Zahvaljujem predsedavajući.
Gospodine ministre unutrašnjih poslova sa saradnicima, ja bih se na početku mog izlaganja najpre osvrnuo na izlaganje LSV i najoštrije osudio ideju formiranja vojvođanske policije, odnosno sekretarijata vojvođanske policije kako oni to kažu i smatram da je to vraćanje u 90-te godine, a podsetiću vas na rečenicu predsednika LSV, Nenada Čanka, izgovorenu u Narodnoj skupštini Republike Srbije 25. marta 1998. godine, citiram – nemojte se iznenaditi ako vas dočeka rampa na Gazeli.
Uvođenjem vojvođanske policije i načinom izbora tog tzv. sekretara, sekretarijata vojvođanske policije na politički način možemo i stvarno doći u situaciju da se na Gazeli u nekom trenutku nađe rampa sa graničnom policijom na njoj. S toga, podržavamo vaš stav i u potpunosti podržavamo vaš stav da postoji samo policija Srbije i da nikada policija Vojvodine neće postojati.
Međutim, da krenemo na ozbiljniju temu, a to je Zakon o policiji.
Ministarstvo unutrašnjih poslova je jedan od retkih organa koji postoji još od formiranja prve moderne srpske države. Dakle, odnosno formiranja prvog Praviteljstvujućeg sovjeta, januara 1811. godine na čelu sa prvim popečiteljem nuternjih dela, Jakovom Nenadovićem. Spisak ministara unutrašnjih poslova je dugačak, impresivan kako po broju ličnosti koje su bile na čelu ovog ministarstva, tako i po samim imenima, a to su pre svega već pomenuti Jakov Nenadović, Ilija Garašanin, Jevrem Grujić, Aćim Čumić, Stojan Protić, Milentije Popović, Slobodan Penezić Krcun i mnogi drugi što predstavlja veliku čast voditi ovo ministarstvo, ali i veliku odgovornost.
Nadležnosti Ministarstva su u proteklih 205 godina menjale u zavisnosti od društvenih okolnosti i državnih potreba, tako je i danas. Nekada su MUP bili svi oni poslovi koji nisu spadali u spoljne poslove.
Dakle, postojeći Zakon o policiji donet je 2005. godine, a nakon mnogobrojnih izmena i dopuna ovog zakona došlo je vreme da se donese novi Zakon o policiji, usklađen sa današnjim potrebama države i društvenim okolnostima, a to se pre svega odnosi na proces pristupanja EU i pregovora koji slede. Da vas podsetim, to je svima poznato, MUP vodi proces pregovaranja za poglavlje 24. pravda, sloboda i bezbednost i u značajnoj meri uključeno u poglavlje 23. pravosuđe, ljudska i manjinska prava koje vodi Ministarstvo pravde, ali i u mnogim drugim poglavljima.
Osim toga, novi zakon treba da omogući efikasniji, profesionalniji rad policije kako bi policija mogla da se uhvati u koštac sa različitim, tako da kažem, novim oblicima kriminala, kao i sredstvima i modernom tehnologijom kojom se koriste lica koja žele da izvrše neko krivično delo.
Osim toga, u međuvremenu a od donošenja postojećeg Zakona o policiji doneti su izmenjeni mnogi propisi i uvedeni novi instituti kao što se kaže u obrazloženju ovog zakona, a to su pre svega Zakon o organizaciji sudova, Zakon o prekršajima, Zakon o krivičnom postupku, Zakon o maloletnim učiniocima krivičnih dela i krivično-pravnoj zaštiti maloletnih lica i drugi, ali i preporuke Zaštitnika građana i Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnostima.
Zbog toga se u ovom zakonu i menjaju postojeće odredbe o policijskim ovlašćenjima, napredovanju u policiji, planiranju kadrova, nadležnosti i organizaciji MUP-a, bezbednosnim proverama, sredstvima prinude, unutrašnjoj kontroli policije i ostalima. Ali, da krenemo redom.
