Deveta sednica Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo

22.09.2024.

Sednica broj: 9

Predsedavajuci: Milica Nikolić

Odbor: Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo

Na sednici održanoj 22. septembra 2024. godine, članovi Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo razmotrili su više predloga zakona, koji će se naći na dnevno redu Drugog vanrednog zasedanja Narodne skupštine u Četrnaestom sazivu.

Većinom glasova članova Odbora odlučeno je da se na sednici obavi zajednički načelni pretres, u skladu sa članom 76. Poslovnika Narodne skupštine.

Odbor je razmotrio sledeće predloge zakona: Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetu Republike Srbije za 2024. godinu, sa Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Odluku o izmenama i dopunama Finansijskog plana Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje za 2024. godinu, Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Odluku o izmenama Finansijskog plana Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje za 2024. godinu, Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Odluku o izmenama i dopunama Finansijskog plana Fonda za socijalno osiguranje vojnih osiguranika za 2024. godinu i Predlogom odluke o davanju saglasnosti na Odluku o izmenama. Finansijskog plana Nacionalne službe za zapošljavanje za 2024. godinu, u načelu, zatim Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom, Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o međusobnom priznavanju profesionalnih kvalifikacija za medicinske sestre, doktore veterinarske medicine, magistre farmacije i babice u kontekstu Centralno-evropskog sporazuma o slobodnoj trgovini, Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora o zajmu Obnovljivi izvori energije u sistemima daljinskog grejanja u Srbiji između Republike Srbije i Evropske banke za obnovu i razvoj, Operativni broj 53021, Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora o garanciji (Projekat ugradnje pametnih brojila u Srbiji) između Republike Srbije i Evropske investicione banke, Predlog zakona o potvrđivanju Odluke broj 1/2023 Zajedničkog komiteta Regionalne Konvencije o pan-evro-mediteranskim preferencijalnim pravilima o poreklu od 7. decembra 2023. godine o izmenama i dopunama Regionalne konvencije o pan-evro-mediteranskim preferencijalnim pravilima o poreklu i Predlog zakona o potvrđivanju Aneksa 2 Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Francuske o saradnji u oblasti sprovođenja prioritetnih projekata u Republici Srbiji.

Nakon rasprave, članovi Odbora ocenili su, većinom glasova, da su svi razmotreni predlozi zakona u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.

Sednici su prisustvovali predstavnici predlagača, predstavnici Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Ministarstva za brigu o porodici i demografiju i Ministarstva finansija.
Sednici je predsedavala predsednica Odbora Milica Nikolić, a prisustvovali su i članovi i zamenici članova Odbora: Nikola Bokan, Miloš Gnjidić, Vesna Nedović, Jasmina Palurović, Slobodan Petrović, Risto Kostov, Marko Milošević, Danijela Nestorović, Olja Petrović, Ana Krstić, Goran Petrović, Dragan Nikolić i Uroš Đokić.

Prisutni članovi

...

Nikola Bokan

Srpska napredna stranka
...

Miloš Gnjidić

Srpska napredna stranka
...

Vesna Nedović

Srpska napredna stranka
...

Jasmina Palurović

Srpska napredna stranka
...

Slobodan Petrović

Srbija centar
...

Risto Kostov

Partija ujedinjenih penzionera, poljoprivrednika i proletera Srbije – Solidarnost i pravda
...

Marko Milošević

Socijalistička partija Srbije
...

Danijela Nestorović

Narodni pokret Srbije
...

Olja Petrović

Srpska napredna stranka
...

Ana Krstić

Grupa građana Mi - Glas iz naroda, prof. dr Branimir Nestorović
...

Goran Petrović

Stranka slobode i pravde
...

Dragan Nikolić

Srpska napredna stranka
...

Uroš Đokić

Narodni pokret Srbije

Transkript

UČESTVUJU U RASPRAVI:

Milica Nikolić, predsednica Odbora, Srpska napredna stranka, ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane, vladajuća većina

Slobodan Petrović, član Odbora, SRBIJA CENTAR - SRCE, opozicija

Vesna Nedović, članica Odbora, ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane, vladajuća većina

Danijela Nestorović, članica Odbora, Ekološki ustanak, opozicija

Goran Petrović, član Odbora, Stranka slobode i pravde, opozicija

Risto Kostov, član Odbora, PUPS - solidarnost i pravda, vladajuća većina

Uroš Đokić, član Odbora, Narodni pokret Srbije - Novo lice Srbije, opozicija


 

