Prikaz govora poslanika

Prikaz govora poslanika Dragoljub Simonović

Govori

Gospodine predsedavajući, vaše su želje jedno, a potreba je nešto drugo.
Dame i gospodo narodni poslanici, javljam se u skladu sa članom 226. Poslovnika o radu Skupštine Republike Srbije koji kaže da narodni poslanik ima pravo da traži obaveštenje i objašnjenje od predsednika Narodne skupštine ili resornog ministra o pitanjima iz okvira prava i dužnosti ovih funkcionera.
Dakle, imam informaciju da ministar za lokalnu samoupravu Milan Marković ima nameru da, po scenariju Rume, preko specijalaca MUP-a Srbije, preuzme vlast u opštini Grocka, kako kažu njihovi predstavnici u opštini Grocka, od sutra, pa do kraja sledeće nedelje.
Moram da kažem da mi nemamo nikakav pravni akt od ministra za lokalnu samoupravu u vezi s pomenutim problemom, a na osnovu pisma DS-a iz opštine Grocka svom predstavniku, ministru Markoviću, da se na SO Grocka desio nezakonit proces oduzimanja mandata jednom odborniku PSS-a i, u skladu s tim, dodeljen je mandat drugom predstavniku PSS-a, u skladu sa potrebama i ostavkom pomenute stranke.
Dakle, pismo koje je uputio Milan Marković opštini Grocka ne nosi naznaku – mišljenje, odluka, rešenje. Pismo je upućeno, a i sam to tvrdi, kao mišljenje na osnovu dopisa njegovog odbornika iz SO Grocka, da su oni legalni, a da su ovi drugi nelegalni.
U skladu s tim, kaže, u poslednjem stavu: ''Navedeno rešenje stupa na snagu odmah. Molimo vas da izvršite primopredaju vlasti u opštini Grocka.''
Ovo je presedan za jednog ministra koji odavno ne vrši funkciju za koju je izabran, već je podredio svoj posao svojoj partiji.
Moram da kažem da je, na osnovu ovog pisma, ovog dopisa, SO Grocka uputila prateći materijal resornom ministru, gde se, u prilogu akta, kaže – dostavljamo vam zahtev PSS-a o konstatovanju promene odbornika na listi PSS-a, izjavu Simić Sonje o prihvatanju kandidature, to je novi odbornik PSS-a, Izveštaj Izborne komisije, Izveštaj Mandatne komisije i uverenje o izboru odbornika SO Grocka.
Dakle, kao što vidite, potpuno je ispoštovana procedura zamene mandata jednog odbornika u skladu s ostavkom člana stranke PSS.
Dan kasnije, bivši odbornik Aleksandar Ristić, u pisarnicu dostavlja dopis da se ne odriče mandata posle svršenog čina. U tom dopisu, on kaže, iako je to ranije tvrdio, kako nije podneo ostavku, a ja ovde imam dokaz da je podneo ostavku. Kaže – ne podnosim ostavku. Znači, sam sebe demantuje, ono što je već dan ranije uradio.
Posle svih ovih spisa i pisanija, ministar Marković pokušava da ovo pitanje razreši na način koji je u interesu njegove stranke, Demokratske stranke, grupacije koju oni zastupaju.
Takođe je jako važno da kažem da SO Grocka nesmetano radi u ovom sazivu, sve službe rade i na raspolaganju su građanima opštine Grocka, pa ne vidim razloga da ministar ne poštuje, pre svega, Zakon o lokalnoj samoupravi, a onda i druge prateće važeće akte koji regulišu ovakvu materiju.
Koristim ovu priliku da saopštim narodnim poslanicima u Parlamentu Srbije da je, na poslednjoj sednici, SO Grocka donela jednoglasno odluku, na predlog odbornika SRS-a, da je Vladimir Putin počasni građanin opštine Grocka.
Dame i gospodo narodni poslanici, amandman na član 16. Predloga zakona o osnovama uređenja službi bezbednosti Republike Srbije, a koji reguliše u poglavlju četiri nadzor nad radom službe bezbednosti, obrađen je u sedam tačaka Predloga zakona.
Član 16. reguliše ko nadgleda i kontroliše službu bezbednosti. Dakle, ovu službu apsolutno nadgleda i kontroliše Skupština Srbije, i to neposredno ili preko nadležnog Odbora za bezbednost.
