Prikaz govora poslanika

Prikaz govora poslanice Nadica Momirov

Govori

Poštovane dame i gospodo, Predlog zakona o besplatnoj podeli akcija, o kome danas raspravljamo, zapravo je realizacija mogućnosti koja je bila predviđena Zakonom o privatizaciji još iz 2001. godine. O podeli besplatnih akcija prilikom privatizacije javnih preduzeća pričalo se od 2001. godine. Tokom mandata prošle Vlade, a takođe i tokom mandata ove Vlade, javnost to jest građani su intenzivirali pitanja vezana za privatizaciju javnih preduzeća.
Privatizacija preduzeća je ubrzana ove godine i jasno je da će biti aktuelna i privatizacija ovih velikih javnih preduzeća.
S obzirom da su to bila društvena preduzeća, s obzirom da su građani učestvovali u stvaranju ovih preduzeća, pravedno je i jasno je i podrazumeva se da građani treba da učestvuju ne samo u procesu odlučivanja na koji način će se izvršiti privatizacija ovih javnih preduzeća, nego i u samom procesu privatizacije. Praktično, javna rasprava o ovom pitanju traje od 2001. godine.
Proces dogovora sa sindikatima je takođe obavljen i svedoci smo da sindikati su učestvovali praktično u ovom procesu sve do početka rasprave u načelu o ovom predlogu zakona. Na osnovu svih ovih rasprava, takođe i pregovora i dogovora sa sindikatima, napravljen je Predlog zakona koji je predložen od strane Ministarstva ekonomije i regionalnog razvoja na čelu sa gospodinom Dinkićem, koji je na čelu tog ministarstva.
Neću govoriti o detaljima ovog predloga zakona, jer smo imali priliku da čujemo već o tome. Izneću samo nekoliko komentara i činjenica.
Kao što smo imali priliku da čujemo poređenja kako je izvršena privatizacija javnih preduzeća u državama u okruženju, imali smo da čujemo primere iz Slovenije, Hrvatske, Mađarske i Rumunije, jasno je da ovaj predlog zakona o besplatnoj podeli akcija nije urađen ni u jednoj od ovih zemalja. On je specifičan i originalan za našu zemlju. Ovim postupkom se neće dobiti neki vaučeri bez pokrića, već realne pare kroz akcije.
Takođe, ovim predlogom zakona pokušavamo da ispravimo nepravdu iz prošlosti, ako je to uopšte moguće, ali i da se pojača motiv građana za restrukturiranje i privatizaciju javnih preduzeća. Svi koji do sada nisu dobili besplatne akcije u procesu privatizacije, ovim zakonom dobijaju pravo na njih. To podrazumeva da će morati da se evidentiraju i da na taj način iskažu zainteresovanost da žele da uzmu ove akcije.
Najčešća zamerka Predlogu ovog zakona jeste činjenica da svi dobijaju jednako, a pogotovo to pogađa one koji imaju duži radni staž. To su građani koji su godinama radili, savesno plaćali poreze i savesno učestvovali u razvoju našeg društva. Sa njihove tačke gledišta, jasno je da oni vide tu nepravdu. Međutim, ne možemo zaboraviti i na naše mlađe građane koji, zbog svega onoga što nam se dešavalo devedesetih godina, nisu bili u prilici da realizuje svoje planove i snove. Trebamo im dati šansu, jer ono što se tada dešavalo je bila nepravda. Ako dobiju šansu, podrazumeva se, naravno, da će moći da realizuju bar deo nekih svojih planova koji su imali u onom vremenu, a, takođe, na taj način imaju motiv da i dalje i oni učestvuju u razvoju ovog društva i da ostanu u Srbiji.
Besplatne akcije su, takođe, motiv da se kroz proces restrukturiranja i promene vlasništva i privatizaciju javnih preduzeća skine veo tajnosti u poslovanju. Zbog toga ćemo imati pojačanu dinamiku u toku privatizacije, takođe ćemo biti u fokusu finansijskih centara, a pospešićemo i direktne strane investicije, koje će u narednom periodu premašiti sve rekorde koje smo do danas imali ili nismo imali. Sve u svemu, trebalo bi da dostignemo neki rekordni nivo od početka tranzicije. Još jednom naglašavam, privatizacija javnih preduzeća se mora desiti, što pre to bolje. Svi građani će učestvovati u procesu privatizacije i postupak je transparentan.
Zbog svega ovog navedenog, pozivam sve poslanike da glasamo za ovaj predlog zakona o besplatnoj podeli akcija, kao što će to učiniti poslanička grupa G17 plus.
Poštovani predsedniče, poštovano predsedništvo, poštovane dame i gospodo narodni poslanici, pre nego što počnem govor, dozvolićete mi samo jedan komentar.
