UČESTVUJU U RASPRAVI:
Milica Nikolić, predsednica Odbora, Srpska napredna stranka, ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane, vladajuća većina
Branko Pavlović, zamenik člana Odbora, MI - GLAS IZ NARODA, opozicija
Uroš Đokić, član Odbora, Narodni pokret Srbije - Novo lice Srbije, opozicija
Slobodan Petrović, član Odbora, SRBIJA CENTAR - SRCE, opozicija
Tatjana Pašić, članica Odbora, Stranka slobode i pravde, opozicija
Risto Kostov, član Odbora, PUPS - solidarnost i pravda, vladajuća većina
TRANSKRIPT:
00:00:02 - Milica Nikolić: Dobar dan, poštovani članovi i zamenici članova odbora, narodni poslanici, otvaram sednu sednicu odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo. Sednici prisustvuje 14 članova i zamenika članova odbora, te konstatujem da postoji kvorum potreban za rad i odlučivanje. Sad je za sednicu sa predlogom dnevnog reda poslat vam je na mejl i unet u sistem elektronskog parlamenta. Da li ima neko predlog za izmenu i dopunu dnevnog reda? Ukoliko ne, predlažem da odbor na osnovu člana 76 poslovnika obavi zajednički načelni pretres.
00:00:54 - Milica Nikolić: Po svim tačkama dnevnog reda i molim vas da se za ovaj predlog izjasnite. Izvinjavamo se zbog problema u sistemu, moraćemo da se izjasnimo rukom. Ko je za? SEDZ? Protiv?
00:01:35 - Milica Nikolić: Uzdržani? Konstatujem da je ovaj predlog usvojen sa 10 glasova za, 1 protiv i 4 uzdržana. Stavljam na glasanje predloženi dnevni red i molim vas da se izjasnite. Sada glasamo po dnevnom redu. Zaključujem glasanje.
00:02:14 - Milica Nikolić: Konstatujem da je sa 11 glasova za, PS protiv, uzdržano dva, od ukupno 15, da je odbor utvrdio dnevni red. Obaveštavam vas ujedno da je saziv za sednicu odbora dostavljen u subotu, 20. jula 2024. godine, odnosno u roku kraćem tri dana pre održavanja sednice odbora, imajući u vidu potrebu da se odbor blagovremeno sastane i podnese izveštaje Narodnoj skupštini.
00:02:43 - Milica Nikolić: Pre nego što pređemo na rad po utvrđenom dnevnom redu, želim da pozdravim prisutne predstavnike nadležnih ministarstava. Iz Ministarstva prosvete Aleksandar Jović, pomoćnik ministra za međunarodnu saradnju i evropske integracije. Ministarstvo kulture Stanko Blagojević, pomoćnik ministra za međunarodnu saradnju i evropske integracije u oblasti kulture. Jelena Bratonožić, savetnik.
00:03:10 - Milica Nikolić: Iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandra Sokranijević, državni sekretar, Mihajlo Mišić, državni sekretar. Iz Ministarstva spoljnih poslova Nebojša Vušurović, načelnik odeljenja za viznu politiku. Iz Ministarstva za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog Stana Božović, državna sekretarka, Aleksandra Rašković, šefica kabineta, Sanja Atanasković-Opačić, sektor za međunarodnu saradnju i evropske integracije. Iz Ministarstva finansija Verica Ignjatović, pomoćnik ministra u sektoru za međunarodnu saradnju i evropske integracije, Dragan Babić, uprava za javni dug i Lidija Mandić, samostalni savetnik u grupi za poreski postupak i poresku administraciju, sektor za fiskalni sistem. Dobar dan i dobrodošli na sednicu Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo.
00:04:04 - Milica Nikolić: Prelazimo na rad po utvrđenom dnevnom redu i otvaram diskusiju po tačkama dnevnog reda. Narodna poslanica Pašić Tatjana, izvolite. Pojmi je mikrofon.
00:04:27 - Tatjana Pašić: Dobar dan svima. Vidim da je na ovom dnevnom redu 29 tačaka. Od toga više od jedne trećine su predlozi zakona o zaduživanju. Znači plan je da se zadužimo što više gde god možemo po što višim kamatama. U isto vreme tražimo odlaganje za izmirenje kredita od Ujedinjenih Arapskih Emirata, jer nemamo para da ovaj kredit vraćamo, pa se pitam šta bi sa 5 milijardi na računu kojima se predsednik toliko hvali.
00:05:01 - Tatjana Pašić: Zadužujemo se kod komercijalnih banaka da bismo izbegli tendere, da bi se zaobišao zakon i posao direktno ugovarao po višim cenama. Sve ovo radite pod okriljem EXPO 27. Za izložbu koja se zove Igrajmo za čovečanstvo, sport i muzika za sve, za 17,8 milijardi evra. Onda je predsednik otkrio da nije samo sport i muzika za sve, nego da je u stvari sve ekspo. I putevi, i pruge, i stadioni, i bolnice, i leteći taksi.
00:05:39 - Tatjana Pašić: Razvojna šansa i skok u budućnost. Ne može da se skače u budućnost, a da se preskoče osnovne potrebe građana, pravo na pristojan dostojanstven život i pravo da budu pitani ugodno šta im treba i šta žele. Da se donose zakoni koji će im olakšati život, obezbediti sigurnost. I to treba da bude prioritet.
00:06:07 - Tatjana Pašić: Umesto toga imamo nezapamćeno izvlačenje državnog novca i nezapamćenu korupciju iz projekata koji sa EXPO izložbom nemaju nikakve veze. U EXPO, međutim, nisu uključeni klimauređaji u najvećem porodilištu. Zemlji, ali i u drugim porodilištima širom Srbije, nema aparata za screening beba, nema dovoljno lekara i medicinskih sestara, u Pirotu nema ginekologa, žene idu u Niš da se porađaju, u Aleksincu su samo dva vozila hitne pomoći za ceo taj kraj, u Srednjoj medicinskoj školi u Leskovcu nije bilo grejanja ove zime, pola Srbije nema vodu, pola Beograda nema kanalizaciju. Niste u prošloj godini izgradili ni jednu školu u Srbiji. Valjda mislite da treba jer je za jednu četvrtinu manje rođene dece nego pre 20 godina.
00:07:06 - Tatjana Pašić: A mladi ljudi odlaze iz ove zemlje i u inostranstvu zasnivaju svoje porodice. Deca su budućnost, a ne leteći taksi. Hvala vam za doživljaje. Zakone koje donosite, sporazume na štetu Srbije, korupcija, evo završavam, korupcija, kriminal, sve što radite je vaša odgovornost, jer ste vi vlast i imate odgovornost za sve što je urađeno u poslednjih 12 godina. Odgovorni ste ovom narodu koji je na rubu siromaštva, za svu zemlju koju ste prodali i poklonili, za vazduh koji ste zagadili i za sve što ste od njih ukrali.
00:07:45 - Tatjana Pašić: Hvala.
00:07:52 - Milica Nikolić: Ostavljajući se samo kratko na prethodno izlaganje. Na žalost, imali smo do 2012. godine, kada ste baš vi bili na vlasti, mnogo zaduživanja, ali na žalost imali smo nula kilometara izrađenih i puteva i pruga. I kada nam kažete da smo mi vlast, da smo sada odgovorni, da, odgovorni smo kada vi govorite o zdravstvu za 147 zdravstvenih objekata izgrađenih i rekonstruisanih. A znate za koliko ste vi odgovorni?
