Treća sednica Drugog redovnog zasedanja , 02.12.2025.

6. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Treća sednica Drugog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/195-25

6. dan rada

02.12.2025

Beograd

Sednicu je otvorila: Marina Raguš

Sednica je trajala od 10:05 do 17:05

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Ana Brnabić

ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane | Predsedava
Hvala vam.
Na član 9. amandman su zajedno podneli narodni poslanici poslaničke grupe Zeleno-levi font - Ne davimo Beograd.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 10. amandman su zajedno podneli narodni poslanici poslaničke grupe Zeleno-levi font - Ne davimo Beograd.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 15. amandman je podneo narodni poslanik dr Muamer Bačevac.
Da li želite reč? (Ne.)
Samo želim da obavestim sve da su Vlada i Odbor za zdravlje prihvatili ovaj amandman i on je posao sastavni deo predloga Zakona.
Ovim zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Odlučićemo u danu za glasanje.
Prelazimo na 35. tačku dnevnog reda – Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o udžbenicima.
Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni dr Ana Jakovljević, Ana Eraković, Miroslav Aleksić, Borislav Novaković i Đorđe Stanković.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima Ana Eraković.
...
Narodni pokret Srbije

Ana Eraković

Narodni pokret Srbije - Novo lice Srbije
Poštovani građani, Narodni pokret Srbije amandmanima predlaže brisanje svih članova ovog zakona, jer ukratko rečeno to je primer neznanja i manipulacije, bahatosti i osionosti, kao i monopola i korupcije.

Predložene izmene zakona krše odredbe krovnih zakona, zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, kao i Zakona o osnovnom obrazovanju i vaspitanju, dok su zakoni koji mogu da uvedu predmet od nacionalnog značaja, pa nakon njih to mora da se reguliše pravilnikom o planu nastave i učenja, pa tek onda se menja Zakon o udžbenicima.

U obrazloženju ovog predloga, naveli ste da ova izmena omogućava doslednu nastavu. Šta znači dosledna nastava, niste objasnili. O kvalitetu nastave se staraju nastavnici, a kvalitet se proverava samo vrednovanjem i spoljašnjom proverom. Dakle, postoje mehanizmi za proveru i unapređenje kvaliteta.

Iz svega navedenog, jasno je da uvođenje predmeta od nacionalnog interesa ovim predlogom se krše zakoni i procedure, a predlagač demonstrira osionost. Takođe se pokazuje i nestručnost predlagača da povezuje zakone kojima se reguliše obrazovno-vaspitni proces. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Ana Brnabić

ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane | Predsedava
Hvala.
Na član 1. amandman je podnela Vlada Republike Srbije, koji je Odbor za obrazovanje, nauku, tehnološki razvoj i informatičko društvo prihvatio.
Amandman je postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 2. amandman, u istovetnom tekstu, podneli su narodni poslanici zajedno poslaničke grupe „Srbija – Centar“ i zajedno dr Ana Jakovljević, Ana Eraković, Miroslav Aleksić, Borislav Novaković i Đorđe Stanković.
Reč ima Tatjana Marković Topalović. Izvolite.
...
Srbija centar

Tatjana Marković-Topalović

SRBIJA CENTAR - SRCE
Zahvaljujem.

Mi smo predložili da se član 2. briše i negde da napomenemo da svi udžbenici koji se koriste u procesu nastave i učenja jesu udžbenici od nacionalnog značaja i svi udžbenici doprinose razvoju nacionalnog identiteta dece, odnosno učenika.

Ja ću se kratko referisati na govor gospodina Uglješe Markovića, koji nije trenutno prisutan. U stenografskim beleškama možete videti da je rekao da matematika, fizika, hemija, biologija nisu predmeti od nacionalnog značaja, da se kao takvi udžbenici ne mogu uređivati za takve predmete.

Da vam kažem, Srbiji nedostaju elektroinženjeri, mašinski inženjeri, tehnolozi, tako da svi predmeti koji se tiču prirodnih nauka jesu predmeti od nacionalnog značaja i ne treba da ih bojite na pogrešan način.

