LIDIJA DIMITRIJEVIĆ

Nestranačka licnost

Rođena je 1975. godine. Po profesiji je diplomirana ekonomistkinja.

Predsednica je leskovačkog odbora SRS.
Poslednji put ažurirano: 20.02.2022, 12:01

Osnovne informacije

Statistika

  • 0
  • 0
  • Nema pitanja koja su upućena poslaniku

Članstvo u radnim telima

Poslanik nije ni u jednom radnom telu.

DRUGO VANREDNO ZASEDANJE, 29.02.2012.

Hvala.
Dame i gospodo narodni poslanici, i ovaj amandman na član 3. poslaničkog kluba SRS se neće dopasti predstavnicima vladajuće koalicije, kao što im se nisu dopali naši amandmani koje smo podneli na ovoj sednici i kao što im se ne dopadaju činjenice koje iznosimo ovim putem.
Međutim, nama se nasuprot tome baš sviđa da ih povremeno čujemo, jer ove tri i po godine su uglavnom služili za to da pritiskaju dugmad na otvaranju i zatvaranju sednice, da se izglasa dnevni red i da se na kraju sprovede glasanje o predloženim tačaka dnevnog reda. Međutim, nama zaista jeste drago da ih čujemo, jer evo, govore oni da im se ne sviđa to što mi pričamo, govore kako predstavljamo stvarnost ovakvom ili onakvom. Ne, mi govorimo o činjenicama, a oni počnu da govore jednu stvar i na kraju, epilog svega, dobijemo priznanje da, svesni smo i mi da narod teško živi, tako reče gospodin Veselinović. Gospodin Milivojević koji izlazi, reče – ima puno toga što je dobro, ali recimo u jednoj urološkoj klinici je stanje jako loše.
Hvala na svim tim informacijama. Eto, opet ima tu jako korisnih stvari da se čuju i da dobijemo potvrdu i njihova priznanja kako se radilo svih ovih godina.
Što se tiče ovog našeg amandmana, jeste, mi smo za to da se brišu svi članovi ovog zakona o davanju garancije, kao što smo i za brisanje svih ostalih zakona o garancijama, koji se nalaze na današnjem dnevnom redu ove sednice. Radi se o ukupnom iznosu garancija od oko 580 miliona evra, govorim samo o garancijama, ne o kreditima, a konkretno ova tačka dnevnog reda, koja se odnosi na "Galeniku", radi se o iznosu od 70 miliona evra.
Bili smo takođe optuživani da iznosimo identičnu argumentaciju kao u raspravi u načelu. Mi svoju argumentaciju pronalazimo u zvaničnim dokumentima i u radu skupštinskih tela. Kada govorimo o zvaničnim dokumentima, neko je već pre mene govorio da je ova skupština u ovom sazivu osnovala Fiskalni savet. Jeste, Fiskalni savet je telo i čuli smo kako su njegovi članovi predlagani i ko su ljudi koji su izabrani.
Kada je već osnovan Fiskalni savet, on ima obavezu da da ocenu i on je svoju ocenu dostavio Narodnoj skupštini. Njihova ocena je u Skupštini zavedena pod brojem 400-474/12 od 21. februara 2012. godine. U toj oceni Fiskalnog saveta jasno stoji da je u 2011. godini javni dug prešao zakonom definisanu granicu. Zakonom definisana granica je 45% BDP, a na kraju 2011. godine bio je 46,4%.
Međutim, ono što brine je da je u 2012. godini najverovatnije neizbežan dalji rast javnog duga zbog niskog rasta i planiranog deficita, koji je planiran u iznosu od 4,2%, pa je na osnovu svih tih podataka procena Fiskalnog saveta da će na kraju ove godine javni dug biti 51% BDP.
Međutim, njihova procena je da će do 2015. godine biti 55%. A znate kako je Zakonom o budžetskom sistemu definisano? Ne da će se povećavati, nego da treba da se smanji. Međutim, to nije jedina stvar koja opterećuje, jer zbog Zakona o restituciji ima tu još 5%, što znači 60% BDP. Jasno je da je zakon već prekršen i da se nastavlja sa kršenjem zakona.
Što se tiče još nekih kritika koje smo mi kao opozicija dobili jeste da iznosimo stvari na način na koji se to ne sviđa predstavnicima vladajuće koalicije i rečeno je u raspravi u načelu da su ova zaduženja zbog rasta, a ne zbog potrošnje. Ugovor o garanciji, koja će biti data "Galenici", nije zbog rasta, nego zbog refinansiranja postojećih kratkoročnih obaveza, kako ne bi došlo do potpune nelikvidnosti. Znači, držimo se čvrsto činjenica i držimo se argumenata koji su istiniti, a ne da ovde nešto kažemo kao tek da smo rekli.
Što se tiče svega ovoga, mi smo imali prilike da od gospodina Cvetkovića na sednici Odbora za finansije 21. februara čujemo da nisu podaci ovakvi kakvi jesu, nego je kriv način obračuna. Pogrešna je metodologija u pitanju. I prošli put sam rekla da je gospodin Cvetković kao ministar danas bio ovde, mi za sagovornika imamo ministra prosvete i nauke i sada ću iskoristiti njegovo prisustvo, znam da bi nam gospodin Cvetković opet govorio kako je kriv način obračuna, kako je pogrešna metodologija, ali s obzirom da je ministar nauke i prosvete tu, povodom informacije da neki ljudi sa 60 godina vrlo lako stiču master diplome, da je Tomislav Nikolić sa skoro 60 godina stekao master diplomu. Bez da ulazim u godine, ali po godinama je neko ko meni može da bude roditelj. On je godina mojih roditelja.
Ja sam student master studija na Ekonomskog fakulteta u Nišu. Samo bih zamolila ministra za mišljenje. Procedura upisa na master studije, najpre morate da podnesete zahtev, pa ako niste završili svoju struku, morate da polažete prijemni ispit, da odslušate predavanje, da biste izašli na ispit morate da uradite pristupne radove. Znate kako profesori to gledaju. Ukoliko ste nešto izostavili, morate da to popravite pa da izađete na ispit, pa da položite sve ispite, da uzmete temu za master rad, da to izradite i da onda postanete master.
Da li je to procedura ili postoji neka druga, pa da meni sa svojih nepunih 40 godina, mi treba jako puno vremena, a da nekome ko ima skoro 60 godina, kao Tomislav Nikolić, začas dobije diplomu Master studija. Zahvaljujem.

