BRANISLAV TOŠIĆ

Nestranačka licnost

Poslednji put ažurirano: 06.05.2016, 09:50

Osnovne informacije

Statistika

  • 0
  • 0
  • Nema pitanja koja su upućena poslaniku

Članstvo u radnim telima

Poslanik nije ni u jednom radnom telu.

TREĆE VANREDNO ZASEDANjE, 12.06.2006.

Dame i gospodo poslanici, gospodine predsedniče, gospođo ministre, Predlog zakona o poljoprivrednom zemljištu je jedan od veoma važnih zakona u oblasti privrede. U izradi ovog zakona učestvovali su ljudi koji su kompetentni i stručni za ovu oblast, uz prihvatanje niza sugestija i predloga iz moderne poljoprivredne proizvodnje, pri tome vodeći računa da zakon bude usklađen sa zakonodavstvom EU. Javna rasprava o ovom predlogu zakona trajala je više od godinu dana.
Poljoprivredno zemljište je ograničen prirodni resurs koji treba čuvati za buduće generacije. Potreba za proizvodnjom hrane u budućnosti će biti sve izraženija. U tom smislu moramo danas imati viziju kako ćemo sačuvati i unaprediti poljoprivrednu proizvodnju. Jednostavno rečeno, ubuduće će se sve više voditi računa o tome gde ćemo graditi naše kuće, stanove, sportske, privredne i druge objekte.
Ovaj zakon pravljen je tako da bude jasan i razumljiv svima koji će ga koristiti u praksi. U članu 2. prvog poglavlja obuhvaćeni su osnovni pojmovi koji se koriste u zakonu, kao na primer šta je poljoprivredno zemljište, komasacija, navodnjavanje, odvodnjavanje itd.
Poglavlje II ovog predloga zakona sadrži planiranje zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta, gde se od člana 5. do člana 14. govori o sadržaju, suštini i sprovođenju poljoprivredne osnove kao planskog dokumenta koji se donosi na nivou Republike, pokrajine i lokalne samouprave. Građani će imati prilike da se upoznaju sa poljoprivrednom osnovom preko dnevnih i lokalnih listova.
Poglavlje III ovog predloga zakona obuhvata zaštitu poljoprivrednog zemljišta, gde se u članovima 16. i 17. govori o štetnim materijama u poljoprivrednom zemljištu. Član 18. sadrži protiverozione mere. Član 22. ovog poglavlja glasi – zabranjeno je korišćenje obradivog poljoprivrednog zemljišta od prve do pete klase u nepoljoprivredne svrhe. Član 29. ovog poglavlja sadrži zaštitu poljoprivrednog zemljišta od mraza, grada, požara i drugih elementarnih nepogoda.
Poglavlje IV obuhvata uređenje poljoprivrednog zemljišta, gde se od člana 31. do člana 48. govori o komasaciji. Članom 49. obuhvaćena je melioracija.
Poglavlje V obuhvata korišćenje poljoprivrednog zemljišta, zakup, promet i zamenu poljoprivrednog zemljišta. U članu 61. ovog poglavlja stoji da se zemljište u državnoj svojini može davati pod zakup od jedne do 20 godina fizičkim i pravnim licima, gde se ovakva zemlja ne može davati u podzakup.
Poglavlje VI obuhvata informacioni sistem o poljoprivrednom zemljištu.
Poglavlje VII obuhvata upravu za poljoprivredno zemljište.
U poglavlju VIII dato je ovlašćenje za donošenje podzakonskih akata članom 80.
Poglavlje IX je nadzor, poglavlje X kaznene odredbe i poglavlje XI su završne odredbe.
Dosadašnji zakon izglasan je 1992. godine, što znači da je u primeni 14 godina. Predlog ovog zakona ima ukupno 96. članova, gde je obuhvaćena celokupna problematika što se tiče poljoprivrednog zemljišta. Za sprovođenje ovog zakona predviđeno je 400 miliona dinara, a očekuje se prihod od sprovođenja oko 600 miliona dinara u 2007. godini, što znači da primena ovog zakona neće dodatno koštati poreske obveznike. U narednim godinama očekuje se još veći efekat.
Kada se govori o zakonu o organskoj proizvodnji i organskim proizvodima treba reći da su osnovne principe i standarde postavili proizvođači u zapadnoevropskim zemljama, pre svega u Nemačkoj, Švajcarskoj, Francuskoj, Italiji i drugim zemljama.
U mnogim zemljama projekte organske proizvodnje podstiče država i novčanim sredstvima. Kod nas je proizvodnja po organskom principu u povoju.
Upravo ovaj zakon podstiče i reguliše organsku proizvodnju. Vrednost proizvodnje bez upotrebe hemijskih sredstava u đubrenju i zaštiti ne treba posebno naglašavati. Odluku nepogodnosti neke parcele za ovakvu proizvodnju donosi ovlašćeno lice iz odgovarajuće institucije posle kontrole vazduha, zemljišta i vode.
U cilju unapređenja organske proizvodnje u okviru brojnih manifestacija kod nas i u inostranstvu stvaraju se uslovi da se vrši edukacija stručnjaka za ovu oblast. Uvodi se i nacionalni znak za organske proizvode. Jednostavno, sve je podređeno novim zahtevima tržišta, gde mi moramo da nađemo svoje mesto. Poslanici DSS-a će sa svojim koalicionim partnerima glasati za ova dva zakona.