SNEŽANA PAUNOVIĆ

Socijalistička partija Srbije

OSVRT OTVORENOG PARLAMENTA

Snežana Paunović je do sada bila narodna poslanica u četiri saziva. Prvi put put je izabrana za narodnu poslanicu u devetom sazivu, nakon izbora 2012. godine, a zatim i u desetom sazivu, od 2016. godine, 12. sazivu, od 2020. godine, i u 13. sazivu, od 2022. do 2023. godine.

U 12. sazivu bila je potpredsednica poslaničke grupe Socijalistička partija Srbije, članica Odbora za privredu, regionalni razvoj, trgovinu, turizam i energetiku, zamenica predsednika Odbora za kulturu i informisanje, kao i zamenica člana Odbora za poljoprivredu, šumarstvo i vodoprivredu i Odbora za Kosovo i Metohiju. Tokom 12. saziva na redovnim zasedanjima u Skupštini je provela 586 sati, i učestvovala u glasanju o 351 aktu, od čega je za 249 glasala “Za”. U plenumu se obratila 108 puta, dva puta je učestvovala u postavljanju poslaničkih pitanja, i osam puta tražila objašnjenja i obaveštenja.

U 13. sazivu izabrana je za poslanicu kao osma na listi IVICA DAČIĆ – PREMIJER SRBIJE, mandat joj je potvrđen 01.08.2022. godine. U 13. sazivu bila je potpredsednica je Narodne skupštine i predsednica poslaničke grupe IVICA DAČIĆ - Socijalistička partija Srbije (SPS). Bila je članica Odbora za privredu, regionalni razvoj, trgovinu, turizam i energetiku, Odbora za Kosovo i Metohiju i Odbora za prava deteta, i zamenica člana Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava i Odbora za administrativno-budžetska i mandatno-imunitetska pitanja. Takođe, bila je članica Delegacije u Interparlamentarnoj uniji.

U 14. sazivu izabrana je za narodnu poslanicu kao četvrta na listi Ivica Dačić – Premijer Srbije, mandat joj je potvrđen 06. februara 2024. godine.

U 14. sazivu bila je deo poslaničke grupe IVICA DAČIĆ - Socijalistička partija Srbije (SPS). Bila je potpredsednica je Narodne skupštine, predsednica Odbora za privredu, regionalni razvoj, trgovinu, turizam i energetiku, članica Odbora za administrativno-budžetska i mandatno-imunitetska pitanja, Odbora za Kosovo i Metohiju i Odbora za prava deteta, i zamenica člana Odbora za finansije, republički budžet i kontrolu trošenja javnih sredstava. Takođe, bila je članica je Delegacije u Interparlamentarnoj uniji. Mandat joj je završen ostavkom zbog izbora na funkciju ministarke 15. aprila 2025. godine


BIOGRAFIJA

Rođena je 20. marta 1975. godine u Peći. Diplomirana je ekonomistkinja.

U periodu 2006. do 2013. godine obavljala je funkciju koordinatora opština Đakovica i Dečane na koje je u dva navrata imenovana Odlukom Vlade Republike Srbije.

Od 2014. godine obavljala je funkciju v.d. direktora Apotekarske ustanove Peć.

Bila je članica Upravnog odbora Agencije za razvoj malih i srednjih preduzeća, članica Upravnog odbora “YUQS”, predsednica Nadzornog odbora Aerodroma „Nikola Tesla“ i članica Skupštine akcionara Državne lutrije Srbije.

16. aprila 2025. godine izabrana je za ministarku državne uprave i lokalne samouprave u Vladi Republike Srbije.

Članica je Socijalističke partije Srbije od 1992. godine. U nekoliko mandata bila je članica Glavnog odbora Socijalističke partije Srbije a od 2012. godine obavlja funkciju sekretarke Foruma žena Srbije.

Od 2017. godine članica je Predsedništva Socijalističke partije Srbije, a od 2024. godine nalazi se na funkciji potpredsednice Socijalističke partije Srbije.


Poslednji put ažurirano: 17.04.2025, 06:43

Osnovne informacije

  • Socijalistička partija Srbije
  • Peć
  • Peć
  • 20.03.1975.
  • diplomirani ekonomista
    • Ministarka državne uprave i lokalne samouprave

Statistika

  • 0
  • 0
  • Nema pitanja koja su upućena poslaniku

Treća sednica Drugog redovnog zasedanja , 01.12.2025.