00:08:24 - Milica Nikolić: Vaša odgovornost je za nula takvih objekata, dakle, ni jedan objekat kada je u pitanju zdravstvo niste ni izgradili, ni rekonstruisali. Kada se pitate šta je sa 5 milijardi, 5 milijardi je u budžetu, ali trebalo bi da pitate svoje redove zbog čega je 2012. godine imala u budžetu 70 miliona samo, a zbog čega nije bilo 5 milijardi, ali je zbog toga bilo na računima vašeg šefa, kako god, stranke današnjeg, tadašnjeg, mnogo više. I kada je nezapamćeno izvlačenje novca u pitanju, opet pitajte svoje redove, jer ukoliko pitate, sigurno sam da ćete dobiti odgovor upravo na ovo prethodno što sam rekla, zašto je bilo samo 70 miliona.
00:09:17 - Milica Nikolić: Nisu mogle da se isplate ni plate ni penzije te 2012. godine, a kamoli da se nešto uradi. Sledeći govornik Branko Pavlović, izvolite. Branko Pavlović, dobili ste red, izvolite.
00:09:37 - Branko Pavlović: Dobro, zahvaljujem. Trebalo bi da se novinari priviknu da prate rasprave na odborima, sadržina ovih predloga koji su uglavnom u nadležnosti odbora za finansije, i budžet i kontrolu trošenja sredstava, i tamo je vođena dosta sadržinski kvalitetna rasprava na više sednica. Ovde sam hteo vezano, pošto mi ovde razmatramo ustavnost i zakonitost, u tački 2 reći je o ovim stanovima za pripadnike snaga bezbednosti, u članu 8 stav 4. je odredba koja ima retroaktivno važenje, što nije dopušteno zbog toga što kaže da će ona ograničenja koja važe za davanje u zakup, da li se koristi od lica koja nisu članovi porodične zajednice itd.
00:10:41 - Branko Pavlović: Biti upisana i u odnosu na one ugovore koji su već zaključeni. Primenjivanje izmene odredbe i na odnose koji su već nastali je retroaktivno važenje propisa. Dakle, iz nadležnosti ovog odbora ukazujem da ta odredba nije u saglasnosti sa ustavom, pogotovo što u obrazloženju podnosilac nije uopšte obrazložio da postoji retroaktivno važenje propisa niti zašto bi ono bio. U drugom delu kod ovog čitavog koncepta koji se predlaže, najmanje je sporno ono što je njegova sadržina, a to je da se bolje utvrđuje tržišna vrednost. To je u redu.
00:11:30 - Branko Pavlović: Ali restriktivnost šta onaj ko je kupio stan ne sme, je preterana i zadire upravo u imovinu. Tačno je da u stavu 3 Ustava, koja određuje pravo na imovinu, se kaže da se korišćenje može ograničiti. To nije sporno, ali se tumačenje te mogućnosti ograničavanja mora uvek restriktivno tumačiti, što je najmanje moguće. Na primer, ovde se predlaže da bude zabranjeno da stan koristi neko ko nije član porodičnog domaćinstva. Ćerka mog brata je došla da studira u gradu gde sam ja.
00:12:14 - Branko Pavlović: Ona nije član mog domaćinstva. Po ovom propisu, onaj ko je po ovim uslovima kupio stan, ne može da primi dete svog brata koje tu studira da živi kod njega. Jer će potpasti pod obavezu da mu se uđe u proceduru naplate tržišne cene, pretnje raskida ugovora. U redu je razmišljati zašto se ovi stanovi daju. Daju se zbog toga da bi nam kvalitetni kadrovi u osetljivim strukturama ostajali u tim strukturama.
00:12:45 - Branko Pavlović: To je smisao. A što maltretiramo penzionere? Zašto se restriktivnost odnosi na penzionere koji su tako dobili stan? Zašto se odnosi na porodice poginulih pripadnika bezbednosnih snaga? Nema razloga.
00:13:02 - Branko Pavlović: U redu je restriktivnost i strogost, da tako kažem. Država je određenim kategorijama kadrova obezbedila značajno povoljnije mogućnosti sticanja, rešavanja stambenog pitanja, pod uslovom da ih zadržimo u strukturama koje su nam potrebne. To je sve u redu. Ali koncepcija je da se to onda proširuje i na ljude koji ni na koji način ne mogu doprinositi državi svojim kvalitetnim radom i tako dalje, nema nikakvog opravdanja.
00:13:30 - Branko Pavlović: Nema logike da se ide u restriktivnost prava imovine. Kod ljudi koji ne mogu da doprinesu u radu u državnim organima, panijim, službama, bezbednosti, po definiciji svog statusa. Dakle, moje primedbe su vezane za tačku 2 i sad samo izvinite nemam ovde, moram da tražim, reč je o zakonu o potvrđivanju zajma kod Bank of China na 183, sad ne vidim koja je tačka dnevnog reda ovde, da ne tražim sada da skrolujem, razumećete o čemu se radi. U tom ugovoru koji mi treba da potvrdimo... je predviđena tajnost kamate.
00:14:18 - Branko Pavlović: Dati su elementi izračunavanja kamate. To je u redu. Ali stvarni iznos kamate je tajna. Ugovaranje kamate kao bitnog elementa kod ugovora o zajmu kao tajna, kao tajnog podatka, je u suprotnosti sa našim propisima koji regulišu pod kojim uslovima i u kom stepenu se nešto može odrediti kao tajno. Moglo je da se traži da se mi koji se upoznajemo sa sadržinom tog teksta obavežemo, svako posebno, narodni poslanici, da nešto mora da čuva kao tajnu i može se stepenovati kao tajna, ali ne može se od skupštine tražiti da potvrđuje ugovor u kome je nešto označeno kao tajna, a bitno je za samu koncepciju ugovora o zajmu, a suprotno je našim propisima koji uređuju.
00:15:16 - Branko Pavlović: Sam ugovor predviđa primenu propisa Srbije. Nije stvar u tome da je ugovor isključio primenu propisa u Srbiji, što bi bilo moguće. Ugovori predviđaju primenu nekih drugih jurisdikcija, nekih drugih država. Nije. Kod nas ostaje Srbija, ali se kamata predviđa kao tajna što nije u skladu sa našim propisima.
00:15:38 - Branko Pavlović: Ja sam, sad ne znam da li smete što nisam našao pod kojom je tačkom dnevnog reda ovaj zakon u Kini, mislim da... To mogu i sad da pogledam kasnije kad završim izlaganje pa ću vam reći. To su bile dve osnovne primedbe koje sam ja. Te sam nisam se predstavio, ja sam ovde kao zamenik člana Ane Krstić iz poslaničke grupe Mi glas iz naroda. Hvala.
00:16:07 - Milica Nikolić: Reč ima narodni poslanik Petrović Slobodan. Izvolite.
00:16:12 - Slobodan Petrović: Zdravo gospodo narodni poslanici.
00:16:14 - Milica Nikolić: Stanovi, uključujem mikrofon. Čao na uključenu.
00:16:21 - Slobodan Petrović: Jesi li sam bio u pravu. Dame i gospodo narodni poslanici, ja sam Slobodan Petrović iz poslaničke grupe Srbija Centar. Dok sam čitao dnevni red za ovu sednicu, prvo što mi je zapalo za oko je to što od 29 tačaka dnevnog reda, čak njih 11 vezano je za nove kredite i zajmove. Meni zaista nije jasno zbog čega se ovoliko zadužujemo kada je ministar finansija Siniša Mali 18. jula izjavio da država Srbija na računu ima 776 milijardi dinara.
