| 20.04.2024. | Zakon o izmenama i dopuni Zakona o lokalnim izborima |
usvojen
|
| 08.03.2024. | Odluka o izboru predsednika Narodne skupštine |
usvojen
|
Poštovana predsednice Skupštine, ministri u Vladi Republike Srbije, svakako puno važnih zakona je danas na dnevnom redu, ali ono što građane Srbije najviše interesuje i što se svakako vodi kao jedan od najvažnijih zakona jeste Predlog zakona o budžetu Republike Srbije.
Prethodno većina mojih kolega, pa tako i ja želim da naglasim da i ovaj kao i neki prethodni budžeti se donose u vrlo specifičnim i komplikovanim okolnostima, pre svega svetskim, a danas budžet za 2026. godinu donosimo i u otežanim okolnostima u samoj Srbiji.
Ono što je dobro za građane Srbije jeste da prilikom planiranja ovog budžeta, kao i nekih prethodnih godina, ali prvashodno budžet za 2026. godinu se na neki način u okvirima iz budžeta za 2025. godinu planira i oslanja se na dve osnovne komponente kojima nakon godina kada smo morali da stabilizujemo javne finansije, a građani Srbije pokazali razumevanje kada je bilo potrebno da stegnemo kaiš. Isto tako, sada pokazuju razumevanje za balansiranu politiku, kada je kreiranje budžeta u pitanju. Sa jedne strane to su kapitalne investicije, a sa druge strane jeste rast životnog standarda građana.
Te svetske okolnosti u kojima se nalazi i Srbija, jer ne možemo nas posmatrati kao izolovano ostrvo, i sve turbulencije koje se dešavaju u današnjem svetu i te kako se odražavaju i na našu ekonomiju, ali ono što Vlada i Ministarstvo finansija uspešno rade jeste da, čini mi se, na uspešan način amortizuje i ne dozvoljava da se teret i te krize, te i takve krize prelije na građane Srbije.
Sa druge strane, moramo imati u vidu činjenicu da građani, siguran sam, će razumeti u svakom trenutku okolnosti u kojima se Srbija nalazi.
Kao što sam na samom početku rekao, jako značajno za sve građane Srbije jeste orjentacija i namera Vlade i politike koja u kontinuitetu poslednjih par godina pokazuje spremnost za rast i kvalitet životnog standarda u Srbiji.
Slažem se tu negde sa ministrom Malim kada je izlagao, dobro je da izgrađujemo i puteve i pruge i da investiramo ali je jako bitno da nađemo meru i da tu uskladimo sa povećanjem i kvalitetom životnog standarda ljudi. Građani takvu politiku jasno podržavaju.
Kada pogledamo za samo tri godine koliko procenata su nam porasle penzije ili minimalna zarada, za samo godinu dana 37%, prosečna zarada u Srbiji će u decembru iznositi preko 1.000 evra, to je rezultat politike od samo par godina, jer post pandemijski svet, odnosno svet posle korona virusa svakako nije isti i to nam jasno daje za pravo da kažemo da naša ekonomija je vrlo otporna na te stvari.
Kada je planiran budžet zbog okolnosti u kojima je planiran, sa rastom BDP-a od 3% a negde, sa druge strane, i sličnim, koliko toliko, deficitom od 3%, ali građani treba da znaju da taj deficit, odnosno to neko zaduživanje koje nam je planirano u budžetu i dalje umanjuje udeo našeg javnog duga u BDP. Verujem da će negde krajem 2026. godine, ako se ne varam, on biti negde oko 44,5% i da će on biti nešto manji. Znači, nastavljamo sa tendencijom smanjenja javnog duga Srbije.
Penzije u ovoj godini rastu 12,2% i izlazimo iz ciklusa da je za zadnje tri godine to dvocifreni rast penzija i da će one negde biti otprilike u nivou 490 evra. Plate za 5,1%, ali pritom moramo da imamo u vidu činjenicu da je za godinu dana u prosveti plata porasla za 28,2%, a u zdravstvu za 19,6%.
