas budem pitao, onda ćete mi odgovoriti.

00:42:55 - Milovan Drecun: Ne možete vi mene da propitate. To nije bila sednica. Vratiću vam vreme. Znači, nemojte iskrivljeno da tumačite događaje koji su vezani za Odbor.

00:43:02 - Zdravko Ponoš: Što ste Vi nervozni? Što niste popili lek?

00:43:04 - Milovan Drecun: Nisam nervozan. Ajde. Izričem vam opomenu. Izričem vam opomenu Izričem vam opomenu.

00:43:11 - Zdravko Ponoš: Dobro, to sam shvatio. Sad popijte lek i pustite me da govorim.

00:43:14 - Milovan Drecun: Izričem vam i drugu opomenu.

00:43:15 - Zdravko Ponoš: Dobro, mogu da nastavim da govorim?

00:43:16 - Milovan Drecun: Nastavite da diskutujete i govorite samo o onome što je na dnevnom redu.

00:43:20 - Zdravko Ponoš: A vi vodite računa o svom zdravlju, to bi bilo dobro za, za rad ovog, ovog Odbora. U redu je. Možete reći. Dakle, ja mislim da je jako dobro što, što nas niste pozvali na tu sednicu kad vidim kakav je bio rezultat. Samopovređivanje je bilo na maksimumu i ostavili ste sliku koja je baš onakva kao što treba da bude.

00:43:40 - Zdravko Ponoš: To je mnogo efikasnije nego da smo i mi bili na toj sednici. Hvala vam na tome. Naravno, sarkastičan sam, ali efekat je bio odličan. Ništa ja tu ne bih menjao. Takav je bio i sastanak Grupe prijateljstva sa Nemcima.

00:43:52 - Zdravko Ponoš: To je ustvari ispala grupa neprijateljstva. Jako efektno. A, što se tiče ovoga što je ministar Gašić govorio, ministar Gašić jako lepo čita, to svaki put kad dođe na ovu sednicu. To jako lepo izgleda, kao da je završio neke društvene nauke. Vrlo, vrlo to lepo ide.

00:44:11 - Zdravko Ponoš: Međutim, gospodine ministre, kad se dođe do supstance, bilo bi lepo da vi nešto kažete iz glave. Vi ste ministar već treći put ako se dobro sećam, drugi treći, ne znam ni ja. I ja mislim da ste vi jedan od najboljih ministara odbrane koje je SNS iznedrio. Uopšte nije samo sarkastično, ja to stvarno mislim. To ne znači da ste dobar ministar.

00:44:30 - Zdravko Ponoš: Zato i govorim ovo, ali bi bilo lepo da govorite malo iz glave, da pokažete da vladate materijom kad ste već dva puta ponavljali na tom istom poslu. Eh, ono što mene brine zašto ovdje danas nema ponovo načelnika Generalštaba? Što se on plaši da dođe ovde? Koji on problem ima? Je l on ne sme da izađe iz tople prostorije, a da ga Vučić ne drži za ruku?

00:44:51 - Zdravko Ponoš: Ovo je Zakon o vojsci ovde, ovo nije Zakon o VBA, ovo nije zakon o Ministarstvu, ovo nije, ovo je Zakon o vojsci. Ovde danas treba da bude načelnik Generalštaba. Čega se on plaši? Kakve to kadrove birate? Ako se dobro sećam, krajem 2008.

00:45:06 - Zdravko Ponoš: kad, kad sam se sukobio sa Šutanovcem, pozvali su na skupštinski Odbor za odbranu i mene i njega, a on nije smeo da dođe. Ja sam došao. Čeričili su me i ovi iz DS-a koji su me smenjivali i radikali i novonastali naprednjaci. Nisam morao da budem, da se odazovem. Došao sam, branio sam to, a ovi vaši ni tada Šutanovac, ni danas ovaj nemaju ni kliker, ni kičmu da se pojave pred skupštinskim odborom, da brane ono što im je posao.

00:45:35 - Zdravko Ponoš: To dosta govori o njima i o tome kakve kadrove birate. Ono što bih ja voleo od vas da čujem itekako ima veze sa ovim. Pitali smo vas svojevremeno, niste nam odgovorili, eh, da li je Generalštab usput, moje pitanje, naravno, ali vi ste nam dužni da odgovorite da li je, da li je vojska i Generalštab dali stav da im lokacija Generalštaba ne treba? I drugo što ste, što sam vas pitao i na Skupštini nakon što ste govorili o ovom Odboru, to je da je Građevinski fakultet rekao da ne može ta zgrada da se obnovi. To nam dugujete.

00:46:10 - Zdravko Ponoš: To je usput, nema veze s temom. O samom zakonu. Slažem se da ovaj zakon o Vojsci, pre svega o njemu govorim, eh, rešava neka nerešena pitanja i pitanja koja su se iskristalisala sve ove godine, otkad je sprovođena i neuspešno sprovedena profesionalizacija. Neke stvari su okej. Ne želim da, da ih napadam.

00:46:32 - Zdravko Ponoš: Davno je to moglo i trebalo da se uradi. Vi znate da ja od, od, od vremena kad sam bio načelnik Generalštaba, govorim da ne treba brzati sa profesionalizacijom i da sam jedan od onih koji je tvrdio da je ona koja je urađena, urađena traljavo, nekorektno i sad posledice toga imamo. Ovaj zakon pokazuje da sam bio u pravu. To sad i vi sa ovim pokazujete i ovaj zakon ogoljava u stvari stanje stvari u Vojsci. Šta ogoljava?