 

TRANSKRIPT:

00:00:00 - Milica Nikolić: Članovi i zamenici članova odbora, narodni poslanici, otvaram devetu sednicu odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo. Sednici je prisustvovalo 14 članova i zamenika članova odbora, te konstatujem da postoji kvorum potreban za rad odlučivanja. Saziv za sednicu sa predlogom dnevnog reda poslat vam je na mejl i unet u sistem elektronskog parlamenta. Predlažem da odbor na osnovu člana 76 poslovnika obavi zajednički načelni pretres po svim tačkama dnevnog reda i pitam da li neko ima predlog za izmenu i dopunu dnevnog reda. Ukoliko ne, stavljam prvo na glasanje da se obavi zajednički načelni pretres po svim tačkama dnevnog reda.

 

00:00:55 - Milica Nikolić: I to moramo ručno jer nije u netu sistemu. Molim vas, izjasnite se. Ko je za? Za 9. Ko je protiv?

 

00:01:16 - Milica Nikolić: 4. Uzdržan? Nema. Konstatujem da je odbor usvojio ovaj predlog sa 9 glasova za. Stavljam na glasanje dnevni red.

 

00:01:30 - Milica Nikolić: Molim vas izjasnite se. Zaključujem glasanje. 11 za, protiv 2, uzdržanih. Koji konstatuju da je odbor utvrdio dnevni red. Obaveštavam vas da je poziv za sednicu odbora dostavljen u petak, 20. septembra 2024.

 

00:01:58 - Milica Nikolić: Godine, odnosno u roku kraćem tri dana pre održavanja sednica odbora, imajući u vidu potrebu da se odbor blagovremeno sastane i podnese izveštaje Narodnoj skupštini. Pre prelaska rada po utvrđenom dnevnom redu želim da pozdravim prisutne predstavnike nadležnih ministarstava. Tu su sa nama Aleksandar Jović, pomoćnik ministra prosvete, i Sanja Lakić, državni sekretar u Ministarstvu za brigu o porodici i demografiji. Dobar dan i dobrodošli na sednicu Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo. Sada prelazimo na rad po utvrđenom dnevnom redu.

 

00:02:37 - Milica Nikolić: I otvaram diskusiju po tačkama dnevnog reda, da li se neko javlja za reč. Petrović Slobodan, izvolite.

 

00:02:55 - Slobodan Petrović: Pošto nisam prisutan, imam nekoliko pitanja za predstavnike Ministarstva prosvete, kao i za kolege narodne poslanike iz redova stranaka vladajuće većine, u skladu sa tačkom dnevnog reda. Pre otprilike dve nedelje, obilazeći radove na brzoj saobraćajnici Šabac-Loznica, predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da je noć pre toga sa ministrom finansija Sinišom Malim pronašao milijardu evra u budžetu Republike Srbije. Doduše, u ovoj i u naredne tri godine, znači godišnje, četvrt milijarde evra. Inače, sam jako sumnjičav prema ljudima koji tokom noći pronalaze milijarde, pogotovo ako su ti ljudi na visokim državnim funkcijama.

 

00:03:49 - Slobodan Petrović: Moje pitanje se sastoji iz dva dela. Prvi deo. Na osnovu kojih ustavnih ili zakonskih ovlašćenja predsednik Republike pretražuje budžet, pronalazi viškove, manjkove i šta ti sve ne. Drugi deo pitanja. Na osnovu kojih ustavnih ili zakonskih ovlašćenja, predsednik Republike pronađene viškove diskreciono raspoređuje za koje god svrhe mu padne na pamet.

 

00:04:24 - Slobodan Petrović: Možda je to... Danak mom neiskustvu, ali ja sam bio pod jakim utiskom da budžet kontrolišu i nacrt rade stručne službe Ministarstva finansija, pa to onda ide na usvajanje na Vlade Republike Srbije, pa onda kroz nekoliko odbora ove skupštine, zatim na plenumu i tek ako narodni poslanici izglasaju ovaj predlog. Tek onda, novac može da se troši, kako je u samom dokumentu koji tada postaje zakon, predviđeno, dakle ne mimo toga. Meni se čini da izgleda svi mi ovde gubimo vreme, kad jedan čovek može tako da zavjeri u državnu kasu, promeša novac, uzme onoliko koliko mu je potrebno i troši kao pijani baron, često i bez pokrića, zadužujući i nas i naše potomke.