Stvarno nisam iznenađena kada čujem gospodina Vladana Batića da citira tekstove ''Kurira'', ali sam zaista duboko iznenađena i razočarana kada čujem da gospodin Žarko Korać takođe citira ''Kurir''. Molim vas da se držimo činjenica i da ne citiramo ''Kurir'', koji je, između ostalog, dobio presudu gde treba da plati milion dinara odštetu za klevete i laži. Ako svi počnemo da citiramo ''Kurir'' stvarno bi svašta moglo da se čuje za ovom govornicom, tako da mislim da nema nikakve potrebe.
Danas kada se vodi rasprava o kandidatu za guvernera NBS, htela bih da vas podsetim na osnovne rezultate koje je u proteklom periodu, dok je na njenom čelu bio gospodin Jelašić, ostvarila NBS. Podatke sam uzela iz izveštaja o implementaciji Strategije borbe protiv siromaštva.
Pošto se ovde većina poslanika zalaže za borbu protiv siromaštva, a takođe iz ocene Studije izvodljivosti, mnoge poslaničke grupe se takođe zalažu za evropske integracije.
Dakle, nakon nešto veće inflacije 2005. godine, naredne 2006. godine NBS je vodila pretežno restriktivnu monetarnu politiku, koja je bila usmerena na realizaciju glavnog cilja, a to je stabilnost cena.
Mere koje je NBS preduzela u prvoj polovini 2006. godine u pravcu smanjenja fonda novca uticale su na smanjenje inflacije, tako da su najveći ekonomski kritičari gospodina Jelašića i rada NBS bili iznenađeni kada je inflacija na kraju 2006. godine iznosila samo 6,6 posto.
Ne treba posebno naglašavati da je obuzdavanje inflacije, pored značaja sa aspekta siromaštva, izuzetno značajno i sa aspekta makroekonomske stabilnosti i što je naročito bitno za podizanje nivoa investicija. U tom smislu, posebno ističem činjenicu da je u 2006. godini ostvaren najveći priliv direktnih stranih investicija od početka perioda tranzicije od 4,8 milijardi evra ili 16,1 posto bruto društvenog proizvoda.
Želim, takođe, da istaknem da je u 2006. godini NBS promenila monetarnu politiku, prešavši sa deviznog kursa na tzv. ciljanu inflaciju, koja je uvedena 31. avgusta 2006. godine. Ovaj okvir podrazumeva sve veću upotrebu referentne kamatne stope Centralne banke, kao osnovnog instrumenta za podsticanje unapred postavljenog cilja za godišnju inflaciju.
Za razliku od prethodnog okvira, koji se oslanjao na aktivniju ulogu Narodne banke na tržištu deviznih sredstava, nova monetarna politika nagovestila je veću fluktuaciju deviznog kursa i uspešno povlačenje Narodne banke iz intervencije na tržištu deviznih sredstava, naravno, osim u slučajevima sprečavanja destabilizacije neregularnih fluktuacija.
Dakle, ciljana inflacija je postavljena u intervalu od 7 do 9 posto u 2006. godini i od 3 do 5 posto u 2007. godini. Novi okvir za sprovođenje monetarne politike podrazumeva visok stepen poverenja u namere Centralne banke i jačanje očekivanja javnosti u pogledu ostvarivanja postavljenog cilja inflacije.
Dalje, NBS tokom 2006. godine unapredila je svoj kapacitet u 2006. godini za vođenje odgovorne monetarne politike i za kontrolu bankarskog sektora. Istovremeno, novouvedena politika predstavlja dalje jačanje kapaciteta Centralne banke za razvijanje odgovarajućih modela predviđanja i praćenja efekta mera monetarne politike.
Svakako da se u zasluge gospodinu Jelašiću i NBS mogu pripisati i dalji rast devizne štednje. Naime, u 2006. godini devizna štednja je dostigla nivo od 3,3 milijarde evra, što je za 1,1 milijardu više nego na kraju prethodne 2005. godine. Mislim da bi ipak trebalo da vas podsetim, poštovani poslanici, i da je devizna štednja 2000. godine bila svega 10 miliona evra.
Takođe, ističem dalju reformu finansijskog sektora. Tokom 2006. godine privatizovane su tri državne banke: Vojvođanska, Panonska i Niška.
Na taj način je na kraju decembra 2006. godine državno vlasništvo u bankarskom sektoru svedeno na 14,9 posto ukupne aktive. Danas je preko 80 posto ukupne aktive bankarskog sektora u vlasništvu stranih banaka, a većinsko privatno vlasništvo u bankarskom sektoru, kao što je poznato, povoljno sa stanovišta efikasnosti finansijskog posredovanja i tržnog ponašanja banaka doprinosi stabilnosti i kredibilitetu bankarskog sistema.
Najzad, efikasan finansijski sistem značajno doprinosi boljim rezultatima privrede. U prethodnom periodu, u okviru NBS, uspostavljen je i poseban sektor, čija je nadležnost nadzor i kontrola osiguravajućih društava i dobrovoljnih penzionih fondova.
Naravno, za bolje funkcionisanje finansijskog sektora i sprečavanje pojava većih rizika od nevraćanja dugova, neophodno je i jačanje svesti građana putem boljeg poznavanja i razumevanja finansijskih usluga i funkcionisanja finansijskog tržišta.