00:16:58 - Slobodan Petrović: Zašto, ako je ovo istina, da uzimamo kredite i plaćamo kamate? Šta će ekonomskom tigru ovi silni krediti sa velikim kamatama koje ćemo morati vraćati u budućnosti? Molim da mi neko kasnije iz SNS-a objasni o čemu se zapravo radi. Jedno od glavnih obećanja koje je SNS dao građanima pred izbore 2012.
00:17:28 - Slobodan Petrović: Godine bilo je ukidanje TV pretplate. SNS je tada žestoko kritikovao rad RTS-a. Reklo bi se s pravom, iako je tada RTS pokrivao skoro u potpunosti rad opozicione Srpske napredne stranke. Sam Aleksandar Vučić, kao potpredsednik vlade Srbije, ponovio je 2013.
00:17:55 - Slobodan Petrović: Godine da će TV pretplata biti ukinuta. Umesto ispunjenja obećanja o ukidanju, 12 godina kasnije, na dnevnom redu je još jedno povećanje takse za javni medijski servis. Za razliku od 2012, opozicije skoro da nema na javnom medijskom servisu, kao ni ozbiljnog javnog dijaloga na bilo koju važnu temu. Takođe nema ni medijskog prostora ni za koga ko iznosi drugačije mišljenje ili stavove u odnosu na preovlađujući narativ o ekonomskom tigru i zlatnom dobu.
00:18:41 - Slobodan Petrović: Tako će i ova silna zaduživanja koja planirate proći skoro pa nezapaženo u široj javnosti. Uzići ćete kod Banke Poštanske štedionice dodatnih 42 milijarde kredita za izgradnju nacionalnog stadiona. A propadaju nam škole i bolnice. Zadužujemo se i kod drugih banaka. Zadužujemo se kod Francuza, kod Kineza, kod Nemaca.
00:19:07 - Slobodan Petrović: Dodatno se zadužujemo stotine miliona eura i dolara po belom svetu, a već smo dužni milijarde. Pazite, za finansiranje podrške budžetu Republike Srbije od Fonda za razvoj Abu Dabija uzeli smo 2014. milijardu dolara po stopi od 2% i još milijardu dolara u istu svrhu 2022. godine sa kamatnom stopom od 3%. Jedan zajam smo trebali da vratimo u avgustu, a jedan u decembru ove godine. Umesto toga produžićete rok vraćanja za još dve godine i to po većoj kamatnoj stopi od 4% u oba slučaja.
00:19:51 - Slobodan Petrović: Mene zanima zašto ne možemo da vratimo te zajmove u roku, nego rok vraćanja produžavamo i to po većoj kamatnoj stopi, ako po izjavi ministra Siniše Malog imamo tolike milijarde, tačnije 776 milijardi na računu. Izgleda da neko ovde obmanjuje građane. Ko zna koliko ste vi iz SNS-a generacija unapred zadužili i da li ćemo uopšte biti u stanju da vraćamo te silne...
00:20:29 - Milica Nikolić: Ja vas, izvinite, moram da vas prekinem. Govorite o predloženom dnevnom redu.
00:20:32 - Slobodan Petrović: Predloženom dnevnom redu, novog odlaganja, da.
00:20:34 - Milica Nikolić: Predloženom dnevnom redu, ja razumem da je vama SNS inspiracija, ali prosto molim vas vratite se na...
00:20:42 - Slobodan Petrović: U ovim tačkama dnevnog reda i ove silne milijone i milijarde koje imate ćete nas zadužiti, nema ničeg inspirativnog, neko će to morati da vrati, a to će biti generacija koja dolazi uključujući i nas.
00:20:57 - Milica Nikolić: Reč ima narodni poslanik Boka Nikola, izvolite. Dobar dan svima.
00:21:04 - Slobodan Petrović: Ja bih morao da istaknem na današnjoj sednici da bih voleo da se ne ustali... praksa iz plenuma, a to je da kolege predstavnici iz opozicije pričaju o nečemu što nema nikakve veze sa tačkama dnevnog reda, već da se držimo onoga što danas imamo ispred nas, a to je preko 20 tačaka dnevnog reda, gde možemo dosta toga čuti i videti što će biti od značaja za napredak naše zemlje.
00:21:29 - Milica Nikolić: Dosta smo čuli od nekih kolega iz opozicije termin zaduživanja. Ja to ne bih nazvao zaduživanjem, ali...
00:21:37 - Slobodan Petrović: Verujem da je to ostao taj naziv iz perioda za vreme vladavine Dragana Đilasa i njegovih saradnika, kada se ništa nije radilo u korist građana Srbije. Trenutno se obezbeđuju značajna finansijska sredstva za vreme od 2012.
00:21:53 - Milica Nikolić: Pa nadalje i od kad se na čelu države nalazi predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić.
00:21:58 - Slobodan Petrović: Značajna finansijska sredstva se obezbeđuju za razvojni put naše zemlje i za ekonomski prosperitet.
00:22:06 - Milica Nikolić: Nadovezaću se na primer na aneks koji se potpisuje sa sporazumom sa Francuskom gde se obezbeđuju značajna sredstva za razvoj i pomoć po pitanju Beogradskog metroa, nešto što je bilo nezamislivo u periodu pre 2012.
00:22:22 - Slobodan Petrović: Godine.
00:22:22 - Milica Nikolić: Takođe se sarađuje u oblastima veštačke inteligencije, prerade otpadnih voda, modernizacije elektroenergetskog sistema, razvoju obnovljivih izvora energije i skladišnih kapaciteta.
00:22:36 - Slobodan Petrović: Takođe ću reći da se niz projekata nastavlja u saradnji sa našim prijateljima iz Narodne Republike Kine i sve se radi na tome da država Srbija bude jedno mesto bolje za život, koje će doprineti građanima naše zemlje da žive u dobrom okruženju, gde će plate biti što veće, čuli smo da će uskoro i penzije da rastu i gde će država Srbija nastaviti putem kakav je namenjen, put uspeha, put koji vodi naš predsednik Republike Srbije Aleksandrović.
00:23:10 - Milica Nikolić: Reč ima narodni poslanik Đokić Uroš, izvolite.
00:23:15 - Uroš Đokić: Hvala predsedavajuća. Ja sam Uroš Đokić, poslanik iz poslaničkog kluba Narodnog pokreta Srbije i ovde bih se na početku osvrnuo na neke aspekte našeg današnjeg delovanja na koje su već kolege ukazivale, ali ja bih već dodao. Kao prvo, današnja sednica je ponovo zakazana po hitnom postupku. Imali smo na početku obrazloženje, koje je više deklarativno nego suštinsko, da je potreba da se sva ovakva pitanja spreme i usvoje za rad u plenumu, ali to ne bi mogao da bude razlog hitnosti, jer kad god imamo rad u plenumu, mogli bismo da zasedamo ovako po hitnom postupku, a to ne bi smelo da bude praksa. Sa druge strane, današnji dnevni red od 29 tačaka nama ovde svima prisutnima znači samo jedno.