Takođe, u ovom zakonu postoje propusti u metodologiji, nepostojanju evaluacije prethodnih udžbenika. Mi nigde nismo pročitali zašto bismo menjali prethodne udžbenike, znači, koji su to udžbenici loši, kakva ste istraživanja uradili i zašto ih menjate. Takođe, niste sagledali potencijalne negativne posledice po obrazovni sistem Srbije kada ovo radite.

Takođe, pominjete pojam nacionalnog identiteta. Identitet ili lični identitet deteta se obrađuje kroz posebnu komisiju koju treba da sačinjavaju psiholozi, a pojam nacionalnog u samom identitetu treba da uradi komisija u kojoj se nalaze stručnjaci iz sociologije, iz politike, iz javnih sloboda.

Tako da, nacionalni identitet je vrlo osetljiva kategorija i mislim da niko ne može da se igra sa tim.

Ono što bih želela da kažem, kao neki utisak Srbija centra, jeste da prosto imate zakon palo vam napamet da uredite zakone po nacionalnom identitetu. Mislimo da je zakon loš i nećemo glasati za njega. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Ana Brnabić

ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane | Predsedava
Hvala vam.
Reč ima Ana Erković.
Izvolite.
...
Narodni pokret Srbije

Ana Eraković

Narodni pokret Srbije - Novo lice Srbije
Poštovani građani, Republika Srbija je potpisivanjem Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju EU preuzela obavezu da otvori tržište i da se kroz konkurenciju dođe do što kvalitetnijih udžbenika.

Kvalitetniji udžbenici su izuzetno važni za sticanje znanja učenika, a da bi se došlo do kvalitetnog udžbenika, potrebno je imati najbolje autore, metodičare, recenzente udžbenika, onda je potrebno imati i lektore, korektore, ilustratore, urednike, prelomače i izdavače. Sve te ljude treba platiti za njihov rad . I umesto da država izdvoji sredstva kako bi svoj deci u Srbiji omogućila da besplatno dobijaju takve udžbenike, ona baca pare i lokalnu izložbu EKSPO, izgradnju stadiona i delfinarijuma gradi.

Vlast ide i korak dalje i predviđa da udžbenike za određene predmete može da izdaje samo Zavod za udžbenike, čime se uspostavlja monopol pri izboru autorskog tima, priprema i objavljivanje udžbenika, a da u Predlogu zakona nisu precizno navedene reference autora, osim da je to osoba od integriteta i autoriteta u oblasti za koju je izabrana.

Sve je ovo zabrinjavajuće, jer su do sada urađene analize udžbenika različitih izdavača pokazale da su upravo udžbenici zavoda bili najmanje kvalitetni. Pa se postavlja pitanje kako i zašto se predlaže uvođenje monopola u korist zavoda? I potvrđuje se činjenica da kada god krenete da se busate u grudi kako ste velike patriote, to obavezno znači da se iza toga krije ili korupcija ili izdaja nacionalnih interesa.
...
Srpska napredna stranka

Ana Brnabić

ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane | Predsedava
Ovom amandmanu se takođe pridružila i poslanička grupa Pokret slobodnih građana, SDA, PDD.
Ahmedin Škrijelj ima reč.
Izvolite.
...
Stranka demokratske akcije

Ahmedin Škrijelj

Pokret slobodnih građana (PSG) – Stranka demokratske akcije Sandžaka (SDA Sandžaka) – Partija za demokratsko delovanje (PDD)
Hvala, predsedavajuća.

Dakle, mi smo tražili da se briše član 2. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o udžbenicima.

Koncepcija zakona inače je pogrešna, bar sa stanovišta prava Bošnjaka na obrazovanje na svom maternjem jeziku. Predlagač nije uzeo u obzir probleme koji postoje u pogledu odobravanja udžbenika za izvođenje nastave na bosanskom jeziku.

