Hvala, uvaženi predsedavajući.
Gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, pred nama je zakon koji samo u jednom segmentu omogućava razvoj školstva. To je preduslov, ali ne i dovoljan uslov.
Postoje sada dve tendencije u modernom pristupu obrazovanju. Jedno je da li je nama potrebno da imamo obrazovane stručnjake ili ljude koji imaju veću opštu kulturu? Ta dva pitanja su divergentna, nisu konvergentna po svojoj prirodi. Ako donesemo odluku da idemo na jednu stranu, uvek imamo i neke negativne stvari.
Međutim, pretpostavlja se sada da naši učenici, s obzirom na brz razvoj komunikologije i razvoj interneta, mogu, s obzirom na svoje zahteve i želje, brzo da razvijaju svoju ličnu kulturu, a da u školama treba da budu više pripremljeni za život koji ih očekuje posle toga.
S druge strane, možda nešto što je još važnije, zato mi je drago da ste ovde, strategijski pristup nastavi. Mi dok smo bili u školama, učili smo. Zato su se i zvale učionice. Ali, to je stari princip, gde smo mi dolazili i faktografski učili neko znanje. Kada je bila Kosovska bitka? To sada nije osnov našeg obrazovanja. Veoma je bitno da profesor nije centar, nego da su učenici centar oko koga se sve okreće. Ne samo to, zamislite da mi sada pitamo nekog - šta je to car Dušan? Šta bi se desilo da car Dušan nije osvajao Grčku, i deo koji mi ne razumemo niti smo antropološki slični, i da je on svoja osvajanja okrenuo na zapad, da imamo isti jezik, ali različitu veru? Koje su posledice, na primer, tog Stefana Dušana IV Uroša, koje je njegovo zvanično ime, koje su posledice svega toga, a ne – kada je on umro.
Druga stvar je veoma bitna u tom smislu da i naši učenici uvek treba da kontrolišu znanje svojih profesora da bi probudili svoju kreativnost. To je veoma važno. Na taj način znači da profesor na neki način samo usmerava učenike. Postoji jedna izreka da se toliko izgubilo u učionicama u kojima se samo učilo. Veoma je važno da naši učenici probude sve to i da budu čak u mogućnosti da stalno na neki način kritikuju i razmišljaju da li je to što njima profesor govori tačno, čak i u eksplicitnim naukama. Možemo za poznatu Pitagorinu teoremu, koja je a2 + b2 = c2, da kažemo – stanite, šta to znači? Da li to znači da je jednakost leve i desne strane jednaka ili su to površine, a površine nikada nisu potpuno jednake. Na taj način bi na neki način naučili da pecaju, a ne samo da im damo ribu.
U svakom slučaju, da zaključim, ovaj zakon koji je ispred nas predstavlja samo preduslov za razvoj. Gospodine ministre, vi ste veoma odgovorni kako će naše buduće generacije da razmišljaju i kakvu ćemo mi radnu snagu imati. Hvala vam.