Dame i gospodo narodni poslanici, Predlogom zakona o finansiranju lokalne samouprave uređuje se obezbeđivanje sredstava jedinicama lokalne samouprave za obavljanje izvornih i poverenih poslova. Kakva je to samouprava kada moraju da se obezbeđuju sredstvima iz republičkog budžeta?
Dakle, postavlja se pitanje gde je opštinska imovina.
Takođe se postavlja pitanje, u krajnjoj liniji, o ustavnosti termina "lokalne samouprave". Zakon o lokalnoj samoupravi definiše opštinu kao lokalnu samoupravu.
Zakon o lokalnoj samoupravi u postojećem republičkom Ustavu nema svoje pravno utemeljenje. Jednostavno, donet je na neki drugi način, pa ih tih razloga ima brojne nedostatke. U te nedostatke spada i pitanje finansijskih sredstava u opštini.
Kratko rečeno, opština ima pravo da samoupravlja, a gazda njene imovine je neko drugi. Opština ima svoje izvorne prihode i ustupljene prihode. Kako izgledaju ustupljeni prihodi, posebno transferna sredstva, to mi u opštini dobro znamo.
Kako u praksi izgleda finansiranje izvornih poslova i to iz izvornih prihoda? Navešću samo jedan primer, a to je raspisani tender za kanalizaciju u opštini Stara Pazova, o čemu ću detaljnije nešto kasnije.
Smatram da je ovo jasan primer kršenja ustavnosti i zakonitosti, gde dolazi do izražaja volja pojedinaca.
Takođe se postavlja pitanje pravnog statusa samodoprinosa. U Predlogu zakona koji je predmet razmatranja od člana 20. do člana 31. govori se o samodoprinosu, pa se postavlja pitanje da li je to prihod lokalne samouprave ili je to prihod mesne samouprave, tj. mesne zajednice.
Sa tim u vezi se postavlja i pitanje da li je samodoprinos javni prihod ili nije. Imamo velike probleme sa naplatom samodoprinosa od samostalne delatnosti i od poljoprivrede, jer od Uprave prihoda ne možemo da dobijemo bazu podataka za ova dva vida naplate samodoprinosa i isti se ne naplaćuje.
Na kraju, za pravnike je zanimljivo i pitanje prelaznih i završnih odredaba zakona koji je predmet razmatranja, gde je rečeno da je lokalna samouprava u obavezi da preuzme određen broj zaposlenih lica iz Uprave javnih prihoda.
U članu 59. se kaže da primenom ovog zakona prestaju da važe član 5. i odeljak V - finansiranje poslova jedinice lokalne samouprave, sa članom 77. do 104. Zakona o lokalnoj samoupravi.
Dakle, za pravnike je interesantno na koji način se mogu menjati odredbe Zakona o lokalnoj samoupravi, imajući u vidu da je Zakon o lokalnoj samoupravi opštijeg i većeg značaja od zakona o finansiranju lokalne samouprave.
Predlogom zakona o finansiranju lokalne samouprave, koji je po svojoj suštini veoma važan sistemski zakon, vrši se samo objedinjavanje postojeće zakonske regulative iz oblasti finansiranja lokalnih samouprava u integralni tekst zakona.
Zakonom se ne predlaže kvalitetno rešenje pitanja finansiranja lokalnih samouprava, posebno sa aspekta obezbeđenja sredstava opštinama za finansiranje razvojnih programa i rešavanja problema u delu lokalne infrastrukture.
Predloženi zakon ne doprinosi fiskalnoj decentralizaciji lokalnih samouprava već se, nasuprot tome, isto i još čvršće vezuju za sredstva transfera od Republike, umesto da se jačanjem osnovnih izvornih prihoda lokalnih samouprava doprinese njihovoj ekonomskoj samostalnosti i osposobljavanju istih za rešavanje svih problema od vitalnog značaja za život i rad građana.
Zakonom se predlažu rešenja koja lokalnim samoupravama ostavljaju na raspolaganje izvorne prihode koji su od manjeg značaja za finansiranje budžetske potrošnje, odnosno nameću dodatni troškovi naplate predmetnih prihoda.