Dakle, za razliku od dosadašnjeg zakona koji je tretirao samo policijske službenike i to podelom na uniformisana i neuniformisana lica koja primenjuju policijska ovlašćenja, odnosno ovlašćena službena lica i zaposlene na posebnim i određenim dužnostima, ovim zakonom predviđena je podela na policijske službenike, državne službenike i nameštenike.
Ovaj zakon predviđa podelu policijskih službenika na ovlašćena službena lica i zaposlene na posebnim dužnostima, koji obavljaju policijske poslove, dok su državni službenici i nameštenici ne obavljaju policijske poslove, već predstavljaju podršku u radu policije i policijskih službenika, prevashodno u obavljanju svojih poslova i to tehničku podršku.
Ne smemo da zaboravimo da Ministarstvo mora da obezbedi Direkciji policije nesmetane uslove za rad, kao što se vidi iz nadležnosti ovog ministarstva i ovim zakonom predviđenim u članu 11, kao i članom 12. ovog zakona, gde se kaže da Ministarstvo obezbeđuje pretpostavke za operativnu nezavisnost i organizacione pretpostavke za rad policije.
Skoro svi drugi sektori u Ministarstvu, kao što su sektor finansija, sektor za analitiku i telekomunikacije, sektor za međunarodnu saradnju i evropske poslove i planiranje i formiranje nakon poslednjih izmena i dopuna Zakona o policiji, kao i sektor ljudskih resursa, treba da obezbede uslove za rad policije.
Na ovaj način, podelom na policijske službenike, državne službenike i nameštenike u MUP, je dosta preciznije određena podela rada, čime se omogućava podrška policiji u obavljanju svojih zadataka.
Usklađivanje sa pravnim propisima EU, podrazumeva i definisanje policijsko-obaveštajnog modela, a koje je sadržano u preporukama EU, a ovim zakonom regulisano je u članu 34. Ovaj model predstavlja moderan način rukovođenja policijom, ali pre svega kriminalističkom policijom, a sve u svrhu smanjivanja kriminaliteta.
Naime, ovim se u fokus stavlja na izvršioca krivičnog dela, a ne na samom počinjenom krivičnom delu i to na osnovu operativnih podataka prikupljenih od strane policije. Na taj način se mnogo efikasnije koriste resursi policije, ne samo u otkrivanju izvršioca krivičnog dela, nego i u sprečavanju izvršenja istih.
Ovaj model se prvi put pojavio krajem devedesetih godina prošlog veka u Velikoj Britaniji i pošto se pokazao kao efikasan način suzbijanja, odnosno otkrivanja krivičnih dela, primenjenih i u ostalim državama, članicama EU.
Ovo je jedan od pokazatelja da EU Srbiji nije sama sebi cilj, već se prihvatanjem evropskih standarda poboljšava i život građana. U ovom slučaju to se odnosi na smanjenje kriminaliteta i odvraćanje potencijalnih izvršioca da ta krivična dela i čine.
Svako protivljenje ovakvim rešenjima predstavlja ne samo demagogiju i licemerje, već igranje sa bezbednošću građana, jer zašto ne prihvatiti sve ono što može da dovede do stvaranja boljih uslova za život, a kao što svi znamo, bezbednost je u tom smislu na prvom mestu. Bezbedno okruženje stvara između ostalog i uslove za nove investicije koje donose nova radna mesta i na kraju bolji život građana.
Nacionalno-kriminalističko-tehnički centar, odnosno NKTC predstavlja jednu izuzetno važnu organizacionu jedinicu unutar uprave kriminalističke policije, gde se otkrije veliki broj izvršioca krivičnih dela, korišćenjem najmodernije forenzičke opreme.
U NKTC se vrše analize i obrada podataka vezano za DNK prikupljenih tokom uviđaja, vrši se balistička analiza projektila, otkrivaju se tragovi sa lica mesta, itd. S tim u vezi, bilo je neophodno uvođenje i novih policijskih ovlašćenja, kako bi se ova oblast uobličila.
