Uvažena gospođo predsedavajuća, dame i gospodo narodni poslanici, cenjeni predstavnici posmatrača, pred nama je Predlog zakona o izmenama i dopunama Krivičnog zakona Republike Srbije.
Taj zakon predstavlja delimičnu reformu krivičnog zakonodavstva i, s tim u vezi, prvo pitanje koje se može postaviti jeste - zašto se nije pristupilo jednoj sveobuhvatnoj reformi krivičnog zakonodavstva. Prepreka za to je, pre svega, savezno krivično zakonodavstvo, koje u opštem delu Krivičnog zakona Savezne Republike Jugoslavije uređuje osnovne institute materijalnog krivičnog prava.
Mnoge od tih ustanova, koje su još uvek zadržane u Krivičnom zakonu Savezne Republike Jugoslavije, nekritički su preuzete iz ranije postojećeg krivičnog zakonodavstva SFRJ. Ilustracije radi, društvena opasnost kao element opšteg pojma krivičnog dela; ili se, pak, radi o ustanovama koje je potrebno temeljno preispitati i uskladiti sa savremenim teorijskim rešenjima i praktičnim potrebama krivično-pravne zaštite. Primer za to je i sama definicija krivičnog dela, koja daje formalno materijalni pojam dela ili preširoko utvrđeni kazneni okviri u opštem delu Krivičnog zakona Savezne Republike Jugoslavije.
Dakle, bez temeljne reforme instituta materijalno krivičnog prava nije moguća ni temeljna reforma posebnog krivičnog zakonodavstva na saveznom, pa ni na republičkom nivou.
Druga smetnja za sveobuhvatnu reviziju leži u činjenici da u Srbiji još nije okončan proces nastanka novih društveno ekonomskih odnosa, koji će sa sobom, logično, doneti krupne socijalne promene i jedan novi sistem vrednosti. Tek kad se definitivno ustroje i konsoliduju novi drštveni odnosi može se pristupiti potpunoj reformi krivičnog zakonodavstva ili krivičnom pravu, pomalo konzervativnom, pomalo statičnom, koje će štititi ustanovljen sistem vrednosti i odnosa.
Kada je to već tako, postavlja se pitanje - zašto se pristupilo donošenju zakona o izmenama i dopunama Krivičnog zakona Republike Srbije. Iz prostog razloga jer se izmenama rešavaju problemi koji su krajnje aktuelizovani i koji, jednostavno, nisu mogli da dugoročno čekaju temeljne reforme i promene materijalno-krivičnog zakonodavstva.
Postojeće stanje našeg krivičnog zakonodavstva karakterišu nedovoljno oštra kaznena politika za pojedina krivična dela, prevaziđenost određenih inkriminacija, postojanje smrtne kazne za pojedina krivična dela, neadekvatna krivično pravna zaštita određenih društvenih vrednosti, nedovoljna zaštita maloletnika i obezvređenost nominalnih novčanih iznosa.
Iz navedenih razloga, ovim zakonom se predlaže pooštravanje kazne za pojedina krivična dela, s obzirom na to što težina sankcije za ta krivična dela nije uticala na tzv. generalnu prevenciju; zatim uvođenje novih inkriminacija ili novih krivičnih dela; ukidanje smrtne kazne; zatim dekriminizovanje pojedinih dela, čime se rešava problem hipertrofije krivično-pravne zaštite; proširivanje mogućnosti blažeg kažnjavanja saučesnika u izvršenju određene vrste krivičnih dela, što nalažu posebni kriminalno-politički razlozi; pojačavanje zaštite maloletnih lica predviđanjem oštrijih kazni za krivična dela učinjena prema njima.
Takođe, predlaže se i povećavanje obezvređenih nominalnih iznosa u onim krivičnim delima u kojima je zakonsko obeležje određeni nivo i određena visina imovinske vrednosti.