Osnovni izvorni prihodi budžeta koji su funkcionisali u obliku poreza na promet proizvoda i usluga zamenjeni su transfernim sredstvima iz budžeta Republike Srbije, koja se Predlogom ovog zakona transformišu u više kategorija ovih sredstava, tako da se osnovna namenska raspodela predmetnih sredstava gubi.
Utvrđivanjem više oblika transfernih sredstava, kao što su tranzicioni transfer, kompenzacioni transfer, transfer za ujednačavanje, a koji se Predlogom zakona prioritetno dodeljuju na osnovu ukupnog iznosa transfera, s tim da se po odbitku ovih oblika transfera utvrđuje visina sredstava po osnovu opšteg transfera, čime se lokalne samouprave koje ne ispunjavaju kriterijume za dodelu posebnih vidova transfera oštećuju, jer se iznos transfera po osnovu opštih namena umanjuje na predmetni način.
Predloženi kriterijumi za dodelu sredstava po osnovu opštih transfera ne sadrže sve elemente za sagledavanje kompletne problematike za finansiranje lokalnih samouprava, jer se baziraju na parametrima kao što su: broj stanovnika na području opštine, površina teritorije koju obuhvata opština, broj odeljenja u osnovnom i srednjem obrazovanju, broj objekata u srednjem i osnovnom obrazovanju, kao i broj dece obuhvaćene neposrednom dečjom zaštitom.
Ostale kriterijume koji se odnose na druge aktuelne podatke o radu lokalnih samouprava predloženi kriterijumi isključuju, tako da se primenom istih ne može izvršiti pravična namena sredstava po osnovu opštih transfera. Zakonom bi trebalo detaljnije urediti kriterijume za dodelu ostalih vidova transfera, kako bi se na osnovu istih mogla obezbediti dodatna sredstva opštinama, naročito za rešavanje aktuelnih problema u oblasti infrastrukture, kao i drugih problema, za rešavanje pitanja zaposlenosti, podsticanje razvojnih mogućnosti opština i dr.
Raspodelom sredstava, kao i utvrđivanjem sistema finansiranja lokalnih samouprava u celini koji se predlaže ovim zakonom, znatno se pogoršava ekonomski položaj lokalnih samouprava i iste dovode u situaciju da za rešavanje vitalnih funkcija od interesa za opštinu koriste sredstva kredita, čime se posredno podstiče zaduživanje opština i pogoršava njihov finansijski položaj.
Predloženi način dodele transfernih sredstava iz budžeta Republike u suštini predstavlja instrument preraspodele sredstava, sa ciljem da se sa istim postignu određeni efekti koji su od značaja za ostvarivanje posebnih ciljeva, a nikako stvaranja uslova za ekonomsko jačanje lokalnih samouprava.
Predlogom zakona o finansiranju lokalnih samouprava, u delu prelaznih i završnih odredbi, uvodi se obaveza lokalnih samouprava da preuzmu zaposlene od Ministarstva finansija - Poreske uprave, koji obavljaju poslove iz člana 60. predloženog zakona, počev od 1. decembra 2006. godine, a da pri tom nije sagledana kompletna organizaciona i kadrovska struktura u opštinama, kao i sprovođenje procesa racionalizacije zaposlenih u lokalnim samoupravama, već se istima nameće dodatna obaveza finansiranja rada zaposlenih u Poreskoj upravi, što u suštini predstavlja rešavanje tehnoloških viškova zaposlenih u Poreskoj upravi i prenošenje obaveza finansiranja, po navedenom osnovu, na lokalne samouprave.
Predlogom zakona nisu sagledane mogućnosti lokalnih samouprava, posebno sa aspekta finansijskih sredstava koja bi se koristila za nabavku potrebne opreme i tehničko osposobljavanje lokalnih samouprava za poslove naplate prihoda koji se ovim zakonom uređuju.
Isto tako, lokalnim samoupravama nije obezbeđen duži vremenski period za pripremu i organizaciono rešavanje naplate prihoda, koja se po prvi put uvodi u okviru delatnosti lokalne samouprave.