00:23:59 - Uroš Đokić: Ili da mi apsolutno ne radimo svoj posao, jer kvalitetna rasprava od 29 ovako bitnih tačaka je nemoguće da stane u jednu sednicu. Ili da smo mi zamenjeni kao bukvalno protokšni boder vlade, da na brzinu usvojimo sve ono što vlada smatra da je njoj neophodno za njihov rad, a mi smo, podsećam vas, zakonodavno telo, odbor zakonodavnog tela i trebalo bi da kontrolišemo rad vlade, naravno što sa aspekta ustavnosti. Što se tiče svega toga... saziv od subote do ponedeljka uz ovako obiman dnevni red, prema mom dubokom pravničkom uverenju, nije normalno ni trebalo bi to da izbegavamo. Sada što se tiče samog dnevnog reda, prvo bih se osvrnuo na zakon, odnosno predlog zakona o izmenama zakona o privremenom...
00:24:43 - Uroš Đokić: Uređivanju načina naplate takse za javni medijski servis. Što se tiče ovog zakona, vidimo u obrazloženju da potreba za povećanjem iznosa takse za javni medijski servis dolazi između ostalog i zbog povećanih troškova štampe i distribucije računa, visokih troškova kod pokretanja postupka naplate na isplaćenih potraživanja sa jedne strane i potrebe obezbeđenja materijalnih uslova za nesmetano obavljanje i osnovne delatnosti javnog medijskog servisa. To se tiče distribucije računa i dostavljanja tih računa i pokretanja postupka naplate, ovo prosto nije tačno. A to nije tačno iz jednog razloga što postoji ugovor između javnog preduzeća EPS i RTS-a, gde EPS praktično predstavlja kurira, odnosno onu instituciju koja ispostavlja račune javnog servisa za pruženu uslugu ili ne pruženu uslugu, kako god hoćete. Kada dođe do primljene naplate ovih potraživanja, ono što je potpuno neverovatno jeste da se kao izvršni poverilac na osnovu verodostojne isprave i na osnovu računa javlja EPS, ne javlja se javni medijski servis.
00:25:52 - Uroš Đokić: To znači da vi u postupku koji protiv vas vode za prinudnu naplatu onoga što dugujete, ne možete da istaknete prigovor neispunjenja ugovorne obaveze. To dalje znači da ukoliko neko od građana ko je prinuđen da plaća RTS pretplatu, a radi... kako informisanja na objektivnom i potpunom načinu ima potrebu da ima i druge kablovske provajdere, mora da plati uslugu koju ne koristi, a da to ne može da istakne u izvršnom postupku koji se protiv njega vodi. To je potpuno nezakonito i to bi trebalo menjati, evim da u ovom zakonu o tome nema ni reči. Sa druge strane, ono drugo što se kaže jeste da je svrha i razlog da javni servis...
00:26:33 - Uroš Đokić: Istinito, blagovremeno, potpuno, profesionalno, nepristrasno informiše građane uz poštovanje raznih novinarskih uzanija i tako dalje, a bez dovoljnosti stava kaže se da to nije moguće. Ja ispred sebe imam izveštaj demonstrata u posmatranom periodu od 1. do 15. februara 2024. godine, gde se daje kritički osvrt izveštavanja RTS-a i osvrt na to da li je RTS zaista javni servis svih građana ove zemlje.
00:26:58 - Uroš Đokić: Što se tiče izveštaja u monitoringu javnog servisa, prvi naslov kaže RTS cenzura kritičkog mišljenja. Skoro potpuna cenzura opozicije, izostanak bilo kakve kritike predsednika države i vlade, nedostatak suštinskog sagledavanja problema i guranje po tepih važnih tema, su ključne odluke dve udarne i najgledanije informativne emisije, to su jutarnji program i drugi dnevnik RTS. Što se tiče... Jutarnjih programa i drugog dnevnika kaže se da recimo jutarnji dnevnik ima uvek jednog gosta koji je ili pro-vladinog opredeljenja ili je formalno neutalan. Dok u posmatranom periodu nijednom nije bio gost koji je kritički orijentisan prema vlastima u stanju udrošta.
00:27:40 - Uroš Đokić: Takođe isto je i u predstavljanju štampe, isto je i u drugom dnevniku RTS-a, a podsećam vas da se govori od 1. do 15. februara, to je period postizborne krize kada smo posle decembarskih izbora imali i proteste i ozbiljan stepen znemirenja javnosti. U tom periodu na informativnim emisijama RTS-a nikada ni jedan kritičar nije gostovao. To samo govori dovoljno o sebi.
00:28:04 - Uroš Đokić: Što se tiče politike, tu imamo jedan paradoks koji zaista danas ne bi smirio da dozvolimo. Kaže se, za razliku od RTS-a 90-ih, koji je bio noćar s propagandne vlasti, ali i govora mržnje, danas su to neki drugi mediji, uključujući televizije sa nacionalnom frekvencijom, dok se propaganda u korist vlasti na RTS-u sprovodi bez govora mržnje. Ako mi povećanje takse za javni medijski servis opravdavamo civilizacijskom tekovinom koja kaže da nema govora mržnje prema političkim neistomišljenicima u 2024. godini, za mene je to ustavno-pravno jako, jako sporno. I sada da vam ne navodim dalje, navešću vam samo jedan primer koji se tiče izveštavanja o društvu od strane RTS-a, i malo pre gospođa predsedavajuća govorila o tome.
00:28:50 - Uroš Đokić: I upravo je primer zdravstvo, kada je bila replika koleginici Tatjani Pašić. Što se tiče društva, kaže, osnovna karakteristika izveštavanja u društvenim temama jeste odsustvo suštinske kritike na račun vlasti. Kao primer, neretko se apostrofira i uspešnost države, recimo prilikom nabavke opreme za zdravstvene ustanove, broja izgrađenih zdravstvenih ustanova, lekova za obolele od retkih bolesti i tako dalje, da je ton uvek takvih priloga provladin. Međutim, socijalno-ekonomski položaj medicinskih radnika i uopšte radnika se ignoriše, a mnogi problemi, kao što su veliki kašeri epidemije, guraju pod tepih, kao što su, recimo, liste čekanja na operacije.
00:29:25 - Uroš Đokić: Tako da u tom smislu, ovakav način izveštavanja RTS-a, ista je stvar i u ekonomiji, i u kulturi, i zabavi, i sportu, da sad ne zamaram time, ali definitivno jeste da RTS na ovakav način nije i ne može biti javni servis svih građana ove zemlje. Takođe, u obrazloženju je rečeno da je poskupljenje nominalno 50 dinara, zato je tačno, ali 50 dinara na taksu 300 dinara je šestina, to je 16,6%. Iznosi to poskupljenje i ponoviću, prada se visokim inicijalnim troškom dostavljanja računa i pokretanja postupka primene naplate. Taj postupak nije stvar zakonskog regulisanja prema građanima ove zemlje, taj je stvar ugovora između dva javna preduzeća i ne bi trebalo da ulazi u osnovu zašto građani nešto više da plaćaju.
00:30:12 - Uroš Đokić: Što se tiče zakona, osnovnog zakona... izmenama i dopunama zakona o posebnim uslovima za realizaciju projekta izgradnje stanova za pripadnike snaga bezbednosti, za mene ovaj zakon takođe je jako ustavno-pravno sporan iz istih razloga iz kojih je govorio kolega Branko Lukić, a to je, Pavlović, znajte koliko ja molim vas, iz istog razloga, jer imamo predviđenu retroaktivnost primene odredaba ovog zakona i to onih odredaba koje zadiru u pravo svojine koje je ustavom garantovano pravo građana ove zemlje i to pravo je restriktivno, izrazito, a retroaktivno. Da bi se nešto retroaktivno primenilo, mora da postoji ili opšti interes ili pojedinačni interes za one ljude na koje se građane, na koje se to odnosi. Prema mom dubokom uverenju ovde nema nikakvog interesa za ove građane, za pripadnike snaga bezbednosti koji su već ostvarili svoja prava, a o javnom interesu nema nigde ni jedne reči. Jer evo recimo zamislite jednu situaciju koja ne može da ne bude realna.