To drži vodu kao pisani dokument u ovom predlogu zakona. Međutim, praktično to baš nije tako. Navešću jedan primer od pre 20 dana, recimo, kada smo imali zasedanje Odbora za bezbednost. Dan ranije smo mogli pročitati više podataka u dnevnoj štampi o radu službe bezbednosti nego na dan samog zasedanja Odbora za bezbednost. Posebno ako se osvrnemo na onaj tajni dokument koji smo svi potpisivali, u stvari poslanici koji su hteli da ga čitaju, ne bi li došli do nekakvog podatka koji je interesantan za poslanike ili za podatke koji ne treba da budu sakriveni od poslanika.
U tom tajnom dokumentu mi nismo mogli da nađemo nijedan tajni podatak, a nije zgoreg još reći, na samom Odboru za bezbednost predstavnici nadležne službe gotovo da nam nisu ništa rekli od onoga što smo očekivali da nam kažu. Bile su prazne priče, prazne fraze, a postavljam konkretno pitanje.
Možda mi iz opozicije nemamo dostupne podatke o radu službi bezbednosti, a imamo ih tri. Možda vi iz pozicije imate te podatke, jer ste u poziciji. Ako neko ima takav podatak, bilo bi dobro da ovde iznese i da vidimo na koji način kontrolišete ovakve službe.
Sam član 16. sadrži 11 oblasti, a samo neke od njih ću da analiziram, da ne bih oduzimao dragoceno vreme kolegama koji će verovatno da se jave po ovom amandmanu. Kolega kaže da imam svo vreme ovog sveta, u stvari 15 minuta povodom ovog amandmana.
Kaže se, Odbor nadzire ustavnost i zakonitost rada službe bezbednosti, nadzire usklađenost rada službi bezbednosti sa strategijom nacionalne bezbednosti i strategijom odbrane i bezbednosno-obaveštajnom politikom Srbije, nadzire poštovanje političke, ideološke i interesne neutralnosti u radu službi bezbednosti. Ovde bih se malo zadržao.
Večeras su mnoge kolege iznele nekoliko svojih viđenja vezano za ovu neutralnost, ideološku pripadnost ili, da tako kažemo jednostavnije da bi nas narod razumeo, političku nepripadnost nijednoj političkoj stranci.
Ako analiziramo službe, recimo BIA, koja deluje kao posebna organizacija, ona je pod potpunom kontrolom DSS. To zna svaki građanin. Nije potrebno da to sada posebno ističemo u ovakvim našim govorima. Recimo, VBA ili VOA, koje rade pri Ministarstvu odbrane, a pod potpunom kontrolom DS.
Zbog toga što su ove službe praktično više opredeljene da osmatraju jedna drugu unutar koalicije, ostavlja se jedan veliki teritorijalni prostor za dejstvovanje i rad stranih obaveštajnih službi na našoj teritoriji, a da nisu pod kontrolom.
Takve strane obaveštajne i kontraobaveštajne službe su praktično ušle u sve sfere našeg života: ekonomske, političke, finansijske, čak i bezbednosne, i to može dati kao konačan rezultat po našu privredu i po našu Srbiju jako loše rezultate.
Praktično smo ostavili njih da vršljaju kako hoće na našoj teritoriji, dok naše bezbednosne službe praktično rade ono što im nije uloga, posmatraju, snimaju, prate koalicione partnere unutar njih, a pomalo i opoziciju, i to je veliki problem po našu državu.
Predlažem da se ovaj član briše, a već je puno kolega govorilo o tome i da je već ova oblast regulisana Ustavnim zakonom članom 3. poglavlja 2, jedino ako mi nismo dovoljno obavešteni, pa vi možda smatrate da ovakav zakon i treba da predstavlja saveznu državu, možda je to smisao neke vaše dalje politike koju mi sada ne vidimo. Ovakav predlog zakona praktično reguliše članice saveza unutar jedne savezne države, a mi koliko znamo sada nemamo saveznu državu, već imamo jednu Srbiju, sa jednim svojim celovitim delom.
Moram da kažem i da se osvrnem vrlo kratko, nije tu ministar, na dve-tri njegove rečenice i njegove konotacije, vezano za neku njegovu kratku analizu posmatranja naših izlaganja, odnosno naše poslaničke grupe SRS vezano za rad službe bezbednosti.
Kaže, civilna kontrola; malopre sam u uvodnom izlaganju rekao da postoji civilna kontrola, ali stranačka, ne ona za šta se mi zalažemo. Vi šaljete jasne poruke nekome da je sva ova kontrola u vašim rukama, a cilj je nešto drugo.