 

00:05:28 - Slobodan Petrović: Evidentno je da u predlogu ovog rebalansa postoji povećanje od 12 milijardi dinara za prosvetu. Mene zanima da li je u okviru tih 12 milijardi dinara predviđeno da se osnovna škola Dositej Obradović u Vranju rekonstruiše, a za osnovnu školu Branko Radičević u Bujanovcu kupe školske klupe i računari. Kako bismo razumeli o čemu je zapravo reč, detaljno ću vam obrazložiti ovo što sam sada rekao. U osnovnoj školi Dositej Obradović u Vranju, meni je drago što je u ovom odboru i prisutan kolega narodni poslanik Draga Nikolić, takođe iz Vranja, koji živi nedaleko od pomenute škole. Krov prokišnjava.

 

00:06:22 - Slobodan Petrović: Pa se kišnica u hodnicima sakuplja u kantama, a zbog stare...

 

00:06:27 - Milica Nikolić: Volim vas, vratite se na temu...

 

00:06:28 - Slobodan Petrović: Dozvolite mi da vam postavim pitanje za...

 

00:06:32 - Milica Nikolić: Volim vas, vratite se, ukoliko želite da nastavite vaš govor, vratite se na temu dnevnog reda, kako bih vam dozvolila da govorite. Tema je dnevnog reda, ako ne znate, možete da pročitate upravo. Hoćete li da se vratite na temu, ako hoćete, prijavite se ponovo. Znamo mi šta je, hvala vam, molim vas nećemo pričati paralelno, znamo šta je tema dnevnog reda i hvala vam na tome što želite u uvodu da nas obavestite, mi smo svi dobro upoznati, ukoliko želite da govorite o temi dnevnog reda, isključivo o temi dnevnog reda, prijavite se ponovo.

 

00:07:20 - Slobodan Petrović: Da bi svi razumeli o čemu se ovde zapravo radi, kolega Nikolić odlično zna i pitanje je kako ima veze sa predlogom rebalansa budžeta i sa ovim predviđenim sredstvima od 12 milijardi dinara, ali u redu nastaviću dalje. Dakle, predviđeno je, tačnije, predsednik je... predsednik gospodin Aleksandar Vučić je još u martu 2023. godine, a onda u januaru...

 

00:07:57 - Milica Nikolić: Molim vas, prekinula sam vas, zato što predsednik Aleksandar Vučić nije tema dnevnog reda danas. Ljubazno sam vas zamolila da se vratite na dnevni red, to niste uradili, idemo dalje. Samo pre nego što pređemo na sledećeg govornika, moram da vas obavestim da su tu sa nama iz Ministarstva finansija, Ela Kisi Simić iz sektora budžeta, Tatjana Stanić iz sektora za carinski sistem i politiku, Verica Ignjatović, pomoćnik ministra u sektoru za međunarodnu saradnju i evropske integracije, i Dragan Babić iz Uprave za javni dug. Dobrodošli i vama, dobrodošli.

 

00:08:36 - Milica Nikolić: Molim vas, potpišite se, služba neka dostavi zbog prisutnosti. Idemo dalje. Molim vas, samo prijavite se ponovo, svi koji ste malo pre bili prijavljeni u sistemu. Ko je želeo da govori, neka se prijavi? Nedović, Vesna, izvolite.

 

00:09:14 - Vesna Nedović: Ja bih upravo o rebalansu budžeta. Srećemo se sa 133 milijarde dinara većih prihoda, od planiranih rezultata. Ja sam našla privredu, investicije, životni standard i stabilnu fiskalnu politiku. Odgovorno je pažljivo kako ćemo to rasporediti i one su uglavnom raspoređene na oblasti u ovom trenutku koje su važne za dalji razvoj naše zemlje.

 

00:09:46 - Vesna Nedović: Isto tako je važno naglasiti da je i smanjena stopa nezaposlenosti, ona je sada na 8,2%, a kada se prisetimo, pre 12 godina je bilo mnogo veće, procentu koji iznosi 25,9% i to ću opet istaći. Ovakav rezultat je plod strateških odluka koje nekada nisu bile popularne, ali narod uvek prepozna i da podršku zato što su te odluke bile jedine rezultat istine, prave. Znači razlog i to što je narod i dao podršku.