00:31:17 - Uroš Đokić: Svi ugovori koji su već realizovani, realizovani su tokom 2018. i tokom 2019. godine, to je pre pet godina. Za tih pet godina pripadnik snaga bezbednosti mogao je da promeni životne uslove, mogao je tražiti premeštaj, ne znajući za ovo ograničenje, mogao je da proširi porodicu, da dobije decu, da mu više nije adekvatan taj stan da može da živi u njemu. I ako je dobio stan od 40 povraćaja, on sada ima ograničenja svojine koja njemu ostaje, takozvanu nuda proprieta s golu svojinu.
00:31:44 - Uroš Đokić: On mora plaćati dažbine za taj stan, mora plaćati komunalne usluge, ne sme da ga izdaje u zakup, da ostvari kakav-takav prihod da bi obezbedio svoju porodicu ekvivalentan stan, niti sme da ga da na korišćenje nekome svom ko mu je blizak. Smatram da je to preveliko ograničenje i da ovakva odredba ne bi smela da ostane. Tim pre, imajući u vidu da član 8b ovog zakona, predloženi, kaže da je investitor izgradnje, odnosno direkcija, u obavezi da pokrene postupak za raskid ugovora ukoliko se u stanu nešto događa, o čemu sam govorio, recimo da je izdao stan u zakup, ili ukoliko se utvrdi da dozvoljava korišćenje stana licima koja nisu u stanu porodičnog domaćina.
00:32:28 - Uroš Đokić: U redu je, završeno uskoro, tako da smatram da je to potpuno neprimereno reagovanje u ovu oblast, a što se tiče izmena zakona o pružanju platnih usluga, takođe smatram da nije pravnički, logično i normalno da imamo preko 80 intervencija kroz izmene i dopune. To samo govori da postoji loša normiranost ove oblasti u Srbiji i da bi trebalo razmisliti o donošenju sveobuhvatnog zakona koji bi morao da prođe celokupnu proceduru predloženu za zakon, a ne od subote do ponedeljka da raspeljamo tome. Hvala.
00:33:05 - Milica Nikolić: Upravo ću se osvrnuti na ovo, nove standardne, da kažem, kritike kako ste imali malo vremena od subote do ponedeljka, sednica Narodne skupštine sa... ovim zakonima je zakazana prošle nedelje, ukoliko se ne varam, u sredu ili četvrtak. Postojalo je vreme za koje su ovi akti bili predviđeni da budu u proceduri, da bi došli na razmatranje, tako da je imalo i više nego dovoljno vremena za sve koji su, naravno, hteli ili ne, da se pripreme. Što se tiče, kako kažete, citirane cenzure na RTS-u, pa o tome dovoljno govori to što je u toku predizborne kampanje i ove i one u toku prošle godine, što su na RTS-u predstavnici opozicije, ali i predstavnici vanparlamentarnih stranaka, dakle svako ko je sebe hteo da nazove ekologom, imao daleko veću minutažu nego predstavnici vlasti, a da ne govorim o predsedniku Aleksandru Vučiću, tako da ukoliko se govori o cenzuri, ne treba onda mnogo pameti da se zaključi da li je ona mogla da bude i na koga da se odnosi.
00:34:29 - Milica Nikolić: Što se tiče takođe položaja medicinskih radnika, u poslednjih deset godina primanja medicinskih radnika, plate lekara i plate medicinskih sestara su dvostruko i trostruko veće. I naravno, ide se ka daljem povećanju. Sledeću reč ima naravno poslanica Tatjana Pašić. Izvolite.
00:34:53 - Tatjana Pašić: Ja sad nisam tražila reći, ja sam malo pretražila reći da vam odgovorim, ali mogu sada da vam odgovorim na ono što ste malo prerekli, jer vi sve ovo što odgovarate ovde i nalazite da je neophodno da odgovorite svakom iz opozicije koji ima neku primedbu. Mi jesmo opozicija, ja sam iz najveće opozicione stranke u Skupštini i moje obaveze i dužnost ukazujem na ono što mislim da nije dobro i da nudim različita rešenja. Vi kažete da mi nismo ništa uradili do 2012. i tako dalje, da su to bili neki isto dugovi. Mi sada imamo dug 36,5 milijardi evra, a sa svim ovim što planirate biće 40 milijardi što je 2,7 puta više nego 2012.
00:35:42 - Tatjana Pašić: Godine. I ono što vam još moram da vas podsetim, a što ovde spočitavate i vi mladi kolega za gospodina Đilasa i za sve nas koji smo... u nekom trenutku bili na čelu ovog rada, izgrađeno je 45 vrtića, izgrađeno je 9 škola u Beogradu, izgrađena su 3 mosta i isto tako je postojala pomoć za trudnice, porodilje, dva paketa besplatnih udžbenika i tako dalje i tako dalje. Znači o tome kako smo mi radili i šta smo radili, ostalo je da... se vidi, jer građani i dalje uživaju svim tim pogodnostima koje smo tada za njih obezbedili.
00:36:28 - Tatjana Pašić: Ovo što vi danas radite je čerupanje ove države, a narod i ovi građani dovedeni su na rub siromaštva. Hvala.
00:36:42 - Milica Nikolić: Ne znam zbog čega postavljate pitanje kad se bunite zbog toga što odgovaram. Kako ste zamislili to da vi postavljate pitanje i da govorite, a da ne dobijete nikakav odgovor? Ako ste ušli u političku arenu, onda se borite, a nemojte da se žalite zbog čega vam je neko odgovorio. Kaže da niste ništa uradili, ne da niste ništa uradili do 2012. godine, nego ste uradili za sebe isključivo i svoj džep, i baš zbog toga je Dragan Đela sam prijavio svoju zaradu, prijavio da je za vreme vlasti zaradio 619 miliona evra.
00:37:17 - Milica Nikolić: Govorite o javnom dugu. 2014. godine, dakle, posle vaše vlasti, javni dug je bio 78% u odnosu na bruto domaći proizvod. Danas je 51-52%, a pogledajte koliko se danas gradi i radi, koliko se povećavaju i plate i penzije. A samo mi recite jedan primer šta ste, jedan autoput, jedan kilometar nekog puta, jedan kilometar pruge, recite mi, do 2012.
00:37:47 - Milica Nikolić: Godine, a imali ste skoro dvostruko veći javni dug. Govorite o porodiljama, dva pampersa, ne znam da li ste davali porodiljama, a danas su veće nego ikad naknade za novorođenu, majkama i za novorođenu decu. Govorite i opet o čerupanju države, a sve ovo sam vam i malo prenela i kada ste pitali gde je sada 5 milijardi, a niste ponovo nijednom odgovorili na pitanje zašto 2012. godine nije bilo 5 milijardi nego 70 miliona i zbog čega ste samo ostavili državu na tome da ne može ni da isplati i plati penzije, a kamoli da izgradi nešto više. Hvala.