Zato je ovim zakonom predviđeno da policijski službenici primenjuju mere kriminalističko-forenzičke registracije, uzimanje drugih uzoraka i kriminalističko-forenzička veštačenja i analize.
Novi zakon o policiji o kome danas raspravljamo, na jedan opšti način reguliše ovu oblast, pa je zato neophodno doneti poseban zakon koji će preciznije regulisati ovu kompleksnu oblast, kako bi se ti podaci koji su skupljeni, na ovaj način mogli da se skladište.
Kada pogledamo širi kontekst i uvežemo ovu oblast sa novom odredbom koju sam već komentarisao, a odnosi se na policijsko-obaveštajni model, dolazimo do zaključka da će se u narednom periodu rad Uprave kriminalističke policije, pa samim tim policije u celini, znatno popraviti.
Zadatak MUP je da predlaže, a Narodna skupština Republike Srbije da usvoji sva zakonska rešenja koja će omogućiti policiji da efikasnije obavlja nadležnosti koje su joj date.
Takođe, Ministarstvo je u obavezi da obezbedi sve tehničke uslove policiji za njen rad kao što su tehnika, oprema, ljudstvo, itd, a što se tiče nacionalnog kriminalističkog tehničkog centra, on spada u jedan od najopremljenijih centara ne samo u regionu nego i šire, a na nama je da im omogućimo da svoj posao rade kako im i priliči.
Članom 5. Zakona o oružju i municiji, usvojenom prošle godine, omogućili smo građanima da nabavljaju i drže elektrošokove. Samim tim se postavlja pitanje zašto i policija ne bi mogla da koristi elektrošokove kao sredstvo prinude, ukoliko je ono efikasno? Efikasno se pokazala na delu u zemljama EU, gde predstavlja sastavni deo opreme policije u svim zemljama članicama, te je neophodno i ovu oblast uskladiti sa propisima EU. Ne samo to, na ovaj način se vrši modernizacija i bolje opremanje policijskih službenika na terenu.
Da vas podsetim, gospodine ministre, da su neki vaši prethodnici, a ovde već spomenuti, veliki reformatori, kao što je Dušan Mihajlović, svoju policiju opremali zipo upaljačem i švajcarskim nožićima, a da se policija danas oprema sredstvima koja mogu da spreče izvršenje krivičnih dela, a izvrši zaštita samih policijskih službenika. Zato podržavam da se članom 105. Predloga zakona o policiji, dodaju nova sredstva prinude, a to su elektromagnetna sredstva.
Glava VIII ovog Predloga zakona o policiji se odnosi na ljudske resurse, izuzetno bitnu i važnu oblast. Ovim predlogom zakona se predviđa i mogućnost formiranja novog sektora, sektora za ljudske resurse. Do sada su ljudski resursi bili u sastavu sektora finansija Ministarstva unutrašnjih poslova i pored te uprave, u njoj su bili i Uprava za ishranu i smeštaj, Uprava za zajedničke poslove i druge organizacione jedinice.
Takođe, u okviru ovog sektora je bio i Centar za osnovu policijsku obuku. Koordinacija između Uprave za ljudske resurse i Centra za osnovnu policijsku obuku je bila otežana pre svega zato što sektor finansija se bavio i drugim poslovima osim ljudskih resursa. Na ovaj način, odnosno ovim izmenama omogućava se da celokupni sistem ljudskih resursa se bavi isključivo onim za šta je i svrha njegovog postojanja. Omogućava se ovim zakonom karijerno napredovanje u Ministarstvu unutrašnjih poslova, bolje planiranje kadrova, konkurs za zasnivanje radnog odnosa, ali pre svega toga regulišu se bezbednosne provere.
