Dame i gospodo poslanici, verovatno ću uraditi nešto što i nije tako neuobičajeno u ovoj skupštini. Ponoviću neke stvari koje su već rečene, a koje su rekli gospodin Lalović, gospodin Dinkić i moji prethodnici.
Kao i u većini zemalja Evrope i sveta, sigurno u zemljama bivšeg istočnog bloka, i u Srbiji je sistem penzijskog i invalidskog osiguranja zasnovan po istom principu. To je onaj sistem tekućeg finansiranja penzija ili sistem međugeneracijske solidarnosti. Taj sistem je koncipiran od 50-tih do 70-tih godina, kako u kojoj državi, i taj sistem je tada imao efekta jer je, između ostalog, i starosna struktura stanovništva bila drugačija nego što je sada. Prethodni govornik je iznosio podatke od 1952. godine, preko 1987, do prošle godine, o onom odnosu između broja zaposlenih i broja penzionera, pa da ne ponavljam.
Samo ću pomenuti jednu drugu stranu, a to je pokrivenost ukupnih rashoda u ukupno ostvarenim prihodima; kretala se od 94,1% 1987. godine do 58,55% 2004. godine. Znači, 1987. godine tekući prihodi fonda su iznosili 95%, znači skoro kompletne potrebe penzionera su se ostvarivale tekućim prihodima, a konačno, 2004. godine 40% ili nešto više od 40% je dotirano iz budžeta Republike Srbije.
Država je garant za isplatu penzija. Država mora da dotira iz svog budžeta. Samim tim, javna potrošnja je velika i, samim tim, kao što je gospodin Lalović rekao, poruka koja se šalje Evropi i svetu nije dobra.
Sem toga, u Srbiji postoje još neke stvari, a to su da je u Srbiji još uvek velika opterećenost plata porezima i doprinosima. Na taj način je radna snaga u Srbiji skupa i to usporava porast zaposlenosti, a porast zaposlenosti je, u stvari, najvažniji izvor za finansiranje penzija po ovom sistemu međugeneracijske solidarnosti.
Sa druge strane, porast penzionera nije samo ono što je dobro, u krajnjem slučaju, da ljudi žive sve duže. Po nekim pokazateljima Srbija spada u prvih 10 ili među 10 najstarijih zemalja u svetu. Taj porast penzionera nije bio samo rezultat starenja stanovništva, nego i nekih veoma liberalnih uslova penzionisanja i ostvarivanja nekih određenih prava po tim penzijama. U krajnjem slučaju, zašto ne reći da su devedesetih godina prošlog veka, uz veliko prisustvo korupcije, ljudi odlazili u invalidske penzije, tako da je učešće invalidskih penzionera u ukupnom broju penzionera negde oko 30%, što je mnogo više nego u zemljama Evrope i, u krajnjem slučaju, jako visoka stopa.
Zbog svega toga je neminovnost reforma penzionog sistema. Ovo što je došlo na dnevni red, ne samo izmene i dopune ovog zakona, nego i ova četiri prateća zakona – dobrovoljni fondovi, pretvaranje u javni dug i povezivanje staža, to su zakoni koji su neminovnost. Poslanički klub Nove Srbije i samostalni poslanici će sa zadovoljstvom podržati ovakav zakon, uz žaljenje što takav zakon nije došao šest meseci ili godinu dana ranije u mandatu ove vlade.
Reforma penzionog sistema treba da da mogućnost finansiranja ili više izvora finansiranja. Sem ovog jednog, da kažem državnog, fonda, u svetu su poznata još dva izvora finansiranja ili tzv. dva stuba penzijskog osiguranja. Taj drugi stub je obavezni stub, ali svaki poslodavac može da uplaćuje doprinose u penzioni fond koji želi, ne mora u državni. Ovaj treći stub su dobrovoljni penzijski fondovi.
Vlada je dala predlog sistema sa dva stuba finansiranja, sa dve mogućnosti za budućeg penzionera. Jedno je državni fond koji će da se finansira na isti način kao što se i finansirao i do sada – iz tekućih priliva ili iz doprinosa zaposlenih i, sa druge strane, to su dobrovoljni penzijski fondovi.
Dobrovoljni penzijski fondovi imaju neka određena načela, samo im ime govori, od dobrovoljnosti, preko mogućnosti pristupa svih punoletnih lica, do toga da svaki član fonda ima svoj lični račun, ima mogućnost akumulacije ili kapitalizacije sredstava i, konačno, ima mogućnost da sam raspolaže sredstvima sa sopstvenog računa.
Dobrovoljni penzijski fond ima jednu ključnu razliku u odnosu na ovaj penzijski fond, da kažem državni. Dobrovoljni penzijski fond je investicioni penzijski fond. Društvo koje upravlja fondom na određeni način investira sredstva, sredstva se oplođuju, sredstva se kapitalizuju i, konačno, sredstva se akumuliraju na ličnim računima svakog člana ili svakog korisnika fonda. To je ono što je dobro. Ovoj državi je potrebno što više investicija, a što manje javne potrošnje. To je još jedan od razloga zašto će poslanički klub NS i samostalni poslanici 9+9 glasati za ovaj zakon.
Zajedno sa Predlogom zakona o javnom dugu Republike Srbije po osnovu preuzimanja obaveza Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje zaposlenih, i isto to za poljoprivrednike, po osnovu neisplaćenih penzija i novčanih naknada, nastavlja se reforma penzijskog sistema započeta sredinom osamdesetih godina, poboljšavaju se finansijske prilike u fondu, omogućava se redovna isplata penzija, štite se korisnici sa najnižim iznosom penzija i, konačno, osavremenjuje se i čini efikasnijim rad fonda i njegovih službi.
Svi ti razlozi, ubeđen sam, naići će na podršku ovde u parlamentu. Ne očekujem da će svi, ali većina poslanika će sigurno glasati za ovaj set zakona. Sa te strane, gospodin Lalović, gospodin Dinkić nije tu, mogu da budu totalno mirni.
U ime poslaničkog kluba NS i samostalnih poslanika, molim vas samo jednu stvar. Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja, a primenjuje se od 1. januara 2006. godine. Da penzioneri ne bi u tom kratkom periodu bili oštećeni, a sada se penzije usklađuju kvartalno, pa ono poslednje usklađivanje penzija bi trebalo da bude 1. oktobra, odradite taj posao, uskladite penzije 1. oktobra, završite 2005. godinu i od 1. januara 2006. godine da idemo u onu pravu reformu penzionog sistema.
Uopšte nemojte da se sekirate što će neko, bilo ko, na licemeran način da zastupa interese penzionera. Kad god budete čuli da neko na takav način zastupa interese penzionera, znajte da je to isto kao kada kasapin, oštreći nož, vodi računa o nekom jagnjetu. Ovo će biti usvojeno, jer su ovo dobri zakoni ne samo za Republičku skupštinu i za ovu vladu, ovo su dobri zakoni i za građane Srbije.