00:38:39 - Branko Pavlović: Hteo sam samo nešto u skladu sa poslovnikom za uopšte rad odbora. Ovde se odlučuje, raspravlja o tome i kasnije odlučuje da li predloženi akt jesu ili nisu u skladu sa pravnim poretkom ove zemlje. Dakle, samo pitanje ustavnosti i zakonitosti. Da li je RTS ovakav ili onakav odbor za kulturu i informisanje? Da li su krediti celishodni, nisu celishodni, odbor za finansije, budžet, kontrolu trošenja?
00:39:11 - Branko Pavlović: Da li su vize dobre ili nisu dobre u ovim predlozima, odbor za spoljne poslove? Dakle, sadržina celih shodnosti, opravdanosti, smislenosti u tom smislu nije u nadležnosti ovog odbora i ne treba uopšte da se troši vreme na ovom odboru za tu vrstu rasprava, nego da se skoncentrišemo samo i isključivo na pitanje je li nešto po našem mišljenju u skladu sa ustavom i zakonom, pogotovo sistemskim zakonima, ili nije. Eto, samo to sam hteo da intervenišem. Hvala.
00:39:48 - Milica Nikolić: Slažem se, ali svakako da se na postavljena pitanja mora dobiti i odgovor, adekvatan naravno. Da li se još neko javlja za reč? Javite se na... Reč ima narodni poslanik Kosto Vristo, izvolite.
00:40:15 - Risto Kostov: Dobar dan svima. Govorim u ime poslaničke grupe PUPS Solidarnost i Pravda. U periodu 2008-2012. godine u Beogradu je... Odgovornu socijalnu politiku sprovodio i kreator bio PUPS Solidarnost, a nije bio Solidarnost i Pravda, dakle partija ujedinjenih penzionera Srbije, a njen predsednik je bio zamenik gradonačelnika.
00:40:43 - Risto Kostov: Dakle, to su kreacije Pupsa bile, kao što je uvođenje besplatnog prevoza i tako dalje i tako dalje, povećanje broja genonto domaćica. Rekao bih još da, što se tiče ovih komentara o zaduživanju u kreditima, pa to je način života u celom svetu. Pogledajte koliko je Amerika zadužena kod Kine, koliko su zadužene Italija, Francuska, sad smo videli koliki je procenat BDP-a, dakle 51% u odnosu na javni dug. I ja bih samo pomenuo u ovom kontekstu da je inflacija u 2023. godini prepolovljena u odnosu na prethodnu 2022.
00:41:30 - Risto Kostov: Koja je bila izazvana i ovim spodnjim faktorima, ratom u Ukrajini itd. na 7,6%. Da je stabilan kurs dinara. Da je priliv stranih investicija rekordan, 4,5 milijarde evra. I da je poslovan rezultat Narodne banke Srbije veoma pozitivan, 26 milijardi dinara. I da će 70% toga, ili 12,3 milijarde dinara, biti preneto u budžet Republike Srbije. Dakle, postoje i veoma, veoma pozitivne stvari, ovde niko nije naveo, Milica je govorila načelno o tome šta je urađeno, ali koliko je kilometara putova izgrađeno, puteva, pruga, ovo što se sad gradi, dakle, Srbija zaista već čini jedan veliki ekonomski korak napred. Hvala.
00:42:19 - Milica Nikolić: Hvala. Reč ima narodna poslanica Petrović Olja, izvolite. Zahvaljujem uvažena predsednice odbora, uvaženi predstavnici ministarstava, poštovane koleginice i kolege narodni poslanici. Čujemo kako kolege iz opozicije najčešće kritikuju zaduživanje Srbije i sami kažu da su učestvovali u vlasti pre 2012. godine, a onda zaboravljaju da kažu da onda kada su oni učestvovali u vlasti, Srbiji niko nije ni hteo da odobri kredit, jer je bila zemlja u kojoj niko nije imao poverenja i kada investicije uopšte nisu ni dolazile u našu zemlju, kada se ništa nije gradilo i kada se za životni standard građana nije ni marilo.
00:43:07 - Milica Nikolić: Sada govorite da para nema, iako je na računu danas, kako smo i od samih predstavnika opozicije mogli da čujemo, skoro 800 milijardi dinara, a kada su... Oni koji danas kritikuju zaduživanje bili na vlasti, para u državnoj kasi nije imalo čak ni za penzije. Tako da su oni koji danas kritikuju zaduživanje ulaganja u infrastrukturu se zaduživali zapravo za isplatu penzija, koje su, uzgred rečeno, u ono vreme iznosile 204 evra, dok danas iznose 390 evra, a po svim projekcijama 2027. godine prosečna penzija u Srbiji biće čak 650 evra.
00:43:50 - Milica Nikolić: Tako da mislim da najmanji imaju prava da kritikuju oni u čije vreme je svaki četvrti građanin bio bez posla, dok smo danas na istorijskom stepenu, najnižem stepenu nezaposlenosti, dok je stopa zaposlenosti na istorijskom maksimumu i mislim da Srbija, što se tiče ekonomije, jeste danas na stabilnim nogama, da sve ono za šta se zalažemo ulažemo u infrastrukturu i u građenje i da danas uzimamo kredite koji su mnogo povoljniji nego što je to nekada bilo. Hvala. Rečima narodni poslanik Slobodan Petrović.
00:44:44 - Slobodan Petrović: Poštovane predsedavajuće, s obzirom na vaš komentar da je potrebno da svima date odgovor, ja se osećam diskriminisano jer meni jedino niste odgovorili na ono pitanje zašto smo produžili rok za vraćanje zajma fondu za razvoj Abu Dabi i to po većoj kamatnoj stopi ako već na računu imamo tolike milijarde, tačnije 776 milijardi dinara. Molim vas da i meni odgovorite kao i ostalim kolegama, narodnim poslanicima. Hvala.
00:45:16 - Milica Nikolić: Sa zadovoljstvom ću vam odgovoriti. A mogli ste odgovor ukoliko ste hteli da zaključite iz mojih predhodnih obraćanja. A ja bih više volela da čujem od vas zašto mi ništa nismo i da smo produžavali rok do 2012. godine, baš kada ste vi bili na vlasti, ništa nam ne bi značilo jer na računu nismo imali apsolutno ništa. Hvala.
00:45:39 - Milica Nikolić: Reč ima narodna poslanica Vesna Nedević, izvolite. Ja ću samo kratko, narod se i te kako pitao i dao svoje mišljenje na izborima 2023. i 2024. i ova vlast radi za svoje narode i uvek je uz svoje narode. Samo povećanje pretplate je 50 dinara, minimalno, i nije tačno da nema emisije gde se vodi dijalog o konkretnim problemima.
00:46:14 - Milica Nikolić: Sa opozicijom, gde opozicija ima potpunu slobodu govora. U predizbornoj kampanji govori činjenica da je na RTS-u prisutno opozicije 35%, a vladajuće stranke 15%.
00:46:30 - Tatjana Pašić: To je, znači, konkretno o ovome što je kolega rekao, da nisu prisutni i da nemaju slobodu govora.
00:46:41 - Milica Nikolić: Zahvaljujem. Da li se još neko članova odbora javlja za reč? Petrović Slobodan, izvolite. Kolega je prvi.
00:46:57 - Slobodan Petrović: Gospodin Predsjedavić, ja i dalje nisam dobio odgovor na pitanje, a vidim da ste bez da trepnete izgovorili da sam ja predstavnik neke bivše vlasti, a to svakako ne...