00:46:56 - Zdravko Ponoš: Ogoljava da je Vojska prazna. To je ono što vi na svim našim sednicama nećete da nam kažete koliko imate vojnika. Znači, za nas, za članove ovog Odbora vi i dalje držite to tajno. Ovaj zakon ogoljava da je Vojska u ogromnom problemu. Ne da ste vi u problemu.

00:47:09 - Zdravko Ponoš: Svi smo mi u problemu zato što je to tako. Druga stvar je koja je očigledna, to se vidi iz ovog zakona, da je odziv katastrofalan. To ne može samo parama da se reši, očigledno. Treća stvar. Ovo što je kolega pomenuo, pokazuje i to da ste vi zapeli sa tim što ste odlučili onako popreko, bez neke detaljne analize oko vraćanja služenja vojnog roka.

00:47:32 - Zdravko Ponoš: Vi ste i dalje u panici, sad sečete uši, krpite šta stignete da to rešite. Ovim zakonom teško ćete to moći da rešite. Evo reću vam zbog čega će to teško da ide. Ovim što, okej, u redu je da ti ljudi konačno imaju neku socijalnu sigurnost, da, da mogu da, da su socijalno zbrinuti, zdravlje i sve ostalo. Sve je to okej.

00:47:51 - Zdravko Ponoš: Pa kako mislite da, šta ćete da rešite s tim što podižete ove starosne granice, da mogu da uđu u tu kategoriju sa trideset pet i da ostanu do pedeset tri? Kako mislite tako da ćete, pa pravite stojeću vojsku? Će da okopavaju kukuruz ili, ili, ili gaje paradajzu u Hasanovu? Šta će ta vojska da radi iz trideset pet godina? Pogledajte šta ostali u svetu rade.

00:48:10 - Zdravko Ponoš: Će onda da potiče za tenkom? Šta će da radi? Pa da ste bar napravili neku kategorizaciju, pa ste rekli u borbenim jedinicama od, od tih do tih godina, u logističkim dužnostima, bilo šta da ste razvrstali, šta ćete sa ovim da uradite? Pa vama ti ljudi treba da ostanu u Vojsci za pedeset tri godine? Pa znate, to je uporedivo sa sportom.

00:48:28 - Zdravko Ponoš: Do kad sportista može da se bavi nekim sportom? Pukovnici vam idu u penziju sa pedeset četiri, generali sa četiri zvezdice sa pedeset-Osam. Običan vojnik da ostane u službi da nosi uniformu. Šta će da radi? Hoće da trči za tenkom?

00:48:43 - Zdravko Ponoš: Šta ste mislili s tim da postignete? Kako će, kako će ta vojska da bude upotrebljiva? Stajaća vojska iz Balkanskih ratova? Samo zato da imate na broju. Do sad ste imali vojsku koja je bila vojska za parade i sahrane, a sad ćete imati vojsku koja je samo za slikanje gde možete da pokažete da imate brojku.

00:48:59 - Zdravko Ponoš: Konačno da ne krećete tu brojku. Ništa s ovim nećete da rešite ljudi, ništa nećete da rešite. I konačno, hoćete da primate u vojsku ljude koji imaju osnovnu školu? Ne pričamo o pedeset prvoj, pedeset petoj godine, par godina posle Drugog svetskog rata. Pričamo o kraju prvog kvartala dvadeset prvog veka.

00:49:18 - Zdravko Ponoš: Vi 'oćete polupismen svet da dovodite u vojsku. Kol'ko vam treba ljudi sa tim obrazovanjem? Zašto su oni upotrebljivi? Šta će s njima da uradite? Je l' vidite vi u šta posežete?

00:49:27 - Zdravko Ponoš: Pa vidite zašto ste posegli da vam čuva državu u ovim šatorima preko. Glavna kvalifikacija što su kriminalci. Sva sreća, nadam se da ovde nećete, jer kriminalcima ovo nisu dovoljno velike plate i nije im dovoljno da ih lečite na VMA. Sa ovim starosnim kategorijama vi ćete opteretiti taj zdravstveni vojni sistem. Više će imati fizijatri posla nego, nego neko drugi kad uvedete to u vojsku.

00:49:55 - Zdravko Ponoš: Zašto je hitno ovaj zakon? Petnaest godina ovo ne valja, petnaest godina ovo ne valja, svima je jasno. Ja sam pričao da ne valja kako je počelo. Od tada i kad sam izašao, pričao sam šta ne valja. Zato sam se, između ostalog, sudario sa Šutanovcem.

00:50:08 - Zdravko Ponoš: Ja sam branio vojsku, on je branio to što je branio. Vi nastavljate njegova njegova dela. Nije ni čudo što ste sad u istoj ekipi. Petnaest godina i sada vam je hitno danas za sutra. U petak smo dobili ovaj materijal da dođemo danas ovde da razgovaramo i onda Drecun ovde drži slovo ko šta o čemu može da priča.

00:50:26 - Zdravko Ponoš: Kako je sada odjednom hitno? Jeste juče uočili problem? Šta ste radili? Vi ste na vlasti već koliko, trinaest godina. Na kraju, ovo što se, što se, što se vrti sad kao glavna tema u javnosti, komandovanje vojskom u skladu sa odlukama predsednika.

00:50:44 - Zdravko Ponoš: Ja imam malo drugačije mišljenje nego većina kolega koja i opozicione javnosti intelektualne i medijske koja govori o ovome. Ja iskreno ne mislim da je ovo Vučić smislio. Ne verujem da je to njemu palo na pamet. Ja njega dva puta sam ga sreo u životu na par minuta. Ja mislim da to njemu ne bi palo na pamet.