To je politika okrenuta građanima, to je politika koja pre svega pokazuje brigu i odgovornost prema svim građanima Srbije. Nešto kasnije ću u delu kada budem pričao o mladima pokušati na najbolji način da pokažem koliko sa različitih budžetskih linija mi u stvari podržavamo mlade u Srbiji i zato nije ni čudo što jedan jako veliki broj mladih ljudi i dalje Srbiju vidi kao najbolje mesto za život.
Ono što je druga komponenta i ono što je ministar Mali u svom izlaganju rekao jesu svakako kapitalne investicije koje su značajan udeo našeg BDP-a od 6,7%, ali to je nastavak politike od prethodnih godina, mogu da kažem slobodno nastavak izgradnje Srbije od vlada posle korone i sadašnji predsednici Skupštine, Ani Brnabić i gospodina Vučevića i danas i to je ono što raduje sve građane Srbije. Nastavlja se investiranje u auto-puteve Požega-Preljina, Preljina-Pojate, kao i auto-put Beograd-Zrenjanin, brze saobraćajnice Ruma-Šabac-Loznica, Novi Sad-Ruma, petlja Požarevac-Golubac.
Takođe, ulaže se, za mene kao Kragujevčanina, ali i za sve građane Šumadije, ulaže se značajan novac u ovom budžetu 9,4 milijarde dinara za obilaznicu oko Kragujevca. To je jedna za nas jako značajna investicija, ali je u budžetu predviđeno i za izgradnju mosta i obilaznice i pristupnih saobraćajnica Novog Sada. Takođe, značajan iznos sredstava ulažemo u železničku infrastrukturu, pre svega u mađarsko-srpsku železnicu Subotica-Novi Sad-Beograd, kao i za renoviranje, odnosno ulažemo u prugu Niš-Dimitrovgrad.
Takođe, značajna investicija, a to je ono što će u nekom narednom periodu kroz završetak projekta, odnosno investicionog ciklusa Srbija 2027 – „Skok u budućnost“, a to je pruga Zemun Polje-nacionalni stadion i puno sredstava Vlada Srbije je planirala za završetak tog ciklusa.
Jedino što mislim, ministre Mali, da smo negde pogrešili kada smo kroz projekat EKSPO i projekta „Skok u budućnost - Srbija 2027“ negde nismo dobro građanima razložili da kroz „Skok u budućnost - Srbija 2027“ mi ulažemo ravnomerno u celu Srbiju, a da pokretač, motor tog razvoja jeste ulaganje u EKSPO. Ali, negde se nadam da ja grešim i da će građani na kraju, u stvari, siguran sam da će građani na kraju kada sve to bude izgrađeno, postati svesni zašto je taj investicioni ciklus bio bitan i za održavanje i za razvoj naše privrede.
U budžetu su izdvojena značajna sredstva i veliko povećanje za zdravstvo. Ono što je dobro za Srbiju jeste da smo u nekom prethodnom periodu značajno podigli sredstva koja se izdvajaju za poljoprivredu i sada ona iznose 7,1% našeg budžeta, što je negde u ovom trenutku sasvim dovoljno.
Ono što, takođe, ima značajan efekat na našu ekonomiju jeste ulaganje u turizam, ulaganje u turističku infrastrukturu i rezultati rada Ministarstva turizma i omladine u prethodnim godinama daju nam za pravo da smo bili na pravom putu kada smo značajna sredstva ulagali. Odvajali smo sredstva i za vaučere, dosta sredstava, milijardu i 130 miliona, ako se ne varam, je u budžetu predviđeno za turističku infrastrukturu, za lokalne samouprave, kojim sredstvima podižemo kvalitet turističke ponude i turističke infrastrukture u lokalnim samoupravama.