00:47:08 - Milica Nikolić: Nisam naravno predstavnik, simulirate vas, vratite se na tačku dnevnog reda, sledeću reč ima narodni poslanik Draga Nikolić. Izvolite, uključeno. Nismo bili deo jedne vlade, a ovde ima jedan izgovor. Isključujem vam mikrofon. Na dnevnom redu su predlozi zakona, a ne to da li ste vi bili ili niste na vlasti.
00:47:29 - Milica Nikolić: Možda niste bili lično vi, ali vaša stranka, odnosno vaši predstavnici, vaši šefovi, kako god su i te kako bili na vlasti i učestvovali u razaranju Srbije. Reč ima narodni poslanik Draga Nikolić, izvolite.
00:47:48 - Risto Kostov: Gospodine predsedniče, članovi odbora, dame i gospodo, predstavnici Vlade Republike Srbije, ja sam i na prošloj sednici, a i u prošlom sazivu više puta isticao i tražio od predsedavajućeg u ovim sednicama da se drži striktno okvira koji ima. Ovo je i odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo. Ovo što je kolega Pavlović malo pre rekao, apsolutno podržavam. Danas ste vi, predsedniče, sebi dozvolili da budete uvučeni od strane opozicije u debatu koja ne može da se uvodi na ovom odboru. Ovo je odbor koji ima striktna zaduženja, a to je da utvrdimo da li su predložene tačke dnevnog reda, odnosno njihova sadržina, u skladu sa ustavom i pravnim propisima Srbije.
00:48:48 - Risto Kostov: Mi smo danas čuli niz... političkih anflata, čuli smo ono što se radi na tribinama opozicionih stranaka, a to je besumučno kritikovanje vlasti, ulazak u detalje koji apsolutno na ovom odboru ne mogu da budu raspravljani. Ja vas zaista molim da na sledećoj sednici, a možda i posle ovoga što sam vas ja zamolio, prekinete svakog govornika ko se ne bude držao dnevnog reda tako što ćete mu isključiti mikrofon. To nije i ne može da bude manjak demokratije jer ne možemo da pretvorimo ovde ovo u jednu tribinu gde će zbog kamera koje snimaju i zbog toga što bi oni sutra... Na Facebooku ili na nekoj društvenoj mreži postavili svoje govore gde su oni uspeli da rasture nas iz vlasti koji samo jedino što radimo to je uništavamo državu, ne želimo ništa dobro ni svojoj deci ni porodiljama, ne želimo ni da razvijamo infrastrukturu.
00:49:56 - Risto Kostov: Jednostavno mi smo zlo, personifikacija tog zla je predsednik Republike Aleksandar Vučić. Ja vam kažem ovako, pošto ste i mene sad zazvali, ono što je Aleksandar Vučić zaboravio, vi nikada nećete da naučite. Prema tome, nemojte više da spominjete, uzimate parama na ovom odboru ime i prezime predsednika Republike, imate plenum, imate kamere, imate mogućnosti da tamo iznosite sve ove stvari, a ne da nas i predstavnike vlade maltretirate nečim što apsolutno nije dnevni red. I vi zloupotrebljavate bukvalno ove govore, zloupotrebljavate ih u svoje lično ime, rekli zbog društvenih mreža, aj da biste mogli u svojim strankama da se pohvalite kako ste vi to tamo zamislili nama sve u brk rekli, vi ste to nama skresali, a mi jadni treba da ćutimo i da eto amenujemo, jeste vi ste potpuno upravljeni. Danas ovo što ste uradili je vama na sramotu, ja se nadam da to više nećete raditi.
00:51:04 - Risto Kostov: da ćete biti kolegijalni sa svima nama koji ovde sedimo i koji smo, evo, zgubili sat vremena, a sve ovo što ste pričali zadržite, ja verujem već pošto ste to napisali ili vam je neko napisao, pročitajte gospodo tamo u plenumu, mi ćemo tamo da čujemo, odgovorićemo vam na to, ali tamo je mesto za ovakve govore i za ovakve izlive gneva, besa, onoga što... je bilo nekada, šta je bilo do 12. godine. I još jednom, predsednice, ja vas molim, zaista kao zamenik predsednika ovog odbora, ovo je meni peti put da sam u ovom odboru i nikada se ovakve stvari nisu događale. U prošlom sazivu je bio jedan poslanik iz Leskovca koji je to pokušao, ali prethodni predsednik odbora je sasekao to u korenu.
00:51:55 - Risto Kostov: Ja vas molim da ovo bude prvi i poslednji put i nikada više ne dozvolite ovakve političke egzibicije ljudima koji su ovde, možda i slučajno, ili prvi i poslednji put. Hvala.
00:52:08 - Milica Nikolić: Hvala, ali slažem se, verujem da ste i vi složni sa mnom da je kada neko kome je predsednik stranke sadašnje bio načelnik Generalštaba od 2006. do 2008. godine, licemerno kaže da nije bio u bivšoj vlasti, onda je za takve licemere, složićete se, verujem, potreban. Hvala. Ukoliko se više niko ne javlja za reč, zaključujem diskusiju i prelazimo na glasanje po tački dnevnog reda.
00:52:45 - Milica Nikolić: Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o izmenama zakona o privremenom uređivanju načina naplate takse za javni medijski servis koji je podnela vlada u načelu u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije? Zaključujem glasanje. Za 10, protiv 5, uzdržan niko. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o izmenama i dopunama zakona o platnim uslugama koji je podnela Narodna banka Srbije u načelu u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije?
00:53:58 - Milica Nikolić: Zaključujem glasanje. Za 11, protiv 4, uzdržan niko. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o zaduživanju Republike Srbije kod Banke Poštanska štedionica Akcionarsko društvo Beograd za potrebe finansiranja projekta izgradnje urbane infrastrukture i nacionalnog stadiona sa pristupnim saobraćajnicama, koje je podnela vlada, u načelu u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije. Zaključujem glasanje.
00:54:34 - Milica Nikolić: Za 11, protiv 4, uzdržan niko. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o zaduživanju Republike Srbije kod Unikredit Bank Srbije AD za potrebe finansiranja projekta Ruma Šabac Loznica, koji je podnela vlada, u načelu u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije? Zaključujem glasanje. Za 11, protiv 4, uzdržan niko. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o zaduživanju Republike Srbije kod Banke Intesa Beograd za potrebe finansiranja projekta Ruma Šabac Loznica, koji je podnela vlada, u načelu u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije?
00:55:18 - Milica Nikolić: Zaključam glasanje. Za 11, protiv 4, uzdržan niko. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o zaduživanju Republike Srbije kod OTP Banke Srbija AD Novi Sad za potrebe finansiranja projekta izgradnje obilaznice oko Kragujevca koji je podnela vlada u načelu u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije? Zaključujem glasanje. Za 11, protiv 3, uzdržan nije.
00:55:59 - Milica Nikolić: Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Savezne Republike Nemačke o Nemačkoj školi u Beogradu koji je podnela Vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije? Zaključujem glasanje. Za 10, protiv 3, uzdržan 2. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Demokratske Republike Sao Tomi i Principe o saradnji u oblasti odbrane koji je podnela Vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije? Zaključujem glasanje.
