Dame i gospodo narodni poslanici, gospođo ministarko, ovo je jedan u nizu zakona koji se usvaja po hitnom postupku. Ne bih mogao da se setim skoro ni jednog zakona koji je bio u redovnoj proceduri, iako možda imam razumevanja zašto, ako već ovo ministarstvo ima nameru da napravi izmene i dopune Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, ko će ovaj zakon da dovede po hitnom postupku. Isto tako nemam razumevanja za neke zakone koji su bili na ovom dnevnom redu ove skupštine, a usvajani su i donošeni po hitnom postupku.
Kada je u pitanju ovaj zakon, a i mnogi drugi zakoni, nije dobro što su usvajani po hitnom postupku, iz više razloga.
Osnovni razlog je, kao i kod ovog zakona, što ni javnost, ni ljudi koji se stručno bave vaspitanjem i obrazovanjem, ni zaposleni u prosveti, ni mi poslanici nismo imali dovoljno vremena da se upoznamo sa promenama koje predviđa ovaj zakon i da, eventualno, amandmanima utičemo da poboljšamo zakon ili da ga ne prihvatimo.
Mislim da nije dobro da svako ministarstvo ili svaki ministar koji dođe u novu vladu i onog momenta kada se imenuje nova vlada izlazi sa predlozima promena zakona ili dopune zakona koji su bili predloženi u prethodnom periodu. Koliko sam pratio i stručnu javnost, i rasprave stručne javnosti i zaposlenih u prosveti, čuo sam i jedne i druge primedbe, bilo je i pozitivnih i negativnih reakcija na zakon koji se sada menja, ali imam utisak da je ipak bilo više pozitivnih stavova kada je u pitanju reforma obrazovanja i zakon koji se u ovom momentu menja.
Moram da kažem da se on menja pomalo na nezakonit način, jer je postojala obaveza Ministarstva za prosvetu da se konsultuje prosvetni savet kada su u pitanju predlozi za promenu ovog zakona, a, koliko znam, prosvetni savet nije konsultovan oko toga i obrazloženje ministarke je bilo da nema vremena za to. Umesto prosvetnog saveta uvodi se nacionalni prosvetni savet, što u suštini možda nije loše rešenje. Mnogi poslanici su se izjasnili pozitivno oko toga.
Ono što je nama sporno, kao poslanicima Demokratske stranke, to je ključ po kome se predlažu članovi u taj nacionalni prosvetni savet i broj članova tog nacionalnog prosvetnog saveta, a inače ono što je dobra odredba to je da se on bira na samoj Skupštini, a ne imenovanjem Vlade.
Ono što je bila u početku dilema i o čemu se na neki način vodila rasprava, to je da li je predloženi Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja zakon koji u centar reformi stavlja zaposlene, odnosno nastavnike ili decu, i mislim da je to na neki način pomalo bila pogrešna dilema. Naime, ministarka je ovde u svom izlaganju pred pauzu rekla da se ovaj zakon nikako ne odnosi na to da želimo da reformišemo decu, i to je sasvim jasno, tu nema nikakve dileme. Mi treba, pre svega, da reformišemo uslove u kojima se ta deca školuju, u kojima žive. Treba da reformišemo nešto u našim glavama, treba da reformišemo ukupan politički sistem u kojem živimo, državu u kojoj živimo, a da sve to nije dobro svi vi koji izađete iz naše zemlje u Evropu vidite već na prvom koraku.
U tom smislu treba govoriti pre svega o materijalnim uslovima o kojima je govorio jedan od prethodnih poslanika, ali to ću ostaviti za kraj.
Ovaj zakon unosi reforme u sistem obrazovanja i vaspitanja, ali imam utisak da se u dugom nizu godina sve veća pažnja posvećuje obrazovanju, a sve manja pažnja vaspitanju.
Moj lični utisak je da je ovaj zakon, koji je sada u izmenama, ipak dao dodatnu komponentu ili dodatnu crtu koja je imala akcenat i na vaspitanje. Slažem se sa ministarkom, nisu naša deca loša, naša deca su upravo onakva kakvi smo mi. Pitanje je da li smo mi dobri, i koliko smo dobri, i pitanje je koliko ovim reformama školstva pravimo uslove da se nešto sistem vaspitanja i obrazovanja promeni.