00:51:01 - Zdravko Ponoš: Moj utisak je da je on čovek kome nije važno šta piše u zakonu. On tera po svome. Ovo ste smislili vi iz vojske. Ovo je Mojsilović smislio da bi imao pokriće kad mu Vučić naredi nešto što možda bude problematično, da ima pisani trag, da ima odluku i da ima po zakonska utemeljenja, da je morao to da uradi. Znate našta me to podseća?

00:51:22 - Zdravko Ponoš: Podseća me na jednog načelnika generalštaba koji je krajem ratova u kojima je vodio našu vojsku počeo da piše odluke i rešenja i naređenja da se poštuje humanitarno pravo, zakoni, pravila, običaji rata. Tada je počeo to da piše i antidatira. Kad je video da će šef da mu završi u nekom Hagu, a onda da on ne bi završio u tom Hagu, na kraju su završili obojica. I sad Mojsilović i ekipa oko njega, zato što vide da im je šef otišao na kvasinu, što narod kaže, i sve čudnije stvari traži i naređuje. Oni su dosta to izvršavali.

00:51:54 - Zdravko Ponoš: Sad bi hteli da to bude po zakonu da oni ne budu krivi sutra, da samo on bude iza rešetaka, a ne oni. Ovo pokazuje odnos uzajamnog poverenja između Vučića i vrha vojnog. Niko tu nikome ne veruje niti ikoga poštuje. Vučić provodi više vremena na Kolegijumu u Informeru nego na Kolegijumu načelnika Generalštaba, a vojni vrh piše izmene zakona koje Vučić nije ni video, s kojim 'oće da se pokrije kad budu morali da urade nešto što im on naredi da kaže šefu, izvini, šarni ovo, pa da onda imam pokriće. Samo nastavite tako da radite.

00:52:24 - Zdravko Ponoš: Ja vam ne bi smetao. Radite na svoju štetu. S te strane vam ne bi smetao. Očajno je to što radite na štetu vojske i ove države. Uopšte mi nije krivo generala koji sede ovde i koji nisu ovde i koji su to sebi dozvolili.

00:52:38 - Zdravko Ponoš: Žao mi je onih mlađih oficira koje na ovaj način maltretirate i koji ne mogu tek tako da...ovi koji imaju par zvezdica na ramenu ne znam šta čekaju, zašto trpaju ovo? To je sramota. Hvala. Može još jedna opomena.

00:53:00 - Milovan Drecun: (pauza od osam sekundi) Ja ne znam da l' sam dobro razumeo jer vi to pozivete oficire da urade nešto što je nezakonito.

00:53:05 - Zdravko Ponoš: Ne možete vi to da razumete.

00:53:29 - Bratislav Gašić: (zvukovi iz pozadine) Mogu li da vas pitam nešto iz glave, a da ne bude preterano lično?

00:53:59 - Bratislav Gašić: Imate li malo oficirske časti u sebi posle toliko godina- (pauza od tri sekunde) -i primanja penzije od strane vojske Srbije i ove države, pa da sve ovo što ste rekli nabrojite bez imalo stida. Da li imate? Jel ste sad to pročitali ili je to iz glave? Ne, ovo vas pitam iz glave. Pa vodim računa-- ja vas nisam prekidao.- Ja vas nisam vređao.

00:54:24 - Bratislav Gašić: Ja vas samo pitam da li imate malo oficirske časti? Ma ne želim od vas odgovor. Što pitate?

00:54:37 - Bratislav Gašić: Druga stvar, molim vas. Molim vas da ne vređate načelnika Generalštaba Vojske Srbije, jednog izuzetnog oficira, jednog (pauza) velikog čoveka. (pauza) Ja razumem da vi imate kompleks od tog čoveka i znam i zašto, ali vas molim da o načelniku Generalštaba ne pričate na način kako ste to uradili u vašem uvodnom obraćanju. Sve ono što ste vi zajedno sa vašim predsednikom Tadićem tada, je i danas na snazi. Zato vas pitam da li možete, a znate da su sva ova naređenja, sve ove potpisane odluke još, još iz vremena Borisa Tadića. Kad me pitate zašto od trideset pete?

00:55:37 - Bratislav Gašić: Pa mi imamo aktivne vojnike po ugovoru u ovom trenutku, pa ne mogu da ih diskriminišem. U jednom trenutku ste u ovoj istoj Skupštini napadali. Zašto? Zašto godine? A sada vam to smeta.

00:55:52 - Bratislav Gašić: Pa dajte ljudi, odredite se šta želite, jedno ili drugo. Mi imamo aktivne vojnike po ugovoru kojima mora da damo isto pravo. Ne možemo da kažemo evo danas za vas, za nove koje primimo važi, a za vas ne važi, a ti ljudi već koriste jedan, dva, treći ugovor. Upravo da ne bi došlo do diskriminacije i aktivnog sastava. Ova sednica je otvorena za javnost.

00:56:21 - Bratislav Gašić: Ne znam kako mi tražite da vam onda kažem određene stvari koje su pod (pauza) strogo poverljive ili vojnom tajnom. Zašto to tražite sada, sem ako ne želite pokvareno da, da, da izvučete nešto od mene? Nemate razlog da time sami kažete, treći put sam ministar odbrane. Poraslo dete, naučilo dete nešto, šta vam je? (pauza do 15 sek) Zašto čekamo da se trinaest godina novi zakon?

