Poslanik nije ni u jednom radnom telu.
Nema informacija o predloženim aktima.
Poštovana predsedavajuća, poštovani narodni poslanici, zahvaljujem se.
Pre svega, želim da se u ime resornog ministarstva kao predlagača zahvalim na konstruktivnoj raspravi koju smo imali u vezi sa Predlogom zakona o zaštiti potrošača.
Uverena sam da će i amandmani koje su narodni poslanici predložili dati doprinos unapređenju zakonodavnog okvira kada govorim o zaštiti prava potrošača u Republici Srbiji i dodatnom unapređenju i usklađivanju sa regulativom i direktivama EU.
Novi zakon je, kao što su i narodni poslanici konstatovali u njihovim raspravama, doneo mnogobrojne novine, od kojih su najznačajnije, pre svega, neki novi mehanizmi zaštite prava potrošača i dodatno unapređenje postojećih mehanizama.
Ovo je zakon koji je nastao pre svega na osnovu analize efekata dosadašnjeg zakona koji je donet 2014. godine i koji je i tada bio već usklađen sa regulativom EU, dodatno se sada unapređuje i moram još jednom da napomenem da novine koje se odnose na vansudsko poravnanje, uvođenje registra "Ne zovi", takođe i činjenica da uvodimo prekršajne naloge odnosno mandatorne kazne kao jedan doduše represivni vid ali i jedan, nadamo se, efikasan vid zaštite prava potrošača, pored toga, novine kao što je uvođenje predračuna odnosno proračuna za izvođenje popravki veće vrednosti od 5.000 dinara i još mnogobrojne novine i u oblasti zaštite prava potrošača kada govorimo o sektoru turizma, sigurna sam da će ne samo unaprediti prava potrošača u našoj zemlji nego dodatno pre svega i naše trgovce osnažiti da ipak razvijaju jedan tržišno konkurentan i ipak uzajamno korektan odnos sa potrošačima.
Moram da napomenem da je rasprava koja je vođena u parlamentu dala doprinos da se dodatno unapredi sam zakon i u tom smislu posebno smo zahvalni za amandmane koji su predloženi i koji će svakako određene članove zakona dodatno pojasniti, precizirati, kako ne bi dolazilo do nerazumevanja i različitog tumačenja pojedinih članova zakona. U tom smislu izuzetno je bila važna i konstruktivna rasprava koja je vođena u parlamentu.
Vlada Republike Srbije na čelu sa premijerkom i resorno ministarstvo i u prethodnom sastavu ministarstvo je dosta učinilo da se zaštite prava potrošača, a posebno sad sa ovim iskorakom u regulatornom i zakonodavnom okviru koji pravimo, verujemo da ćemo se apsolutno uskladiti sa najboljom praksom koja postoji ne samo u zemljama članicama EU, nego i u globalnim okvirima i da ćemo imati mnogo povoljnije, pre svega uslove za zaštitu prava potrošača, ali isto tako i da će trgovci na određen način moći svoju trgovačku praksu da unapređuju i da je usklađuju sa najboljim, da kažemo, tekovinama koje je ta praksa u EU dala.
Još jednom bih se u ime resornog ministarstva zahvalila na konstruktivnoj raspravi i na podršci koju su narodni poslanici pružili ovom predlogu zakona. Zahvaljujem se.
Poštovani predsedavajući, poštovani narodni poslanici, uvaženi građani Srbije, pred nama se danas nalazi Predlog zakona o zaštiti potrošača, koji je sačinjen na osnovu analize primene efekata važećeg Zakona o zaštiti potrošača koji je donet još 2014. godine.
Ovaj zakon koji se nalazi danas pred vama je takođe rezultat rada Radne grupe u kojoj su bili, naravno, zastupljeni kako predstavnici trgovaca, tako i potrošača, kao osnovnih subjekata potrošačkog odnosa, ali naravno i ostali relevantni nosioci zaštite potrošača i stručna javnost.
S obzirom na to da je zaštita potrošača ustavna kategorija Republike Srbije i da predstavlja jedan od primarnih sistemskih ciljeva naše države i pre svega rada resornog Ministarstva za trgovinu, turizam i telekomunikacije, današnji predlog zakona pre svega ima za cilj da ponudi nova zakonska rešenja koja će omogućiti potrošačima da svoja prava ostvaruju efikasnije i uz što manje troškova i da na taj način zapravo garantujemo visok nivo zaštite potrošača u Republici Srbiji.
Ovaj zakon koji je danas pred vama predviđa čitav niz novih zakonskih rešenja i mera kojim će biti regulisane obaveze i zaštićena prava svih potrošača, ali takođe predlaže obaveze, odgovornosti i pravila koja se odnose na delovanje i na rad trgovaca i koje će u budućnosti, sigurni smo, dovesti do poboljšanja i pre svega do stvaranja jedne mnogo bolje pozicije potrošača i ostvarivanja njihovih potrošačkih prava.
