Zahvaljujem.
Poštovani predsedavajući, kolege poslanici, gospodine ministre sa saradnicima, poštovani građani, mi danas pred sobom imamo Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o turizmu. Ja za isti mogu reći da sadrži vrlo precizne, savremene odredbe, da je usklađen sa našim novim zakonodavstvom i sa evropskim zakonodavstvom.
Izmenama i dopunama Zakona o turizmu uređene su praktično one oblasti i ovi delovi turističke propagande i usluga koji su do sada važećim zakonom bili nedorečeni ili su prevaziđeni ili su u praksi uočeni nekakvi problemi. Te oblasti su praktično sada unapređene.
Predloženim izmenama i dopunama poboljšaće se kvalitet pružanja usluga u turističkoj delatnosti, suzbiće se siva ekonomija, a korisnici usluga biće u većoj meri zaštićeni i to će doprineti i većem njihovom zadovoljenju.
Kako će se sve ovo postići, to smo danas čuli od svih mojih kolega poslanika koji su iznosili svoje literalne sastave. Ali, ja ću ponoviti ukratko: Propisivanjem uslova za kadrove turističkih organizacija, uspostavljanjem savremenijih oblika poslovanja i organizovanjem subjekata u turizmu, kao što su destinacijske menadžment organizacije, destinacijske menadžment kompanije i turistički klasteri, kao novi oblici udruživanja javnog i privatnog sektora. Nadalje, dorađene su odredbe koje se odnose na organizatore turističkih putovanja i propisane upućujuće norme kojima su navedeni razlozi za oduzimanje licence.
Značajne novine su propisane i u članu 23. Predloga zakona i odnose se na posrednike i njihovu obavezu da se registruju u registru turizma.
Članom 56. stav 6. Predloga zakona taksativno su propisani podaci koje turistička agencija mora da stavi na raspolaganje u svoju brošuru, kao i da dokumentacija turističke agencije mora biti na srpskom jeziku, a izuzetno i na stranom jeziku, kada je turistička agencija dužna da obezbedi overeni prevod. Na ovaj način u potpunosti je izvršeno usklađivanje ovog zakona sa odredbama Zakona o zaštiti potrošača.
Vrlo bitna novina jeste definisana u podnaslovu člana 53. – ovlašćenja inspektora jedinice lokalne samouprave, koji sada može pod određenim uslovima da privremeno zabrani pružanje ugostiteljskih usluga u objektima domaće radinosti i seoskom turističkom domaćinstvu, može da privremeno zabrani obavljanje turističke delatnosti u slučaju kada se inspektoru onemogući vršenje poslova nadzora, može da izda prekršajni nalog, može da podnese prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo, privredni prestup ili pak da podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka. Takođe, inspektor jedinice lokalne samouprave može doneti i rešenje o privremenoj zabrani obavljanja delatnosti.
Sve ovo do sada je bilo nemoguće. Nadležnost za ovakvo delovanje imala je isključivo Republička turistička inspekcija, a usled nedovoljnog broja turističkih inspektora, mnoge nepravilnosti i nezakonita postupanja ostajala su nesankcionisana.
Praksa je bila da su do sada inspekcije lokalne samouprave, po uočenim nepravilnostima samo obaveštavale nadležnu turističku inspekciju, ali, kažem, usled malog broja republičkih turističkih inspektora, ostajalo je i dosta propusta.
Prebacivanjem drugostepene nadležnosti na nivo opštinskih, odnosno gradskih veća, dobija se na efikasnosti i ujedno se rasterećuje nadležno ministarstvo, odnosno ministar, onih poslova koji svakako nisu prioritet u njegovom delokrugu rada.
Ovim izmenama i dopunama obezbeđuje se veća i efikasnija zaštita korisnika turističkih usluga.
Ono što je vrlo bitna novina predložena ovim izmenama i dopunama Zakona o turizmu, jeste uvođenje uslova za kadrove na rukovodećim mestima u turističkim organizacijama na svim nivoima, a pre svega na lokalnom nivou. Kako je uočena pojava nestručnih ili nedovoljno stručnih kadrova na rukovodećim mestima, propisani su uslovi u pogledu stručne spreme i radnog iskustva za direktora turističke organizacije.
U potpunosti se uređuje oblast – profesija u turizmu, turističkih vodiča, lokalnih turističkih vodiča i turističkih pratioca, a kao novina uvodi se predstavnik na turističkoj destinaciji.