Ili, kaže ministar, koji to stepen kontrole službe bezbednosti imamo mi u Srbiji? Voleo bih da mi ministar navede bar jedan stepen kontrole rada službe bezbednosti, ako izuzmemo da tu službu kontroliše apsolutno Boris Tadić, u funkciji kao predsednik Srbije, ili Vojislav Koštunica kao predsednik Vlade ili njihove isturene političke jedinice Ministarstvo odbrane ili neko ko kontroliše ovaj sektor delovanja unutar svoje stranke. Hvala.
Poštovane kolege, naša vojska je nekada bila moćna vojna oružana sila, poštovana i cenjena od svih vojnih stručnjaka i analitičara u okruženju i šire, sa odlično uvežbanim operativno-borbenim jedinicama i vrhunski obučenim kako oficirskim tako i podoficirskim kadrovima. Da nismo imali takvu vojsku Srbijom bi gazila okupatorska NATO čizma krajem devedesetih godina.
U to vreme je bila čast da mladići stasali za vojsku služe svojoj otadžbini i svome narodu; čak i oni koji zbog zdravstvenih razloga nisu mogli da prođu zdravstvenu regrutnu komisiju tražili su razne veze i vezice ne bi li odslužili vojni rok, jer je to jako važno za lokalnu sredinu u kojoj ti mladi ljudi žive.
Danas, sedam godina posle puč revolucije, gde je DOS preuzeo sve sisteme koji imaju nacionalnu vrednost, a DOS uglavnom predvode DS i DSS, Vojska je na meti razbijanja. Boris Tadić je bio prvi čovek iz redova DS-a koji je imao taj zadatak. Sistemski je uništavao taktičke jedinice i uklanjao sposobne, patriotski opredeljene oficire koji su se dokazali u ratu protiv NATO agresora. Njegov naslednik Davinić je nastavio tim putem, ili im je isti bio nalogodavac. Vi ste, gospodine ministre, dobili to mesto da zadate poslednji udarac Vojsci Srbije uništavajući ono što su vaši započeli, tj. bezbednosni sistem Vojske Srbije. A kroz ovaj zakon sve pod upravljanjem Vojskom prebacujete na Borisa Tadića i na vas.
No, vratiću se na podneti amandman na član 44. Predloga zakona o Vojsci Srbije, a u cilju jasnijeg definisanja člana već pomenutog zakona. Član 44. je sastavni deo poglavlja koje reguliše službu u Vojsci Srbije, i to u četiri dela: popunu Vojske Srbije, mobilizaciju, prijem u profesionalnu vojnu službu i četvrti deo reguliše prevođenje u drugi rod, odnosno službu, tu se misli na podoficire i oficire.
Član 44. pomenutog zakona upravo reguliše prijem u profesionalnu vojnu službu. On glasi, citiram: "U svojstvu profesionalnog vojnika u službu u Vojsci Srbije prima se lice na određeno vreme, pod uslovom da pored opštih uslova za prijem u profesionalnu vojnu službu ispunjava i posebne uslove."
Kao što se iz citiranog člana ovog zakona može zaključiti da ovaj predlog nije do kraja definisan, tako se nameće pitanje koji organ donosi te posebne uslove za prijem profesionalnih vojnika u vojnu službu.
Dakle, u ime SRS predlažem da se posle ovog stava 1. doda novi stav koji glasi: "Posebne uslove iz prethodnog stava donosi Vlada Republike Srbije."
Na ovaj način ne ostavljamo prostor da se pomenuti član tumači na ovaj ili onaj način, tj. kako kome odgovara. Ubeđen sam da će ministar prihvatiti ovaj amandman koji će biti sastavni deo člana 44. Predloga zakona o Vojsci Srbije. Hvala.

PRVA SEDNICA

14-05-2007

Dame i gospodo narodni poslanici, razumem gospodina Đurića što pokušava da se nametne kao lider romske organizacije, ali ne razumem da to radi prevarama i lažima.
Ono što pokušava Rajko Đurić jeste da odvoji nerazdvojivo, a to je da, uvek kada je srpskoj državi i srpskom narodu bilo teško, bilo je i romskom narodu. I to je približno, slično i vrlo blisko. Nema potrebe da na takav način prikazujete sebe, kako ste vi taj koji na praktičan način pokušava da zaštiti Rome od nazovimo nekih problema prema radikalima.
Gospodine Đuriću, treba ovde da odgovorite na nekoliko pitanja. Prvo, zašto ste uzimali narodu romske populacije na teritoriji opštine Grocka, recimo, 15 dana ranije, pre izbora, lične karte, navodno da ostvare pravo ratne odštete od Nemačke, a na dan izbora ste dolazili sa tim ličnim kartama da ljudi glasaju za vas.