Razlozi za usvajanje Predloga zakona o zaštiti potrošača se ogledaju pre svega u sprovođenju sistemskih i konkretnih pravnih i institucionalnih instrumenata zaštite prava potrošača kojim se obezbeđuje regulisanje svih pitanja od značaja za potrošače, ali takođe i unapređuje se nivo zaštite i informisanosti potrošača i putnika o uslugama putovanja čime je postignuta delimična harmonizacija sa direktivom EU o putovanjima, paket aranžmanima i povezanim putnim aranžmanima iz 2015. godine, reč je o direktivi EU iz 2015. godine.
Poštovani poslanici, smatram da je zakon koji se danas nalazi na dnevnom redu višestruko značajan i da će višestruko doprineti zaštiti prava potrošača i da će se ovim putem i na ovaj način potrošačko pravo u Republici Srbiji kretati u skladu sa propisima EU.
Verujem da ćete uvideti potencijal predloga da osigura i unapredi zaštitu prava potrošača u Srbiji, kao i da ćemo, ukoliko je to potrebno, imati konstruktivnu raspravu o svim mogućim daljim unapređenjima. Zahvaljujem.
Poštovani narodni poslaniče, moram da kažem da kao resorna ministarka za trgovinu, turizam i telekomunikacije sigurno najviše osećamo posledice Kovida 19 i činjenice da trenutno u Srbiji ne postoji dovoljan, odnosno željeni broj vakcinisanih.
Mi smo, kao što znate vrlo dobro, vodili vrlo jaku kampanju vezano za vakcinaciju, imali smo sjajne uspehe u trenutku kada većina evropskih zemalja nije imala ni vakcine. Došli smo do trenutka jednog zastoja i način na koji bi to trebalo rešiti sigurna sam da će biti predmet rasprave na sledećem kriznom štabu.
Moram da kažem, ja sam se naravno lično vakcinisala i revakcinisala i pre nepunih 10 dana primila treću vakcinu, i mislim da ljudi koji veruju u nauku i koji apsolutno slušaju šta stručnjaci pričaju o Kovidu dovoljno su stekli argumenata da se vakcinišu.
Veliki problem koji postoji sa nevakcinisanima ja mislim da bi trebalo pre svega možda da pokuša da se reši kroz jednu kampanju, kroz jednu edukaciju, treba dati priliku stručnim ljudima da pričaju o tome kako bi se neke zablude koje postoje srušile.
Nažalost, savremeno doba, tehnologija, naša civilizacija dovela je do mnogih bitnih, do razvoja društva, do osvajanja sloboda. Mnogo toga nam je dostupno i to naravno ima svoje dobre i loše strane kada pričamo o sredstvima, odnosno o načinima komunikacije pogotovu, vi ste spomenuli društvene mreže, one naravno mogu biti izvor
različitih netačnih informacija, ne samo iz oblasti medicine, nego i svih drugih oblasti, i postoje načini na koji se to sankcioniše i kroz naše zakonodavstvo i tu sam potpuno saglasna sa vama.
Ali, kada govorimo o vakcinaciji ipak mislim da jedna permanentna edukacija, jedna kampanja koja bi konstantno davala priliku, pre svega stručnim ljudima iz oblasti da objasne i da povrate na neki način poverenje koje očigledno da određen broj, procenat građana nema, ali ne samo kod nas nego u čitavom svetu, u vakcinu da je to jedini izlaz iz ove situacije.
Ne verujem da će građani verovati više vama ili meni, ili narodnim poslanicima od stručnih lica koja se bave medicinom. Mislim da su ta lica koja su završila fakultete i koji su dobili svoje diplome iz te oblasti, pravi koji treba da govore na tu temu.
Naravno, svako ima svoje pravo da u nešto sumnja ili da kritikuje, a na nama kao državi jeste da pokušamo da argumentovano i sa stručnim pristupom tu jednu sumnju koja postoji kod određenog broja građana rešimo.
Sektor turizma, pored sektora saobraćaja, najviše je pogođen pandemijom Kovida 19 u čitavom svetu, pa i u Srbiji. Mi kao resorno ministarstvo više puta smo kroz pre svega različite vrste kampanja, imali smo posebno jednu aktivnost koja se odnosila pre svega na vakcinaciju svih zaposlenih u turističko-ugostiteljskoj privredi, jer smo smatrali da je izuzetno važno da ljudi koji rade u sektoru turizma i ugostiteljstva budu vakcinisani kako bi se i na taj način jednostavno stekli uslovi za obavljanje ove delatnosti.
Kada govorimo o sektoru turizma i ugostiteljstva sigurno da je od ključnog značaja za opstanak ovih delatnosti u narednom periodu što veći broj vakcinisanih. Definitivno da je i naravno za oporavak ekonomije, kako naše, tako i na globalnom nivou to od ključnog značaja, ali koja su sredstva i koji su načini o tome će se sigurno još dodatno raspravljati i na kriznom štabu.
Preneću vašu poruku.