 

00:10:34 - Vesna Nedović: Fokus raspodele novog nastavnika prihoda biće na ključne oblasti, a to su obrazovanje, zdravstvo, kao i podrška najugroženijim kategorijama stanovništva, kao i uvek i politika vlade Republike Srbije, politika Aleksandra Vučića, politika napretka i budućnosti. Svaka nova investicija biće usmerena ka stvaranju još boljih uslova za radni život naših građana. To nikad ne. Zahvaljujem. Hvala.

 

00:11:16 - Milica Nikolić: Nestorović, Danijela, izvolite, imate reč.

 

00:11:20 - Danijela Nestorović: Dobar dan svima. Ja bih imala pre svega pitanje za predstavnike ministarstva zašto se... Nikada ne posluša Savet Fiskalnog saveta vezan za način i sam postupak usvajanja rebalansa budžeta. Naime, imali ste priliku da pročitate da je Fiskalni savet već napomenuo da od 2019. mi nismo imali redovan način usvajanja rebalansa budžeta.

 

00:11:44 - Danijela Nestorović: I postoji je razloga, samim tim je onemogućena i kvalitetna skupštinska rasprava, onemogućeno je da predstavnici i poreskih obveznika i drugih građana kvalitetnim amandmanima, možda i izmene nešto što se tiče samog budžeta. I drugo pitanje bi se odnosilo na zakon o socijalnoj zaštiti, odnosno pomoći porodicama, roditeljski dodatak, zašto on nije uvećan u ovaj rebalans budžeta, pošto je to jedna od bitnih i ključnih zamerki, jer bi samim tim na neki određeni način bile opterećene rezerve u budžetu za ta socijalna davanja, šta je razlog da se ta vrsta pomoći ne nađe u rebalansu budžeta.

 

00:12:22 - Goran Petrović: Hvala.

 

00:12:27 - Milica Nikolić: Hvala. Hvala. Hvala da se prijavite, molim vas. Ste, ne. Ne, sačekajte samo, molim vas.

 

00:12:42 - Milica Nikolić: Poznajte, ste sami. Petrović Goran, izvolite, imate reč.

 

00:13:00 - Goran Petrović: Danas bi trebalo da raspravljamo o usklađenosti predloženih zakona sa Ustavom i pravnim sistemom i opravdanosti njihovog donošenja. Prvi na dnevnom redu je ovde zakon o izmenama i dopunama zakona o budžetu Republike Srbije za 2024. godinu sa pratećim predlozima odluka o davanju saglasnosti. Međutim, da bismo uopšte mogli da razmatramo usklađenost predloženog zakona sa Ustavom i pravnim sistemom, morali bismo danas ovde da imamo pred sobom transparentan pravni akt. To zapravo znači da bi ovaj predlog zakona o izmenama i dopunama zakona o budžetu morao biti pre svega jasan i u potpunosti prikazati način i svrhu trošenja sredstava građana Republike Srbije.

 

00:13:43 - Goran Petrović: Šta mi danas imamo pred nama? Imamo predlog zakona koji u određenim delovima ne definiše način i svrhu trošenja sredstava, već navodi da će se korišćenje sredstava iz određene apropriacije vršiti u skladu sa posebnim aktom vlade, ili čak da se način korišćenja sredstava i svrha proglašavaju tajno. Na primer, kada je reč o generalnom sekretarijatu vlade, za potrebe vršenja generalnog sekretarijata vlade predviđeno je čak 15 milijardi 8 miliona 306 hiljada dinara, što je, na primer, godišnji budžet grada Niš. Ja sad neću ulaziti u to da li je ovo previše ili da li uopšte treba ovako to učiniti, međutim ima jedna bitnija stvar koja je važna i o kojoj sada želim da govorim.

 

00:14:34 - Goran Petrović: U okviru ovog iznosa predviđena je apropriacija ostale dotacije i transferi u iznosu od 1.483.000.000 dinara. U zakonu stoji da će raspored korišćenja ove apropriacije biti vršen tako što će vlada doneti poseban akt. Isto se odnosi i na apropriaciju dotacije nevladinim organizacijama u iznosu od 2 milijarde 581 milion 820 hiljada dinara, gde je takođe predviđeno da će se raspored i korišćenje sastava vršiti u skladu sa posebnim aktom vlade. Dakle, neke apropriacije su proglašene tajnom, tako da nikada nećemo saznati kako se i u koju svrhu koristi novac građana ove zemlje, dok za druge apropriacije stoji da će vlada doneti poseban akt.