Hvala, predsednice.
Poštovani narodni poslanici, uvažene građanke i građani Srbije, znam da očekujete odgovor na činjenicu da je direktor apotekarskih ustanova iz SPS-a, ali se nisam javila zbog toga.
Tačno je, i to traje možda zadnjih godinu i po dana, nikada se ne desi da radnici u jednoj ustanovi imaju problem samo zbog perioda od godinu i po dana. Prema tome, gotovo sam ubeđena da ako postoji odgovornost bilo koga iz Socijalističke partije Srbije…
Ja sam vas vrlo pažljivo slušala. Ako postoji odgovornost bilo koga iz SPS, on će snositi kao takav. Tu nemojte da imate dilemu.
Ja znam da jedan od vaših kolega meni ne veruje zato što on ima percepciju iz ličnog ugla i on nikada ne bi dozvolio da neko ko je kriv iz njegovog tabora bude, ne daj Bože, sankcionisan. To je taj narativ koji smo slušali i slušamo još uvek.
Ali, moj motiv je da se javim je bilo nešto drugo. Neko je od narodnih poslanika komentarisao prosečnu platu državnih službenika.
Mi imamo na ovom zasedanju izmene i dopune Zakona o državnim službenicima upravo motivisani činjenicom da treba unaprediti njihov status.
Prvo, ne stoji kao činjenica da je prosečna plata državnih službenika 69.000. Čak precizan podatak, da ne bismo manipulisali građanima, jer to nije fer, da ne kažem neku težu kvalifikaciju, glasi da je prosečna plata isplaćena u oktobru 93.936 dinara.
Ja nisam i ne mogu biti ministar koji će da kaže da je idealan status državnih službenika, ali jesam neko ko je u prvih sedam meseci mandata krenuo da se njihovim statusom bavi zajedno sa Ministarstvom finansija.
Nemamo čarobni štapić da sve to rešimo preko noći, ali smo razumeli da treba obezbediti, pre svega, mladim ljudima da svoju šansu potraže upravo u javnoj upravi, da su neophodni kao takvi, da njihova energija, da njihove ideje, da njihove entuzijazam moraju biti implementirani u javni sektor sve ukupan. Kada to kažem, onda mislim i na državnu upravu i na lokalnu samoupravu.
Tačno je da u ovom trenutku na tržištu rada u Srbiji nismo ko zna kako konkurentni. Pre svega, konkurentniji je daleko privatni sektor za koji se mladi ljudi opredeljuju pre nego za javnu upravu. S druge strane, ovaj zakon je trpeo izmene koje su bile estetski 2005. i 2009. godine.
Mi imamo amandmane podnete na ovaj zakon, koji su, nažalost, u ovom trenutku nerealni. Zato smo ih odbili kao Vlada.
Zašto su nerealni? Zato što se traži da Služba za upravljanje kadrovima, koja je formirana 2005. godine, kojoj su data određena ovlašćenja 2009. godine, sada preuzme kompletan konkursni proces u javnoj upravi. To je za službu za upravljanje kadrovima nemoguće.
Da li treba unaprediti način na koji se do sada realizuju svi konkursi? Da. Da li treba smanjiti vreme trajanja konkursa? Da i upravo to smo uradili ovom prvom izmenom ovog zakona, koji će, sigurna sam, pretrpeti svoje izmene ako ne pre, onda na proleće, kada počne prolećno zasedanje.
Digitalizacija će uraditi svoje. Dovešće nas do toga da taj proces konkursni bude daleko lakši. Sada traje, ili je bar trajao, između dva i tri meseca.
Po novom predlogu izmena zakona, ja se nadam da ste, gospodine poslaničke čitali zakon, to će se svesti na 15 dana, što je dobar prvi korak.
Sve amandmane koje smo dobili kao sugestiju sigurno ćemo uokviriti i predložiti kao izmene zakona na proleće.
Ono što vas molim kada razgovaramo o važnim stvarima, prvo da ne dajemo paušalne podatke o tome koliki je iznos prosečnih zarada, nisu tačni. Drugo, da vrlo ozbiljno sagledamo ceo sistem javne uprave na kome počiva ova država.
Da smo to radili od samog početka, možda bi danas imali malo drugačije stanje nego što jeste. Šta to tačno znači?
Čujem da pominjete SPS, ali ne mogu da uhvatim baš svako dobacivanje i nisam nešto preterano zainteresovana, pogotovo kada mrmljate tako sebi u bradu kako to obično radite…
(Radomir Lazović: Nema nikog u sali od vaših poslanika. Jednog nema u sali. )
Ja se nadam da vas čuju.
Vi znate da imam potpuni imunitet na vaš ton, koji je nepristojan od prvog dana. Vi znate da sam potpuno imuna na sve ono što pričate zato što znam da ste prevara sami po sebi i ovo što pričam ne pričam vama, jer me uopšte ne zanima šta o tome mislite. Ovo što pričam, pričam građanima Srbije, pričam ljudima koji su zaposleni u javnom sektoru i pričam konačno, ako hoćete da znate, polaznicima sajma kojih ima 1.500, studentskog sajma.
Nemate svest koliko je važno da ljude koje ste u dobroj meri ili smo, svejedno je, u protekle tri decenije zapošljavali u javnoj upravi. Pomalo su u godinama kada su već zreli za penziju. Nemate svest koliko mladi ljudi koji završavaju svoje fakultete nisu motivisani da se uključe u rad javne uprave i nikada nismo čuli nijednu konstruktivnu ideju koja kaže – ovaj sistem treba unaprediti na ovaj način.
Ono što čujemo su površne kritike i na njih sam reagovala, pre svega kroz ovu neistinu o prosečnom ličnom dohotku, prosečnoj zaradi, a onda i kroz sve ono što smo, istina, u ne mnogo amandmana dobili kao amandmane na zakon.
Ako nije bio amandman – briše se, da bi ostavio platformu da možete da pričate političku priču, onda je, ponovo kažem, bili su amandmani koji u ovom trenutku nisu realni. Jedna služba ne može preuzeti toliko važnu ulogu bez da ona bude daleko brojnija od onoga što je danas i, konačno, ako hoćete sa više stručnih i specijalizovanih lica.
Koliko je kojih poslanika u sali, o tome evidenciju vodi služba Skupštine. Uvek je vodila. Ali, u ovoj sali nema mnogo ljudi koji su dužni da ovde budu, koji su dobili poverenje građana da ovde budu, da ne ulazim u one detalje o kojima često razgovaramo, pa da kažemo i da su plaćeni da bi ovde bili. E to je tragedija Skupštine Srbije.
To da li će biti jedan poslanik Socijalističke partije Srbije, pet, 15, to za vas ne treba da ima važnost, jer čak i kada sedi samo jedan poslanik SPS ima veću političku snagu nego svi vi zajedno.
Hvala.

Treća sednica Drugog redovnog zasedanja , 27.11.2025.