DRUGO VANREDNO ZASEDANJE, 29.02.2012.

Dame i gospodo narodni poslanici, ovaj naš amandman je u istovetnom tekstu briše se pomenuti član. Naravno, mi smo da se i ova garancija ne odobri, znači da se izbriše, da se i ovaj iznos od 10 miliona ne garantuje jer su na ovoj sednici garancije u ukupno iznosu od 580 miliona evra.

Argumentacija, jedan smo deo već izneli, a ja ću još dodati da je povodom ovog našeg predloga da se garancije ne izdaju, ove će se garancije koristiti za kredit koji je za potrebe refinansiranja postojećih kratkoročnih obaveza jer treba sprečiti da zajmopromac JAT Ervejz ne dospe u docnju čime bi se ugrozila sposobnost preduzeća da u roku servisira svoje obaveze.

Kad govorimo o garancijama, podsetiću da je i MMF, a stav SRS je jasan da nikada ova Vlada nije trebala da ulazi u aranžmane sa njim jer ih MMF naveo na niz pogrešnih koraka. Oglasili su se svojom kritikom da garancije Vlade aranžmanu koji su imali ne bi smele da budu veće od 1% BDP. Međutim budžet za 2012. godinu predvideo je duplo viši iznos garancija, znači skoro 2%. To jasno pokazuje da je kabinet premijera Cvetkovića, koji je inače i ministar finansija i koji je trebao danas kada se govori o ovim zakonima da bude prisutan, prekršio dogovor koji su postigli.

U Zakonu o budžetu za 2012. godinu, ja ga imam kod sebe i pročitaću član 3. stoji da će se u 2012. godini izdati garancije Republike Srbije do iznosa od 318,3 milijarde dinara. Stoji koliko je to u dolarima, koliko će biti u evrima i ostalom. Međutim na kritike MMF gospodin Cvetković je odgovorio, mi jesmo predvideli u Zakonu o budžetu toliki iznos, međutim neće sve garancije koje su pobrojane biti i izdate. Ne znamo koje će biti odobrene a koje neće. To samo govori o jednoj velikoj neozbiljnosti. Bilo bi dobro da je gospodin Cvetković tu, pa da nam odgovori po kom je onda ključu odlučivano koje će garancije dati, koje će se naći na dnevnom redu ove sednice, jer će većina od 126 to izglasati. Imate prava na polovinu, koju ćete polovinu odlučiti da date garancije, a na koju polovinu nećete.