To treba da doprinese jačanju tržne discipline na finansijskom tržištu i da smanji rizik od prekomernog zaduživanja građana i bankrotstva firmi. U tom smislu NBS organizovala je centar za zaštitu potrošača za korisnike finansijskih usluga, koji je počeo sa radom u 2007. godini.
Zbog sveta navedenog, duboko verujem da će u narednom periodu NBS, na čelu sa guvernerom Radovanom Jelašićem, očuvati makroekonomsku i fiskalnu stabilnost, popraviti kreditni rejting zemlje ka međunarodnim kreditnim institucijama, povećati konkurentnost i reputaciju Srbije među potencijalnim stranim direktnim investitorima.
Sve što je učinjeno za vreme guvernera Radovana Jelašića, a što sam se trudila u najkraćim crtama da istaknem, daje mi za pravo da zaista verujem da će navedene i druge prioritete NBS zaista i ostvariti.
Javljam se po Poslovniku, član 106, i tražim od gospodina predsednika Skupštine da izrekne opomenu narodnom poslaniku gospodinu Ivanu Andriću, zbog uvreda koje su rečene na računa poslaničkog kluba G17 plus, da je to interesna grupa. To ne samo da je uvreda nama poslanicima, nego je uvreda svim građanima koji su glasali za G17 plus.
Reklamiram član 104. Poslovnika - narodni poslanici dužni su da poštuju dostojanstvo Narodne skupštine i da se jedni drugima obraćaju sa uvažavanjem, a u vezi sa onim što je izjavio gospodin Bajatović, odnosno postavio je pitanje - ko predlaže gospodina Jelašića, odnosno, otkud ova tačka dnevnog reda na današnjoj sednici.
Prvo, član Ustava 95. kaže - Narodna banka Srbije je centralna banka Republike Srbije, samostalna je i podleže nadzoru Narodne skupštine, kojoj i odgovara. Narodnom bankom Srbije rukovodi guverner koga bira Narodna skupštine.
Vama je po Poslovniku poznata procedura predlaganja kandidata za guvernera, što je urađeno. A ovde imamo saziv, tako da na osnovu člana 106. stav 3. Ustava Republike Srbije, podnosimo zahtev za održavanje vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2007. godini i molimo da, na osnovu člana 166. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, odredite vreme održavanja vanrednog zasedanja, gde su potpisani mnogi poslanici iz nekoliko poslaničkih grupa. Molim vas da se sa uvažavanjem odnosite prema nama koji smo predložili ovu tačku dnevnog reda.
Dame i gospodo, pozitivno je čuti da će poslanici Srpske radikalne stranke glasati za ovaj amandman. Međutim, nije tačna informacija da u Subotici nema incidenata. U Subotici postoje incidenti i pre neki dan se desio jedan nesrećni incident. Predsednik Hrvatsko-bunjevačko-šokačke stranke gospodin Blaško Temunović je pretučen na ulici, uz pogrdne povike onih koji su izvršili to delo.
Incidenti u Subotici, nažalost, postoje i ja molim sve političke stranke da ne pokazuju svoju brigu prema nacionalnim manjinama tako što će glasati za jedan amandman ili ne, nego se ta briga i blagonaklonost prema nacionalnim manjinama iskazuje na drugačiji način i onda sigurno ne bi bilo ovakvih incidenata. Hvala.
Amandman koji sam podnela u ime poslaničke grupe  G17 plus, odnosi se na finansiranje muzičkog festivala Exit u Novom Sadu i dodatna sredstva za rekonstrukciju i adaptaciju Dečijeg pozorišta u Subotici.
Ovaj amandman Vlada nije prihvatila uz obrazloženje da se sredstva za finansiranje muzičkog festivala Exit nalaze na ekonomskoj klasifikaciji 451 - subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama.
Ovom prilikom želim da uputim jednu dobronamernu kritiku gospodinu ministru finansija – da smo imali priliku da na poslaničkim klubovima čujemo prezentaciju budžeta, možda bih imala priliku da postavim pitanje i da dobijem odgovor, tada ne bi podnela ovakav amandman.
Ukoliko je to tačno, da su ova sredstva predviđena na ekonomskoj klasifikaciji 451, ipak smatramo da muzički festival Exit zaslužuje da ima posebnu stavku u budžetu. Takođe imam zamerku zbog čega je drugi deo amandmana odbijen, odnosno rekonstrukcija Dečijeg pozorišta u Subotici. Obrazložiću ipak narodnim poslanicima zbog čega očekujem da glasaju za ovaj amandman i da tako on postane sastavni deo budžeta.