00:56:59 - Bratislav Gašić: (pauza) Prosto, spremamo novi zakon o Vojsci Srbije koji će u kompletu biti promenjen da možemo ponovo ono što ste vi 2011. godine uradili i bitno uticali na, na zdravlje ove nacije da vratimo i onda u kontekstu toga ovde je samo promena koju smo želeli da izvršimo da bi mogli već od prvog januara vojnicima po ugovoru da omogućimo da stiču ugovore za stalno u Vojsci Srbije. Ja imam puno poverenje u te ljude koji i dan danas rade, koje vr-vrlo predano izvršavaju svoje zadatke i to što vi kažete vojska, takođe još jedna uvreda za Vojsku Srbije. Uvreda za narod Srbije koji najveće poverenje pokazuje upravo prema Vojsci Srbije i to možete da vidite iz svakog istraživanja. Kako ste rekli za sahrane i parade?

00:57:54 - Bratislav Gašić: Da, za razliku od hrvatskog mimohoda, ja sam preponosan na srpsku paradu Snagu jedinstva, gde smo čitavom svetu pokazali sve ono što je bilo do 2012. godine uništeno, da smo ponovo vratili nazad i da imamo čime da se ponosimo, ne preteći bilo kome već davati nadu svom narodu da može da ga od svih u sve tri misije naše odbranimo adekvatno i onako kako naš narod i očekuje od Vojske Srbije. Vrlo sam ponosan n-n-na to i vrlo ponosan da sam kao ministar odbrane imao dva puta priliku da organizujem vojnu paradu. Eto, i ovo sam vam rekao iz glave. A što se tiče Generalštaba, imali ste sednicu, posebnu sednicu Skupštine na kojoj ste raspravili to.

00:58:46 - Bratislav Gašić: Imali ste pravo da pitate, da čujete, da vam se pokaže sve. Ko vam je branio da tad sve to pitate? Prema tome, to nije tema ove sednice, neću ni jednom odgovarati. I još jedna stvar. Kako ste, pa jel vama Tadić 2008.

00:59:00 - Bratislav Gašić: godine kao tada vrhovni komandant vas smeni sa mesta načelnika? Je l' tako bilo?

00:59:08 - Bratislav Gašić: Decembar mesec, drugi decembar dvijehiljade- Ponosan sam na to.

00:59:09 - Bratislav Gašić: Ponosni ste?

00:59:13 - Bratislav Gašić: Slažem se. Bravo. Samo vojska. I još jedna stvar vas, molim vas da generale na taj način barem imajte prema svojim kolegama makar malo ovaj obzira da ih na taj način ne pozivate na, na takve stvari kao što ste podsvesno mislili. Neće to da se desi.

00:59:36 - Bratislav Gašić: (pauza do 15 sek) Dobri ljudi kojima je patriotizam i Srbija na prvom mestu. Hvala.

00:59:59 - Zoran Dragišić: (aplausa) Zahvaljujem gospodine predsedniče. Uvaženi gospodine ministre, uvaženi generali, oficiri, poštovane koleginice i kolege narodni poslanici, mislim da imamo pred sobom tri veoma važna zakona koje bismo trebali da usvojimo, jer ova tri zakona, kako ih ja vidim, stvaraju uslove za dodatno jačanje i popunu Vojske Srbije. Svakako da je Zakon o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju vojnih osiguranika, eh, treba da stvori uslove za bolju zdravstvenu zaštitu ljudi koji su trenutno u Vojsci Srbije, ali i da stvori uslove da one koji će eh,Doći u Vojsku Srbije prema ovom, uhm, predlogu, uhm, Zakona o izmenama i dopunama zakonama-Zakona o Vojsci Srbije, za koji ja, uhm, uhm, smatram da je veoma dobro rešenje koje treba da doprinese, uhm, popuni Vojske Srbije. Uhm, ne samo što će, uhm, omogućiti da postojeći vojnici po ugovoru koji su trenutno na službi u Vojsci Srbije dobiju ono što im po pravdi pripada, a sada im pripada, pripadaće im i po zakonu kada budemo taj zakon usvojili. Mislim da će ovo biti motivacija i za nove ljude da se prijave u Vojsku Srbije, da se prijave za profesionalnu, uhm, službu u Vojsci Srbije i to je ono što svakako može samo doprineti, uhm, jačanju i popu-dopopunjavanju Vojske Srbije.

01:01:36 - Zoran Dragišić: Što se tiče interesa, uhm, za Vojsku Srbije, pokazuje se da smo u prethodnom upisnom roku imali, uhm, značajno interesovanje za studije na vojnim akademijama, za vojnu gimnaziju, za srednje vojne škole, što ukazuje na to da, uhm, među mladim ljudima, na sreću, postoji interesovanje za, uhm, vojni poziv. Uhm, Zakon o vojnom obrazovanju je, po mom mišljenju, dobro urađen, pre svega zbog toga što je objedinio, uhm, sve nivoe vojnog obrazovanja od srednjih vojnih škola, vojnih gimnazija, uhm, do Univerziteta odbrane, poslediplomskog usavršavanja i što je uključena Škola nacionalne odbrane, dakle, uhm, u jedan, sve je da kažem, uhm, definisano jednim zakonom i onoliko koliko sam, uhm, uhm, uhm, uspeo pažljivo da iščitam ovaj zakon, on je u velikoj meri, uhm, usklađen sa, uhm, zakon-- sa celokupnim obrazovnim sistemom Republike Srbije, što je veoma važno iz nekoliko razloga. Pre svega, pošto imamo fluktuaciju kadrova iz vojske u civilni sektor i obrnuto, pogotovo što se ovim Zakonom o izmenama i dopunama, uhm, uhm, Zakona o vojsci stvaraju uslovi da se potpisuju ugovori na tri godine. Dakle, uhm, to otvara mogućnost da mnogi stručnjaci koje vojska ne školuje, a koji su joj potrebni, ja pre svega, tu čini mi se da je glavna ideja bila da se obezbede kadrovi za tačno određene situacije koji imaju, uhm, uglavnom završeno visoko obrazovanje i da, uhm, uhm, imamo i tu mogućnost da se kroz, uhm, uhm, da se stvori ta sinergija između civilnog i vojnog sistema obrazovanja. Pri tom treba imati u vidu da mi imamo vojno obrazovanje od 1850.