Bezbednosne provere postojećim zakonom su bile regulisane, ali su sada i precizirane i podeljene u tri nivoa u zavisnosti od vrste posla. Prvi nivo se odnosi na kandidate koji su konkurisali za rad u MUP i polaznike Centra za osnovnu policijsku obuku, zatim drugi stepen za rukovodioce srednjeg nivoa i treći stepen za postavljena lica, lica na položaju i rukovodioce visokog nivoa i starešina.
Sada se zakonom regulišu i da se bezbednosne provere mogu tražiti i od drugih bezbednosnih službi, što je i do sada bio slučaj, ali s tim da je ovoga puta i to precizirano i određeno koja su to radna mesta za koje se takva provera traži.
Prednost ovog zakona je i ta što se uvodi obaveza periodične provere zaposlenih u okviru MUP. Više neće biti moguće da se zaposleni proveravaju bezbednosno samo prilikom zasnivanja radnog odnosa, a nakon što zasnuju radni odnos da rade šta im je volja, a da ne snose nikakve posledice.
Moram da napomenem da u zakonu piše da će radni odnos prestati licu, kako se kaže u članu 172. ovoga zakona, koje je prestalo da ispunjava uslove koji su važili za prijem. Da bi se to ustanovilo, potrebno je povremeno raditi bezbednosne provere, jer je to između ostalog i uslov za prijem u radni odnos u MUP.
Još jedna izuzetno značajna promena je konkurs za zapošljavanje u MUP, što će podići nivo kvaliteta ljudi koji se primaju u radni odnos. Neću da kažem da oni koji su već zaposleni nisu kvalitetni, ali svaka vrsta nadmetanja dovodi do bolje selekcije kadrova.
Karijerno napredovanje je novina koja takođe omogućava da se podigne efikasnost zaposlenih u MUP na taj način što će se vrednovati rad i kvalitet prilikom napredovanja. Sprovodiće se testovi i vršiti ocenjivanje zaposlenih i pratiti njihove karijere. Na taj način, onaj koji ima uspeha u radu, recimo veliki broj rešenih krivičnih dela, imaće priliku da se raspoređuje na druga, bolja radna mesta, odnosno napreduje u službi, ali isto tako, i da se pomeri na neko drugo, niže radno mesto ukoliko ne ispunjava očekivanja i ne ispunjava svoje zadatke.
Pravljenjem sektora za ljudske resurse se znatno poboljšava proces formiranja kadrova, što će dovesti do smanjivanja troškova i racionalizacije kadrova. Naime, efikasnijim planiranjem ovaj sektor, koji takođe predstavlja podršku policiji, će moći da u saradnji sa Centrom za osnovnu policijsku obuku i Kriminalističko-policijskom akademijom planira više godina unapred broj policajaca i starešina koji će se školovati i koji je potreban ministarstvu.
Ovakva vrsta školovanja je usko specijalizovana, tako da oni koji završe Kriminalističko-policijsku akademiju ili se obučavaju u Centru za osnovnu
policijsku obuku, uglavnom posao mogu da dobiju samo i u isključivo u policiji.
Ako uzmemo u obzir da su se ranije potpisivali ugovori sa studentima Kriminalističko-policijske akademije o obaveznom prijemu u MUP-u nakon školovanja, dolazili smo u situaciju da oni koji su završili KPA potpisuju pristanak da rade sa srednjom stručnom spremom u MUP-u, jer ne mogu da se zaposle na radno mesto sa visokom stručnom spremom. Nakon određenog vremena šalju zahteve za sleđivanje radnog mesta sa stručnom spremom i na taj način MUP dobija veliki broj rukovodećeg, odnosno starešinskog kadra na uštrb policajaca sa srednjom stručnom spremom i tako dolazimo u situaciju da policiji nedostaju policajci na terenu. Dobrim planiranjem kadrova ovakav problem se izbegava i smanjuju se troškovi koji se na ovaj način stvaraju. Takođe, glava XI odnosi se na kontrolu rada policije.