Muzički festival Exit u Novom Sadu, pored toga što je jedan od najprepoznatljivijih brendova Srbije i pored toga što okuplja veliki broj mladih ljudi ne samo iz Srbije već iz celog sveta... Samo u Engleskoj je prodato 10.000 karata za ovogodišnji festival. Postoji još nekoliko argumenata zašto treba usvojiti ovaj amandman. Značajna finansijska sredstva se tokom trajanja festivala slivaju u republički budžet. Samo porez je oko 20 miliona dinara. Muzički festival Exit zapošljava na privremenim radovima oko 2.000 ljudi. Preko 1.500 novinara se akredituje za Exit svake godine, što govori o značajnoj promociji ovog festivala, Novog Sada, Vojvodine i Srbije.
Takođe, još nekoliko podataka. Britanski nedeljnik preporučio je prošle godine Exit kao najbolji festival na svetu koji treba podsetiti te godine. Drugi po posećenosti sajt je takođe sajt muzičkog festivala Exit. U maju ove godine na top-listi svetskih muzičkih festivala Exit se našao na četvrtom mestu.
Na kraju, podatak koji fenomenalno ilustruje kako Exit menja sliku o Srbiji u svetu: kada na najvećem svetskom pretraživaču Google ukucate Slobodan Milošević dobijate 1.450.000 jedinica, kada ukucate Exit festival dobijate 2.130.000 jedinica, kada ukucate Siget festival dobijate 1.480.000 jedinica, na Guča festival 13.500 jedinica, na Kopaonik dobijate 337.000 jedinica, a ako ukucate Ratko Mladić dobijate samo 806.000 jedinica. Sve ovo govori o tome da muzički festival Exit ima veoma veliki značaj za Srbiju.
Ova sredstva će se koristiti za ulaganje u infrastrukturu tvrđave, za ulaganje u infrastrukturu kampa, za ulaganje u produkciju, ispunjenja evropskih standarda za nastupe izvođača i ulaganje u smeštajne kapacitete.
Što se tiče Dečijeg pozorišta u Subotici, nešto samo ukratko o pozorištu da kažem. Osnovano je 1934. godine, kao jedno od prvih lutkarskih pozorišta u zemlji.
Oprema i unutrašnjost pozorišta poslednji put su obnovljeni 1971. godine i trenutno je jedno od najstarijih u Srbiji. Predstave se igraju na srpskom, mađarskom i hrvatskom jeziku. Godišnje se izvede 250 predstava. Preko škole i obdaništa 35.000 dece godišnje prisustvuje predstavama. Pozorište je dobijalo brojne nagrade na domaćim i stranim festivalima. Nažalost, nijedno dete sa invaliditetom ne može da uđe u Dečije pozorište i pogleda malo predstave. Ovim projektom je predviđena rekonstrukcija u smislu pravljenja jednakih mogućnosti za svu decu.
Reći ću vam samo nešto ukratko i o rekonstrukciji i adaptaciji Dečijeg pozorišta koja je započeta prošle godine; sredstva iz budžeta za 2006. godinu su bila opredeljena i iskorištena za rekonstrukciju pozorišta.
Za Dečije pozorište u Subotici je izdvojeno 32 miliona dinara republičkih sredstava. U okviru navedene vrednosti, ugovoreni su radovi koji predstavljaju najnužnije intervencije u građevinskom smislu i u smislu funkcionisanja scene i sale sa stanovišta bezbednosti dece, glumaca i osoblja pozorišta.
Konkretno, izvedeni su radovi na popravci krovne konstrukcije i krovopokrivača zbog prokišnjavanja objekta; radovi na demontaži starih stolica i ostale opreme, uključujući i deo scenske tehnike koja je predstavljala opasnost u požarnom smislu i u smislu stabilnosti elemenata scene. Isto tako, izvršena je nabavka nove scenske tehnike, stolica i ostalih zastarelih elemenata scene iz sale.
Da bi ova investicija bila uspešna okončana, neophodno je obezbediti dodatna sredstva da bi se započeti radovi mogli kompletirati. Potrebno je obezbediti sredstva za termotehničke i druge instalacije, kako se deca ne bi zimi smrzavala tokom predstava, scensku mehaniku, montažu scene, galerije, protivpožarnu zavesu, kao važan deo sveukupnog sistema sigurnosti dece, i druge propratne radove koji sa ugovorenim radovima čine celinu. Tek nakon izvršenja svih navedenih radova moći će se reći da Dečije pozorište u Subotici zadovoljava minimalne kriterijume u pogledu sigurnosti dece u objektu.
Zato molim sve poslanike da se pozitivno izjasne o ovom amandmanu u danu za glasanje, da ne zaboravimo koliko nam je svima potreban Exit. Jedino nas mladi mogu izvući. Naša budućnost je u njihovim rukama. Takođe, ova sredstva za Dečije pozorište su isključivo na radost dece. Hvala.
Po Poslovniku, u vezi sa članom 104.
Gospodine Krasiću, znam da vi možete satima da pričate za ovom govornicom i da koristite svojih 15 minuta, da pričate sve i svašta, kako biste odugovlačili vreme i usporavali rad Skupštine. To košta sve građane, zato što svaki radni dan u Skupštini košta veoma mnogo. Međutim, molim vas da se u tom vašem izlaganju pridržavate osnovne kulture i reda.