Za to vreme, gospodine Đuriću, ja sam kao predsednik OO SRS izgradio vodovod i kanalizaciju za cela ta naselja gde ste vi išli da molite za po neki glas.
Ne možete vi na ovaj način da štitite interese nacionalne manjine Roma. Vi treba praktično, a ne deklarativno. Hvala.
Dame i gospodo narodni poslanici, amandman koji reguliše uvođenje novog člana, posle člana 11. član 11a, na izmene i dopune Zakona o porezu na dohodak građana, a koji se odnosi na član 58. važećeg Zakona o porezu na dohodak građana, koji je donet još u aprilu 2001. godine.
U IV poglavlju važećeg Zakona koji reguliše porez na prihod od autorskih prava, srodnih autorskih prava i prava industrijske svojine, ovo poglavlje reguliše u deset članova ovog zakona predmet oporezivanja, pa se kaže: "Prihod od autorskih prava smatra se naknadom koju obveznik ostvari po osnovu", pa se navodi 18 stavki vezanih za ova prava. Navešću samo neke, da bi se znalo o čemu govorimo – "pisanih dela, govornih dela, dramskih i dramsko-muzičkih dela, dela likovne umetnosti, stropovi, ukrštenice" itd.
U osnovi Zakona kroz tri člana se provlači, dakle, u članu 52. "prihodi od prava srodnih autorskih prava", smatra se naknada koju obveznik ostvari, pa se navodi pet delova – "prava interpretatora, prava proizvođača fonograma, vidograma, emisije i baze podataka". Prihodom od prava industrijske svojine smatra se naknada koju obveznik ostvari po osnovu patenata, malih patenata, žigova, modela, uzoraka i tehničkog unapređenja.
Moj amandman, tj. amandman SRS se odnosi na član 58. važećeg Zakona o porezu na dohodak građana, koji reguliše poresku stopu.
U članu 58. osnovnog Zakona se kaže: "Stopa poreza na prihode od autorskih prava i srodnih prava i prava industrijske svojine iznosi 20%". Predlažem da se ova stopa smanji na 10%, a za to postoji više razloga. Već u članu 38. važećeg Zakona postoji stopa poreza na prihode od samostalne delatnosti, gde kažu da iznosi 10%.
U cilju bolje efikasnosti i racionalnijeg praćenja poreskih stopa ili što jednostavnije primene ove poreske stope, smatram da je izjednačavanje stope od 10% značajan pomak u realizaciji ove poreske osnovice.
Takođe, moram da kažem da je potrebno, pošto je veliko opterećenje privrede i privrednih subjekata, vezano za razne poreske stope i visine poreske stope, ovo smanjenje se značajno može odraziti i na kvalitet plaćanja ovih autorskih prava, vezano za stopu koju predlažem, zato što nema potrebe da se izbegava na razne načine oporezivanja kroz ovako visoku stopu poreza.
Moram da kažem još jednu stvar. Dok smo imali pauzu dobio sam poziv građana iz opštine Grocka, MZ Begaljica, da se tamo građani okupljaju zbog siledžijskog ponašanja predsednika opštine i lokalne samouprave u liku Blaže Stojanovića, vezano za izgradnju vodovodne mreže, gde se razara putna mreža da bi se ugradila vodovodna od F150, metar prečnika, pa se ljudi okupljaju i javili su mi da to ovde iznesem, jer mogu nastati određene posledice vezano za odbranu narodnih interesa od siledžijskog ponašanja lokalne samouprave.
Dame i gospodo narodni poslanici, amandman Srpske radikalne stranke tj. koleginice Pop-Lazić, kojim se predlaže da se naziv poglavlja četiri iznad člana 48, kao i član 48. Predloga zakona o turizmu briše, ima za cilj da vam skrene pažnju na nepotrebno formiranje nove službe koja u Predlogu zakona nosi naziv fond, a koja će se baviti onim poslovima kojima se već bavi nadležna služba nadležnog ministarstva.
Formiranjem fonda povećava se nepotrebna administracija, kao i nepotrebni troškovi. Znamo da nam u turizmu baš ne cvetaju ruže. U vašem obrazloženju govorite kako će ovaj fond kontrolisati priliv sredstava, kao i njegovo namensko trošenje. Da li to znači da do sada u našem turizmu nije niko kontrolisao priliv sredstava, kao i troškove koji su nastali usled poslovanja ovog turističkog ministarstva?
