Poštovana predsedavajuća, poštovani predstavnici Ministarstva, kolege narodni poslanici, u setu zakona koje danas razmatramo dominira zakon o uređenju prostora i izgradnji i to je svakako jedan od najvažnijih zakona koji ova skupština treba da usvoji.
Svedoci smo urbanističkog haosa koji vlada na dobrom delu naše zemlje, prostorne neuređenosti, neadekvatnog održavanja graditeljskog nasleđa i kulturnih dobara, kao i zaštićenih prirodnih celina. Razlog za to je nepostojanje planskih akata, kao i prevaziđenost postojećih planova koji se i dalje primenjuju i nepoštovanje zakona i zakonskih propisa. Sve je to izazvalo potrebu za donošenjem novog, modernog zakona, koji će pokušati da reši ove probleme i u tom smislu i uredi naš prostor.
Ono što je vrlo bitno kod Predloga zakona je činjenica da on zaista pojednostavljuje i izradu planskih akata i njihovu primenu, odnosno postupak dobijanja građevinske dozvole. Svima nam je dobro poznata činjenica da se Srbija nalazi među zemljama sa ubedljivo najsporijom administracijom, naročito kada je u pitanju postupak dobijanja građevinske dozvole.
Sada je to vreme bitno skraćeno po novom Predlogu zakona, time što je pojednostavljen postupak izdavanja građevinske dozvole i što je daleko manje dokumenta potrebno da bi se do građevinske dozvole došlo, kao što je i skraćen vremenski period za koji odgovorna lica u organima uprave moraju da izdaju ta dokumenta.
Smanjen je i broj planova koji je na raspolaganju teritorijalnim jedinicama, i prostornih i urbanističkih. Ono što je vrlo bitno, određeno je koji se planovi moraju doneti za jedinice lokalne samouprave i u kom roku, a kroz Zakon o lokalnoj samoupravi odrediće se sankcije za opštine koje u određenom roku ne usvoje potrebne prostorne i urbanističke planove.
Drugim rečima, ako neka opština u određenom vremenskom periodu ne usvoji prostorni plan opštine i plan generalne regulacije, biće kažnjena, sankcionisana na taj način što će se uvesti privremene mere. Dakle, konačno dajemo važnost planskim aktima u onom nivou kakav dajemo i budžetu.
Takođe, vrlo je bitno što se uspostavlja hijerarhija dokumenata prostornog i urbanističkog planiranja. Oni međusobno moraju biti usklađeni, tako da dokumenti užeg područja moraju biti u skladu sa planskim dokumentima šireg područja, a svi skupa moraju apsolutno biti usklađeni sa Prostornim planom Republike Srbije. Izradom planskih dokumenata rukovode odgovorni planeri i odgovorni urbanisti, koji odgovarajuće licence dobijaju od Inženjerske komore.
Prema zakonu iz 2003. godine, licencu odgovornog urbaniste mogli su da dobiju lica odgovarajuće struke, među kojima su, između ostalih, bili i diplomirani prostorni planeri. Međutim, ovim predlogom zakona njima je to pravo uskraćeno i dovedeni su u neravnopravan položaj u odnosu na ostale tehničke struke.
Mislim da u tom smislu treba napraviti korekciju u zakonu i prostornim planerima vratiti iste mogućnosti koje su imali i do sada, odnosno mogućnost dobijanja i licence odgovornog urbaniste.
Ono što je vrlo bitno, novim zakonom se uvodi i postojanje centralnog registra planskih akata, dokumenata koje će voditi nadležno ministarstvo. Svi planovi koji će biti doneti na osnovu ovog zakona biće evidentirani u ovom registru i na taj način dostupni svima.
Dakle, svako ko želi da dođe do informacije – kakva je namena prostora i koji urbanistički parametri važe bilo gde u Srbiji, moći će to da vidi putem interneta ili već kako to bude Ministarstvo organizovalo. Na ovaj način se, između ostalog, onemogućava bilo kakva zloupotreba kod izdavanja informacija o nekoj lokaciji, a toga smo bili svedoci u velikoj meri za sve ove godine.
Inače, to su novi pojmovi koji se pojavljuju u ovom zakonu – informacija o lokaciji i lokacijska dozvola. Informacija o lokaciji najbliža je nekadašnjem izveštaju o urbanističkoj nameni, a lokacijska dozvola je dokument na osnovu kog se radi tehnička dokumentacija, odnosno dokument koji u sebi sadrži sve tehničke podatke i sve urbanističke parametre koji su projektantu dovoljni za izradu glavnog projekta. Detaljno je definisano građevinsko zemljište, oblici njegove svojine, način njegovog korišćenja.