01:03:37 - Zoran Dragišić: godine. Dakle, imamo zaista veliku tradiciju vojnog obrazovanja, na šta zaista možemo biti ponosni. Malo zemalja na svetu može da se podiči da toliko dugo ima razvijen sistem vojnog obrazovanja i kada pogledamo kroz istoriju, videćemo da, uhm, je Srbija zapravo bitke koje je dobijala u oslobodilačkim ratovima uglavnom dobijala ne zato što je bila superiorna brojčano ili tehnički, nego je dobijala zato što je imala genijalne vojskovođe. Dakle, ne treba zaboraviti da i Stepa Stepanović i Živoin Mišić i Radomir Putnik i sve druge srpske vojskovođe su, uhm, proizvod našeg sistema vojnog obrazovanja i mislim da u tom smislu treba, uhm, nastaviti razvijanje. Pre svega, jer je vojno obrazovanje izvor kadrova koje Vojska Srbije treba da dobije i to su te mlade generacije na koje možemo računati da će, uhm, biti nosilac, uhm, odbrane Republike Srbije.

01:04:42 - Zoran Dragišić: Uhm, što se tiče primedbi koje su se čule na Zakon o vojsci i o tome da se, uhm, da je to ne znam maltene zakon o Aleksandru Vučiću ili Zakon o Milanu Mojsiloviću. Mislim da to apsolutno, ako ćemo tumačiti, uhm, uhm, da ima, hvala Bogu, ovde pravnika koji znaju kako se tumače zakoni i ako ih tumačimo sistemski, videćemo da, ova izmena i dopuna, koja je predmet tolikih kritika, zapravo je samo popunjavanje određene pravne praznine koja je do sada postojala, preciziranje, uhm, uhm, koje je bilo neophodno i ni na koji način se ovom odredbom ne šire ovlašćenja predsednika Republike koja on već nema po Ustavu i koja već nema prema Zakonu o vojsci i prema nekim drugim zakonima, dakle, koja, koji daju vrlo široka ovlašćenja predsedniku Republike u komandovanju vojskom. Dakle, ono što se priča o vrhovnom komandovanju i tako dalje, nijednom rečenicom se nigde ne spominje vrhovno komandovanje. Ali ovde ima ljudi koji se u to razumeju bolje nego ja, pa bi mogli da objasne malo o tome koji su to akti vrhovnog komandovanja. Dakle, komandovanje vojskom, uhm, upotreba vojske, uhm, uhm, utvrđivanje sistema rukovođenja i komandovanja u vojsci.

01:06:09 - Zoran Dragišić: Dakle, sve bi se to moglo smatrati postavljanje, ovaj, odnosno unapređenje oficira za koje je predviđen čin generala i tako dalje. Uhm, to su sve, uhm, uhm, nadležnosti koje pripadaju predsedniku Republike i ono što je važno, što je i ministar pomenuo, Aleksandar Vučić neće još dugo biti predsednik Republike. Dakle, u dogledno vreme na to mesto doći će neko drugi. Uhm, Milan Mojsilović, general, će u dogledno vreme otići u penziju. On je moj ispisnik i sve će to, da kažem, nisu ovo zakoni koji se pišu ad hominem, koji se pišu za određene ljude.

01:06:47 - Zoran Dragišić: Ovo su zakoni koji se pišu za sistem odbrane i koji se pišu za sistem nacionalne bezbednosti, tako da lično mislim da su ovo-- da imamo pred sobom tri dobra predloga zakona i ja ću ih-Naravno, na plenarnoj sednici podržati. Glasaću za njih i predlažem i drugim kolegama i koleginicama da to učine. Zahvaljujem se.

01:07:27 - Bratislav Gašić: Veliko hvala, profesoru Dragišiću. Veliko hvala, a uzeću samo za kratko sebi da još jednom da pročitam sve ovo što ste vi pitali, zašto i šta sada? Znači, 2008. godine Naredba o upotrebi Vojske Srbije od dvadeset drugog drugog dve hiljade osme godine na snazi. Odluku o usvajanju Plana upotrebe Vojske Srbije od šestog trećeg dve hiljade osme godine na snazi još uvek.

01:07:56 - Bratislav Gašić: Odluku o osnovama mirnodopske i ratne organizacije Vojske Srbije od dvaest i šestog trećeg dve hiljade osme godine na snazi sve potpisao Boris Tadić. Odluku o određivanju rodova iz službe Vojske Srbije trideset sedam kroz nula osam Službeni vojni list na snazi. Pravilo o vojnoj disciplini broj dvadeset dva od nula osam na snazi. Pravilo upotrebi Vojske Srbije na snazi. Plan o upotrebi Vojske Srbije.