Ono što je, po meni, jedna od novina koju je ministar Memić 2024. godine uveo ili obnovio iz nekog prethodnog, davno zaboravljenog perioda, jeste ulaganje Ministarstva turizma i omladine u seoska turistička domaćinstva, u trenutku kada smo taj program, projekat, kako god, pokrenuli, u Srbiji je bilo registrovano nešto preko 700 seoskih turističkih domaćinstava. Danas imamo preko 1600. To je skoro tri puta više, značajan iskorak za ekonomiju, ali i značajno ulaganje u seoska turistička domaćinstva nama omogućava da sačuvamo i tradiciju i kulturu, dovedemo strane turiste, povećamo priliv u budžet Republike Srbije, a sa druge strane, ravnomerno razvijamo Srbiju, kako regionalno, tako i lokalno. To je, takođe, i otvaranje novih radnih mesta. Svaki dinar uložen u turizam sa jedne strane se višestruko vraća, što i kroz građevinarstvo, što i kroz poljoprivredu, što kroz saobraćaj, što kroz industriju hrane, i da ne nabrajam.
Godine 2024. smo prvo opredelili 150 miliona dinara, a onda rebalansom budžeta još skoro 100 miliona dinara i tako smo kroz 120 projekata podržali, 256 miliona smo dodelili bespovratnih sredstava, koje je iskorišćeno, pre svega, za razvoj seoskih turističkih domaćinstava i turizma u Srbiji.
Ono što verujem da ćemo negde, ukoliko bude prilike, rebalansom budžeta 2026. godine ili bih vas zamolio da planirate budžetom za 2027. godinu, verujem da to može višestruko da nam se vrati, da veći iznos sredstava planiramo u budžetu nego što je ovih 150 miliona sada.
Ono što sam ostavio za sam kraj, a smatram vrlo značajno, jeste odvajanja u budžetu Srbije direktno za mlade. Ministar Mali je u svom obraćanju rekao da za 200 miliona evra se povećava na već planiranih 400 miliona, povećava iznos za kreditiranje, odnosno garantna šema Vlade za kupovinu prvog stana za sve mlade. Ali, isto tako, kroz ministarstvo koje vodi gospođa Žarić Kovačević, mi značajna sredstva u budžetu dajemo mladim bračnim parovima kao podsticaj, kao bespovratna sredstva, mladim bračnim parovima sa decom takođe, za učešće za kupovinu stana.
Ono što je ovim budžetom predviđeno jeste nikad veći budžet za mlade i za razvojne projekte, kojim jasno pokazujemo da nam je do mladih stalo na konkretnim primerima i u konkretnim slučajevima. Budžet za mlade je, kao što sam rekao, nikad veći i ove godine po prvi put u Srbiji ćemo imati, ili krenuti sa projektom i realizacijom prestonica mladih, i uveren sam da ćemo sa tim nastaviti. Kroz projekte za mlade mi smo prošle godine uložili skoro 220 miliona dinara za omladinske centre, domove, toliko sredstava je planirano i naredne godine. Sve to negde omogućava da se na tim mestima okupljaju, dele ideje, razvijaju svoje planove, podstiču zapošljavanje, i dodatno utiču na rast naše ekonomije i razvoj Srbije.
Time ću zaključiti, Socijaldemokratska partija Srbije će u danu za glasanje podržati ovaj budžet, jer ovaj budžet smatra realnim, ostvarivim, razvojnim i socijalno odgovornim. Hvala.
Uvažena predsednice Skupštine, poštovani predsedniče Vlade, poštovani ministri, ministarke u Vladi Republike Srbije, drage koleginice i kolege, danas je pred nama set zakona koji je dosta značajan za građane Srbije i kada bi morao jednom rečju da opišem šta je to što današnji zakoni donose građanima Srbije onda bi to bila sigurno reč sigurnost.
Kroz Predlog izmene Zakona o EXPO mi omogućavamo da se brže i sigurnije završi veliki projekat EXPO 2027, ali isto tako kroz taj projekat realizujemo projekat „Skok u budućnost“ koji donosi dosta kvalitetnih stvari za građane Srbije i podiže i razvija našu ekonomiju, a samim tim omogućava i veće plate i veće penzije.
Znači, razvoj naše ekonomije zavisi od razvoja naše privrede i od stepena investicija, a samim tim to znači i sigurne plate i sigurne penzije i zato sam pomenuo reč sigurnost.
Kada govorimo o izmenama Zakona o izvršenju, tu jasno vidimo da se izmene odnose isključivo na zaštitu prava na dom građana, odnosno nemogućnosti izuzimanja iz izvršenja jedine nepokretnosti ukoliko su ispunjeni određeni uslovi kako ne bi došlo do zloupotrebe.
