Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, poštovani predsedavajući, mogla bi ova današnja rasprava da se podvede u ono iz Top liste Nadrealista. Nažalost, tema današnje emisije nije Stevan Lilić, već kako ovde piše zakon o ličnoj karti.
E sada, zašto bi trebalo menjati postojeći sistem? Pa zato što sam rođen 1980, a 1998. sam izvadio ličnu kartu, sedam godina posle raspada SFRJ, a meni u ličnoj karti piše SFRJ. Dakle, dokumenta su, pod jedan, zastarela. Imamo zastarela dokumenta, a sa druge strane imamo i zastareo zakon.
Ako imamo zastareo zakon, koji je donet pre nekih 30 godina, a znamo koliki period 30 godina čini, pogotovo u XX veku i danas u XHI veku, naš zadatak jeste da modernizujemo i ovaj segment života, i ovaj segment državnog uređenja. Mi u DSS-u smo rešili da modernizujemo Srbiju.
Srbija mora da se modernizuje, mora da se modernizuje srpska privreda, mora da se modernizuje srpsko školstvo i mora da se modernizuje srpska uprava, a ovim zakonom i realizacijom ovog projekta uvođenja elektronske lične karte Srbija se, dragi građani, modernizuje. Srbija čak ide korak napred u odnosu na razvijene evropske zemlje, a moderna državna uprava, koja mora da bude servis građana, jeste jedan od preduslova te modernizacije.
Pored modernizacije Srbije, šta se još pored ovog dobija? Iz more razloga koje možemo ovde danima navoditi zašto je potrebno doneti ovaj zakon, modernizovati Srbiju, modernizovati državnu upravu, sistem ličnih karti dobijamo sledeće - potpuno sigurne dokumente, koje je nemoguće falsifikovati, za razliku od sadašnjih ličnih karti, koje možete da izradite na boljem fotokopir aparatu ili sa boljom kompjuterskom opremom, koju većina građana već možda ima i kod kuće.
Pored toga, sistem bezbednosti u Srbiji se umnogome poboljšava uvođenjem ovakvog sistema ličnih karti. Konačno dobijamo jedinstvenu bazu podataka, koja je preduslov kasnije za još jednu bitnu jedinstvenu bazu podataka, a to je centralni birački spisak, sa kojim toliko kuburimo u poslednjih 15 godina u državi.
I onom što sam već naveo, a to je ubrzan razvoj tzv. elektronske vlade, tj. modernizacija sistema vladavine, koja se već primenjuje u mnogim zemljama u Evropi i u svetu, a koja se tiče toga da je vama većina stvari koje je država dužna da učini građaninu dostupno preko interneta recimo, koji jeste najmodernije sredstvo komunikacije u XX i XXI veku.
Pored svega ovoga ovde su iznete još neke sumnje šta ćemo mi kao država, kao društvo i kao pojedinci, tj. svaki građanin još dobiti?
Pa prvo, naši stručnjaci, srpski stručnjaci, ljudi iz Srbije koji su ovde školovani i naše kompanije će rukovoditi ovim projektom, one će implementirati sistem, a samim tim što implementiraju sistem biće uposleni naši ljudi. To je prilika za otvaranje novih radnih mesta i prilika da srpski, jedan deo srpske privrede, najmoderniji deo srpske privrede koji primenjuje modernu i savremenu tehnologiju bude uposlen.
Druga stvar je da ovo jeste, kao što su izneli i predstavnici opozicije i predstavnici pozicije sa druge strane, najmodernije trenutno primenjen sistem ličnih karata u Evropi, i na to svaki građanin ove zemlje i svaki Srbim može da bude samo ponosan, da i mi imamo nešto što je najmodernije i na vrhu primenjenih sistema trenutno u Evropskoj uniji i uopšte u savremenom svetu.
Dakle, mi dobijamo mogućnost da, pored toga što ćemo osavremeniti državnu upravu, pored toga što ćemo je napraviti efikasnijom za građane, dođemo do toga da izvozimo tehnologiju.
Mi sutra možemo Rumuniji, Bugarskoj, Šri Lanki, Australiji da prodamo sistem, ovaj sistem koji mi primenjujemo u Srbiji. Da li neko ima nešto protiv toga? Nema, naravno.
Prema tome, otvara se mogućnost izlaska srpskih firmi, srpskih stručnjaka, srpskih tehnologija u Evropu i u svet, i opet ponavljam, to može samo da služi na čast svima nama koji sedimo u ovoj sali.
Drugo, već je pominjao kolega Krstin, komplikovan sistem izdavanja raznih dokumenata, gde vam treba otprilike da ponesete jednu torbu papira kada hoćete da izvadite bilo koji dokument.
Uvođenjem ovog sistema umnogome se olakšava izdavanje ostalih dokumenata, i ono što je isto jako bitno, ponavljam, smanjuje se mogućnost zloupotrebe u svim svojim oblicima.
Dotakao bih se još nečega što je jako bitno građanima Srbije, naročito mladim ljudima u Srbiji. Mi smo u DSS-u rešeni da približavamo Srbiju Evropskoj uniji, da je približavamo Evropi i da mladim ljudima u Srbiji olakšamo da odu u Evropu, da vide kako se tamo živi i onda da se vrate u Srbiju, kako bi u svojoj zemlji mogli da modernizuju svoju zemlju, da učestvuju u onome što se zove građenje evropske budućnosti Srbije.
Jedan od preduslova za ulazak na tzv. belu šengensku listu, tj. da možemo bez vize kao građani Srbije da idemo u Evropu uniju jeste i modernizacija ličnih dokumenata.
Drugi korak nakon uvođena lične karte sa biometrijskim podacima jeste pasoš, tj. putna isprava sa istim ovakvim načinom i sa ovakvim projektima primenjenim sa tim čuvenim biometrijskim podacima.
To moramo da ispunimo da bismo, jedan od uslova koje moramo da ispunimo da bismo ušli na belu šengensku listu. Prema tome, mi u DSS-u smo odlučni da se i ovim projektom Srbija modernizuje, da i ovim projektom Srbija ide napred, da se i ovim projektom Srbija kreće u onom pravcu u kojem mora da se kreće, a kreće se u pravcu da Vlada bude bliža građanima, da sistem državne uprave bude efikasniji i da svi živimo jednostavnije, što jeste jedna od intencija ovog zakona.
Ponavljam, mi ćemo ovim biti bar u nečemu ispred Evrope, već smo ispred mnogih zemalja u sportu, u obrazovanju, pa ne vidim razlog zašto ne bismo i u sistemu izdavanja ličnih karata bili ispred razvijenih evropskih zemalja. To može samo da nam služi na čast, time moramo da se ponosimo i zbog toga pozivam sve poslanike ovog doma da glasaju za ovaj zakon. Mi u DSS-u ćemo to sigurno učiniti. Hvala vam.