01:08:23 - Bratislav Gašić: Odluku o usvajanju Plana mobilizacije Vojske Srbije s-na snazi sve iz dve hiljade osme godine. Ništa menjano nije. Dve hiljade devete Pravilo o grbu Vojske Srbije, vojnim zastavama, vojnim odlikama i drugim simbolima i obeležja Vojske Srbije. Službeni vojni list tridjeset dva nula devet i osamnaest iz dve hiljade jedanaeste godine na snazi. Dve hiljade desete godine Odluku o usvajanju doktrine Vojske Srbije tri crtica dva od dvadeset petog drugog dve hiljade desete godine odluku o upućivanju pripadnika Vojske Srbije u multinacionalne operacije u dve hiljade desetoj godini osam i sedmi.

01:08:55 - Bratislav Gašić: Ajde to sad, to se menja svake godine zato što imamo i nove, nove mirovne misije. Dve hiljade jedanaeste godine odluku o osnovama razvoja i opremanja Vojske Srbije dvadeset dva crtica tri od dvadesetog drugog dve hiljade jedanaeste godine na snazi Odluku o usvajanju izmena doktrine Vojske Srbije sto dvanaest crtica tri od trinaestog petog dve hiljade jedanaeste godine na snazi i odluku o upućivanju opet multinacionalne operacije iz te godine. (pauza od četiri sekunde) Ništa promenjeno nije. Ništa. Hvala vam.

01:09:33 - Milovan Drecun: (pauza od pet sekundi) Nema više prijavljenih zaključujem diskusiju i prelazimo na odlučivanje.

01:09:51 - Milovan Drecun: (pauza od pet sekundi) Kolega Kovač Umiter.

01:09:56 - Mitar Kovač: (pauza od četiri sekunde) Hvala predsedavajući gospodine ministre, poštovani generali, oficiri, dame i gospodo. Pokušaću ja u kraćem periodu da iskažem neka osnovna zapažanja. Prvo oko izmena Predloga zakona o Vojsci. Iako su neke primedbe već rečene, ja ću ih iskazat na svoj način. Prva primedba odnosi se na osnovno obrazovanje u stavu četiri.

01:10:28 - Mitar Kovač: Član, dakle jedan stav četiri da profesionalni vojnik može biti primljen u službu sa osnovnim obrazovanjem. Mislim da (pauza od dvije sekunde) to treba izbaciti imajući u vidu sve ono šta vojska danas ima, pa neko će reći pa pešadinac i ne treba mu neko veće znanje. Pa nije tako. Znamo sve sa čime je danas pešadinac opremljen, da je i pešadinac danas često u ulozi da puca i borbene i osmatračke i izviđačke dronove, a da ne govorimo o sistemu oružja koje lično vojnik ima po modelu dvadeset jedan našem, pa i suviše da čovjek sa osnovnim obrazovanjem može baš to olako shvatiti. Sledeće, član dva.

01:11:22 - Mitar Kovač: Ne mislim da je potrebna uopšte bila izmena oko načelnika generalštaba Vojske Srbije da komanduje Vojskom Srbije. On suštinski ne komanduje vojskom, on nije komandant, on je načelnik. Nigdje u svijetu načelnik izvorno ne komanduje. On može da na osnovu akata pretpostavljenog komandira, znači to je izvršno komandovanje. I s te strane da ne bi ulazio u terminologiju i teoriju tog pojma, onda nije isključeno da mu se promeni i naziv ako se već ovlašćuje da komanduje, onda nije načelnik.

01:12:05 - Mitar Kovač: I ne bih posebno dalje trošio vrijeme. Mislim da je to jasno i nije mi meni jasno šta se željelo s ovom promjenom postići jer je prethodna formulacija sasvim dovoljno okvirna i jasna i za njega i za počinjene komadante komandire u skladu sa zakonom i odlukama pretpostavljeno. Sledeće član četiri oko starosne granice trideset i pet godina mislim da je to zaista problem, biće problem organizacije vojske. Ja ne kažem da se evo i u duhu s ovim izmenama čovek od trideset pet godina moći će mu se produžiti služenje, ali ne nikako sa trideset pet godina da se tek prima u sistem. To ne znam.

01:12:58 - Mitar Kovač: Evo, pokušat ću do zasedanja da vidim kako je to u drugim vojskama, ali generalno primati nekoga u vojsku sa toliko godina.Je nedopustivo. Uzmimo da je i služio vojni rok na ovaj ili onaj način. Prošlo je preko deset godina otkada je služio vojni rok. Dakle, predlažem da ostane stara formulacija, a ja iskreno sam mišljenja da treba biti restriktivan pri sklapanju početnog ugovora. Makar čovek, eto to je bila zadnja granica do trideset godina realno je do dvadeset pet kad uđe u sistem da komotno može biti u borbenim jedinicama još nekih deset, petnaest godina.

01:13:46 - Mitar Kovač: Ovako mi dobijamo srednjovečnog čoveka kao profesionalnog vojnika. On može raditi u nekim logističkim jedinicama, ali u borbenim sastavima ne može. Sledeće, član četrdeset šest stav jedan. Prevođenje iz jednog roda u drugi ili roda u službu i obratno. I dole se govori da o tome treba da se da mišljenje ili da ima odgovarajuću stručnu spremu.

01:14:23 - Mitar Kovač: Ako iz roda prelazi u rod, ne znam ko će mu dati taj sertifikat da može iz pešadije preći u oklopne jedinice ili iz OMOJ u PVO ili obratno ili neke intendantske službe u geodetsku. Neko će reći pa ima završen fakultet u civilu. To za neke stvari može, ali iz roda u rod vrlo teško. Ne možemo nigde dobiti pravi sertifikat van vojske za tako nešto. Nije sporna odredba koja se tiče komandovanja.

