Poštovana predsednice, dame i gospodo narodni poslanici, poštovana gospođo ministarka, želim na početku da kažem nekoliko stvari vezano za današnju raspravu nekih ovlašćenih predstavnika kada su određene opozicione stranke u pitanju.
Mi smo slušali, pošto ovlašćeni predstavnici imaju po 20 minuta pravo da govore o zakonima koji su na dnevnom redu, da neki od njih i po deset minuta pričaju o tome da je objedinjena rasprava po ovim zakonima. Kao što znamo, rasprava o zakonima, sem na plenarnoj sednici, može da se vode i u nadležnim odborima, opozicija ne dolazi na nadležne odbore i videli smo da nikakva rasprava na odborima nije vođena.
Ta rasprava na odborima može da traje i mnogo duže. Ostalih možda 7-8 minuta govorili su o ovim zakonima, što meni jasno govori da su predloženi zakoni iz oblasti pravosuđa dobro napisani i da su kvalitetni.
Isto tako želim da kažem da su, kada su u pitanju ovi zakoni koji su predloženi iz krivično-pravne materije, vrlo važni zakoni vezani za reformu pravosuđa, mi smo krajem prošle godine donosili zakone vezane za oblast uređenja sudova, o javnom tužilaštvu itd. i ovo je jedan set zakona, složio bih se sa određenim kolegama koji su govorili o tome, koji su izuzetno važni, Ustav je najvažniji pravni akt, ali nakon njih i ovi zakoni. Trideset posto svih postupaka pred sudovima vodi se iz krivično-pravne materije i mislim da su ovi zakoni za sveobuhvatnu reformu pravosuđa jako važni.
Što se tiče pojedinih zakona, pogotovo vezano za Zakon o krivičnom postupku, mislim da je tu važno da suđenje bude u razumnom roku.
Suđenje ne treba da traje ni preterano dugo, naravno, ne treba da traje ni preterano kratko, ali mora da traje u razumnom roku. Nije normalno da određeni postupci iz krivično-pravne materije traju po 10 i više godina.
Zato ovim novim zakonom o krivičnom postupku postoje određene odredbe koje se i odnose na ubrzanje suđenja, određene odredbe se odnose i na prekid i odlaganje glavnog pretresa, procesnu disciplinu, pravne lekove itd.
Važno je istaći da kada su u pitanju definisanje organizovanog kriminala i nekih odredaba iz te oblasti Zakona o krivičnom postupka, važne su i neke novine koje se uvode vezano za specijalne istražne tehnike, posebno da se detaljno uređuju instituti svedoka saradnika i prikrivenog islednika.
Što se tiče Krivičnog zakonika, mislim da je tu jako važno istaći da postojeća kaznena politika nije bila dobra i da je važno da se za određena krivična dela, pogotovo kada su u pitanju dela protiv života i tela, protiv polne slobode, pojačava kaznena politika. Mi smo imali, kolega Konstantinović je istakao kada je to u pitanju, da se kaznena politika kod određenih krivičnih dela, silovanja itd. u 75 ili 73% slučajeva izriče na minimumu, što mislim da nije dobro i da je važno da se pojačava kaznena politika kada su u pitanju određena krivična dela.
Takođe se uvode i neki novi pojmovi koje treba istaći, a to je posao od javnog značaja, u cilju pojačane krivično-pravne zaštite, posebno osetljivih profesija, kao što su novinari, zdravstveni radnici itd. i uvođenje nekih novih krivičnih dela.
Kada je u pitanju zakon o izmenama i dopunama Zakona o organizaciji i nadležnosti državnih organa u suzbijanju organizovanog kriminala, važno je istaći da je proširenje određenih nadležnosti, vezano za specijalizovanje državnih organa u borbi protiv organizovanog kriminala i tu prvenstveno mislim na proširenje vezano za krivična dela korupcije kada su u pitanju najviši državni funkcioneri i krivična dela protiv terorizma, finansiranja terorizma itd.
Isto tako, jako vezan zakon za taj zakon jeste zakon o izvršenju kazne zatvora za krivična dela organizovanog kriminala. Neophodno je da se u cilju uspešnijeg suprotstavljanja organizovanom kriminalu spreči svaka mogućnost da osuđeni posredno, preko drugih lica koja su ostala na slobodi, nastoje da organizuju i usmeravaju određene kriminalne grupe. Isto je tako važno, kada je u pitanju kazna zatvora, s obzirom da se ovde ograničavaju prava osuđenih, donošenjem posebnog zakona mislim da je jedino moguće da stvorimo jednu ovakvu osetljivu ravnotežu između potrebe da se društvo pojačano zaštiti od organizovanog kriminala i potrebe da se ispoštuju određeni standardi u oblasti ljudskih prava osuđenih.
Ovi zakoni, pogotovo aktivnost Ministarstva pravde uopšte, pokazuju da je država spremna da se obračuna sa organizovanim kriminalom i korupcijom, rekao bih i terorizmom i međunarodnim terorizmom. Mislim da mi, kao predstavnici parlamenta, treba da damo, ohrabrimo i podržimo kako Vladu Republike Srbije, tako i nadležne državne organe, sudove, javno tužilaštvo, da svim silama krenu u borbu protiv organizovanog kriminala i korupcije.
Ono što je najvažnije jeste da vratimo poverenje naših građana u sudstvo, tužilaštvo, u nadležne organe koji se bore protiv organizovanog kriminala i korupcije, da je isto tako važno da želim, iskreno vam kažem, da verujem da će ovi zakoni drastično poboljšati rad tih nadležnih organa, ali želim isto tako da verujem da ovim zakonima šaljemo jasnu poruku da u Srbiji neće biti mesta za organizovan kriminal i šaljemo jasnu poruku da se kriminal nikad ne isplati. Hvala vam.