Zakonopisac je predvideo da je to jedina nepokretnost koje je u vašem vlasništvu do 60 kvadrata, da ste na njoj prijavljeni i da živite duže od pet godina, da u periodu tri godine se niste odricali imovine ili da nemate neki ugovor o doživotnom izdržavanju. To je još jedan element koji omogućava sigurnost naših građana.
Ono što je izazvalo najviše pažnje u javnosti i o čemu se i ovde najviše polemiše je svakako Zakon o posebnim uslovima za evidentiranje i upis nepokretnosti. Neki narativ, odnosno kolokvijalno se u javnosti ovo naziva i novi Zakon o legalizaciji što svakako nije ni o ozakonjenju, ni Zakon o legalizaciji, već o upisu imovine. Ovim rešavamo jedan višedecenijski problem u Srbiji, a to je da veliki broj naših građana se upiše kao vlasnik na svojim nepokretnostima. To je treći element takođe kojim omogućavamo sigurnost naših građana.
Ovaj zakon pokušava da reši taj višedecenijski problem, taj Gordijev čvor koji su prethodne Vlade pokušavale da razvežu i različiti zakoni pokušavali da razvežu taj Gordijev čvor, ali nijedan prethodni zakon nije dao očekivane rezultate kada je u pitanju nelegalna gradnja. Mi ćemo usvajanjem ovog Predloga zakona preseći taj Gordijev čvor i omogućiti upis našim građanima njihove nepokretnosti, pritom vodeći račna i o javnom interesu gde nećemo dozvoliti upis nepokretnosti onima koji su gradili na tuđem zemljištu ili u zaštićenim područjima.
Takođe za nas iz SDPS jako značajno i za ovaj i za svaki drugi zakon jeste socijalni aspekt zakona i ovde se dosta vodilo računa o socijalnom aspektu zakona, odnosno o socijalnoj pravdi u kojoj je jasno predviđeno da sve ranjive kategorije stanovništva, odnosno svi građani koji pripadaju ranjivoj kategoriji stanovništva ili budu oslobođeni ili bude umanjena naknada za upis u nepokretnosti. I, tu se vodilo računa i o borcima, i o staračkim domaćinstvima na seoskom području, ali i o porodicama sa troje i više dece, samohranim roditeljima i svim ostalim ranjivim grupama. Taj aspekt uvek treba istaći. Ovaj proces je građanima omogućen na način, koristeći nove savremene tehnologije, modernizaciju, odnosno nove platforme elektronske i softverska rešenja koja će povezati i integrisati sve sisteme koristeći pri tome i snimke iz aviona i satelita, 3D snimke, koje posedujemo kako bi na što kvalitetniji i što brži, što transparentniji način uspeli građane Srbije da upišemo kao vlasnike na imovini.
Moramo da budemo svesni da je ovo veliki iskorak za sve građane, jer ako imamo u vidu da za 4,8 miliona nepokretnosti u Srbiji nije upisano, trebamo da znamo da je veliki broj njih skoro 2,7 miliona su objekti, ne koji su nelegalno izgrađeni već koji su izgrađeni u nekom prethodnom periodu, ali nisu upisani u katastar nepokretnosti.
Sa druge strane imamo skoro milion objekata koje koriste i dan danas i koristili su u prethodnom periodu naši sugrađani za život i za stvaranje svoje i razvoj svoje porodice.
Kada je ovaj zakon ušao u proceduru jedan od mojih prijatelja mi je na jedan vrlo plastičan način rekao šta ovo za njega znači, koliko je ovo za njega značajno kada je samo kratko rekao da nekretninu, odnosno porodičnu kuću koju je njegov otac pravio on završio sada po prvi put će moći da svome ostavi u nasleđe, jer primenom ovakvog zakona i upisom građana u vlasništvo i evidentiranje svih nepokretnosti građani će moći da ostvare pravo i da nasleđuju te nepokretnosti, da te nepokretnosti koriste u zalog da bi mogli eventualno da razvijaju svoja domaćinstva ili svoju privredu, svoje privatno preduzeće.