Hvala, potpredsednice.
Uvažena gospodo narodni poslanici, građani i građanke Srbije, stigao me je umor.
Gospodine Miletiću, jeste kolega Novica Tončev rekao suštinu. Radi se o jednom lošem zakonskom rešenju i, nažalost, to najviše osećate vi koji zapravo živite i radite u devastiranim opštinama, ali je to jedan udar koji se dešava na nivou svih jedinica lokalne samouprave i deluje sada već kao jedna organizovana kriminalna grupa, ja to moram da kažem, bez obzira što je gruba kvalifikacija.
Tačno je da ozbiljan procenat budžeta odlazi na nešto što se zove faktička eksproprijacija i tačno je da mahom najviše zarade od toga imaju upravo advokati. Stranke koje u tom smislu angažuju advokate dobijaju daleko manji novčani iznos od onoga što dobijaju advokatske kancelarije ili udruženja, što se neretko dešava. To traži izmene određenih zakonskih rešenja, uključujući i izmene Zakona o eksproprijaciji.
Istina je, gospodin Novica Tončev je o tome govorio više puta na Vladi i mi ćemo se potruditi, pre svega i kao resorno ministarstvo, ali i u saradnji sa svim kolegama kojih se tiče ovaj problem, da dođe do izmena tih zakona i da budemo potpuno spremni za prolećno zasedanje, najkasnije sa izmenama zakona koji će zaštititi jedinice lokalne samouprave, ne samo od ovoga.
Vi verovatno znate ono što sam i ja čula od vaših kolega, a to je koliki su minusi po osnovu nadoknade za ujede pasa i mačaka. To je takođe jedna potpuno organizovana grupa koja se time bavi.
Ozbiljan izazov pred nama je da rešimo problem jedinica lokalne samouprave, tim pre što nam se često dešava da imamo deficit kadra pravobranilačkog na lokalnom nivou i da čak i ova izmena zakona, ako ne bude bila malo šira, neće pomoći, jer će se to pravdati činjenicom da ne postoji pravobranilac.
Dakle, ceo jedan set zakona spremamo se da promenimo na proleće, kada krene prolećno zasedanje, i ja verujem da će to anulirati ove probleme o kojima sada razgovaramo, a jesu veliki i drastično utiču na budžete.
Hvala vam svakako što ste otvorili ovo važno pitanje. O njemu sam sa svim vašim kolegama razgovarala na terenu i znam da to u zavisnosti od toga koja je veličina jedinice lokalne samouprave pravi negde veće, negde manje probleme, ali suštinski utiče na kvalitet funkcionisanja, i to negativno. Hvala najlepše, još jednom.

Treća sednica Drugog redovnog zasedanja , 27.11.2025.