Ono što bih posebno izdvojila je problem vezan za uređivanje građevinskog zemljišta. Zakon predviđa da se za uređivanje građevinskog zemljišta plaća naknada i to prema odlukama i programima koje usvajaju jedinice lokalne samouprave. Zakon takođe predviđa da se ta sredstva, dakle sredstva koja se dobijaju od naknade za uređivanje građevinskog zemljišta, koriste isključivo namenski.
Međutim, odgovorno tvrdim da to u praksi nije slučaj. Vrlo često se ta sredstva koriste za neke potpuno druge stvari, što je najgore, vrlo često odlaze za plate ljudi koji su zaposleni u lokalnim samoupravama. Mislim da bi u tom smislu bilo neophodno iznaći način kontrole, jer kada bi se sprovela neka opšta kontrola na nivou čitave Srbije, po svim opštinama, bojim se da bi ove moje tvrdnje bile potvrđene.
Možda bi rešenje za ovaj problem bio u tome da se u određenom zakonu stvori obaveza da sredstva koja se ubiraju od naknade za uređenje građevinskog zemljišta budu prihod isključivo javnih preduzeća koja se staraju o uređenju građevinskog zemljišta, a čiji su osnivači određene teritorijalne jedinice. U stvari, tu je najveći problem kod onih javnih preduzeća čiji je osnivač opština, odnosno jedinica lokalne samouprave.
Tek na taj način bismo omogućili da se ta sredstva zaista koriste namenski, odnosno da se koriste za uređenje građevinskog zemljišta, za pribavljanje građevinskog zemljišta i za izgradnju i održavanje infrastrukture, koja je neophodna za kompletno građevinsko zemljište.
Vrlo bitna novina koju ovaj zakon uvodi je mogućnost konverzije prava korišćenja u pravo svojine sa ili bez naknade. Tako se vrši određeni vid restitucije u onoj meri u kojoj to može kroz zakon o uređenju prostora i izgradnje.
Ono što je u velikoj meri uticalo na loše stanje u prostornom i urbanističkom uređenju u čitavoj Srbiji, svakako je loš rad inspekcijskih službi, pre svega mislim na građevinsku inspekciju. Postojanje velikog broja bespravnih objekata i nenamensko korišćenje prostora govori o problemu zloupotreba i malverzacija.
Ovaj zakon daje veća ovlašćenja građevinskoj inspekciji i njegova adekvatna primena bitno će uticati na promene postojećeg stanja. Dakle, rad građevinske, pa naravno i urbanističke inspekcije i puno poštovanje zakonskog propisa najviše će uticati na pravilno uređenje i korišćenje prostora.
Jedna od najčešćih tema iz ove oblasti svakako je legalizacija bespravno izgrađenih objekata. Dakle, predviđa se nastavak ovog procesa, koji je jedno vreme bio zaustavljen, s tim što je detaljno navedeno koji objekti mogu ući u postupak legalizacije, sa kojom dokumentacijom i u kom vremenskom roku.
Pri tome, svakako treba voditi računa da su bespravni graditelji drskim nepoštovanjem zakona ugrozili planirani prostorni i urbanistički razvoj područja na kome su gradili i da tu praksu treba trajno suzbiti. Jedan od način svakako je nemogućnost vezivanja bespravnih objekata na infrastrukturnu mrežu, kao i kažnjavanje službenog lica koje izvrši navez bespravnog objekta na bilo koju infrastrukturnu mrežu.
U kaznenim odredbama detaljno su navedeni načini kažnjavanja za određene prestupe. Međutim, utisak je da neki prestupi nisu adekvatno rangirani. Primera radi, visina kazni za prekršaje kada odgovorno službeno lice u nadležnom organu uprave, mimo zakona, izda lokacijsku, građevinsku ili upotrebnu dozvolu svakako ne može biti izjednačena sa visinom kazne za prekršaje kada isto to službeno lice ta dokumenta ne izda u propisanom roku.
Dakle, stepen društvene opasnosti i posledica koje mogu nastati kada se dokumenti izdaju mimo zakona i planskih akata svakako su mnogo veći i to se mora naglasiti i visinom kazne.
U tom smislu sam podnela amandmane i nadam se da ću naići na razumevanje od strane Ministarstva. No, bez obzira na izvesne primedbe, ovo je bez sumnje jedan reformistički zakon, zakon koji otvara mogućnosti za rešavanje mnogih problema koji opterećuju prostorni i urbanistički razvoj Srbije i poslanička grupa ZES će se u danu za glasanje izjasniti za njegovo usvajanje.