 

00:15:24 - Goran Petrović: To bi sad značilo da bi mi trebali da verujemo da će vlada zaista u nekom novom, budućem, posebnom aktu rešiti da se sredstva građana koriste u skladu sa ustavom i pravnim sistemom. Kako da verujemo vladi? Zašto bismo verovali vladi? Zašto danas nemamo svrhu korišćenja tih sredstava?

 

00:15:47 - Goran Petrović: Zašto ne znamo kako će se koristiti sredstva u ovim aproprijacijama? Šta je to vlada učinila do sada da bi nas ubedila da će u buduće napraviti jedan validan pravni akt? Vlada do sada nije učinila ništa, osim da su u nizu godina, dakle, ranije vlade donosile zakon o budžetu i rebalanse, koji su bili netransparentni. S druge strane, rebalansi su doneti uglavnom po hitnom postupku, a imate više puta ukazivanje od strane Fiskalnog saveta da to ne samo da nije dobro, nego je i štetno. Dakle, na ovakav način mi nemamo transparentan akt ispred nas i mi ne možemo sada u ovom trenutku da kažemo da li je on usklađen sa ustavom ili nije, da li je usklađen sa pravnim poretkom ili nije.

 

00:16:44 - Goran Petrović: To je činjenica. Ono nema više nikakve veze sa tim ko šta raspoređuje u budžetu, nego prosto mi nemamo mogućnost da znamo kako će se sredstva trošiti. Svrha trošenja se stavlja i dakle ponavljam, osnovni element na osnovu koga mi sada u ovom trenutku možemo da kažemo da li je nešto u skladu sa ustavom i pravnim poretkom, a mi smo se upravo zbog toga u ovom odboru sakupili da to danas kažemo. Ono što je takođe interesantno jeste da način vođenja javnih finansija, ovako kako se sada radi, zapravo svodi se na samovolju i varljivost.

 

00:17:27 - Goran Petrović: Neko kaže, neke milijarde ćemo odvojiti, a onda ćemo nekim novim aktom reći u koju svrhu će oni biti potrošeni. Ovakav paradoks, daista, je prosto neviđen. Dakle, vlada zna da joj trebaju određena sredstva za nešto, ali ne zna u koju svrhu će ta sredstva potrošiti. I mi sada treba da kažemo da je sve u redu, da je sve usklađeno sa Ustavom, da je sve u skladu sa pravnim poretkom, da jednostavno glasamo i da kažemo idemo, daj.

 

00:17:58 - Goran Petrović: Mislim da ovakav način, sa ovakvim načinom, mora da se prestane, mi moramo da dobijemo ovde, i zbog toga sam i glasao protiv, da dobijemo predloge zakona za koje možemo da kažemo da su u skladu sa Ustavom. To je naš zadatak ovde. Ne ni da govorimo o raznim drugim stvarima, nego da kažemo ono što je naš osnovni zadatak. Mislim da mi u ovom zadatku, u ovom trenutku, još u ovom sazivu nismo dorasli, ali se nadam da će u budućnosti možda biti bolje, mada sa ovakvom vladom i sa ovakvim načinom upravljanja državom, to je veliko pitanje. Hvala vam.

 

00:18:36 - Milica Nikolić: Pre nego što pređemo na sledećeg govornika, dodala bih samo to da... Od 2012. godine svaka vlada, rezultati svake vlade su čak vidljivi golim okom. Gde god se okrenete oko sebe vidite rezultate. Ako ništa, zbog toga je transparentna.

 

00:18:53 - Milica Nikolić: A zamislite kako su radile vlade do 2012. godine i koliko je tu transparentnosti bilo, odnosno nije bilo, kada je predsednik baš vaše stranke mogao da zaradi dok je bio na vlasti, na javnoj funkciji, 619 miliona evra i to sam prijavio. Hvala. Toliko o samovolji i toliko o bahatosti. Prelazimo na sledećeg govornika.

 

00:19:14 - Milica Nikolić: Kostovi, isto izvolite. Izvolite. Ukoliko želite da nešto kažete, prijavite se, ali svakako osnov za repliku nemate. Imate vreme. Gvalim vas, govornika, oduzimate vreme govornika.