Samo sam možda pokušala da pustim kolegu Vujića, ako je nešto ostalo nedorečeno da dobije prioritet, bez obzira što se ticalo prošlog pitanja.
Hvala, gospodine Starčeviću.
Poštovani narodni poslanici, dva važna pitanja, najatraktivnija, birački spisak kao takav, čini mi se, tema koja je najaktuelnija bila sigurno poslednjih šest meseci, ali, bogami, i godinama unazad.
Tačno je da imamo novi zakon, odnosno izmene Zakona o jedinstvenom biračkom spisku. Tačno je, resornom ministarstvu predstoji da donese podzakonske akte i rok za to je 30 dana. Mi smo napisali prvu verziju podzakonskih akata koja, pre svega, podrazumevaju izjavu o čuvanju pre svega važnosti i tajnosti podataka koji će biti dati na uvid komisiji koju smo formirali ili ćemo je formirati na osnovu zakona koji je donet.
To se svakako mora uskladiti sa pravobranilaštvom, ali i sa Poverenikom za zaštitu podataka o ličnosti. Međutim, sve će biti završeno u zakonskom roku i komisija će onog trena kada je parlament Srbije bude formirao moći nesmetano da funkcioniše i obavlja sve one svoje dužnosti koje joj zakon garantuje.
Ako govorimo o ove tri opštine u kojima će se desiti, zapravo dve opštine i grad Negotin, lokalni izbori u nedelju, 30. novembra, istina je, 14. na 15. uveče je zaključen birački spisak i sada već postoji samo mogućnost da se na intervenciju pojedinaca ministarstvo uključi eventualno i izvrši određene izmene.
Ono što se sigurno desilo u skladu sa zakonom i što stalno govorim i govorila sam to i u onom periodu kada je birački spisak napadan kao nešto što je osnovni razlog na osnovu kog vladajuća većina pobeđuje, tada sam tvrdila a i danas tvrdim da nije birački spisak, on je u stvari zbir podataka svih građanki i građana Srbije, a njihovo opredeljenje i njihovo poverenje u vladajuću većinu je ono što je obezbedilo glasove vladajućoj većini.
Dakle, kao i u svim slučajevima pre ovih lokalnih izbora, i sada je izvršen inspekcijski nadzor nad svim lokalnim biračkim spiskovima i upućene su sugestije da se isključivo i strogo vodi računa o tome da li je bilo preminulih u periodu koji je iza nas i da se strogo vodi računa o svim onim ljudima koji pravom sticanja punoletstva stiču i pravo glasa. To su jedine oscilacije koje mogu da se dese u biračkom spisku, ali čak i ako postoje te neke greške za koje ne možemo reći da ih nije bilo, stalno se vrtela ta priča o tome kako glasaju neki mrtvi, poredili su se ovde i brojevi koji nisu za poređenje ni u kom smislu.
Ono što može da se dogodi je greška referenta koji ne zavede i ne ukloni blagovremeno, nažalost, one koji su nas napustili iz biračkog spiska. Ali, to je toliko mali broj ljudi da ni u kom slučaju, nikada nije moglo da utiče niti na izborni proces, niti na izborni rezultat. Pre svega, zato što decenijama traje ova priča o biračkom spisku i nekako kad god nemamo drugi izgovor, mi govorimo o tome da ne postoji adekvatan, tačan, ažuran ili bar kontrolisan birački spisak.
Ja sam gotovo sigurna da komisija koju će Narodna skupština formirati na predlog svih onih koji su zakonom dobili pravo da predlože, neće imati mnogo posla kada govorimo o jedinstvenom biračkom spisku.
Ono što nama predstoji jeste da uredimo jednom digitalizacijom koja stoji i u ekspozeu premijera, profesora Macuta, ceo sistem državne uprave ili još bolje javne uprave u Republici Srbiji.
To je još jedan od razloga zbog kojih smo na ovom plenarnom zasedanju podneli Predlog zakona o matičnim registrima, odnosno jednom matičnom registru koji će ujediniti sva tri matična registra, koja danas postoje. To će definitivno značiti da više nikakvih propusta ne može biti u odnosu na podatke o rođenju, venčanju ili smrti.
Dakle, iz dana u dan se čine ne tako mali koraci nego krupni i na unapređenje cele javne uprave u interesu građanki i građana Srbije.
Jedinstveno upravno mesto je, gospodine Starčeviću, upravo to, 69 jedinica lokalne samouprave do sada ima jedinstveno upravno mesto. Naravno da su ministri koji su obavljali ovu funkciju pre mene uradili veliki posao, preko 540 miliona je država uložila u formiranje jedinstvenih upravnih mesta.
Šta to tačno znači? To se u dobroj meri naslanjaju na onu priču o kojoj će vam, sigurna sam govoriti kolega Tončev posle mene. Nije to pitanje samo naše dobre volje nego i mogućnosti tih lokalnih jedinica da uprkos svojoj želji odgovore na ovakav izazov kako jedinstveno upravno mestu jeste.
Ono je olakšanje za svakog stanovnika Republike Srbije. Beskrajno je značajno da se kao takvo uspostavi, jer to uskraćuje onaj proces šetanja od šaltera do šaltera, od institucije do institucije. U ovoj fazi razgovaramo samo o jedinstvenim upravnim mestima koja se svode na ono što su lokalna ovlašćenja.
Međutim, ambicije svih nas zajedno je da to ipak bude prošireno i da se na tom jednom mestu i zarad investitora potencijalnih koje očekujemo u svakom delu Srbije, sva moguća dokumenta mogu dobiti upravo na takvom upravnom mestu.
Do kraja 2026. godine mi ćemo imati 80 jedinstvenih upravnih mesta, što definitivno nije dovoljno, ali su budžetom za 2026. godinu, predviđena sredstva koja će, ja se nadam, obezbediti bar još 15 jedinstvenih upravnih mesta u jedinicama lokalne samouprave.
Ono što smo uspeli da uradimo je da u razgovorima sa, pre svega, partnerima iz UNDP, a onda i sa predstavnicima ambasada određenih država EU zatražimo i nadam se dobijemo pomoć, jer smo pre tri dana održali donatorsku konferenciju koja bi upravo trebala da obezbedi dodatna sredstva, koja će Ministarstvo i država Srbija uložiti upravo u ovaj projekat.
Onog trenutka kada budemo imali sve jedinice lokalne samouprave pokrivene na način da će one imati svoje jedinstveno upravno mesto onda nam sledi jedan drugi korak koji će biti takođe veliki izazov, a to je da i takva jedinstvena upravna mesta vežemo za sve one državne institucije koje će tako biti dostupnije građanima.
Još jednu obavezu imamo i ona se tiče, pre svega, onih, hajde da kažem, jedinice lokalne samouprave koje su razuđene, koje imaju udaljena sela u kojima na našu veliku žalost, ali je to činjenično stanje živi uglavnom u staro stanovništvo. To su mahom ljudi koji takođe imaju svoje određene potrebe, ali ne uvek i kapacitet i mogućnost da dođu čak i do uređenog jedinstvenog upravnog mesta.
Zato je naš stav da napravimo nešto što će se zvati mobilno jedinstveno upravno mesto i ono će biti onda dostupno i na taj način svim onim ljudima koji fizički u konačnoj vezi ne mogu da stignu i ostvare neka svoja prava.
Do svega ovoga smo, kao ideje došli, pre svega, kada smo bili u poseti opštini Rekovac, jer nam je predsednik opštine rekao da je on ima selu u kome živi samo jedan stanovnik. To je nešto nad čim svi zajedno ako smo ozbiljni ljudi moramo da se zamislimo. Ako nam izumru sela onda nam neće ko zna tako sjajno cvetati gradovi.
Mi moramo da uradimo sve da našim stanovnicima obezbedimo, pre svega, usluge na jedan klik, rekla bi to ove mlađe generacije. Da li je to uvek lako i za zaposlene u sektoru javne uprave? Ne. Nije zato što su svi moderni sistemi ozbiljan izazov i sve nas pomalo plaše uključujući i nas koji možda nismo toliki talenti koliko neko drugi jeste, ali mi moramo pratiti korak ovog vremena, zapravo moramo ići, možda čak i jedan korak ispre.
Zbog naših građanki i građana, i zbog svih onih koji od nas očekuju da mi budemo jedna moderna javna uprava. Zato nam treba i još jedan važan detalj, više mladih ljudi u javnoj upravi, i u državnoj upravi i u jedinicama lokalne samouprave.
Nisam slučajno govorila o nedostatku pravobranioca u određenim jedinicama lokalne samouprave i kada sam odgovarala na pitanje gospodina Milije Miletića i to je činjenično stanje. Moramo da unapredimo njihov položaj ne samo onaj materijalni, jer nije nikakva tajna da javna uprava nije preterano konkurentna na tržištu rada danas u Srbiju. Okolnosti su takve. Ja se tome radujem.
Privatni sektor je daleko primamljiviji od onoga što državna uprava, odnosno javna uprava jeste, ali mi moramo da stvorimo, pre svega, uslove, smanjimo neke rigorozne konkursne uslove koji su postojali i smanjimo uslove u onom stažu koji se uglavnom tražio za te mlade ljude tek završene diplomce, obučimo ih, primaknemo javnu upravu i ja se nadam za kratak rok zanovimo generacijski sve one koji su zaposleni u državnoj upravi, u jedinicama lokalne samouprave, jer sa tim dolazi jedna nova energija, jedan novi vid znanja i konačno, jedna modernija vizija Srbije, koju sigurna sam svi želimo da vidimo.
Hvala vam najlepše. Ostavili ste prostora da kažem više nego što bih možda mogla ono što jeste poruka za stanovnike tri opštine koje će imati izbori u nedelju, jeste da mudro biraju, da biraju ljude kojima veruju. To su lokalni izbori. Tamo se ljudi mahom znaju. Kada izaberete ljude samo zato što imate neki hir u odnosu na bilo koje obećanje možete doći do faze da onda vaš grad neće moći da funkcioniše, jer biranje ljudi koji brinu samo o sebi ume da blokira funkcionisanje cele jedne lokalne samouprave.
Zato oprezno. Dajte poverenje ljudima koji će brinuti o svim vašim potrebama. Izađite na biračka mesta. U biračkom spisku se nalaze svi koji tamo treba da budu, i u biračkom spisku nema onih koji to pravo ne zaslužuju rođenjem, prebivalištem ili eventualnom svojim bračnim statusom.
Hvala još jednom.

