Zahvaljujem.
Dame i gospodo, uvaženi predsedavajući, pre nego što se osvrnem na amandman koji je podnela poslanička grupa Dragan Marković Palma – Jedinstvena Srbija, osvrnuo bih se i ja na Predlog izmena i dopuna Zakona o jedinstvenom biračkom spisku, za koji inače smatram da je izrazito demokratskog karaktera i koji u značajnoj meri unapređuje prethodno zakonsko rešenje, što ću sada i obrazložiti, a obrazloženje je valjano samo ako pokažete činjenice.
Kako se ovim zakonom, odnosno izmenama i dopunama Zakona, predviđa revizija biračkog spiska, što podrazumeva i analizu i ocenu kvaliteta, tačnosti, pouzdanosti i efikasnosti vođenja i ažuriranja biračkog spiska, izdvojiću četiri kategorije aktivnih učesnika koji direktno učestvuju u ovom procesu.
Po meni, glavni učesnik u ovom procesu je upravo građanin, tj. glasač. On je taj koji svojim angažovanjem umnogome doprineti poboljšanju i kvalitetu biračkog spiska. Sada u ovom trenutku, svaki građanin dok ovo sluša može veoma jednostavno uz pomoć interneta, ako u bilo kom pretraživaču ukuca reči „birački spisak“ i poveže se na veb-prezentaciju nadležnog ministarstva, uz pomoć svojih ličnih podataka, a to je JMBG i broj lične karte ili broj pasoša, doći do sledećih podata iz baze jedinstvenog biračkog spiska. Prvo, gde on lično glasa, na kom biračkom mestu, drugo, spisak svih glasača na bilo kom biračkom mestu, po imenu i prezimenu, na završenim izborima i treće, ukupan broj glasača po svakoj lokalnoj samoupravi, koji se ažurira na svaka tri meseca.
Po ovom predlogu novom koji sada treba da izglasamo, najpre, ažuriranje broja glasača po svakoj lokalnoj samoupravi se ažurira mesečno, a kada su raspisani izbori – jednom u sedam dana. Na taj način svako može da prati i proveri broj glasača, odnosno da li postoje migracije ili ne postoje migracije, o kojima smo malopre čuli.
Dalje, spisak svih glasača u bazi jedinstvenog biračkog spiska kojima može da se pristupi se dopunjuje, tako da sada on sadrži, pored imena i prezimena, i ime roditelja, adresu stanovanja i broj stana, tako da na ovaj način neće više biti nedoumica da li na određenoj adresi ima više glasača nego što njih zaista jeste.
Dakle, uz pomoć ovih dopunjenih podataka u bazi jedinstvenog biračkog spiska se omogućava svakom građaninu aktivno učešće u kontroli ovog procesa revizije, a svako ko se ozbiljno bavi politikom, svaka politička stranka ima mogućnost, preko aktivnih građana, tj. glasača, da umnogome doprinese kvalitetnijem izbornom procesu.
Drugi učesnik u ovom procesu su članovi i zamenici članova RIK-a, kako u stalnom, tako i u proširenom sastavu. Treći učesnik su podnosioci proglašenih izbornih listi, koji imaju dodatna prava, ovim zakonom, uvida u jedinstveni birački spisak, uz pomoć posebnog modula u veb-prezentaciji dvofaktorske autentifikacije. Imaju, dakle, uvid na svim biračkim mestima, za svakog glasača o svim podacima, osim jedinstvenog matičnog broja građana. Dakle, u kombinaciji sa aktivnim građanima, tj. glasačima, imaju ove mogućnosti o kojima sam malopre govorio.
Pre nego što pomenem i četvrtog učesnika u ovom procesu, osvrnuo bih se na raspravu u načelu, gde sam očekivao konkretne predloge i kritike koje bi doprinele daljem unapređenju zakona. Umesto toga, čuli smo samo opšte izraze, poput rupe u zakonu, bez jasnog objašnjenja na šta se to konkretno odnosi. Takođe, izražena je i određena sumnja u primenu ovog zakona, ali i sama ta sumnja, ako razmislimo, pokazuje da je zakon dobar, jer ako se plašimo njegove neprimene, to samo znači da bi njegova primena dovela do boljih rezultata.
Lično smatram da će se ovaj zakon o jedinstvenom biračkom spisku uspešno sprovoditi u praksi, a naročito zbog ova prethodna napomenuta tri učesnika o kojima sam govorio. Ali i pored toga uvodimo i četvrtog učesnika u procesu revizije jedinstvenog biračkog spiska, a to je Komisija za reviziju, verifikaciju i kontrolu tačnosti i ažuriranja biračkog spiska, koja će imati i dodatne nadležnosti i mogućnosti.
Sad rad i sastav Komisije, kao i način odlučivanja smatram da imaju takođe izražen veoma demokratski karakter. Naime, sastav Komisije će imati deset članova, pet iz reda parlamentarne većine, tri iz opozicije i dva iz civilnog sektora, a njen demokratski princip rada ogleda se u principu donošenja odluka koje će se donositi sa najmanje sedam glasova, i to uz obavezni minimum od dva glasa iz svake od tri grupe, vladajuće, opozicione i civilne. Rukovođenje Komisijom počinje tako da prvi predsednik Komisije će biti iz reda civilnog sektora, a zatim će se smenjivati naizmenično iz ostalih grupa, najpre na tri meseca, zatim godišnje. Ovaj mehanizam obezbeđuje balans, kontrolu i poverenje, što je po mom mišljenju najbolja potvrda demokratskog karaktera ovog zakona.
Što se tiče amandmana poslaničke grupe Dragan Marković Palma – Jedinstvena Srbija, mi predlažemo dalje unapređenje rasporeda i broja članova koje predlaže upravo parlamentarna većina, dakle, onih pet članova parlamentarne većine koji čine Komisiju. I sada, u ovom Predlogu zakona se kaže da ako parlamentarna većina ima pet ili više poslaničkih grupa, kao što je to sada slučaj, svako od prvih pet sa najvećim brojem poslaničkih grupa imaće po jednog člana u Komisiji. I ako znamo da jedna poslanička grupa trenutno u ovom sazivu ima 110 poslanika, a ima jednog člana, pa gde ćete većeg ustupka nego što je taj?
Rukovodeći se tom logikom smo i predložili amandman, jer smatramo da ovaj zakon treba da ima jedan trajniji karakter, koji kaže, daću primer, da bi bilo svima jasnije – ako u budućem nekom sazivu budemo imali samo dve grupe parlamentarne većine, sa recimo 80 i 70 poslanika, po ovom predlogu bi bilo da prva ima četiri člana, a druga samo jednog, što ćete se složiti, nije u demokratskom maniru. Naš predlog je da to bude tri člana prema dva člana, što smatramo da je celishodnije rešenje. Zahvaljujem.