Poštovani poslanici, poštovani predsedniče, mislim da smo ušli u stručne detalje rasprave, kod kojih i mi koji radimo dugo godina ponekad imamo razlike i smatram da Skupština treba sigurno da raspravi i pojedine odredbe. Ovo što je rekao predsednik Odbora za finansije, mislim da je na Odboru bilo prilike i da se detaljno vodila rasprava o pojedinim rešenjima i da u suštini Skupština treba da podrži.
Predlažem da podržimo i podržaćemo - poslanici iz naše grupe. Ključno je da je rasterećenje privrede preko ovoga predloga jasno i da je zalaganje ove skupštine, posebno Sindikata, da se zarade manje opterete, odnosno da se lični dohoci manje opterete i da se drugi vidovi poreskih zahvatanja za opšte društvene potrebe nađu, ovde je predloženo i da se praktično taj princip neto - bruto, taj odnos zarada ide ispod 1 prema 1, obezbeđuje, a da detalji unutar toga su bitni. Treći princip, odnosno onaj koji je Sindikat tražio da se niže zarade, do 800 dinara, ne opterećuju ovim mehanizmom, jer su računi pokazivali, da ako bi ovaj predlog oko stope doprinosa bio ovakav kakav je dat, bez nekih korekcija, moglo bi to da se dogodi, pošto se to uključuje u osnovicu za obračun poreza.
Vlada, odnosno ministar za finansije je ovde ponovio za govornicom, a i na Odboru je to jasno rečeno, da će u saglasnosti koju daje za ove stope, voditi računa o tome da ni jedna kategorija primanja, znači posebno primanja sa nižim osnovicama, one koje su vezane za najniža primanja i primanja od 800 dinara, neće doći u situaciju da se opterete više nego što su bile, odnosno da će i one imati rasterećenje.
Mislim da to ako prihvatimo, onda i taj razlog otpada da stvaramo dalju raspravu na tom osnovu. Moramo imati poverenje prema ljudima koji stručno to treba da obave i izračunaju.
Međutim, smatram da je još bitnije od ovoga da se u reformi ukupnog ekonomskog sistema, ovaj deo sigurno jedan od veoma značajnih i možda od najznačajnijih u periodu koji je pred nama, jer je ukupan fiskalni sistem i poreski sistem, nedovoljno izučen, da upotrebim taj izraz i zbog promene i strukture naše privrede, on mora da se prilagođava.
Prema tome, ove izmene koje su vezane za ove poreze, odnosno zakone iz poreske oblasti, one će biti i dalje i mi ne treba da se plašimo, ali treba da celinu izmena i dopuna i reforme poreskog sistema sagledamo, posebno sa stanovišta jedinstvenog jugoslovenskog tržišta, koje je narušeno, koje vidimo da i u preskoj oblasti nije uređeno na način kako smo mi to želeli. Dve republike nemaju istovetne poreske zakone, posebno onaj deo poreza koji je vezan za porez na promet i za akcizne proizvode. Oko toga se vode razogovri i postoje uslovi da se uredi na nivou savezne države ili na istovetan način da urede obe republike. Mi ćemo se sigurno, kao Skupština i kao poslanici, zalagati da se to učini, a da se onda otkloni ovaj deo pitanja koja su vezana za opterećenje, s tim da naš zaključak treba da bude da i dalje treba da se smanjuje opterećenje zarada, a da se poreski tereti prenose na druge oblike oporezivanja i da se proširuje poreska osnovica.
Prema tome, podržavajući taj pristup poslanici Jugoslovenske levice, a verujem i svi ostali, glasaće za ovaj predlog izmena i dopuna, sa zaključkom da smo uvereni da će Vlada obezbediti mehanizam kojim neće doći do povećanja opterećenja ni ovih zarada koje su niže i na taj način je otklonjen i taj deo prigovora sindikata i da se poreski tereti i dalje treba da prenose u druge oblike oporezivanja, da se stvara jedinstven poreski sistem na nivou zemlje.