Dame i gospodo narodni poslanici, zbog hirurške intervencije na glasnim žicama, ne mogu baš jasno da govorim, pa mi zbog toga ne zamerite.
Zakon o lekovima i medicinskim sredstvima je još jedan zakon u setu zakona koje ćete doneti na brzinu u ovom parlamentu. Vi ste naveli nekoliko razloga za donošenje ovog zakona o lekovima i medicinskim sredstvima:
- prvo, kažete da ćete ovim zakonom da zaštitite zdravlje ljudi, bezbednim, efikasnim i kvalitetnim lekovima:
- drugo, razlozi za donošenje ovog zakona su da se zaštite pravni subjekti koji obavljaju proizvodnju, kontrolu, odnosno promet lekova i medicinskih sredstava i usklađivanje rada sa najvažnijim standardima Evropske unije:
- treće, najvažnije, ovim zakonom osnivate agencije za lekove i medicinska sredstva.
Poenta cele priče ovog zakona leži u agenciji. Po nama, srpskim radikalima, ovaj zakon bi trebalo da ima naziv zakon o agenciji za lekove i medicinska sredstva.
Jer prvih 20 članova ovog zakona govori samo o agenciji, umesto o lekovima. Dakle, govori o agenciji kao centralnoj instituciji sistema u oblasti lekova, dok ostale institucije sistema samo ovlaš dotiče u kasnijim odredbama i sve što je sa njima u vezi, gotovo u potpunosti prepuštate ministru, da sam osmisli i podzakonskim propisima, koji se donose na nivou ministra, odredi.
Da bi bilo još gore, u podeli nadležnosti između agencije i Ministarstva, predlagač - Ministarstvo zdravlja Republike Srbije, agenciji poverava izdavanje dozvola za stavljanje u promet lekova i dozvola za klinička ispitivanja, kao kontrolu lekova, što je sve od interesa za strane proizvođače i davanje dozvola za proizvodnju lekova i promet lekova, na veliko i maloprodaju i inspekcije koje se, praktično odnose na domaće institucije, ostavlja u nadležnost ministru, jer Srbija ne izdaje dozvolu za proizvodnju stranim proizvođačima, niti mogu inspekcijski organi Srbije njih da kontrolišu.
Ovakva raspodela nadležnosti je isključivo interesa, naročito kada su dozvole za rad u pitanju. Zadatak države Srbije je da kroz zadovoljenje pojedinih interesa i usklađivanje međusobnih odnosa svih subjekata u obezbeđivanju lekova, zadovolji interes krajnjeg korisnika - pacijenta, što predstavlja horizontalni nivo organizacije sistema, a da istovremeno uskladi i odnose i interese na nivou vertikale, a da pri tom, obezbedi da svaka karika u lancu u svom domenu trajno zadovoljava princip obezbeđivanja kvalitetnih, bezbednih i efikasnih lekova, dostupnih svima kojima su potrebni u svako doba, na svakom mestu i po pristupačnoj ceni. Realizacija takvog zadatka se nigde u svetu, pa ni kod nas, ne može postići zakonom o lekovima, već isključivo nacionalnom politikom u oblasti lekova, odnosno sveobuhvatnim dokumentom o nacionalnoj politici i strategiji u oblasti lekova.
Srbija ima dokument koji je uradila evropska konsultantska firma "Jurohelt", u okviru projekta Evropske agencije za rekonstrukciju, koji se sastoji od 13 principa koji su toliko načelni da ne bi mogli opredeliti i sistemski urediti ni oblast od jednog leka, kada bi takva postojala, a ne od nekoliko hiljada lekova, kakve su oblasti lekova danas. Tadašnji i sadašnji ministar za zdravlje, dr Tomica Milosavljević, sa takvim aktom o nacionalnoj politici u oblasti lekova složio se i prihvatio ga kao svoj podsetnik, koji ga baš ni na šta ne obavezuje.
Umesto da su angažovani naši stručnjaci da urade dokument kakav je Srbiji potreban, sveobuhvatan, razvijen i sa odgovarajućim sistemskim rešenjima i obaveznošću učesnika, koji bi usvojila Skupština Srbije i na osnovu koga bi se tada doneo zakon o lekovima, što sada nije slučaj!
Takođe, zakon o lekovima, koji treba da bude reformski, ne može se donositi nezavisno od reforme celokupnog zdravstva i bez ostalih sistemskih zakona u oblasti zdravstva.
Lekovi su vrlo bitan segment zdravstva i pri utvrđivanju i ostvarivanju prava na zdravstvenu zaštitu, posebno, a i pri doktrinarnim rešenjima i stavovima o njihovoj upotrebi pri zdravstvenom vaspitanju.
Ponuđeni Predlog zakona, kroz tekst zakona i kroz data obrazloženja zakona, vrlo nedvosmisleno zadovoljava jedino potrebe stranih proizvođača lekova iskazane preko projekta Evropske agencije za rekonstrukciju, odnosno Evropske unije, a kroz tzv. harmonizaciju naših propisa sa propisima Unije, te ta pitanja u zakonu bolje obrađuje - registracija lekova, kontrola kvaliteta, klinička ispitivanja, dok pitanja koja su od interesa za naše subjekte u proizvodnji i prometu lekova, jedva da dotiče, i to uglavnom deklarativno ili kroz kaznene odredbe i kroz najave podzakonskih propisa koje će ministar sam osmisliti i urediti.
Obaveze koje zakon nameće u smislu usklađivanja sa standardima Unije, daju privilegije lekovima koji dolaze sa tržišta Unije u Srbiju, ali ne i lekovima domaćih proizvođača, i ne samo to, već se prema odredbama ovog zakona stvaraju petogodišnji nelojalni uslovi na tržištu lekova u Srbiji, u korist stranih proizvođača, a na štetu domaćih proizvođača.
Kada je reč o agenciji i lekovima iz uvoza, iz Evropske unije, ti lekovi ne podležu licenci. Dakle, nema ni toksikološkog, ni hemijskog, ni farmakološkog, ni kliničkog ispitivanja. Jednostavno, oni na to nisu obavezni, ali zato lekovi koji odlaze sa našeg tržišta moraju da budu i serijski pregledani.
Naravno, lekovi koji dolaze iz Evropske unije će biti jeftiniji i biće konkurentniji na tržištu u Srbiji, a naši lekovi će biti znatno skuplji. Kome mi da prodamo te skuplje lekove? Možda će doći do toga da će naša proizvodnja u fabrikama opasti, da će naše fabrike, koje jedine u ovoj zemlji sada daju neki profit, biti zatvorene, radnici otpuštani, a onda će doći neki stečajni upravnici koji će dokusuriti te fabrike!!
Konačno, jedno od osnovnih načelnih pitanja jeste šta požuruje Srbiju da ishitreno ide sa ovim zakonom pre drugih reformskih zakona zdravstva: pre dokumenata u nacionalnoj politici u oblasti lekova, bez strategije razvoja u oblasti lekova u Srbiji i strategije harmonizacije sa Evropom, umesto ponuđenog rešenja - harmonizacije, odnosno dostizanja najviših evropskih standarda do 1. oktobra, odnosno za dva meseca nakon usvajanja ovog zakona?!