Poštovana predsednice, uvaženi ministre, dame i gospodo narodni poslanici i poslanice, pred nama je danas Predlog zakona o volontiranju. Značaj volonterskih aktivnosti je višestruk kako za državu i društvo u celini, tako i za same volontere. Naime, volontiranjem se razmenjuju iskustva, stiču znanja, razvija se briga o drugima i to dovodi do stvaranja solidarnijeg i humanijeg društva.
Međutim, značaj donošenja zakona o volontiranju ogleda se prvenstveno u tome što se ovim zakonom uvodi u pravni sistem pojam volontiranja kao dobrovoljnog pružanja usluga određenom licu ili usluga za opšte dobro, i to bez naknade. To je vrlo bitno jer naša dosadašnja zakonska regulativa nije poznavala pojam volontiranja u ovom smislu.
Donošenjem zakona o volontiranju obezbediće se pravna zaštita volontera, ali i zaštita korisnika njihovih usluga. Naime, ovaj zakon predviđa pre svega da volontiranje može da obavlja lice koje ima najmanje 15 godina, a oni koji su mlađi od 18 godina to mogu da čine samo uz pismenu saglasnost roditelja ili staratelja.
Ovaj predlog zakona vrlo precizno definiše prava volontera, od kojih je jedno vrlo bitno, a to je pravo da od organizatora volontiranja dobiju potvrdu o obavljenom volontiranju, što je od izuzetnog značaja za studente fakulteta koji dosledno primenjuju Bolonjsku deklaraciju, te im se za upis u narednu godinu traži određen broj sati društvenokorisnog rada.
Volonter takođe ima pravo da bude osiguran u određenim slučajevima u kojima su njegov život i telo ugroženi. Zatim, ima pravo na zaštitu privatnosti svojih podataka, pravo da bude upoznat sa svim detaljima usluga i aktivnosti koje će obavljati i pravo da raskine ugovor sa organizatorom u bilo kom momentu, bez ikakvog obrazloženja, osim u slučaju da to nanosi nenadoknadivu štetu nekom licu.
Kada je reč o zaštiti korisnika volontiranja, u slučaju da su u pitanju društveno osetljive grupe, kao što su deca, stara, onemoćala lica ili osobe sa invaliditetom, volontiranje u tim slučajevima nemaju pravo da obavljaju ona lica koja su lišena potpuno ili delimično poslovne sposobnosti i roditeljskog prava, zatim lica koja su pravosnažno osuđena za krivična dela protiv života, tela, polne slobode, braka, porodice itd.
Ono što je novina u odnosu na dosadašnju praksu jeste obaveza organizatora da, pre svega, registruje svoju organizaciju kao volontersku u nadležnom ministarstvu, zatim, da podnosi godišnji izveštaj o radu i, što je najvažnije, vodi evidenciju o volontiranju. Evidencija o volontiranju podrazumeva opis kompletnog programa volontiranja, njegovog trajanja, obuke koju su volonteri prošli, njihove lične podatke, podatke o korisniku i broju volontera koji su učestvovali.
Prošle godine bili smo svedoci ogromnog interesovanja koje je vladalo za učestvovanje u organizaciji Univerzijade koja je održana u Beogradu. Deset hiljada mladih ljudi se prijavilo, prošlo obuku i dalo svoj doprinos ovoj manifestaciji. Oni su stekli nova iskustva, ali su i prikazali ono što su naučili. Nekoliko hiljada volontera učestvovalo je u organizaciji Evrovizije, Beogradskog maratona, završnog turnira Jadranske lige, a njih 300 je učestvovalo u organizaciji juče završenog teniskog turnira Serbia open.
S obzirom na to da se u budućnosti očekuje da Srbija organizuje slične, a možda i zahtevnije manifestacije, smatram da je neophodna zvanična evidencija volontera u Srbiji.
Veoma je važno napomenuti i da je primećeno da u državama sa razvijenom tradicijom volontiranja postoji uočena značajna ekonomska dobit koju volonteri svojim aktivnostima daju nacionalnoj, regionalnoj ili lokalnoj ekonomiji. Milioni građana širom Evrope svakog dana učestvuju u volonterskim aktivnostima. Tako, na primer, u Velikoj Britaniji godišnje volontira 23.000.000 ljudi, što proizvodi radnu snagu od oko 180.000 radnika koji rade puno radno vreme. Procenjena ekonomska dobit od zvaničnog volontarizma u Velikoj Britaniji je šezdeset pet milijardi evra godišnje.
Ipak, ono što je bitnije od svega što sam navela jeste neophodnost da ideja i svest o pozitivnim stranama volontarizma zaživi u Srbiji. U Univerzalnoj deklaraciji o volontarizmu stoji da je volontiranje jedna od osnova građanskog društva kojim se afirmišu pacifizam, jednakost, sloboda, ravnopravnost, solidarnost.
Nažalost, među našim građanima i danas je veliki broj onih ljudi koji sa skepsom gledaju na motive mladih volontera i volonterki. Tačno je da volontiranje donosi određene koristi i da izvestan broj mladih ljudi počinje volontiranje iz utilitarističkih pobuda. Međutim, uverena sam da posle izvesnog vremena provedenog na rešavanju društveno važnih problema, pomoći marginalizovanim grupama i sličnim situacijama dolazi do podizanja nivoa svesti kod mladih ljudi o tim važnim temama.
Volontiranje, kao što sam već rekla, predstavlja dobrovoljno pružanje usluga za opšte dobro ili drugom licu bez naknade. Međutim, kao dugogodišnja volonterka u obavezi sam da istaknem da volontiranje znači i upoznavanje drugih ljudi, drugih kultura, sticanje prijateljstava, razvijanje znanja, veština, rad na sopstvenom razvoju i osvešćivanju. Volontiranje znači učiti, usavršavati se, udruživati se, pomagati. Volontiranje znači biti čovek. Mladi ljudi svojim volontiranjem nikome ne poklanjaju svoje slobodno vreme, znanje, veštine, uloženu energiju; oni ulažu u sebe, u svoje organizacije, u svoje zajednice, u državu kao celinu. To ulaganje isplati se pre ili kasnije.
Zato vas pozivam da zajedno širimo ideju volonterizma u Srbiji i u danu za glasanje podržimo ovaj zakon. Hvala.