Molim vas, bez obzira na to što dajete netačne informacije, što iznosite gomilu nekih podataka koji nemaju veze ni sa čim, da ne vređate sve narodne poslanike. Ovo je dom Skupštine.
Molim vas da ne vređate građane, da ne vređate institucije, jer da je tačno ono što vi kažete za ovom govornicom, nadležni organi bi već odavno reagovali.
Vi ne možete ovde da iznosite optužbe da su neki kriminalci, mafijaši i drugi, da ih upoređujete sa Legijom, a naročito ne gospodina Mlađana Dinkića, (Negodovanje radikala) zbog toga što ste svojim delovanjem, kada je Srpska radikalna stranka bila na vlasti, počinili toliko loših stvari ovoj državi.
Vi ste doveli do toga da dinar nije postojao, malopre smo imali priliku da vidimo kako su novčanice izgledale.
Imamo priliku da se setimo da su plate bile 5 maraka u ono vreme, da ljudi nisu imali šta da jedu, da su stajali u redovima, da su čekali za hleb i mleko. Sve ste to vi uradili i vi sada ovde pričate o nečemu, kao da su svi drugi krivi, a ne vi. To se vrlo dobro zna. Građani dobro znaju. Ne možete da optužujete tako gnusnim lažima one koji su svojim radom u poslednjih sedam godina doveli do toga da je u ovoj državi mnogo bolje.
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, ovde je izneto par netačnih informacija od strane poslanika SRS-a. Radi javnosti, dužna sam da vas obavestim o sledećem.
Ministarstvo poljoprivrede u prethodnom sazivu je imalo različite mere, koje su, s jedne strane, vodile unapređenju i razvoju poljoprivrede, a, s druge strane, to su bile mere za podsticanje nekomercijalnih gazdinstava, odnosno za pomoć nekomercijalnim gazdinstvima. Nekomercijalna gazdinstva su, pre svega, gazdinstva koja su u vlasništvu poljoprivrednika koji su stariji od 55 godina. Ta mera je pomogla mnogim takvim poljoprivrednicima, koji nisu u stanju da prate sve trendove i razvoj privrede, kao što to mogu druga gazdinstva, sa mlađim vlasnicima.
Meni je neprijatno da čujem kako se ova govornica zloupotrebljava, pa se kaže - tričavih 40.000. Tih 40.000 dinara je pomoglo poljoprivrednicima i molim vas da više ovakve stvari ne iznosite za ovom govornicom.

PRVA SEDNICA

12-05-2007

Dame i gospodo, javljam se po Poslovniku, član 4. Narodni poslanik pre mene je rekao neistinu. I, radi istine, da vas obavestim nešto: pošto se više puta spominje Dužijanca, s obzirom da sam narodni poslanik iz Subotice, radi informacije, Dužijanca je tradicionalna svečanost u Subotici povodom žetve žita. Na tu svečanost pozvani su svi građani, a obično bude prisutno oko 1.000 građana. Takođe, pozvani su uvek predstavnici građana, da li su odbornici, narodni poslanici ili bilo koji drugi funkcioneri.
Na toj Dužijanci o kojoj vi toliko puno pričate je bio prisutan i narodni poslanik Srpske radikalne stranke gospodin Gojko Radić. Apsolutno je bio prisutan na Dužijanci, na skupu gde je bilo 1.000 građana prisutno. On je viđen, snimljen, postoji dokaz o tome. Gospođa Ivana Dulić-Marković je bila kao Subotičanka tamo prisutna. U to vreme je bila potpredsednik Vlade. Apsolutno je jasno da će u svom gradu biti prisutna na jednoj takvoj svečanosti. Niti je ikada imala ikakav sastanak sa Đapićem, niti je bila na ručku, na kome je takođe gospodin Gojko Radić bio prisutan.
Molim vas, nemojte više da pričate, sramota je što ovo radite, zbog toga što skrnavite jednu takvu svečanost u Subotici i na taj način ugrožavate interese građana Subotice.
Moram ponovo da upozorim na Poslovnik. Ovde se pričaju neistine opet. Radi se o tome da već više puta predstavnici SRS potpuno namerno izigravaju istinu, pričaju o tome šta se desilo u Subotici. Pošto vi nemate pojma šta se desilo u Subotici, ja ću da vam ispričam, zato što ne znate za tradiciju koja postoji stotinama godina u Subotici. Ta tradicija se zove Dužijanca, to je slava žetve, završetka žetve žita. Na toj proslavi bilo je 1000 ljudi. To je nešto što organizuje lokalna samouprava, nešto što organizuju svi građani Subotice i što pripada Subotici i vi nemate pravo da to koristite u vaše političke svrhe.
Na tom skupu su bili svi predstavnici kako vlasti, tako i različitih političkih stranaka, lokalne samouprave, različitih organizacija, gosti iz inostranstva, a između ostalog i predstavnici SRS. Pitajte vašeg bivšeg saveznog poslanika gospodina Gojka Radića da li je on bio, da li poštuje Suboticu, da li poštuje sve građane Subotice i nacionalne manjine i sve ostale koji su ponosni na Dužijancu.
