Gospođo predsednice, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, na početku u ime narodnih poslanika Sandžačke demokratske partije želim da izrazim zadovoljstvo što su Vlada i Ministarstvo za ljudska i manjinska prava u skupštinsku proceduru dostavili Predlog zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina.
Uloga nacionalnih saveta je da predstavljaju nacionalnu manjinu u oblasti obrazovanja, kulture, obaveštavanja na jeziku nacionalne manjine i službene upotrebe jezika i pisma, a takođe i da učestvuju u procesu odlučivanja ili odlučuju o pitanjima iz tih oblasti, kao i da osnivaju ustanove, privredna društva i druge organizacije iz ove oblasti.
Pripadnicima nacionalnih manjina, pored prava koja su Ustavom zajamčena svim građanima, jemče se dodatna prava i to upravo u navedenim oblastima. Ustav takođe kaže - da se u ovim oblastima obrazuju nacionalni saveti u skladu sa zakonom. I Zakonom o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina iz 2002. godine predviđeno je osnivanje nacionalnih saveta nacionalnih manjina.
Član 21. Zakona o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina ukazuje da se prilikom zapošljavanja u javnim službama, uključujući i policiju, vodi računa o nacionalnom sastavu stanovništva, odgovarajućoj zastupljenosti i poznavanju jezika koji se govori na području organa ili službi. Sada na dnevnom redu imamo Predlog zakona o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, o njihovim nadležnostima, organi, izbor i finansiranje nacionalnih saveta.
Kod nadležnosti u oblasti obrazovanja predviđeno je nacionalni savet u skladu sa zakonom može osnivati ustanove vaspitanja i obrazovanja i vršiti prava osnivača.
Takođe, kao oblik učešća nacionalnih saveta u upravljanju ustanovama vaspitanja i obrazovanja predviđeno je da oni daju mišljenja o kandidatima za članove upravnog, odnosno školskog odbora, o kandidatu za direktora škole, za razrešenje direktora i člana upravnog odbora, da daju prethodnu saglasnost za izbor direktora ustanova u kojima se u većini odeljenja rad izvodi na jeziku nacionalne manjine.
Posebno smatram da je značajno što nacionalni savet predlaže Nacionalnom prosvetnom savetu opšte osnove predškolskog programa, nastavne planove i programe osnovnog i srednjeg obrazovanja za jezik nacionalne manjine i daje mišljenje Nacionalnom prosvetnom savetu na nastavne programe srpskog jezika kao nematernjeg jezika.
Nacionalni savet daje prethodnu saglasnost Nacionalnom prosvetnom savetu za predlaganje udžbenika koji izražavaju posebnost nacionalnih manjina. Nacionalni saveti mogu da predlažu najmanje jednog kandidata za zajedničku listu kandidata za izbor članova Nacionalnog prosvetnog saveta i da učestvuju u svim pitanjima iz nadležnosti Nacionalnog prosvetnog saveta.
Na sličan način uređena je i oblast kulture: to su, pored osnivačkih prava, pravo da učestvuju u upravljanju kulturnom ustanovom, da utvrđuju ustanove kulture od posebnog značaja za očuvanje i razvoj kulture nacionalne manjine i niz drugih sadržajnih suštinskih prava u oblasti kulturne samouprave. Da ne zaboravim, i predlaganje kandidata za zajedničku listu kandidata za izbor Nacionalnog saveta za kulturu.
U oblasti informisanja kao da u javnosti postoji blagi nesporazum. Naime, u članu 18. Predloga zakona utvrđeno je da nacionalni savet može, na način propisan zakonom, da osniva ustanove i privredna društva za obavljanje novinsko-izdavačke i radio-televizijske delatnosti, i vršiti prava i obaveze osnivača.
Pojedine asocijacije medija upozoravaju da Zakon o javnom informisanju iz 2003. godine izričito propisuje da država, državni organi i pravna lica koja se finansiraju iz budžeta ne mogu biti osnivači javnih glasila. Smatraju da je Zakon o javnom informisanju krovni zakon.
Međutim, posle ovog zakona donet je Ustav Srbije, koji u čl. 79. izričito kaže da pripadnici nacionalnih manjina imaju pravo na osnivanje sopstvenih sredstava javnog obaveštavanja u skladu sa zakonom.
Zakonom o lokalnoj samoupravi iz decembra 2007. godine, u članu 20. tačka 34) kaže se da opština preko svojih organa osniva televizijske i radio stanice radi izveštavanja na jeziku nacionalne manjine koji je u opštini u službenoj upotrebi, kao i radi izveštavanja na jeziku nacionalne manjine koji nije u službenoj upotrebi kada takvo izveštavanje predstavlja dostignuti nivo manjinskih prava.
Dakle, smatram da pravno utemeljenje za nadležnosti u oblasti obaveštavanja postoji, a ako postoji bilo kakva neusaglašenost, država je na odgovarajući način mora otkloniti.
Što se tiče samog izbora nacionalnog saveta, date su dve mogućnosti. To su neposredni izbori i izbori putem elektorske skupštine. U svakom pogledu prednost dajem neposrednim izborima jer su pravedniji, u njima se odslikava volja birača i tajnost glasanja.
Izražavam jedino bojazan u pogledu sastavljanja posebnog biračkog spiska nacionalnih manjina za održavanje neposrednih izbora, jer je prema članu 28. stav 3. uslov za održavanje neposrednih izbora za nacionalne savete upisivanje više od 50% od ukupnog broja pripadnika nacionalne manjine prema poslednjem popisu stanovništva, umanjenog za 20%.
Kod bošnjačke nacionalne manjine, ovaj broj iznosi oko 56.000 birača upisanih u poseban birački spisak, što smatram da je značajno veliki broj.
Zato smo na ovaj član Predloga zakona podneli amandman da se ovaj procenat smanji na 20% ili da se sukcesivno za prve izbore nacionalnog saveta propiše 20%, a da se za svaki naredni izbor nacionalnog saveta primenjuje odredba iz člana 28. Predloga zakona i proporcija od 50% umanjena za 20%.
Kod finansiranja na lokalnom nivou, nije utvrđena visina sredstava na godišnjem nivou koja se izdvaja za nacionalne savete, kao ni proporcija za raspodelu sredstava nacionalnim savetima.
Doduše, ni za druge budžetske korisnike, čast izuzecima, nisu unapred utvrđena budžetska izdvajanja, jer se budžet zasniva na planiranju, baš kao i rad nacionalnih saveta. Ostaje nam da se nadamo, ali da i zajedno radom i odgovornošću doprinesemo da u budžetu Republike Srbije bude više para i da svi građani budu zadovoljni.
Na Predlog zakona stavili smo i neke druge amandmane, npr. da kod izbora nacionalnih saveta, s obzirom na disperzivnost nacionalnih manjina, biračka mesta mogu imati manje od 100 birača i da se biračka mesta utvrđuju na predlog IKP-a za biračko područje. Zato molimo Ministarstvo da obrati pažnju na naše amandmane, jer su konstruktivni. Izborne zakone i izborne procese veoma dobro poznajemo, i u matematičkom i u svakom drugom smislu, a cilj nam je da zakon bude što bolji.
Na kraju, želim ponovo da kažem da je ovaj predlog zakona veoma dobar. Poslanici Sandžačke demokratske partije u okviru poslanike grupe ZES glasaće sa zadovoljstvom za ovaj zakon.