Usvajanjem predloženog teksta zakona i njegovom implementacijom znatno će se pogoršati finansijski položaj opština u celini, ekonomski dalje oslabiti i onesposobiti za rešavanje vitalnih problema od značaja za rad i potrebe građana na njenoj teritoriji.
Predlogom zakona opštine se dovode u situaciju da za rešavanje osnovnih potreba koriste zaduženje kod poslovnih banaka pod nepovoljnim uslovima, čime se doprinosi razaranju finansijske strukture, a opštine uvode u sferu deficitnog finansiranja. Daljim ekonomskim slabljenjem opština ugrožava se ne samo finansijski položaj lokalnih samouprava, već se doprinosi i ekonomskom slabljenju Republike u celini, obzirom da se sistemi finansiranja prožimaju i predstavljaju jednu organsku celinu.
Primenom predloženog zakona u praksi lokalne samouprave će doći u situaciju da iz sredstava kojima raspolažu mogu obavljati samo administrativno-tehničke poslove za potrebe građana, što je daleko od suštine i funkcije lokalne samouprave, čija je funkcija da obezbeđuje optimalne i kvalitetne uslove, kao i da rešava vitalne probleme od značaja za život i rad građana na njihovoj teritoriji.
Svakako, jedan od problema finansiranja lokalne vlasti je i politička stranka G17, koja u opštini Stara Pazova, gde sam ja predsednik opštine, puno ometa rad opštine, naročito u izgradnji infrastrukture, što ću vam sada i predočiti.
Pročitaću vam izjavu sa konferencije za štampu šefa filijale za trezor u opštini Stara Pazova, Zdravka Subotića, date 7. juna 2006. godine: "Trenutno radim takav posao da sam u kontaktu sa direktorima 12 škola, radimo neku obradu podataka i pokušao sam da direktorima sugerišem da će u neko dogledno vreme postojati mogućnost da se deo sredstava iz ovog investicionog programa dodeli i opštini Stara Pazova, ali prethodno mislim da moramo svi zajedno da odradimo i jedan posao koji je neminovan, a to je da promenimo predsednika opštine Stara Pazova".
Zamislite da se šef filijale za trezor jedne opštine bavi politikom i ucenjuje direktore da bi eventualno dobili neki dinar, laže ih da moraju da se uključe u neku akciju smene predsednika opštine. Želim da poručim ministru finansija Mlađanu Dinkiću, a i njegovom nestručnom šefu trezora opštine Stara Pazova Zdravku Subotiću, da se manu ucena i lažnih obećanja, jer sve što su do sada radili radili su protiv interesa građana opštine Stara Pazova, a i Srbije.
Pod tzv. investicionim nacionalnim programom, koji navodno ima sredstva za raspodelu opštinama, lažno je obećanje, jer on ne postoji. Njega plasiraju predstavnici političkih stranaka G17 plus i kadrovi poput predsednika opštinskog odbora G17 plus u Staroj Pazovi Zdravka Subotića, koji obavlja i funkciju šefa filijale za trezor u opštini Stara Pazova.
Lokalna samouprava, na čijem sam čelu, ove godine iz sopstvenih izvornih prihoda obezbedila je nesmetano funkcionisanje, 182.700.000 za pokrivanje materijalnih troškova, investiciono održavanje i investicije u predškolskom, osnovnom i srednjem obrazovanju. To je ono što je lokalna samouprava obezbedila i što je dovoljno za nesmetano funkcionisanje obrazovanja u opštini Stara Pazova, a ne lažna obećanja Zdravka Subotića i stranke G17 plus.
Zašto ističem nestručnost šefa trezora opštine Stara Pazova Zdravka Subotića? Svima je jasno da bi šef trezora trebalo da bude ekonomista, a ne da tu važnu funkciju obavlja neko ko je završio organizaciju, kao Zdravko Subotić, što nema nikakve veze sa ekonomijom. Iz ovoga se može videti kakvim kadrovima raspolaže G17 plus.
