Probala bih da stvar vratim na temu. Ne kažem da su događanja u Sandžaku manje bitna, ili u Raškoj, kako radikali više vole da kažu, svejedno, nećemo o tome polemisati, nego smatram da ipak treba da iskoristimo ovu skupštinsku govornicu da govorimo o dnevnom redu koji se pred nama nalazi.
Drago mi je što pred nama danas, kao tačka dnevnog reda, stoje predlozi predsednika Tadića za sudije Ustavnog suda, zato što smo dugo čekali i zato što smo se svi složili da nam je Ustavni sud preko potreban, da smo konačno došli do te tačke dnevnog reda i da će mnoge naše polemike i nedoumice biti razrešene činjenicom da postoji Ustavni sud, koji će o našim problemima i pritužbama rešavati, umesto da mi dajemo različita tzv. autentična tumačenja Ustava i zakona.
Drago mi je, takođe, što lista, koja se nalazi pred nama, kandidata za sudije Ustavnog suda nije DS lista, iako je rečeno da se mi, činjenicom da to podvlačimo, ograđujemo od predloga predsednika Tadića. Ne, mi smo samo protivnici partijskih sudova i apsolutno ne smatramo da predsednik države treba da, bez obzira koja je njegova politička stranka, zastupa interese te stranke, nego da zastupa interese svih građana. U tom smislu nam je drago da to nije partijska lista, nego nešto drugo.
Zbog toga bih podsetila, pošto je ovde bilo primedbi da bi moglo da se desi da taj sud radi po diktatu jedne političke stranke, ne braneći time DS, nego bilo koju drugu stranku koja će sutra imati predsednika države, koja će imati skupštinsku većinu, da je ustavno rešenje takvo da onemogućava političke partije da zloupotrebljavaju Ustavni sud, činjenicom da pet sudija predlaže kasacioni sud, pet predsednik države, a pet Skupština.
I ako dobro pogledate predloge koji se nalaze pred vama, sledeća tačka dnevnog reda će biti skupštinski predlozi.
Imali smo dosta prilike ovde da čujemo na koji način se došlo do liste kandidata i javnost je dobro upoznata sa činjenicom da se DS zalagala za to da ne bude lista kandidata koju predlaže skupštinska većina i koju će izglasati skupštinska većina, nego da u tome učestvuju sve poslaničke grupe.
DS na toj listi nije predložila nikakve kandidate, ustupajući to drugim poslaničkim grupama, te stoga nije istina da su ovi kandidati predsednika Tadića iz DS. Mi u tome ne želimo da većinski jedno političko mišljenje preovladava, ako uopšte postoji takva mogućnost, i to smo dokazali činjenicom da ne želimo svoje kandidate na listi Narodne skupštine, smatrajući da treba da se i etnička struktura, i svaka druga, i geografska, kako je ovde bilo priče, i kako sam Ustav nalaže i svi drugi kriterijumi da se uvaže prilikom izbora sudija Ustavnog suda jer oni zadovoljavaju sve građane ove zemlje.
Druga pritužba na ovu listu koja se nalazi pred nama jeste profesionalnost ljudi koji su predloženi. Dakle, naravno da je ovo upravo pravo mesto gde ćemo o tome razgovarati, da li imamo dobre kandidate ili ne. Ali, način na koji ćemo razgovarati o njima je sledeći, jedini pravno utemeljen i jedini korektan politički, da tako kažem. Dakle, zna se šta su kriterijumi za neke ljude, gde se smatraju problematičnim, neproblematičnim, uspešnim i neostvarenim u svojoj karijeri ili ne.
Statistika je tu neumoljiva. Ovde imamo troje sudija Ustavnog i Vrhovnog suda, tri profesora pravnog fakulteta, dva tužioca, Niko od ovih ljudi ne dolazi sa neke funkcije gde ga je postavio neko na volšeban način, nije vlasnik privatne kancelarije, nego su ljudi koji su prošli stručni sud, već izborom na ove funkcije, i neke od njih je i postavljala ova ista Skupština, možda u nekom drugom sazivu. Ali su prošli tzv. volju građana.