 

00:19:40 - Risto Kostov: Poštovana predsedavajuća, gospođo Nikolić, uvažene koleginice i kolege, pošto ja dolazim iz partije u jednom imenu penzionera, poljoprivrednika i proletarijata Srbije, PUP Solidarnost i Pravda, partije koja je 2005. godine osnovana kada je penzionerima pretila opasnost. I da ne idem previše u pojedinosti, ali tamo negde u okolini Leskovca su ih sakrivali u kesama jer nije bilo novca. Želim da ukažem u okviru rasprave o ovom dokumentu koji je pred nama, o predlogu zakona o izmenama i dopunama zakona u budžetu Republike Srbije, na nekoliko pozitivnih pokazatelja iz Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje. Ostvareni prihodi od doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje u periodu januar-avgust ove, znači tekuće godine, viši su od ostvarenih prihoda u istom periodu prethodne godine za čak 16%.

 

00:20:49 - Risto Kostov: U skladu sa boljom naplatom, planirani iznos doprinosa za PIO rebalansom je povećan za 2,18%. I kako su ti planirani prihodi? Od doprinosa se skupilo više od potrebnih dodatnih sredstava za isplatu prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja. Ovo je veoma bitno. Iznos planiranih transfera iz budžeta Republike Srbije rebalansom je smanjen, što se odavno nije dogodilo, u skladu sa smernicama Ministarstva finansija za 4,1%.

 

00:21:21 - Risto Kostov: To je smanjenje koje pokazuje jedan pozitivan trend. I na kraju... Rebalansom je neophodno bezbediti kratkoročnu pozajmicu iz budžeta, iz nekih tehničkih razloga, Republici u iznosu od 10 miliona dinara, ali posle toga sledi jedna veoma pozitivna rečenica i stav da će vraćanje pozajmice biti vršeno od prihoda, od doprinosa za PIO ostvarenih po završetku isplate prava. Drugim rečima, to je rezultat nesumnjivog otvaranja. Otvaranje novih radnih mesta, u čemu najveću zaslugu sigurno ima predsednik Republike Aleksandar Vučić i mi, penzioneri, radujemo se svakom otvaranju novog radnog mesta, a to znači i veći budžet u fondu Republike, fondu za penzijsko i invalidsko osiguranje.

 

00:22:17 - Risto Kostov: Hvala vam.

 

00:22:18 - Milica Nikolić: Čim narodni poslanik Kuro Željopić, zvolite.

 

00:22:27 - Uroš Đokić: Hvala predsedavajuća. Poštovane kolege, poslanici, ja bih se osvrnuo na pravni aspekt, odnosno na ono što bi trebalo da bude suština onoga što mi danas ovde radimo i šta mi ovde kontrolišemo. Danas smo na devetoj sednici ovog odbora, a zamerke su jednake kao i na prvoj sednici i odnose se na proceduru i na način kako mi postupamo i na to da ni mi sami do kraja ne poštujemo poslovnik o radu ovoga doma. A reći ću vam iz kojih razloga. Prvo, u samom narativnom delu predloga zakona o izmenama i dopunama zakona o budžetu Republike Srbije, gde se kaže koji su to razlozi za donošenje zakona po hitnom postupku, kaže se, predlaže se donošenje ovog zakona po hitnom postupku u skladu sa članom 167 poslovnika Narodne skupštine, kako bi se izbegle štetne posledice na rad državnih organa i organizacija za obavezno socijalno osiguranje u cilju stvaranja neophodnih materijalnih i drugih uslova.

 

00:23:22 - Uroš Đokić: Za finansiranje rada državnih organa i organizacija na celoj teritoriji Republike Srbije. Kada pogledamo član 167 koji se ovde poziva, član 167, da vas ne zamaram, sadrži odredbu koja je, u slovo, ista ova odredba. Unošenje ovakve odredbe u poslovnik jeste šteta in abstracto, postojanje opasnosti da bi u konkretnom slučaju moglo da dođe do štete. Ukoliko govorim da na današnji dan postoji neki od razloga koji su dati in abstrakto. Mi bi moralo da ih imamo in concreto, da znamo koja je to tačno danas opasnost zbog koje mi ovo radimo u ovako hitnom postupku.