01:15:01 - Mitar Kovač: Mislim da je na ovaj način malo, možda bilo pristrasnog govora. Oduvijek je predsjednik i u većini država i vojski sveta komandovao vojskom i nije tu sporna uloga predsjednika Vlade niti ministra, ali ovdje je izbačen pojam kod načelnika Generalštaba rukovođenja, a njegov mirnodopsn-ki odnos jeste komandovanje u miru u odnosu na počinje i rukovođenje u odnosu na članove Generalštaba. Što se tiče Zakona o vojnom zdravstvu ne bih ulazio u detalje. Naravno, nije bilo ni vremena da se tome posveti pažnja. Dobro je što je to konačno objedinjeno na jednom mestu.

01:15:49 - Mitar Kovač: Meni samo čini problem onaj deo koji se tiče članova koji se odnosi na organizaciju vojnog zdravstva, jer znamo da organizacija celog sistema odbrane vojske, pa i svih podsistema vezanih za Ministarstvo odbrane, realizuje se kroz druga planska dokumenta, pre svega kroz dugoročni i srednjoročni plan razvoja, a onda naravno i kroz plan organizacije ili organizacionih promena. Možda je trebalo zadržati naravno neke članove, ali ne pod naslovom Organizacija sistema vojnog zdravstva. To ispada, ako je regulisano u zakonu da se neće moći menjati ovim planskim dokumentima, a sistem odbrane i vojske jesu živ organizam i naravno da zakon ne bi u ovom delu trebao da bude prepreka za to. Što se tiče obrazovanja, da, dobro je što po prvi put ne teramo ljude iz Vojne akademije sa zvanjima stek- koja su stekli u sistemu vojno školstva sa pedeset četiri, pet godina. I to nije njihov bio lični problem, jer su brzo bili prepoznati na tržištu, nalazili posao.

01:17:07 - Mitar Kovač: Jedino na takav način bi svaki fakultet u civilstvu propao da tako se oslobađa svog kadra koji tek ima pred sobom desetak godina da da u nastavi. On se tera iz sistema vojnog školstva i konačno, eto, sazrela je ta mogućnost naravno, onih koji su potrebni sistemu da se zadrže u sistemu vojnog školstva. Ono zbog čega sam ja pomalo nespokojan, a vezano za sistem vojnog školstva, što se olako pomeri univerzitet da bi se predislocirala vojna obaveštenja, vojnobezbednosna agencija, a ovdje vojska za celo ovo vreme, a dva puta sam postavljao poslanička pitanja, nema odgovora na to da li joj ovaj kompleks treba ili ne treba, a nemaju posebno dve službe koje su napustile stari generalštab, kamenu zgradu Generalštaba. Mislim da u odnosu na ono vreme današnje neće nam to služiti na čast, a neki danas izlažu i u medije, pa kažu niko nije poginuo u Ministarstvu i Generalštabu. Jeste poginuo ispred na ulici ispred Ministarstva i Generalštaba.

01:18:27 - Mitar Kovač: I da nije poginuo, mislim da su to razaranja te vrste i jedna sramota po naciju po državu da im dozvolimo da se usele na tom mjestu. Evo toliko hvala.

01:18:52 - Bratislav Gašić: (pauza od devet minuta, slika se vidi na ekranu) Gospodine Kovač. Hvala na korektnosti. Iz vas govori i oficirska čast i da ste jedno vreme bili i u nekom prethodnom mom mandatu jedan od mojih saradnika. I naravno da ne možete da prenapregnete i da kao i drugi vršite zamenu teza i da tražite neke jeftine političke poene.Pričajući o nečemu što nije ni suština ovog zakona. Ali ponovo jednu stvar moram da vas upozorim.

01:19:21 - Bratislav Gašić: Ovo je stari zakon, član devet, koji kaže: „Profesionalni vojnik je lice koje ima najmanje osnovno obrazovanje, koje je odslužilo vojni rok pod oružjem ili na drugi način vojno obučeno i koje je u radnom odnosu na određeno vreme radi obavljanja vojnih dužnosti." Pa to ste i vi doneli i prethodni režim je doneo, a mi ga nismo promenili. Ali- Ne, ne kažem vama, kažem onima koji me danas ovde napadaju i pitaju za to isto, što ga niste trinaest godina promenili. Toliko su i bahati i bezobrazni da me danas pitaju: „Što niste to promenili pre trinaest godina?" A oni se nisu setili da su pre trinaest godina, mi smo sad to ubacili, ispustili čitav jedan čin kapetana prve klase.

01:20:12 - Bratislav Gašić: Nigde ne postoji, a mi ga imamo u našoj vojsci. U tom zakonu, pa i sada to ispravljamo, ispravljamo. Evo ga stari zakon. Šta kaže? Šta je načelnik generalštaba, šta treba i šta vrši?

01:20:31 - Bratislav Gašić: Šta je po novome samo? Evo ga odluka, a ovo je odgovor i za profesora Dragišića. Odluku o usvajanju plana upotrebe Vojske Srbije šezdeset i treći. Usvaja se pravilo upotrebe Vojske Srbije. Sprovođenje pravila upotrebe u skladu sa direktivom o upotrebi ne objavljujete u službenom vojnom listu i stupa na snagu odmah.