Sve ovo zaista vodi ka kvalitetnijoj promociji i planiranju razvoja turizma, efikasnijoj realizaciji planiranih aktivnosti i projekata u oblasti turizma.
Naravno, ovim Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o turizmu, dobijamo jedan moderan i sa zakonodavstvom EU usklađeni zakon.
Ovim Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona, pomenuću, u delu kaznenih odredaba došlo je do velikog unapređenja uvođenjem platnog naloga, čijom primenom se očekuje efikasnija realizacija naplate propisanih kazni, a postojeća iskustva u primeni takvih odredaba u nekim drugim zakonima, na primer u Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima, govore da će se zaista postići značajniji pozitivni efekti na budžet Republike Srbije.
Poštovani ministre, ja sam ovom prilikom iznela neka svoja zapažanja u smislu ovih predloženih izmena i dopuna Zakona o turizmu i to sam učinila, naravno, kao narodni poslanik i učinila sam kao diplomirani pravnik i dugogodišnji sudija za prekršaje u Novom Sadu, obzirom da sam imala prilike da primenjujem odredbe Zakona o turizmu, radeći po zahtevima za pokretanje prekršajnog postupka republičkih turističkih inspektora.
Međutim, kao narodni poslanik, ja ću morati da zatražim pažnju prisutnih kolega i vašu pažnju, pa da u drugom delu svog govora iznesem i svoj literalni sastav, obzirom da veoma volim da pišem, a i pročitala sam dosta knjiga, a kao narodni poslanik, ja sam u stvari osoba koja predstavlja celokupno stanovništvo određene oblasti. Dakle, u ime građana Sremskih Karlovaca, izneću vam sledeće. Samo još jedna mala digresija – nadam se da moj literalni sastav neće biti onakav kakav je bio do sada u izlaganju mojih kolega.
U pogledu turističke ponude, Sremski Karlovci imaju šta pokazati. Stražilovo – najpoznatije izletište u okviru Nacionalnog parka Fruška Gora, udaljeno na svega 4 km od centra grada, zahvaljujući slavi i značaju Branka Radičevića, čuveno je đačko stecište i mesto jedinstvenog pesničkog hodočašća. Dunav – jer Sremski Karlovci leže na desnoj obali Dunava, koji pruža mnogobrojne mogućnosti za razvoj sportsko-rekreativnih sadržaja. Dvorska bašta – kompleks koji se nalazi u samom naselju, 500 metara od centra Sremskih Karlovaca. Nekada je predstavljao jednu od najstarijih botaničkih bašta u zemlji. Prostire se na dva nivoa, u jednom je sportsko-rekreativni centar, odnosno sadržaj, a u donjem delu šetalište. Koviljsko-petrovaradinski rit predstavlja specijalnih rezervat prirode pod zaštitom države očuvanih i raznovrsnih izvornih i hidrografskih oblika i prisustvo retkih i proređenih vrsta. Godine 1989. proglašen je za međunarodno značajno stanište ptice, a 2004. godine uvršten u spisak zaštićenih područja zavisnih od vode i značajnih za basen Dunava i nalazi se na listi Ramsarske konvencije. U Sremskim Karlovcima nalazi se Vladičanski dvor, Vladike sremskog i Srednja bogoslovska škola.
Sremski Karlovci, prema geografskim podacima nalaze se na 12 kilometara od Novog Sada, na krajnjem su severoistoku Srema, u podnožju Fruške Gore, na desnoj obali Dunava, dakle, idealno locirana opština sa raznovrsnim mogućnostima da privuče turiste, poslovne ljude i potencijalne investitore kapitala na putu Beograd-Subotica i međunarodnoj pruzi Istanbul-Varšava.
Iz ovog kratkog izlaganja da kažem, literalnog sastava, slušalac bi zaključio da prihodi opštine Sremski Karlovci od turizma predstavljaju značajnu stavku u lokalnom budžetu. Međutim, lokalnu samoupravu već 12 godina vode ljudi kojima je lični interes kao i politička orjentacija koju sprovode i slede primaran, a interes građana Sremskih Karlovaca nebitan. I pored svih prirodnih potencijala koje sam navela za razvoj turizma Sremski Karlovci se ne mogu pohvaliti rezultatima u svojoj turističkoj aktivnosti, prevashodno mislim na broj posetilaca, turista, broj ostvarenih noćenja, uređenja turističkih potencijala i rad turističke organizacije koju je lokalna samouprava osnovala u Sremskim Karlovcima.