Mislim da su nam deca sve agresivnija i mi kao roditelji, pre svega je akcenat na nama kao roditeljima, ali i na školi, sve smo manje usmereni ka njihovom vaspitanju. Imate najnoviji primer tragičnog slučaja koji se desio u Nišu, imate primer u Subotici, imate primer ekskurzija koje roditelji plaćaju ne znam ni sam kako, kako obezbeđuju sredstva za đačke ekskurzije koje se odvijaju u inostranstvu, u Grčkoj, Mađarskoj; i ne samo što postoje materijalni problemi za roditelje, nego stalno postoji problem određenih incidenata koji mogu da se dese na tim ekskurzijama u inostranstvu, mada vidite da se dešavaju i kod nas.
Vidite da nam je zemlja, odnosno da su nam fasade, autobusi i sve ostalo puni grafita. Te grafite u najvećem delu naša deca crtaju. Isto moram da vam kažem, ako ste imali prilike da izađete u Evropu, toga više nigde nema. Kada uđete sada u nove autobuse videćete da su oni puni grafita i kada uđete u autobuse vidite da deci ne pada na pamet da nekom starijem ustanu u autobusu, upravo se otimaju da prvi sednu u autobus.
Znam da možda to nema trenutno veze sa gospođom ministarkom, ali ima mnogo veze sa vaspitnom komponentom. Moram da vam ilustrujem jednim primerom. U Užicu smo uspeli da obnovimo fasadu prve osnovne škole posle 30 godina. Sutradan je na toj fasadi osvanuo grafit dug 10 metara – Šešelj srpski junak. Pri tome ne verujem da su to deca napisala, da su đaci napisali taj grafit, ali strašno je kada se jedan takav politički grafit pojavi na školi, bez obzira o kojoj se političkoj stranci radi.
Kada je u pitanju odredba koja se odnosi na versku nastavu ili građansko vaspitanje, slažem se sa poslanikom SRS gospođom Vjericom i moja primedba je u potpunosti istovetna. Znači, u prethodnom Predlogu zakona učenici su mogli da se opredele da jedan deo prate nastavu iz verskog vaspitanja, a jedan deo iz građanskog vaspitanja. Međutim, izmenom Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja to je njima onemogućeno, i kada je u pitanju osnovna i kada je u pitanju srednja škola. U momentu kada se opredele za versku nastavu ili za građansko vaspitanje, oni do kraja školovanja moraju da pohađaju jedan od tih predmeta.
Zatim, ukidanje licence; čuli smo razloge za i protiv. Licenca je bila obavezno uvedena i ona je trebalo da se preispita svakih pet godina. Da li je to dobar period nisam siguran, ali sam sasvim siguran da je trebalo vremena da se licenca stavi na proveru iz više razloga.
Postojećim zakonom moguće je samo suspendovanje licence, a nikako ukidanje. To nije dobro, zato što neko ko dobije jednu licencu ima je do kraja svog radnog veka, što znači da prosvetni radnik može biti sklon alkoholizmu, narkomaniji i ne daj bože pedofiliji, i njemu ne može da se oduzme licenca po postojećem zakonu, što mislim da je jako loše rešenje. Znači, nije bitno da li je on stručan, da li je obrazovan i da li je sposoban da radi u prosveti, po postojećem zakonu praktično mu je onemogućeno da ostane bez licence.
Ono što je dobro u ovom zakonu, i moram da pohvalim, a to je moje lično mišljenje, to je što se ponavljanje razreda vraća na staro, odnosno ponavlja se sa tri slabe ocene umesto sa pet. Radio sam nekoliko godina u prosveti i znam, kada neko ponavlja sa tri slabe imao je sigurno šest ili sedam slabih. Onda sistemom dogovaranja, malo popuštanja, malo nagovaranja kolega iz prosvete, sve se svede na dve slabe. Onaj ko je imao tri, sigurno je imao pre toga nekoliko slabih. Sa pet slabih garantujem da je imao duplo više, što znači da je imao dve trećine slabih ocena i onda dolazimo u situaciju da neko ko je pred kraj školske godine imao 10 slabih ne mora da ponavlja razred ukoliko ima četiri slabe. Mislim da je ovo dobra odredba, odnosno ta zakonska odredba koja vraća prelazak u drugi razared na stari sistem.