Ako poštuje, onda je gospodin Gojko Radić takođe bio tamo, gde se pojavio dotični gospodin koga vi pominjete. Prema tome, to što su drugi predstavnici političkih stranaka bili na tom skupu, to je zato što poštuju građane Subotice, zato što poštuju Suboticu i to je tačno.
Postavljate pitanje za šta ste krivi, krivi ste za mnogo toga. Krivi ste za to što se izazvali građanski rat u Srbiji, što ne pričate istinu, što osuđujete sve druge da su lopovi, a istovremeno ne pogledate sami sebe i vaše redove.
Krivi ste za to što huškate narod i dalje na rat. Krivi ste i prestanite sa tim. Uozbiljite se, pogledajte, pred nama su veliki poslovi, treba da usvojimo Ustav, da rešimo pitanje Kosova, mnoge stvari treba da uradimo, a vi i dalje pričate samo da su svi drugi lopovi, da smo mi lopovi zato što smo oduzeli Kariću imovinu i vratili je građanima.
Da li vas to vređa, da li to smatrate lopovlukom? Znači, vi ste bili onda u savezništvu sa Bogoljubom Karićem? Znači, vi smatrate da mi krademo i da vraćamo preko Nacionalnog investicionog plana građanima, onda se osećate da se krade od vas, pa onda recite – kradete od nas, a ne da krademo od građana Srbije, jer njima vraćamo.
 Javljam se po Poslovniku, dame i gospodo, isprovocirana komentarima kolega iz poslaničke grupe SRS, dok sam komentarisala sa mojim kolegom iz G17 plus. Po ne znam koji put imam neprijatno dobacivanje ovde u sali i zbog toga pozivam poslanike da se pridržavamo dostojanstva Skupštine.
Moram nešto da prokomentarišem, jer ne mogu više da slušam, dosta mi je priče o hotelu "Moskva" i o narodnom poslaniku Nataše Jovanović, koja je kada je mama nju izgrdila zvala svog šefa, mislim na Aleksandra Vučića, onda mu se verovatno isplakala ili ne znam šta, zamolila ga da je on brani ovde u Skupštini i to je on uradio tako što je rekao - samo tri puta je spavala u hotelu "Moskva", ni manje ni više, samo tri puta u najluksuznijem hotelu "Moskva". Mi svi ostali poslanici putujemo, poslanik sam iz Subotice, putujem 200 kilometara na dan, nikada nisam spavala u hotelu "Moskva", nijednom nisam spavala u najluksuznijem hotelu "Moskva".
Takođe nam je dosta toga da slušamo žalopojke ....
(Predsedavajući: Ekonomski isplativije je putovati.)
... kakav tretman ima Toma Nikolić na raznim televizijama i kao da je to najveća katastrofa na svetu. Vama ne treba nikakav tretman na televiziji od strane nekoga da vam kreira taj tretman, zbog toga što vi sami, kada se pojavite na televiziji, tako se predstavite da je to sramota.
Konkretno, vas sam Aleksandre Vučiću gledala na hrvatskoj televiziji "Nova" i to je bila takva sramota, da nema potrebe da niko pravi scenario negativan o vama, jer ono što vi pričate je dovoljno da uruši sav ugled koji mi imamo i koji stvaramo. Ono što nama nanosite kao štetu, niko drugi iz inostranstva ili ne znam odakle ne može da nam nanese.
Što se tiče Kosova, ovde smo čuli da se proziva potpredsednica Vlade, ni manje ni više, nego jedna žena, od strane hrabrih radikala. Znači, od boja na Kosovu, pa do danas, jedna žena prvi put u istoriji Srbije, potpredsednik Vlade, kriva je ili zaslužna ili ne znam šta za pitanje Kosova. Svi vi silni srpski radikali nikakve veze sa Kosovom niste imali, samo što ste izazvali jedan rat, učestvovali u tom ratu i izgubili taj rat. Sada potpredsednica Vlade, jedna žena je kriva za sve to.
To slušamo danima, danima slušamo vaše pretnje - šta će biti kada SRS dođe na vlast, sve ćete nas pohapsiti. Dosta je toga. Uozbiljite se. Jako važni zadaci su pred nama. Srbiji treba ozbiljnost, pre svega, a ne natezanje i nadvlačenje koja politička stranka je jača, koja će da pobedi, ko će u koju fotelju da sedne. Nama treba da uradimo jedan posao, da vodimo našu zemlju u normalu, da budemo normalna država, to nam treba.
Šefe Nataše Jovanović, ako ste tako veliki srpski patriota onda pretpostavljam da ćete se boriti za patriotizam, odnosno uraditi ono što se očekuje od vas kao građanina Srbije pre svega, pa se onda možete zalagati za građane srpske nacionalnosti u susednim zemljama.