Oko jedne teze, oko garancije Vlade Republike Srbije po zaduženjima javnih preduzeća, tretiramo kao SRS, to je kao novi dug budžeta. Između toga, mi stavljamo znake jednakosti. Čuli smo tezu da to neće vraćati građani, nego će vraćati javna preduzeća. Mislim da je ovo jako zgodna prilika, imali smo u toku prošle godine, ne mogu tačno da se setim datuma, sednicu na kojoj je jedna od tačaka dnevnog reda bila otpis duga koji ne mogu da vrate neka javna preduzeća, pa smo tada pronalazili opravdanje kako je to bilo pre mnogo vremena, kako su to bila društvena preduzeća, kako ona više ne postoje.

U svakom slučaju, država je i njima garantovala, i kada je došlo na naplatu, garancija je aktivirana. Preduzeća nisu državi vratila, i onda se došlo do toga da taj svoj dug budžet Republike mora da otpiše. Onda nam je govoreno kako nisu potrebna nova sredstva u budžetu, nisu, ali ako ste jedan svoj dug imali, pa ste se njega odrekli, da biste nadomestili, vi morate na drugu stranu da se zadužujete. To je očigledno, to su stvari koje su jasne svakom ekonomisti. Doduše, možda neki novim masterima i nisu, jer su bili u prilici da izbornoj kampanji, stranku u kojoj su proveli mnogo godina, zaduže, pa onda lepo odu iz nje, a dug ostave stranci, a koristili su novac za svoju kampanju. Neki odgovorni ljudi koji su ostali u toj stranci i čije ekonomsko znanje nije za potcenjivanje, ostali su dosledni, potrudili se da se dug državi i bankama redovno servisira i da stranka opstane. Zahvaljujem.

DRUGO VANREDNO ZASEDANJE, 29.02.2012.

Dame i gospodo narodni poslanici, mi smo podneli amandmane kojima želimo da nijedna garancija ne bude izdata i ovo je drugi dan kako o tome govorimo.

Što se tiče ove garancije za zajam, radi o 28,2 milijarde jena japanskih, ili negde oko 252 miliona evra. Svesni činjenice da je javni dug prešao zakonom ograničeni iznos, podneli smo amandmane da se sve ove garancije ne izdaju.

Ono što je jako važno oko ovog zajma jeste, da bi predstavnici vlasti trebali da naprave paralelu između nekih drugih zajmova koje su uzimali od svojih takozvanih evropskih prijatelja i njihovih banaka i paralelu sa ovim zajmom. Svakako će doći do zaključka da postoje finansijske institucije na nekim drugim mestima, da to nisu evropske ili američke institucije, kod kojih se krediti mogu dobiti pod povoljnijim uslovima, no što je to slučaj sa njima.

Međutim, morali smo da na ovaj kredit podnesemo amandmane, da ova garancija ne prođe, jer smo svesni da je na kraju prošle godine javni dug bio iznad zakonom dozvoljenog nivoa.

Kako se veliko zaduživanje odrazilo na ekonomsku stvarnost, imaju prilike da osete svi građani na svojoj koži. Sve argumente koje smo izneli su iz ocene Fiskalnog saveta, koja je Narodnoj skupštini stigla 21. februara.

Takođe, nepopularni MMF je dao svoje negativne ocene, da ova vlast neke stvari koje joj odgovaraju poštuje, a da neke dogovore koji joj ne odgovaraju krši. Međutim, kada se već ušlo u aranžman sa njima, neke se preporuke sprovode, neke ne. Imali smo prilike da zbog nekih negativnih stvari i kritika MMF vidimo da su izašli pred Vladu Srbije sa predlozima da se poveća radni vek u Srbiji i da je jedna od mogućih preporuka naredno povećanje PDV.

Naravno, mi smo svesni da sada pred izbore ova vlast to sigurno neće i da su dogovori sa MMF u neku ruku zamrznuti dok se ne formira nova vlada. Sve to ima svoje, svesni smo mi toga svega, ali je jako velika neizvesnost šta će od njihovih preporuka biti prihvaćeno i kakva sudbina čeka građane Srbije, ako nastave da je vode ljudi koji su do sada ili neki drugi takozvani eksperti iz ekonomije. Zahvaljujem.

Whoops, looks like something went wrong.