Deseto vanredno zasedanje , 29.07.2021.

Zahvaljujem, predsedniče.

Kada smo vam ukazali poverenje da budete predsednik Skupštine, to je blanko značilo i da ćemo poslušati vašu sugestiju.

Bez obzira što sam jedina žena koja danas postavlja pitanje, uglavnom su to postavljali narodni poslanici, a na većinu pitanja odgovorila je premijerka. To je ona praksa u Srbiji koja kaže da muškarci uvek imaju dileme, a žene uvek rešenje.

Probaću da budem najkraće moguća. Pitanje, zapravo jedna sugestija pre svega za vas.

Sugestija za vas. Vreme iza nas, Kovid 19 ja sam o tome govorila i kada smo imali Predlog zakona o podršci deci sa porodicom, nekako mi se čini, stičem utisak da smo prema porodiljama u vreme kovida možda ostali malo manje darežljivi, da tako kažem, nego u odnosu na sve ostale. I u tom smislu bih da zajedno, ne zato što nije nemoguće predložiti jedno rešenje u vidu leks specijalisa, koji imam u glavi, nego bih zaista želela da to bude sinhronizovano između zakonodavne i izvršne vlasti, predložila da kada se vratimo ili u redovnom zasedanju na jesen, možda donesemo odluku koja bi značila ili leks specijalis, mislim da je to najpraktičnije, jednokratnu preporuku da se porodiljama u vreme kovida, koje su zaista podnele veliku žrtvu, pre svega zbog uslova koji nisu bili humani i negde su izazivali strah, zdravstvena pomoć nije bila moguća u svakom trenutku, da se eventualno donese mera koja bi značila da kada krenu u penziju, dobiju taj staž uvećan za onaj period koliko su provele na porodiljskom bolovanju, otprilike za 12 meseci, ako se ne varam, ili za nešto kraće.

To bi značilo da svaka od njih, pod okolnostima da su to mlade i hrabre žene, zaista, koje su se opredelile za taj korak u ovo vreme, kada budu odlazile u penziju, istina, to je vreme koje verovatno nećemo svi mi dočekati na ovim funkcijama, ali mi se čini da ih treba ispoštovati i ostaviti mogućnost da dobiju tu beneficiju od recimo šest ili 12 meseci. Ja sam pre za 12 meseci, ali prihvatiću svaku sugestiju koja se dogodi i da to zajedno kao Vlada i Skupština, prosto, uradimo i to bude još jedna od onih mera koja pomaže ovoj pronatalitetnoj politici.

Znam da smo uradili mnogo, ali statistika nam ne ide u prilog. Prvi put je rođeno manje od 62.000 beba, a imali smo 50.000, pre svega 53.000 umrlih kao posledica Kovida 19 i negde sama takva statistika plaši. Tim pre su ove žene i njihova hrabrost, ove mlade žene zaslužile da im se možda na ovaj način odužimo.

Eto, od mene jedna inicijativa, više nego što je pitanje. Ja se nadam da ćete razumeti i da ćemo naći najadekvatnije rešenje za sve ovo.

Imala sam pitanje i za gospodina Selakovića, ali biću i jedina dama i kolegijalna i ostaviti vreme za kolegu Šormaza. Hvala vam.

Prvo vanredno zasedanje , 28.01.2021.

Zahvaljujem, predsedniče.

Poštovana predsednice Vlade, uvaženi članovi Vlade, elementarne nepogode koje su pogodile početkom januara mesece neke krajeve Srbije, izazvale su ogromne posledice i po infrastrukturne objekte, ali i po privatnu imovinu, stambene objekte i poljoprivredne kulture.

Žao mi je što je izašao ministar poljoprivrede, međutim sigurna sam da će neko moći da mi odgovori.

Moje prvo pitanje za ministarku energetike gospođu Zoranu Mihajlović tiče se pre svega šteta koje su nastale na elektroenergetskim objektima u ovim opštinama i u kom bi roku mogle da budu obnovljene pod okolnostima, mislim da smo i jutros kod postavljanja poslaničkih pitanja imali nekoliko pitanja koja su se ticala baš toga da je 1% sela bez struje i da ljudi jako se teško sa tim snalaze. Mislim da je koleginica Dijana jutros pominjala situaciju u Priboju gde je 1300 potrošača ostalo bez struje usled problema na dalekovodima u tim mestima.

Ono što me takođe zanima jeste na koji ćemo način, možda sam i propustila da su neke mere predviđene i ako jesam, neće mi biti problem da javno kažem izvinite, kako ćemo nadoknaditi štetu poljoprivrednim gazdinstvima u opštinama na jugu, kojima su dugogodišnji voćnjaci od kojih te porodice žive, apsolutno uništene usled nepogoda koje su ih zadesile i to da bi se saniralo mora proći dugi niz godina, ako sam dobro razumela, mada nisam stručna za tu oblast. Radi se o voćnjacima koji su stari nekoliko decenija.

Tako da mislim da ti ljudi koji su zapravo osuđeni na to i pretežno se bave voćarstvom i od toga žive u ovom trenutku prosto zaslužuju našu pažnju i na koji način da im pomognemo.

Moje treće pitanje je za ministarku Čomić. Najavili ste zakon o rodnoj ravnopravnosti, ali ste rekli jednu rečenicu koja je meni jako važna, a to je da ste najavili zakone koji će regulisati zabranu ponašanja zasnovanog na predrasudama. Mislim da bi bilo lepo da napravite jedan osvrt.