Radi se o tome da se nadam da ćete vratiti stan koji ste uzeli dok ste bili ministar, da ćete plaćati račun za telefon. Imali ste račun od 150.000 dinara koji niste plaćali. To su osnovne stvari koje svaki građanin jedne zemlje treba prvo da uradi, da pokaže da je patriota u svojoj zemlji, da poštuje svoju zemlju i svoje institucije, a tek onda može da se bori za neka druga pitanja.
Pošto vi ne zadovoljavate taj minimum i ne samo to, nego vi mene ovde prozivate i kažete da treba da me bude sramota zbog toga što putujem i idem da vidim moju porodicu, osnovnu vrednost jednog društva, porodicu, moje dete od sedam godina idem kući svaki dan da vidim i vi smatrate da je to sramota, da treba da spavam u najluksuznijem hotelu "Moskva". Od koga kradem? Izađite i recite. Ja vama lepo kažem da ste ukrali stan, ukrali ste račun za telefon, impulse ste pokrali, niste platili račun za telefon. Vi ste lopov i prema tome ne možete to meni da kažete i ne možete da pretite. Dosta je.
Poštovani gospodine predsedniče Vlade, poštovani predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici, danas sam veoma ponosna.
Ponosna sam iz tri razloga, podržavam i dajem doprinos radu Vlade, a samim tim i Srbiji, da nastave reforme koje vode u stanje normalne i funkcionalne države, gde će svi građani imati sigurnost, gde će svako moći da se iskaže prema svojim mogućnostima, gde će postojati poverenje institucije i gde ćemo svi osećati optimizam.
Ponosna sam što sam član G17 plus, stranke koja je dala i daće značajan doprinos reformama i koja nedvosmisleno vuče Srbiju ka kvalitetnijem životu svih građana, koja nas vodi u EU, stranka koja ima odlične ljude i koja daje najbolje, a iz redova najboljih su svakako gospođa Ivana Dulić-Marković i gospodin Goran Živkov.
Kao treće, ponosna sam kao građanka Subotice, jer Ivana Dulić-Marković je iz Subotice, iz jedne od najuglednijih porodica, majka je dvoje sjajne dece. Njena porodica je ponosna na nju i rezultate njenog rada, a ponosna je i cela Subotica.
Što se tiče rezultata rada Ministarstva poljoprivrede, ne treba pričati puno, treba pitati seljake, poljoprivredne proizvođače, treba pitati obične vredne ljude, a ne političare. Treba pitati poljoprivredne proizvođače koji su se danas javljali na telefon poslaničkog kluba G17 plus, koji pružaju podršku ministarki poljoprivrede i stranci G17 plus.
Treba takođe pitati, kao mog druga iz osnovne škole, koji me je sreo jednom na ulici i zamolio me da se zahvalim ministarki poljoprivrede za pomoć, koja je doprinela da njegova porodica ima načina da finansira svoju porodicu. On je izgubio posao, i zahvaljujući tome što je registrovao svoje poljoprivredno malo gazdinstvo i dobio mali kratkoročni kredit, uspeo je da započne poljoprivrednu proizvodnju. Takvih porodica ima najmanje 53.000 koje su omogućile svojim porodicama da nastave normalan život i takvih porodica će biti još.
Što se tiče rezultata rada Vlade, navešću samo nekoliko. Suficit u budžetu Srbije, prvi put posle 65 godina je u plusu, otpisani su dugovi, za dve godine smanjen spoljni dug države za 2,3 milijarde dolara, Svetska banka proglasila je Srbiju svetskim šampionom u brzini reformi i ambijentu za strana ulaganja.
Veće strane direktne investicije: za dve godine iznose 2,2 milijarde dolara. Manji je spoljnotrgovinski deficit: smanjen je za 17% u odnosu na 2004. godinu. Zatim, smanjeni su porezi. Ono što je najvažnije, to je da država vraća dug penzionerima u iznosu od 43,5 milijardi dinara, koji je nastao devedesetih godina i početkom 2000. godine. Dobili smo efikasnu i štedljivu državu, sprovodimo efikasnu reformu poreskog sistema, jeftini stambeni krediti, krediti sa samozapošljavanje, fond za podršku mladih talenata itd.
Deo te vlade i svoj značajan doprinos dali su i gospođa Ivana Dulić-Marković i gospodin Goran Živkov. Zato pozivam sve poslanike da glasaju za ovaj predlog, jer sa ovim promenama u Vladi, rezultati Vlade će biti još bolji.
Protiv Ivane Dulić-Marković su radikali. Zašto? Zato što Ivana vodi Srbiju u Evropu, a radikali neće u Evropu, jer tamo su red, rad i disciplina, a to ne odgovara radikalima. Rezultate rada SRS smo imali prilike da vidimo i nadam se da nećemo imati priliku da ponovo to gledamo. Vi ste se ovde izjasnili da ste protiv Ivane Dulić-Marković, a G17 plus je protiv politike SRS.
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa G17 plus je podnela amandman na član 45, odnosno nakon člana 45a dodaje se podnaslov - Tužbe drugih lica i novi član 45b.