 

00:24:02 - Uroš Đokić: Da bi se shvatilo zašto je ovo toliko važno, morali bismo sistemski da tumačimo poslovnike i da vidimo da i u narednim odredbama istog ovog akta postoje razlozi koji podržavaju ovo što je navedeno u članu 167. Pa tako član 172 poslovnika kaže: Da pretres predloga budžeta na sednici Narodne skupštine može da počne najranije 15 dana od dana prijema predloga budžeta u Narodnoj skupštini. Budžet je ušao u četvrtak, odnosno predlog zakona izmenama. A dalje, član 176 poslovnika u radu Narodne skupštine kaže: Izmene i dopune budžeta Republike Srbije u toku godine vrše se prema odredbama ovog poslovnika.

 

00:24:42 - Milica Nikolić: Hvala vam za lekcije iz poslovnika, ali vratite se na temu dnevnog reda. Tema dnevnog reda nije poslovnik Narodne skupštine.

 

00:24:52 - Uroš Đokić: Tema dnevnog reda je zakonitost i ustavnost. Zakonitost i ustavnost podrazumeva usaglašenost poljeva pravnih akata prema pozitivnim propisima Republike Srbije. Poslovnik svakako, ja ne znam da li vi mislite, da ne spada. U pozitivno pravo li je zaista, verujem da spada. I mislim da ovakav način donošenja zakona nije u skladu sa pozitivnim zakonodavstvom i smatram da na ovakav način ne može da se glasa o ovako važnim zakonima i to je razlog za koji ću glasati protiv.

 

00:25:23 - Uroš Đokić: A to je srž i suština ove teme. Ovo čemu je gospodin Kostović i čemu su kolege pre mene govorili su važne teme, ali nisu pravničke teme o kojima mi treba da raspravljamo.

 

00:25:37 - Milica Nikolić: Reč ima Slobodan Petrović, molim vas ukoliko želite o temi dnevnog reda.

 

00:25:43 - Slobodan Petrović: Štaviću konkretno pitanje predstavnicima Ministarstva prosvete i Ministarstva finansija. Mene zanima da li je ovim predlogom rebalansa budžeta možda obezbeđen novac za rekonstrukciju osnovne škole Dositej Obradović u Vranju i nabavku računara i školskih klupa u osnovnoj školi Branko Radičević u Bujanovcu. Ovo pitanje postavljam iz razloga što sam zbog obećanja koja su u prethodnom periodu bila data prilikom posete predsednika Republike Vranju i Bujanovcu za navedene dve škole, a što do ovog trenutka nije učinjeno, ja sam postavio i poslanička pitanja ministarki prosvete, ova koja sam postavio i vama, i ona je meni odgovorila da rekonstrukcija, nisu izdvojena sredstva za rekonstrukciju osnovne škole Dositej Obradović u Vranju, kao ni da ove godine neće biti nabavljeni računari i školske klupe u osnovnoj školi Branko Radičević u Bujanovcu. Stoči vam na to da je sada predlog rebalansa posle.

 

00:26:58 - Milica Nikolić: Malo pre vam je kolega iz vaše koalicije držao lekciju o poslovniku, kako treba i šta je nadležnost ovog odbora. Meni je zaista jasno sada zašto vam ne dozvoljavaju da govorite u plenumu kad vi ni nadležni odbor ne možete da pogodite, a kamoli dnevni red. Izvolite, nastavite, ali po temi dnevnog reda.

 

00:27:20 - Slobodan Petrović: Tema dnevnog reda je rebalans budžeta. Odgovore koje sam dobio vezane za ove dve škole.

 

00:27:26 - Milica Nikolić: Da su u skladu sa ustavom i pravnim sistemom naše zemlje. Izvolite, nastavite.

 

00:27:34 - Slobodan Petrović: Dakle, želeo bih odgovor na ova dva pitanja. Ako nije u budžetu za 2024. godinu bio predviđen novac, da li će biti predviđen po rebalansu koji je na dnevnom redu?

 

00:27:54 - Milica Nikolić: Izvolite, koliko žele neko iz ministarstva, Sijan. Pošto se više niko ne javlja za reč... Zaključujem diskusiju. Molim vas, nećemo govoriti svi u glas. Imali ste malo pre vremena da kažete sve što ste hteli, pa čak i ako nije u skladu sa dnevnim redom, pošto se niko više ne javlja za reč, zaključujem diskusiju i prelazimo na glasanje po tačkama dnevnog reda.