Mi smo na konferenciji Ženske parlamentarne mreže čuli jednu sjajnu analizu koju ste napravili o tome koliko je pandemija uticala pre svega i u ovom smislu kada govorimo o ravnopravnosti, koliko su žene bile aktivnije i koliko su muškarci bili nažalost po smrtnosti u većim brojkama od žena. Hvala.

Dvadeset šesto vanredno zasedanje , 27.02.2020.

To se zove kvalitetna koaliciona saradnja, kolega Marinkoviću.

Poštovanje za premijerku Srbije i ministre Vlade Republike Srbije.

Ovde smo čuli dosta kvalitetnih odgovora i zaista u samom finalu, moje prvo pitanje jeste bilo upućeno ministarki bez portfelja profesoru Slavici Đukić Dejanović, a ticalo se, pre svega, populacione politike kao najosetljivijeg pitanja i negde smo i kao Skupština Srbije i kao Vlada naglasili da to jeste najveći i najvažniji zadatak, pre svega, koji ste dobili od predsednika Republike.

Ja znam da ste u odgovorima i do sada kolegama mahom objasnili koliko je ministarstvo uspelo da uradi za ovaj kratak vremenski period, iako ovde govorimo zaista o rezultatima koji će se videti tek posle određene vremenske distance, jer prosto, povećanje nataliteta nije nešto što daje trenutno rezultate.

Drugo što želim da, pre svega, čujem od premijerke Vlade Republike Srbije, to je, zarad javnosti, ne zarad nas koji smo u ovoj sali, mi znamo šta je naš najveći nacionalni interes, a to je očuvanje Kosova i Metohije, ali želim da u ime Vlade kažete i odgovorite na sve one insinuacije koje stižu iz Prištine kao posledica nemoći, pre svega, novoformirane vlade Aljbina Kurtija, koje su bazirane na određenim pretnjama i tiču se nekakvih mera reciprociteta, o kojima, ja gotovo mogu da tvrdim, čak ni sam Aljbin Kurti ne zna kako bi izgledale, niti mogu da postoje, jer ono što je bio odnos Beograda prema Prištini i takozvanom rukovodstvu te tzv. samoproglašene republike Kosovo, bilo je više nego korektno, ako danas opravdanje traže za svoje takse koje nemaju osnova ni u čemu što je civilizovano, u nekakvim reciprocitetima. Onda vas molim da zarad naroda Srbije, a potpuno svesno u ovom tajmingu, kažete šta je to što će Vlada Srbije nedvosmisleno raditi svih narednih godina, bez obzira što smo pred izborima i pred formiranjem nove Vlade?

Dakle, želim da čujem ono što već znam, ali zbog javnosti Srbije, da Srbija nikad neće odustati od odbrane svog, pre svega, suvereniteta, kroz jednu akciju povlačenja priznanja. Žao mi je što ministar Dačić nije tu, ali znam da je to bio program cele Vlade i da ste sarađivali, pa vas molim da u njegovom odsustvu, eto, zarad javnosti, odgovorite na pitanje. Hvala vam.

Treće vanredno zasedanje , 22.06.2023.

Hvala predsedniče.

Poštovane kolege, uvaženi građani Srbije, problem kosmetskih nealbanaca malo je veći od političke demagogije, iako je ona lakša za slušati, to moram da priznam.

Sticajem okolnosti ili ne, moje se pitanje takođe odnosi na kosmetske Srbe i njihov status, ali iz jednog drugog ugla koji je teži za nijansu. Ne znam pojedinačno gde je ko prijavio prebivalište, ali moram da objasnim pre nego što postavim pitanje MUP o čemu se zapravo radi kada govorim da je taj problem kompleksniji, drage kolege, nego što ga vidimo.

Status raseljenog Srbina koji smo dodelili stanovnicima Kosova i Metohije, koji su 1999. godine najpre morali da napuste tu teritoriju, a onda i 2004. godine kada se dogodio pogrom i sve ove godine kada se nama ta migracija dešava, istina uglavnom iz enklava koje su južno od Ibra jer su bile pod većim pritiskom u odnosu na sever Kosova i Metohije je jedan status koji je teško odbranjiv i danas već te ljude gura u ozbiljan problem.

O čemu naime govorim? Kada izgovorimo kritiku na račun odlaska u Brisel, što je onako politički pojam, mogao bi da bude, moramo da znamo da je 2008. godine uprkos cifri od preko 200 hiljada raseljenih Srba, Kosovo samoproglasilo nezavisnost. Ono kao takvo, kao jedna kvazi tvorevina kompletna, ima nekakve prepisane zakone, ima nekakve uredbe koje donosi. Potpuno se slažem da su ništavne, da su nedemokratske, da se kose sa elementarnim pravima na život svakog čoveka, odnosno svakog Srbina ili još bolje svakog nealbanca na Kosovu i Metohiji. To što ćemo mi komotno u Beogradu ustati danas i reći – e, kriva je država Srbije i predsednik Republike koji želi da ide u Brisel je, oprostite mi na iskrenosti, glupost.

Šta će se dogoditi u Briselu i šta se događalo sve ove godine? Znam da je to nepravda i znam da su to dvostruki aršini i mislim isto što i svi vi, samo ne znam kako tačno da EU zavrnem uši i kažem – pa, nemojte to više da radite, jer svaki apel nije urodio plodom.

Dakle, tamo je doneta odluka da će vizna liberalizacija za tzv. Kosovo stupiti na snagu 1. januara 2023. godine. Šta to znači, uvažene kolege za raseljene nealbance, da ne kažem Srbe sa Kosova i Metohije? Znači, da zvanični Brisel ne vidi tu kategoriju, da oni nemaju nikakav status jer su pasoše dobili u matičnoj državi od koordinacione uprave, jer je prebivalište jednog ozbiljnog broja još uvek ostalo na Kosovu i Metohiji, kao što je i moje i neću ga promeniti do sudnjeg dana, uprkos svim prozivkama koje se dešavaju, boravište ne ostavlja mogućnost dobijanja dokumenata koja će biti tretirana viznom liberalizacijom koju ima država Srbija.