Na kraju nešto o materijalnom položaju prosvetnih radnika. Mislim da je to jedna od suština ove reforme i svih ostalih reformi. Mislim da je bivše Ministarstvo za prosvetu napravilo značajan napredak kada je u pitanju položaj prosvetnih radnika, pre svega kada su u pitanju njihovi lični dohoci. Mislim da ovo ministarstvo ima obavezu da mnogo više učini u tom smislu da poboljša materijalni položaj zaposlenih u prosveti i ukupno stanje kada su u pitanju školski objekti.
Nema reforme školstva, nema reformi u glavama prosvetnih radnika, dok se ne poboljša njihov materijalni položaj. Možemo mi pričati ovde o ovom zakonu i o prethodnom, podnositi amandmane, drage kolege, dok se ne popravi položaj zaposlenih u prosveti dodatno, neće ni ova, ni bilo koja druga reforma zaživeti.
U prilog tome na kraju moram da iskoristim ovo vreme da iznesem jedan problem koji je vezan za Užice. Nije direktno vezan za ovaj zakon, ali je vezan za Ministarstvo za prosvetu, s obzirom da nisam uspeo da dođem do ministarke ni kao predsednik opštine, ni kao poslanik ova tri meseca, procedura dolaska do ministra je vrlo teška. Moram samo da zamislim kako neko ko nije u situaciji da bude poslanik ili predsednik opštine uopšte može da dođe do pojedinih ministara.
Ovo se ne odnosi samo na gospođu ministarku prosvete. Ovo se odnosi i na neka ministarstva iz prethodnog saziva. Nažalost, procedura je utvrđena.
Prvo zovete sekretaricu, pa sekretarici morate da objasnite zašto zovete, detaljno, pa ona vama kaže da pošaljete dopis faksom, pa vi šaljete taj dopis faksom. Kad zovete ponovo, niste sigurni da li dopis stiže do ministra ili ne i opet vam kažu – pošaljite faksom.
Obzirom da nisam uspeo da dođem do ministarke, moram ovo lično da joj dam, a iza ovoga stoje svi poslanici iz Užica u ovom parlamentu, što znači poslanici DSS, i poslanici DS, i stoji 15 stranaka iz Užica, koje su ovo potpisale, i parlamentarnih i vanparlamentarnih, i SRS, i DSS, i GSS, i NS, i SPO i DS. Problem je vezan za Srednju medicinsku školu, koja je počela da se pravi u Užicu pre 20 godina. Gospođo ministarka, to je ova zgrada. Radovi na toj školi su stali pre 15-tak godina. Škola je počela da se radi sredstvima samodoprinosa. U ovom momentu preti opasnost da se zaustave radovi na ovoj školi zato što ne postoje sredstva u Ministarstvu za prosvetu da se ova škola završi.
Razgovarao sam i sa ministrom Dinkićem, i sa potpredsednikom Vlade Labusom. Znam da postoje problemi u Ministarstvu za prosvetu kada su u pitanju finansije, ali ovo je bio jedan od prioriteta. Pored Srednje medicinske škole u Zrenjaninu, čini mi se, ovo je bila još jedina srednja škola koja se radila u Srbiji.
Apelujem, molim vas i tražim od vas, u ime svih poslanika koji su potpisali ovo i u ime svih političkih stranaka iz Užica, da nađete mogućnost da se ne prekidaju radovi na ovoj školi, jer u ovom momentu se duguje izvođačima radova 40 miliona dinara. Inače, u školu je do sada opština, preko grubih građevinskih radova, građevinskog zemljišta i projektne dokumentacije, uložila više od 150 miliona. To je srednja škola koja je od značaja za celu zapadu Srbiju. U tom smislu, tražim i apelujem, i molim vas da vam ovo uručim, da ne bi bilo da vi ovo niste dobili, da se angažujete da se radovi na ovoj školi ne prekidaju.