01:20:50 - Bratislav Gašić: Predsednik Boris Tadić, koji isto kaže, ja komandujem srpskom vojskom, što je u slučaju generala Ponoša i sproveo. On kaže da je njemu za ponos, ovaj kaže da je njemu za ponos. Znači, samo pokušaj da skrenemo pažnju sa onoga što nam je jako bitno. Da građani Srbije, da profesionalni, to jest da pripadnici Vojske Srbije po ugovoru napokon ovim zakonom dobijaju da mogu da imaju sigurnost i da posle trećeg ugovora ne moraju na ulicu sa četrdeset i jednom, dve godine i da jure posao u tim godinama, već mogu da sačekaju penziju u Vojsci Srbije. E zato i jeste ovo kad kažete iz roda u rod.

01:21:39 - Bratislav Gašić: Upravo da bi pratili i savremene trendove, nove načine ratovanja koji su prisutni, vidite ih i sami, da ti ljudi mogu da pređu u neke druge jedinice. Sa više godina. I da naravno, imaju i obezbeđeno zdravstveno osiguranje i da imaju obezbeđeno sve što do sada nisu imali. Ja sam ponosan na to da posle toliko godina im omogućavamo tako nešto. Ne radi se tu o popuni vojske, ne radi se tu, radi se o jednom ljudskom elementu koji smo sagledali na pravi način i želimo da oni od prvog januara mogu da uživaju to pravo.

01:22:25 - Bratislav Gašić: Drugo, samo jednu stvar vam zameram. Niko nije napustio ništa. To što ste malopre rekli da su dve agencije napustile. Ne. Niko ništa nije napustio.

01:22:39 - Bratislav Gašić: Nemojte takve informacije da dajete. Molim vas. U toj zgradi sam ja juče primio delegaciju. U toj zgradi rade i jedna i druga agencija u osamnaest spratova kule Radi Ministarstvo odbrane. Samo takve informacije nemojte da dajete.

01:22:56 - Bratislav Gašić: Hvala.

01:23:29 - Milovan Drecun: (pauza od devet minuta, gledanje) Ja sam gledao da bih vam nadoknadio pola minute, minut.

01:23:43 - Milovan Drecun: Preko deset minuta ste govorili- (pauza od jedanaest sekundi, priča između govornika i mikrofona) Ajde pet sekundi.

01:23:46 - Zdravko Ponoš: Ministar Gašić je rekao da smo mi ispustili u to vreme jedan čin. Eh, nismo ga ispustili, gospodine Gašić do sada. Mi smo ga ukinuli svesno. Čin kapetana prva klasa je ukinut da bi se poravnali po, po, po NATO standardima. Isto tako smo ukinuli neke garnizone.

01:24:01 - Zdravko Ponoš: Nismo ih ispustili zato što je to bilo operativno racionalno. Vi ste vratili i jedno i drugo iz populističkih razloga. Hvala.

01:24:08 - Bratislav Gašić: Mogu li ja pet sekundi?

01:24:09 - Milovan Drecun: Hajte vi pet- Bilo je više od pet, ali nisam se prijavio.

01:24:13 - Bratislav Gašić: Veliko hvala.

01:24:13 - Milovan Drecun: Sačekajte. E, nešto sporo reaguje.

01:24:17 - Bratislav Gašić: Veliko vam hvala. Sad ste rekli upravo ono što ja tvrdim unazad godinama. Po NATO standardima. I to je najbitnije bilo. I najbitnije mišljenje je to bilo.

01:24:32 - Bratislav Gašić: Hvala.

01:24:37 - Milovan Drecun: (zvuk mikrofona) Zaključujem diskusiju i prelazimo na odlučivanje. Stavljam na glasanje Predlog zakona o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju vojnih osiguranika koji je podnela Vlada u načelu. Molim vas da se izjasnimo. (kašalj) Konstatujem da je sa deset glasova za Odbor odlučio da predloži Narodnoj skupštini da prihvati ovaj Predlog zakona u načelu. Stavljam na glasanje Predlog zakona o vojnom obrazovanju koji je podnela Vlada u načelu.

01:25:07 - Milovan Drecun: Molim vas da se izjasnimo. (pauza) Konstatujem da je sa devet glasova za Odbor odlučio da predloži Narodnoj skupštini da prihvati ovaj Predlog zakona u načelu. Stavljam na glasanje Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Vojsci Srbije koji je podnela Vlada u načelu. Molim vas da se izjasnimo. (pauza) Konstatujem da je sa devet glasova za Odbor odlučio da predloži Narodnoj skupštini da prihvati ovaj Predlog zakona u načelu.

01:25:46 - Milovan Drecun: Pošto smo se izjasnili o svim predlozima zakona, predlažem da za izvestioca Odbora na sednici Narodne skupštine po svim razmotrenim predlozima odredimo Darka Jovanovića, zamenika predsednika Odbora. Ima li primedbi na ovaj predlog? Nema, ukoliko ne stavljam na glasanje Predlog za određivanje izvestioca Odbora. (pauza) Konstatujem da je sa devet glasova za, za izvestioca Odbora na sednici Narodne skupštine određen zamenik predsednika Odbora Darko Jovanović. Zaključujem sedamnesetu sednicu Odbora.

01:26:20 - Milovan Drecun: Zahvaljujem se svima na saradnji i želim vam prijatan ostatak dana.

Snimak sednice

NAPOMENA: Transkript sednice odbora generisan je pomoću softvera za automatsko prepoznavanje govora. Uloženi su značajni napori da se osigura tačnost, ali se mogu javiti manje netačnosti. Za potpuno pouzdani pregled koristite video zapis sa sednice.

Poslednji put ažurirano: 12.12.2025, 08:59