Kada je u pitanju tvorevina Kosovo, raseljeni Srbi koji svaki put, verujte mi na reč, kada se dogode bilo koji izbori na tzv. Kosovu, zbog broja traže pravo glasa, nikada ga ne dobiju. Dakle, mi smo kategorija koju su izbrisali de fakto, a sada im Brisel pomaže objašnjavajući da će vize za odlazak u zemlje EU raseljeni Srbi dobijati na način što će tražiti za one koji su priznali Kosovo u Prištini, a za one koji nisu u Beogradu.

Da Li stvarno mislite da u parlamentu Srbije treba da razgovaramo o statusu, o prebivalištu i boravištu bilo kog pojedinca na ovaj način na koji razgovaramo ili ćemo da kao odgovorni ljudi i narodni poslanici zamolimo ministra unutrašnjih poslova da se razmisli na koji način prevazići ovaj problem, a ne dovesti ljude u situaciju da moraju da promene svoje prebivalište da bi mogli da dođu do dokumenata?

Dakle, gospodo, o raseljenim Srbima i nealbancima sa Kosova i Metohije probajte da ne govorite na način na koji danima već govorimo o onima koji su izloženi torturi svakodnevnoj, a to je kao predmetu na kome se zarađuju politički poeni.

Hvala.

Jedanaesta sednica Drugog redovnog zasedanja, 07.12.2021.

Hvala, potpredsedniče.

Poštovane kolege, uvaženi građani Srbije, jutros je u bošnjačkoj mahali, multietničkoj sredini, delu severnog dela Kosovske Mitrovice, osvanulo nekoliko zastava Albanije, ali i terorističke UČK. Nije to ništa novo, osim što se vidi kao još jedna provokacija Aljbina Kurtija sa najvišeg nivoa da proba da objasni ono što je samo njemu znano, da proba sa druge strane da provocira srpsku zajednicu, da odreaguju na to da bi sam sebi stvorio uslove da ponovo sa nekom specijalnom jedinicom ROSU, uđe i izvrši neki teror nad srpskim stanovništvom sve u cilju da što manje Srba bude na Kosovu i Metohiji.

Nije to moje pitanje, ali jeste važno osvrnuti se na ovakve provokacije koje su na dnevnom nivou postala praksa Aljbina Kurtija i njegovih kolega, moje pitanje je svakako drugačije i ono se odnosi na južni deo od Ibra, odnosi se na važne projekte. Država Srbija uprkos provokacijama ima jednu nepodeljenu želju, a to je da se zaista dijalogom dođe do rešenja. Kada primetite da na ovaj način reaguje Aljbin Kurti, onda shvatite da nam ambicije nisu iste i da on ne želi da učestvuje u dijalogu.

Sa druge strane, imamo i onu obavezu koje smo svesni, a to je da vodimo računa o našim ljudima i severno i južno od Ibra. Zapravo, da vodimo računa o svim građanima naše južne srpske pokrajine i to je jako važno.

Da je to tako govori budžet za 2022. godinu 2.700.000.000 izdvojeno je sredstava za stvaranje boljih uslova na Kosovu i Metohiji.

Ono što je važno reći zbog ljudi koji tamo žive jeste da su noći južno od Ibra jako dugačke. Tamo žive deca koja nemaju elementarne uslove za život ni da se radi o 20. veku, a kamoli 21.

Zato je država prepoznala i donela odluku o važnim projektima koje treba realizovati kada govorimo o teritoriji južno od Ibra. Kada to kažem, onda mislim pre svega na planiranu izgradnju vrtića u Goraždevcu, na planiranu izgradnju vrtića u Štrpcu, na izgradnju Kliničkog Centra u Gračanici i to govorim isključivo zato što brojke idu u prilog ove odluke.

Dakle, 45.000 Srba živi na teritoriji centralnog Kosova. Za njih je izgradnja kliničkog centra jako važna. Za njih je važno da u svakom trenutku imaju pun kapacitet medicinske nege i mogućnost da se svi problemi koji se, nažalost dešavaju rešavaju tu.

Sa druge strane, kada govorimo o Štrpcu u kom živi preko 10.000 Srba, govorimo o vrtiću, ali sa još jedne druge distance. U Štrpcu je većinski narod srpski narod, 30% su Albanci, čija deca takođe zaslužuju da imaju vrtić.

U tom smislu je jako važno da je država Srbija kao odgovorna država prepoznala potrebe na ovoj teritoriji svoje južne srpske pokrajine, a da oni koji sebe zovu državom bez kapaciteta da to i budu, ne vide apsolutno probleme građanstva zato što se bave ličnim profitima i zato što se bave ličnom samopromocijom, uglavnom baziranom na mržnji i uglavnom bez bilo kakve strategije i ideje šta to treba uraditi za sebe ili svoje komšije.

Moje pitanje ide direktoru Kancelarije za Kosovo i Metohiju, pod okolnostima da o svim ovih projektima znamo dosta. Mene samo zanima, ako se ne varam, a ne varam se, još kod rebalansa budžeta ministar finansija je rekao da su izdvojena sredstva za klinički centar u Gračanici, pa me prosto zanima dokle se stiglo sa realizacijom ovih jako važnih, zaista, projekata? Zato što će to u dobroj meri olakšati život našim sugrađanima koji žive južno od Ibra na Kosovu i Metohiji.

Hvala vam.

Osma sednica Drugog redovnog zasedanja , 25.11.2021.

Hvala, predsedniče.

Poštovane kolege, danas je Međunarodni dan borbe protiv nasilja prema ženama i htela bih da tim povodom skrenem pažnju na ovaj planetarni problem.

Prema najnovijim analizama Svetske zdravstvene organizacije, svaka treća žena na svetu u toku svog života doživi fizičko ili seksualno nasilje. To je preko 736 miliona žena. O drugim oblicima nasilja, kao što je psihičko ili ekonomsko, da i ne govorimo, jer mislim da i nemamo relevantne podatke.

