Hvala, predsedniče Narodne skupštine.
Poštovani ministri sa saradnicima, poštovani predstavnici medija, poštovani narodni poslanici, uvaženi građani Srbije, hteo bih prvo da čestitam našim sugrađanima i građanima Balkana, muslimanske veroispovesti, Bajram.
Među brojnim tačkama dnevnog reda današnje sednice, ja bih se posebno osvrnuo na predložene izmene i dopune Zakona o podsticajima u poljoprivredi i ruralnom razvoju, s obzirom da sam član skupštinskog Odbora za poljoprivredu.
Ovaj predlog donosi neke pozitivne novine u predstojeći zakon, a tu bih pre svega izdvojio proširenje definicije lica na koja će se ovaj zakon odnositi, a to je da će se pod pojmom poljoprivreda, poljoprivrednika ubuduće podrazumevati ne samo ona lica koja se bave primarnom poljoprivrednom proizvodnjom, već i preradom poljoprivrednih proizvoda ili promovisanje nepoljoprivrednih aktivnosti na selu, kao što su ruralni turizam ili očuvanje starih zanata.
Ovo je jedna, rekao bih, odlična dopuna postojećeg zakonskog rešenja, jer se zna koliko su ove grane aktivnosti međusobno povezane i uslovljene. Ako se neko reši da svoje poljoprivredne proizvode prerađuje u nekom manjem obimu, on će se verovatno ohrabriti i da se bavi poljoprivredom, ugostiteljstvom ili starim zanatima, a time će se vrednost njegovog rada i proizvoda višestruko vratiti i uvećati.
Imali smo priliku u zadnjih nekoliko godina da vidimo da ovakvi vidovi odmora na selu sve više dobijaju na popularnosti među našim građanima, a to je prava prilika da se da jedan novi impuls sveobuhvatnog unapređenja života na selu, za šta se stalno zalaže i na čemu predano radi predsednik naše partije i ministar za brigu o selu, Milan Krkobabić.
Mislim da će se ovim dopunama zakona stvoriti prave osnove da se i ovo Ministarstvo još intenzivnije uključi u aktivnosti koje su vezane za naše selo, pogotovo ako se imaju u vidu značajni rezultati koje je ovo Ministarstvo sa ne velikim sredstvima na raspolaganju postiglo u svom radu u prethodnom periodu sa svojim akcijama na obnovi. Formirano je 1.100 zadruga. Dodeljeno je 1.631 kuća sa okućnicom za mlade bračne parove, gde je 5.000 stanovnika dobilo krov nad glavom od čega je 2.500 dece.
Od tih 1.200 porodica, 200 je mladih poljoprivrednika i 231 samohrani roditelj. Prosek godina dobitnika kuća je 29, 8 godina. Na Miholjskim susretima sela za dve godine učestvovalo je ukupno 250.000 učesnika i posetilaca u više od 1.800 sela.
Za nerazvijene opštine dodeljeno je 35 mini autobusa. U ovim programima obuhvaćeno je 1.527 sela u 129 jedinica lokalne samouprave.
Sledeća novina koja donosi ove izmene i dopune, jeste uvođenje načela elektronske uprave i poslovanja kroz promene člana 7. i uvođenje novih članova od 7a. do 7g. Njima se predviđa da će se ovi zahtevi i ceo postupak ubuduće voditi elektronskim putem, a tako će dokumenta u postupku razmatrati i državni organi koji odlučuju o zahtevima. Time će se čitav postupak odlučivanja znatno ubrzati, pa će se i rešenja znatno brže donositi i krajnji korisnici sredstava brže će dobiti neophodne podsticaje. Mislim da je svima jasno od koliko je to koristi za naše poljoprivrednike.
Bitno je naglasiti da u članu 7b. predviđeno je da će se podrška u postupku, odnosno za digitalizaciju „eAgrar“, eventualnim dokumentima koji budu traženi, poljoprivrednici možda da pruže i lica koja se bave savetodavnim poslovima u poljoprivredi, poljoprivredni inspektori, projektanti, advokati i organi lokalne samouprave.
Zaduženo je 700 lica koja pružaju ovu uslugu u jedinicama lokalne samouprave, pa će potencijalni korisnici sredstava moći i njima da se obrate za pružanje pravne pomoći prilikom podnošenja zahteva.
Treća grupa izmena, vezana je za konkretne promene iznosa visine subvencija za pojedine kategorije poljoprivrednih proizvoda, gde se najniža promena odnosi na premije za mleko koje se podiže od sedam na minimalno 10 dinara po litru, uz brisanje uslova minimalne količine mleka koje se mora predati u periodu od četiri meseca, da bi se stekla mogućnost za korišćenje subvencija.
Takođe, predviđeno je da se za pojedine kategorije podsticaja utvrdi mogućnost da se odlukom o kriterijumima raspodele sredstava za nerazvijena područja utvrdi veći iznos subvencije od uobičajenih, što je apsolutno opravdano jer u takvim područjima ima srazmerno najmanje poljoprivrednih proizvođača kojima je ta pomoć najpotrebnija i često im znači i daleko više nego nekom velikom proizvođaču koji živi u selu bliže gradu.
Jedina promena odnosi se na član 10. i njome se uvodi pravilo da se novac koji se dobije sa podsticaja mora vratiti ako se nenamenski utroši. Rekao bih da je ovo možda i zakasnela, ali svakako nužna zakonska odredba.
Apsolutno se ne može tolerisati da neko povlači često i velika novčana sredstva za podsticaje, a da zatim taj novac nenamenski zloupotrebi i time ga uskrati nekome kome je on zaista potrebniji.
Koliko sam informisan, naša poslanička grupa je ranije prilikom usvajanja ovog i nekih srodnih zakona već skrenula pažnju na ovaj problem i mislim da svi mi sa punim pravom očekujemo od državnih organa da još više pooštre kontrolu načina trošenja ovih sredstava.
Dozvolićete mi da kada govorimo o ovoj temi, uputim i predlog da se u koordinaciji Ministarstva u Vladi, ali i širih konsultacija sa predstavnicima političkih partija i predstavnika nevladinog sektora pristupi izrada zakona o selu, koji bi sveobuhvatno regulisao celokupnu materiju koja je vezana za život na selu, od poljoprivredne proizvodnje, preko unapređenja komunalne infrastrukturne, pa do najnižeg položaja sela, kao specifične društvene zajednice u pravom i političkom smislu.
Mi u poslaničkoj grupi PUPS – Solidarnost i pravda smatramo da je donošenje takvog zakona zaista potreban, a da bi pažljivo osmišljena rešenja bila od opšte koristi i za sela i za celu državu u celini, svakako ćemo u danu za glasanje dati svoj predlog za usvajanje ovog zakona, kao i ostali zakoni na dnevnom redu sednice koja je u toku. Hvala.