U članu 2. stav 2. Predloga zakona u materijalnom ili formalnom smislu više je primeren nekoj strategiji nacionalne sigurnosti, nego zakonu o udžbenicima i ne podržavamo intenciju da se ovaj zakon prožima sekuritizacijom i da se proces obrazovanja pretvara u jedan od bezbednosnih rizika ili izazova i da služi bilo kojoj vrsti indoktrinacije koja dugoročno može da proizvede niz negativnih pojava u društvu.

Predloženi zakon takođe u dobroj meri odstupa od opštih principa obrazovanja i vaspitanja iz člana 7. stav 1. tačka 1, 3. i 9. kao i ciljeva obrazovanja i vaspitanja iz člana 8. stav 1. tačka 12, 13, 14, 15. i 16. Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja.

Pored toga, ono što zameramo jeste što obrazovanje na jeziku nacionalnih manjina, bar sa stanovišta Ustava i zakona, bi trebalo da bude jednako i da ima isti status sa obrazovanjem na većinskom srpskom jeziku, a vi ga ovim zakonom dodatno gurate na margine i dovodite u suštinsku neravnopravnost. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Ana Brnabić

ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane | Predsedava
Hvala.
Na član 2. amandman je podnela Vlada Republike Srbije.
Ovaj amandman je prihvaćen i postao je sastavni deo Predloga zakona.
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Igor Jakšić.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman su zajedno podneli narodni poslanici poslaničke grupe Zeleno-levi front, Ne davimo Beograd.
Da li želite reč?
Reč ima Biljana Đorđević.
...
Zeleno-levi front

Biljana Đorđević

Zeleno-levi front - Ne davimo Beograd
Zahvaljujem.

Mi smatramo da je ovaj zakon nepopravljiv, ali ipak podneli smo neke amandmane da bi pokazali koliko su formulacije koje su predložene problematične.

Tako da, mi dodajemo u ove udžbenike od nacionalnog značaja i matematiku, udžbenike za matematiku, fiziku, hemiju, biologiju, tehničko i informatično obrazovanje, fizičku kulturu i šah. Između ostalog, prosto, želimo da istaknemo da deo naše tradicije i kulture jesu i ove naučne oblasti i da smo imali značajne matematičare, matematičarke, fizičare, fizičarke. Da pomenem samo neke: Mileva Marić, Pavle Savić, Milutin Milanković, Nikola Tesla. Ne znamo zašto to ne bi na neki način bilo priznato i ovde. Očito se vi toga odričete. Pogotovo zato što su ovo predmeti od značaja za društveni život i predstavljaju oslonac razvoja društva i razvoja pojedinca.

Ako već idete, što je apsolutno neprihvatljivo, sa time da preko udžbenika branite nacionalnu bezbednost i nacionalni interes, treba ulagati u decu i njihovo obrazovanje i svestranost i omogućavanje njihovog razvoja, a ne ono što vi zapravo ovde pokušavate da radite, da na način na koji vi razumete instalirate nacionalni identitet.

Ja moram sad tu da postavim pitanje – kako vi to razumete? Da li je za vas nacionalni identitet prodaja i rušenje Generalštaba? Da li je za SNS nacionalni identitet kad se američki interes, tačnije interes jedne porodice, Trampove porodice, stavi iznad srpskog interesa, odnosno interesa Republike Srbije? Da li je to kada ruski interes stavite iznad srpskog interesa, kada je reč o NIS-u? Da li je nacionalni interes i da li je identitet koji ćete ugrađivati u našu decu da se nose maske dok se tuku građani i dok se ruše objekti, dok se preti klanjem? Da li se to treba učiti u školama? Da li je to objavljivanje intimnih fotografija maloletnih devojaka da bi se osvetili i kaznili ih zbog toga što prijave da im silovanjem preti komandant policijske jedinice za zaštitu određenih ličnosti i objekata Marko Kričak? Da li će se fotografije režimski sponzorisanog nasilja iz „ćacilenda“ naći u vašim udžbenicima? Zahvaljujem.