Da se izrazim medicinski, ovaj problem ima pandemijske razmere, ali ovu pandemiju torture, nažalost, izaziva sam čovek, a ne virus. Suštinsko je pitanje šta je to što u patrijarhatu, koji je dominantan oblik porodičnih i partnerskih odnosa, natera muškarce na različite oblike nasilja prema ženama?

Borba protiv svih oblika nasilja prema ženama pretvorena je u brojna međunarodna dokumenta. Svaka država ima svoje nacionalne dokumente za iskorenjivanje ove društvene pošasti, čija je žrtva žena u svakom smislu te reči. Ona trpi, teško je fizički povređena ili psihički ranjiva osoba. Ona često o tome ćuti i nezaštićena je. Pri tome, ona nema rešenja. Ona trpi nasilnika, verovatno i sve vreme nadajući se, studije govore, da se to neće ponoviti i boji se da će joj oduzeti ili povrediti decu, a pri tom konstantno ima i osećaj krivice jer se boji osude javnosti. Njen život je često upropašćen i najbrutalniji ishod takvog nasilja jesu ubistva.

Statistika u Srbiji u prethodnih 10 godina govori da je od strane partnera ubijeno 340 žena. Protekle godine su ubijene 22, a za prvih šest meseci ove godine 11. Istina je da smo kao država i društvo uradili mnogo u borbi protiv ove pošasti, ali mi se čini da još ima posla. Mnogo je dece ostalo bez svojih majki, mnoge su žene postale invalidi i kao posledica toga danas nisu radno funkcionalne. Prosto, moramo i obaveza je naša da danas skrenemo pažnju na ovaj civilizacijski problem, sa ove govornice da apelujemo na sve relevantne institucije, uključujući i nas same, da se osvrnemo još jednom i vidimo postoji li nešto što još možemo da uradimo.

Najčešće zlostavljena žena postaje i socijalno neobezbeđena, bez posla i krova nad glavom i potrebna joj je i socijalna i psihološka podrška države i društva. Činjenica je i da su dobre zakone često umeli da zloupotrebe u ovom smislu, ali se tim problemom danas svakako neću baviti.

Postavila bih pitanje Vladi koje se tiče takođe još jedne ranjive kategorije naših građana, a to su lica sa invaliditetom. Konkretno skrećem pažnju na problem zapošljavanja invalida i pružanja šanse da budu korisni članovi i svojih porodica i društva, jer zaslužuju da se njihovo dostojanstvo i njihova ljudska prava poštuju.

Ovaj problem je takođe prepoznat na međunarodnom nivou, a Srbija je još 2009. godine donela Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju invalida kako bi se problem zapošljavanja invalida ublažio. Do početka ovog veka imali smo u mnogim fabrikama posebne radionice u kojima su radili invalidi ili su takve radionice bile samostalni privredni subjekti koji su uspešno privređivali.

Danas imamo zakonske obaveze privrednih subjekata da zapošljavaju invalide, bilo da su u pitanju ratni, vojni ili civilni invalidi, mirnodobski invalidi ili invalidi kojima je izvršena procena preostale radne sposobnosti, jer mnogi invalidi su radno sposobni uprkos nekom obliku invaliditeta, ali ne mogu da rade u redovnim radnim okolnostima.

Preduzeća, uprkos zakonskoj obavezi, nerado danas zapošljavaju invalide, čak praksa pokazuje da su spremniji da plate kaznu za nepoštovanje zakona nego da zaposle invalida, što govori o potrebi mnogo snažnije negde društvene akcije na rešavanju ovog problema.

Među invalidima su i profesori, i inženjeri, i radnici, i umetnici, i sportisti. Podsetiću da su nam naši paraolimpijci ovog leta sa Paraolimpijskih igara doneli šest medalja, od čega dva zlata. Osobe sa invaliditetom u Srbiji, a procenjuje se da ih je negde oko 700 hiljada, zaslužuju još veću pažnju države i u segmentu socijalne zaštite i u segmentu zapošljavanja onih sa očuvanim radnim potencijalom. Mnoga invalidska udruženja okupljaju invalide i bore se za njihova prava, ali država je ta koja sistemski mora da rešava njihov položaj.

Posebno se mora obratiti pažnja na decu sa trajnim invaliditetom. Da podsetim da je Poslanička grupa Socijalističke partije Srbije 2011. godine, kada smo donosili novi Zakon o socijalnoj zaštiti, svojim amandmanima i zahvaljujući razumevanju tadašnjeg ministra Rasima Ljajića, izdejstvovala da roditelj koji brine o svom invalidnom detetu 15 godina ima pravo na posebnu novčanu naknadu u vidu doživotnog mesečnog primanja u visini najniže penzije u osiguranju zaposlenih, koju počinje da koristi kada navrši uslov za penziju. Naš tadašnji zahtev, istina, bio je da roditelj ovu naknadu koristi odmah, ako se pet godina brine o svom invalidnom detetu.

Moje pitanje, dakle, glasi – kada se očekuje donošenje dugo najavljivanog zakona o socijalnim preduzećima, koji treba da adekvatnije reši pitanje zapošljavanja lica sa invaliditetom, ranjivih grupa i žrtava nasilja? Mogu li se prema preduzećima koja ne poštuju Zakon o zapošljavanju invalida preduzimati mere koje će obezbediti poštovanje zakona? Treće, može li država da obezbedi određene uslove za plasman proizvoda koje invalidi stvaraju u okviru svojih porodica ili udruženja? Na primer, da država obezbedi u svakom većem gradu prostor ili prodavnicu gde bi se prodavali njihovi proizvodi oslobođeni potpuno od svih poreza.

Hvala vam na toleranciji kada je vreme u pitanju.

Imovinska karta

(Beograd, 30.04.2018.)

Funkcija Državni organ, javno preduzeće, ustanova, druga organizacija Izvor prihoda Interval Neto prihod Valuta Vreme obavljanja / od-do
V.D. Direktora Apotekarska ustanova Peć Republika Mesečno 83331.00 RSD 16.04.2014 -
Narodni poslanik Narodna skupština Republike Srbije Republika Mesečno 28686.00 RSD 03.06.2016 -