Pored toga želim da istaknem probleme u opštini Stara Pazova od strane G17 plus tj. ministra Dinkića, šefa trezora Zdravka Subotića i predsednika Komisije za zaštitu prava ponuđača Vladimira Ivića. Mi smo u opštini Stara Pazova planirali do kraja ove godine da uradimo 2.250 priključaka na kanalizacionu mrežu. Međutim, problem imamo sa javnim nabavkama zato što prilikom ulaganja prigovora umesto da se taj predmet reši u roku od 15 dana rešava se i po par meseci.
Od septembra ne možemo da započnemo izgradnju kanalizacije, jer upravo oni to sprečavaju, iako imamo novac, imamo projekte, mašine i sve što je potrebno da bi radovi počeli.
Na naš prigovor ovoj komisiji zbog čega nam u roku od 15 dana ne odgovaraju, dobili smo odgovor pod brojem 4-00-637/05 od 13.2.2006. godine, gde između ostalog stoji da je odluka Komisije u predmetnom postupku doneta na sednici održanoj 2. marta 2006. godine, što znači da je odluka doneta upravo u zakonskom roku od 15 dana od dana prijema kompletne dokumentacije, shodno članu 141. stav 1. Zakona o javnim nabavkama, odnosno pre isteka poslednjeg dana zakonskog roka za odlučivanje.
Dalje, navedeni član zakona propisuje samo rok u kojem je komisija dužna da donese odluku u postupku zaštite prava, a to znači da rok od 15 dana od dana prijema kompletne dokumentacije nije istovremeno i rok u kojem je Komisija zakonom obavezna da dostavi pismeni otpravak donete odluke. Takav rok odredbom Zakona o javnim nabavkama nije propisan.
Drugim rečima, zloupotrebljava se zakon i čeka se po tri-četiri meseca da se donese ta odluka koja se antidatira da je u roku od 15 dana doneta i zbog toga građani opštine Stara Pazova trpe ogromne posledice, jer se taj veliki investicioni projekat kao što je izgradnja kanalizacione mreže ne može odvijati i on u ovom trenutku stoji.
Da je to tako mogu da pročitam i dopis Zdravka Subotića, šefa trezora, koji je uputio lično meni, kao predsednik opštinskog odbora G17 plus. Da vidimo čime se on to bavi, da li politikom ili nekom strukom; strukom sigurno ne, jer nije stručan. "Gospodine predsedniče, obraćam vam se kao predsednik opštinskog odbora G17 plus Stara Pazova, a povodom istupa narodnog poslanika vaše političke stranke za skupštinskom govornicom na poslednjoj sednici Skupštine Republike Srbije, gde je vređajući na najgrublji način ministarku poljoprivrede gospođu Ivanu Dulić-Marković povredio sve građane koji su druge nacionalne pripadnosti. U opštini Stara Pazova, u kojoj ste vi predsednik, žive različite nacionalne zajednice, te smatram da je vaša obaveza kao predsednika svih građana opštine Stara Pazova da se javno izvinite svima onima koji su ovom izjavom povređeni. Ne znam dokle će nas dovesti dalja podela na izdajnike i patriote, na četnike i ustaše. Verujem da ćete se složiti da to vodi u dalje raspirivanje mržnje, stvaranje netrpeljivosti i moguće nestabilnosti u našoj opštini, što svakako nije naš cilj."
Umesto da radi svoj posao, on ga ne radi, jer ne zna, on se bavi politikom, zajedno sa svoja dva odbornika G17 plus, Jaroslavom Hrebikom i Stanković Srđanom, i to su jedina dva odbornika, od 48 odbornika koliko broji SO Stara Pazova.
Oni mitinguju, skupljaju potpise protiv stranke, protiv Krasića, protiv mene, a sve to zbog jedinog cilja – da bi se dočepali budžeta opštine Stara Pazova, što je interesantno za G17, jer njih interesuje samo novac i poluge finansijske moći.
Ako se ima u vidu da je budžet opštine Stara Pazova izuzetno visok, 1.384.460.000 dinara, onda je jasno zbog čega u poslednje vreme u opštini ima određenih aktivnosti, nezakonitih, na čijem čelu su predstavnici G17, ali mi srpski radikali im zaista obećavamo da ćemo u toj borbi protiv kriminala u opštini Stara Pazova istrajati.