Što se tiče Aektora unutrašnje kontrole, ovim zakonom on dobija veća ovlašćenja. Naime, omogućava se da unutrašnja kontrola, pored pripadnika Direkcije policija sada kontroliše rad zaposlenih u čitavom ministarstvu. Na taj način se povećava mogućnost otkrivanja krivičnih dela zaposlenih u MUP, a van Direkcije policije, ali i onih koje izvrše policajci u saizvršilaštvu sa ostalim zaposlenim u okviru MUP.
Ono što je potrebno uraditi u narednom periodu je povećanje kapaciteta sektora unutrašnje kontrole, jer broj zaposlenih u SUP-u nije bio dovoljan ni kada je sektor vršio kontrolu samo policije, a kamoli sada kada će vršiti kontrolu celog ministarstva.
Uslovi za prijem u ovaj sektor su strožiji nego za bilo koju drugu organizacionu jedinicu u ministarstvu, što je i razumljivo, ali možda bi za to bilo rešenje ublaživanje tih uslova, a ne na uštrb kvaliteta, na primer, da se uvedu neki vidovi dodatne obuke policijskih službenika, a da se smanje godine radnog staža provedenih u policiji.
Uvođenje testova integriteta je takođe značajno za smanjenje korupcije u MUP-u. Na taj način se sagledava da li je neko sklon korupciji simulacijom realne situacije identične radnim aktivnostima testiranog. Zatim, u saradnji sa Agencijom za borbu protiv korupcije, sektor vrši analizu rizika, što će preventivno delovati na pojavu korupcije u ministarstvu.
Vrlo bitna je stavka uvođenje obavezne imovinske karte za rukovodioce u ministarstvu, koji će morati da prijave svaku promenu svoje imovine koja mora da bude u skladu sa njihovim primanjima, a ne da se imovina uvećava, a da za to ne postoje realni osnovi.
Donošenjem Zakona o policiji potrebno je doneti ili prilagoditi veliki broj podzakonskih akata, kao što su npr. pravilnik o načinu obavljanja unutrašnjih poslova, pravilnik o sistematizaciji, pravilnik o primeni mera i radnji prilikom kriminalističko-forenzičke registracije, uzimanja drugih uzoraka, kriminalističko-tehničko-forezničkog veštačenja i analize, pravilnik o načinu primene policijskih ovlašćenje itd. Ima ih dosta. Ovom prilikom bih vas zamolio da se po donošenju zakona odmah pristupi donošenju ili izmeni postojećih podzakonskih akata, kako ne bi došlo do zlonamernog i proizvoljnog tumačenja odredaba ovog zakona i kako bi zakon mogao u potpunosti da se primenjuje.
Na samom kraju mog izlaganja o ovom zakonu, vratio bih se na sam početak zakona i na član 7. kojim se reguliše upotreba rodno osetljivog jezika, gde se kaže, citiram – svi izrazi u ovom zakonu imaju jednako rodno značenje bez obzira da li se koriste u muškom ili ženskom rodu i odnose se podjednako na muški i na ženski rod.
Ovo smatram, gospodine ministre, civilizacijskom tekovinom i pošto je ovo jedan od prvih zakona, čini mi se, posle Zakona o budžetskom sistemu, koji uvodi rodno-senzitivan jezik, na tome vam čestitam.
Zahvaljujući konsultacijama koje ste vi imali u nekoliko navrata kako sa poslanicima vlasti, tako i sa poslanicima opozicije, gde su mnoge nedoumice razjašnjene, SPS je odlučila da ne predloži nijedan amandman na ovaj zakon, već će za njega glasati u potpunosti onako kako ga je Vlada predložila.
Takođe, kao ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SPS podvlačim da će naša poslanička grupa glasati i za Predlog zakona o javnom okupljanju i Predlog zakona o javnom redu i miru, o kojima će diskutovati moje kolege narodni poslanici SPS. Zahvaljujem.