Ostaci bivšeg režima, predstavnici tih ostataka, unazad 12 godina, i sada još uvek, nosioci su vlasti u lokalnoj samoupravi Sremskih Karlovaca i Turističkoj organizaciji Opštine Sremski Karlovci. A kako oni vode Turističku organizaciju u Sremskim Karlovcima, moram vam izneti neke podatke.
U izveštaju o radu Turističke organizacije opštine Sremski Karlovci za 2014. godinu, koji je razmatran na 21. sadnici SO Sremski Karlovci, dana 9.6.2015. godine, dat je podatak da je Turistička organizacija, primera radi, ostvarila prihod od prodaje robe, ma šta to bilo, u iznosu od 31.765 dinara, dok je, poređenja radi, taj isti prihod u prethodnom izveštajnom periodu, iznosio 69.490 dinara. Dakle, duplo manje.
Kao odgovor na odborničko pitanje za razloge ovakvog pada prihoda, navedeno je upravo sledeće: „Prihod od prodaje robe u 2014. godini, manji je u odnosu na prethodnu godinu, jer je promet posetilaca bio manji.“ Zastrašujuće.
Međutim, i pored ove konstatacije, sledi sledeća: „Što se tiče radnog angažovanja osoba koje nisu u stalnom radnom odnosu, u Turističkoj organizaciji opštine Sremski Karlovci, ukupno je zaključeno 24 ugovora o privremenim i poverenim poslovima, sa turističkim vodičima, kao i sa radnicima preko Studenske zadruge.“
Sve u svemu za 2014. godinu, Turistička organizacija je za te namene, dakle, za angažovanje radnika za povremene i privremene poslove, utrošila 1.053.952,21 dinar.
Nadalje, koliko je uspešno radila Turistička organizacija Opštine Sremski Karlovci u 2014. godini, govori i podatak da je u izveštaju o troškovima za zarade stalno zaposlenih izdvojeno 5.689.907,55 dinara, i da je na iste troškove u prethodnom izveštajnom periodu, odnosno prethodnoj godini 2013, izdvojeno 2,5 miliona, tačnije 2.543.104 dinara. Dakle, duplo više je utrošeno u 2014. godini, a da pri tome broj stalno zaposlenih radnika nije povećan.
Dakle, troškovi reklame, plakata, propagande, prema izveštaju TO iznose još 1.225.000 i sve to, a rezultati izostali. Prema samom izveštaju TO Opštine Sremski Karlovci, stoji dakle manji broj posetilaca, manji broj turista.
Još bih jedan podatak iznela, a to je da je u 2014. godini, iz budžeta Opštine Sremski Karlovci, za rad TO izvršena donacija od 4.488.610,40 dinara, dok je u prethodnom periodu, kao donacija, dato 1.387.452 dinara.
Dakle, podaci su zastrašujući. Potrošeno je dva i po puta više novca a rezultat je drastično slabiji.
Napomenuću i činjenicu da je tokom cele 2014. godine, izletište Stražilovo, bilo van funkcije posetiocima, jer je ostalo neuređeno, a jedini restoran na ovom izletištu nije radio, uz to je bio i pokraden, celokupan pripadajući inventar, a ključ od istog lokala imala je direktorka TO.
Sigurna sam da će predložene izmene i dopune Zakona o turizmu, ubuduće sprečiti ovakva postupanja u turističkim organizacijama uopšte, pa i u lokalnoj samoupravi iz koje dolazim.
Zaključak je sledeći, Turistička organizacija lokalne samouprave iz koje dolazim, ostvarila je u prethodnoj godini slabije rezultate, ali je utrošila dva i po puta više sredstava za organizaciju i propagiranje razvoja turizma u opštini.
Sve je ovo ostalo bez posledica, bez odgovornosti kazni, a na štetu građana Opštine Sremski Karlovci.
Neposredno pred ovo zasedanje dobila sam informaciju da je u vezi svega napred iznetog, Odbornička grupa Pokreta socijalista Aleksandar Vulin, u SO Sremski Karlovci, pokrenula inicijativu za reviziju opštinskog budžeta i budžeta turističke organizacije opštine Sremski Karlovci, kod nadležnog državnog revizora, podnela zahtev Inspektoratu za rad Ministarstva za rad i kontrolu svih ugovora o povremenim i privremenim poslovima i podnela zahtev za dostupnost svih informacija od javnog značaja od TO opštine Sremski Karlovci putem Poverenika za informacije od javnog značaja. Ishod, svi građani Sremskih Karlovaca čekaju, kao i predstojeće lokalne izbore. Zahvaljujem.