Sa druge strane moramo voditi računa da je zakonopisac predvideo i da pomoćni i ekonomski objekti do 500 kvadrata za njih neće biti naplaćivana naknada i vrlo se vodilo računa da ovaj zakon bude precizno usmeren na isključivo na građane Srbije i na razvoj samog sistema imovine, odnosno katastra i svih nepokretnosti koje u Srbiji postoje.
Verujem da ćemo velikom većinom podržati ovaj zakon i da ćemo biti generacija poslanika koja je presekla taj Gordijev čvor i stavila tačku na nelegalnu gradnju u Srbiji. Hvala vam.
Poštovana predsednice Skupštine, uvaženi predsedniče Vlade, dame i gospodo ministri, drage kolege, taman sam se ponadao da raspravu vraćamo na temu dnevnog reda i da ćemo pričati ono što po svima nama treba da bude najznačajnije za građane Srbije, a to je rebalans budžeta, to je ono što je nastavak dobre ekonomske politike Vlade i ono što ne može da se ospori ni Vladi gospodina Vučevića, ni prethodnim vladama koje ste vi vodili, predsednice Skupštine, to su jake i stabilne javne finansije koje isključivo vode računa o građanima Srbije i onim potrebama koje su neophodne za bolji i kvalitetniji život.
Uveren sam da, kao što i u ovom rebalansu budžeta, kao i u prethodnom budžetu koje ste radili, pokušavate da napravite balans između prihoda i rashoda, vodeći računa da u kreiranju budžeta budete malo restriktivniji, kako ne bi dali veće okvire ministarstvima i upravama, baš za više trošenje sredstava. Tako verujem i da ono što ste predvideli ovim rebalansom budžeta je na dobrobit svih građana Srbije i da treba Vlada da promoviše više svoj rad i uveren sam da ćete to u narednom periodu bolje raditi, nego do sada, i do sada je bilo dobro. Građani treba da znaju da naša država ulaže dosta u putnu infrastrukturu, autoputeve, u puteve prvog reda, premrežavamo Srbiju i sa autoputevima i sa železničkim saobraćajem.
Ova Vlada podiže spram mogućnosti i plate u javnom sektoru i u obrazovanju. Ova Vlada je socijalno odgovorna Vlada koja onoliko koliko dati budžet i rebalans budžeta daju okvir i daju mogućnosti podiže i ta socijalna davanja i niko ni ovim rebalansom budžeta kao ni prethodnim budžetom nije ostao uskraćen za određena sredstva.
Ono što me raduje, da ne bi previše dužio oko rebalansa budžeta, jeste da ono što pričamo, kada je domaći turizam u pitanju, odvajanje sredstva baš našim sugrađanima, baš našim seoskim turističkim potencijalima, razvoj, još dodatnih 105 miliona koje dajete za razvoj seoskog turizma. To su bespovratna sredstva, odnosno grantovi za naše sugrađane, za građane Srbije kako bi turisti, kako iz inostranstva, tako i domaći turisti ostajali u Srbiji i povećavali.
Svesni smo da iz godine u godinu strani direktni priliv od turizma se povećava, kako i domaći, i to je ono što treba da radimo - da vodimo računa o razvoju i napretku naše zemlje, da nastavimo da podižemo plate, da nastavimo da ulažemo u infrastrukturu, kako u putnu, tako i u turističku, kako bismo od Srbije napravili bolje mesto za život i sve njene građane. Hvala vam.
(Kragujevac, 21.11.2022.)
| Funkcija | Državni organ, javno preduzeće, ustanova, druga organizacija | Izvor prihoda | Interval | Neto prihod | Valuta | Vreme obavljanja / od-do |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Narodni poslanik | Narodna skupština Republike Srbije | Republika | Mesečno | 36000.00 | RSD | 18.10.2022 - |
| Odbornik | Skupština grada Kragujevca | Grad | Mesečno | 25000.00 | RSD | 15.08.2020 - |
| JKP Šumadija Belanovica (Koordinator parking servis) | Grad | Mesečno | 102000.00 | RSD | 30.12.2012 - |