Mislim da treba maksimalno da posvetimo pažnju tome kako da boljim sadržajem i boljom uslugom uslužite kako domaće, tako i strane turiste i tako povećate prihod od turizma. Znamo da su nam prihodi na godišnjem nivou oko 220 miliona dolara, što je jedan od najmanjih prihoda u regionu, u ovom delu Evrope.
Postavljamo pitanje – kako i taj mali iznos možemo nenamenski, tako olako da trošimo? Dobro znamo da nam je putna mreža do turističkih sadržaja jako loša, da nam je usluga izuzetno loša, da su nam sadržaji za turističke manifestacije i za potrebe naših turista jako loši i mislim da bi bolje i mnogo adekvatnije bilo da se ova sredstava usmere u tom pravcu, nego da se stvaraju još pojedine nepotrebne službe, koje uz to još prave trošak.
Dame i gospodo narodni poslanici, amandman kolege Sulejmana Spaha ima za cilj da bitno pojasni predloženi član zakona o semenu.
Naime, predloženi član nije regulisao pitanje ko izdaje deklaraciju za pitanja koja se nude u ovom rešenju. Čudan je manir pomenutog ministarstva da tamo gde treba jasno da se kaže zašto se ministarstvo određuje posebno i gde treba da se meša tu se ne meša. Stavlja se prostor i otvara se prostor za proizvoljno tumačenje nekog ministra, činovnika ministarstva itd.
Tamo gde treba jasno da se kaže za šta i ko izdaje određenu dokumentaciju za rad određene službe, tu se otvara prostor da se tumači onako kako nekome iz date situacije i datog interesa odgovara.
Mislim da ministarstvo koje predlaže ovaj član zakona treba da prihvati ovaj amandman, a posebno što u obrazloženju nema odgovora na pitanje koje postavlja poslanik. Obrazloženje kaže i prepisuje predloženi član 37. iz pomenutog zakona. Nijednom rečju se ne obuhvata tema ko izdaje deklaraciju, ko je ovlašćen da ovo pitanje precizno reguliše. Hvala.
Dame i gospodo narodni poslanici, amandman SRS je na član 101. Predloga zakona o poštanskim uslugama. Taj član glasi: "Savet agencije konstituisaće se u roku od 45 dana od dana izbora članova. Savet je obavezan da na konstitutivnoj sednici izabere predsednika i zamenika predsednika Saveta, donese poslovnik o svom radu i akt o sistematizaciji poslova i zadataka". Čitava jedna dobro plaćena služba za rad ove agencije.
Svako ministarstvo, pa i Ministarstvo za kapitalne investicije u svom sastavu ima određenu službu koja je potpuno u stanju, kako kadrovski, tako i tehnički, da odgovori poverenim zadacima.
Šta je ustvari cilj formiranja ovakvih i ove same agencije?
Cilj je da se podmire i namire politički koalicioni partneri kako bi se izašlo u susret nekom političkom miru svojih političkih poluistomišljenika.To i ne bi bio neki veliki problem da sredstva koja već obrazlažete ovde u obrazloženju nisu dodatna, odnosno da ih ne treba izdvojiti za rad ove agencije, a sredstva nisu tako mala.
Četiri i po miliona na mesečnom nivou, negde preko 50 miliona na godišnjem nivou, pa kada saberemo to za više agencija, to je mnogo sredstava do sada u ovim formiranim vašim agencijama. Ako znamo da Srbija ima silne probleme, da ima toliko nerešenih pitanja, onda je logično postaviti pitanje zašto se ova sredstva namenski ne izdvajaju za isplatu penzija poljoprivrednicima, za oporavak nekih poljoprivrednih kombinata, a tu bih uzeo kao primer jedan kombinat, a to je PKB Boleč ili Grocka, koja je nekada bila izuzetno poznata u svetu po svojim proizvodima, a sada je potpuno rasulo, jer su još uvek na čelu te kompanije Dosovi direktori itd.
Moram zaključiti da su ove agencije, pa i ova agencija, čist politički potez vladajuće garniture. Obrazloženje koje je ministar juče dao kako se agencije formiraju, da ne dođe do zloupotreba, da se smanji manevarski prostor raznih službi koje su, po proceni ministra, podložne korupciji itd, odgovorno tvrdim da će ova agencija, koja je politički motivisana i postavljena, biti više podložna uticaju vladajuće garniture, pa i korupciji, jer će morati da sluša onoga ko je izabrao. Iz tih razloga SRS ne može i neće podržati ovakva rešenja, koja vuku dodatne troškove iz budžeta Republike Srbije i takođe su podložna raznim mahinacijama.