Što se tiče pooštravanja kazne za pojedina krivična dela sve je veći broj otkrivenih težih oblika krivičnih dela, a naročito sve učestalije nasilje i organizovani kriminal, što iziskuje da se promeni i pooštri kaznena politika, kao sredstvo za sprečavanje daljeg vršenja teških krivičnih dela.
Takvu intenciju opravdavaju i dinamika, i struktura, i obim kriminaliteta, koji se ispoljavaju poslednjih godina u našem društvu. Pooštrena kaznena politika ogleda se u povećanju posebnog minimuma i posebnog maksimuma kazni zatvora kod određenog broja iz grupe krivičnih dela protiv sloboda i prava čoveka i građanina, protiv izbornih prava i slobode izjašnjavanja, protiv dostojanstva ličnosti i morala, protiv zdravlja ljudi i čovekove sredine i protiv službene dužnosti.
Veoma blage kazne, koje sudovi izriču, delom proizilaze iz preširokog kaznenog okvira, ustanovljenog Krivičnim zakonom SRJ. Zbog toga se pristupilo podizanju zakonskog minimuma, što automatski mora imati odraza na izrečene sankcije.
Pooštravanje kazni bilo je neophodno u trenutku kada u Srbiji egzistiraju oblici tzv. strukturnog kriminala. Dakle, kriminal koji je prešao prag toleracnije i koji u pojedinim oblastima ugrožava i same temelje društva.
U takvoj situaciji, preblage kazne često stvaraju utisak da se kriminal isplati kao i svaki drugi biznis, strože kazne su zbog toga logična reakcija države na takvu situaciju i odlaganje odluke da se to učini ne može se opravdati razlozima teorijske ili bilo koje druge prirode.
Prigovor da se pooštravanjem kazni narušava sistem krivičnih sankcija u Krivičnom zakonu nije mogao da bude prihvaćen, pa se pristupilo korekciji kaznenih okvira, i to pre svega povećavanjem posebnog maksimuma.
Drugi motiv za propisivanje strožijih kazni je kriminalno-politički. Naime, posebno učestala praksa vršenja pojedinih krivičnih dela nalagala je da se kod tih dela poveća posebni minimum i maksimum kazne, ne bi li se tako ostvarila generalno - preventivna i specijalno-preventivna svrha kažnjavanja.
Dobar primer za to su krivična dela protiv izbornih prava i slobode izjašnjavanja, koja su do sada, imajući u vidu propisane kazne, tretirana i smatrana lakšim krivičnim delima.
S druge strane, kršenje izborne volje građana od strane organa za sprovođenje izbora postalo je u jednom vremenskom periodu specijalnost političkog života u Srbiji i dovodilo do izuzetno teških posledica. Moglo je to dovesti do još mnogo tragičnijih posledica, tako da je bilo neophodno da se kazne za ovu vrstu krivičnih dela pooštre.
Želeo bih da podsetim samo za koja krivična dela je predviđeno povećanje kazni - povreda ravnopravnosti građana, otmica, narušavanje nepovredivosti stana, protivzakonito pretresanje, neovalšćeno prisluškivanje i tonsko snimanje, neovlašćeno fotografisanje, povreda tajnosti pisama i drugih pošiljki, sprečavanje štampanja i rasturanje štampanih stvari i emitovanja radio i TV programa, sprečavanje i ometanje javnog skupa, povreda kandidovanja na izborima, povreda prava glasanja, povreda slobode opredeljenja pri glasanju, zloupotreba prava glasanja, povreda tajnosti glasanja, falsifikovanje rezultata izbora i glasanja, uništavanje dokumenata o izborima i glasanju; zatim za krivična dela silovanja, prinude i obljube, ili protivprirodnog bluda; obljube i protivprirodnog bluda nad nemoćnim licem; obljube i protivprirodnog bluda nad licem koje nije navršilo 14 godina; obljube i protivprirodnog bluda zloupotrebom službenog položaja; zatim za krivično delo protivprirodnog bluda, nadrilekarstva, primanja i davanja mita.