00:56:48 - Milica Nikolić: Za 11, protiv 3, uzdržan 1. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju sporazuma o saradnji u oblasti odbrane između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Gabon, koji je podnela Vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije? Zaključujem glasanje. Za 11, protiv 2, uzdržano 2. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju protokola za unapređenje sporazuma o ekonomskoj i tehničkoj saradnji u oblasti infrastrukture između Vlade Republike Srbije i Vlade Narodne Republike Kine, koji je podnela Vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije?
00:57:37 - Milica Nikolić: Zaključujem glasanje. Za 10, protiv 3, uzdržano 2. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Kube o ukidanju vize za nosioce diplomatskih, službenih i servisnih pasoša, koji je podnela vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije? Zaključujem glasanje. Za 12, protiv 1, uzdržano 2.
00:58:06 - Milica Nikolić: Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju ugovora o zajmu uz finansijski protokol potpisan 21. septembra 2023. godine između Vlade Republike Srbije i Vlade Francuske Republike, između Republike Srbije, koju zastupa Vlada Republike Srbije postupajući preko Ministarstva finansija kao zajmoprimac, i BFI France Assurance Export, koji postupa u ime i za račun Vlade Francuske Republike, koju je podnela Vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije. Zaključujem glasanje. Za 11, protiv 3, uzdržan 1.
00:58:42 - Milica Nikolić: Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju sporazuma između vlade Republike Srbije i vlade Republike Kazahstan o vojnoj tehničkoj saradnji, koju je podnela vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije. Zaključujem glasanje. Za 11, protiv 1, uzdržano 2. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju garancije projekta upravljanja elektrodistributivnom mrežom u Republici Srbiji između Republike Srbije, koju zastupa vlada Republike Srbije postupajući preko Ministarstva finansija kao garanta, i Deutsche Bank AG Paris Branch kao prvobitnog zajmodavca i Deutsche Bank AG Paris Branch kao agenta i Deutsche Bank AG Paris Branch kao vodećeg mandatnog, koji se odnosi na ugovor o kreditnom aranžmanu u iznosu od 97 miliona 151 hiljada 728 evra uz podršku BP, i koju je podnela vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije. Zaključujem glasanje.
00:59:49 - Milica Nikolić: Za 11, protiv 3, uzdržan 1. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Mađarske o unapređenoj strateškoj saradnji u oblasti odbrane, koji je podnela Vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije? Zaključujem glasanje. Za 11, protiv 1, uzdržan 3. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju izmene i dopune broj 1 ugovora o zajmu, potpisanog između Fonda za razvoj Abu Dabija i Vlade Republike Srbije za finansiranje podrške budžetu Republike Srbije, koji je podnela Vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije?
01:00:36 - Milica Nikolić: Zaključujem glasanje. Za 11, protiv 3, uzdržan 1. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju izmene i dopune broj 1 sporazuma o zajmu između Vlade Emirata i Ujedinjenih Arapskih Emirata, fond za razvoj Abu Dabi, zajmodavci Vlade Republike Srbije, zajmoprimac u vezi sa zajmom u iznosu od milijardu američkih dolara, koju je podnela Vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije. Zaključeno glasanje. Za 11, protiv 3, uzdržan 1.
01:01:08 - Milica Nikolić: Koje za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju amandmana na član 1. i 12. prvi sporazuma o osnivanju Evropske banke za obnovu i razvoj koji je podnela vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije? Zaključam razvoj. Za 10, protiv 0, uzdržan 4.
01:01:30 - Milica Nikolić: Koje za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju sporazuma između Evropske unije i Republike Srbije o učešću Republike Srbije u fiskalnom programu Unije za saradnju u oblasti oporezivanja, koju je podnela vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije? Zaključujem glasanje. Za 10, protiv 0, uzdržano 5. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju sporazuma između Republike Srbije i Evropske unije o učešću Republike Srbije u programu Evropske unije građani, jednakost prava i vrednosti, koji je podnela vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije? Zaključeno glasanje za 11, protiv niko, uzdržan 4.
01:02:21 - Milica Nikolić: Koje za to da ocenimo da je razmatranje predloga zakona o potvrđivanju sporazuma o garanciji EPS zajam za likvidnost između Republike Srbije koju zastupa Vlada Republike Srbije postupajući preko Ministarstva finansija i KZ Depoziti e prestiti SPA koju je podnela Vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije. Zaključujem glasanje. Za 11, protiv 2, uzdržano 2. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju ugovora o kreditnom aranžmanu u iznosu od 183 miliona 941 hiljada 736 zara 60 evra između Republike Srbije koju zastupa Vlada Republike Srbije postupajući preko Ministarstva finansija kao zajmoprimca aranžirano od strane Bank of China Srbija, a de Beograd kao ovlašćenog glavnog aranžera sa Bank of China Limited Luxemburg branch kao agenta i Bank of China Limited Luxemburg branch kao prvopitnog zajmodavca koja je podnela Vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
01:03:23 - Milica Nikolić: Zaključeno glasanje za 10, protiv 5, uzdržan niko. Ko je za to da ocenimo? Da je predlog zakona o potvrđivanju sporazuma o zajmu između KfW Frankfurt na Majni i Republike Srbije, koju zastupa Vlada Republike Srbije delujući preko i putem Ministarstva finansija za program razvoja tržišta biomase u Republici Srbiji, druga komponenta, koju je podnela Vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije. Zaključujem glasanje.
01:03:53 - Milica Nikolić: Za 10, protiv 1, uzdržano 4. Koje za to da ocenimo da je razmatranje predloga zakona o potvrđivanju sporazuma o zajmu između KfW, Frankfurt na Majni i Republike Srbije, s kojom zastupa Vlada Republike Srbije, delujući preko i putem Ministarstva finansija za projekat energetska efikasnost u objektima javne namene, faza 3, koju je podnela Vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije. Zaključujem glasanje. Za 11, protiv niko, uzdržano 3. Koje za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju međunarodnog sporazuma između Evropske unije i Republike Srbije o učešću Republike Srbije u programu Evropske unije program Digitalna Evropa za period 2021-2027 koji je podnela Vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.
01:04:47 - Milica Nikolić: Zaključeno glasanje: 11 za, protiv 0, uzdržano 3. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Narodne Republike Kine o sprečavanju krađe, tajnih iskopavanja i nezakonitog uvoza i izvoza kulturnih dobara, koji je podnela Vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije, usvojen? Zaključujem glasanje. Za 11, protiv niko, uzdržano 3.
01:05:22 - Milica Nikolić: Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju sporazuma o učešću u Srednjoevropskom programu univerzitetske razmene CEPUS 4, koji je podnela vlada, u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije? Zaključujem glasanje. Za 11, protiv niko, uzdržano 4. Ko je za to da ocenimo da je predlog odluke o izmenama odluke o organizaciji i radu službe Narodne skupštine, koji je podneo Odbor za administrativno-budžetska i mandatno-imunitetska pitanja Narodne skupštine, u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije?
01:06:03 - Milica Nikolić: Zaključavam glasanje. Za 11, protiv niko, uzdržano 4. Predlažem da odbor odredi predsednika odbora za izveštača na sednici Narodne skupštine po ovim zakonima i stavljam na glasanje ovaj predlog i molim vas da se izjasnite. Zaključujem glasanje. Za 12, protiv niko i uzdržano 2.
01:06:31 - Milica Nikolić: Pošto smo završili rad po određenom dnevnom redu, zaključujem sednicu i zahvaljujem se na pažnju.
Snimak sednice