Koleginice i kolege narodni poslanici, gospodine predsedavajući, državni sekretaru, Poslanički klub Demokratske stranke će podržati ponuđena rešenja Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o sprečavanju nasilja i nedoličnog ponašanja na sportskim priredbama.
Svi mi koji volimo sport, kao i oni koji mu nisu naklonjeni, slažemo se u tome da su međunarodni uspesi naših sportista retka prilika da ljudi u ovoj zemlji mogu da osete zadovoljstvo ili ponos. Sportski uspesi naših vaterpolista, odbojkaša, Jelene, Ane, Novaka i drugih su najbolja reklama za našu državu, a sportisti su, uz umetnike, naši najbolji ambasadori.
Nažalost, vrlo često se na našim sportskim stadionima dešavaju nemili događaji kojima se onemogućava da na pravi i bezbedan način uživamo u podvizima naših sportista.
Navedenim uspesima ne mogu u potpunosti da se raduju navijači fudbalskog kluba ''Partizan'', koji je izbačen iz takmičenja za Kup UEFA, a svakako je najteže onim ljudima čiji su najbliži izgubili živote u nasiljima na sportskim priredbama i organizovanim tučama pre ili nakon njihovog završetka.
Po pravilu, vandalsko ponašanje prouzrokuje veliku materijalnu štetu. Republika Srbija je odgovorna i dužna da obezbedi sankcije za povredu sloboda i prava građana, odnosno bezbednost građana, što je i učinjeno donošenjem Zakona o sprečavanju nasilja i nedoličnog ponašanja na sportskim priredbama, koji je stupio na snagu jula 2003. godine.
Primena u praksi ovog zakona ukazala je na neophodnost propisivanja rešenja kojima bi se postigla veća efikasnost i delotvornost zakona. Pojedina predložena rešenja tiču se sadržine određenih termina, preciziraju i uvode nove obaveze i odgovornosti organizatora i učesnika sportskih priredbi i MUP-a.
Za neispunjavanje tih obaveza predviđene su odgovarajuće kaznene odredbe.
Izmene u članu 1. ovog predloga zakona pooštravaju vremenska i prostorna ograničenja u kojima počinioci nasilja i nedoličnog ponašanja mogu biti sankcionisani ovim zakonom.
Novim zakonskim rešenjima daju se veća ovlašćenja redarskoj službi, u smislu onemogućavanja sukoba grupa i konzumiranja i prodaje alkoholnih pića u sportskim objektima i oko njega. Ako se, pak, uoče nedostaci zbog kojih može biti ugrožena bezbednost učesnika sportske priredbe, članom 5. je predviđena mogućnost zabrane njihovog održavanja.
Izmena krivičnih i prekršajnih obaveza se zasniva na više razloga. Potrebno je predvideti sankcije za novopredložene obaveze. Neke od dosadašnjih radnji i prekršaja predlažu se za krivično gonjenje. Predlaže se izostavljanje namere kod izvršioca krivičnih dela, budući da je stav sudske prakse da je to neophodno dokazivati.
Praksa je pokazala da propusti službenika i odgovornih lica često uzrokuju neželjene događaje, te je predviđena i krivična odgovornost za njih. Predviđeno je i povećanje kako prekršajnih, tako i krivičnih kazni. Maksimalna kazna za organizatore iznosi 10 godina. To nije malo, ali opasnost nanošenja velike materijalne štete i gubitka ljudskih života je, takođe, velika. Zato kazne iz ovog zakona, najpre, treba shvatiti kao preventivne mere, jer primena ovog zakona nije dovoljan uslov za poboljšanje stanja u ovoj oblasti, ali jeste, svakako, neophodan.
Radi poboljšanja slike koju šaljemo u svet, radi sprečavanja materijalnih šteta u sportskim klubovima, a ponajviše radi činjenice da sa njegovom primenom negde u budućnosti sačuvaju mladi životi, pozivam sve narodne poslanike da glasaju za ovaj zakon.