Dakle, to su krivična dela za koja je predloženo znatno strožije kažnjavanje, jer je praksa aktuelizovala potrebu da se tako učini. Uvođenje novih inkriminacija je druga karakteristika Predloga zakona o izmenama i dopunama Krivičnog zakona, a treba da omogući veću ličnu i imovinsku sigurnost građana, da zaštiti ustavno uređenje i bezbednost Republike Srbije, da doprinese učvršćenju pravnog poretka i zakonito funkcionisanje državnih organa i javnih službi.
Ustanovljavanje novih krivičnih dela opravdavaju i novi mnogobrojni i sve učestaliji oblici društveno-opasnog ponašanja, koji se teško mogu ili uopšte ne mogu podvesti pod postojeće inkriminacije.
Promena vrednosnog modela koji se štiti krivičnim zakonom, kao i promene u strukturi i pojavnim oblicima kriminaliteta, zahtevale su propisivanje novih krivičnih dela. Proširivanje kriminalne zone učinjeno je pre svega u odnosu na individualne vrednosti, i to utvrđivanjem preciznih garancija zaštite.
Dobar primer za to je tzv. novo omisiono krivično delo, nepreduzimanje mera za sprečavanje seksualne zloupotrebe lica lišenih slobode. Ta nova ambicija je da krivično pravo ne bude samo instrument državne politike u zaštiti građana od kriminala, već i instrument samoograničavanja države u odnosu na građane.
Upravo kroz inkriminaciju ovog i sličnih krivičnih dela i kroz pooštravanje kazni za krivična dela koja vrše ovlašćena lica, iskazuje se jasna namera da se građani štite od samovoljnog i arbitrarnog ponašanja državnih organa.
Predloženi tekst zakona sadrži novu glavu - krivična dela korupcije. Ovakav naslov po izgledu, ili ako hoćete etimološki, odudara od naslova drugih glava Krivičnog zakona, kojima se označava zaštitni objekt za krivična dela iz same te glave.
Međutim, kriminalno-političke pobude za inkriminsanje ovih dela opredelile su i naslov ovog poglavlja. Novim krivičnim delima iz ove glave dopunjuje se zaštita službe od korupcije i protekcije i sankcionišu novi netipični vidovi korupcije.
Ti razlozi za posebnu zaštitu službene dužnosti od korupcije istovremeno su bili motivi da se ova, u suštini krivična dela protivzakonitog i pravilnog vršenja službe, nazivom poglavlja i posebno apostrofiraju i posebno označe.
Proces internacionalizacije zaštite ljudskih prava je uticao na pojedina rešenja u predloženom zakonu.
Primera radi, formulacija krivičnog dela zlostava u službi iz člana 66. Krivičnog zakona Republike Srbije, bila je nepotpuna sa stanovišta člana 1. Konvencije protiv torture i drugih surovih, neljudskih i ponižavajućih kazni i postupaka od 10. novembra 1984. godine. Izmenama i dopunama Krivičnog zakona u novu formulaciju krivičnog dela iz člana 66. Krivičnog zakona Republike Srbije unete su zabrane nanošenja težih fizičkih ili duševnih patnji ili zastrašivanja, čime je izvršeno usklađivanje sa pomenutim članom Konvencije. U ovom slučaju je, kao i kod nekih drugih krivičnih dela, izmenama republičko krivično zakonodavstvo usklađeno sa međunarodnim standardima i međunarodnim dokumentima koji uređuju zaštitu sloboda i prava čoveka.