 

00:28:23 - Milica Nikolić: Prva tačka dnevnog reda. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o izmenama i dopunama zakona u budžetu Republike Srbije za 2024. godinu sa predlogom odluke o davanju saglasnosti na odluku o izmenama i dopunama finansijskog plana Republičkog fonda za penzijsko-invalidsko osiguranje za 2024. godinu, predlogom odluke o davanju saglasnosti na odluku o izmenama finansijskog plana Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje za 2024. godinu, predlogom odluke o davanju saglasnosti na odluku o izmenama i dopunama finansijskog plana Fonda za socijalno osiguranje vojnih osiguranika za 2024.

 

00:29:00 - Milica Nikolić: Godinu i predlogom odluke o davanju saglasnosti na odluku o izmenama finansijskog plana Nacionalne službe za zapošljavanje za 2024. godinu koji je podnela vlada u načelu u skladu sa ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije. Molim vas da se izjasnite. Zaključujem glasanje. Za 9, protiv 4, uzdržan 1.

 

00:29:29 - Milica Nikolić: Prelazimo na drugu tačku dnevnog reda koja je za to da ocenimo da je predlog zakona o izmenama i dopunama zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom koji je podnela vlada u načelu u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije. Molim vas da se izjasnite. Zaključujem glasanje. Za 9, protiv niko, uzdržano 4. Prelazimo na treću tačku dnevnog reda koja je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju sporazuma o međusobnom priznavanju profesionalnih kvalifikacija za medicinske sestre, doktore veterinarske medicine, magistre farmacije i babice u kontekstu centralnog evropskog sporazuma o slobodnoj trgovini koju je podnela vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije.

 

00:30:24 - Milica Nikolić: Molim vas da se izjasnite. Zaključujem glasanje. Za 11, protiv niko, uzdržano 3. Prelazimo na četvrtu tačku dnevnog reda koja je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju ugovora o zajmu obnovljivi izvori energije u sistemima daljanskog grejanja u Srbiji između Republike Srbije i Evropske banke za obnovu i razvoj, operativni broj 53021, koji je podnela vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije. Molim vas da se izjasnite.

 

00:31:03 - Milica Nikolić: Zaključujem glasanje. Za 9, protiv 1, uzdržana 4. Prelazimo na petu tačku dnevnog reda koja je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju ugovora o garanciji projekta ugradnje pametnih brojila u Srbiji između Republike Srbije i Evropske investicione banke, koji je podnela vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije. Molim vas da se izjasnite. Zaključujem glasanje.

 

00:31:39 - Milica Nikolić: Za 9, protiv niko, uzdržano 5. Prelazimo na šestu tačku dnevnog reda koja je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju odluke broj 1 kroz 2023. zajedničkog komiteta regionalne konvencije o pan-evromediteranskom preferencijalnim pravilima o poreklu od 7. decembra 2023. godine u izmenama i dopunama regionalne konvencije o pan-evromediteranskim preferencijalnim pravilima o poreklu koje je podnela vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije. Molim vas da se izjasnite.

 

00:32:19 - Milica Nikolić: Zaključujem glasanje. Za 9, protiv 0, uzdržano 5. Prelazimo na sedmu tačku dnevnog reda. Ko je za to da ocenimo da je predlog zakona o potvrđivanju aneksa 2 sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Francuske o saradnji u oblasti sprovođenja prioritetnih projekata u Republici Srbiji, koji je podnela vlada u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom Republike Srbije? Molim vas da se izjasnite.

 

00:32:55 - Milica Nikolić: Zaključujem glasanje. Za 9, protiv 1, uzdržano 4, od ukupno 14. Predlažem da odbor odredi predsednika odbora za izveštaj na sednici Narodne skupštine po ovim zakonima i stavljam ovaj predlog na glasanje. Molim vas da se izjasnite. Zaključujem glasanje.

 

00:33:23 - Milica Nikolić: Za 9, protiv 2, uzdržano 3, od ukupno 14. Pošto smo završili rad po utvrđenom dnevnom redu, zaključujem sednicu i zahvaljujem se na

 

Snimak sednice

NAPOMENA: Transkript sednice odbora generisan je pomoću softvera za automatsko prepoznavanje govora. Uloženi su značajni napori da se osigura tačnost, ali se mogu javiti manje netačnosti. Za potpuno pouzdani pregled koristite video zapis sa sednice.

Poslednji put ažurirano: 05.08.2025, 14:19