Poslanik nije ni u jednom radnom telu.
Nema informacija o glasanjima.
Nema informacija o predloženim aktima.
Poštovani predsedavajući, uvaženi gospodine ministre, poštovani gospodine Pastor, SPS će podržati stav Vlade Republike Srbije i neće glasati za predlog amandmana Skupštine AP Vojvodine.
Želim da kažem da SPS se zalaže za jednu funkcionalnu, ekonomski isplativu autonomiju Vojvodine, koja će doprineti kvalitetu života svih građana Vojvodine, ali naravno, kao autonomija u Republici Srbiji, i boljitku i kvalitetu života svih građana Republike Srbije.
Naravno da samo takva autonomija može se uspešno razvijati i samo takva autonomija može da stvori jednu atmosferu dijaloga i tolerancije, na koju nas je, uostalom, i posle više od decenije, prilikom usvajanja budžeta Republike Srbije, pozvao premijer Vlade Republike Srbije gospodin Ivica Dačić. Zaista u tom smislu, na pitanje koje je i gospodin Pastor ovde postavio – šta možemo učiniti da se ova situacija zaustavi, razumejući kao vrstu politizacije, svake godine kada usvajamo budžet Republike Srbije, po pitanju 7% budžeta AP Vojvodine u odnosu na budžet Republike Srbije, vidim pre svega u jednom celovitom, sistemskom i konzistentnom rešenju, kakvo će biti usvajanje zakona o finansiranju AP Vojvodine i zbog toga je ovaj apel da postoji jedna atmosfera tolerancije i dijaloga, kako bi do njega došli.
Možda je to jedan od osnovnih razloga nerazumevanja i takvog nepristupanja ovom problemu, da evo, od Ustava koji je usvojen 2006. godine, kojim je u članu 184. definisano da budžet Vojvodine iznosi najmanje 7% u odnosu na budžet Republike Srbije, a po Ustavnom zakonu rok za donošenje tog zakona je bio 31. decembar 2008. godine, ni do dan danas nismo došli do tog zakona.
Socijalistička partija Srbije je spremna da učestvuje u tom procesu, da daje svoj konstruktivni prilog tome i zaista da stvara jednu atmosferu dijaloga i tolerancije u smislu razvijanja i finansiranja AP Vojvodine, ali i razvijanja svih onih nadležnosti koje pripadaju AP Vojvodini, kako bi se stvorili preduslovi i okvir da se poboljša kvalitet života građana u Vojvodini, ali i u Republici Srbiji.
Naravno, i ovde bih u ovom delu mog obraćanja, a obraćam se, predsedavajući, u okviru vremena ovlašćenog predstavnika poslaničke grupe, otvorio pitanje političkog dijaloga u smislu političkog sistema i da li u AP Vojvodini ovaj izborni sistem jeste pravedan i da li može dovesti do pravilne raspodele vlasti, odnosno odgovornosti za kvalitet tog života. Čini mi se da je ovaj način, koji je pokazao i na prethodnim izborima da sa 21% osvojenih glasova ili vrednosti u AP Vojvodini imate stranku koja ima više od 50% vlasti i odgovornosti AP Vojvodini, izborni sistem koji treba preispitati i o čemu takođe treba da se otvori dijalog.
Ali, gospodine Pastor, zaista želim da vam odam priznanje na doslednosti i vašoj principijelnosti. To ste i danas potvrdili u raspravi kada ste sami govorili o dva problema i sa vašim stavom da smatrate da i od 2008. godine nije poštovan Ustav. Vi ste i tada, odnosno vaša poslanička grupa je podnosila amandmane i čak niste glasali za budžet Republike Srbije. Bez obzira da li se mi slažemo u nekim političkim stavovima, a ne slažemo se, SPS i SVM, ali to je zaista jedan principijelan i dosledan stav.
Zbog toga zaista ne mogu da razumem političku stranku i neke pripadnike, pre svega DS, koji argumentaciju menjaju od vlade do vlade, od stava da li su u vlasti ili nisu. Finansiranje obrazovanja i lokalnih samouprava se uvek smatralo kao nadležnost AP Vojvodine. Išlo je preko budžeta AP Vojvodine, pa onda ka krajnjim korisnicima. To je tako bilo kada je DS imala predsednika države, predsednika Vlade, predsednika sada Vlade AP Vojvodine, a sada odjednom to nije tako i to nije nadležnost AP Vojvodine, već Republike Srbije i ta sredstva ne treba da prolaze kroz budžet AP Vojvodine, već treba da idu direktno korisnicima.
Pitam - kako je moguće da je 2008, 2009, 2010, 2011. i 2012. godine to tako bilo, pa Demokratska stranka to nije primećivala, nije stavljala primedbu na to, glasala je za taj budžet i to je bilo poštovanje Ustava, a sada se pozivamo na nepoštovanje Ustava? Vi tu jeste dosledni, a Demokratska stranka svakako menja argumentaciju i postavlja se pitanje kredibiliteta - na koji ozbiljan način možemo da raspravljamo o tom pitanju?