Sam amandman glasi: "(1) Pravo na podnošenje tužbe iz člana 43. tačka 1,2. i 3. ovog zakona, pravo na podnošenje predloga iz člana 45. ovog zakona, kao i pravo na pokretanje izvršnog postupka pripada:
- domaćim i stranim organizacijama osoba sa invaliditetom, kao i organizacijama za zaštitu diskriminacionih grupa, odnosno zaštitu ljudskih prava;
- licu koje samostalno ili zajedno sa drugim licima svesno pristupa ličnoj i neposrednoj proveri primene pravila o zabrani diskriminacije u konkretnim slučajevima, javljanje na objavljeni oglas, dolaskom na mesta na kojima se pružaju javne usluge ili na drugi način.
(2) Ako se diskriminatorsko postupanje tiče isključivo određenog lica, organizacija, odnosno dobrovoljni ispitivač diskriminacije iz stava 1. ovog člana može podneti tužbu odnosno predlog samo uz njegov pristanak.
(3) Ako dobrovoljni ispitivač nije podneo tužbu, sud ga može saslušati kao svedoka, a ako je podneo tužbu, može biti saslušan kao stranka."
Poslanička grupa G17 plus smatra da ukoliko uvrstimo ovaj amandman, odnosno ukoliko ovaj amandman postane sastavni deo samog zakona, ostvarenje osnovnog cilja ovog zakona, a to je uvođenje jednakosti, zaštite i ravnopravnosti osoba sa invaliditetom, biće poboljšano.
Naime, možemo da mi kažemo da imamo vrlo dobro regulisano pitanje zaštite ljudskih prava, kako Ustavnom poveljom tako i nizom drugih zakona.
Ako je vaše pravo povređeno možete ga tužiti, i da budete zadovoljeni na taj način što ćete dobiti tužbu.
Međutim, povreda koja je nastala, odnosno psihički bol ostaje. Zbog toga su nam potrebni zakoni koji će moći na drugačiji način da regulišu pitanje zaštite ljudskih prava.
Naime, da podstiču ili da stimulišu društvo ka promeni svesti, odnosno da dovedu do toga da društvo na neki način poveća svest građana na taj način što će se baviti problemom na sasvim drugačiji način.
S jedne strane, mi isto tako imamo slučajeve da se osobe sa invaliditetom često ustežu ili se plaše da pokrenu postupak građanske i pravne zaštite.
Zbog toga smatramo da ćemo legitimacijom dobrovoljnih ispitivača diskriminacije imati vrlo povoljniju situaciju, na taj način što ćemo omogućiti da se uvode dobre mere koje mogu dovesti društvo u stanje zaštite i ravnopravnosti osoba sa invaliditetom i njihovo uvođenje u društveni život.
Tu postoje različiti primeri.
Recimo, u nekim zemljama imate slučaj da ne samo što je omogućeno drugim licima da podnesu tužbu, vi imate i pozitivne mere na taj način što se snimaju određene emisije koje dovode do toga da javno mnjenje posle tako reaguje i daje pozitivne ocene, odnosno dolazi do promene svesti građana prema u vezi odnosa sa osobama sa invaliditetom. Tako su u Engleskoj snimane serije emisija po pitanju diskriminacije, da bi dokazali da u društvu ipak postoje diskriminacije, bez obzira na niz dobrih zakona.
Mi možemo isti takav slučaj imati i kod nas. Znači, pored toga što dajemo mogućnost drugim licima da tuže ili da budu svedoci, vi možete i na ovaj način da utičete na poboljšanje stanja po pitanju osoba sa invaliditetom.
Pogrešno protumačeno. Mi iz G17 plus ne mrzimo SRS, to treba da vam bude jasno, kao što vi mrzite G17 plus, i to patološki mrzite G17 plus.
Međutim, uopšte nije bitno ko koga mrzi. Ono što je bitno ovde, to je da SRS danima onemogućava, sprečava rad parlamenta, a to, pre svega, dovodi do toga da penzioneri neće dobiti na vreme dug koji je napravljen prema njima i to u periodu kada ste vi bili na vlasti, da ugrožene kategorije stanovništva, kao što su invalidi, a isto tako i porodice sa decom, koje treba da dobiju finansijsku pomoć, neće dobiti prinadležnosti.
Jer mi ovde, umesto da se bavimo zakonima i dnevnim redom, da što pre izglasamo zakone koji će pomoći najugroženijim kategorijama stanovništva, imamo predstavu, imamo šou program, imamo cirkus.
SRS se dva dana ljuti, pa onda se zabavlja ovde, provodite se fantastično, smejete se, dobacujete, psujete, radite sve što je vama dozvoljeno. Radite i dalje šta god hoćete ovde u parlamentu, ali građanima, penzionerima i ostalim, invalidima, treba da bude jasno, kako u Bačkoj Palanci, tako i u svim drugim gradovima Srbije, da vi onemogućavate da dobiju ono što zaslužuju i na šta imaju pravo.