Pomenuću koja se nova krivična dela uvode Predlogom zakona o izmenama i dopunama Krivičnog zakona: krivično delo nasilja nad pripadnikom drugog naroda, etničke grupe ili verske zajednice; povreda sloboda kretanja i nastanjivanja; krivično delo prenošenja naročito opake bolesti; krivično delo nepotrebnog lečenja; krivično delo nadriapotekarstva; krivično delo nesprečavanja nereda na sportkom takmičenju ili drugom javnom skupu; krivično delo vračanja; nepreduzimanje mera za sprečavanje seksualne zloupotrebe lica lišenih slobode. Pored pojedinih krivičnih dela, članom 61. Krivičnog zakona se uvodi i nova glava - krivična dela protiv ustavnog uređenja i bezbednosti Republike Srbije, sa dva nova krivična dela koja su, opet, potrebe prakse nametnule. Jedno je krivično delo veleizdaje, a drugo je krivično delo neovlašćenog stvaranja i korišćenja naoružanih formacija, paravojnih, parapolicijskih i slično.
Pomenuo sam već da je uvedena posebna glava krivičnih dela protiv korupcije, koja obuhvata krivično delo protiv korupcije u organima uprave, nenamenskog raspolaganja sredstva iz budžeta, korupcija u javnim nabavkama, korupcija u postupku privatizacije, korupcija u pravosuđu, korupcija u zdravstvu, korupcija u prosveti, krivično delo zloupotrebe funkcije branioca ili punomoćnika, krivično delo ograničavanja slobode javnog informisanja i krivično delo ugovaranja ishoda takmičenja. Dakle, to su sve nova krivična dela.
Takođe, pomenuo bih da je izvršeno brisanje određenih krivičnih dela, koje je, opet, nametnula praksa, to su promene u ekonomskom i političkom sistemu ili zbog toga što je posebnim zakonima predviđeno kao posebno krivično delo neko od ovih krivičnih dela, ona su brisana iz Krivičnog zakona Republike Srbije. To su krivična dela kršenja propisa o cenama, povlašćivanja kupaca, nepostupanja po naredbi za udaljenje, neovlašćeno posedovanje i korišćenje radio-stanice, neučestvovanje u otklanjanju opšte opasnosti, kockanje, zloupotreba vere i crkve u političke svrhe.
Takođe, predviđeno je blaže kažnjavanje za određeni broj krivičnih dela, pre svega za saučesnike u izvršenju određenih krivičnih dela, što se može pravdati posebnim kriminalno-političkim ciljevima, da se efikasnije otkriju krivična dela i učinioci, da se pospeši sprečavanje planiranih krivičnih dela i da se stvore uslovi za efikasnije krivično gonjenje za teška krivična dela. Blaže kažnjavanje učesnika predlaže se u članu 3. i u članu 79. Krivičnog zakona Republike Srbije.
Takođe, pristupilo se u određenom broju krivičnih dela, čije zakonsko obeležje sadrži imovinsku vrednost, povećanju nominalnog iznosa, jer je postojeći nominalni iznos obezvređen, kao i usklađivanju povećanih nominalnih iznosa sa povećanim nominalnim iznosima u izmenjenom Krivičnom zakonu SRJ.
Još nešto, ovim krivičnim zakonom definitivno se ukida smrtna kazna za određeni broj krivičnih dela, što je već javnosti veoma dobro poznato i o čemu je vođena velika polemika, budući da je to nešto što predstavlja karakteristiku savremenog ili novog evropskog zakonodavstva, što je stav Saveta Evrope, Evropske unije, OEBS-a. Dakle, u Evropi nema smrtne kazne. Podsećam vas da je i saveznim Krivičnim zakonom uvedeno brisanje smrtne kazne, a kao ekvivalent za smrtnu kaznu uvedena je kazna zatvora u trajanju od 40 godina. Upravo je donošenje tih izmena saveznog Krivičnog zakona bio razlog zašto je svojevremeno ovaj predlog o izmenama i dopunama Krivičnog zakona povučen iz skuštinske procedure. Kada je savezni Krivični zakon kojim je ukinuta smrtna kazna stupio na snagu, mi smo ponovo vratili u proceduru Predlog krivičnog zakona koji je pred vama.
Dakle, ovaj krivični zakon je u skladu sa aktuelizovanim problemima kriminaliteta u ovoj zemlji i u dobroj meri rešava te probleme.