Znači, ako Vlada Republike Srbije na istovetan način, uvažavajući metodologiju, poštujući Ustav Republike Srbije o najmanje 7% budžeta AP Vojvodine u odnosu na budžet Republike Srbije i od 2003. godine na taj način finansira obrazovanje i lokalne samouprave, a 2006. godine se prilikom usvajanja Ustava vodilo računa i o tim transfernim sredstvima obrazovanja i lokalnih samouprava, utvrdi na ovaj način, onda to nije u skladu sa Ustavom, a kada je DS, kažem još jednom, imala sve poluge vlasti, onda je to bilo u skladu sa Ustavom.
Postavlja se još jedno logično pitanje. Upravo su oni najveći kritičari i apsolutna većina trenutno u AP Vojvodine i logično je pitanje – zašto do sada nije usvojen zakon o finansiranju AP Vojvodine? Da li je bio problem u Beogradu, kako se to želi predstaviti, ili je bio problem negde drugde? Nemojte reći da je bilo volje, namere i želje kod DS, koja je u tom trenutku imala i predsednika države i predsednika Vlade Republike Srbije i predsednika Vlade AP Vojvodine, da to ne bi bilo usvojeno. Samo o tome govorim, da se postavlja ozbiljno pitanje kredibiliteta da pripadnici te stranke stavljaju bilo kakvu vrstu zamerke na usvojeni budžet Republike Srbije i 7% budžeta AP Vojvodine. Uvažavajući ove argumente, apsolutno smatram da je budžet Republike Srbije vrlo realno predstavljen i da je u tom smislu opredeljenih 7% za budžet AP Vojvodine takođe realno i u skladu sa pozitivnim propisima i Ustavom planirano. Mi ćemo zbog toga podržati Predlog Vlade Republike Srbije. Zahvaljujem.
Poštovani predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici, ovo je prilično dokaz da usred nedostatka argumentacije posežete u prošlost i za pričom koja apsolutno nema veze sa temom finansiranja AP Vojvodine.
Socijalistička partija Srbije je prepoznala svoje greške u prošlosti. Mi smo podneli politički teret zbog toga. Ne želimo da koračamo napred glavom okrenutom unazad. Prošlost ne možemo da menjamo. Mi hoćemo da utičemo na sadašnjost i budućnost. To je poznato opredeljenje i našeg predsednika stranke SPS. Taj rad je prepoznat i u Vladi u kojoj je dominirala DS i građani su na izborima rekli kako je koja stranka, kako je koji lider obavljao svoju funkciju u korist građana Republike Srbije i takav rezultat smo i postigli na izborima.
Pitanje je da li je Demokratska stranka podnosila izveštaj o radu i kakvi su efekti rada u AP Vojvodini, pre svega funkcionisanja Fonda za kapitalna ulaganja. Četiri godine niste podnosili izveštaj o funkcionisanju tog fonda.
Gospodine Veselinoviću, ne znam zašto spominjete cenzus. Rezultate istraživanja imate svakodnevno, ali rezultati lokalnih izbora, pokrajinskih dokazuju da vi imate problem sa cenzusom. Da vas pitam da li ste vi u Kovinu prešli cenzus? Kakve rezultate imate u poslednje vreme? Zbog toga nemojte vi da se brinete za SPS. Mi ćemo nastaviti da radimo na dobrobiti i kvalitet građana Vojvodine, ali i svih građana Republike Srbije i argumentovano ćemo diskutovati o ovoj temi, za razliku od vas.
Želeo sam da završim ali očigledno da je prethodnom govorniku bitnija prošlost zato što nema argumentaciju za sadašnjost i za budućnost. Ali, postavio bih neka ključna pitanja rezultata politike DS. Slažem se i sa gospodinom Pastorom da se utvrdi odgovornost, ali DS može samo da pokuša da prikaže da je ista vrsta odgovornosti bila među stranaka u prethodnoj Vladi. To je zaista svima jasno napolju i vrapcima na grani, onaj koji je imao predsednika države, predsednika Vlade, predsednika AP Vojvodine isključivo snosi odgovornost. To je valjda svima jasno.
Ali, efekti takvog rada, a imao sam prilike da o tome razgovaram i u prošloj raspravi kada je bila, prosečna zarada u Novom Sadu u decembru mesecu 2012. godine, dakle, kada su još vidljivi efekti DS, bila je oko 60.000 dinara. Samo tik pored Novog Sada su Sremski Karlovci koji su imali oko 30.000 dinara. Na isti taj način u opštini Nova Crnja isplaćena je zarada po stanovniku te opštine dva i po puta manje i od vojvođanskog i od republičkog proseka. Isti je slučaj, a ovo je podatak iz oktobra meseca u srednje banatskom okrugu u opštini Novi Bečej, 31.505 dinara, 40% manje od proseka u Republici Srbiji koji je bio 43.615. dinara.
Da li su to rezultati koji zaslužuju pažnju? To je sadašnjost, a mi želimo da pričamo o budućnosti kakvu autonomiju želimo. Rekao sam da želimo funkcionalnu, ekonomsku, isplativu autonomiju koja će voditi računa o građanima Vojvodina, ali i o svim građanima Republike Srbije. Ovakvi rezultati nisu zaista za pohvalu i zbog toga se izbegava rasprava argumentovana o sadašnjosti i o budućnosti.