Drugo, pred nama se nalaze njihove biografije, koje govore dovoljno o njihovom profesionalnom angažmanu. Način na koji mi možemo da pobijemo to što o njima piše je sledeći.
Dakle, pošto se ovde čulo da neki od njih imaju krivične prijave, a podsećam, krivičnu prijavu može podneti svaki građanin i da, ukoliko hoćemo da taj institut zloupotrebljavamo, možemo svakog da diskvalifikujemo iz javnog života.
Ali, ukoliko iko ima saznanje da ovi ljudi na bilo koji način su kršili pravo i poredak ove zemlje, ne treba to da sačuva za skupštinsku govornicu, nego da se obrati nadležnim organima, što je prosto obaveza svakog od nas kao građanina.
U tom smislu DS nema ništa protiv da sutra glasa o razrešenju tih sudija, ukoliko se dokažu istinite tvrdnje o njihovim aferama, ali takođe ostavljamo za pravo da i oni koji su klevetali bez dokaza snose odgovornost za to što smo unapred neke ljude diskvalifikovali sa ove govornice, nemajući argumente za to.
Treće što želim da kažem, to je da smo ovde bili svedoci jedne prilično ružne rasprave o tome na koji način se predsednički kandidat zahvaljuje, citiram tu reč zahvaljuje, svojim biračima. Dakle, i manjine su stavljene u jednu poziciju predmeta trgovine, u kojem je čak rečeno, i to citiram, dakle sledeći put glasajte za nas, pa ćete videti šta ćete dobiti.
Dakle, koliko razumem i kada se opredeljujem kao građanin za nekog kandidata, ne opredeljujem se zato što on kaže šta će mojoj mesnoj zajednici dati, ili meni kao ženi ili na bilo koji način da se kvalifikujem i klasifikujem, nego šta će on kroz svoj program ponuditi celoj ovoj državi i svakom njenom građaninu.
U tom smislu podsećam, dakle, da predsednik Tadić ovde ima dvostruku ulogu, pošto je ovde rečeno da je zaboravio da zaštiti manjine. Dakle, s jedne strane on predlaže listu, a sa druge strane bira sa skupštinske liste, i vrlo je dobro znano da on neće zanemariti taj princip da je ovo etnički heterogena zemlja i da takav treba da joj bude Ustavni sud. Hajde da o tome razgovaramo na kraju i da vidimo da li smo mi bili u pravu kada smo rekli da će taj ustavni sud biti slika ove zemlje i demokratskih načela za koje se borimo.
Kada je reč o poštovanju manjina, manjine se poštuju tako što se sledi evropska orijentacija zemlje, što se sarađuje sa njihovim matičnim zemljama, što se radi na utvrđivanju mira i pomirenja u regionu, što se poštuju prava nacionalnih manjina, što se bori da u novom ustavu bude svaka rečenica, do zapete, iz Ustavne povelje, koja je bila ocenjena kao jedan od najboljih ustava u oblasti zaštite ljudskih i manjinskih prava, što se brane nacionalni saveti, što se brane sve odredbe koje se tiču stečenih prava, što se vodi jedna demokratska otvorena politika kojom ćemo omogućiti i Mađarima na severu Vojvodine, i Albancima na jugu Srbije, i Romima svuda diljem ove lepe zemlje, da se osećaju kao građani države koje štiti i ova skupština, i predsednik i njihova vlada.
Sasvim sam sigurna da ovo što govorim će potvrditi rezultati na izborima i da će građani birati ne po tome ko im je ponudio kandidata iz njihove političke autentične stranke, nego onima ko im je omogućio da imaju sud koji je demokratski i pravi. Hvala vam.